Praha, 3. prosince 2025 — Facility management bude příští rok směřovat více k automatizaci a zefektivňování procesů správy budov, se kterými začal letos. Očekává se masivnější nástup humanoidních robotů a větší zapojení dronů. Pozornost se zároveň obrátí k bezpečnostním rizikům spojeným s těmito systémy umělé inteligence.

Rok 2025 byl pro facility management rokem stabilizačním. Pokročilé technologie se staly běžnou součástí provozu a ukázalo se, že i zdánlivě jednoduché činnosti, jako jsou úklid nebo správa objektů, dokážou díky digitalizaci výrazně zefektivnit provoz a ušetřit čas i finance. Navíc v tomto odvětví vzrostl důraz na bezpečnost, která byla letos jedním z hlavních témat. Celkově došlo k užšímu propojení systémů, které umožnilo pracovat s daty v reálném čase,” říká Martin Polepil, technologický ředitel OKIN Facility.

Jedním z největších posunů za poslední roky byl přechod od tradičního mokrého úklidu k takzvanému suchému, který bude pokračovat i následující rok. Suchý úklid je totiž v mnoha případech prospěšnější, a dokonce i efektivnější. Ukazuje se totiž, že ne ve všech provozech je voda ideálním pomocníkem. Zejména v kancelářských centrech a nemocnicích může být pro zaměstnance dokonce až rizikem. Ve výrobních halách může voda zase poškodit výrobky. U suchého úklidu tato rizika odpadají. Kromě toho využívá pokročilé filtrační technologie a elektrostatické kartáče, které zachytí až 93 % jemného prachu, snižují spotřebu vody o 95 %, chemických prostředků o 90 % a energii o více než třetinu. Je tišší, bezpečnější a umožňuje robotům pracovat nepřetržitě bez přerušení provozu.

S rostoucí digitalizací a robotizací se zároveň dostává do popředí otázka bezpečnosti dat, která putují do cloudových úložišť a centrálních systémů řízení. Právě tudy mohou unikat citlivé údaje, které mají pro firmy strategickou hodnotu. Úklid, který býval považován za rutinní činnost, se tak stává nenápadným, ale kritickým bodem celé infrastruktury. S tím, jak se tyto technologie dál rozšiřují a zdokonalují, poroste v příštím roce i důraz na kybernetickou bezpečnost, zejména kvůli nástupu systémů umělé inteligence, které se stávají nedílnou součástí provozu. Právě jejich schopnost pracovat s obrovským množstvím dat posouvá otázku zabezpečení ještě o úroveň výš. Poroste tak tlak na to, aby cloudy fungovaly výhradně v evropských datacentrech, kde firmy získají větší kontrolu nad tím, jak a kde jsou jejich data zpracována. Současně platí, že umělá inteligence není jen rizikem, ale stává se i hlavním nástrojem nové automatizace.

AI recepční a nástup humanoidů

AI systémy už prokázaly, že dokážou spolehlivě zastoupit rutinní lidské činnosti. V roce 2026 se proto rozšíří využívání AI recepčních, především v administrativních budovách a hotelových provozech. Umělá inteligence umožní zajistit nepřetržitý provoz, komunikovat v několika jazycích a odbavovat návštěvy rychleji a bez chyb. Na tuto vlnu automatizace naváže další etapa vývoje – humanoidní roboti. Ti se zatím testují v oblasti úklidu a lehkých provozních činností. V Asii už první modely procházejí pilotním nasazením v hotelech, kde dokážou vysávat, vytírat nebo doplňovat zásoby. Postupně se očekává jejich využití i v komerčních objektech a administrativních budovách, kde mohou převzít část rutinních manuálních prací.

Humanoidní roboti jsou zatím ve fázi testování, ale jejich potenciál je obrovský. Do několika let by mohli rozšířit možnosti autonomních technologií o práci v prostředí, které je pro běžné stroje příliš členité nebo vyžaduje jemnější manipulaci. Zároveň ale přinášejí nové bezpečnostní výzvy. Podobně jako se nedávno řešily případy importovaných dopravních prostředků se skrytými SIM kartami, které odesílaly data bez vědomí provozovatelů, i u robotů může být rizikem zabudovaná konektivita nebo možnost vzdáleného ovládání. V kombinaci s tím, že se humanoid dokáže pohybovat po celé budově a dostat se do míst, kam by běžný robot neměl přístup, otevírá tato schopnost zcela novou kapitolu v oblasti zabezpečení. To bude nutné do budoucna pečlivě ošetřit,“ doplňuje Polepil.

Drony jako nový nástroj facility managementu

Rok 2026 přinese také masovější nástup dronů, které se začnou uplatňovat při údržbě a kontrole objektů. Jejich hlavní výhodou je schopnost efektivně a bezpečně monitorovat prostory, které jsou pro běžné kontroly těžko dostupné například střechy, fasády nebo technologické instalace ve výškách. Drony umožňují rychlé inspekce, dokumentaci stavu objektu a v kombinaci s umělou inteligencí dokážou automaticky rozpoznat poškození či znečištění. „V České republice se první autonomní drony testují pro údržbu a mytí fasád. Díky přesnému navigačnímu systému a kamerovým senzorům dokážou pracovat s minimální chybovostí,“ dodává Polepil.

Technologický posun, který se naplno rozběhl v roce 2025, bude i v příštím roce pokračovat. Z původně jednoduchého cíle zjednodušit úklid a správu objektů se stává komplexní téma, kde se potkává robotika, umělá inteligence a kybernetická bezpečnost.

…………………..

O OKIN Facility

OKIN FACILITY je nadnárodní poskytovatel integrovaného facility managementu. Společnost vznikla v roce 1993 a aktuálně působí v šesti evropských zemích: v České republice, Polsku, Rumunsku, Bulharsku, na Slovensku a Ukrajině. Veškeré své technologické a softwarové nástroje využívá k řízení efektivity svých zkušených týmů. Společnost má vlastní HelpDesk systém, který umožňuje stálou komunikaci s klienty. V oblasti technické správy si tato firma vyvinula aplikaci DRIVE!, která efektivně řídí všechny činnosti probíhající u zákazníků. OKIN FACILITY si zakládá na inovativním přístupu a neustálém zlepšování kvality svých služeb. Je členem mezinárodní aliance European Customer Synergy. Aktuálně spravuje 9 000 objektů.

Napsat komentář