Nárůst obchodů z jednotek na stovky i tisíce. Desítky klientů a každý obchodní případ v jiné fázi vývoje. Adaptace úspěšných startupů na příliš rychlý růst není jednoduchá a bez digitalizace procesů je snadné upadnout do chaosu.

Praha 8. 6. 2023 – Výzkum americké společnosti Nucleus Research z minulého roku uvádí, že 65 % firem využívajících mobilní systémy CRM (Customer Realtionship Management), bylo schopno dosahovat svých prodejních kvót. Avšak jen 22 % obchodních zástupců, kteří používají jiné způsoby komunikace se zákazníky, dosáhlo stejných cílů.

Více než 80 miliard dolarů v roce 2025. Češi zatím zaostávají

Systémy managementu vztahů se zákazníky aktuálně tvoří jeden z největších softwarových trhů na světě a jeho trvalý růst rozhodně nezpomaluje. Již nyní se očekává, že do roku 2025 dosáhnou světové tržby ze systémů CRM více než 80 miliard dolarů. Česko ale srovnává krok se světem zatím jen velmi obtížně. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v roce 2021 chyběl nějaký systém řízení vztahu se zákazníky ve více než 80 procentech tuzemských firem.

Obchodníci ztratí polovinu času papírováním

„Bez fungujícího systému firma brzy ztratí o svých zákaznících přehled. Pokud jejich počet roste do desítek či stovek, už si nevystačí s excelovou tabulkou. Začnou se vršit chyby. Máme konkrétní příklad cestovní kanceláře, která z počátku vedla systém jednotlivých zakázek v jedné obří tabulce, a s přibývajícím počtem stovek kolonek se to celé začalo hroutit. Po přechodu k jednoduchému CRM systému byla najednou schopná odbavit desetkrát více klientů, bez chyb a ve stejném počtu lidí,“ vysvětluje Tomáš Wiesner ze společnosti Dáváme, která se na implementaci obchodních systémů specializuje. Dodává, že až 50 % práce obchodníků tvoří administrativa spojená s evidencí a uchováváním dat o jednotlivých obchodních případech. Pokud tuto administrativu dokáže firma nahradit fungujícím CRM systémem, který veškeré rutinní úkony zautomatizuje, významně jim tak uvolní kapacitu pro další obchody. Celosvětový trend navíc žádá personalizovaný přístup ke klientům, kteří očekávají služby šité na míru jejich individuálním potřebám.

Investoři chtějí přesná data

Digitalizace je kromě zvýšení celkové efektivity důležitá i pro generování klíčových dat pro potenciální investory. „V naší praxi vidíme, že pokud firma při svém podnikání tento systém využívá, její možnosti získání investic se násobí,“ říká Tomáš Wiesner. Automatizace procesů je zároveň nezbytná pro expanzi na zahraniční trhy, neboť umožňuje rychlé vybudování obchodního týmu z místních obchodníků. Právě využití rodilých mluvčích je vedle důkladného zmapování trhu, legislativy a konkurence v dané zemi jedním klíčových předpokladů úspěchu v zahraničí.

Napsat komentář