Malé firmy v Česku se potýkají s množstvím překážek, které brání jejich dalšímu rozvoji a berou jim motivaci v podnikání pokračovat. I proto by téměř polovina firem do 50 zaměstnanců svým blízkým nedoporučila podnikání jako zdroj obživy. Vznikla proto iniciativa Velký týden malých firem, za kterou stojí společnost Mastercard a byznys hub Opero. První ročník iniciativy se koná v týdnu od 30. září do 6. října a zapojily se do něj již stovky firem z celé České republiky.

Velký týden malých firem si klade za cíl zvýšit povědomí o důležitosti malých firem v české ekonomice, upozornit na jejich problémy a přispět ke zlepšení podnikatelského prostředí. Podporuje jej více než 40 partnerů, jako jsou Hospodářská komora, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, spolek Druhá ekonomická transformace či řada regionálních inovačních center. Má také záštitu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, podporu prezidenta Petra Pavla a předních českých podnikatelů.

„Navzdory všem překážkám se malé podniky zcela zásadně podílí na výkonnosti české ekonomiky a mají všechny předpoklady stát se hlavním zdrojem inovací a přidané hodnoty a posunout tak české hospodářství kupředu,“ říká Pavel Přikryl, spoluorganizátor Velkého týdne malých firem a zakladatel byznys hubu Opero, který se věnuje vzdělávacím a rozvojovým programům pro podnikatele. Přikryl zároveň upozorňuje na výsledky průzkumu provedeného pro Velký týden malých firem platformou Instant Research[1]. Během uplynulých tří let uvažovalo 56 % drobných podnikatelů o ukončení podnikání. Podobně znepokojivé jsou i výsledky Barometru, podle kterých by 4 z 10 majitelů firem nedoporučili podnikání jako zdroj obživy svým blízkým.

Součástí iniciativy je i konference nebo festival

Více než 600 malých firem tak na popud organizátorů už připravilo pro veřejnost akce, jako jsou dny otevřených dveří a prohlídky provozoven, workshopy a ukázky výroby, limitované edice nebo slevy na služby. Tato nová tradice malé firmy zviditelní a otevře jim prostor pro posílení vztahu se zákazníky.

Vedle toho iniciativa nabízí i více než 30 akcí po celé České republice, kde mohou podnikatelé i odborníci načerpat inspiraci, know-how a kontakty. Patří mezi ně například mezinárodní konference SME Forum v Praze (2. října 2024) nebo celodenní festival pro podnikatele s názvem FEST DoToho! v Libčicích nad Vltavou (3. října 2024).

Úspěch malých znamená úspěch všech

Společnost Mastercard dlouhodobě podporuje rozvoj malých firem a podnikatelů, protože jejich úspěch se pozitivně odráží na celé ekonomice. „V Mastercard vidíme takřka z první ruky, že úspěch malých firem se rovná úspěchu nás všech. Jsou pohonem naší ekonomiky, a proto je důležité, abychom pomáhali odemknout jejich potenciál, rozvíjeli jejich ambice a podporovali nepřehlédnutelnou odvahu jít stále vpřed. My máme know-how a data a nebojíme se je využít k dlouhodobé a hmatatelné podpoře,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko a spoluzakladatelka Velkého týdne malých firem.

Aby malé a střední firmy získaly snadnější přístup k technologiím a inovacím, nabízí a vyvíjí společnost Mastercard programy, jako jsou nástroje Kde začít podnikat nebo projekt Česko platí kartou. Mezi výstupy programu Mastercard Strive v Česku patří každoroční průzkumy o malých firmách publikované pod označením Barometr.

Přidaná hodnota práce je v Česku čtvrtá nejnižší v EU

Podporou malých firem chtějí organizátoři iniciativy v dlouhodobém horizontu přispět k navýšení přidané hodnoty práce v české ekonomice. Ta je podle posledních dat Indexu prosperity a finančního zdraví[2] čtvrtá nejnižší v Evropské unii, činí pouhých 39 %. Česko tak zaostává za státy jako Irsko (51 %) či Bulharsko (42 %).

Alexandra Kala, podnikatelka a ambasadorka spolku Druhá ekonomická transformace k tomu dodává: „Jedním z hlavních cílů Druhé ekonomické transformace je zvýšit přidanou hodnotu práce. I z toho důvodu jsme s radostí podpořili iniciativu Velký týden malých firem, která se zaměřuje na nejflexibilnější část české ekonomiky. Abychom podnikatelům skutečně pomohli, je potřeba odstranit zbytečné překážky a povinnosti, usnadnit jim start a více podporovat regionální podnikání.“

Cesta ke zlepšení

Digitalizace a zavádění inovací v malých firmách zatím drhne a Česko stále zaostává za mnoha evropskými zeměmi. Pouze třetina malých podniků využívá podle Barometru[3] digitální technologie pro komunikaci a spolupráci, a software pro správu lidských zdrojů používá jen čtvrtina. Kybernetické zabezpečení nemá implementováno ani třetina malých firem (29 %). Podle Barometru[4] lze ochotu malých firem inovovat povzbudit; 68 % malých firem uvedlo, že by při zavádění nových technologií uvítalo přístup ke školením, 27 % státní podporu a 19 % snadnější přístup k technologiím.

„Malé firmy jsou přirozeně dynamičtější a více specializované než velké korporace, potřebují ale více podpory a vzdělávání. Naším cílem v Operu je pomoci jim získat znalosti a dovednosti, které potřebují pro své další fungování a růst,“ vysvětluje Martin Mára, ředitel Velkého týdne malých firem a šéf platformy pro malé a střední podniky DoToho! „Právě inovace typu digitalizace firemních procesů, zapojení AI nebo automatizace v sektoru služeb vedou k výraznému zvýšení produktivity a snižování nákladů,“ dodává Mára.

Ze zjištění Velkého týdne malých firem[5] vyplývá, že nejčastější příčinou nevyužívání státní podpory je přílišná byrokracie, která je s podporou i samotným podnikáním neodmyslitelně spojena. Problémem pro nadpoloviční část žadatelů je pak i nejistota ohledně úspěšnosti žádosti. „Menší podnikatelé vnímají jako významnou překážku inovací skutečnost, že jsou příliš nákladné, a obávají se i návratnosti těchto investic. Ve spojení s obtížně dosažitelnými zdroji financování je pak důsledkem fakt, že dvě třetiny podnikatelů ze segmentu malých a středních podniků financují inovace z vlastních zdrojů. To s sebou samozřejmě často přináší odklad investic, kdy podnikatel zkrátka neinvestuje, dokud si na to nevydělá, nebo investuje nedostatečnou částku,“ doplňuje Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

Roman Renda, hlavní ekonomický analytik Hospodářské komory ČR, proto zdůrazňuje potřebu zjednodušit podporu malých podniků. „Čím menší je firma, tím méně je pro ni úvěr dosažitelný, což situaci ještě více komplikuje. Přitom téměř dvě třetiny malých firem by uvítaly půjčku či úvěr, aby mohly investovat do svého rozvoje,“ vysvětluje Renda.

O byznys hubu Opero: 

Byznys hub a coworking Opero funguje v centru Prahy již od roku 2016 a jeho cílem je pomáhat profesionálům z různých oblastí růst, vzájemně se obohacovat, předávat si zkušenosti a tím kultivovat českou ekonomiku a společnost. Opero klade důraz na celoživotní vzdělávání a skrze odborné konference, vzdělávací akce, podnikatelské programy, mentorignové platformy, kulaté stoly nebo networkingové eventy přispívá k naplnění vize moderního Česka.

Více informací na www.opero.cz

O společnosti Mastercard (NYSE: MA)

Mastercard je technologická společnost s celosvětovou působností v oboru zprostředkování plateb. Zajišťováním bezpečných, jednoduchých, chytrých a snadno dostupných platebních transakcí Mastercard podporuje a propojuje inkluzivní digitální ekonomiku prospěšnou všem, kdekoliv na světě. Inovace a řešení využívající zabezpečených dat a sítí, partnerství a energie společnosti Mastercard pomáhají jednotlivcům, finančním institucím, vládním orgánům i firmám naplňovat beze zbytku jejich potenciál. Se společností Mastercard je možné se spojit ve více než 210 zemích a oblastech. Mastercard vytváří udržitelný svět, v němž se všem nabízejí možnosti k nezaplacení.

Více informací na www.mastercard.com

  1. Dotazníkové šetření se uskutečnilo v září letošního roku, a to prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Zúčastnili se ho zástupci 106 podniků zaměstnávajících méně než 49 lidí.
  2. Index prosperity a finančního zdraví, Stav ekonomiky, 2024, https://www.indexprosperity.cz/2024/stav-ekonomiky/
  3. Barometr, Touha prosperovat – část 2: Situace českých mikro a malých podniků, 2023, https://drive.google.com/file/d/1yDVNjLoITeKbYWNq8DNdPQsfUEGfXZ9K/view
  4. Barometr: Touha prosperovat: Situace českých mikro a malých podniků, 2022, https://drive.google.com/file/d/1WwIucvELcpRL8wXdwIipXG7l4JfXA5mr/view
  5. Dotazníkové šetření se uskutečnilo v září letošního roku, a to prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. Zúčastnili se ho zástupci 106 podniků zaměstnávajících méně než 49 lidí.

 

Napsat komentář