Umělá inteligence v rukou kyberzločinu. Hackeři začínají používat ChatGPT k vývoji zlodějských malwarů, šifrovacích nástrojů i nelegálních tržišť, varují bezpečnostní experti

Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, upozorňuje, že kyberzločinci už začali používat ChatGPT k vývoji škodlivých kódů a útočných nástrojů. Na hackerských fórech vytváří zlodějské malwary, šifrovací nástroje a poskytují návody, jak umělou inteligenci využít pro podvodné aktivity.

„Umělá inteligence bude zcela jistě jedním z hlavních témat roku 2023. AI technologie pomáhají při ochraně před kybernetickými hrozbami, ale zároveň vidíme velký zájem kyberzločinců například o ChatGPT. Hackeři zkouší tuto dostupnou technologii používat k psaní škodlivého kódu, a i když jsou současné pokusy poměrně jednoduché, je jen otázkou času, než začnou AI nástroje využívat mnohem sofistikovanějším způsobem i profesionální hackerské skupiny,“ říká Petr Kadrmas, Beyond the Perimeter Security Expert, Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Tvorba zlodějských malwarů

29. prosince 2022 se na populárním hackerském fóru objevilo vlákno s názvem „ChatGPT – výhody malwaru“. Autor vlákna prozradil, že experimentuje s ChatGPT, aby vytvořil malwarové kmeny podle popisu ve výzkumných publikacích.

Podařilo se mu například vygenerovat základní nástroj pro krádeže, který v systému vyhledává 12 běžných typů souborů (například dokumenty MS Office, PDF a obrázky). Pokud jsou nalezeny zajímavé soubory, malware je zkopíruje do dočasného adresáře, zazipuje a odešle přes web. Soubory jsou ovšem odesílané v nezašifrované podobě, takže se mohou dostat do rukou i třetím stranám. Další skript by bylo možné snadno upravit tak, aby stáhl a spustil jakýkoli program, včetně běžného malwaru.

Mohlo se sice jednat o technicky orientovaného hackera, který chce jen vyzkoušet možnosti nové technologie, ale ve skutečnosti se zdálo, že příspěvky spíše ukazují technicky méně zdatným kyberzločincům, jak ChatGPT využít k tvorbě malwaru a k útokům.

Tvorba vícevrstvých šifrovacích nástrojů

21. prosince 2022 zveřejnil hacker s přezdívkou USDoD skript v jazyce Python, o kterém zdůraznil, že je to „první skript, který kdy vytvořil“. USDoD zároveň potvrdil, že script byl vytvořen s pomocí OpenAI. Je to ukázka, že kyberzločinci, kteří nemají téměř žádné vývojářské zkušenosti, by mohli umělou inteligenci využít k vývoji škodlivých nástrojů a útoky na úrovni profesionálních kyberzločinců jsou zase o krok blíž i amatérům.

Zmíněné kódy lze samozřejmě použít i neškodným způsobem. Zároveň je však možné skript jednoduše upravit, aby zcela bez interakce uživatele zašifroval něčí počítač. Kód lze dokonce změnit i na ransomware, což by mohlo vyvolat paniku, protože ransomwarové útoky už tak patří mezi nejnebezpečnější hrozby současnosti.

Využití ChatGPT pro podvodné aktivity a obchodování s nelegálním nebo kradeným zbožím

Kyberzločinci také ukazují, jak pomocí ChatGPT vytvořit skripty pro darkwebové tržiště a nabídnout platformu pro automatizovaný obchod s nelegálním nebo kradeným zbožím, jako jsou kradené účty nebo platební karty, malware nebo dokonce drogy a munice, přičemž veškeré platby mohou probíhat v kryptoměnách.

Na hackerských fórech také probíhají diskuze, jak využít ChatGPT k vytváření podvodných schémat. Většinou se jedná o generování uměleckých děl pomocí jiné OpenAI technologie (DALLE2) a online prodej pomocí legitimních platforem, jako je Etsy. Jiný hacker zase vysvětluje, jak vygenerovat e-knihu nebo krátkou povídku pomocí ChatGPT a prodat obsah online.

Zatím je příliš brzy, abychom mohli jasně říci, jestli se ChatGPT stane novým oblíbeným nástrojem hackerů. Nicméně kyberzločinci možnosti zneužití aktivně zkoumají, měli bychom proto zpozornět a připravit se na nové nebezpečné výzvy.

Více informací najdete v analýze výzkumného týmu Check Point Research:

https://research.checkpoint.com/2023/opwnai-cybercriminals-starting-to-use-chatgpt/

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT. 

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Plňte svoje novoroční předsevzetí po celý rok i díky těmto aplikacím

Nový rok je v plném proudu, což znamená, že přichází období zkoušek i pro většinu novoročních předsevzetí. Pokud jste odhodlaní dosáhnout svých cílů i po tom, co počáteční motivace vyprchá, je dobré sáhnout po šikovných mobilních aplikacích. V posledních letech zaznamenaly značný pokrok, hlavně pokud jde o přesnost a konzistentnost zobrazovaných údajů, a nejen to – některé z nich dokáží částečně nahradit i osobního trenéra. Nezapomínejte však na to, že důležitá je nejen motivace, ale hlavně disciplína.

V současnosti je k dispozici stále více a více aplikací zaměřených na zdraví a fitness. Díky rostoucímu zájmu o zdravý životný styl představuje mnoho z nich revoluci v tom, jak vnímáme fitness a wellbeing. Vybrali jsme pro vás sedm skvělých sportovních a wellness aplikací pro chytré telefony a nositelné zařízení, které si stáhnete z obchodu AppGallery, třetího největšího obchodu s aplikacemi na světě.

Používání aplikací pro zdraví  je efektivním způsobem, jak si stanovit sportovní cíle a sledovat svůj progres a výsledky. Studie publikovaná společností Accenture  ukazuje, že 43 % lidí, kteří používají digitální pomůcky při péči o zdraví, zvýšilo svůj zájem o prevenci a více jak třetina (34 %) lépe pochopila, co ovlivňuje jejich zdraví. Styčným softwarovým bodem pro všechny nositelné zařízení, ale i smartphony, je aplikace Zdraví (Huawei Health). Ta dokáže komplexně monitorovat zdraví uživatelů a analyzovat údaje získané z připojených zařízení. Na základě získaných dat také dokáže navrhnout personalizované doporučení jak zlepšit váš progres.

Existují však i další jiné aplikace, které se soustředí ať už na sport, psychickou pohodu nebo dokonce na čistotu ovzduší. Vybrali jsme pro vás takové, které vám pomohou nejen s plněním novoročních předsevzetí souvisejících se zdravím, ale celkově dokáží zlepšit i kvalitu života. Všechny z nich najdete pohodlně v obchodě s aplikacemi AppGallery.

Pokud chcete žít zdravěji tím, že zhubnete, naberete svalovou hmotu, nebo se chcete zdravěji stravovat, pomůže vám v tom aplikace Yazio. Vítěz ankety Editor’s Choice AppGallery za nejlepší aplikaci pro zdraví v AppGallery za rok 2022 patří mezi nejúspěšnější nástroje, které pomáhají sledovat progres při hubnutí a zároveň motivují k zdravému životnému stylu.

Pravidelné tréninky a cvičení jdou mnohem jednodušeji, když máte po ruce tu správnou aplikaci. Jednou z nich je i Adidas Running: Sports Tracker – aplikace s integrovaným GPS sledováním, která dokáže víc, než jen sledovat vaše trasy. Získáte přístup k různým sportům, které jste možná nikdy nezkusily, a objevíte tak nové záliby. Aplikace nabízí na výběr ze sportů jako je běh, turistika, cyklistika, jóga a další. Také pomáhá udržovat disciplínu a přehled o tom, kdy jste běželi a kolik jste spálili, protože zaznamenává minuty, míle a spálené kalorie, a poskytuje zajímavé statistiky. Díky pravidelným výzvám a virtuálním závodům je jednoduší zachovat si motivaci a aplikace vám bude připomínat, že se máte hýbat.

Pokud to myslíte se cvičením opravdu vážně, rozhodně by neměla vaší pozornosti uniknout ani aplikace Fitify, za kterou stojí čeští tvůrci. Fitify kombinuje zpětnou vazbu od uživatelů po každém tréninku s cvičením založeným na umělé inteligenci a optimalizuje tak výsledky každého uživatele. S její pomocí si každý majitel podporovaného mobilního či nositelného zařízení může vytvořit vlastní tréninkový plán pro domácí cvičení.

Databáze aplikace obsahuje více jak 900 cvičení a aktuálně pomáhá se cvičením více jak 10 miliónům uživatelů ve více jak 170 krajinách. Aplikace je dostupná i v slovenštině, a velkou výhodou je také přímá podpora nositelnými zařízeními Huawei.

Studenti a zaneprázdnění pracující dospělí často čelí problémům jako je sociální izolace a stres. Studie Huawei AppGalllery ve spolupráci se Stress Management Society z roku 2021 ve Velké Británii odhalila, že více jak tři čtvrtiny populace (78 %) od března 2020 používají na odbourání stresu nebo motivaci právě technologie, přičemž 94 % z nich tvrdí, že smart asistenti mají vliv na zlepšení jejich mentálního zdraví a psychické pohody.

S ohledem na tuto skutečnost doporučujeme aplikaci, která vám pomůže efektivně zvládat stres. Řeč je o Headspace, která obsahuje stovky řízených meditací pro dospělé i děti a dokonce se může pochlubit vlastní relací na platformě Netflix.

Zůstaňte ve špičkové kondici, abyste mohli vykonávat své cvičební rutiny tím, že se postaráte o svůj spánek a kvalitní odpočinek. Calm, aplikace doporučovaná špičkovými psychology a odborníky, je skvělá na zlepšení duševního zdraví, kontrolu spánku a meditaci. Zažijte méně stresu a úzkosti a dopřejte si pokojnější spánek. V aplikaci najdete množství příběhů o spánků, dechových programů, kurzů a nechybí ani relaxační hudba. Můžete si dokonce vybrat ze série meditací určených specificky pro různé potřeby.

Předtím, než se vydáte na večerní běh po parku, nebo pokud upřednostňujete cvičení venku, je dobré se nejprve ujistit, zda je kvalita vzduchu dostatečně dobrá. V obdobích s horší kvalitou ovzduší je vhodné omezit cvičení venku, protože zvýšené hladiny škodlivin mohou ovlivnit dýchání a v horších případech dokonce způsobit zdravotní problémy. Z toho důvodu vznikla například aplikace Airly, která ulehčuje sledování kvality ovzduší a efektivně pomáhá při optimalizaci vašeho cvičebního harmonogramu. Aplikace je intuitivní, lehce se používá a co je nejdůležitější – zobrazuje přesné údaje o kvalitě ovzduší včetně úrovně znečištění ve vašem okolí.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Z očí do očí s obyvateli Charkova. Nový český film ve virtuální realitě vybrali na prestižní americký festival SXSW

Organizátoři prestižního filmového festivalu South by Southwest (SXSW) oznámili výběr filmů, které se na něm představí na začátku března. Do speciální soutěžní sekce XR Experience se dostal i česko-ukrajinský snímek Fresh Memories: The Look tvůrců Ondřeje Moravce a Volodymyra Kolbasy z produkce kreativního studia Brainz Immersive. Film diváka téměř rok po začátku ruské invaze na Ukrajinu díky virtuální realitě přenáší do rozbombardovaného Charkova, kde se tváří v tvář setkává s místními obyvateli zasaženými válkou.

Dokážete pohlédnout do očí těm, kterým válka zničila domovy a vyhnala je z nich? K tomu vyzývá nový krátký česko-ukrajinský film stvořený pro virtuální realitu Fresh Memories: The Look. Že jde o ojedinělý a pro reflexi aktuálního světového dění zásadní počin, nyní ocenili pořadatelé multižánrového festivalu SXSW, který se každoročně koná v Austinu v americkém státě Texas. Letos proběhne od 10. do 19. března.

“SXSW patří k těm nejprestižnějším filmovým přehlídkám na světě. Dostat se do její VR soutěže těch nezajímavějších imerzivních projektů je velká pocta. Věřím, že náš film může být nejen důležitým svědectvím o hrůzách války, ale také symbolem solidarity a síly hodnot. V České republice máme s ruskou okupací dlouho historickou zkušenost, proto jsme se rozhodli tímto způsobem zapojit do boje bok po boku s ukrajinskými kolegy a ukázat světu, že pro diktátorské síly tu není místo. To chci, aby si lidé uchovali v živé paměti,” přeje si režisér, producent a scénárista projektu Ondřej Moravec, který čerpal ze své zkušenosti s lidskoprávními tématy z festivalu Jeden svět, kde působil celkem sedm let, významnou část z toho jako programový ředitel.

Centrem zájmu Fresh Memories jsou příběhy obyčejných lidí postižených ruskou invazí na Ukrajinu. Diváka film přenáší do ruin Charkova, na hřiště, do nemocnice, zničeného bytu, kde mu do očí dlouze hledí místní obyvatelé. Podobnost s performance světoznámé konceptuální umělkyně Mariny Abramovič není náhodná. Pohledem z očí do očí divákovi předávají aktéři silné emoce. Zážitek navíc umocňuje to, že vše se odehrává beze slov, pouze za autentických zvuků nemocničních přístrojů, nebo dětí hrajících si na hřišti, přestože všude okolo jsou pouze ruiny.

“Krátce po začátku války jsme se s Ondřejem náhodou potkali v rámci programu East Doc Platform. Nahlas jsem tam vyslovil, že cítím potřebu lidem sdělit, co se děje na Ukrajině. Jsem velmi vděčný, že se Ondřej rozhodl podpořit mé nutkání a spojit síly,” doplňuje ukrajinský filmový tvůrce Volodymyr Kolbasa.

Film Fresh Memories: The Look vznikl v produkci českého kreativního studia Brainz Immersive z kreativní skupiny Brainz Studios za podpory Ministerstva vnitra ČR.

“Podařilo se nám ukázat jak silný může ve virtuální realitě být jednoduchý princip, který využije správně síly tohoto média. Účast na SXSW je obrovskou podporou pro komunikaci projektu a tudíž i pro naplnění jeho hlavního cíle. Tíme je nezapomenout na tragickou realitu, která nevyžádaně ovlivňuje lidské příběhy obyčejných lidí jako jsme my,” říká Robin Pultera, zakladatel Brainz Immersive.

The Look je prvním ze dvou dílů projektu Fresh Memories. Tím druhým bude interaktivní dokument The Dive, který je aktuálně ve fázi vývoje. Prostřednictvím smíšené reality ukáže divákovi, jaké to je ze dne na den být konfrontován s válku v tom nejbezpečnějším prostředí, jaké si dovede představit, u něj doma.

Projekt Fresh Memories navazuje na předchozí spolupráci Ondřeje Moravce a studia Brainz Immersive na interaktivním VR filmu Tmání, který otevírá téma deprese a divákům názorně ukazuje, jak je možné se s ní vypořádávat. Světovou premiéru měl v září 2022 v rámci speciální imerzivní sekce filmového festivalu v Benátkách. Aktuálně je až do 12. února 2023 ke zhlédnutí v Centru současného umění DOX.

Jak se projekt zrodil?

“V březnu roku 2022 jsem se přes industry program East Doc Platform poprvé virtuálně spojil s ukrajinským umělcem a aktivistou Volodymyrem Kolbasou. Já seděl v hledišti kina Francouzského institutu, Volodymyr na mě koukal z plátna, živě se připojoval na pitching svého projektu z ukrajinské Poltavy. Prezentoval zde svůj rozdělaný VR projekt Washed Ashore (o tom jak v době SSSR nechala sovětská vláda proměnit jednu ukrajinskou vesnici v obří vodní nádrž). Po zcela profesionální prezentaci se mu ale zlomil trochu hlas a pronesl, že tento projekt bohužel teď nemá sílu realizovat. A že potřebuje lidem sdělit, co se děje na Ukrajině nyní, necelý měsíc po vypuknutí války. A že by si moc přál na toto téma udělat samostatný VR projekt. Něco se ve mně pohnulo. Sedm let jsem pracoval na festivalu Jeden svět jako programový ředitel a s lidskoprávními příběhy jsem se potkával dennodenně. Samozřejmě i s těmi z Ukrajiny. Dokonce bych i řekl, že jsem si na “velké světové problémy” vytvořil jistou emocionální imunitu. Ten den se mi ale Volodymyrova niterná potřeba po umělecké výpovědi z války zaryla nečekaně hluboko. Ač jsem do této doby primárně pracoval jako scénárista, dramaturg a režisér, bylo mi hned jasné, že se s Volodymyrem musím spojit a vstoupit do jeho projektu i jako producent a udělat vše pro to, aby projekt vznikl. Po akci jsme si začali intenzivně volat a začali projekt připravovat. Nakonec jsme se dohodli, že v projektu budu figurovat jako producent, spolurežisér a scenárista,” vysvětluje zrod nápadu a filmu samotného režisér Ondřej Moravec.

Co by se české firmy mohly naučit od Parimatch Tech, aby inspirovaly zaměstnance

Parimatch Tech je produktová společnost, která vyvíjí technologická a marketingová řešení pro iGaming a zábavní průmysl. Společnost sídlí na Kypru a působí celosvětově, přičemž její výzkumná a vývojová centra se nacházejí ve čtyřech zemích, z nichž největší je na Ukrajině. Od května 2022 má společnost své výzkumné a vývojové centrum v Praze. Hi-tech řešení, inovativní přístupy a zejména dodržování firemní kultury posouvají společnost Parimatch Tech na trhu iGamingu kupředu a zůstávají klíčem k jejímu úspěchu a růstu. Ne nadarmo společnost obhájila dvakrát po sobě umístění na seznamu, který zprostředkovává globální autorita v oblasti kultury na pracovišti. Podívejme se na firemní kulturu společnosti, ze které by si české firmy mohly vzít příklad.

Profesní uznání

Silná firemní kultura, orientace na lidi a firemní hodnoty jsou prvky, které společnost Parimatch Tech již druhým rokem po sobě dovedly na seznam Great Place to Work®. S celkovým průměrným skóre 95/100 oproti 94/100 v loňském roce si společnost udržela vysoký standard i přes dopady ruské invaze na Ukrajinu.

„Tento úspěch patří našim lidem! Uprostřed toho všeho, co se děje, byla naše letošní účast ještě náročnější. Jsme velmi hrdí, protože naši kolegové, lidé ze společnosti Parimatch Tech, svými odpověďmi prokázali důvěru ve společnost. To byl hlavní důvod naší letošní účasti. Zjistit, zda dokážeme udržet vysokou laťku spokojeného pracoviště. Tento úspěch chceme věnovat našim kolegům na Ukrajině, kteří v současné době bojují za svou nezávislost a svobodu,“ říká Marianna Hadjiandoniou, Group HR Director Parimatch Tech Cyprus.

Hlavní rysy zaměstnavatele, pro kterého uchazeči chtějí pracovat

Firemní kultura je rok od roku populárnější v rozsáhlejších a inovativnějších společnostech. Zaměstnavatelé se starají o vnitřní život firmy a investují do svých zaměstnanců. Proto společnost Parimatch Tech neustále drží krok s dobou a vytváří nové aktivity pro svou „pracovní rodinu“. „Employer of Choice“ (společnost, pro kterou chtějí uchazeči pracovat, pozn.red.) je zaměstnavatel, který nabízí firemní kulturu a pracovní prostředí, které přitahuje a udržuje ty nejlepší talenty. Charakteristiky konkrétního pracovního prostředí přispívají k pohodě a dobré rovnováze mezi pracovním a soukromým životem zaměstnanců a zákazníků. „Employer of Choice“ usiluje o to, aby zaměstnancům poskytoval platy a benefity na stejné nebo vyšší úrovni, než je na trhu obvyklé. Většinou nabízí konkurenceschopný platový balíček a k němu přidává zaměstnanecké výhody, jako je zdravotní pojištění, placené sick days a dovolená.

Hodnoty jsou majákem pro zaměstnance

Společnost Parimatch Tech se snaží být více než jen vývojářskou společností. Snaží se být volbou životního stylu. Proto její hodnoty určují nejen způsob podnikání, ale také přístup ke každodenním životním výzvám. Hodnoty společnosti jsou ukazatelem integrity podniku a působí jako maják pro všechny zaměstnance. Hodnoty jsou jedinečným nástrojem, který spojuje zaměstnance po celém světě a umožňuje jim určitým způsobem spolupracovat. Společnost, která přijímá firemní hodnoty, je dobrou vizitkou pro každého externího partnera. Je nezbytné tyto hodnoty ukázat světu.

„Tým snů není tým, kde všichni členové myslí stejně, dělají stejně a jednají stejně. Skvělý tým je směsicí různých názorů, postojů, zázemí a životních zkušeností. V takových týmech se každý člen navzájem doplňuje. To může vytvořit jedinečnou sílu, pokud je na místě tajná přísada. A touto tajnou ingrediencí jsou kromě společného cíle samozřejmě hodnoty, které mohou všichni členové týmu sdílet. Pokud mluvíme o našem týmu – jsme různí, ale mohu konstatovat, že sdílíme stejné hodnoty. Tou nejzářivější je určitě přizpůsobivost,“ popisuje Daria Isakova, Chief Communications Officer at Parimatch Tech.

Benefitní Cafeteria alias benefity na míru

Nejzajímavějším prvkem systému benefitů Parimatch Tech je Benefit Cafeteria, návrhář benefitů, kde si zaměstnanci mohou vybrat benefity, které jim individuálně vyhovují. K dispozici je například úhrada zdravotních služeb nehrazených pojišťovnou, masáží, zubní péče, údržby automobilu, pojištění automobilu, úklidových služeb, sportovního vybavení, péče o děti, právní pomoci, psychologických služeb, bezpečnostních služeb, služeb veterinární kliniky, rozpočtu na další vzdělávání atd. Flexibilita a personalizace činí z Benefit Cafeteria velmi žádanou a mezi zaměstnanci oblíbenou možnost. Tato možnost poskytuje stabilitu, neboť zaměstnanec ví, že může vždy počítat s podporou ze strany společnosti – přesně v takovém rozsahu a směru, jak potřebuje.

Interní statistiky společnosti Parimatch Tech ukazují, že s vypuknutím války na Ukrajině vzrostla poptávka po firemních benefitech nejméně o 20 %. Není divu, že v těžkých dobách chtějí lidé využít všech dostupných možností, aby zlepšili situaci svou, svých příbuzných, blízkých i celé země.

Projekt Tesla

Projekt Tesla se zrodil z diskusí a byl dotažen do realizace díky mnoha přínosům pro zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců a propagaci hodnot společnosti. V roce 2021 obdrželo 50 zaměstnanců bez ohledu na jejich kariérní pozici zbrusu nový vůz Tesla Model 3 Long Range s možností zaregistrovat si jej do tří let jako vlastní. Podle podmínek programu hradí 75 % provozních nákladů společnost Parimatch Tech a 25 % účastník.

Po zahájení ruské invaze na Ukrajinu získal projekt Tesla nový význam. Řidiči nabízeli své služby a aktivně se účastnili dobrovolnických aktivit: rozváželi jídlo pro uprchlíky a územní obranu, lékárničky a léky a také pomáhali při evakuaci lidí. Jejich pomoc se ukázala jako neocenitelná, zejména v prvních týdnech a měsících války, kdy se zastavily běžné dopravní trasy.

Firemní hodnoty by neměly zůstat jen na papíře, ale měly by se stát duchem firmy. Když se zaměstnanci řídí dobře propracovanými hodnotami, cítí se v práci lépe, zůstávají firmě věrní a zvyšuje se míra spokojenosti jejich týmů. Jak ukazuje příklad společnosti Parimatch Tech, firemní hodnoty mohou být majákem v dobách nejistoty a vést zaměstnance, když potřebují péči a podporu.

Unikátní chlazení datového centra ušetřilo Technickým sítím Brno za deset měsíců čtyřicet procent nákladů

Datové centrum Technických sítí Brno (TSB) v Barvířské ulici mělo v loňském roce díky instalaci unikátního systému chlazení o čtyřicet procent nižší spotřebu elektrické energie. Městská firma řešení využívající kombinaci kompresorového chlazení a režimu takzvaného freecoolingu zavedla jako první v Česku. Náklady ve výši bezmála šest milionů korun by se jí měly vrátit do tří let.

Technické sítě Brno (TSB) se starají o metropolitní datovou síť a v krajském městě provozují dvě vlastní datová centra. To starší v ulici Barvířská prošlo v loňském roce modernizací chlazení. Původní řešení sestávalo z trojice sálových klimatizačních jednotek s distribucí vzduchu do zdvojené podlahy, venkovní část pak tvořily vzduchem chlazené kondenzátory na střeše budovy, přičemž celkový chladicí výkon systému činil 180 kW.

„Z pohledu výkonu i spotřeby bylo dané řešení již nevyhovující. Jako náhradu jsme proto vybrali nový systém výrobce Vertiv s celkovým chladicím výkonem 240 kilowattů. Realizace vyšla na 5,87 milionu korun, přičemž očekávané úspory na provozních nákladech se pohybovaly mezi 30 a 50 procenty. To se také potvrdilo během prvních deseti měsíců provozu,“ popisuje Michal Jukl, ředitel ICT Technických sítí Brno.

Nové chlazení je v provozu od loňského března. Za deset měsíců se jeho celková spotřeba vyšplhala na 93 294 kWh. Ve stejném období roku 2021 byla spotřeba 156 676 kWh. Rozdíl činí 63 382 kWh a nový systém tedy spotřeboval o 40,45 procenta méně elektrické energie než původní řešení.

V létě pomůže kompresor, v zimě si systém vystačí s „volnoběhem“

Řešení chlazení datového centra TSB v Barvířské ulici je první podobnou realizací v České republice, v rámci střední Evropy se množství takových instalací zatím pohybuje v řádu jednotek. Instalované řešení nazývané Econophase je unikátní v tom, že vedle standardního režimu, při němž je chlad zajišťován kompresorem, umožňuje navíc i takzvaný freecooling neboli volné chlazení, kdy se chlad získává z venkovního vzduchu.

„Kompresorový provoz využíváme pro provoz v letním období a teplejších přechodných měsících. Naopak v zimě a chladnějších měsících roku nastoupí volné chlazení. V tomto režimu je z funkce za pomoci automaticky ovládaného by-passu v závislosti na venkovní teplotě a dalších podmínkách vyřazen kompresor, který je energeticky nejnáročnějším spotřebičem celého systému. Oběh chladicí kapaliny v okruhu pak zajišťuje speciální čerpadlo umístěné ve venkovní čerpadlové jednotce,“ vysvětluje Michal Jukl.

Uber ulehčí občanům volbu prezidenta. Do volebních místností a zpět je sveze se slevou 50 %

Společnost Uber již tradičně pomůže občanům České republiky dostat se snadno a pohodlně do volebních místností a využít tak své právo zapojit se do výběru nové hlavy státu. Pro nadcházející volby prezidenta České republiky, jejichž první kolo se koná v pátek 13. a sobotu 14. ledna 2023 a případné druhé kolo pak pátek 27. a sobotu 28. ledna 2023, proto přichází se speciální akcí. V době konání voleb se budou moci uživatelé v Praze, Brně a Ostravě svézt k volbám o 50 % levněji. Pro první kolo prezidentských voleb je promo kód HLAVASTATU2023, pro druhé kolo konající se o dva týdny později bude platit kód DRUHEKOLO.

Promo akce platí vždy na dvě jízdy, takže pokryje cestu k volbám i zpět z volební místnosti. Zákazníci Uberu tak budou mít jedinečnou příležitost svézt se se svým volebním lístkem rychle, v pohodlí, bezpečně, a navíc za výhodnou cenu.

„Prezidentské volby jsou vždy důležitým symbolickým momentem pro další směřování země a jsme rádi, že můžeme lidem pomoci dostat se do svých volebních místností o něco snáze,“ popisuje provozní manažer Uberu pro Českou republiku Štěpán Šindelář.

Pro uplatnění 50% slevy z jízdného ve dnech prvního kola prezidentských voleb si stačí zadat promo kód HLAVASTATU2023 do své aplikace Uber. Jízdné se pak automaticky sníží o příslušnou slevu. Tentýž postup lze uplatnit o čtrnáct dní později s promo kódem DRUHEKOLO. Kód lze využít pro dvě svezení prostřednictvím služby UberX v rámci jednoho volebního kola, celkově tak akce platí na čtyři jízdy. Platnost promo kódu začne vždy hodinu před otevřením volebních místností a končit bude hodinu po jejich uzavření. Maximální výše slevy je pro obě kola stanovena na 140 korun.

Jak promo kód využít:

  • Otevřete nabídku klepnutím na ikonku svého profilu v pravém horním rohu aplikace
  • Vyberte volbu Peněženka
  • V oddílu Promo akce vyberte volbu Přidat promo kód
  • Ve dnech 13. a 14. ledna zadejte kód HLAVASTATU2023 a sleva bude automaticky uplatněna na vaše následující jízdy
  • Ve dnech 27. a 28. ledna zadejte kód DRUHEKOLO a sleva bude automaticky uplatněna na vaše následující jízdy

O společnosti Uber

Posláním Uberu je vytvářet příležitosti prostřednictvím pohybu. Začali jsme v roce 2010, a to řešením jednoduchého problému: jak se spolehlivě a bezpečně svézt jediným dotykem tlačítka? O více než 10 miliard jízd později vytváříme produkty, s nimiž se lidé dostanou vždy tam, kam chtějí. Uber je platforma, která mění způsob, jakým se lidé, jídlo i předměty pohybují městy, a otevírá tak pro svět nové možnosti. Více informací o společnosti naleznete na www.uber.com

Český realitní trh v roce 2023: inflace mění vše

Růst cen energií, stavebních nákladů i nájemného, krize restaurací, tlak na soulad s ESG a proměny centra Prahy, to jsou hlavní trendy, které v roce 2023 ovlivní český realitní trh. K podstatným změnám dojde jak v oblasti průmyslových a kancelářských nemovitostí, tak i v případě rezidenčního bydlení. Dle expertů ze společnosti Colliers, která patří ke špičce v poskytování diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a správy investic, bude realitní trh v letošním roce čelit zejména následujícím vlivům:

1. Náklady na výstavbu i na její financování zůstanou vysoké

Je nepravděpodobné, že by se ceny stavebních materiálů v krátké době výrazně snížily. Výstavba nových projektů tak ve většině případů nebude moct pokračovat bez revize podnikatelského záměru nebo očekávaného zisku. Podobná situace nastane i u nákladů na financování projektů. To může omezit stavební činnost, zejména u menších developerů, u nichž jsou financující banky opatrnější a požadují vyšší míru zajištění.

2. Velká inflace přinese problémy v podobě zvýšených provozních výdajů (OPEX)

Kvůli prudce rostoucí inflaci přistoupilo mnoho nájemníků k přezkoumání svých smluv. Řada z nich totiž zahrnuje tzv. inflační doložky, podle nichž je nájemné automaticky zvyšováno dle inflace. Nájemci, kterým se do těchto doložek nepodařilo prosadit inflační strop, by v následujících měsících mohli kvůli inflaci začít čelit problémům se zvýšenými provozními výdaji (OPEX).

Letošní rok bude zároveň rokem, kdy se poskytovatelé a spotřebitelé energií, pronajímatelé a nájemci, společnosti a zákazníci a všichni ostatní, kteří vyrábějí a spotřebovávají, budou snažit najít rovnováhu mezi úsporami, výdaji a odpovědným investováním. To s sebou ponese tlak na zvyšování produktivity.

3. Tlak na dodržování ESG vzroste

Vzhledem k tomu, že celoevropská směrnice o nefinančním výkaznictví bude povinná i pro stále více společností působících na českém trhu, dá se očekávat zvýšený zájem o udržitelnost, cirkulární ekonomiku a sociální dopady podnikání. V oblasti nemovitostí se bude intenzivněji sledovat i hospodaření s energiemi nebo odpady, dopady projektů na životní prostředí, způsob využívání stavebních materiálů a získání určitých minimálních ekologických certifikaci pro danou nemovitost.

4. Pražské kanceláře čeká růst nájmů

Po dokončení kancelářských projektů, které jsou aktuálně ve výstavbě, vzroste trh s kancelářskými prostory během roku 2023 přibližně o 140 000 metrů čtverečních. Tyto přírůstky jsou převážně součástí velkých multisektorových projektů a jsou postaveny na z velké části nevyužitých, téměř brownfieldových lokalitách. Po dvou letech nedostatečné nabídky budou tyto projekty vítaným doplněním stárnoucího fondu kancelářských nemovitostí.

Vzhledem k inflačním doložkám ve stávajících nájemních smlouvách se nájemné zvýší ve všech typech aktiv. Takový plošný růst by mohl zvýšit i ostatní požadované nájemné o 10 % či dokonce více. V minulosti přitom nebylo zvyšování nájemného primárně taženo inflací, ale především samotným trhem.

I když poptávka po kancelářských nemovitostech roste, mnohé společnosti jsou globální ekonomickou situací nuceny přehodnocovat plánovanou expanzi. Dá se očekávat, že některé projekty proto budou odloženy o několik měsíců či let a vzácné nebude ani jejich úplné rušení.

5. Trh průmyslových nemovitostí dále poroste

Trh průmyslových nemovitostí již v loňském roce překročil hranici 10 milionů metrů čtverečních a díky mnoha projektům, které jsou aktuálně ve výstavbě, letos dále poroste a přiblíží 12 milionům metrů čtverečních. Navzdory ztenčující se nabídce pozemků zde stále existuje prostor pro další expanzi, a to i proto, že zájem ze strany nájemců je velký – většina připravovaných projektů je pronajata ještě před dokončením. Vztahy mezi nájemci a vlastníky nicméně budou procházet změnami. Právě průmyslové objekty totiž patří k těm, které jsou nejvíce ohroženy současnou energetickou krizí.

6. Období přeceňování nemovitostí ještě nekončí

V průběhu druhé poloviny roku 2022 jsme pocítili výrazné zpomalení aktivity na investičním trhu. Dá se očekávat, že bude ještě nějakou dobu trvat, než se trh znovu rozběhne a než dojde k nastavení nové cenové úrovně.  Omezená dostupnost vhodných aktiv na místním trhu tlačí tuzemské investory k přeshraničním transakcím v regionu střední a východní Evropy i mimo něj.

Náklady na financování developerských projektů prudce vzrostly a v mnoha případech převyšují počáteční výnosy. To značně ztěžuje už samotnou přípravu investičních plánů. Pomineme-li situaci, kdy investoři budou nakupovat prémiová aktiva s většinovým nebo plně vlastním kapitálem (což se týká omezeného množství projektů), pak očekáváme, že se výnosy z nejlukrativnějších nemovitostí (prime yield) posunou z historicky nízké úrovně 4,0 % směrem vzhůru, potenciálně k 6 % a více. Některé sektory trhu mohou být náchylnější k rychlejším korekcím než jiné, ale cenový pohyb jako takový je nevyhnutelný.

7. Nové obchodní jednotky změní podobu hlavních pražských ulic

Během pandemie byl byznys v nejlukrativnějších částech Prahy omezen. Mnozí majitelé nemovitostí využili tento čas k tomu, aby provedli nebo připravili částečnou či úplnou rekonstrukci. Jen na samotné ulici Na Příkopě probíhají rekonstrukce 4 projektů a několik dalších je ve fázi povolování. Právě ty by mohly přilákat nové značky a poskytovatele služeb.

8. Nový územní plán Prahy bude pravděpodobně opět odložen

Současný územní plán Prahy je více než 20 let starý a neodpovídá aktuálním potřebám hlavního města. Nový územní plán, který se připravuje již více než deset let a měl by jasně definovat pravidla výstavby a usnadnit povolovací proces, však bude pravděpodobně opět odložen. Vyplývá to z nedávného veřejného projednávání, na kterém byly vzneseny tisíce připomínek ze strany veřejnosti i místních samospráv.

 

9. Hrozí soumrak segmentu F&B

S růstem cen elektřiny a plynu budou pravděpodobně jako první ohroženy podniky ze sektoru F&B (food and beverage, jídlo a nápoje), které již poškodila dva roky trvající pandemická omezení. V důsledku toho se pravděpodobně uvolní nebo nabídne k převzetí více prostor, zejména tam, kde jsou provozovatelé závislí na cestovním ruchu.

10. Rezidenční nemovitosti: Pokles cen na sekundárním trhu, nové projekty se soustředí na nájemní bydlení

Vzhledem k tomu, že prodejní ceny bytů v uplynulých letech vzrostly tak, že jsou v současné době pro velkou část obyvatelstva nedostupné, developeři, investoři i místní úřady se budou snažit najít jiné cesty, jak řešit bytovou krizi v Praze. Pozornost se proto přesouvá například na projekty určené pro nájemní bydlení.

Prodejní ceny v nově budovaných projektech nebudou výrazněji klesat, protože rostoucí náklady již nyní stlačují očekávané zisky. Naproti tomu lze předpokládat cenovou korekci na sekundárním trhu, tedy u bytů v osobním vlastnictví. Vzhledem k tomu, že k velkému nárůstu cen zde došlo poměrně nedávno, mají majitelé již dříve postavených bytů mnohem větší prostor pro vyjednávání. Sladit finanční očekávání obou stran však může být stále obtížné. 

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 62 zemích a 17 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a více než 50 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, Twitter @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

Trendy pro průmyslový tisk v roce 2023 podle HP: důraz na personalizaci a udržitelnost

Tiskový průmysl během roku 2022 pokračoval v růstu. Mnohé trhy se úspěšně vrátily na úroveň z doby před nástupem pandemie, přičemž některé segmenty, například komerční tisk, tuto úroveň dokonce překonaly. Pro letošek společnost HP očekává, že hlavní pozornost bude upřena k personalizaci a s tím spojené flexibilitě, i nadále bude důležitá udržitelnost a čím dál více se budou prosazovat řešení v rámci průmyslu 4.0.

Odolnost a agilita dodavatelského řetězce

  • V roce 2023 se začne měnit myšlení značek. Budou se více zajímat o vyprazdňování regálů než o jejich zaplňování, což zvýrazní potřebu generovat poptávku a tvrdě bojovat o pozornost spotřebitelů.
  • To si vynutí větší snahu zaujmout spotřebitele personalizací, novým designem, kampaněmi a nabídkou okamžitého doručení. Naskytnou se nové příležitosti pro tiskařský průmysl, jenž bude muset na tento posun v poptávce reagovat vyšší efektivitou. Zároveň se bude muset vypořádat s problémy spojenými s nedostatkem pracovních sil, materiálu a se zvýšenými náklady na energie a suroviny.
  • Trendem opět bude posun k agilním dodavatelským řetězcům fungujícím s menšími zásobami, schopným rychleji reagovat. To povede k nárůstu investic do technologií digitálního tisku.
  • Například v oblasti potisku etiket a obalů, a dokonce i komerčního tisku, budeme svědky větší personalizace produkce jako formy marketingu pro podporu prodeje.
  • Podle průzkumu společnosti HP je 70 % zákazníků ochotno zaplatit za personalizované produkty přinejmenším o 10 % více. Zájem o produkty pro výrobu personalizovaných knih a marketingových materiálů nebo příležitosti, kdy se spotřebitelé mohou podílet na vytváření personalizovaných obalů, zvýší význam technologií digitálního tisku.
  • Digitální technologie HP Indigo a PageWide získají silnou pozici, protože pomáhají v přechodu k „tiskárnám budoucnosti“ a poskytnou jak zpracovatelům etiket a obalů, tak komerčním poskytovatelům tiskových služeb jistotu, že zůstanou flexibilní a posílí svůj ziskový potenciál.

Diverzifikace

  • Vstupujeme do roku poznamenaného recesí, rostoucími životními náklady a cenami energií. Poskytovatelé tiskových služeb i zpracovatelé obalů z vlnité lepenky si tedy budou muset uvědomit, že rozvoj podnikání pouze na základě tisku specifických produktů je nadále neudržitelný. Bude nutné rozvíjet a diverzifikovat nabídku, oslovit zákazníky hledající inovace a nové aplikace.
  • Pokračující pokles v segmentech, jako je transakční tisk, tisk masově rozesílaných reklamních materiálů (spray and pray) či tisk reklamních letáků, poukáže na nutnost mít k dispozici univerzální tiskový stroj, jako je HP PageWide, jenž dokáže provádět nejen konkrétní typy tiskových úloh, ale nabízí také univerzálnost v době menšího vytížení, kdy je tradičních zakázek méně.
  • Trendem se stane diverzifikace. V blízké budoucnosti lze očekávat, že stále více poskytovatelů tiskových služeb – ať už jde o potisk etiket a obalů, zpracovatele vlnité lepenky nebo komerční poskytovatele tiskových služeb – dokáže díky digitalizaci zvýšit pestrost nabídky, poskytovat nová řešení a pronikat na nové trhy.
  • K diverzifikaci bude docházet například u tiskáren, zabývajících se potiskem etiket a obalů, které budou nabízet také tisk na obalové sáčky a smršťovací obaly, protože využijí možností kotoučových tiskových strojů s úzkou stopou a s řadou tiskových aplikací. Tiskové stroje Series 3 umožňují zpracovatelům etiket vyrábět vysoce kvalitní samolepicí (pressure sensitive), IML, za mokra lepené (wet glue) etikety a etikety s lepicím proužkem (wrap around). Výrobci samolepicích etiket, kteří používají tiskový stroj HP Indigo 6×00 s úzkou stopou, mohou zahájit svůj přechod k 100% digitálnímu potisku smršťovacích obalů využitím PWFS, a pokrýt tak poptávku malých firem či poptávku po potisku malých sérií, menších kampaní apod. Tento proces je vhodný pro výrobu smršťovacích obalů, neboť pro vytváření hladkých povrchů nevyžaduje investici do zařízení pro nanášení povlaku.
  • Diverzifikace bude pokračovat i v komerčním sektoru, kde začnou využívat digitální tisk i PSP. 90 % objemu komerčního tisku je i nadále analogových, ale stále více komerčních poskytovatelů tiskových služeb začne uplatňovat hybridní přístup a investovat do digitální technologie, která doplní jejich výrobní prostory a umožní jim nabízet nová řešení a aplikace.
  • V segmentu komerčního tisku se například mezi nejrychleji rostoucí řadí tisk knih, fotografií a materiálů pro direct mailing, a právě v této oblasti se plně projevují výhody tiskových strojů HP Indigo. Tiskový stroj Series 3 poskytovatelům tiskových služeb umožňuje do nabídky zařadit nejen knihy a brožury, ale také etikety nebo flexibilní obaly. Pokud tedy investují do digitálního tiskového stroje HP Indigo 25K s řešením HP Indigo Digital Pouch Factory, rozšiřují své stávající podnikání do nových oblastí.

Udržitelnost

  • I v nacházejícím roce budou poskytovatelé tiskových služeb i jejich zákazníci přikládat maximální důležitost udržitelnosti, z pouhého trendu se stane zásadní požadavek.
  • Spotřebitelé začínají zakládat svoji loajalitu ke značce na sociálním aktivismu – 80 % z nich je přesvědčeno, že by firmy měly pomáhat zlepšovat životy lidí; 75 % mileniálů a příslušníků generace Z je rozhodnuto nakupovat pouze značky, jež se zasazují o ochranu Země. Firmy, zabývající se potiskem etiket a obalů, zpracováním obalů z vlnité lepenky a poskytováním komerčních tiskových služeb, se proto musí zabývat svými obchodními a technologickými procesy komplexně, aby zajistily, že budou schopny nabídnout ucelené řešení s nižším dopadem na životní prostředí.
  • To zahrnuje vše počínaje nabídkou materiálů a zdroji, ze kterých jsou získávány, až po používané tiskové technologie (včetně inkoustů a tiskových desek) a způsobu nakládání s odpadem.
  • Bude nutné uplatňovat přístup „cíleného tisku“, což znamená, že poskytovatelé tiskových služeb by měli tisknout méně, ale tisk by měl být cílenější, což zajistí menší plýtvání materiálem a paletami. Zvyšující se náklady na materiál a prostředky, jako jsou hliníkové tiskové desky, se také stanou podnětem k častějšímu používání vodou omyvatelných desek.
  • Produkty HP Indigo a HP PageWide dokáží v tomto ohledu poskytnout značkám, jejichž cílem je vyniknout v oblasti udržitelnosti, komplexní podporu. Digitální tiskové stroje HP Indigo a HP PageWide včetně používaných inkoustů jsou vyvinuty takovým způsobem, aby umožnily poskytovatelům tiskových služeb a firmám, zajišťujícím potisk etiket a obalů, dodržovat předpisy a plnit průmyslové normy a ekologické požadavky.

Průmysl 4.0 a automatizace

  • Nové technologie a přístupy, jako jsou cloud computing, umělá inteligence, internet věcí, rozšířená realita (AR) a virtuální realita (VR), si pomalu razí cestu do tiskařského průmyslu a mění způsob, jakým tiskárny etiket a obalů, komerční poskytovatelé tiskových služeb a podniky zabývající se potiskem obalů z vlnité lepenky provozují svou každodenní činnost.
  • V roce 2023 bude tiskařský průmysl pokračovat v zavádění automatizace celých pracovních postupů počínaje investicemi do chytrých zařízení, jako jsou digitální tiskové stroje HP Indigo a PageWide, přes integraci softwaru do stávajících produkčních prostředí, zvýšení digitální efektivity prostřednictvím pokročilých digitálních nástrojů, využití příležitostí k růstu nabízených elektronickým obchodem až po kompletní automatizaci celého výrobního procesu.
  • Budeme svědky nástupu „digifyzického světa“, zejména v sektoru komerčního tisku, kde propojení toho nejlepšího z fyzického a digitálního světa poskytne spotřebitelům komplexní zážitek. Mezi výhody, které tento nový přístup nabídne, patří propojení fyzických aplikací s rozšířenou realitou, kdy spotřebitelé mohou skenovat QR kódy v knihách nebo na obalech, a objevovat tak nový svět digitálního obsahu.
  • Do popředí se dostanou i další aplikace, jako je Near Field Communication (NFC), kdy lze s využitím programovatelných NFC čipů umístěných do blahopřání nebo vizitek zobrazovat různé typy údajů, jako jsou kontaktní informace, odkazy na firemní webové stránky nebo osobní videozprávy.
  • Automatizace bude pronikat také do oblasti zákaznické podpory a služeb, jejichž budoucnost nejlépe definuje strategie Shift Left. Zákazníci budou stále více požadovat nástroje a zařízení, která jim pomohou řídit jejich provozy od začátku do konce, ale zároveň se sníží závislost na dodavatelích zařízení při zajišťování údržby a řešení problémů. V případě vzniku složitých situací proto budou muset být technici, poskytující podporu na dálku, dostatečně kompetentní, aby dokázali neprodleně řešit problémy a zároveň využívat pokročilé nástroje pro spolupráci postavené na technologiích, jako je smíšená realita.
  • To povede k častějšímu využívání rozšířené reality v průmyslových aplikacích, kde velké složité stroje obsluhují a udržují vyškolení odborníci. V rámci této změny se uplatní řešení, jako je HP xRServices, jež tiskárnám nové generace nabízí podporu na vyžádání, okamžité řešení problémů a spolupráci v reálném čase.
  • Služba HP xRServices, poprvé spuštěná v roce 2021 v průběhu pandemie covidu-19 a s ní souvisejícími lockdowny, které technikům znemožnily osobní návštěvu u zákazníka, je ve sféře tiskového průmyslu první službou založenou na smíšené realitě. Tuto službu, vyvinutou ve spolupráci se společností Microsoft, dnes k podpoře na dálku využívá více než 200 zákazníků. Služby HP xRServices umožňují zákazníkům měnit všechny fáze životního cyklu služeb od přípravy tiskových prostor a instalace potřebných technologií až po údržbu a školení.

O společnosti HP

HP Inc. je technologická společnost, která věří, že i jeden mimořádný nápad má sílu změnit svět. Její portfolio produktů a služeb v oblastech osobních počítačů, tiskáren a řešení pro 3D tisk pomáhá tyto myšlenky realizovat. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

Český startup Macromo mění přístup lidí ke zdraví a prevenci

Již rok působí na trhu bioinformatický startup Macromo, který se zaměřuje na personalizovaná preventivní doporučení na základě analýzy DNA. V prosinci 2021 jej založil tým čtyř mladých nadšenců, který za dvanáct měsíců dokázal přetavit původní myšlenku využití analýzy DNA k preventivním účelům do sofistikovaného produktu, který mění způsob, kterým lidé sledují svá zdravotní data a jednají na základě nich. I nadále pracují na jeho rozvoji a získávají další strategické partnery u nás i v cizině.

Již několik měsíců zakladatelé společnosti Macromo osobně v Silicon Valley vyhledávají specialisty, kteří společnosti pomohou rozvíjet prediktivní možnosti mobilní aplikace. Projekt prezentují i tamějším investorům a business partnerům, kteří mají zájem obchodně i technologicky společnost posunout dále a přiblížit ji anglicky hovořícímu trhu.

V Česku mezitím pokračujeme v jednáních s velkými firmami, jež chtějí nabízet testy DNA jako jeden ze svých zaměstnaneckých benefitů. Prevence je zvlášť v tuzemsku velmi důležitá. Jak vyplývá z řady průzkumů[1], Češi jsou bohužel co se prevence týče nedůslední a jak přiznává i samo Ministerstvo zdravotnictví ČR[2], naše zdravotní gramotnost je nevalná. Což znamená pro stát zbytečné zvýšené výdaje a pro zaměstnavatele významný ušlý zisk. Proto na náš produkt řada velkých společností reaguje velice pozitivně,“ řekl k perspektivnímu projektu Adam Sládek, spoluzakladatel startupu Macromo.

Dynamicky se rozvíjející firma láká ale i zkušené investory. Jednou z těchto významných tváří je Martin Radina, spolumajitel společnosti Spadia, jež je jedním z největších poskytovatelů laboratorní medicíny v České republice. Ve společnosti Macromo získal letos v listopadu 6% podíl. „Testy DNA jsou užitečné v mnoha oblastech a lze předpokládat, že časem posunou lékařskou péči směrem k personalizované medicíně a poptávka po nich poroste, například i u zdravých dospělých, kteří usilují o včasnou identifikaci nebo prevenci dědičných onemocnění,“ vysvětlil Radina.

Martin Radina spolu se spoluzakladatelem Macromo, Michalem Pohludkou, mají startupu za cíl otevřít nové možnosti na trhu laboratorních technologií, zdravotnictví a klíčových partnerství při expanzi. Právě tyto segmenty bývají pro začínající firmy často nedostupné a aktivní zapojení silných partnerů může otevřít rychlé možnosti růstu na trhu i rozvoje nových funkcionalit mobilní aplikace.

Počáteční úzký kruh zakladatelů posílil během ročního provozu na více než dvacetičlenný tým odborníků z různých oborů, působící na dvou kontinentech – v Evropě a Americe. Jsou mezi nimi mimo jiné programátoři, genetici nebo bioinformatici, kteří systém unikátního algoritmu pro vyhodnocení dat z laboratorního sekvenování DNA zvaný Macromo Engine neustále zdokonalují. Všechny získané informace jsou v něm interpretovány tak, aby zákazníci získali personalizovaná doporučení pro péči o vlastní tělo a zdraví a dozvěděli se dříve o svých možných zdravotních rizicích a mohli jim tím efektivně předcházet.

Možnost nabídnout tuto unikátní technologii pro pochopení vlastního těla i zdravotních rizik nalákala i další silné hráče na českém trhu. Od letošního prosince nabízí testovací sadu Macromo například i on-line lékárna Pilulka.cz. Zákazník může testovací sadu zakoupit jak v jejich běžné nabídce produktů, tak i přes mobilní aplikaci pro zdravý život Plus Care. „Prevence je pro nás v rámci zdravotnictví velice důležitým pilířem, takže v budoucnu chceme spolupráci s Macromem posunout do ještě provázanějšího a efektivnějšího systému, ” uvedl Petr Kasa, spolumajitel e-shopu Pilulka.cz.

„V blízké budoucnosti plánujeme rozšířit naší mobilní aplikaci tak, aby pracovala s daty z nositelných zařízení a s Apple Health a podporovala tím efektivnější přístup k prevenci založený na datech,” představuje další vizi společnosti Eva Kuttichová, spoluzakladatelka zodpovědná za vývoj aplikace Macromo.

V souladu s touto strategií startup Macromo navazuje součinnost se sítí soukromých zdravotnických zařízení Altoa, mezi něž spadá například Nemocnice Hořovice. V řádu týdnů bude v aplikaci možné požádat o konzultaci s lékařem, který mu k výsledkům DNA sekvenování stanoví preventivní doporučení, případně navrhne reaktivní péči. Právě propojení s jejich zdravotnickými zařízeními pomohou se včasným odhalováním a záchytem nejrůznějších rizik a onemocnění, čímž se daří naplňovat původní vizi zakladatelů. 

O bioinformatickém startupu Macromo

Adam Sládek, Eva Kuttichová, Michal Pohludka a Petr Štěpánek. Vizionáři, kteří v prosinci 2021 založili společnost Macromo s jednoduchou myšlenkou. Tedy že díky efektivní prediktivní a preventivní zdravotní péči lze učinit život člověka delší, kvalitnější a produktivnější. K naplnění jejich vize má pomoci ucelený systém, který bude propojovat testování DNA, fitness trackery, krevní testy, a další laboratorní vyšetření v uživatelsky přívětivé mobilní aplikaci. 

Jako první se team zaměřuje na analýzu lidských genů pomocí nejdůkladnějších testů DNA na českém trhu. Maximální péči ale soustředil na vybudování vlastního unikátního softwaru Macromo Engine, který dokáže z přečteného genetického materiálu v propojení s daty o životním stylu definovat konkrétní predispozice. Na jeho tvorbě se podílela skupina českých a americ

  • [1] PAQ Research | Daniel Prokop [online]. Dostupné z: https://www.paqresearch.cz/post/prevence-rakoviny-duvody-neucasti
  • [2] [online]. Copyright © [cit. 10.12.2022]. Dostupné z: https://zdravi2030.mzcr.cz/zdravi-2030-strategicky-ramec.pdf

3 ze 4 Čechů by měli problém s větším výdajem. Air Bank nyní přichází s unikátní službou, která pomůže ulevit měsíčnímu rozpočtu klientů

Podle aktuálního průzkumu agentury IPSOS pro Air Bank se Češi nejčastěji obávají nečekaného výdaje typu opravy nefunkčního auta, naléhavé opravy v domácnosti nebo nutnosti koupit nový spotřebič. Takový výdaj by 72 % dotázaných nezvládlo vyřešit z měsíčního rozpočtu a museli by buď sáhnout do úspor (52 %), nebo si vzít půjčku (20 %). Air Bank proto přichází s novou unikátní službou, díky které budou moci její klienti v podobných situacích ulevit svému rozpočtu rozložením takové platby na tři měsíční splátky, a navíc zcela bez úroku. Na rozdíl od jiných služeb na trhu si klienti banky mohou rozložit výdaj až dva měsíce zpětně, a to bez ohledu na to, zda byl placený platební kartou, nebo převodem z účtu. Služba je dostupná v mobilní aplikaci My Air.

„Dopady současné ekonomické situace a obecně rostoucí výdaje pociťují i ti, kteří si dosud zvládali vytvářet dostatečnou finanční rezervu pro všechny případy. Nečekaný výdaj typu opravy auta nebo výměny nefunkčního spotřebiče v současné době domácnosti zatíží výrazně více, než tomu bylo v minulosti. Pro naše klienty jsme proto připravili nové řešení v podobě rozložení platby, díky kterému si mohou větší výdaj, se kterým nepočítali, jednoduše rozložit na tři části. Mohou tak ulevit svému měsíčnímu rozpočtu a s nečekanými situacemi si finančně poradit mnohem lépe,“ říká Veronika Benešová, vedoucí oddělení Doplňkové finanční služby Air Bank.

Novou službu mohou klienti využít na platby provedené platební kartou i uhrazené bankovním převodem, a to ve výši od 3 až do 30 tisíc korun. Předností nové služby je, že si klienti mohou platbu rozložit až dva měsíce zpětně po jejím provedení. Za využití služby rozložení platby si Air Bank účtuje pouze jednorázový poplatek ve výši 50 korun. Na rozdíl od běžné půjčky tak klienti neplatí vůbec žádné úroky. Jakmile klient doplatí poslední část rozložené platby, může službu v případě potřeby využít znovu.

„Platbu si u nás mohou rozložit klienti, kteří nás využívají jako hlavní banku a posílají si k nám výplatu. Jestliže potřebují vyřešit neplánovaný zásah do svého rozpočtu, sami se rozhodnou, kdy a kterou platbu si rozloží. Všechno navíc vyřeší jednoduše online na několik ťuknutí v mobilní aplikaci My Air a nemusejí nám k tomu nic dalšího dokládat,“ vysvětluje Veronika Benešová z Air Bank.

Využití služby je velmi jednoduché. Stačí, aby si klient ve své mobilní aplikaci vybral z nabízených plateb tu, kterou chce rozložit do tří splátek. Výběr platby potvrdí, a jakmile jeho žádost projde schválením, peníze se mu v plné výši ihned připíšou zpět na jeho účet. Od následujícího měsíce poté klient tuto rozloženou platbu splácí ve třech měsíčních splátkách.

Klienti mohou samozřejmě kdykoliv a zdarma předčasně splatit zbývající část rozložené platby. Využít službu mohou klienti starší 18 let, kterým na jejich běžný účet u Air Bank přijde alespoň 10 tisíc korun měsíčně během posledních tří měsíců a u nichž banka nemá pochybnosti o jejich schopnosti splácet. Služba je dostupná pouze v mobilní aplikaci My Air.

Průzkum Air Bank realizovaný agenturou IPSOS se uskutečnil formou online dotazování v prosinci 2022 na reprezentativním vzorku 525 respondentů ve věku 18 až 65 let. 

O společnosti Air Bank a.s.

Air Bank, člen skupiny PPF, je moderní a inovativní česká banka s přehledným online bankovnictvím a vlastní pobočkovou sítí. Klientům poskytuje jednoduchá a srozumitelná řešení pro všechno, co se v životě točí kolem peněz. Ceník banky bez absurdních poplatků, hvězdiček nebo malého písma se vejde na jedinou stranu A4. Air Bank také provozuje online P2P platformu Zonky pro půjčování a investování. Vizí Air Bank je být bankou, kterou mohou mít lidé rádi. Mezi její hodnoty proto patří jednoduchost, odvaha, pravdivost a přátelství.

Více informací najdete na webu www.airbank.cz.

Exit mobile version