Zatímco před dvěma lety měla řada firem problém sehnat dodavatele energií, dnes tyto subjekty o zákazníky bojují. Ustupují přitom od nutnosti záloh. Nejčastěji se snaží zafixovat zákazníky na 2 roky, poměrně běžná je ale i kombinace fixace se spotem. Někteří dodavatelé se také nově snaží přenést odpovědnost za odchylky ve spotřebě na zákazníky. S čím se aktuálně potýkají velcí dodavatelé fotovoltaik? A jak se budou v následujících měsících vyvíjet ceny energií? Hlavní současné trendy v energetice shrnuje následující článek.
Boj o zákazníky
Oproti období energetické krize lze nyní na trhu sledovat boj o firemní zákazníky. Před dvěma lety byla standardem platba záloh, zpravidla se 14 dny splatnosti. Pokud firma zálohy nechtěla, musela spoléhat na rating, u dodavatele ale v drtivé většině s tímto požadavkem neuspěla. V některých případech se dokonce stávalo, že dodavatelé o zákazníky neměli zájem, protože pro ně byli kvůli výši odchylek ztrátoví. „Někteří od záloh již upouští a dá se říci, že situace se vrací do starých kolejí. Dodavatelé se o zákazníky přetahují a často jsou jim kvůli riziku ukončení kontraktu ochotní nabídnout zajímavé podmínky,“ uvedl Pavel Urubek, jednatel společnosti MJEnergie, která je objemově největším externím prodejcem energií pro firmy v České republice.
Fixace ceny i kombinované produkty
Dodavatelé energií si své zákazníky snaží aktuálně uvazovat, nejčastěji jim nabízejí fixované kontrakty na dva roky, ať už se jedná o firmy či domácnosti. Ne každá nabídka je však výhodná. „I když ceny energií poklesly, zákazníci by měli zůstávat ve střehu. Setkat se lze i s nabídkami okolo 4000 Kč za MWh elektřiny s fixací na dva roky, což je při současných cenách opravdu nevýhodné,“ sdělil Urubek. Mezi firmami je pak velmi oblíbená kombinace, kdy mají zafixovanou pouze část objemu spotřeby, zpravidla se jedná o 60 či 70 procent. „U zbytku objemu pak věří, že si ho zejména v létě dokoupí za zajímavější ceny. Tyto produkty se na trhu silněji etablovaly až v období energetické krize, nicméně mezi firemními zákazníky si získaly velkou oblibu,“ řekl Pavel Urubek.
Přenášení odpovědnosti za odchylky na zákazníky
Vlivem energetické krize se také výrazně změnil vztah dodavatelů energií a zákazníků z řad firem s ohledem na odchylky ve spotřebě. Zatímco dříve nesly veškeré riziko výhradně dodavatelé, dnes se ho již někteří z nich snaží přenést na zákazníky. Během krize totiž v odchylky oproti plánované spotřebě znamenaly ztráty v řádech milionů korun. „Dnes tak část dodavatelů vyhodnocuje odchylky podle a tyto náklady přenáší na zákazníky. Dříve to bylo v hodinových slotech, nově se však účtuje ve čtvrthodinách. Pro zákazníky to tak znamená, že musí lépe plánovat a optimalizovat svoji spotřebu,“ doplnil Urubek.
Vývoj cen a nejistota
I přes uklidnění cen na trhu stále panuje extrémní nejistota. Ta je spojená zejména s nestabilní mezinárodní situací, podle Urubka už přitom cenu neovlivňuje pouze válka na Ukrajině, ale také konflikty na Blízkém východě či situace na Taiwanu. V poslední do tvorby ceny vstoupilo i odstavení dodávek ruského plynu do Rakouska. „Ceny i s ohledem na začátek zimy půjdou v následujících třech měsících pravděpodobně mírně nahoru. Na jaře je určitě možný pokles, podobně jako tomu bylo letos, nicméně i tradeři avizují, že výraznější propady cen s ohledem na aktuální mezinárodní situaci a celkovou nejistotu nepředpokládají,“ uzavřel obchodní ředitel společnosti MJEnergie Jan Šmíd.
Sdílení začíná fungovat, agregace a flexibilita zatím v nedohlednu
Velkou změnou tuzemské energetiky je zahájení provozu Energetického datového centra (EDC). Zatím však funguje pouze v omezeném rozsahu pro účely komunitní energetiky. Sdílení elektřiny mezi firmami přitom podle Urubka funguje překvapivě dobře. „Firmy sice platí distribuční složku, ale výrazně ušetří na té obchodní. Ve finále tak musí především hlídat to, aby elektřinu spotřebovali v dané čtvrthodině,“ doplnil Urubek.
EDC by však do budoucna mělo zajišťovat i agregaci či flexibilitu. „Zatím to možné není a myslím, že minimálně do začátku roku 2027 to ani možné nebude. Aktuálně mají na trhu z hlediska agregace a flexibility dominantní postavení největší hráči, což je pro firemní zákazníky dost limitující. EDC by to mělo změnit, ale jeho plnohodnotné zahájení provozu je zatím vzdálené,“ doplnil Urubek.
Panely na skladech
Uklidnění trhu s fotovoltaikou s sebou přineslo poměrně složitou situaci pro některé velké subjekty, jež toto řešení poskytují. V období energetické krize nakoupily obrovské množství panelů, o ty je ale nyní výrazně menší zájem než v minulosti. Zpravidla se přitom jedná o zařízení s nižším výkonem, než který je dnes standardně k dostání. „U některých firem jde o stamiliony korun, které jim teď čekají ve skladech a nikdo ze zákazníků je moc nechce. Budou je tak muset prodávat pod cenou a odepisovat významné částky. Pro některé to bude obzvlášť bolestivé, ztráty se mohou vyšplhat až na hodnotu běžného zisku za období tří let,“ uzavřel Pavel Urubek.
O společnosti MJEnergie
Společnost MJEnergie (Myjsmeenergie s.r.o.) je objemově největším externím prodejcem energií pro firmy v České republice. Vznikla v říjnu 2020, za první rok existence přitom prodala 1,8 TWh energie. Kromě elektřiny a plynu se zaměřuje také na řešení osvětlení, fotovoltaiku, rekuperace či topení a klimatizace. Mezi její klíčové partnery patří E.ON, Energetický a průmyslový holding či Pražská plynárenská. Ve společnosti aktuálně působí dvacetičlenný tým s třicetiletými zkušenostmi v oboru energetiky.