Mobilní telefony nebo třeba chytré hodinky Vodafone posílá lidem už i ve vratných obalech, takzvaném nEKOnečném boxu. Použít ho lze s jistotou alespoň padesátkrát a už po šestém použití je jeho uhlíková stopa neutrální v porovnání s jednorázovým obalem. Vedle toho se místo bublinkové fólie v zásilkách od Vodafonu používají rozložitelné obaly vytvořené s pomocí houbového mycelia – podhoubí.
Ve spolupráci se společností PJ EXPEDIS doručil Vodafone svým zákazníkům od září 2024 do dneška zhruba 20 tisíc zásilek ve vratných obalech. Nesou název nEKOnečný BOX a jsou vyrobeny z materiálu Akylux. Životnost takových obalů je několik let.
Jak to funguje v praxi? „Zásilka je zabalena a opatřena speciální páskou, která zaručuje neporušenost zásilky. Při předání si zákazník ověří, jestli je zásilka kompletní a v pořádku. Zboží si pak přebírá v originálním balení. Kurýr vrací box zpátky do skladu, kde je obal dezinfikován, očištěn a připraven k opětovnému použití,“ popisuje Tomáš Ryšavý, ředitel strategie a obchodního rozvoje společnosti PJ EXPEDIS.
Uvnitř BOXu je speciální fixace, není tak potřeba přidávat další výplň a tím se eliminuje zbytečný odpad. Po skončení životního cyklu se krabice plně recyklují a z materiálu se vyrobí nové. Zásilky jsou doručovány v obalech třech velikostí – střední na mobily a drobná zařízení (M), větší třeba na tablety (L) a malé (S) obálky na SIM karty a dokumenty.
„V pilotním projektu se nám nEKOnečný BOX velmi osvědčil, navíc je možné ho použít nejméně padesátkrát, takže s ohledem na průměrné trasy je už po šestém použití jeho uhlíková stopa neutrální v porovnání s jednorázovým obalem,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.
Bublinkové fólie nahradilo houbové mycelium
Vodafone zavedl i několik dalších ekologických inovací ve svých zásilkách. Jde například o odstranění bublinkové folie, která se často používá pro ochranu produktů během přepravy, ale je problematická z hlediska recyklace. Vodafone ji nahradil buď řezaným kartonem z vlastních zdrojů, který tak má místo likvidace další využití, nebo ekologickou výplní z materiálů vytvořených s pomocí houbového mycelia – podhoubí. Díky tomu nejsou potřeba ani bublinkové obálky v případě, že zboží není v kartonové krabičce.
„Do pilin nebo třeba starého papíru se přidají malé části houby, tedy mycelium. To začne růst a spojuje odpadové materiály dohromady, a tak vytváří pevnou hmotu, která je jako lehký, ale pevný obalový materiál. Tento materiál je podobný pěnovému obalovému materiálu, ale je mnohem šetrnější k životnímu prostředí, protože v kompostu nebo v přírodě se samovolně rozloží,“ vysvětluje Zuzana Holá.
Ve své logistice Vodafone navíc využívá i další ekologické materiály, například strečovou folii – tam, kde je opravdu nutně potřeba – pouze z recyklátu. A po Praze jde třeba o služby kurýrů s elektroauty. Ostatně i SIM karty Vodafonu jsou od roku 2022 z recyklovaného plastu a stále více zákazníků používá digitální eSIM, která se pouze nahraje do telefonu a je vůbec nejekologičtější variantou SIM karty.
Ekologicky šetrné telefony pomáhá najít Eco Rating
Vodafonu na životním prostředí záleží, proto hodnotí telefony už roky takzvaným Eco Ratingem. Jde o jednotný bodovací systém (výsledky pro jednotlivé telefony jsou tady), který sleduje vliv mobilních telefonů na životní prostředí. Hodnotí jejich dopady a udržitelnost už od získávání materiálů přes výrobu, přepravu, používání až po likvidaci a recyklaci. Od 20. června 2025 bude štítek Eco Rating nahrazen EU Energetickými štítkem, který bude viditelný na všech telefonech a tabletech, prodávaných na prodejních místech Vodafonu.
Vodafone také dává druhý život telefonům iPhone. To znamená, že použitá certifikovaná zařízení vrací do oběhu s dvouletou zárukou a tím šetří planetu i peněženky zákazníků a zákaznic.
O společnosti Vodafone
Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě a Africe. Poskytujeme mobilní a pevné služby více než 300 milionům zákazníků v 15 zemích a v dalších téměř 50 zemích spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. Máme jednu z největších platforem internetu věcí na světě. V Africe obsluhují naše finanční technologické nástroje 80 milionů zákazníků v sedmi zemích – spravují tak více transakcí než kterýkoli jiný poskytovatel.
V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Vodafone měl v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR, a to podle měření nezávislé německé společnosti umlaut.
Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.
Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů ve všech evropských zemích i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.