Ačkoliv se doba dožití v posledních letech prodlužuje, ne vždy jde o život ve zdraví. S vážnými zdravotními problémy bojuje po šedesátce 40 % Čechů, četnost drobných potíží pak stoupá již po třicítce. Platí přitom, že čím dříve o sebe začnou lidé pečovat, tím spíše si svá tzv. zdravá léta prodlouží. Poslední průzkumy však mluví pozitivně – více než 60 % Čechů chce o své zdraví pečovat více. Stoupá proto zájem o produkty, které jim napoví, co jejich tělu prospívá a co naopak škodí. Potvrzují to i data českého startupu Elonga, jejíž snímač na měření variability srdeční frekvence používá pouhých pět měsíců od uvedení na trh již 5 000 uživatelů. Společnosti, která k měření jako jediná na světě využívá tzv. spektrální analýzu, se tak daří původně pouze laboratorní metodu úspěšně přivést i do českých domácností. Ještě letos se navíc značka chystá expandovat i za hranice.
Úroveň regenerace, stresová zátěž, funkční věk i celková kondice. To vše jsou hodnoty, které většina lidí dokáže posoudit spíše subjektivně, než aby si na jejich základě sestavovala svůj denní program. Na kvalitu a délku aktivního života však mají spolu s genetickými předpoklady zásadní vliv – dle Světové zdravotnické organizace stačí ke snížení rizika předčasné smrti o 21 % pouze 150-300 minut mírné pohybové aktivity týdně. Na to reaguje i český startup Elonga, který na přelomu roku uvedl na trh produkt poskytující lidem objektivní data týkající se stresu, regenerace i doporučených pohybových aktivit pro každý den. Jde přitom o výrobek dostupný široké veřejnosti – a to nejen cenově, ale také časově. K naměření výsledků totiž uživatelům stačí tři minuty denně.
Nadměrná stresová zátěž trápí 20 % třicátníků a čtyřicátníků, dvacátníky ještě častěji
Metoda spektrální analýzy, na které je měření postaveno, je přitom ve světě zcela unikátní. Spoluzakladatel startupu Elonga Radim Šlachta věnoval jejímu výzkumu více než 30 let a následně ji dokázal spolu s mladým podnikatelem Vojtěchem Hlavenkou přetvořit v produkt, který si během prvních pěti měsíců prodeje zakoupily již tisíce uživatelů. Princip fungování snímače je přitom jednoduchý – člověk si jej nasadí ráno ihned po probuzení a po třech minutách zjistí, jak je jeho organismus daný den zregenerovaný, jakou vykazuje stresovou zátěž i nakolik je připravený do dalšího dne (tzv. readiness). Právě nadmíra stresu je dle průzkumů problémem pětiny generace dnešních třicátníků a čtyřicátníků, vůbec nejčastěji se však týká lidí ve věku 18-29 let, přičemž ženy dominují.
„Naším cílem je ukázat lidem, že dlouhému a kvalitnímu životu lze jít naproti. Věříme, že společnost, ve které 40 % šedesátníků trpí vážnými zdravotními problémy, nemusí být standard. Nemluvíme přitom o žádných extrémních změnách, ba naopak. Kondice našeho organismu se totiž odvíjí primárně od množství pravidelného pohybu a od zdravé hladiny stresu – jakákoliv drobná změna v těchto oblastech pak může mít na dlouhodobou kvalitu života veliký vliv. Elonga tak vznikla proto, aby dokázala dát komukoliv z nás objektivní vhled do toho, jak na tom naše tělo skutečně je – bez příkras, subjektivních pocitů i s konkrétními doporučeními na míru jednotlivcům,“ říká ke snímači CEO a spoluzakladatel společnosti Vojtěch Hlavenka.
Lidé dbají na pravidelnost, po snímači sahají každý druhý den
Ukazuje se přitom, že právě něco podobného Čechům na trhu chybělo – během prvních pěti měsíců totiž Elonga dosáhla obratu 10 milionů korun, a především se jí podařilo najít si na nočním stolků svých uživatelů čestné místo. Data ukazují, že každý, kdo si snímač zakoupil, se měří v průměru obden, a to i po několika měsících od jeho pořízení. „Vidíme, že lidé, kteří snímač vlastní, se za 60 dní od prvního použití změřili v průměru 29x, tedy v necelou polovinu dnů. To nám ukazuje, že pro ně mají naměřené hodnoty reálný význam a aktivně s nimi v průběhu času pracují. Věříme proto, že odpovídáme na aktuální potřeby dnešní společnosti – více než polovina lidí pro sebe chce dělat něco víc. Je však naprosto klíčové vědět, jak na to, a zároveň mít možnost sledovat pokrok,“ komentuje Hlavenka a dodává, že ačkoliv je Elonga vhodná pro kohokoliv, pořizují si ji častěji muži v průměrném věku 40 let.
Do světa chce Elonga ještě letos
Potenciál produktu vidí Hlavenka se Šlachtou díky jeho unikátnosti nejen v Česku, ale také za hranicemi. Ještě letos se proto chystá Elonga expandovat na první tři zahraniční trhy, kde chce zaujmout nejen svou finanční a časovou dostupností, ale také srozumitelností informací směrem k uživatelům. Necílí tak na úzkou klientelu v podobě technologických nadšenců či tzv. geeků s oblibou složitých tabulek a grafů, naopak – díky své jednoduchosti chce sloužit široké veřejnosti. Aktuálně navíc běží akce, během které získají lidé při nákupu Elonga snímače automaticky i doživotní předplatné v rámci aplikace zdarma.
O společnosti Elonga
Společnost Elonga založil Vojtěch Hlavenka ve svých 20 letech a v rámci firmy nyní funguje jako CEO po boku spoluzakladatele Radima Šlachty. Elonga si klade za cíl pomáhat lidem na cestě k dlouhému aktivnímu životu bez zdravotních omezení – tzv. longevity – a to prostřednictvím snímače k měření variability srdeční frekvence metodou spektrální analýzy. Touto, ve světě zcela unikátní, metodikou se spoluzakladatel Radim Šlachta zabývá na akademické půdě více než 30 let. V roce 2017 založil společnost mySASY, která pomáhá profesionálním sportovcům k maximálním výkonům bez rizika zranění. Právě vědecké poznatky ze šestileté spolupráce s vrcholovými sportovci byly následně využity při tvorbě Elonga snímače, čímž se společnosti povedlo jako první na světě zprostředkovat původně pouze laboratorní metodu široké veřejnosti. Měření bylo pomocí machine learning zkráceno z původních 20 minut na 3 minuty, během kterých uživatele informuje o aktuální hladině stresu, regenerace i tzv. readiness, tedy připravenosti na aktuální den. Na základě těchto hodnot vypovídajících o stavu organismu následně doporučí aktivity vhodné pro daný den a zároveň dlouhodobě individuálně sleduje, co uživateli prospívá a co naopak škodí. Elonga snímač uvedla na trh koncem roku 2023, přičemž během prvních 3 měsíců dosáhla na pětimilionový obrat a více než 2,5 tisíce prodaných snímačů.