Předvánoční období je nejen časem radosti, ale také obdobím zvýšené aktivity telešmejdů a podvodníků. S nárůstem plateb, zásilek a transakcí před Vánocemi roste riziko, že se stanete obětí leckdy velice propracovaných podvodů. Conectart, největší provozovatel kontaktních center v Česku, přináší praktické rady, jak rozpoznat případné hrozby a účinně se jim bránit.
Typické scénáře podvodů:
Falešné hovory od bank:
Podvodník vás informuje o tom, že byl váš účet napaden, nebo tvrdí, že někdo neoprávněně provádí transakci vaším jménem. Často se vás také snaží donutit, abyste si sami vzali půjčku. Pod záminkou okamžitého řešení vás tlačí k předání osobních údajů nebo převodu peněz na „bezpečný účet“. Pamatujte, že banka nikdy nepožaduje přihlašovací údaje, PINy ani hesla po telefonu.
Podvody s přepravními službami:
Falešné e-maily nebo SMS zprávy tvrdí, že je nutné aktualizovat údaje k doručení zásilky. Odkazy vedou na podvodné stránky imitující přepravní společnosti, kde hrozí zneužití vašich údajů.
Manipulace pomocí AI:
Podvodníci dokáží napodobit hlasy vašich blízkých díky technologiím umělé inteligence. Volání od „příbuzného“, který naléhavě žádá o peníze v nouzi, může působit zcela důvěryhodně.
Legenda VNUK:
Tento scénář míří především na seniory. Podvodník se vydává za rodinného příslušníka, nejčastěji vnuka, a naléhavě žádá o finanční pomoc. Přestože jde o starý trik, stále patří mezi běžně používané. Podvodníci často vytvářejí organizované skupiny, které se na tyto manipulace specializují.
Průzkumy veřejného mínění:
Pod záminkou neškodného průzkumu si podvodníci získají vaši důvěru, aby vám následně nabídli koupi služby či produktu.
3 tipy, jak se chránit:
Nikdy nesdělujte citlivé informace po telefonu.
Banky ani přepravní společnosti po vás nikdy nebudou vyžadovat hesla, PINy ani přístupové údaje. Pokud máte pochybnosti, kontaktujte přímo instituci, za kterou se volající vydává. Vždy ale tuto instituci kontaktujte přímo, bez využití jakýchkoliv zaslaných odkazů.
Zachovejte chladnou hlavu.
Nepodléhejte nátlaku. Pokud si nejste jisti pravostí hovoru, zavěste a poraďte se s blízkými nebo si ověřte informace přímo u příslušné instituce.
Pozor na manipulaci strachem.
Podvodníci vás často tlačí do rychlého rozhodování. Pokud cítíte tlak, přerušte hovor a situaci si v klidu promyslete.
„Naši operátoři vždy zahajují hovor profesionálně a transparentně. Představují se jménem, uvádějí, že volají jménem společnosti Conectart, a hned na začátku hovoru jasně vysvětlují účel volání. Klient tak přesně ví, s kým mluví, a může si naše údaje kdykoli ověřit. Tím se zásadně lišíme od praktik podvodníků, kteří spoléhají na anonymitu a manipulaci,“ říká Petr Studnička, generální ředitel společnosti Conectart.
Conectart v boji proti podvodům:
Conectart aktivně bojuje proti telešmejdům a informuje veřejnost o jejich taktikách. Ve spolupráci s Policií ČR společnost využila voiceboty pro osvětu seniorů. Automatické hovory varovaly ohrožené skupiny před podvody a přinesly konkrétní rady, jak reagovat na podezřelé situace. „Telešmejdi přicházejí s čím dál sofistikovanějšími metodami. Naším cílem je nejen chránit ohrožené skupiny, ale také zvyšovat povědomí o hrozbách mezi širokou veřejností,“ vysvětluje Petr Studnička, generální ředitel společnosti Conectart.
Conectart
Conectart již více než 10 let poskytuje komplexní služby kontaktního centra českým i zahraničním zákazníkům. Svá call centra má aktuálně v několika českých, slovenských a polských městech. Ve svém portfoliu má řadu významných společností, například Samsung, Vodafone, Innogy, ČSOB pojišťovnu, AmRest nebo SAZKAmobil. Conectart vznikl spojením společností Informační linky a Direct Communication. V roce 2017 akvíroval další kontaktní centrum Quality Brands. Sloučením těchto společností vznikl největší poskytovatel služeb v oblasti „Business Process Outsourcing“ (BPO) v České republice, kde v současné době pracuje přes 1 500 zaměstnanců. Společnost Conectart a.s. patří do portfolia fondu GPEF III ze skupiny Genesis Capital. Více na www.conectart.cz