Studenti si nově otevřou školní dveře mobilem. Za vývojem zařízení pro Etugate ke správě přístupů do škol stojí BOOTIQ

Praha, 20. června 2025 – Studenti už nemusí hledat přístupové karty ani nosit čip na klíčích. Díky funkci Alive App Key v mobilní aplikaci Alive App, za kterou stojí společnost GTS Alive, jež vydává i populární průkazy ISIC, mohou studenti otevírat dveře školy pouhým přiložením mobilu ke čtečce. Za vývojem komplexního řešení identifikace ve školách stojí společnost Etugate, software pro řídící jednotky správy přístupů, chytrých zámků a dalších připojených zařízení vyvinula technologická společnost BOOTIQ. Funkci nyní využívá 59 škol v Česku a do konce roku má tento počet vzrůst minimálně na dvojnásobek. Alive App Key je možné integrovat do různých řešení. Aktuálně umožňuje vstup do školy, přístup ke školním skříňkám a také jídelnám.

„Od začátku jsme chtěli školám nabídnout větší flexibilitu a vyšší bezpečnost. Zajímalo nás, zda bychom nemohli vytvořit vlastní zařízení, které by bylo dostupnější, spolehlivější a lépe přizpůsobitelné potřebám škol,“ vysvětluje vznik řešení Jakub Rozkydal, ředitel společnosti Etugate.

Od prototypu k plně funkčnímu řešení

Společnost Etugate využívá kombinaci technologií, které řeší nejen zabezpečení vstupů, ale také docházku, notifikace i kvalitu vnitřního ovzduší. Mezi klíčové prvky jejího řešení patří přístupový a docházkový systém s vlastní technologií Etugate Cloud, senzory CO₂, školní turnikety, kamery nebo chytré skříňky.

Za backendem mobilní aplikace stojí společnost BOOTIQ, která již dříve dodávala hardware i software pro systém řízení přístupů ve školách. Hardware od světového open-source výrobce obsluhuje zámky dveří, čtečky karet, snímače otevřených dveří a komunikuje s centrálním serverem pomocí nejbezpečnějšího a nejflexibilnějšího protokolu OSDP.

„Původní myšlenkou bylo vytvořit prototyp, který otestujeme a pokud se osvědčí, nenápadně nahradí stávající instalace. Velmi rychle jsme však zjistili, že musíme přejít od prototypu k plně produkční verzi, která kromě otevírání dveří umožní také napojení na další školní zařízení, jako jsou šatní skříňky nebo školní jídelny,“ popisuje Michal Hacker, CEO společnosti BOOTIQ.

Mobil místo karty: bezpečnost a flexibilita pro školy

Alive App Key funguje jednoduše – stačí se přihlásit v aplikaci Alive App, která je dostupná pro iOS i Android, a přiložit telefon k podporované čtečce. Pro fungování stačí mít zapnutý Bluetooth, ideálně i NFC. Z bezpečnostních důvodů lze funkci aktivovat vždy jen na jednom telefonu současně. Aplikace už nyní testuje další možnosti využití, například vydávání obědů.

„Žijeme v době, kdy digitalizace výrazně zjednodušuje každodenní aktivity. Tato aplikace šetří čas a zvyšuje pohodlí studentů i pedagogů. Nyní se zaměřujeme na další rozšiřování funkcí a integraci s dalšími službami ve školách,“ dodává Michal Hacker.

Více o BOOTIQ

BOOTIQ je technologická společnost poskytující komplexní digitální služby napříč širokým spektrem odvětví. Silná je zejména v oblasti konzultací, analýz, vývoje a přebírání firemních systémů, webů, e-shopů i aplikací. Týmy BOOTIQ pomáhají klientům nejen s technologickým rozvojem, ale i s celkovou vizí a strategií pro udržitelný růst a byznysovou kontinuitu. Experti BOOTIQ umějí efektivně navázat na existující systémy, zhodnotit rizika a dodat jim nový impuls – bez nutnosti začínat od nuly.

Společnost působí napříč trhem a mezi její klienty patří například GTS Alive Group, Česká pošta, Veolia, DPD, Škoda Auto, ORLEN, UP, Allianz pojišťovna, Balíkovna, OREA, Schneider Electric, Veacom, Nestlé a další.

BOOTIQ je dceřinou společností a základním kamenem technologické skupiny BiQ Group, kde zastřešuje digitální služby napříč obory i technologiemi.

DNA BOOTIQ tvoří čtyři klíčové hodnoty: zodpovědnost, důvěryhodnost, houževnatost a předvídavost. Právě ty z něj dělají partnera, na kterého se firmy mohou spolehnout.

Více o Etugate

Etugate je technologická společnost pomáhající školám se zajištěním bezpečnějšího a zdravějšího prostředí pomocí technických řešení, která opravdu fungují. Ve svých řešeních se zaměřuje na automatizaci vedoucí ke zjednodušení procesů a snížení chybovosti. Produktový tým Etugate se zaměřuje na využívání aktuálních trendů v oboru, jako je využívání chytrých telefonů s NFC a Bluetooth, interoperabilitu, cloudové služby a šifrování dat.

Více o GTS Alive

Společnost GTS Alive s.r.o. v České republice vydává a spravuje studentské průkazy ISIC a žákovské průkazy ISIC Scholar, učitelské průkazy ITIC a okrajově i další průkazy. Firma vznikla v srpnu 2000. Jejím předchůdcem byla v Česku společnost GTS International.

Etugate a GTS Alive jsou součástí mezinárodní skupiny GTS Alive Group, jejíž centrála sídlí v Praze a spadají pod ni pobočky v sedmnácti zemích na čtyřech kontinentech.

Multikulturní centrum Praha pomáhá od začátku války ukrajinským uprchlíkům, T-Mobile ho podpořil v grantové výzvě

Uprchlíci z Ukrajiny tvoří nyní téměř třetinu lidí zasažených předsudečným násilím, kteří se obracejí na organizaci In IUSTITIA. Mnoho z nich ale neví o tom, že nejsou v takových chvílích sami, a že jim někdo zdarma a profesionálně pomůže. Projekt Multikulturního centra Praha (MKC) podpořil T-Mobile v rámci grantové výzvy Česko bez předsudků ve spolupráci s Nadací VIA a organizací In IUSTITIA. MKC s uprchlíky komunikoval o možnostech podpory na místě, kde běžně hledali informace – v prostředí sociálních sítí.

V loňském roce proběhla grantová výzva Česko bez předsudků, vypsaná a financovaná T-Mobilem. Do výzvy se zapojily organizace, jejichž projekty podporují skupiny ohrožené předsudečným násilím nebo motivují k nahlašování těchto činů a zaměřují se na osvětu nebo vzdělávání. Celkem bylo v rámci výzvy granty podpořeno osm organizací a projektů částkou 1 500 000 korun. V rámci předvánoční sbírky Spolu proti předsudkům operátor vybral téměř půl milionu korun, částku zdvojnásobil a dorovnal na rovný 1 milion korun na podporu organizace In IUSTITIA. Ta pomáhá obětem předsudečného násilí. Podle jejích dat jsou nejohroženějšími skupinami lidé z důvodu etnicity, sexuální orientace, pohlaví, zdravotního postižení či sociální situace. Od začátku války na Ukrajině ale přibyla ještě jedna ohrožená skupina. Na pomoc uprchlíkům se zaměřuje Multikulturní centrum Praha (MKC Praha).

„Zlepšováním soužití lidí z rozdílných kultur se zabýváme již dvacet let. Uprchlíci často nemají dostatečný přehled o svých právech nebo si myslí, že na nich nezáleží. Často nemají dobrou předchozí zkušenost s úřady a institucemi ve své domovině, a čelí složitému procesu integrace v nové zemi. Vnímají se jako druhořadí, sami to někdy popisují jako ‚my jsme jenom uprchlíci‘,“ říká Zuzana Schreiberová, výkonná ředitelka Multikulturního centra Praha.Kulturním rozdílem a bariérou, která může omezovat přístup uprchlíků z Ukrajiny k podpoře v případě předsudečného násilí, je vedle obav z neznalosti jazyka rozšířená nedůvěra v sociální služby a někdy i stud o takových tématech vůbec mluvit, ale i třeba obava, že by jim podání oznámení na policii mohlo nějak uškodit.”

Uprchlíci a migranti spíše než oficiálním stránkám důvěřují doporučení od členů vlastní komunity s osobní zkušeností nebo informacím ze sociálních sítí. Například oficiální facebooková stránka Ministerstva vnitra ČR „Naši Ukrajinci“ má kolem 38 tisíc sledujících, zatímco tři největší ukrajinské facebookové skupiny dohromady asi 450 tisíc členů. MKC Praha proto cílí své aktivity na ukrajinské skupiny na Facebooku a Telegramu prostřednictvím peer to peer pracovnic. Na těchto sítích zároveň analyzuje 17 největších skupin a výsledky chce následně předat organizaci In IUSTITIA a dalším jako podklad pro efektivnější komunikaci s uprchlíky. Vznikla i metodika, kde MKC předává své zkušenosti z terénu a návod pro další organizace, které by chtěly s online terénní prací začít.

„Předsudečné násilí proti lidem z Ukrajiny není v české společnosti na ústupu, právě naopak. Podle našeho posledního průzkumu zpracovaného agenturou IPSOS je 50 % všech nenávistných projevů online zaměřeno právě proti Ukrajincům. A je tu i vliv dezinformací. Jsme rádi, že můžeme podpořit organizaci, která i tři roky po začátku války stále pomáhá uprchlíkům,“ říká Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti T-Mobile, a dodává, že je třeba si uvědomit i to, že mediální pozornost je pomíjivá, ale válka na Ukrajině stále neskončila.

Bez radikální transformace hrozí českému a evropskému průmyslu ztráta konkurenceschopnosti. RockawayQ buduje platformu pro digitální přeměnu

Praha 19. června 2025 – Český průmysl v roce 2023 tvořil 27,6 % hrubé přidané hodnoty ekonomiky. Bez razantní transformace však riskuje ztrátu konkurenceschopnosti. Cestu ke stabilizaci a posílení českého i evropského průmyslu vidí investiční fond RockawayQ ve vytvoření ekosystému poskytovatelů digitálních řešení pro průmysl, který podnikům umožní projít digitální transformací – od strategického consultingu a automatizace přes sběr kvalitních dat až po nasazení AI.

„Chceme vybudovat přední platformu a pomáhat společnostem v Evropě implementovat chytrá řešení, která zvyšují produktivitu, marži i konkurenceschopnost,“ říká Michal Šmída, CEO RockawayQ.

Český průmysl dlouhodobě stál na levné práci a levné energii. Tyto výhody jsou však pryč a spolu s nimi i jistota, že se výroba udrží doma. Přestože Česko stále těží ze své polohy a technologického talentu, bez modernizace výroby a digitalizace procesů ztrácí i tuto poslední konkurenční výhodu. Kvalitní data nezbytná pro zavádění inovací však často chybějí, nebo jsou roztříštěná a nedostupná. Digitalizace a AI („umělá inteligence“) navíc působí jako buzzword, který vzbuzuje nedůvěru, a pro firmy s nízkými maržemi představuje jakákoli investice riziko. Výsledkem je, že řada továren zůstává technologicky pozadu.

Transformační technologie v čele s AI

RockawayQ proto staví na propojení ověřených technologických firem do jednoho funkčního celku, který podnikům českého a evropského průmyslu nabízí konkrétní a realizovatelná řešení – od automatizace přes sběr kvalitních dat až po zavádění nástrojů umělé inteligence. Zásadní je přitom přístup, který reflektuje realitu každého provozu. „AI v průmyslu nepředstavuje univerzální model – musí být přizpůsobená datům, procesům a strategii každé jednotlivé firmy. Jen tak přinese reálné výsledky. Proto i nedílnou součástí naší propozice je management consulting zaměřený na výrobu a výrobní podniky,“ uvádí Šmída. Právě v customizovaných AI řešeních, která umožňují řídit výrobu chytřeji, efektivněji a s nižšími náklady, vidí fond klíč k dlouhodobé konkurenceschopnosti českého i evropského průmyslu.

„Podle dostupných dat využívá v Česku alespoň jednu AI technologii pouze pět procent firem, zatímco v západní Evropě je to více než dvojnásobek. Tento rozdíl zásadně omezuje schopnost lokálních podniků optimalizovat výrobu, reagovat na změny v dodavatelských řetězcích a škálovat byznys na základě dat. Pokud chceme udržet konkurenceschopnost, je potřeba přestat vnímat AI jako budoucnost – a začít ji implementovat jako standardní nástroj průmyslového řízení,“ doplňuje Šmída.

RockawayQ jako síť firem, která pomůže průmyslu fungovat chytřeji

RockawayQ aktuálně oslovuje technologické firmy z regionu, které se specializují na robotizaci, sběr dat nebo AI řešení pro výrobní podniky. Cílem je vytvořit funkční ekosystém, který umožní nabídnout podnikům komplexní, tzv. 360° řešení – od modernizace výrobních linek až po datové analýzy, prediktivní údržbu, kontrolu kvality skrze AI a další řešení. Transformace podle fondu stojí na třech pilířích: digitalizaci dat, automatizaci výroby a inteligentním řízení pomocí umělé inteligence. Právě díky kombinaci těchto prvků mohou průmyslové podniky vyrábět levněji, efektivněji a s vyšší přidanou hodnotou. RockawayQ chce být dlouhodobým partnerem v cestě k transformaci a modernizaci pro majitele a management výrobních podniků.

Sází přítom na dlouhodobou strategii bez tlaku na rychlý exit. Cílem je do roku 2030 vytvořit holding firem, které společně dosáhnou obratu přes 500 milionů eur a EBITDA přes 75 milionů eur. Investiční strategie fondu se opírá o čtyři klíčové oblasti: hluboké porozumění tradičnímu průmyslu a jeho vedení, sběr a využití výrobních dat, nasazení pokročilých technologií a budování komunity zakladatelů a průmyslníků, kteří sdílejí společnou vizi.

Na rozdíl od tradičních konzultantských firem se RockawayQ chce zapojit i do byznysové strategie, produktů i denního chodu podniků. „Digitální transformaci vnímáme jako společný proces, který začíná u provozu a pokračuje skrze každodenní zavádění technologií,“ říká Michal Šmída.

Z know-how do akce

Za posledních šest měsíců oslovila RockawayQ více než stovku technologických firem napříč střední Evropou. U šesti z nich aktuálně probíhá proces due diligence – podrobná analýza obchodního modelu, technologií, týmu a růstového potenciálu před samotnou akvizicí. „Nejde nám jen o rychlé investice. Chceme budovat silné firmy, které se budou navzájem doplňovat a vytvářet prostor pro skutečnou průmyslovou transformaci. Spolu se zástupci podniků vytvoříme tzv. Koalici majitelů – ekosystém složený z expertů Rockaway, zakladatelů a silných lídrů z oblasti průmyslu a technologií. Holding se stane přední platformou digitálních řešení pro společnosti ve střední Evropě,“ dodává Michal Šmída.

Součástí strategie je i budování expertního zázemí. Nově se k RockawayQ přidal Jan Burian, analytik a odborník na digitální technologie v průmyslu, který má zkušenosti mimo jiné z EY, Trasku nebo regionu DACH. Bude působit jako externí poradce pro průmysl a AI. Vedle toho fond plánuje také spolupraci s akademickými institucemi. Plány přitom sahají za hranice Česka: fond se již aktivně rozhlíží a investuje v rámci ostatních evropských států.

RockawayQ je investiční divize spadající pod skupinu Rockaway Capital, zaměřená na podporu technologických firem, které vyvíjejí softwarová řešení postavená na umělé inteligenci. Tyto firmy následně propojuje s tradičním průmyslem – s výrobními podniky a továrnami, které tak díky chytrým technologiím zefektivňují svou výrobu a posilují svou konkurenceschopnost. RockawayQ vytváří prostředí, kde si mladé technologické firmy a zástupci průmyslu předávají know-how a inovace v oblasti AI a posouvají tak českou výrobu do 21. století. V čele divize stojí Michal Šmída s více než desetiletou zkušeností s budováním technologických firem a zakladatel úspěšného českého fintechu. Cílem divize je do pěti let vybudovat ekosystém firem s celkovou hodnotou EBITDA 500 milionů korun a stát se lídrem v oblasti digitalizace výroby napříč tuzemskou i evropskou scénou.

Češi cestují za zážitky, ale šetří. Téměř polovina chce poznávat a 88 % utratí jen tolik, kolik si naplánovali

Více než polovina Čechů (52 %) plánuje strávit nadcházející dovolenou v zahraničí, přičemž nejoblíbenější destinací letošní sezony je Itálie. Kromě cílů cesty se však podle průzkumu Visa Travel and Payment Intentions Study 20251 liší i různé typy dovolených. Téměř polovina Čechů se například identifikuje jako hledači zkušeností, kteří upřednostňují nové zážitky a nebojí se vystoupit ze své komfortní zóny. Výsledky průzkumu rovněž ukázaly, že se Češi v zahraničí ukazují jako mimořádně hospodární: až 88 % z nich utratí přesně tolik, kolik si naplánovali. Podobný podíl, 83 % respondentů, hodlá při své příští cestě využít digitální platby a každý třetí bude platit na místě pomocí mobilní peněženky.

Praha, 19. června 2025 Nejnovější studie společnosti Visa, která zahrnovala sedm zemí střední a východní Evropy včetně Česka, přináší nejnovější trendy v oblasti cestování. Výsledky ukázaly, že hlavními cíli českých turistů zůstávají odpočinek a relaxace. Není to ale pravidlem. Téměř polovina dovolenkářů hledá nové zážitky a poznání. Pětina českých turistů se také ráda ujímá role plánovačů a organizují výlety pro sebe i pro ostatní členy skupiny. Jiní cestují šetrně vůči své peněžence: 14 % Čechů tvoří zkušení lovci slev, kteří často hledají výhodné nabídky a triky, jak se vyhnout zbytečně vysokým cenám. Pro každého pátého Čecha je to právě výhodná nabídka, která nakonec rozhoduje o tom, kam se vydá. Pouze každý desátý Čech se naopak hlásí k životnímu stylu influencerů a sdílí na internetu příspěvky z trendy míst. Stejné množství lidí uvádí, že při výběru dovolené se řídí trendy na sociálních sítích.

A jak je to s útratou? Češi se v regionu střední a východní Evropy řadí za Poláky a Slováky, ale před Rumuny, Chorvaty, Maďary a Bulhary s průměrným rozpočtem na zahraniční cestu 21 000 korun na osobu, které utratí především za stravu, výlety a suvenýry. Zatímco 16 % přiznává, že přizpůsobují výdaje svým spolucestujícím i v případě, že to znamená překročit předpokládaný rozpočet, více než třetina plánuje výdaje pečlivě ještě před odjezdem. V průběhu dovolené pak každý druhý český turista sleduje své výdaje prostřednictvím digitálního bankovnictví. Výsledek? Z Čechů, kteří plánují své výdaje předem, celých 88 % dokáže skloubit dovolenou s finanční odpovědností a tvrdí, že jejich skutečné výdaje v místě destinace odpovídají předem naplánovanému rozpočtu.

Naše studie ukazuje, že Češi jsou při cestách do zahraničí velmi praktičtí, ale také očekávají, že banky jim nabídnou řešení, která zlepší jejich cestovní zážitky, a jsou ochotni za ně zaplatit. Mezi ně patří větší slevy na letenky a hotely či věrnostní programy. Takový přístup ukazuje, jak důležité je průběžně sledovat potřeby zákazníků, aby bylo možné usnadnit jim jak každodenní život, tak i dovolené. Proto Visa nejenže přináší každý den i během svátků plynulejší, bezpečnější a pohodlnější platební služby, ale také spolupracuje s bankami, aby zákazníkům poskytovala specializované produkty a služby zaměřené na cestování a nabídla jim podporu a výhody během domácích i zahraničních cest. Mezi ně patří slevy nebo flexibilnější kontrola výdajů,“ říká Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.

Digitální český turista

Studie společnosti Visa odhalila, že digitální platby se stávají běžnou součástí života jak doma, tak i na zahraničních cestách. Více než 4/5 českých turistů budou v zahraničí platit kartou, chytrým telefonem nebo chytrými hodinkami (meziroční nárůst o + 2 %[1]). Obzvláště působivý růst zaznamenávají mobilní peněženky, jejichž používání meziročně vzrostlo o 20 % a třetina českých spotřebitelů si tuto platební metodu zvolila jako preferovanou při cestách do zahraničí[2]. S platebními kartami Visa lze rychle a bezpečně platit u více než 150 milionů obchodníků ve více než 200 zemích a teritoriích ve více než 180 měnách. Tyto aspekty zdůrazňují také turisté ze střední a východní Evropy, kteří jako výhody platby kartou v zahraničí nejčastěji uvádějí pohodlí (64 %), rychlost (61 %) a bezpečnost (55 %).

Nejoblíbenější destinací je Itálie

Polovina Čechů[3] plánuje v této sezóně dovolenou v zahraničí. Nejčastěji budou mířit do Itálie, Chorvatska a Řecka. Většina z nich si cestu zorganizuje sama, pouze 2 z 5 se rozhodnou pro zájezdy. Bez ohledu na to, jaký způsob cestování si zvolí, preferují pro nákup služeb a platby online kanály.

Naše studie ukazuje, že Češi, ať už ve fázi plánování nebo během samotné dovolené v zahraničí, rádi volí platby prostřednictvím mobilních peněženek, které jsou založeny na systémech a technologiích Visa. Klíčovou technologií je zde tokenizace, která poskytuje dodatečnou úroveň zabezpečení, takže cestující mohou platit s větším klidem,“ dodává Gajdoš.

Při výběru destinace se většina Čechů obrací na osvědčené zdroje – nejčastěji jsou to přátelé a rodina, cestovní portály a cestovní kanceláře či cestovatelské brožury. Je tu však i novinka: každý desátý cestovatel se již obrací na umělou inteligenci. Stejně jako ve zbytku střední a východní Evropy se AI tiše ujímá role cestovního poradce, což dokazuje, že i plánování dovolených prochází digitální transformací.

Kromě obecných plánů průzkum Visa také zkoumal, jaké jsou pro spotřebitele ve střední a východní Evropě nejvíce frustrující problémy související s cestováním. Ukázalo se, že mezi ty nejčastější patří neočekávané narušení cesty (zpoždění letů, zrušení letů, ztráta zavazadel), přeplněná turistická centra nebo obavy z podvodů, kapsářů a celkové bezpečnosti. Každý desátý český turista také přiznává, že ho v zahraničí zaskočila nedostupnost bezhotovostních platebních metod, které nefungovaly tak, jak je zvyklý z domova.

O průzkumu:

Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2025 zahrnovala následující země: Bulharsko, Chorvatsko, Česko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Byla realizována výzkumnou agenturou GfK – členem skupiny NIQ – v březnu 2025 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů (ve věku 18–65 let) v každé z těchto zemí.

Case studies, statistics, research and recommendations are provided “AS IS” and intended for informational purposes only and should not be relied upon for operational, marketing, legal, technical, tax, financial or other advice. Visa Inc. does not make any warranty or representation as to the completeness or accuracy of the Information within this document, nor assume any liability or responsibility that may result from reliance on such Information. The Information contained herein is not intended as legal advice, and readers are encouraged to seek the advice of a competent legal professional where such advice is required.

O společnosti Visa

Společnost Visa (NYSE: V) je jedním ze světových lídrů v oblasti digitálních plateb a zpracovává transakce mezi spotřebiteli, obchodníky, finančními institucemi a vládami ve více než 200 zemích. Naším posláním je propojovat svět prostřednictvím inovativní, spolehlivé a bezpečné platební sítě, která umožňuje jednotlivcům, podnikům a ekonomikám prosperovat. Ve společnosti Visa věříme, že inkluzivní ekonomika, která propojuje všechny a všude, přináší prospěch všem a zajišťuje budoucnost pohybu peněz. Chcete-li se dozvědět více, navštivte stránky Visa.com.

  1. Compared to Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024 covering: Bulgaria, Croatia, Czechia, Hungary, Poland, Romania and Slovakia, conducted by GFK Polonia in April 2024 on a representative sample of 1,000 respondents (18-65 years) in each country.
  2. Ibidem.
  3. Ibidem.

 

Akční plán od AI Chamber má proměnit region střední a východní Evropy v AI velmoc

Praha 19. června 2025 – Asociace AI Chamber odhalila svůj Akční plán pro AI ve střední a východní Evropě. Jeho cílem je z regionu CEE vybudovat globálně konkurenceschopné centrum pro inovace v oblasti AI. Jelikož páteř ekonomiky zemí CEE tvoří malé a střední podniky, asociace jim chce pomáhat strategicky zavádět AI. Na základě ekonomických dat a konzultací s partnery došla AI Chamber k závěru, že i sebemenší zlepšení současné situace může zvednout společné HDP regionu až o 2,5 bilionu korun ročně a násobně zvýšit jeho globální konkurenceschopnost. Autoři plánu kladou důraz na příležitosti, které AI přináší, a tvrdí, že díky ní následujících 24 měsíců určí ekonomickou trajektorii regionu na desítky let dopředu. Plán byl oznámen na gdaňské konferenci EU Digital Summit během polského předsednictví Rady EU jako důkaz vysokých ambicí střední a východní Evropy.

Akční plán AI Chamber chce v regionu CEE naplnit potenciál AI a zvednout tak společné HDP až o 2,5 bilionu korun ročně (o 5 %), tedy o ekvivalent ekonomiky celého Chorvatska. Autoři plánu ale pracují i s ještě optimističtějším scénářem, který by společné HDP zvedl až o 3,3 bilionu korun ročně (o 8 % více). Toto jedinečné okno příležitosti však nezůstane otevřené dlouho – autoři tvrdí, že následujících 24 měsíců bude klíčových. Pokud by region zaspal, přínos AI by se mohl smrsknout na pouhých 370 miliard korun.

Středoevropské a východoevropské země za sebou mají řadu úspěšných technologických inovací. Navíc disponují prvotřídními univerzitami, nadanými odborníky a rostoucími startupy. Strategické zavádění umělé inteligence by dle asociace AI Chamber mohlo násobně zvýšit globální konkurenceschopnost tamních malých a středních podniků, které tvoří až 99 % všech firem v regionu a generují kolem 50 % společného HDP. Pokud by začaly více využívat AI, měly by přilákat více investorů a v konečném důsledku zvýšit životní úroveň v zemích CEE.

Střední a východní Evropa v zavádění umělé inteligence výrazně zaostává za zbytkem Evropy. V Rumunsku ji loni využívalo pouze 3,1 % firem, tedy nejméně z celé Evropské unie. Malé a střední podniky v zemích CEE na tom se svými 4–6 % nebyly lépe a stále s AI spíše jen experimentovaly. Například v Dánsku přitom loni AI používalo 28 % firem.

Transformace CEE o pěti pilířích

Akční plán pro AI v CEE obsahuje konkrétní a na míru šité kroky a doporučení, jak zvýšit produktivitu, škálovat pomocí nových technologií a dohnat západní Evropu. Plán počítá s koordinovanou snahou všech zemí a vyhýbá se fragmentaci mezi jednotlivé aktéry. Cílem je spojit veřejné i soukromé sektory spolu s univerzitami a vytvořit jednotný efektivní ekosystém pro umělou inteligenci.

Asociace AI Chamber připravila akční plán o pěti strategických pilířích, které mají kolektivně zbořit systematické bariéry pro vývoj a zavádění AI. Při tvorbě plánu brala v potaz širší unijní agendu týkající se AI.

Jednotlivé pilíře chtějí například posílit AI infrastrukturu propojením národních superpočítačů, vytvořit sdílené databáze a standardy pro data, motivovat absolventy k návratu do své domoviny, zvýšit investice do vzdělávání, zefektivnit vývoj pomocí regulačních sandboxů, zřídit radu pro dodržování pravidel AI nebo spustit výzkumné a vývojové programy.

CEE chce na špičku inovací v AI

„Země CEE si nemohou dovolit čekat, jak se situace s AI vyvine. Následujících 12 až 24 měsíců pro nás bude klíčových. Jestli si chceme vybudovat pozici jednoho z konkurenceschopných a inovativních evropských lídrů, budeme muset rychle, odvážně a koordinovaně zakročit. Následující dva roky určí, jestli bude z regionu CEE globální hráč na poli AI, nebo pouze pasivní pozorovatel. Umělá inteligence je ekonomická páka naší generace. Pokud dáme malým a středním podnikům potřebné nástroje, data a kapitál, mají na to být lídry,“ upozorňuje Tomasz Snażyk, CEO AI Chamber.

Autoři akčního plánu zdůrazňují, že cílem není jen dohnat Západ, ale hlavně změnit vnímání regionu CEE, který je často považován za místo, kam se inovativní nápady pouze outsourcují – přitom má však potenciál být místem, kde se rodí. Součástí plánu je také vytvořit portfolio středoevropských a východoevropských AI šampionů, mezi které patří společnosti UiPath, Rossum či Infermedica. Dalším krokem je mezinárodní brandingová kampaň, která buduje povědomí o regionu CEE jako o rostoucím globálním AI centru.

„Region CEE nemusí kopírovat Silicon Valley nebo Západ, aby uspěl – stačí když využije své silné stránky. Jeho země mají silné ekosystémy, dostupné nadané odborníky a tento koordinovaný plán. Společně můžeme vybudovat globálně konkurenceschopné startupy, které budou růst z Prahy, Sofie nebo Vilniusu – nejen z Londýna nebo San Francisca,“ zdůrazňuje Snażyk.

O AI Chamber
Asociace AI Chamber, jež sídlí v Polsku, sdružuje startupy, korporace, organizace a nevládní organizace zaměřené na AI z regionu střední a východní Evropy. Jejím posláním je podporovat zodpovědný rozvoj umělé inteligence v regionu CEE. Kolektivně zastupuje země z regionu při tvorbě technologické politiky EU a vede globální iniciativy, které mění politiku v pokrok pro podnikatele, výzkumníky i občany. Jako názorový lídr v sektoru AI prosazuje etické využívání AI, podporuje spolupráci mezi soukromým sektorem a nevládními organizacemi a aktivně podporuje iniciativy, které vedou k inovacím v oblasti AI. Instituce také zastupuje zájmy zemí CEE při dialogu s institucemi ústřední a místní státní správy, Evropskou unií a nevládními organizacemi po celém světě.

Světová technologická událost FAB25 Czechia pod záštitou prezidenta republiky přitáhne do Brna a Prahy věhlasné inovátory

Téma digitální a decentralizované výroby, podpory inovací a STEM vzdělávání má mimořádný strategický význam pro rozvoj Česka, proto se konference FAB25 Czechia ve dnech 4. až 11. července 2025 uskuteční pod záštitou prezidenta republiky Petra Pavla a premiéra Petra Fialy. Akce pořádaná v partnerství s univerzitou MIT se do Evropy vrací po 7 letech a nabídne osmidenní interaktivní program pro stovky účastníků z více než z 50 zemí světa.

PRAHA 19. června 2025 – Mezinárodní konferenci FABx, která se věnuje tématům digitální fabrikace, decentralizované výroby, provozu otevřených dílen a STEM vzdělávání a která se koná se každý rok v jiné světové destinaci, tradičně pořádá americká nadace Fab Foundation a centrum The Center for Bits and Atoms (MIT). Díky českým spolupořadatelům Make more, FabLab Brno a generálnímu partnerovi Prusa Research letos poprvé zavítá do České republiky v podobě osmidenního programu v Praze a Brně.

Setkání FabLabů – ale také strategický zájem Česka

FAB25 Czechia je především komunitním setkáním odborníků ze celosvětové sítě tzv. FabLabů (Fabrication Laboratories), otevřených dílen, které jsou vybavené moderními technologiemi, například 3D tiskárnami, laserovými řezačkami či CNC stroji a umožňují komukoli, kdo má nějaký nápad, vytvářet, prototypovat a inovovat. První FabLab vznikl v roce 2001 na univerzitě MIT (Massachusetts Institute of Technology), dnes je jich v celosvětové síti přes 2700 a tento počet každým rokem roste. Několik oficiálních FabLabů je i v Česku, celkově je u nás 60 otevřených dílen, které fungují na podobném principu.

„Zkušenosti ze zahraničí i šíření otevřených dílen v západních zemích ukazují, že inovace nevznikají ve společnosti jen tak – je potřeba kultivovat prostředí, ve kterém každý může svůj nápad okamžitě zrealizovat. Česko má v inovacích ohromný potenciál, proto má konference podporu nejen dvou největších měst, ale i záštitu prezidenta a předsedy vlády. Těším se, že v Brně a Praze přivítáme největší světové inovátory a legendy digitální výroby,“ říká Ondřej Kašpárek, spolupořadatel a jeden z řečníků akce ze společnosti Make more.

Klíčové body programu v Brně a Praze od 4. do 11. července 2025

Setkání FAB25 Czechia se poněkud netradičně uskuteční ve dvou městech, a rozhodně nepůjde pouze o suché prezentace. Na programu je 140 praktických workshopů, pro děti delegátů je připravený tvořivý Maker Camp, v půlce konference se všichni účastníci přemístí z Brna do Prahy vlakem ve speciálním Maker Trainu, a celý týden zakončí FAB Festival s programem zdarma pro širokou veřejnost.

  • Grand Opening (4. 7. Janáčkovo divadlo, Brno) – zahájení a hlavní keynote speakeři konference v čele s Neilem Gershenfeldem (MIT)
  • FabLabs 25 years and beyond (5. 7. Janáčkovo divadlo, Brno) – výrazná jména celé FabLab komunity vč. zakladatele společnosti Arduino Massima Banziho.
  • Maker to market (6. 7. Janáčkovo divadlo, Brno) – úspěšné příklady, jak se z makerů stali podnikatelské projekty, včetně Bas van Abela, designéra a zakladatele Fairphone
  • Digital Age Competencies a STEM (7. 7. Janáčkovo divadlo, Brno) – v bloku zaměřeném na vzdělávání a podporu inovací v digitální éře vystoupí mimo jiné česká vývojářská legenda Škoda Auto Martin Hrdlička
  • Emerging Technology (9. 7. Nová Spirála, Praha) – nová oblast open engineering a kvantových technologií v podání Neila Gershenfelda
  • PRUSA Day (10. 7. Nová Spirála, Praha) – den zaměřený na 3D tisk uvede hlavní přednáškou Josef Průša, následovat budou další kapacity v oboru. Workshopy pod vedením zkušených expertů Prusa Research poskytnou prostor pro nebývale otevřené sdílení interního know-how s mezinárodní komunitou.
  • Fab Festival  (11. 7. Křižíkovy pavilony, Výstaviště Praha) celodenní oslava kreativity, tvořivosti, inovací mezinárodní komunity makerů otevřená zdarma široké veřejnosti.

Koho byste na FAB25 Czechia rozhodně neměli zmeškat

Na konferenci vystoupí více než 40 předních osobností z oblasti digitální fabrikace a inovací ze zahraničí i České republiky. Patří mezi ně například:

  • Josef Průša – český vynálezce, podnikatel a investor, jehož firma Prusa Research je světově významným hráčem na poli 3D tisku, představí svou vizi na pódiu Nové Spirály v rámci Prusa Day.
  • Neil Gershenfeld – ředitel Center for Bits and Atoms na MIT, oceňovaný americký vědec a autor konceptu FabLabu s velkým vlivem na celé odvětví. 
  • Massimo Banzi – designér a spoluzakladatel společnosti Arduino, globálně proslavené open-source platformy pro elektroniku a programování.
  • Bas van Abel – designér a zakladatel Fairphone, společnosti zaměřené na etickou výrobu smartphonů.
  • Martin Hrdlička – inovátor a šéf vývoje podvozků ze Škoda Auto, třetí z rodu legendárních českých odborníků v automobilové technice, který má na svém kontě už pět patentů.

Vstupenky na FAB25 Czechia je stále možné se zakoupit na webu FAB25 Czechia.

Další informace a podrobnosti o programu naleznete zde

O akci FAB25 Czechia

FAB25 Czechia, 21. ročník mezinárodní konference FABx se uskuteční v Brně od 4. do 7. a v Praze od 8. do 11. července 2025 a slibuje nezapomenutelný týden plný inspirace, vzdělávání a networkingu v oblasti digitální výroby. Pořadateli akce jsou Fab Foundation, The Center for Bits and Atoms (MIT), společnost Make more, FabLab Brno a Asociace otevřených dílen. Projekt se realizuje s finanční podporou hl. m. Prahy, statutárního města Brna, Jihomoravského kraje a Jihomoravského inovačního centra a s podporou Výstaviště Praha a.s. Generálním partnerem projektu je společnost PRUSA Research, zlatým partnerem xTool, stříbrnými partnery Škoda Auto, Chevron, Solidworks, Dassault Systèmes, 3DEXPERIENCE Lab, Fab City Foundation a bronzovými partnery ESA BIC Czech Republic, Inovační centrum ústeckého kraje, Masarykova univerzita v Brně, Vysoké učení technické v Brně. Projekt se koná pod záštitou prezidenta republiky Petra Pavla a předsedy vlády Petra Fialy a spolufinancuje ho Evropská unie. Projekt podporuje i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Nenechte si ujít tuto jedinečnou příležitost být součástí globální komunity inovátorů a tvůrců! Projekt podporuje i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Nenechte si ujít tuto jedinečnou příležitost být součástí globální komunity inovátorů a tvůrců! 

Co všechno utáhne na dovolené powerbanka? Jak zjistíte, co zvládne ta vaše?

Letní party, stanování nebo večerní letní kino pod hvězdami – kolik energie potřebujete, když nejsou zásuvky po ruce?

Powerbanka už dávno není jen záložním zdrojem pro telefon. Nové technologie otevřely možnosti dobíjet či napájet z powerbanky sluchátka, reproduktory, ale také třeba notebooky, projektory nebo jinou výkonnou techniku. Abyste ale měli představu, co všechno můžete bez přístupu k elektrické zásuvce používat, je třeba porozumět několika věcem.

Zaklínadlo s názvem „Power Delivery“

Power Delivery (PD) je název technologie, která umožnila komunikaci mezi zdrojem energie (adaptér nebo powerbanka) a napájeným zařízením. Na základě této komunikace upraví zdroj parametry pro napájení pro daný produkt. Pojďme si to demonstrovat na příkladu. Baterie powerbanky mají zpravidla články s napětím 3,7 voltu, ale notebook potřebuje k napájení mnohem vyšší napětí (třeba i 20 voltů). Power Delivery zajistí, že si obě zařízení „popovídají“ a powerbanka pošle notebooku takové napětí a proud, jaké potřebuje. Podporu standardu Power Delivery poznáte podle toho, že je v parametrech přístroje nebo u dobíjecího konektoru uvedena zkratka „PD“. Tento standard podporuje většina moderních zařízení napájených prostřednictvím konektoru USB-C.

Pozor na dostatečný výkon powerbanky

Výkon udávaný ve wattech (W) je mimořádně důležitý parametr powerbanky, a to především ve chvíli, kdy budete napájet spotřebič, který buď nemá vlastní vestavěnou baterii, nebo je vybitá. Příkladem může být vybitý notebook, osvětlení nebo třeba miniaturní přenosný projektor, jako je Loewe We. BEAM, se kterým si můžete postavit privátní letní kino kdekoli, kde najdete vhodnou promítací plochu.

Pojďme k výkonu konkrétně. Jak si jednoduše spočítat, jak výkonnou powerbanku potřebujete pro napájení notebooku nebo projektoru? Na spotřebiči u napájecího USB-C portu s označením „PD“, na jeho síťovém adaptéru nebo v dokumentaci k přístroji najdete údaje o potřebných parametrech k napájení – v případě výše uvedeného projektoru je to 20 V / 3,25 A (20 voltů a 3,25 ampéry). Vynásobte obě čísla a dostanete výkon potřebný k tomu, abyste mohli pustit film kdekoli pod širákem. Projektor lze tedy spustit ve spojení s powerbankou, která dokáže do jednoho výstupního portu (většinou USB-C) posílat trvalý výkon 65 wattů. Stejný výkon postačí i pro provoz většiny notebooků.

To ale nestačí – jak vybrat kapacitu

Kapacita je udávána v miliampérhodinách (mAh) a zhruba říká, jak dlouho dokáže powerbanka zařízení napájet. Malé powerbanky s kapacitou 5 000 mAh postačí typicky k jednomu plnému nabití smartphonu. Pokud chcete napájet výkonnější techniku (notebook, projektor atd.), bude třeba sáhnout po powerbance s kapacitou 20 000 mAh nebo i víc. Doporučujeme vybírat značkové příslušenství – například česká značka Epico nabízí různé modely, mimo jiné Aluminium PD 100W Power Bank s kapacitou 20 000 mAh, která dokáže dodat jednomu zařízení výkon až 100 wattů, UltraPack 45W EP29 s kapacitou 30 000 mAh nebo dokonce Epico Multifunctional Aluminium Power Bank s kapacitou 46 200 mAh. Čím větší je kapacita, tím větší jsou samozřejmě také rozměry a hmotnost, posledně zmíněná powerbanka váží 1,8 kg. Ale při nižších nárocích na spotřebu poslouží jako týdenní zdroj energie pro tablet a dva telefony. Nicméně pozor, s takovou powerbankou vás nepustí do letadla, u většiny společností projde bez problémů powerbanka s kapacitou do 25 000 mAh.

Poslední důležitá věc – reálnou výdrž powerbanky udává její energie

Líbilo by se vám udělat si s přáteli letní kino v parku nebo na výletě? Ani k tomu dnes už nepotřebujete elektrickou zásuvku. Stačí dostatečně výkonná powerbanka a malý laserový projektor, jako je miniaturní Loewe We. BEAM (při výšce asi 5 cm zabere plochu velkou jako dva smartphony vedle sebe) s maximální spotřebou 65 wattů. Nabídne Full HD rozlišení a nainstalované aplikace Netflix a Youtube. Díky tomu funguje podobně jako chytrý televizor. A má i vestavěné stereo reproduktory. Stačí najít vhodnou projekční plochu, zapnout projektor a dívat se na film.

Je však potřeba vyřešit otázku, jak výkonnou powebanku potřebujete na dvouhodinový film. A tím se dostáváme k poslední důležité jednotce– watthodině (Wh), která prozrazuje skutečný energetický obsah a ukazuje reálnější pohled na výdrž powerbanky. Jak už jsme zmínili, její články mají většinou napětí 3,7 voltu a pro napájení většiny PD zařízení musí napětí přeměnit v tomto případě na 20 V, a to výdrž zkracuje.

Pokud napájíte uvedený projektor (vyžaduje 65 wattů) z powerbanky s energetickým obsahem 74 Wh (častá hodnota powerbank s 20 000 mAh), můžete zjednodušeně počítat: 74 Wh ÷ 65 W = cca 1,14 hodiny provozu. Reálná doba se ale na jednu stranu zkrátí zhruba na 85 % kvůli ztrátám při přeměně napětí a účinnosti elektroniky. Na druhou stranu se prodlouží, protože 65 wattů je třeba k projekci čistě bílé plochy při maximální svítivostí a maximální hlasitosti reproduktorů. V reálných podmínkách dosáhne výdrž asi hodinu a půl (záleží na konkrétním filmu a nastavení hlasitosti reprodukce). Pro projekci dvouhodinového filmu budete tedy s přihlédnutím k určité rezervě potřebovat powerbanku s kapacitou 30 000 mAh. Zde ale pozor – ověřte si výkony dodávané do jednotlivých portů powerbanky. Může se stát, že papírově nabízí 65 wattů, ale tento výkon je rozdělen mezi více portů. U každého modelu powerbanky musí být uveden výkon dostupný z konkrétních konektorů.

Co konkrétně můžete od powerbanky očekávat?

  • Mobilní telefon: Plné nabití běžného telefonu s baterií o kapacitě 3 000–4 500 mAh zvládne i malinká 5 000 mAh powerbanka, jako například Epico UltraPack Qi2 EM51 5 000mAh, a to dokonce i bezdrátově s využitím MagSafe. Telefon lze díky tomu během dobíjení pohodlně používat.
  • Notebook: Většinu moderních notebooků je možné dobíjet přes USB-C port s využitím Power Delivery, v závislosti na modelu vyžadují většinou 20 voltů a 45 až 65 wattů. Například MacBook Air M2 má vestavěnou baterii s kapacitou asi 52 Wh. K jeho plnému dobití stačí powerbanka s kapacitou asi 20 000 mAh / 74 Wh. U výkonnějších modelů, jako je MacBook Pro 14″ M3, který má baterii o kapacitě kolem 70 Wh, by stejná powerbanka poskytla přibližně 70–80 % nabití.
  • Přenosný projektor (Loewe We. BEAM): Projektor má odběr 65 W – s odpovídající výkonnou PD powerbankou 30 000 mAh se můžete podívat na 2hodinový film.
  • LED světla nebo světelné řetězy: Obvykle mají minimální spotřebu (2–5 W). Pokud použijete powerbanku s kapacitou 74 Wh, můžete svítit 15 až 30 hodin.
  • Bluetooth reproduktor: Tady bude hodně záležet na modelu. Velmi výkonný reproduktor, jako Bose SoundLink Max, má vestavěnou baterii s odhadovanou kapacitou 74 Wh a zvládne na ní hrát až 20 hodin. Powerbanka o podobné kapacitě (20 000 mAh / 74 Wh) stačí na jedno necelé nabití. Malé reproduktory, jako Energy Sistem StreetPlay, dobijete powerbankou s kapacitou 10 000 mAh až dvakrát.
  • Mini lednice nebo přenosný ventilátor: Některé modely lze napájet přes 12 V nebo USB, ale spotřeba je vyšší – na delší provoz je lepší kombinovat s powerstation (větší bateriové úložiště).

O společnosti Epico

Původní česká společnost Epico vznikla v roce 2014. Nyní prodává prémiové příslušenství pro mobilní zařízení, působí ve více než 30 zemích světa a v aktuálně spolupracuje s více než 700 maloobchodními prodejnami. Další informace: www.myepico.com

 

Od dat k důvěře: Co přináší hyperpersonalizace v praxi

Znát svého zákazníka a využít tyto znalosti ve svůj prospěch – to je základ hyperpersonalizace. Tato strategie dnes už není výsadou velkých firem s rozsáhlým týmem. Naopak – pomáhá i drobným podnikatelům a malým firmám nabízet služby šité na míru, budovat důvěru a posilovat vztahy s klienty. Právě osobní přístup může být tím, co rozhodne o tom, zda se zákazník vrátí. A není k tomu potřeba žádná složitá technologie. Často stačí jednoduchý systém, který umožní vést si poznámky, sledovat historii nebo reagovat na individuální potřeby. Hyperpersonalizace tak otevírá cestu k lepší zákaznické zkušenosti a větší loajalitě – bez ohledu na obor nebo velikost podnikání.

Co je hyperpersonalizace a proč na ni vsadit?

Hyperpersonalizace je strategie, která využívá dostupná data ke zpřesnění nabídky služeb a produktů jednotlivým zákazníkům. Zdaleka se netýká jen velkých e-shopů. „Strategii hyperpersonalizace mohou využívat nejen e-shopy, ale i například poskytovatelé beauty služeb, které se rezervují online,“ říká Ondřej Bendl, spoluzakladatel a CEO společnosti MYFOX.

V tomto kontextu nejde jen o rozesílání personalizovaných newsletterů. Díky moderním rezervačním systémům mohou poskytovatelé služeb sledovat historii zákazníka, ukládat poznámky, ale třeba i fotografie – což je běžné například u kadeřnictví či kosmetických salonů. Tím se služba přizpůsobuje konkrétním preferencím a zvyšuje celkovou spokojenost zákazníka.

Přesná data, méně omylů

Kromě beauty sektoru se hyperpersonalizace výborně uplatní i jinde. „Například u pneuservisů mohou být na kartě klienta všechny podstatné informace o jeho voze – typ, rok výroby, VIN, rozměr disků apod., což napomáhá tomu, aby služba proběhla hladce a bez problémů,“ uvádí praktický příklad Ondřej Bendl. Personalizace tak není jen o komfortu, ale i o efektivitě.

Úspěch i u malých podnikatelů

Hyperpersonalizace není výsadou velkých podnikatelů. Naopak – v některých oblastech je malý podnikatel v ještě větší výhodě díky osobnímu přístupu. Zavádění personalizovaných přístupů tak nemusí znamenat složitou technologii. I jednoduchý systém poznámek, který zohlední historii zákazníka, může vést k výraznému zlepšení zážitku a větší loajalitě.

Pozor na GDPR

Při práci s osobními údaji ale nesmí podnikatelé zapomenout na zákonný rámec. „Určitě je nutné brát ohled na GDPR a zásady ochrany osobních údajů. Pokud údaje slouží výhradně k poskytnutí služby, je jejich shromažďování v souladu s tzv. oprávněným zájmem,“ připomíná Ondřej Bendl.

Jestliže by ale data měla být využívána i pro marketing, například pro cílené kampaně, je nutné mít od klienta výslovný souhlas.

Jednoduchá a účinná ochrana podnikání na všech platformách? CyberWall od Vodafonu pomůže i tam, kde selhává lidský faktor 

CyberWall je moderním řešením pro podnikatele, jehož klíčovou předností je maximální uživatelská jednoduchost. Aplikaci dostupnou na všechny platformy, jako je Android, iOS, Windows či macOS, mohou zákazníci Vodafonu prakticky jen nainstalovat a o nic dalšího se nemusí starat. CyberWall přitom navzdory důrazu kladenému na uživatelskou přívětivost zajistí pokročilou ochranu před různými hrozbami. Uživatele ochrání před viry, škodlivými aplikacemi, zkontroluje bezpečnost odkazů i souborů – to vše v reálném čase a bez negativního dopadu na výkon zařízení či jeho výdrž na baterii. Nyní navíc v rámci multilicence za 145 Kč měsíčně bez DPH. Služby firemním zákazníkům Vodafone rozšiřuje i o technologii 5G WTTx.

Bezmyšlenkovité klikání na podezřelé odkazy, používání snadno uhodnutelných hesel či sdílení přístupových údajů s dalšími osobami. To jsou jen některé z ukázek nebezpečného chování v podnikové sféře, které se může proměnit v regulérní noční můru s nedozírnými následky. A přestože nedokážeme zcela eliminovat zaměstnaneckou lehkomyslnost, CyberWall umožňuje mít pod kontrolou vše, co je možné a zároveň nezbytné chránit.

Robustní ochrana v reálném čase

Vodafone proto nabízí svým zákazníkům z řad podnikatelů a menších firem řešení CyberWall. Jeho hlavní předností je zajištění skutečně robustní ochrany zařízení, a to bez běžných limitací, jako je zpomalení chodu zařízení, dostupnost pouze na vybraných platformách nebo nutnost se o software jakkoliv starat. V případě CyberWallu stačí pouze nainstalovat, vložit licenci, udělit oprávnění a začít využívat veškerých výhod. V rámci pravidelného přehledu je navíc k dispozici podrobný záznam veškerých bezpečnostních incidentů. A v jakých oblastech může řešení CyberWall konkrétně pomoci?

CyberWall ochrání podnikání, ať už jde o jednotlivce nebo menší firmy, doslova na každém kroku. Jedná se o moderní řešení, které zajišťuje ochranu celého operačního systému, bezpečné internetové připojení (zabezpečení Wi-Fi), rozpoznávání škodlivých odkazů či odhalení podvodných aplikací (malwaru) a webů. Aplikace dostupná pro všechny používané platformy, jako je Windows, macOS, iOS či Android, prokoukne ale klidně i trojského koně či phishing. Aktivně tak ochrání před viry a také různými nebezpečnými boty. Ochrana zařízení v reálném čase funguje také při stahování souborů a umožňuje uživatelům prověřit nejen odkazy, ale také QR kódy před jejich otevřením, respektive naskenováním. To vše bez negativního dopadu na výkon systému či úbytek baterie.

Ochrana koncových zařízení je pro naše zákazníky naprosto zásadní. V rámci poskytování řešení na míru velikosti a potřebám jejich podnikání spolupracujeme s jedním z nejrespektovanějších poskytovatelů na trhu – společností Check Point Software Technologies. CyberWall využijí pro vyšší ochranu všichni, od jednotlivců až po menší firmy,“ přibližuje řešení viceprezidentka Vodafonu pro firemní zákazníky Veronika Brázdilová.

Powered by Check Point aneb bezpečnost na prvním místě

O důležitosti toho mít adekvátní ochranu pak jasně mluví také statistiky společnosti Check Point Software Technologies, která CyberWall připravila pro zákazníky Vodafone Business jako prémiové řešení s vysokým stupněm ochrany. Check Point zastaví každý den desítky milionů útoků po celém světě, alarmující je zejména situace v České republice, kde došlo meziročně k nárůstů kyberútoků o neuvěřitelných 44 %.

„Před kyberútoky není nikdo v bezpečí. Nezáleží na oboru nebo jestli se jedná o běžného uživatele, domácí firmičku či nadnárodní korporaci. Představa, že podvody a kybernetické hrozby poznáte, je už dávno mýtus. Ani zkušení uživatelé často nezjistí, že jsou terčem útoku. Kyberzločinci totiž stále častěji využívají umělou inteligenci, takže útoky jsou cílenější, věrohodnější a s perfektní češtinou. Za pár dolarů si kdokoli může koupit informace o platebních kartách, hack cizího telefonu nebo napadení účtu na sociálních sítích. Pokud nemáte pokročilé zabezpečení, jste zkrátka lákavým cílem. Nutnost ochrany umocňuje i fakt, že Česká republika patří k nejrizikovějším evropským zemím. Tuzemské organizace čelí o 40 % více kyberútokům, než je evropský průměr,“ říká Miloslav Lujka, Country Manager Czech Republic, Slovakia & Hungary z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Jednou z největších hrozeb jsou zlodějské malwary, jejichž cílem je krást cenná data a špehovat nepozorovaně uživatele. Sledujeme také vzestup vyděračských útoků, kdy hackeři zašifrují data, zablokují zařízení a požadují výkupné. Jako ‚rukojmí‘ někdy slouží i citlivé informace. Zbystřit musí zejména menší organizace, protože kyberzločinci, bohužel mnohdy správně, předpokládají, že budou hůře zabezpečené, a proto se na ně stále více zaměřují.“

Komplexní ochrana od Vodafonu

Vodafone kromě řešení CyberWall, zaměřeného na jednotlivce a menší firmy, nabízí také komplexní služby pro větší společnosti zahrnující ochranu zařízení a sítí. V rámci ochrany koncových zařízení nabízí několik dalších služeb. Trend Micro Worry-Free zajišťuje nepřetržitou ochranu v reálném čase všech firemních zařízení i proti sofistikovaným typům kyberútoků. Kromě oblíbených operačních systémů, jako je iOS, Android, macOS a Windows, ochrání také tablety (iPadOS) nebo např. servery. Služba Lookout Mobile Security představuje řešení typu EDR (Endpoint Detection & Response) specializovaně zaměřené jen pro mobilní zařízení, které hrozby identifikuje, minimalizuje a útočníkovi ztíží přístup k datům uložených na smartphonech či tabletech bez ohledu na použitý operační systém. Vodafone se opírá o mnohaleté zkušenosti z mezinárodního prostředí a je součástí kritické infrastruktury státu, nabídne tak nejvyšší standardy zabezpečení a komplexní přístup. Služba CyberWall je také součástí tarifů a pevného internetu pro podnikatele. Více informací najdete na www.vodafone.cz/kyberbezpecnost.

Na kyberbezpečnost od Vodafonu upozorňuje nová kampaň

Na komplexní řešení kyberbezpečnosti pro firmy a podnikatele od Vodafonu upozorňuje i nová reklamní kampaň, která vznikla opět ve spolupráci s kreativní agenturou McCann Prague. Kampaň poběží od 16. června a zahrnuje TV, online, social, Out-of-home, rádio a print.

Pro firemní zákazníky nově 5G WTTx

Jako odpověď na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém připojení, zejména v oblastech bez optické infrastruktury, přináší Vodafone nově technologii 5G WTTx. Ta zajišťuje stabilní výkon a konkurenceschopné rychlosti a je ideálním řešením pro:

  • zákazníky mimo pokrytí optické nebo koaxiální sítě
  • firmy využívající pomalé DSL připojení (do 100 Mbit/s)
  • zákazníky využívající starší typy WTTx připojení, kteří hledají modernější alternativu
  • firmy hledající záložní konektivitu

Nabídka zahrnuje čtyři nové tarify: Pevný internet 5G Profi 50, Pevný internet 5G Profi 100, Pevný internet 5G Profi 150 a Pevný internet 5G Profi 250 v cenách od 399 Kč. Pro příjem signálu je zapotřebí speciální venkovní 5G anténa, kterou si zákazníci mohou pořídit formou výhodných splátek od Vodafone, ve specifických případech formou pronájmu. Dostupnost pak mohou ověřit na webu.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě a Africe. Poskytujeme mobilní a pevné služby více než 300 milionům zákazníků v 15 zemích a v dalších téměř 50 zemích spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. Máme jednu z největších platforem internetu věcí na světě. V Africe obsluhují naše finanční technologické nástroje 80 milionů zákazníků v sedmi zemích – spravují tak více transakcí než kterýkoli jiný poskytovatel.

V České republice poskytuje Vodafone služby již pěti milionům zákazníků. Vodafone měl v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR, a to podle měření nezávislé německé společnosti umlaut.

Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů ve všech evropských zemích i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

NVIDIA oznamuje hackaton pro vývojáře pluginů do Projektu G-Assist

Asistent využívající AI, který žije v overlay vrstvě vašeho PC, rozumí přirozenému jazyku a pomáhá vám optimalizovat, automatizovat a ovládat systém GeForce RTX, aniž byste museli přepínat na jiný panel. To je Projekt G-Assist, experimentální funkce, která je nyní k dispozici prostřednictvím NVIDIA App. Tento týden se blog zaměřuje na to, jak mohou vývojáři rozšířit projekt G-Assist o vlastní funkce. RTX AI Garage upozorňuje na nový komunitní hackathon:

Plug and Play: Projekt G-Assist Hackathonkterý proběhne virtuálně do středy 16. července, vyzývá vývojáře k vytváření a sdílení vlastních pluginů v jazyce Python nebo C++. Případně je lze vytvořit pomocí G-Assist Plug-In Builder, nástroje založeného na ChatGPT, který generuje kód plug-inů z přirozeného jazyka. Výherci budou vyhlášeni ve středu 20. srpna:

Tři nejlepší účastníci zároveň získají možnost setkat se s týmem NVIDIA G-Assist, získat kredit na samostudijní kurz NVIDIA Deep Learning Institute, a být uvedeni na sociálních médiích společnosti NVIDIA.
O G-Assist: G-Assist, který je k dispozici prostřednictvím NVIDIA App Overlay, je asistent s umělou inteligencí, který běží lokálně a může být rozšířen o pluginy automatizující úlohy, integrované s aplikacemi nebo přidávající nové funkce. Mezi příklady existujících pluginů patří:

  • Spotify: Hlasové ovládání přehrávání hudby
  • Twitch: Zkontrolujte, kdo je online, a zobrazte informace o vysílání.
  • Discord: Sdílejte klipy nebo zprávy ve hře.
  • IFTTT: Automatizace chytrých zařízení a rutinních činností
  • Google Gemini: Spouštění dotazů přímo z overlay

Chcete-li se zúčastnit hackathonu:

  • Registrujte se do 16. července.
  • Přihlášku odešlete přes GitHub s požadovanými soubory, včetně souboru se zdrojovým kódem (plugin.py), requirements.txt, manifest.json, config.json (pokud je k dispozici), spustitelného souboru pluginu a kódu READme.
  • Sdílejte krátké ukázkové video (30 s – 2 min).
  • Propagujte ho pomocí #AIonRTXHackathon na Instagramu, TikToku nebo X.

Zapište si datum na webinář společnosti NVIDIA „Jak vytvořit zásuvný modul G-Assist, který proběhne ve středu 9. července, od 19:00 do 20:00 SELČ. Zde se dozvíte více o možnostech projektu G-Assist, zjistíte základy tvorby, testování a nasazení pluginů projektu G-Assist a bude možné pokládat online dotazy.

Další zdroje:

  • Vývojářský kanál NVIDIA Discord ke spolupráci, sdílení výtvorů a získávání podpory od ostatních nadšenců do umělé inteligence a zaměstnanců společnosti NVIDIA.
  • Prozkoumejte stránky společnosti NVIDIA na GitHubu, které poskytují vše potřebné k zahájení vývoje s G-Assistem, včetně ukázek , pokynů krok za krokem a dokumentace k vytváření vlastních funkcí.
  • Další informace o ChatGPT Plug-In Builder k přeměně nápadů na funkční pluginy s minimálním kódováním. Nástroj využívá vlastní nástroj OpenAI GPT builder pro generování kódu a zefektivnění procesu vývoje.
  • Pro více informací se podívejte se na článek RTX AI Garage na blogu.
Exit mobile version