Pro drtivou většinu českých firem je udržitelnost kancelářského provozu důležitým tématem. Liší se ale v tom, co si pod tímto pojmem představují – někdo třídění odpadu, někdo digitalizaci, a třeba cirkulární ekonomika zatím překvapivě zůstává na okraji zájmu. Některé představy o udržitelnosti jsou vysloveně bizarní. Vyplývá to z průzkumu společnosti Canon na reprezentativním vzorku českých firem.

To, zda je firemní kancelář udržitelná, není tématem jen pro 2 % a za průměrně důležitou ji považuje 18 % firem. Zbytek, tedy 80 %, v průzkumu uvedl, že toto téma seriózně řeší, pro 35 % je dokonce zásadní.[1]

Dvě třetiny respondentů si pod slovem „udržitelnost“ jako první představí recyklaci, odpovědnou výrobu a spotřebu nebo – celkem překvapivě – etický provoz. Ten zahrnuje i péči o vztahy a rovné příležitosti na pracovišti. Na opačném konci je využívání energie z obnovitelných zdrojů (10 %) a řízené snižování emisí (6 %). Úplně nejhůř dopadla cirkulární ekonomika. Tu si s udržitelností spojí pouhá 3 % oslovených.

„Obecně lze říct, že udržitelnost je v českých firmách asociována hlavně se společensky odpovědným chováním. Ekonomicky náročnější možnosti byly označeny výrazně méně často. Malé povědomí o možnostech cirkulární ekonomiky nás velmi nemile překvapilo,“ komentuje výsledky průzkumu Eva Kučmášová, ředitelka korporátní a marketingové komunikace Canonu ve střední Evropě.

Cesta prodlužování životnosti výrobků, v tomto případě třeba repasování kancelářských multifunkcí, může přitom k šetření přírodních zdrojů a tím i udržitelnému provozu kanceláře výrazně přispět. „U repasované multifunkce je zaručeno, že nabídne stejnou úroveň kvality jako nový produkt. Z pohledu zákazníka je jediným skutečným rozdílem nižší cena a zatím užší nabídka modelů,“ říká Kučmášová. Canon má v nabídce repasovaná zařízení, u nichž je garantovaný podíl znovu využitých dílů 90 %.

Nástroj digitalizace? Tužka

Co se týče konkrétních nástrojů udržitelnosti, na prvním místě zmínily české firmy právě důsledné třídění odpadu (96 % oslovených), v těsném závěsu je digitalizace (93 %). Vysoko se umístilo i využívání úsporných kancelářských zařízení (86 %) nebo recyklovaného spotřebního materiálu, jako je papír nebo tonerové kazety (také 86 %).

„Je pozitivní, že mezi nejúčinnějšími nástroji udržitelnosti se umístila digitalizace firemních procesů, protože právě to je oblast, které se dlouhodobě věnujeme a kde nabízíme firmám komplexní balíček služeb. Je vidět, že si důležitost tohoto procesu nejen z hlediska efektivity práce, ale i péče o životní prostředí uvědomuje čím dál více podniků,“ uzavírá Eva Kučmášová z Canonu.

Jednotky respondentů uvedly mezi nástroji také řízené šetření s tiskem, delší užívání produktů, efektivní nákupy nebo centralizaci firemního tisku. A z průzkumu vyšly i vyloženě bizarní závěry, když byla v jednom případě jako efektivní nástroj udržitelné kanceláře uvedena obyčejná tužka.

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

Průzkum probíhal metodou telefonického dotazování (CATI) na konci roku 2023 na reprezentativním vzorku českých firem s 50 a více zaměstnanci. Dotazováni byli vedoucí pracovníci firem a lidé odpovídající za nastavení a organizaci kancelářských prací.

Napsat komentář