ChatGPT vám předpoví počasí díky datům od české meteorologické služby. Nově má plugin od Meteocentrum.cz

O kouzlu umělé inteligence prezentované chatovacím nástrojem ChatGPT bylo v posledním roce napsáno mnohé. Celý svět žasne nad věrohodností textu vygenerovaného automatickým algoritmem, u kterého často nelze rozpoznat, že ho nepsal člověk. Nově přitom přibylo další rozšíření tohoto celosvětového nástroje, které navíc nese českou stopu.

Na první pohled se zdá, že umělá inteligence už ví všechno. Kdo se však v běžně dostupné základní verzi robota pokusí zeptat na předpověď počasí na nejbližší víkend, nepochodí. ChatGPT je totiž vytrénován jen na archivních datech do září 2021, což vám při jakékoliv otázce na aktuální dění nezapomene slušně, ale důrazně připomenout.

Meteocentrum spojilo síly s ChatGPT Plus

Nicméně, před několik dny tvůrce tohoto robota schválil nadstavbový prvek z dílny české meteorologicko-technologické společnosti Meteocentrum.cz. Ta na mezinárodním poli provozuje služby pod značkou „Meteosource“, a proto se rozšíření jmenuje „Weather Meteosource“.

Pokud používáte ChatGPT Plus, můžete si ho do aplikace přidat zcela zdarma. „Jde o napojení na aktuální data o počasí pro celý svět. Jedná se o totožná data, která meteocentrum.cz využívá i pro předpověď počasí zobrazovanou na svém webu. Uživatelé ChatGPT Plus po celém světě tak mohou díky tomu začít klást otázky na budoucí, aktuální i minulé počasí a dostanou přitom odpovědi založené na českém meteorologickém modelu,“ vysvětluje Bohuslav Zeman, projektový manažer z Meteocentra, www.meteocentrum.cz.

Dvojitá umělá inteligence

Meteorologická služba meteocentrum.cz přitom sama využívá umělou inteligenci pro vylepšení svých předpovědních dat, a to už několik let. S tímto vývojem začala dříve, než tato celosvětová mánie vypukla a kvalita dat je i díky tomu znatelně lepší. Tato meteorologická data už nejsou jen obyčejným výstupem některého z existujících modelů, ale předpověď vzniká syntézou dostupných modelů. Strojové učení vybírá pro každou situaci ten model, který se v minulosti při podobné situace nejvíce osvědčil. Kvalita předpovědí tím výrazně roste a v čase se přirozeně dále zdokonaluje, jak se stroj učí na stále větším množství dat.

Umělá inteligence je tak v tomto případě zastoupena hned dvakrát – nejprve její pomocí vznikají přesná meteorologická data na meteocentrum.cz, a následně je tímto způsobem vygenerován text o počasí na těchto datech postavený. I díky tomu byl český produkt schválen k mezinárodnímu využití v ChatGPT. Kromě předpovědí počasí je v databázi také archiv počasí, dlouhodobé průměry a další parametry.

Díky tomu se nemusíte při rozhovoru s robotem omezovat jen na obyčejné otázky typu „Jak bude zítra?“. Klást můžete i mnohem komplikovanější dotazy. Na ukázku jsme pro vás vybrali dva příklady otázek a odpovědí vzešlých z využití nového modulu „Weather Meteosource“ pro ChatGPT Plus:

Otázka: Plánuji výlet na motorce v okolí Brna. Který den v příštím týdnu bych měl vyrazit?

AI: Na základě předpovědi počasí bude nejlepší podniknout výlet na motorce v okolí Brna ve čtvrtek nebo v pátek. V těchto dnech bude převážně slunečné počasí s teplotami mezi 23°C až 27°C a není očekáván žádný déšť. Nicméně v následujících dnech bude počasí méně předvídatelné s větším množstvím oblačnosti i občasnými srážkami, a proto bude nejlepší vyrazit na výlet v nejbližších dnech.

Otázka: Je lepší navštívit Hanoi v létě nebo na jaře na základě počasí?

AI: Průměrná teplota v létě se pohybuje okolo 30 °C s průměrnými srážkami kolem 200 mm. Na jaře jsou průměrné teploty okolo 25 °C a srážky 49 mm. Léto je tedy teplejší a vlhčí než jaro. Pokud preferujete vyšší teploty, ale vlhčí počasí, léto bude lepší období pro návštěvu Hanoje. Na druhou stranu na začátku jara bude převládat spíše sušší počasí. Mějte prosím na paměti, že se jedná o průměrné hodnoty a skutečné podmínky se mohou lišit.

Umělá inteligence poradí s výrobou drog nebo bomby, stačí využít její vnitřní konflikty

Pokročilé AI technologie mají stále větší dopad na společnost. Využívají je stovky milionů uživatelů a v mnoha oblastech přináší revoluci.

Výzkumný tým kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies se zaměřil na bezpečnostní aspekty AI technologií. S rostoucím výkonem a dostupností systémů jsou přísná opatření stále důležitější. Společnost OpenAI věnuje mimořádné úsilí do vylepšení bezpečnostních opatření, aby zabránila zneužití svých systémů. Mechanismy by například měly bránit poskytování informací o nezákonných činnostech, jako je výroba bomb nebo drog.

Vzhledem k povaze těchto systémů je ale zajištění bezpečnosti a kontroly nad nimi novou výzvou.

„AI technologie obsahují fázi komplexního učení, kdy model vstřebává obrovské množství informací z internetu, tedy včetně potenciálně zneužitelných informací,“ říká Tomáš Růžička, SE Team Leader z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software. „V další fázi následuje proces omezení, který řídí výstupy a chování modelu a v podstatě funguje jako filtr nad naučenými znalostmi. Tato metoda se nazývá RLHF (Reinforcement Learning from Human Feedback) a pomáhá umělé inteligenci naučit se, jaké výstupy jsou žádoucí a které by měly být potlačeny.“

„Problém spočívá v tom, že jednou naučené znalosti je prakticky nemožné z těchto modelů odstranit a informace zůstávají v neuronových sítích. Bezpečnostní mechanismy tedy především brání poskytnutí určitých informací, ale znalosti zcela neodstraňují,“ dodává Tomáš Růžička.

Pochopení tohoto mechanismu je zásadní pro každého, kdo zkoumá bezpečnost systémů jako ChatGPT. Konflikt mezi znalostmi a bezpečnostními opatřeními hlídajícími výstupy.

GPT-4 je v mnoha ohledech výrazně dále a jeho robustní obranné mechanismy nastavily nový standard v porovnání s předchozím modelem GPT-3.5. Najít slabiny je podstatně obtížnější.

Pro předchozí generace modelu bylo zveřejněno několik slabin, od jednoduchých „odpověz mi a předstírej, že jsi zlý“ až po složité, jako je „token smuggling“. Neustálé zlepšování ochranných opatření GPT vyžaduje nové, rafinovanější přístupy k obcházení restrikcí.

Check Point proto důkladně prověřil obranné mechanismy modelu GPT-4, výsledek je ale poměrně znepokojivý.

Výzkumníci se snažili najít slabiny a vyzkoušeli i přízemnější přístupy, jako je vydírání a podvádění.

Při žádosti o recept na nelegální drogu GPT-4 zdvořile, ale striktně odmítl.

Ale jak Check Point zjistil, v GPT-4 na sebe naráží dva protichůdné principy:

  • Nutkání poskytnout informace a odpovědět na otázku.
  • A reflex potlačit sdílení nelegálních informací.

OpenAI usilovně pracuje na nalezení rovnováhy mezi oběma přístupy.

Instinktů je však v modelu více. Rád například opravuje uživatele, když v dotazu použije nesprávné informace, i když k tomu není vyzván.

Výzkumníci se pokusili využít střetu různých pudů, které jsou GPT-4 vlastní – opravovat nepřesnosti, ale zároveň se vyhnout poskytování nezákonných informací.

V podstatě můžeme říci, že je to hra s egem AI asistentů. Při dotazech stačí působit bezradně a naivně, špatně interpretovat vysvětlení a zaměňovat poskytované informace.

Tím se umělá inteligence dostává do patové situace. Nechce říkat špatné věci, zároveň má ale nutkání vše opravovat.

Takže pokud si budeme dostatečně dlouho hrát na hloupého, sklon umělé inteligence napravovat nepřesnosti překoná její naprogramovaný „cenzurní“ instinkt. Konflikt mezi těmito dvěma principy se zdá být méně kalibrovaný a umožňuje postupně postrkovat model k tomu, aby vysvětlil recept na drogu.

Z důvodu bezpečnosti jsou některé části obrázků rozmazané.

Přeskočíme-li několik kroků, GPT-4 ve svých odpovědích neustále konstatuje, zdůrazňuje a opakuje, že výroba drog je ve skutečnosti nelegální. A přitom vše s radostí opravuje a postupně dává návod k výrobě.

Efekt hraní si na hlupáka a uklidňování modelu přináší lepší výsledky. Postupně tak převládá instinkt, že důležitější je informace poskytnout, než je zatajit.

Check Point napodobil jednání GPT-4 a ke každé zprávě připojil vlastní prohlášení o vyloučení odpovědnosti.

To GPT-4 přimělo trochu změnit vlastní prohlášení o vyloučení odpovědnosti.

Zajímavé je, že poté, co z něj nepřímými metodami vylákáme dostatek informací, můžeme ho bez problémů požádat o upřesnění nebo shrnutí již probraných témat.

Získali jsme jeho důvěru? Má GPT-4 závislost na vzdělávání? Je možné, že se řídí předchozími zprávami v historii konverzace, takže je potom přijatelné o tématu mluvit, a to převáží jeho „cenzurní“ instinkt.

Použití této techniky na nová témata není jednoduché a neexistuje žádný přesně definovaný algoritmus. V každém případě bude vyžadovat opakované zkoumání a tahání za nitky znalostí, které model má, ale nechce je poskytnout. Situaci komplikuje také nekonzistentnost odpovědí, často prosté přegenerování odpovědi přináší různé výsledky.

Check Point o výsledcích analýzy odpovědně informoval společnost OpenAI a věří, že dalším výzkumem pomůže vylepšit bezpečnost umělé inteligence a otevře tolik potřebnou diskuzi.

AI systémy jsou stále složitější a výkonnější, musíme proto zlepšovat i naši schopnost jim porozumět, korigovat a přizpůsobovat je lidským zájmům a hodnotám.

Jestliže je možné, aby GPT-4 vyhledával informace na internetu, kontroloval vaši elektronickou poštu nebo vás naučil vyrábět drogy, co bude dělat GPT-5-6-7, když dáte správný pokyn?

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

Twitter: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

Twitter: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
Twitter: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies 

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT. 

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Z pracovníků na dohodu se stanou téměř zaměstnanci, získají nárok na dovolenou i další práva

Senát ČR má na své schůzi ve čtvrtek 27. července projednat obsáhlou novelu zákoníku práce. Zaměstnaným na smlouvy DPP i DPČ přiřkne vyšší práva včetně nároku na dovolenou, upraví podmínky homeoffice, přičemž zaměstnavatelé budou přispívat na náklady práce z domova, zjednoduší uzavírání pracovní smlouvy, které bude možné i po emailu, a cílí také na lepší skloubení rodinného a pracovního života zejména pro rodiče s malými dětmi. Novela tak přináší pro vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci hned několik zásadních novinek, na které by se měly všechny zúčastněné strany v brzké době připravit, jelikož některé z nich mohou nabýt účinnosti již od 1. září, upozorňuje Adam Hussein z advokátní kanceláře BDO Legal. Samozřejmě za podmínky, že Senát i prezident ČR novelu dle předpokladů schválí.

„Hlavní odlišností mezi prací na dohodu a klasickým zaměstnáváním je především rozsah odvedené práce. Ze samotných evropských směrnic, které tato novela přebírá, je ve vztahu k tzv. dohodářům patrná snaha o jejich alespoň částečné zrovnoprávnění s pracovním poměrem. S tím souvisí rozšíření okruhu práv, na které budou mít dohodáři nárok,“ komentuje Adam Hussein.

Pracovníci zaměstnaní na dohodu, a to jak DPP, tak DPČ, získají nárok na dovolenou, a to již po čtyřech týdnech a zároveň po odpracování aspoň 80 hodin u daného zaměstnavatele. Podmínky pro vznik nároku na pracovní volno jsou v zásadě stejné jako u klasického zaměstnaneckého poměru, pouze se vypočítávají tak, jako by dohodář pracoval na poloviční úvazek.

Konkrétně těmto pracovníkům za odpracování každých 20 hodin vznikne právo na cca 1,5 hodiny dovolené, přičemž výsledek se zaokrouhluje na celé hodiny nahoru. V případě, že dohodář vzniklou dovolenou nevyčerpá, po skončení domluvené práce mu bude muset zaměstnavatel vyplatit náhradu – stejně jako v klasickém pracovním vztahu. 

Dohodáři získají nárok na příplatky, harmonogram práce i právo na vyrozumění

Stejně jako zaměstnanci získají pracovníci na DPP a DPČ také právo na příplatky na práci o víkendech, svátcích a v noci, včetně náhradního volna. Zaměstnavatel tyto pracovníky nově bude muset o průběhu práce také více informovat, harmonogram práce bude muset sdělovat na nejméně tři dny dopředu, nedohodnou-li se na jiné, třeba i kratší, době seznámení. „Pokud se pracovník zaměstnaný na dohodu dostaví například na předem domluvenou směnu, ale až na pracovišti zjistí, že je zrušena, měl by zaměstnavatel dle novely i tuto směnu pracovníkovi proplatit, a to v plné výši,“ přibližuje Adam Hussein z BDO Legal. „Doporučuji věnovat rozvrhu směn pozornost, aby podniky předcházely nechtěnému navyšování nákladů“ dodává.

Zároveň pokud dohodář pracoval pro zaměstnavatele v předchozích 12 měsících alespoň 180 dní, může ho písemně požádat o přechod na zaměstnání v klasickém pracovním poměru. Zaměstnavatel je pak povinen mu do jednoho měsíce poskytnout písemnou odpověď s odůvodněním, pokud mu nevyhoví.

Vyjma toho má dohodář právo na písemné odůvodnění ukončení smlouvy v případě, že se domnívá, že jeho kontrakt byl zaměstnavatelem ukončen kvůli tomu, že se domáhal svých práv anebo jich využil. „Pokud zaměstnavatel odůvodnění neposkytne, hrozí mu na základě související navrhované novely zákona o inspekci práce pokuta až do výše 200 tisíc korun,“ dodává Adam Hussein z BDO Legal.

Zaměstnavatel bude proplácet homeoffice, a to bez nadměrné administrativy

Novela přiznává zaměstnancům náhradu nákladů při práci z domova, kterou bude hradit zaměstnavatel. Výchozí hodnotou bude paušální částka 2,80 korun za každou odpracovanou hodinu, vypočítaná na základě dat Českého statistického úřadu o průměrných nákladech. Dle vývoje cen se následně může pomocí vyhlášky měnit.

„Zaměstnavatelé měli dosud s náhradou nákladů za práci z domova problémy, a to zejména kvůli nedostatečné úpravě a absenci jednoduchého mechanismu, na jehož základě by tyto náklady zaměstnancům mohli spravedlivě hradit bez až absurdních administrativních nákladů na jejich zjišťování,“ upozorňuje Adam Hussein z BDO Legal. Strany se však mohou dohodnout i na tom, že za práci na homeoffice náhrada nákladů nepřísluší.

Zároveň novela cílí na lepší sladění soukromého a pracovního života. Možnost homeofficu předpokládá pro těhotné zaměstnankyně, zaměstnance či zaměstnankyně pečující o dítě mladší než 9 let, nebo osoby pečující o své blízké, které jsou závislé na pomoci. Pokud jejich žádost o homeoffice bude zamítnuta, budou mít dle novely právo na písemné odůvodnění od zaměstnavatele.

Další novinka se týká digitalizace, konkrétně totiž půjde uzavírat smlouvy elektronickou cestou, třeba za pomocí emailu. Touto formou půjde i ke smlouvě schvalovat dodatky či úpravy. Pokud s tím zaměstnanec vysloví souhlas, bude možné elektronicky i smlouvu vypovědět, za předpokladu, že výpověď přijde na soukromý mail, který zaměstnanec zaměstnavateli písemně sdělil. Zaměstnanec však bude moci souhlas s e-mailovým doručováním písemně odvolat.

Poslanci se obávali snížení kapacit ve zdravotnictví, upravili také délku odpočinku

Poslanci k novele vycházející z evropských směrnic přidali několik pozměňovacích návrhů. Ty se však nedotkly samotné podstaty novely, jdou spíše nad její rámec a upřesňují jednotlivé okruhy. „Důležitou dílčí úpravou nicméně bylo upřesnění délky nepřetržitého odpočinku v týdnu. Český zákoník práce dosud obsahoval nepřesné znění, které ve svém důsledku prodlužovalo minimální nepřetržitý odpočinek v týdnu ze zamýšlených 35 na 46 hodin. Na tuto nepřesnost upozornil na začátku tohoto roku Soudní dvůr Evropské unie a pozměňovacími návrhy byla odstraněna,“ prozrazuje Adam Hussein z BDO Legal. Dalšími úpravami jsou například možnost zaměstnance požádat o rodičovskou dovolenou opakovaně a úprava kvalifikačních požadavků u zaměstnanců ve státní službě.

Poslanci se zároveň obávali, že by původní návrh novely zákoníku práce ohrozil kapacitu zaměstnanců ve zdravotnictví. Proto poslanec Vít Kaňkovský (KDU-ČSL) podal pozměňovací návrh, který zavede ve zdravotnictví možnost další přesčasové práce, a to do konce roku 2028. Obecně půjde o přesčasy v průměru maximálně osm hodin týdně a u záchranné služby maximálně dvanáct hodin týdně, za což pracovníci obdrží čtvrtinový příplatek.

Novela může nabýt účinnosti již od září, dovolenou zavádí ve shodě s EU

Po Senátu půjde novela k podpisu prezidentovi ČR. Pokud nenastane žádné zdržení v legislativním procesu a novela bude dle předpokladů schválena, měla by být vyhlášena během srpna ve Sbírce zákonů a nabýt účinnosti již od 1. září 2023.

Výjimkou bude pouze nárok na dovolenou, který je hlavním tématem novely. Toho se dočkají dohodáři až od 1. ledna 2024. „Samotná práce na dohodu je v rámci Evropy spíše anomálií, se kterou se setkáváme jen v Česku a na Slovensku. Aktualizací legislativy tak reagujeme na shodu v Evropské unii, která požaduje dovolenou pro všechny pracovníky jako součást standardních pracovních podmínek,“ doplňuje Adam Hussein z BDO Legal. 

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní a poradenské služby. Na českém trhu působí již 30 let. S téměř 500 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích a Jindřichově Hradci.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 91 tisíc odborníků a působí ve 167 zemích, v nichž čítá více než 1 650 kanceláří.

Poptávka po českých bateriích T6 Power v zahraničí roste. Prodej se letos zvýšil sedminásobně

Česká značka akumulátorů T6 Power se prosazuje na zahraničních trzích. V 1. pololetí roku 2023 registruje raketový růst prodejů přes marketplaces. Meziročně jde o nárůst o více než 700 %. Největší zájem panuje o baterie do záložních zdrojů energie, poptávku značka registruje zejména ve Francii.

Tuzemská společnost NTB CZ, která je předním výrobcem a prodejcem baterií do mobilních zařízení, vyvíjí vlastní akumulátory pod značkou T6 Power. Ty začala v roce 2022 nabízet zahraničním zákazníkům prostřednictvím platformy marketplace. Využívá online tržiště prodejců Alza, Allegro, Amazon, Kaufland i Mall. Zatímco v roce 2022 společnost nabídku přes marketplaces postupně nasazovala, letos se prodeje na zahraničních trzích skokově zvýšily. V případě nejpopulárnějších produktů, jimiž jsou akumulátory T6 Power do záložních zdrojů energie (UPS), došlo letos k meziročnímu navýšení prodeje o 96 %.

„Marketplaces vnímáme jako efektivní nástroj pro prosazení českých značek na zahraničních trzích. Online tržiště nám pomáhají získat zákazníky po celé Evropě, aktuálně je o naše zboží obrovský zájem například ve Francii,“ uvádí Radim Tlapák, ředitel společnosti NTB CZ, která nabízí baterie do mobilních přístrojů pod vlastní značkou T6 Power a na českém trhu provozuje e-shop BatteryShop.cz. „Například v první polovině roku 2022 tvořil prodej přes marketplaces jen zanedbatelný podíl, v prvních šesti měsících letošního roku už nákupy na online tržištích tvoří čtvrtinu z celkového obratu společnosti,“ dodává Tlapák. 

O značce T6 Power

Značku T6 Power založila společnost NTB CZ v roce 2005, aby odlišila své produkty od konkurence. Pod touto značkou nabízím kvalitní baterie do notebooků, fotoaparátů, videokamer, aku nářadí, čteček čárových kódů a pro mnoho dalších zařízení.

Baterie značky T6 Power vynikají zejména svým kvalitním zpracováním, použitím prověřených bateriových článků a přesným zpracováním plastových ochranných obalů. Zejména pro baterie do notebooků jsou používány články značek Samsung, Panasonic a LG.

Společnost NTB CZ, která stojí za značkou T6 Power je dlouholetým hráčem na poli IT příslušenství. Spolupracuje se stovkami partnerů, kteří baterie značky T6 Power zahrnuli do svého sortimentu.

Q2 2023: Stabilní trh. Omezená výstavba.

Prague Research Forum (PRF) zveřejňuje údaje o trhu s kancelářskými prostory za druhé čtvrtletí roku 2023. Současnými členy PRF jsou společnosti CBRE, Colliers, Cushman & Wakefield, iO Partners, Knight Frank a Savills, které sdílejí základní informace o kancelářském trhu v Praze za účelem poskytování co možná nejúplnějších, nejpřesnějších a nejtransparentnějších dat o jeho vývoji.

Společnost JLL uzavřela partnerskou smlouvu se společností iO Partners v České republice, a to k 1. červenci 2023. iO Partners garantuje kontinuitu v poskytování realitních služeb z pozice preferovaného partnera JLL v regionu střední a východní Evropy.

Činnost Prague Research Fora podporuje instituce RICS.

Komentář experta

Radana Williamsová, Associate Director v týmu pronájmu kancelářských prostor ve společnosti Colliers, komentuje:

„Během posledních 12 měsíců nebyla zahájena žádná stavba projektu komerčních prostor. Volné kapacity kanceláří se postupně snižují, což může v blízké době znamenat potenciální nedostatek kvalitních kancelářských prostor k pronájmu.

 Menší množství volných kanceláří, zvyšování úrokových sazeb a rostoucí náklady na stavební práce způsobily, že nájemné, které bylo v posledních 10 letech poměrně stabilní, v posledních měsících významně rostlo. Očekáváme, že u části trhu tento trend může i nadále pokračovat.

Některé společnosti přehodnocují své potřeby ohledně kancelářských prostor a snaží se ušetřit náklady tím, že sníží jejich plochu. Zároveň kladou důraz na spolupráci a osobní interakci, aby co možná nejvíce podpořily návrat zaměstnanců do kanceláří.“

Vývoj trhu

Celková velikost moderních kancelářských ploch v Praze zůstala v letošním druhém čtvrtletí na hodnotě 3,85 milionů m2. Nebyla dokončena žádná kancelářská budova a také v rámci Prahy nedošlo k žádnému zahájení výstavby. Do konce roku 2023 je plánováno dokončení dalších sedmi kancelářských projektů s celkovou kancelářskou plochou 66 800 m2.

Ve druhém čtvrtletí roku 2023 bylo ve výstavbě přibližně 143 600 m2 kancelářských ploch. Nejvíce rozestavěných ploch se nacházelo v Praze 1 (26 %), Praze 10 (20 %) a Praze 5 (19 %).

Většinu nabídky moderních kanceláří (74 %) tvoří budovy třídy A, přičemž podíl nejkvalitnějších prostor s hodnocením AAA na celkovém objemu kancelářských prostor dosahuje téměř 17 %.

Realizovaná poptávka

Celková hrubá realizovaná poptávka (tzn. včetně přejednání stávajících smluv, tzv. renegociací a podnájmů) dosáhla v druhém čtvrtletí roku 2023 velikosti 148 800 m2, což představuje meziroční nárůst o 23 % a rovněž nárůst mezičtvrtletně o 10 %.

Nejvyšší hrubá realizovaná poptávka byla v druhém čtvrtletí zaznamenána v městských částech Praha 4 (41 %), Praha 5 (16 %) a Praha 1 (14 %). Nejvyšší poptávku po kancelářích realizovaly technologické (42 %), finanční (9 %) a farmaceutické společnosti (7 %).

Podíl nově pronajatých prostor a expanzí ve stávajících budovách představoval 41 % z celkové hrubé realizované poptávky, zatímco předpronájem nových kanceláří ve výstavbě činil 4 %. Majoritní podíl tvořily přejednané stávající smlouvy (tzv. renegociace), a to 53 %.

Podnájmy již pronajatých prostor představovaly 2 % z realizované poptávky.

Významné pronájmy

Největšími transakcemi ve druhém čtvrtletí 2023 byla přejednání stávajících nájemních smluv, zejména společnosti DHL Information Services v areálu The Park (18 000 m2) v Praze 4 a společnosti Microsoft v budově Delta na Brumlovce (16 100 m2) v Praze 4. Největší nový pronájem uzavřela společnost Sandoz v budově Enterprise (5 700 m2) v Praze 4.

Podíl neobsazené plochy a čistá absorpce

Čistá absorpce vyjadřuje změnu obsazených kancelářských prostor na trhu za dané období. V porovnání s předchozím čtvrtletím vzrostla obsazená kancelářská plocha o 13 600 m2.

Neobsazenost kanceláří klesla ze 7,6 % v prvním čtvrtletí 2023 na 7,3 % ve druhém čtvrtletí 2023. Celková plocha volných kanceláří na konci čtvrtletí dosáhla 279 600 m2. Nejvíce volných prostor bylo v Praze 4 (53 800 m2) a Praze 5 (50 700 m2). Naopak nejméně neobsazených ploch bylo v Praze 10 (7 700 m2) a Praze 2 (8 700 m2).

V procentuálním vyjádření byla nejvyšší míra neobsazenosti v Praze 3 (20,4 %) a Praze 9 (14,4 %), nejnižší pak v Praze 8 (3,9 %) a Praze 10 (5,0 %).

Nájemné

Nejvyšší dosahované nájemné (tzv. prime) se v druhém čtvrtletí roku 2023 stabilizovalo na hodnotách v rozmezí 26,50–27,00 eur za m2 za měsíc za nejlepší kanceláře v centru města, 17,75–18,25 eur v širším centru a 15,00–16,00 eur v okrajových částech města.

Rostoucí ceny stavebních prací se kromě nájemného promítají také do nabídek příspěvků na kancelářské vestavby, případně jiných pobídek.

Klasifikace kancelářských prostor

Minimální požadavky pro zařazení do celkové výměry moderních kanceláří třídy A nebo třídy B zahrnují:

  • Dokončení nebo rekonstrukce po roce 1990
  • Velikost pronajímatelné plochy alespoň 1 000 m2
  • Dostupné jednotky jsou inzerovány odpovídajícím způsobem

Při hodnocení kvality nemovitosti jsou zahrnuty následující hlavní kategorie se stručným popisem:

  • Technické specifikace – jak dobře je nemovitost postavena a vybavena.
  • Smart technologie – efektivita budovy, jaké smart technologie používají a jaké nadstandardní vybavení budovy nabízejí
  • Lokalita – dostupnost, služby a občanská vybavenost v blízkosti nemovitosti
  • Servis a zabezpečení – jakým způsobem je budova bezpečna a spravována
  • Parkování – parkovací poměry s různými požadavky na budovy v centru města, ve vnitřním městě a ve vnějším městě
  • Věk budovy – dokončení budovy nebo poslední rekonstrukce
  • Subjektivní hodnocení – subjektivní hodnocení členů Prague Research Fora.

Každé z kritérií má podkategorie, které umožňují bodování, což vede ke konečnému skóre nemovitosti. Maximální hodnoty každé kategorie jsou následující:

Kategorie Podíl na celkovém hodnocení
Technické specifikace 41 %
Smart technologie 18 %
Lokalita 9 %
Servis a zabezpečení 9 %
Věk budovy 8 %
Parkování 8 %
Subjektivní hodnocení 7 %

 

Definice:

Celková výměra: Celková výměra dokončených kancelářských ploch (obsazených či neobsazených), nově postavených od roku 1990 nebo zrekonstruovaných, třídy A a B, obsazených majitelem nebo k pronájmu. Budovy s výměrou menší než 1 000 m² jsou vyloučeny.
Nová nabídka: Nově dokončené nebo zrekonstruované budovy, které obdržely kolaudační rozhodnutí v daném období.
Realizovaná poptávka: Hrubá plocha reprezentuje celkovou podlahovou plochu pronajatou nebo předpronajatou, prodanou nebo předprodanou uživatelům za uvedené období. Neobsahuje prostory pod nabídkou. Prostor je pronajat, pokud je podepsána závazná smlouva. Celková realizovaná poptávka obsahuje i renegociace, prodloužení pronájmů a podpronájmy, čistá realizovaná poptávka tyto transakce vylučuje.
Míra neobsazenosti: Podíl fyzicky i smluvně volných prostor v dokončených budovách na celkové výměře.
Nejvyšší nájemné: Dosahované základní nájemné za nové budovy, vysoké technické kvality, v budovách v nejlepších lokalitách. Na trhu se ale mohou objevit i výjimečné projekty, kde je dosahováno vyšší nájemné.
Podnájem: Prostory nabízené k pronájmu současným nájemcem, který je smluvně vázán k nájmu prostor po delší dobu, než ve skutečnosti potřebuje.
Čistá absorpce: Čistá absorpce vyjadřuje změnu obsazených kancelářských prostor na trhu za dané období. Může být jak pozitivní, tak negativní.

 

COPYRIGHT © Prague Research Forum 2023

Tato publikace je vlastnictvím Prague Research Fora (Členové: CBRE, Colliers, Cushman & Wakefield, iO Partners , Knight Frank a Savills) a nesmí být kopírována, reprodukována a dále šířena v jakékoliv podobě nebo jakýmikoliv prostředky a to jako část nebo celek bez uvedení Prague Research Fora jako zdroje informace. Informace obsažené v publikaci byly získány ze zdrojů považovaných za důvěryhodné. Nicméně správnost informace nezaručujeme. O nepřesnostech nás informujte, abychom je mohli opravit. Dostupná data o kancelářském trhu se postupem času mohou zpřesňovat a Prague Research Forum pracuje neustále na tom, aby naše průzkumy odrážely trh co nejvěrněji. V případě zpětných změn se maximálně snažíme, aby kontinuita dat zůstala zachována. Prague Research Forum na sebe neváže odpovědnost za škodu nebo ztrátu způsobenou jakoukoliv neú

HTC VIVE přináší letní nadílku, k nejlepšímu PC headsetu VIVE Pro 2 přidává bezplatně bezdrátový adaptér

Společnost HTC dnes zahájila akci pro všechny VR nadšence, kteří ocení kombinaci špičkové grafiky PCVR a svobody bezdrátového provozu. HTC VIVE Wireless adaptér v hodnotě 10 490 Kč totiž výrobce přibaluje k VR sadě HTC VIVE Pro 2 Full Kit zdarma. Nabídka platí pro nákup prostřednictvím webové stránky VIVE.com, nebo vybraných prodejců jako například Alza.cz až do 20.8.2023.

Svobodný pohyb s HTC VIVE Wireless adaptérem

Bezdrátový adaptér Vive Wireless Adaptor představuje první skutečně bezdrátové řešení pro HTC VIVE, VIVE Pro i VIVE Pro 2, které nabízí špičkové PCVR zážitky v celém herním poli 4 x 4 m. Divoké přestřelky, 360° BeatSaber mapy, ani prohledávání temných zákoutí v graficky náročných hrách jako je Half-Life: Alyx tak už nemusí být rušeny starostí o kabel. Adaptér stojí na technologii Intel WiGig v pásmu 60GHz, která přináší úžasně nízké latence a skvělý výkon, nesrovnatelný s běžným WI-Fi připojením.

V páru s HTC VIVE Pro 2 se zorným úhlem 120 ° dokáže bezdrátový adaptér zprostředkovat obraz s obnovovací frekvencí 90 Hz a rozlišením 3264 x 1632 pixelů. Hráčům tak neunikne žádný detail ve scéně. Ti nejnáročnější uživatelé s dostatkem prostoru pro hru ocení i možnost dalšího rozšíření své sestavy prostřednictvím dodatečných základnových stanic standardu SteamVR 2.0.

Obří herní prostor se základnovými stanicemi SteamVR 2.0

Základnové stanice SteamVR 2.0 mají schopnost párování až 4 jednotek v jediném systému. Uživatelé tak mohou standardní sestavu HTC VIVE Pro 2 Full Kit, která se skládá z headsetu se 120° zorným polem, obnovovací frekvencí až 120 Hz a 5k rozlišením (4896 x 2448), dvou základnových stanic a dvou ovladačů ještě rozšířit pomocí dvou dalších základnových stanic. Ty mohou zdokonalit sledování pohybu ve stávajícím herním prostoru, anebo navýšit jeho plochu ze standardního rozměru až 4 x 4 m na extrémních 10 x 10 m.

Základnové stanice HTC Base Station 2.0 získají fanoušci na stránkách VIVE.com i v obchodě Alza.cz za cenu 5 349 Kč.

O společnosti HTC VIVE

HTC Vive je první komplexní systém virtuální reality vyvinutý ve spolupráci firem HTC a Valve, který je od základu designován pro virtuální realitu v pokojovém měřítku (room-scale VR). Umožnil tak rozvoj VR technologie do podoby, v jaké ji známe dnes. Nové modely HTC VIVE Pro 2, VIVE Focus 3 a VIVE Flow, které na průkopnický headset navazují tak uživatele pohltí vizuálně, fyzicky i emocionálně, ať už se jedná o náročné hráče či profesionály.

Zažijte prázdniny plné relaxu se svým chytrým telefonem

Od jednoduchého přepínání SIM karet pomocí technologie eSIM přes zvyšování odolnosti vůči vodě až po zachycování pamětihodných portrétů špičkovým fotoaparátem. To jsou některé z mnoha moderních prvků smartphonů, jako jsou ty z řady vivo V29, které zpříjemňují prázdninový odpočinek.

Klid v duši a flexibilita na cestách s technologií eSIM

Místní SIM karta je velmi užitečné vybavení obzvláště ve velmi vzdálených destinacích. Dosud bylo zařizování místní karty poměrně náročnou a občas i nákladnou záležitostí. Díky technologii eSIM ale nyní uživatelé chytrých telefonů mohou jednoduše vyměňovat SIM profily bez nutnosti fyzické výměny SIM karty. Aktivovat novou eSIM kartu je tedy pouze otázkou několika klepnutí a připraveni můžete být ještě, než prázdniny začnou. Přímo na místě pak stačí jen přepnout na dříve zakoupenou eSIM. Funkce navíc už není jen výsadou vlajkových modelů, nedávno vydaný telefon vivo V29 Lite také nabízí dva fyzické sloty pro SIM kartu s osmi dalšími profily eSIM pro maximálně pohodlné přepínání profilů nejen na cestách.

Spolehlivý parťák na cesty s certifikací IP

Slaná voda na pláži může chytrý telefon poškodit a znesnadnit tak jeho používání. Chytré telefony s certifikací IP (ingress protecion, stupeň krytí) nabízejí další úroveň ochrany. Ochrana se může pohybovat od odolnosti vůči prachu a sprškám vody ze všech stran až po odolnost vůči pobytu v mělké vodě (až 1,5 metru hluboké) po dobu 30 minut u nejvyšších úrovní certifikace. Všechna zařízení vivo V29 jsou certifikovaná oficiálními IP oceněními, aby uživatelé mohli v klidu odpočívat u bazénu a nebát se namočení telefonu.

Zachycení perfektních snímků z dovolené

Chytré telefony na dovolených často zachycují nejpříjemnější okamžiky pomocí fotoaparátu. Speciální režimy určené pro fotografování jídla nebo focení v noci pomáhají uživatelům lépe zachytit dovolenkové večeře. Režim pro portréty zase zajišťuje, že momenty s přáteli nebo rodinou zachytíte navždy v té nejlepší kvalitě. Smartphony s optickou stabilizací, včetně řady vivo V29, pak navíc zjednodušují pořizování stabilních videí například při plavbách mezi ostrovy.

Nedávno vydaný V29 Lite všechny výše zmíněné prvky nabízí už dnes. Vivo ale svou nabídku řady V brzy rozšíří. Blížící se zařízení z řady V bude silným a všestranným pomocníkem pro každé letní dobrodružství s prémiovými funkcemi a unikátními inovacemi klíčových funkcí.

O vivo

vivo je technologická společnost, která vytváří produkty založené na skvělém designu a jejímž základem jsou chytrá zařízení a inteligentní služby. Cílem společnosti je propojovat lidi po celém světe s digitálním světem. Prostřednictvím jedinečné kreativity poskytuje vivo svým uživatelům stále pohodlnější mobilní a digitální život.

V návaznosti na základní hodnoty společnosti, mezi které patří tzv. Benfen*, orientace na design a uživatele, realizovala společnost vivo strategii udržitelného rozvoje s vizí stát se společností světové úrovně.

Společnost vivo sdružuje a rozvíjí nejlepší místní talenty, aby dosáhla vynikajících výsledků, a podporuje ji síť výzkumných a vývojových středisek v Šen-čenu, Dongguanu, Nanjingu, Pekingu, Hangzhou, Šanghaji a Xi’anu, která se zaměřují na vývoj nejmodernějších spotřebitelských technologií, včetně 5G, umělé inteligence, průmyslového designu, zobrazovacího systému a dalších perspektivních technologií. vivo také vytvořilo inteligentní výrobní síť (včetně těch, které autorizovala společnost vivo) s roční výrobní kapacitou téměř 200 milionů smartphonů. K dnešnímu dni má společnost vivo rozvětvenou prodejní síť ve více než 60 zemích a regionech a oblíbilo si ji více než 400 milionů uživatelů po celém světě.

*„Benfen“ je čínský termín označující přístup k práci. Znamená dělat správné věci správným způsobem. Popisuje poslání společnosti vivo, jejíž vizí je budovat technologie sloužící dobrým účelům.

Novinky o společnosti vivo najdete na https://www.vivo.com/cz/about-vivo/news

Autorizované zastoupení společnosti vivo v České republice provozuje společnost ZHI SHENG INTERNATIONAL CZECH, s. r. o. oficiální obchodní a distribuční zástupce společnosti vivo Mobile Communication Co.

Jak propojit zapomenuté vinylové nebo CD sbírky s digitální hudbou: Stačí správný zesilovač

Možná vás láká myšlenka pořízení nového gramofonu a občas procházíte nabídku desek na internetu. Nebo máte ve skříni skoro zapomenutou sbírku CD disků nebo vinylů spolu s přehrávačem či gramofonem a hudbu přitom streamujete pomocí Spotify a posloucháte ji přes přenosný Bluetooth reproduktor. Faktem je, že čím víc zvukových formátů chcete používat, tím obtížnější je najít vhodný způsob, jak je všechny propojit do jednoho funkčního systému.

Řešením může být použití vhodného zesilovače, který dokáže pracovat s analogovými i digitálními hudebními knihovnami. Pojďme si demonstrovat vzorový příklad na přístroji Bose Music Amplifier.

Analogové a digitální nahrávky: Které jsou lepší?

Typickým příkladem analogových zvukových nosičů jsou vinylové desky a audiokazety. CD disky, MP3 a veškerý hudební obsah streamovaný z internetu zastupuje naproti tomu digitální zvuk. Proč bychom se v těchto pojmech měli chtít orientovat, co to pro nás znamenají?

Aniž bychom zacházeli příliš hluboko do technických pojmů, rozdíl mezi analogovými a digitálními formáty tkví v tom, jak jsou zvukové vlny zaznamenány, a především pak uloženy. Většina nahrávek je ve studiích pořizována v analogové podobě a na analogové nosiče mohou být pak skladby uloženy v původní podobě a kvalitě. Pro uložení nahrávky na pevný disk nebo jiný datový nosič včetně CD je třeba převést analogové vlny na čísla – jedničky a nuly. Při reprodukci je však čísla třeba převézt zpět, protože reproduktor umí vytvořit zvuk z analogového signálu.

Proto jsou nahrávky na vinylových deskách považovány za jedny z nejkvalitnějších. Aby na ně byly zvukové vlny uloženy, není třeba je převádět nejdřív na binární čísla a pak při přehrávání zpět do analogové podoby. Skladby jsou uloženy v původním formátu a výsledek může být díky tomu přesnější reprezentací studiové nahrávky. S vinyly souvisí ale i stinné stránky – povrch desek se může časem poškodit nebo zaprášit a výsledkem je slyšitelné praskání či jiné zvuky při přehrávání. I záznam na magnetické pásce se může časem zhoršit.

Na digitální nahrávky nemá zub času negativní vliv. Pokud pomineme nebezpečí zničení datového nosiče (například CD nebo pevného disku), jsou v podstatě věčné a jejich kvalita zůstává nedotčena. Kromě toho je správa a údržba digitální hudební knihovny mnohem jednodušší. Digitální nahrávky zapadají ideálně do doby mobilních zařízení s vestavěnými miniaturními paměťovými úložišti.

Díky technologickému pokroku je kvalita digitální hudby z pohledu mnoha uživatelů plně dostačující, nicméně někteří posluchači stále preferují teplý a bohatý zvuk, který nabízí vinylové desky.

Propojení analogového a digitálního světa hudby

V průběhu posledních dvou desetiletí začala světu jednoznačně dominovat digitální hudba a velká část lidí přesunula své staré analogové sbírky do skříní nebo sklepů. Díky přístrojům, jako je zesilovač Bose Music Amplifier, je možné je opět vzkřísit a oba světy propojit do jediného moderního systému.

Zmíněný zesilovač umí totiž pracovat s analogovými i digitálními formáty. Jeho vstupy umožňují připojit externí zařízení, jako je gramofon s vestavěným předzesilovačem, CD přehrávač nebo kazetový magnetofon a současně je vybaven Wi-Fi® rozhraním i kabelovým síťovým konektorem a integrovanými funkcemi pro plnohodnotné využití digitální hudby. Umožňuje připojení k hudebním knihovnám uložených v cloudu i na zařízeních připojených k domácí síti a zároveň umí přímo přistupovat k populárním streamovacím platformám (například Spotify) i online rádiím. Zesilovač přistupuje přímo ke službám, takže hudba nemusí být přehrávána v telefonu a do zesilovače posílána přes Bluetooth, což má výhodu v tom, že uživatel není vázán na dosah Bluetooth. Veškerý digitální obsah je možné využívat stejně jako u ostatních chytrých reproduktorů Bose pomocí mobilního zařízení s aplikací Bose Music a díky podpoře Apple Airplay 2, Chromecast či Spotify Connect také přímo z dalších aplikací. V Bose Music lze také upravovat úroveň basů a výšek v závislosti na osobních preferencích nebo druhu hudby.

K zesilovači Bose Music Amplifier je možné připojit až dva páry pasivních reproduktorů, tedy takové, které nemají vlastní vestavěný zesilovač. Využít lze jak podlahové, tak i regálové nebo stolní reproduktorové Hi-Fi soustavy, případně i stropní nebo nástěnné modely, jako třeba Virtually Invisible 791 II nebo i venkovní reproduktory Bose 251 pro Pro ozvučení teras a pergol, případně Bose Freespace 360 II, které lze zakomponovat přímo do zahrady.

Možná přišel čas oprášit ty krabice plné vinylů nebo CD disků a pustit si znovu zapomenuté skladby, o kterých jste si mysleli, že se k nim už nikdy nevrátíte. Už nemusíte volit mezi analogovým a digitálním zvukem.

Společnost Analytics Data Factory představuje NEOData, unikátní real-time službu pro sjednocení a analýzu dat napříč systémy a technologiemi

Česká společnost Analytics Data Factory, která je expertem na správu a využití firemních dat, představuje svůj nový produkt NEOData, službu pro získávání, zpracování a vyhodnocování dat napříč systémy a technologiemi. Inovativní služba dokáže pomoci firmám všech velikostí sjednotit data z různých zdrojů – aplikací, internetových stránek, databází apod. a efektivně je využít k dalšímu rozvoji podnikání. To vše navíc v reálném čase v řádu milisekund. Díky NEOdata tak firmy mohou snadno zachytit podvodné finanční transakce, předpovídat chování zákazníků nebo zrychlit a automatizovat své interní procesy. Pro využití produktu NEOData přitom není potřeba žádný dodatečný hardware nebo licence, vše je poskytováno formou služby a tehdy, kdy to zákazník skutečně potřebuje.

„Pro společnosti všech velikostí napříč trhem může být problémem, že uchovávají data v různých zdrojích, aplikacích, na webových stránkách nebo v databázích a neumí nebo technologicky nedokáží zajistit jejich propojení,“ říká Kamil Mahdal, zakladatel a CEO společnosti Analytics Data Factory. „Naše nová all-in-one služba NEOData tento problém řeší a získaná data navíc dokáže pokročile zpracovat a vyhodnocovat. Případů využití je nepřeberné množství a odvíjí se od potřeb a požadavků jednotlivých zákazníků,“ doplňuje Kamil Mahdal.

NEOData je nástroj, který dokáže v řádu milisekund propojit surová data z různých zdrojů, zachytit anomálie, ale i vzorce a trendy, a na základě automatického vyhodnocení v reálném čase poskytnout zákazníkovi potřebné výstupy. Zároveň dokáže replikovat a distribuovat data a události do různých systémů v jeden okamžik. Službu NEOData využijí společnosti z oblasti bankovnictví, pojišťovnictví, průmyslu a výroby, retailu, veřejných služeb i mnoha dalších.

Produkt NEOData funguje na základě modelu RaaS (Result as a Service), nejedná se o platformu, ale o all-in-one službu, kterou mohou zákazníci využívat pouze tehdy a v takovém rozsahu, v jakém potřebují. V rámci produktu NEOData je zahrnuta licence, podpora 24/7 i proaktivní dohled a konzultace. Zákazník nemusí alokovat vlastní hardware ani personální zdroje a platí pouze za reálně využité služby na principu pay-as-you-go. Samotná implementace řešení je navíc oproti platformě velice rychlá.

Po řešení Food Save, které společnost ADF představila na jaře letošního roku, je NEOData dalším produktem, který staví na dlouholetých zkušenostech firmy v oblasti pokročilé analýzy a zpracování dat a na spolupráci s předními světovými technologickými společnostmi, jako je SAS, VMware, Dell a další.

Více informací o službě NEOData je k dispozici na webových stránkách www.neodatabyadf.cz. 

O společnosti Analytics Data Factory:

Analytics Data Factory je na českém trhu dodavatelem a správcem řešení postavených na analytických technologiích společnosti SAS včetně veškerého navazujícího ekosystému, jako je hardware, operační systémy, databáze, vývojový a verzovací software, messaging infrastruktura nebo big data platformy. Analytics Data Factory se primárně specializuje na oblasti, ve kterých dle referencí poskytuje služby na špičkové úrovni. Jedná se především o oblast aktivního řízení vztahu se zákazníky v reálném čase (CRM), prevence vzniku podvodů v reálném čase, zpracování signálů a rozpoznávání obrazu v reálném čase, pokročilé analytiky na velkých a streamovaných datech, stabilizace a refaktoring / reverzní inženýrství a migrace a stabilizace systémových a integračních platforem. Mezi klienty patří Komerční banka, Česká podnikatelská pojišťovna, pojišťovna Kooperativa, Home Credit, a další. Více informací o společnosti je k dispozici na www.byadf.cz.

Společnost REMA Systém získala licenci MŽP. Provozem kolektivního systému bude i nadále podporovat udržitelnost

Společnost REMA Systém obdržela od Ministerstva životního prostředí (MŽP) oprávnění k provozování kolektivního systému dle nové legislativy. Splnila všechny podmínky dané zákonem pro zajišťování zpětného odběru odpadních elektrozařízení. REMA Systém díky svým službám podporuje odpovědný přístup k životnímu prostředí nejen obcí, firem a škol, ale i koncových spotřebitelů. V roce 2022 pomocí husté sběrné sítě zajistila šetrnou recyklaci a likvidaci rekordních 27 tisíc tun vysloužilých elektrospotřebičů.

Nový zákon 542/2020 Sb. o výrobcích s ukončenou životností, který nabyl účinnosti v roce 2021, výrazně upravil podmínky provozu kolektivních systémů pro zpětný odběr odpadu. Společnost REMA Systém všechny podmínky dané aktuální legislativou bez výhrady splnila. Díky tomu získala od Ministerstva životního prostředí oprávnění pro provoz kolektivního systému na dobu neurčitou, a to pro zcela všechny skupiny elektrozařízení, včetně solárních panelů, pro které dříve povinnosti nezajišťovala. REMA Systém na českém trhu vybudovala a nastavila unikátní systém sběrné sítě a bude pokračovat v provozu veřejných i neveřejných sběrných míst. Navíc REMA Systém své komplexní služby nabízí v rámci rozmanitých projektů, jako je Zelená firma, Zelená obec, Zelená škola či Buď líný.

„Naším dlouhodobým cílem po bezmála dvě dekády našeho působení na tuzemském trhu je zajišťovat maximálně kvalitní služby v oblasti recyklace a likvidace vysloužilých elektrozařízení. Rozhodnutí Ministerstva životního prostředí je potvrzením toho, že naši práci děláme velmi dobře,“ sděluje David Chytil, člen představenstva společnosti REMA Systém. Ta je jedním ze tří nejvýznamnějších kolektivních systémů sběru odpadních elektrozařízení v ČR. „Navíc máme za sebou nejlepší rok v historii fungování společnosti, kdy se nám podařilo sebrat dosud největší množství odpadních elektrozařízení,“ podotýká Chytil.

Rekordní výsledky

Společnost REMA Systém v roce 2022 zpětně odebrala v rámci své sběrné sítě přes 27 tisíc tun vysloužilých elektrospotřebičů, to znamená o šestinu větší množství než v předchozím roce. Jako již tradičně, tak i za rok 2022 přesáhla celková míra  zpětného odběru vysloužilých elektrospotřebičů zákonem stanovenou hranici 65 %.

REMA Systém se po celou dobu osmnácti let svého působení zaměřuje na podporu lokálních zpracovatelů. Společně se snaží zajistit co nejvyšší efektivitu v recyklaci vysloužilého elektrozařízení. Díky tomu dosahuje maximálního materiálového využití odpadních elektrozařízení, a to na hranici 94 %. Přitom minimální hranice pro jednotlivé skupiny elektrozařízení je stanovena zákonem v rozmezí 75 až 85 %.

„Zisk oprávnění od Ministerstva životního prostředí nás motivuje do dalších let a ukazuje, že zvolená cesta je správná. V žádném případě neslevíme z našich snah o ochranu životního prostředí. Vždy budeme hledat nová účinná řešení pro šetrnou recyklaci a likvidaci vysloužilých elektrospotřebičů. Naše práce nás stále baví a naplňuje, a to i díky skvělým partnerům, kterým patří poděkování za naše skvělé výsledky,“ popisuje další člen představenstva Ondřej Rybyšar. REMA Systém navíc neklade důraz jen na ochranu životního prostředí, ale i na společenskou odpovědnost. „Proto u partnerských zpracovatelských závodů velmi dobře fungují i chráněné dílny, které zaměstnávají osoby se sníženou pracovní schopností, kterým dává REMA Systém možnost uplatnění a seberealizace,“ doplňuje Rybyšar.

Hravá edukace nejen pro Zelené školy

Nová legislativa například zpřísňuje podmínky pro kolektivní systémy v oblasti edukace. Společnost REMA Systém se vzdělávání věnuje již mnoho let, a to díky svému projektu Zelená škola. Ten více než 560 školským zařízením od mateřských škol až po univerzity usnadňuje likvidaci odpadních elektrozařízení například pomocí jednorázových svozů nebo formou dlouhodobé spolupráce. Školy mohou pro své žáky využívat i certifikovaný vzdělávací program Odpad není k zahození. Osvětový program byl pro letošní rok inovován a rozšířen o interaktivní prvky, kdy děti mohou kombinovat zábavné pracovní listy s hraním online her. Navíc je program bezplatně dostupný ke stažení všem zájemcům, tedy nejen pedagogům.

Motivace k udržitelnosti firem, obcí i občanů

Pro získání licence od MŽP společnost REMA Systém prokázala, že provozuje dostatečně hustou sběrnou síť. Ta dnes nabízí již více než 20 tisíc míst zpětného odběru po celé České republice. Bohatá síť byla vybudována i díky partnerům z řad obcí a firem. Proto před 15 lety založila společnost REMA Systém projekt Zelená firma, který má dnes bezmála 2 800 členů, a Zelená obec sdružující přes 850 obcí. Cílem těchto iniciativ je podporovat odpovědné chování, usnadnit ekologickou recyklaci vysloužilých elektrospotřebičů a ušetřit práci s doprovodnou administrativou. „Firmy motivujeme k udržitelnému přístupu například pořádáním pravidelných sběrových akcí. Ta letošní právě probíhá, a to až do října 2023,“ upozorňuje David Chytil. „Nezapomínáme ani na participující obce. Proto starostům obcí, které mají největší množství sebraného vysloužilého elektrozařízení v přepočtu na obyvatele, předáváme příkladné certifikáty,“ vyjmenovává Chytil a dodává, že REMA Systém nezapomíná ani na koncové spotřebitele, kterým nabízí svůj servis prostřednictvím projektu Buď líný. Lidé si mohou nechat odvézt vysloužilé elektrospotřebiče pohodlně přímo ze svého domova.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, solární panely, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či vysloužilými elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Exit mobile version