Lukáš Musil: Srpnové deště zachránily úrodu českých brambor, ale 75 % sklizeného obilí se kvůli nim stane krmným

Červencové počasí v Česku, provázené tří měsíce trvajícím suchem a na naše končiny extrémně vysokými teplotami, předpovídalo katastrofické scénáře. A to nejen pro zemědělce, zejména pěstitele brambor, ale i pro spotřebitele, na které pak dopadá zvýšení cen. Extrémně deštivé počasí v první třetině srpna a jeho další vývoj tyto scénáře prozatím zhatilo, ale ani tak nejsou srpnové vydatné deště pro zemědělce takovou výhrou, jak by se mohlo zdát. Vývoj počasí totiž negativně ovlivnil české obilí a bramboráři a cukrovarníci nemají stále na růžích ustláno. Jak si stojí české obilniny po sklizni, na co by se měli čeští zemědělci připravit směrem ke sklizni brambor a cukrové řepy a jaký dopad to může mít na spotřebitele? Na to se ve svém komentáři zaměřil Lukáš Musil, akreditovaný zemědělský konzultant a spoluzakladatel Agdata, největšího českého startupu zaměřeného na precizní zemědělství.

Nebývalá horka a sucha nezasáhla jen Česko, ale extrémní teploty, zejména v červenci, znepříjemňovaly život v prakticky celé Evropě. Nejvíce se podepsaly na jejím jihu – například Řecko sužovaly několik týdnů neustávající požáry. A to dokonce největší v EU od roku 2000, kdy začal Evropský informační systém o lesních požárech zaznamenávat data. Spalující klima dopadlo samozřejmě i na zemědělce a zelináři kvůli němu museli dokonce odepsat část úrody. Vysoké teploty provázené intenzivním slunečním svitem v době před sklizní měly pozitivní efekt na obilniny, a vyhlídky slibovaly sklizeň velice kvalitního obilí.

Deště zhoršily kvalitu obilí, z většiny bude krmné

Bohužel ještě před ochlazením a nástupem deštivých dnů se podařilo sklidit pouze část úrody a vlhko při sklizni zasáhlo obilniny částečně v nižších, ale z velké části hlavně ve středních a vyšších polohách. Zároveň se na nižší kvalitě podepsaly již zmíněné suché předletní a letní měsíce. Intenzivní deště tak na mnoha místech znemožnily technice na pole vůbec vyjet nebo v extrémních případech způsobily plísně a klíčení letošního obilí. To se odrazilo ve kvalitě plodin, zejména nižších obsahových hodnot dusíkatých látek a proteinů. Podle odhadů Agdata čeká tři čtvrtiny českého obilí, a to včetně potravinářské pšenice, osud krmného obilí, protože většina letošní úrody se jednoduše nehodí k mlynárenským účelům.

Českého spotřebitele tato situace naštěstí neohrozí. Mlýny i zemědělci disponují dostatkem obilí z loňské kvalitní sklizně, nemluvě o tom, že výnosy z té letošní byly do objemu dokonce na mírně vyšších číslech než loni. Do České republiky se z důvodu ruské agrese na Ukrajině a s ní spojeném zrušení jeho bezpečném vývozu přes Černé moře dostává i obilí, které by za standardních podmínek putovalo jinam. V červnu přesahovaly zásoby obilovin v Česku o více jak 1 milion tun obvyklé množství a v červenci to bylo o 500 tisíc tun více než loni. A právě zásoby obilí z minulého roku promlouvají do současných nízkých výkupních cen, které pociťují čeští zemědělci. I když pomalu dochází ke snižování vstupů v podobě cen energií a hlavně hnojiv, tak stále nedochází k vybalancování jejich výše a výkupních cen. Na ty v současnosti nejen v Česku, ale celé Evropě působí hlavně zmíněná přesycenost skladů a nízký odbyt. Kvůli tomu jsou zemědělci nuceni prodávat za současné ceny, které ale od konce července neustále klesají a v současnosti jsou o celou třetinu nižší než ve stejném období loni. V případě krmného obilí, které budou zemědělci letos prodávat nejvíce, se jedná dokonce o polovinu loňských výkupních cen.

České brambory přežily klinickou smrt, hraje se o jejich kvalitu

Zcela opačný efekt než na obilí mělo letošní počasí na české brambory. Z dat Agdata víme, že ještě koncem července se zdálo, že brambory uschnou a zemědělci budou sklízet o více jak 30 % méně brambor než loni, což by ovlivnilo nejen jejich zisky, ale pravděpodobně i výslednou cenu na pultech pro české spotřebitele. Prozatím to vypadá, že se tento černý scénář nenaplní. Brambory dostaly v období vegetace začátkem srpna tolik potřebnou vláhu, která tak bramborářům snad zachránila letošní úrodu. To se však týká hlavně bramborářských oblastí ve středních a vyšších polohách, bohužel ranobramboráři sklízejí dříve a vláha už nestihla mít na plodiny a jejich vývoj takový efekt.

Zvedla se tak šance na zvýšení předpokládané sklizně, ale veliký otazník visí nad kvalitou. To se mimochodem týká i cukrové řepy, jejíž vegetační období a sklizeň probíhá ve zhruba stejném období. Jak je známo, tak bramborům, které narostou rychle díky vydatnému dešti v období vegetace (tak jak se tomu stalo letos při příchodu dešťů po dlouhotrvajícím suchém období), hrozí praskání, strupovitost nebo plísně. To se pak odrazí nejen na jejich kvalitě, ale i výkupních cenách.

Začátkem září se začaly na většině našeho území sklízet především brambory sadbové a konzumní, které jsou určeny pro okamžitý prodej i uskladnění. Vstup do samotné sklizně brambor byl v září velice dobrý, a to díky příznivému počasí. Vyšší teploty a slunečno pomáhají s terénem, protože podmáčená půda při sklizni ztěžuje práci zemědělským strojům, a hlavně signifikantně snižuje množství vytěžených brambor ze země. Mírnější opoždění sklizně hlásí pěstitelé brambor škrobových, nicméně zářijové přívětivé slunečné počasí má pozitivní vliv právě na obsah škrobu, ale i na cukernatost v cukrové řepě, což může těmto plodinám a jejich kvalitě jen pomoci.

Zvýšit zisky českých zemědělců může vývoz i optimalizace výroby

Nicméně ceny škrobových brambor i cukrovky jsou většinou nasmlouvané už od jara a díky dostatku vláhy a s tím spojené úrody se tak zemědělci nemusí obávat o své výdělky tolik, jak tomu bylo ještě koncem července. Během září, resp. v průběhu sklizně se ale láme výkupní cena konzumních brambor, u které dochází k nepatrnému nárůstu. Jedná se o 10 až 15 % oproti loňsku, takže se prozatím nedá čekat, že by došlo k nějakému markantnímu zvýšení cen českých brambor na pultech a spotřebitelé si na Vánoce nemohli dopřát bramborový salát.

Dá se říct, že české brambory prozatím přežily klinickou smrt a dostaly se z nejhoršího, ale konečnou diagnózu můžeme určit, až budou všechny navezeny ve skladech. Bohužel je to vykoupeno snížením kvality sklizených obilnin a zemědělci budou napjatě vyhlížet nejen vývoj na komoditní burze, ale i vývoj na distribuční cestě v Černém moři. Řešení této situace spočívá mimo jiné právě ve zprostředkování vývozu obilí do Afriky a třetích zemí, nejlépe mimo evropský kontinent. Další variantou je naopak podpora vývozu českého obilí do těchto zemí a jeho prodej za vyšší cenu, než jsou ty výkupní v ČR. Dalším řešením je samozřejmě optimalizace výroby, která spočívá hlavně ve využívání prvků precizního zemědělství. Máme ověřeno, že například při využívání variabilních aplikací je se systémem Agdata možné uspořit až 17 % nákladů nebo zvýšit výnosy až o 25 %.

Autorem textu je Lukáš Musil, obchodní ředitel Agdata a akreditovaný poradce ministerstva zemědělství.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016. Během čtyř let se platforma stala nejrozšířenějším ekosystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Určená je pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata City pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

Blíží se další ShopMasters. O práci s daty promluví experti z Notina i Heureky!

Úspěšná komunitní akce pro e-shopaře pokračuje, přináší další sérii přednášek, oblíbených mastermindů a networkingu. Tentokrát setkání proběhne už 12. října přímo v kancelářích Heureky. Hlavní slovo zde dostanou zástupci ze společnosti Notino nebo Google, kteří na základě vlastních příkladů z praxe představí, jak efektivně pracovat s produktovými i zákaznickými daty nejen před nástupem hlavní sezóny.

ShopMasters je pravidelné setkání majitelů e-shopů, kteří vzájemně sdílí zkušenosti a radí si, jak uspět v byznysu. Akce, která proběhne už 12. října v kancelářích Heureka Group, se tentokrát zaměří na datově orientované řízení firmy.

Hlavní téma bude rezonovat nejen v rámci sedmi mastermindových skupin pod vedením zkušených mentorů, ale také ve třech přednáškách. Ty povedou Martin Slavětínský, Business Intelligence Analyst za Heureka Group, Martin Kavřík, Head of Data Office ze společnosti Notino a v neposlední řadě také Ivona Hamová, Analytical Consultant společnosti Google.

Data skrývají obrovské možnosti pro optimalizaci firemních procesů. Bez adekvátní součinnosti s businessem, ale nejde jejich potenciálu plně využít. Ve své prezentaci na několika příkladech ukážu, jak důležité je nezaměřovat se pouze na technologickou stránku věci, ale i na navazující business procesy ” vysvětluje Martin Kavřík, Head Of Data Office společnosti Notino.

Kromě něj během odpoledne promluví i další experti. Martin Slavětínský z Heureka Group nastíní, kam se bude ubírat poptávka zákazníků v hlavní nákupní sezoně či jak se změnilo vnímání ceny jako nejdůležitějšího faktoru pro výběr e-shopu. Ivona Hamlová, analytická konzultantka technologického gigantu Google zase poradí, jak efektivně využívat data v rámci nástroje Google Merchant Center.

„Lidé v této době velmi zvažují, kde utratí peníze, a i nadále si utahují opasky. Pro podnikatele je proto obzvlášť důležité umět potencionálního zákazníka oslovit v ten správný moment a vhodně k tomu využívat vlastní data. Pokud e-shopař nechce, aby jeho podnikání stagnovalo, tak se bude muset naučit s daty pracovat a využívat je ke svému rozhodování,” dodává Jakub Stupka, COO ze společnosti Ecomail.cz, která je s Heurekou, Shoptetem a Zásilkovnou hlavním organizátorem této události.

Zakoupit vstupenky můžete na webu www.shopmasters.cz, kde rovněž naleznete kompletní program a veškeré další informace.

Uhlíková ocel jako základní kámen stavebního průmyslu

Ocel je v průmyslu i drobné výrobě nejrozšířenější železný kov. Její užitné i estetické vlastnosti využijí konstruktéři i designéři. Aby vyhověla tak širokému spektru požadavků, jaké na ni koncoví zákazníci kladou, je třeba správně nastavit její složení. Třeba tak, jako u uhlíkové oceli.

Obsah konkrétních prvků a jejich kombinace dává oceli její vlastnosti. Kde je třeba zajistit zvýšenou ochranu proti působení oxidace, přichází na řadu chrom a nikl. Pokud aplikace vyžaduje vyšší mechanickou odolnost nebo je naopak žádoucí tvárnost, pracuje se s obsahem uhlíku.

Co je to uhlíková ocel

Primárně jde o slitinu železa (Fe) a uhlíku (C). Nemusí to nutně znamenat úplnou absenci dalších prvků, ty ale případně tvoří tak malou poměrnou část celkového obsahu, že nemají na výsledné vlastnosti uhlíkové oceli zásadní vliv. „Aby byla nazývána právě uhlíkovou, musí být podíl tohoto prvku ve složení minimálně 0,02 % a naopak nesmí překročit hranici 2 %,“ říká Patrik Duda, CEO společnosti Atreon, www.atreon.cz.

  • Pokud je uhlíku ve slitině méně, než je udávaná spodní hranice, materiál se označuje jako kujné železo – měkký a dobře tvárný kov.
  • Je-li obsah naopak vyšší než horní mez pro uhlíkovou ocel, pak jde o litinu. Ta je využívána zejména pro její nižší teplotu tavení a dobrou zabíhavost – schopnost zatéct ve formě i do tenkých částí – jako materiál vhodný k výrobě tvarově složitých, často i dekorativních prvků.

Rozdělení a značení uhlíkové oceli

Základní kategorie uhlíkové oceli jsou celkem tři. Každá jednotlivě určuje právě obsah uhlíku, který jí dodává konkrétní vlastnosti:

  1. Nízkouhlíková ocel – obsah C v rozmezí 0,02-0,25 %

Nazývá se také někdy „měkkou“, což nejlépe vyjadřuje právě její základní charakteristiku. Hodí se pro širokou škálu aplikací, její výhodou je tvárnost. Výrobky z nízkouhlíkové oceli je možné zpracovat kováním, řezáním, je i dobře svařitelná. Lze ji ohýbat za studena nebo tepelně upravit pro zvýšení odolnosti proti mechanickému opotřebení.

Typickými výrobky z nízkouhlíkové oceli jsou řetězy, dráty, tyče, nýty, šrouby a plechy.

  1. Středněuhlíková ocel – obsah C v rozmezí 0,25-0,6 %

Tam, kde je stále třeba zachovat alespoň částečnou plasticitu a houževnatost, ale zároveň se vyžaduje i vyšší pevnost než u nízkouhlíkové oceli, najde uplatnění ocel středněuhlíková. Upravuje se především kalením a temperováním tak, aby byla následně dobře využitelná ve stavebnictví nebo pro konstrukce mechanicky namáhaných dílů strojů a zařízení. K tomu ji předurčuje dobrá obrobitelnost, zároveň je ale obtížněji svařitelná.

Využívá se také jako výchozí surovina pro výrobu nerez oceli.

  1. Vysokouhlíková ocel – obsah C v rozmezí 0,6 -1,7 %

Extrémní hodnoty pevnosti, odolnosti povrchu a tvrdosti lze dosáhnout navýšením podílu uhlíku nad hranici 0,6 %. Pro finální použití je vysoce uhlíková ocel zušlechtěna popouštěním po dlouhou dobu.  Namáhání ložisek, ocelových rámů neb třeba řezných nástrojů – přesně to je svět oceli s vysokým obsahem uhlíku.

Poznámka: Samostatně se v některých zdrojích uvádí i 4. kategorie tzv. Ultra Carbon Steel, tedy ocel s velmi vysokým obsahem uhlíku až 2 % a využitím pro neprůmyslové, zejména výzkumné a vědecké účely.

Uhlíková ocel nachází stále nové využití

Jak bylo uvedeno, uhlíková ocel nabízí mnoho variabilních možností využití v praxi. Tou aktuální je použití pro konstrukce potrubí rozvodů vytápění a chlazení, pro které byla původně nejčastěji uvažována měď.

„Výhoda je nejen na straně kratšího času nutného pro instalaci trubek z uhlíkové oceli, ale pro někoho možná překvapivě i v nižší ceně. Ta se výrazně projeví s rostoucím průměrem potrubí, kde se oproti mědi pohybuje dokonce až ve stovkách procent,“ dodává Patrik Duda, CEO společnosti Atreon, www.atreon.cz.

Z uhlíkové oceli jsou v takovém případě realizovány i odpovídající fitinky a celá soustava je pak z jednoho materiálu. Díky vysoké pevnosti materiálu je možné zároveň volit menší tloušťky bez vlivu na životnost či výslednou konstrukční odolnost. Spojeným bonusem je pak nižší hmotnost celé instalace, a tedy i snížené nároky na manipulaci.

Nový digitální fotoaparát INSTAX Pal se vám vejde do dlaně

Společnost FUJIFILM uvede na český trh INSTAX PAL, svůj první digitální fotoaparát o velikosti dlaně. Novinka umožňuje uživatelům jednoduše zachytit malé i velké životní okamžiky. V kombinaci s tiskárnami pro smartphony INSTAX Link představuje INSTAX Pal zcela nový způsob fotografování.

Japonská společnost FUJIFILM Holdings Corporation uvedla v roce 1998 na trh produkty pod značkou INSTAX. Letos tedy slaví INSTAX již 25. výročí. Dosud se v nabídce značky INSTAX objevovaly instantní fotoaparáty s funkcí „fotografuj a tiskni“ a tiskárny pro smartphony s funkcí „tiskni“. Nově představený INSTAX Pal je tedy prvním produktem řady INSTAX, který “jen” fotografuje.

Tento nový kompaktní digitální fotoaparát se vejde do dlaně a odesílá fotografie přes Bluetooth[1] přímo do vašeho telefonu do speciální mobilní aplikace INSTAX Pal. Poté si své oblíbené snímky kdykoli vytisknete pomocí jakékoli tiskárny z řady INSTAX Link* nebo pomocí instantních hybridních fotoaparátů INSTAX mini Evo a INSTAX mini LiPlay. Díky tomu můžete tisknout na všechny formáty INSTAX filmů, které preferujete – mini, SQUARE nebo WIDE. S pomocí INSTAX Pal lze také vytvářet digitální snímky INSTAX, které si uložíte do smartphonu a následně je můžete sdílet na sociálních sítích.

* Kompatibilní tiskárny pro smartphony z řady INSTAX Link: INSTAX mini Link, INSTAX mini Link2, INSTAX SQUARE Link a INSTAX Link WIDE.

Kapesní digitální fotoaparát INSTAX Pal umožňuje jednoduše pořizovat snímky jednou rukou a díky širokoúhlému objektivu je ideální i pro skupinové fotografie. Tím však výčet jeho zajímavých funkcí nekončí.

Focení na dálku – pomocí speciální aplikace pro telefony umožňuje tato funkce uživatelům být součástí foceného snímku. Stačí v aplikaci ve smartphonu zkontrolovat kompozici snímku ještě před pořízením fotky pomocí INSTAX Pal.

Intervalové snímání umožňuje uživateli pořizovat souvislé snímky v třísekundových intervalech, které lze následně upravovat v aplikaci a vybrat z nich ten nejlepší záběr.

INSTAX Animation spojuje více obrázků do jednoho videa podobně jako knížky flipbook, které simulují iluzi pohybu. Pokud uživatel zvolí funkci INSTAX Animation, vytiskne se fotka INSTAX s QR kódem. Naskenováním QR kódu se animované video přehraje.

Režim L [Link] umožňuje uživatelům připojit INSTAX Pal přímo k tiskárně řady INSTAX Link přes Bluetooth. Snímky se pak stejně jako u dalších instantních fotoaparátů INSTAX automaticky vytisknou ihned po pořízení.

Víceúčelový odnímatelný kroužek lze použít jako praktické poutko, jednoduchý hledáček nebo jako stojánek fotoaparátu při focení na dálku.

Kromě toho lze nahrát vlastní zvuk a nastavit jej jako zvukový efekt závěrky fotoaparátu, díky čemuž si můžete zařízení přizpůsobit. INSTAX Pal bude v prodeji hned v pěti barvách: Milky White, Powder Pink, Pistachio Green, Lavender Blue a Gem Black. Při uvedení na trh bude k dispozici také stylové silikonové pouzdro INSTAX Pal v pěti barvách a nový fotofilm „Soft Lavender“ formátu mini. 

Ceny a dostupnost:

Digitální fotoaparát INSTAX Pal bude v Česku v prodeji za výrobcem doporučenou maloobchodní cenu 2499 Kč včetně DPH za verze Milky White, Powder Pink, Pistachio Green a Lavender Blue, resp. 2999 Kč včetně DPH za verzi Gem Black. Novinka se na trh dostane 5. října 2023. Další informace o produktu najdete na webu https://instax.cz/instax-pal/.

Pouzdro INSTAX Pal Design Silicone Case se začne prodávat také 5. října 2023 za cenu 379 Kč s DPH (varianty white, pink, green a blue), resp 429 Kč (varianta black).

O značce INSTAX

Značka INSTAX byla uvedena na trh v roce 1998 a v roce 2023 slaví 25. výročí. INSTAX začínal v Japonsku a nyní se rozrostl v globální značku, která působí ve více než 100 zemích světa, včetně Evropy, Severní a Jížní Ameriky, Číny a jihovýchodní Asie. Nejenže si můžete okamžitě vytisknout důležité okamžiky, ale můžete si INSTAX využít i jako nový komunikační nástroj a nástroj pro vyjádření svých pocitů. Kromě analogových instantních fotoaparátů jsme rozšířili naši nabídku o hybridní instantní fotoaparáty, které umožňují fotografovat a sledovat displej na zadní straně fotoaparátu a pak vybrat a tisknout oblíbené snímky, a také o tiskárny pro smartpony, které umožňují snadný tisk snímků z telefonu přímo na místě. Kromě toho aktivně podporujeme spolupráci v nejrůznějších oblastech po celém světě, například v oblasti módy, hudby, sportu a her. V oblasti sportu se podílíme na sponzorování mezinárodní breaking soutěže FUJIFILM INSTAX Undisputed Masters, a široce propagujeme hodnotu fotoaparátu INSTAX. 

O společnosti Fujifilm

Společnost FUJIFILM Holdings Corporation, Tokio, využívá svých hlubokých znalostí a vlastních klíčových technologií k poskytování hodnoty z inovací v našich produktech a službách v segmentech zdravotnictví, materiálů, obchodních inovací a zobrazování. Naše neúnavná snaha o inovace se zaměřuje na poskytování společenské hodnoty a zlepšování života lidí na celém světě. Společnost Fujifilm se zavazuje k odpovědnému přístupu k životnímu prostředí. Další informace o plánu udržitelných hodnot společnosti Fujifilm do roku 2030 naleznete zde.

Za rok končící 31. března 2023 dosáhla společnost celosvětových tržeb ve výši přibližně 2,9 bilionu jenů (21 miliard USD při směnném kurzu 134 jenů za dolar). Další informace naleznete na adrese www.fujifilmholdings.com.

[1] Značka a logo Bluetooth jsou registrované ochranné známky společnosti Bluetooth SIG, Inc. Společnost FUJIFILM Corporation používá tyto značky na základě licenční smlouvy.

Huawei představuje stylová zařízení zaměřená na zdraví a sport spolu s globální fitness ikonou Pamelou Reif

Společnost Huawei slaví kulaté výročí – 10 let od představení prvního produktu z kategorie wearables, nositelných zařízení pro zdraví a fitness. Při této příležitosti nedávno v Barceloně představila novou filozofii s názvem „Fashion Forward“, kterou uvedla ve velkém stylu – spojením s globální fitness hvězdou Pamelou Reif.

V září roku 2013 si Pamela Reif  v 16 letech zaregistrovala účet na platformě YouTube. Šlo o první krok její influencerské cesty, který vyvrcholil velkým úspěchem a transformací, stala se z ní mimořádně známá osobnost na celosvětové fitness scéně. Dnes má na svém kanále téměř 10 milionů fanoušků a její fitness videa sledují miliony sportovních nadšenců po celém světě. O deset let později se Pamela objevila na akci Huawei Launch v Barceloně ve Španělsku, kde byla uvedena jako nová ambasadorka chytrých hodinek Huawei Watch GT 4.

Pamela, která také slaví 10. výročí své fitness cesty, ke spolupráci uvedla: „Je neuvěřitelné, že Huawei a já jsme se vydali na fitness cestu ve stejnou dobu. Za deset let, od doby, co jsem se stala profesionální fitness trenérkou, sehrály technologie obrovskou roli při pomoci lidem vést zdravější život. Huawei stojí v čele těchto inovací, což dělá opravdu skvělým způsobem. Jsem nadšená, že mohu být součástí této cesty“.

Po začlenění Watch GT 4 do své tréninkové rutiny vytvořila Pamela sérii fitness tréninkových programů, které jsou dostupné výhradně v aplikaci Huawei Zdraví. Ty budou zahrnovat některé z nejznámějších cvičení Pamely, speciálně přizpůsobené tak, aby umožnily uživatelům hodinek co nejlépe využít fitness a zdravotní funkce či zvýšit efektivitu jejich tréninku. Zároveň uživatelům pomohou lépe pochopit jejich zdravotní stav, přičemž nemusí dělat kompromis v designu, protože jsou vhodné i pro každodenní nošení.

Pamela se stala miláčkem fitness nadšenců zejména díky své sebedisciplíně a pozitivnímu přístupu ke zdravému životnímu stylu, který je alfou a omegou její vysportované postavy. To, co dělá její tréninky přitažlivými, je fakt, že pohyby jsou jednoduché a zvládnutelné i pro úplné začátečníky. Nemyslete si však, že Pamelin desetiminutový či patnáctiminutový trénink od je procházka růžovým sadem. Právě naopak, už po pár minutách se pořádně zapotíte.

V současnosti stále více žen chce žít zdravý život plný pohybu, stejně jako Pamela. Používat mobilní zařízení, ale není při běhu či v posilně nejpraktičtější. Řešením jsou tak chytré hodinky Huawei Watch GT 4. Ty dokážou měřit přes 100 sportovních režimů od fitness tréninků, přes cyklistiku, tenis až po outdoorovou turistiku. Zároveň zaznamenávají vaše cvičení, včetně sledování tepové frekvence a spálených kalorií.

Kromě sportovních funkcí mohou chytré hodinky zlepšit i efektivitu při každodenních činnostech. I když je Pamela zaneprázdněná pracovními povinnostmi, cvičí alespoň pětkrát týdně. Pamela musí během dne zvládnout různé role – ráno fitness trenérka, přes den business manažerka a večer módní ikona.

Jako zaneprázdněná žena musí čelit všemožným situacím, řešit problémy efektivním způsobem, a přitom se musí soustředit na tréninky a samozřejmě nesmí zapomínat ani na své sledovatele. Není divu, že se jí hodinky opravdu hodí. Sebedisciplína, pozitivní přístup a smysl pro kontrolu nad svým tělem a životem jsou pro ni obzvlášť důležité, a právě proto je skvělou inspirací pro mladé ženy, které mají podobné ambice.

Vedle cvičení je důležité nezapomínat ani na zdraví. S Huawei Watch GT 4 budete dostávat upozornění o změnách tepové frekvence a připomínky na měření zdravotních dat. Hodinky Huawei Watch GT 4 vám umožní dokončit veškeré úkony, aniž byste se podívali na telefon.  Dámy potěší i vylepšená funkce sledování menstruačního cyklu, která chytře předpovídá menstruaci a pomáhá lépe sledovat plodné dny, pokud se pokoušíte o miminko.

Kromě nejnovějších technologií hraje jistě rozhodující roli i design. Na globálním uvedení novinky v Barceloně Pamela zazářila v elegantním outfitu – černých šatech, které decentně doplňovaly elegantní hodinky Huawei Watch GT 4 s ocelovým řemínkem. Už při samotném představení tak prezentovala hlavní designový benefit nových hodinek – jejich design vůbec nevypadá jako sportovní hodinky, ale připomíná spíše módní doplněk.

Díky klasické eleganci a estetickému designu, který doplňuje více než 10 tisíc různých virtuálních ciferníků, je to jako byste každý den měli nové hodinky. Nové Huawei Watch GT 4 jsou nejen krásné, ale i přesnější a chytřejší díky výkonným technologiím a algoritmům umělé inteligence. Vzhledem k všestrannému využití také potěší dlouhá výdrž baterie, díky čemuž je budete nabíjet pouze jednou týdně. Obavy o vybitou baterii se tak stanou minulostí.

Nově představené hodinky Huawei Watch GT 4 41 mm jsou v Česku dostupné ve třech verzích řemínku – bílá kůže, nerezová ocel a nadčasově elegantní zlatá varianta. Doporučené prodejní ceny startují na částce 5 999 Kč. Při koupi do 15. října nyní získáte bezdrátová sluchátka FreeBuds SE 2 jako dárek.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Letní bilance volnočasových benefitů: Za hrady a zámky Češi letos utratili osmkrát více

Popularita volnočasových benefitů v letních měsících vytrvale rostla. Podle dat společnosti Edenred Češi utratili za kulturní a odpočinkové aktivity během července a srpna celkově o 22 % více než loni. Výrazný nárůst zaznamenal zejména segment kultury, který meziročně vyrostl až o 56 %. Útrata v benefitech za vstupné na hrady, zámky a muzea šla nahoru o sedminásobek. Lidé benefity častěji využívali k platbám za dětské tábory a další položky související s návratem do školy. Podle odborníků se Češi učí využívat benefity ve prospěch celé domácnosti.

Letošní prázdninová sezóna je u konce. Během července a srpna se výdaje domácností za rekreační i kulturní aktivity dlouhodobě zvyšují a ani v roce 2023 tomu nebylo navzdory dozvukům inflační krize jinak. Potvrzují to i útraty ve formě volnočasových benefitů; podle dat společnosti Edenred během letních prázdnin letos stoupl objem transakcí v segmentech kultury, odpočinku a sportu o 22 %. Právě benefity se čím dál častěji stávají nástrojem, jenž pomáhá ulevit rodinným rozpočtům. Kromě letních radovánek lze totiž tímto způsobem pokrýt třeba i náklady spojené s návratem dětí do školních lavic.

„K vyššímu objemu částek utracených za volnočasové aktivity letos bezpochyby přispěla inflace. Zároveň ale mluvíme i o novodobém trendu, kdy se zaměstnanci učí využívat benefity jinak než jen pro vlastní potřeby. Ukazuje se totiž, že volnočasové benefity jsou velmi efektivním nástrojem, jak omezit dopad zvýšených výdajů na rodinné finance. Naše data potvrzují, že se lidé na období prázdnin předem připravují a benefity si v první polovině roku šetří, aby je následně maximálně zužitkovali během letních měsíců,“ komentuje trend Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred.

Kultura, relax i dětské tábory

Největší nárůst popularity meziročně zaznamenaly benefity v oblasti kultury. Objem transakcí za nákup lístků a vstupenek v této oblasti stoupl ve srovnání s loňským létem o více než polovinu (56 %). Skokanem roku se staly hrady, zámky a muzea, kde využití volnočasových benefitů oproti minulému roku vzrostlo na více než osminásobek. Na pětinásobek loňských hodnot pak stouply útraty v předprodeji vstupenek na koncerty. V ostatních kategoriích byly nárůsty mírnější. O necelou třetinu stouplo využití benefitů v kinech, které dlouhodobě drží v oblasti kultury nejvyšší podíl, o 26 % pak vzrostly útraty v divadlech. Využití benefitů v zábavních parcích pro rodiny s dětmi naopak mírně kleslo.

Srovnání objemu plateb podle segmentu mezi roky 2022/23 (v %)
Kategorie Nárůst/pokles
Hrady a zámky, muzea +726 %
Předprodeje vstupenek +412 %
Dětské tábory +52 %
Plavání +31 %
Kina +30 %
Divadla +26 %
Lázně a wellness +20 %
Knihy +19 %
Cestování +17 %
Zábavní parky -6 %
Jazykové kurzy -11 %
Celkem + 22 %

Nerostl však pouze zájem o kulturu. V červenci a v srpnu Češi stále častěji uplatňovali své zaměstnanecké benefity i v dlouhodobě populárních kategoriích cestování a odpočinku. O 17 % více než v loňském roce utratili zaměstnanci za cestování, ať už se jedná o ubytování v hotelech nebo zájezdy. Populární byly v létě i lázně a wellness, kde útraty vzrostly o pětinu. Další významnou položkou, která zaznamenala v létě nárůst, jsou dětské tábory, za které lidé s pomocí benefitů utratili o polovinu (52 %) více. S rychle se blížícím koncem prázdnin také stouplo využití benefitů v oblastech souvisejících s návratem dětí do škol. O téměř pětinu více než v loňském roce utratili lidé za knihy, učebnice a pracovní sešity. Mírně naopak klesla obliba jazykových kurzů.

„Dlouhodobě se zasazujeme o to, aby zaměstnanci měli v rozhodování, jak své odměny uplatní, co největší volnost. Volnočasové benefity totiž v moderní společnosti platí především za důležitý nástroj sociální mobility. Lze je použít například na jazykové kurzy, ale i rekreační tábory pro děti. Stejně tak mohou pokrýt i skupinové sportovní aktivity s rodinou či přáteli,“ dodává Aneta Martišková.

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Největším žroutem elektrické energie v evropských domácnostech jsou zastaralá oběhová čerpadla. Spotřebují víc energie než pračky a sušičky   

Lidé se v posledních dvou letech naučili více přemýšlet o tom, jaké spotřebiče si do domácností pořídí. Staré pračky, ledničky i osvětlení mění za úspornější, ale často si neuvědomují, že ty největší žrouty energie je třeba hledat úplně jinde. Jsou jimi překvapivě zastaralá oběhová čerpadla, která jsou bezpečně skryta v útrobách našich domovů. Ukazuje to žebříček deseti nejvíce neúsporných zařízení v evropských domácnostech, kde se na prvním místě umístila právě zastaralá oběhová čerpadla. Ta dokonce předběhla i osvětlení, ledničku, mrazák, pračku či elektrický sporák. Výměna starších modelů čerpadel přitom dokáže běžně uspořit kolem 80 % elektrické energie.

„Nepřekvapilo mě, že se na prvním místě žebříčku top deseti nejneúspornějších zařízení umístila právě oběhová čerpadla. Ze zkušeností z praxe víme, že v České republice je zhruba každá druhá budova vybavena starým typem oběhového čerpadla, tedy čerpadla staršího patnácti let. Většina lidí z hlediska dosažení úspor nejprve věnuje pozornost zařízením, která jsou na očích a každý den je vědomě využívají. Jako například pračka, lednice, myčka na nádobí, televize apod. Čerpadla fungují 24/7 a jsou na místech, kde jim není věnovaná pozornost. Čerpadla staršího typu jsou ještě stále vybavena tzv. tří-rychlostním nastavením otáček, a právě tato zařízení jsou charakteristická pro vysokou spotřebu elektrické energie. Současná moderní čerpadla dokáží pomocí funkce Dynamic Adapt Plus regulovat své otáčky dle aktuálních potřeb otopného systému. Tato automatická regulace nám pak sníží účty za elektřinu běžně o 80 %,“ odůvodnil Jan Cidlinský, výkonný ředitel společnosti Wilo Česká republika.

S ohledem na neustále rostoucí ceny elektřiny je téma spotřeby energie stále aktuálnější nejen z ekologických, ale i ekonomických důvodů. Zde je kompletní žebříček 10 největších žroutů energie:

  1. místo: Stará oběhová čerpadla

Tyto nenápadné komponenty, zodpovědné za cirkulaci topné vody, mohou mít významný podíl na celkové spotřebě elektrické energie topného systému. Problémem mnoha těchto čerpadel je jejich nepřetržitý provoz, bez ohledu na to, zda je teplo potřeba nebo ne. Starší modely jsou v obzvláště neefektivní a mohou spotřebovat 550 až 800 kWh ročně. Technologie ale pokročila. Moderní vysoce účinná čerpadla jsou schopna přizpůsobit svůj výkon aktuálním potřebám. To výrazně snižuje spotřebu energie.

  1. místo: Elektrický sporák

Elektrický sporák v závislosti na použití a modelu spotřebuje mezi 200 a 700 kWh za rok. S ohledem na energetickou spotřebu se často porovnávají keramické a indukční sporáky. Zatímco keramické sporáky topí pomocí elektrických topných těles pod sklokeramickou deskou, indukční sporáky pomocí elektromagnetických vln ohřívají přímo dno nádoby. To obecně činí indukční sporáky energeticky účinnější a rychlejší oproti těm keramickým. Spotřebu lze snížit například krátkým předehřátím, využitím zbytkového tepla nebo vařením s poklicí.

  1. místo: Mrazák

Neustále udržovat potraviny hluboko pod bodem mrazu není levná záležitost. Kompresor musí pracovat na velký výkon, obzvláště pokud se mrazák často otevírá nebo když se zamrazují teplé potraviny. V závislosti na modelu a velikosti se spotřeba pohybuje mezi 150 a 500 kWh za rok. Existují ale moderní technologie, které například zabraňují tvorbě ledu na vnitřních stěnách mrazničky. Bez hromadění ledu zůstává spotřeba energie trvale nízká, protože mraznička může pracovat efektivněji.

  1. místo: Lednice

Zatímco moderní chladničky jsou díky moderním technologiím výrazně energeticky účinnější, stále musí běžet nepřetržitě. To vede ke značné spotřebě energie. V závislosti na velikosti a konkrétním modelu se to může pohybovat mezi 100 a 400 kWh ročně. Spotřebu lze minimalizovat vyhýbáním se častému a dlouhému otevírání dveří, správným skladováním potravin, nepřeplňováním a nastavením optimální teploty – obvykle mezi 5 a 7 °C.

  1. místo: Osvětlení

Správné osvětlení hraje důležitou roli v našem každodenním životě. Dnešnímu trhu dominují LED žárovky, které mají nejen delší životnost, ale jsou také energeticky úspornější oproti klasickým žárovkám. Navzdory těmto pokrokům osvětlení v průměrné domácnosti stále spotřebuje kolem 1 kWh za den, což je přibližně 10 % celkové spotřeby elektřiny. Spotřebu energie dokáží ještě více snížit stmívatelná svítidla, detektory pohybu nebo důsledné zhasínání světel, když osvětlení není potřeba.

  1. místo: Sušička prádla

Sušička se stala velmi oblíbeným spotřebičem v našich domácnostech. Odvádí skvělou a náročnou práci, a tak její velká spotřeba energie asi nikoho nepřekvapí. Kam až pokročila technologie, ukazují zejména sušičky s tepelným čerpadlem, které efektivně využívají teplo z odpadního vzduchu k podpoře procesu sušení. Ale také mohou spotřebovat 2 až 4 kWh na sušení v závislosti na modelu a kapacitě. Vyšší rychlost odstřeďování v pračce sice může sice zkrátit dobu sušení, ale je třeba počítat s tím, že se tím může zase zvýšit spotřeba energie pračky. Pečlivý výběr vhodného programu sušení a používání sušičky při plném naplnění pomůže optimalizovat spotřebu energie.

  1. místo: Myčka nádobí

Průměrný mycí cyklus spotřebuje mezi 1 a 1,5 kWh. Technologický pokrok však učinil moderní myčky nádobí efektivnějšími. Jsou vybaveny senzorovou technologií, která přizpůsobí mycí cyklus úrovni znečištění nádobí. Pokročilé systémy sušení pak minimalizují spotřebu energie. Ke snížení spotřebované energie pomůžou i speciální eko programy i její spouštění při plném naplnění.

  1. místo: Pračka

První elektrické pračky přišly na trh na začátku 20. století a od té doby prošly působivým vývojem. Zatímco dřívější modely byly neefektivní a náročné na spotřebu vody, moderní pračky jsou navrženy tak, aby šetřily vodu i energii. Díky automatickým regulacím spotřeby vody a energie dle skutečného množství prádla, nebo speciálním eko programům, které perou při nižších teplotách, jsou současné modely výrazně efektivnější. V závislosti na modelu a zvolených pracích programech spotřebuje pračka 0,5 až 2 kWh na jeden prací cyklus. Nižší teploty praní a plné zatížení pračky také snižují množství spotřebované energie.

  1. místo: Televize

Přestože se obrazovky postupem času zvětšily a rozlišení se vylepšilo, tak díky moderním technologiím nespotřebovávají více energie. Od dřívějšího jednoduchého černobílého obrazu po dnešní 4K a 8K Ultra HD displeje se kvalita obrazu výrazně zlepšila bez zvýšení spotřeby energie. Mnohé z nejnovějších modelů, zejména ty s technologií LED, jsou přitom výrazně energeticky účinnější než jejich předchůdci. I ty však stále mohou spotřebovat mezi 0,05 a 0,2 kWh za hodinu. Díky funkcím pro úsporu energie a automatickému vypínání může mnoho současných modelů minimalizovat spotřebu a snížit tak roční náklady na elektřinu.

  1. místo: WiFi router

V dnešním světě, kde se neustálý přístup k internetu stal nutností, je možná překvapivé, že se toto nenápadné zařízení umístilo na 10. místě žebříčku. Tento malý spotřebič, který v mnoha domácnostech funguje 24/7 odebírá více elektřiny, než by se dalo čekat. Když připojení přes Wi-Fi v 90. letech začínalo, mělo ještě skromný charakter. Moderní routery jsou však nejen výrazně výkonnější, ale také vybavené pokročilými technologiemi, které optimalizují datový provoz a udržují naše připojení stabilní. Použití těchto high-tech funkcí však přináší zvýšenou spotřebu energie. Standardní router vyžaduje průměrně 0,12 až 0,24 kWh za den. V ročním výsledku je však i tato na první pohled nízká hodnota znatelná. Existují však i modely s režimy energetické úspornosti pro doby nečinnosti. Také vypínání na noc pomůže snížit celkovou roční spotřebu.

Zdroj: These are the 10 biggest power guzzlers in the household – ingenieur.de

O společnosti:

Wilo je nadnárodní technologická skupina, která patří k předním světovým výrobcům čerpadel a čerpacích systémů pro zařízení budov, vodní hospodářství a průmyslový sektor. Společnost byla založena roku 1872 v Dortmundu, v průběhu své dlouhé a úspěšné historie se rozvinula do podoby významného globálního hráče. V současnosti zaměstnává více než 8 200 lidí po celém světě. Skupina Wilo věnuje zvláštní pozornost globálním trendům jako je urbanizace, změna klimatu, řešení nedostatku vody a zvýšení energetické soběstačnosti, stejně jako technologickému pokroku a digitalizaci.

České firmy se do cirkulárního hospodářství příliš nehrnou. Vedle snížení uhlíkové stopy by přitom mohly výrazně ušetřit

Přístup českých firem k cirkulární ekonomice je stále spíše vlažný. Využitím recyklátu ve výrobě a zefektivněním nakládání s výrobními materiály přitom mohou firmy kromě snížení své uhlíkové stopy také výrazně ušetřit. K přechodu na oběhové hospodářství jim však často chybí přesná data, na základě kterých by mohly potřebná rozhodnutí provádět. S jejich sběrem by měly začít co nejdříve, připraví se tak na příchod nefinančního reportingu. Vyplývá to z panelové debaty Udržitelné a cirkulární podnikání: Aby se výrobky nestávaly odpadem, ale zdrojem pořádané platformou CSRD.cz ve spolupráci s neziskovou společností ELTMA.

Cirkulární hospodářství je jeden z klíčových nástrojů pro dosažení udržitelného rozvoje a boje proti klimatické změně. České firmy si však k němu hledají cestu pomaleji než podniky v okolních zemích. „Žijeme ve veskrze lineární ekonomice a situace se nelepší, spíše naopak. To však znamená, že před námi leží spousta příležitostí,“ říká Cyril Klepek, CEO společnosti Cyrkl. Podle něj je nezbytné zcela změnit tuzemský odpadový trh. Většina firem totiž s odpadem stále nakládá velmi neekonomicky. „Firmy si musí nejprve uvědomit, že odpad má hodnotu a recyklát může mnohdy být ekonomicky výhodnější. V Německu platí, že kdo si dnes nezajistí kvalitní recyklát, bude se za pár let divit,“ upozorňuje Klepek.

Právě druhotné využití odpadu je jedním ze základních prvků cirkulární ekonomiky. Kromě benefitu v podobě snížení uhlíkové stopy se jedná také o cestu, která může vést k výrazným úsporám. Zkušenosti s tím má Lukáš Kalvoda z Moravskoslezského inovačního centra. „Firmy se bojí vstoupit do nových vod. My jim musíme ukázat potenciál, který cirkulární ekonomika skýtá. Myslím si, že firmy doposud neměly důvod přecházet. Dříve bylo vše relativně levné a elektřinu, vodu nebo odpady nepotřeboval nikdo řešit. Až nyní, kdy vše začíná zdražovat, firmy přichází na to, že nemohou ovlivnit, co se děje venku, ale rády by ovlivnily, co se děje uvnitř firmy,“ říká Kalvoda.

Jednou z možností nakládání s odpadem je navázání partnerství s dalšími firmami, které jej dokáží využít v rámci vlastní výroby podobně, jako to dělá nezisková společnost ELTMA, která se v Česku stará o zpětný odběr pneumatik. „Ojeté pneumatiky není možné recyklovat a vyrobit z nich nové. Dají se ale využít v jiných aplikacích, jako je výroba průmyslových pásů či protihlukových bariér,“ vysvětluje Radim Filák, jednatel společnosti ELTMA.

Vedle šetrnosti nakládání s odpady se mohou firmy zaměřit také na další prvky cirkulární ekonomiky, například opravitelnost výrobků, nebo opětovné použití některých jejich částí. Tomu se věnuje společnost T-mobile, která v posledních letech přešla od prodeje koncových zařízení k jejich pronájmu. „Dnes máme nad osudem zařízení úplnou kontrolu. Pokud jej zákazník přestane používat, zase si ho od něj vezmeme zpět. Následně projde repasováním a hned jde k dalším zákazníkům. V některých kvartálech dosahujeme téměř stoprocentní repasace. Na konci životního cyklu pak jde zařízení k recyklaci,“ popisuje Jan Fišer ze společnosti T-mobile. Právě kvůli možnosti plně recyklovat materiály obsažené v zařízení je podle něj zásadní vyvíjet tlak na výrobce, aby byly produkty rozložitelné na jednotlivé komponenty.

Klíčem k integraci principů cirkulární ekonomiky do fungování firmy je důkladná analýza toho, jak firma funguje, kolik odpadu produkuje, kde odpad končí a jakým způsobem by mohl být dále využit. „Sběr dat má ten benefit, že se na ně firmy mohou podívat a říct si, které oblasti redukovat, jak je redukovat a nastavit si podle toho dlouhodobou strategii,“ vysvětluje Lukáš Kalvoda. Hlavním úskalím, na němž tyto plány v mnoha případech ztroskotají, je nedostatečné množství a kvalita nasbíraných dat. „Mnohdy narážíme na to, že malé a střední firmy, se kterými pracujeme, ta data nemají. Je třeba nejen vědět, která data sbírat, ale také jak je vyhodnocovat a dále s nimi pracovat,“ dodává. S jeho závěry souhlasí Radim Filák. „Největší problém pro firmy jsou evidence a přehled toku materiálů. Jak v případě zdrojů, tak i následně u odpadů,“ konstatuje.

Legislativa jako odrazový můstek

Přechod směrem k cirkulární ekonomice je v mnoha odvětvích běh na dlouhou trať. Mnohdy totiž vyžaduje změnu přístupu celé firmy. Inovacím často brání interní předpisy a očekávání managementu. Urychlení tohoto procesu si dávají za cíl nařízení a směrnice Evropské komise v čele se směrnicí o nefinančním reportingu (CSRD), na jejichž implementaci do českého právního řádu dlouhodobě pracuje Ministerstvo životního prostředí. „Není to jen o povinnostech, ale o změně přístupu. Povinnosti by měly směřovat k tomu, že se na danou problematiku začnou firmy dívat komplexněji,“ vysvětluje Gabriela Bulková, vedoucí oddělení metodiky a technologie Ministerstva životního prostředí.

Kromě implementace evropských nařízení a směrnic do českého právního řádu se resort dlouhodobě věnuje přípravě strategických dokumentů, jako je Akční plán Cirkulární Česko 2040 či aktualizace Plánu odpadového hospodářství, které určí směřování České republiky v oblasti cirkularity a nakládání s odpady v příštích letech.

Strašák jménem Scope 3

Evropská směrnice o nefinančním reportingu (CSRD), která podnikům mimo jiné ukládá povinnost sledovat a reportovat data o své uhlíkové stopě, se v první fázi dotkne pouze velkých firem. Do budoucna se však počítá s postupným rozšíření povinnosti reportingu i na malé a střední podniky. Největší vrásky na čele firmám přidělává zejména monitoring emisí v kategorii Scope 3. Zatímco do Scope 1 a Scope 2 spadají emise vznikající přímo činností firmy a snadno zjistitelné nepřímé emise související s nákupem energií, Scope 3 tvoří emise vznikající při výrobě používaných materiálů a služeb.

Podle Jakuba Víta z EY Česká republika by firmy s měřením emisí neměly otálet. „Já bych se upřímně nebál začít. Kdyby to udělali všichni, každému stačí jen Scope 1 a Scope 2,“ podotýká. „Z části si tuto evidenci firmy vedou už dnes. Každý má přehled o zahraničních cestách, o dopravě nebo o odpadech. Složitější to bude s nákupem zboží a služeb, se soupisy majetku, s franšízami nebo investicemi. Je proto lépe začít dřív než později, protože bez Scope 3 se stejně nikam nepohnete. Navíc když jste v implementační fázi, paradoxně objevíte věci, na které by vás ani nenapadlo se ptát, nebo které roky ležely schované v šuplíku. Tohle bude pro Scope 3 největší přínos. Zjistíte, že věci můžete dělat jinak a můžete je dělat lépe,“ dodává Vít.

Kamenem úrazu i v případě mnohých větších firem, které nefinanční reporting čeká už od roku 2024, je nedostatečná připravenost a ochota sbírat potřebná data. „Zapomeňte na to, že jsme v Evropě lídři. Například v oblasti výroby čipů mají všichni stěžejní výrobci působící v asijských zemích už tři roky dopočítané emise podle Scope 3. Všechno to jsou vysoce kvalitní a verifikované záznamy. Sektorově a segmentově zcela určitě platí, že už v Evropě některým věcem v oblasti udržitelnosti nevelíme,“ upozorňuje Jakub Vít.

CSRD.cz

Cílem projektu CSRD.cz je vytvořit srozumitelný obsah o CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), ESG a spřízněných tématech na jednom místě. Vzhledem k tomu, o jak komplexní problematiku se jedná, a jak je pro mnohé firmy těžko uchopitelná, chceme pomoci všem zainteresovaným se v ní zorientovat, dokud je čas a ukázat, že nefinanční reportování je smysluplné a opravdu užitečné. A to jak pro životní prostředí, tak i pro byznys. Více se dozvíte na csrd.cz.

Ekosystém NVIDIA Studio se rozšiřuje o Microsoft Surface Studio 2. DaVinci Resolve a Chaos Vantage rozšiřují podporu RTX funkcí

Čerstvě oznámený notebook Surface Laptop 2 od Microsoftu, který bude dostupné také v konfiguracích s notebookovými GPU GeForce RTX 4060, 4050 nebo RTX 2000 z generace Ada, se připojí do rodiny zařízení NVIDIA Studio. Díky tomu nabízí skvělou stabilitu s předinstalovanými Studio ovladači a možnost maximálně využívat exkluzivní nástroje celé platformy pro urychlení profesionálních a kreativních pracovních postupů.

Dvě oblíbené aplikace pro tvorbu obsahu, Chaos Vantage a Blackmagic Design DaVinci Resolve, nově nabízejí vylepšenou podporu akcelerace umělé inteligence pomocí GPU z rodiny GPU.

Chaos Vantage nově nabízí DLSS 3.5 s funkcí Ray Reconstruction do oblíbeného nástroje VFX a Archviz. Díky rekonstrukci paprsků je možné ve viewportu plynule zobrazovat ostřejší a věrnější náhledy scény s mnohem menší úrovní šumu. Další aplikace a hry, včetně NVIDIA Omniverse, budou mít podporu DLSS 3.5 již brzy.

Aktuálně nejnovější verze DaVinci Resolve 18.6 přináší podporu nové verze TensorRT, která oproti předchozí implementaci zvyšuje výkon o 50 % a zajišťuje výrazně nižší latenci při optimalizaci inferencí.

Blog s detaily: https://blogs.nvidia.com/blog/2023/09/21/surface-studio-chaos-dlss-resolve-tensor-rt/

T-Mobile rozšiřuje svůj ochranný firewall proti podvodným hovorům a nově ho spouští i pro koncové zákazníky. Bude zdarma a pro všechny

Počet podvodných telefonátů zneužívajících čísla bank a dalších institucí (tzv. spoofing) v České republice neustále roste. Při meziročním srovnání H1 2022/2023 zaznamenala Policie 10% nárůst registrovaných skutků spáchaných v kyberprostoru. Podle NÚKIBu je nejčastějším útokem phishing. Podvodný spoofing je však také velice nebezpečný a z kapes klientů dokáže vytáhnout statisíce i miliony korun. Oběťmi jsou často vzdělaní lidé. T-Mobile v rámci prevence a ochrany zákazníků jako první operátor v ČR v březnu představil bezpečnostní řešení, které nyní vylepšil o identifikaci původu hovoru. V rámci sítě se toto ochranné opatření pod názvem Firewall 2.1 nově aplikuje na všechna mobilní čísla operátora a zákazníci za něj nemusí nic platit.

T-Mobile v České republice denně detekuje a zablokuje přes čtyři tisíce podezřelých aktivit, které často cílí na citlivá a osobní data uživatelů. Spoofing přitom představuje sofistikovanou formu podvodu, kdy podvodník falšuje identitu třetí strany a působí často velmi důvěryhodně. Uživatelům pak útočník s touto falešnou identitou volá a předstírá např. hovor z banky či jiné instituce. Cílem je získat citlivé údaje nebo například přístupy do internetového bankovnictví a klienta okrást. Ačkoli zobrazené telefonní číslo tomu nenapovídá, hovory velmi často přicházejí ze zahraničí, kde je zdrojové zařízení nedohledatelné a pro útočníka tak jde o „pohodlnější“ způsob podvodu.

Bezpečnostní řešení Firewall 2.1. pracuje s identifikací původu hovoru, tedy s tím, zda se telefonní číslo nachází v domácí síti nebo v zahraničí. Podvržené hovory pak v případě aktivního přihlášení čísla do domácí sítě na území České republiky tento firewall blokuje – zjednodušeně brání zneužití čísel T-Mobile při volání do sítě T-Mobile. Opatření navazuje na pilotní provoz spuštěný na jaře tohoto roku, který fungoval pro pevné linky firemních zákazníků.

„Podle statistik Policie ČR došlo v roce 2022 k takřka zdvojnásobení počtu registrovaných skutků spáchaných v kyberprostoru oproti předchozímu roku. V letošním roce zaznamenáváme ke konci srpna meziroční nárůst o 9,9 %. Přestože se nárůst v posledních měsících snížil, i tak zůstává mírně nad hodnotami z roku 2022. Příčinou poklesu mohou být rozsáhlé preventivní aktivity, aktivní opatření v bankách, provedené realizace Policie ČR, ale i proaktivní preventivní opatření, jako je například právě potírání možností spoofingu telefonních čísel ve spolupráci s T-Mobile. Právě spoofing telefonních čísel označujeme jako velmi rizikový, protože ho pachatelé využívají zejména při podvodných telefonátech, kde se vydávají za pracovníky bank, policisty, či za pracovníky Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost. Znovu apelujeme na veřejnost, aby nesdělovala po telefonu žádné citlivé informace a nenechala se vmanipulovat do vyžadovaných převodů finančních prostředků. Účet dovede banka zabezpečit sama, bez vašeho aktivního přičinění,“ doplňuje pplk. Ondřej Kapr, rada odboru hospodářské kriminality, Úřadu služby kriminální policie a vyšetřování Policejního prezidia ČR.

Nárůst kybernetických útoků evidují i banky. Podle nedávné zprávy České bankovní asociace jen v prvním pololetí letošního roku počet kybernetických útoků přesáhl 30 tisíc. „V meziročním porovnání sledujeme nárůst počtu kybernetických útoků zhruba o pětinu, nicméně pozitivním zjištěním je fakt, že se nám podařilo za prvních osm měsíců letošního roku meziročně snížit objem klientských škod u dokonaných kybernetických útoků téměř o polovinu. Lví podíl má na tom nejen náš systém detekce podvodných plateb a speciální Kyberteam v klientském centru, ale i prohlubující se spolupráce s mobilním operátorem T-Mobile, díky kterému můžeme využívat bezpečnostní opatření na ochranu před spoofingem,“ říká Pavel Běhal, manažer bezpečnosti v České spořitelně.

„Boj s útočníky je bohužel běh na dlouhou trať, jsou velice vynalézaví. Počty různých podvodných útoků rok od roku stoupají, vidíme to nejen v interních statistikách, ale i díky spolupráci s Policií, bankami a dalšími subjekty. Stoprocentní ochrana zatím neexistuje, ale snažíme neustále inovovat a připravujeme i další navazující řešení. Náš firewall totiž blokuje pouze zneužití našich čísel při volání do naší sítě, nikoliv veškeré podvodné telefonáty. Soustředit se i nadále chceme na edukaci a osvětu uživatelů, aby další typy podvodných telefonátů rozpoznali,“ komentuje situaci Jakub Ludvík, manažer korporátní bezpečnosti v T-Mobile.

Dodavatelem bezpečnostního řešení Firewall 2.1 je telekomunikační společnost jtendo, která se specializuje na služby pro mobilní operátory. „Na vývoji firewallu jsme s dodavateli pracovali intenzivně několik měsíců a podařilo se nám vytvořit skutečně robustní a propracované opatření. První implementace řešení se ukázala jako velmi úspěšná a jsme rádi, že nyní na ni můžeme navázat a přinést upgrade v podobě spuštění ochranného firewallu 2.1 i pro koncové zákazníky. O jeho implementaci mají už zájem i další subjekty,“ doplňuje Adam Falus, manažer fraudu v T-Mobile.

Firewall 2.1 byl spuštěn dnes a využívá se u hovorů směrovaných na všechny zákazníky T-Mobile. Operátor také aktivně edukuje veřejnost v oblasti kyberbezpečnosti prostřednictvím online i offline seminářů realizovaných nejen ve svých prostorách Magenta Experience Centrum a prevenci nabízí i díky projektu Klik pro Klid, kde zákazníci mimo jiné naleznou i bezpečnostní desatero. Jelikož podvodů je bohužel celá řada, pro nahlašování podvodných SMS zřídil bezplatné číslo 7726, kam je možné podezřelé zprávy přeposlat k expertní analýze. Na základě podnětů pak dochází k aktualizaci SMS Firewallu, případně k blokaci podvodných stránek či aplikací.

Více informací o společnosti najdete na www.t-mobile.cz.

Exit mobile version