Průměrný uživatel internetu využije denně 4,2 GB dat. TikTok dohání Facebook

Globální internetový provoz představuje 33 exabytů za den. Průměrný uživatel přitom využije denně okolo 4,2 gigabytů dat. 6,4 miliard mobilních zařízení přitom generuje jednu třetinu provozu, zatímco 1,4 miliardy fixních zařízení (například domácí wi-fi) generuje dvě třetiny provozu. Top 8 největších poskytovatelů obsahu, jako jsou Google, Facebook nebo Netflix, se dělí o více než dvě třetiny celkového internetového provozu. Vyplývá to z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Můžeme vidět, že objem dat, které protečou sítí, je opravdu obrovský. U fixních zařízení jde průměrně o 15,7 GB dat denně. To je velký rozdíl oproti mobilním zařízením, u kterých se jedná pouze o 1,7 GB. Další rozdíl je také v tom, jaké aplikace tato data spotřebovávají. Zatímco u fixních zařízení je největší položkou video, které spotřebovává 39 % dat, u mobilních zařízení jde hlavně o sociální média s 35% využitím dat. Zajímavé je, že TikTok u mobilních aplikací je už na třetím místě ve spotřebě dat, vlastně skoro stejně jako Facebook. A podobně jako Facebook jej denně používá více než třetina mobilních uživatelů,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na analýzy dat a spolumajitel společnosti ComSource, která je exkluzivním partnerem analytické společnosti Sandvine v České republice. Nejvíce dat u obou forem pak využívá aplikace YouTube (u fixních zařízení 16 % a u mobilních 21 %), na druhém místě je u mobilů Facebook (18 %) a u fixních zařízení Netflix (12 %), na třetím místě najdeme u fixních zařízení Facebook (9 %) a u mobilních pak výše zmíněný TikTok (15 %).

S tím, jak se stále více uživatelů stává zároveň tvůrci obsahu, rostou na důležitosti také hodnoty uploadu. Data ukazují, že zatímco na fixních zařízeních se upload využívá zejména k přenosu souborů a uploadování videí, u mobilních zařízení jde spíše o upload obsahu na sociální sítě. 15 % domácností vlastní Xbox, který při cloudovém hraní spotřebuje 22 GB dat za hodinu. 9 % domácností má PlayStation Downloads a spotřebovávají zhruba 11,3 GB dat, tedy zhruba 3x více než například Netflix.

Zajímavé jsou také výsledky za jednotlivé kontinenty. U stahování dominuje ve všech regionech video. S tím souvisí také to, že ve všech regionech je nejsilnější aplikací YouTube. Na druhém místě je pak v Evropě a Asijsko-pacifickém regionu Netflix, zatímco v Americe je to Amazon Prime a Netflix je až na třetím místě. V Asijsko-pacifickém regionu zabírá třetí místo Facebook, zatímco v Evropě je to britská streamovací platforma pro sport a zábavu DAZN. Ve všech třech regionech je největší hodnotou uploadu sdílení souborů. V Americe a Evropě je následováno videem a komunikací, zatímco v Asii je na třetím místě hraní her. To vše vyplývá z reportu Sandvine Phenomena.

O Sandvine

Sandvine se specializuje na optimalizaci kvality uživatelských zkušeností aplikací (App QoE), což je klíčový ukazatel spokojenosti zákazníků telekomunikačních služeb. Díky kombinaci správy dat a síťové inteligence dokáže Sandvine přesně analyzovat a klasifikovat internetový provoz. Pomocí strojového učení pomáhá poskytovatelům služeb efektivně řešit problémy s kvalitou aplikací a zlepšovat provozní efektivitu.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

Zneužití práva a tvorba holdingu – svítá na lepší časy?

Na rozhodovací stůl Nejvyššímu správnímu soudu přistál další případ tzv. zneužití práva při tvorbě holdingové struktury. Dosavadní judikaturu bylo možné vnímat spíše negativně, a tak odborná veřejnost s napětím očekávala, jak dopadne další kauza. Tématu se v komentáři věnuje Jana Šejnohová, advokátní koncipientka ze společnosti BDO Legal.

Nejvyšší správní soud ve věci žalobkyně FPPV s.r.o. přináší nový pozitivně laděný pohled na otázku vytváření holdingových struktur a zneužití práva. Dle našeho názoru tím dává poměrně jasně najevo, že nelze bez zkoumání konkrétních okolností házet všechny holdingové struktury do jednoho „pytle“ s názvem zneužití práva a automaticky doměřovat poplatníkům vysoké daně.

Soud se v předmětném rozsudku zabýval případem společnosti, která byla správcem daně nařčena, že založila holdingovou strukturu výhradně za účelem získání daňové výhody. S názorem správce daně se však neztotožnil a uvedl, že společnost již v daňovém řízení dostatečným způsobem objasnila legitimní ekonomický účel založeného holdingu – nemohlo se tak jednat o zneužití práva. Nicméně soud dále zdůraznil, že je podstatné, aby každý subjekt, který zakládá holdingovou strukturu, byl schopen prokázat, že tato slouží k dosažení ekonomických cílů, jako je například restrukturalizace, příprava na budoucí akvizice, centralizace správy majetku, vstup na nové trhy nebo ochrana rodinného majetku a nejde tak pouze o zastírání skutečného stavu ve snaze se vyhnout daňové povinnosti.

Tento rozsudek tak přináší podnikatelům větší jistotu při vytváření komplexních holdingových struktur. Zároveň však klade vyšší nároky na kvalitní dokumentaci jednotlivých kroků vedoucích k založení holdingové struktury.

Vzhledem k výše uvedenému vnímáme, že rozsudek Nejvyššího správního soudu představuje významný milník. Potvrzuje, že holdingové struktury mohou mít své legitimní opodstatnění a nemohou být automaticky považovány pouze za nástroje daňové optimalizace. Nelze taktéž opomenout skutečnost, že se jedná o jedno z prvních „pozitivních“ rozhodnutí v tomto směru. Závěrem dodáváme, že i když tento rozsudek představuje významný krok kupředu, je důležité si uvědomit, že každý případ je specifický a správce daně může nadále zkoumat jednotlivé případy zakládání holdingových struktur. Současně při jejich tvorbě doporučujeme nepodcenit „přípravnou“ fázi holdingu, v rámci níž zpravidla dochází ke genezi cílů, představ a myšlenek fungování samotné struktury. Není pak nic jednoduššího, než takto na papír zhmotněné myšlenky předložit při kontrole finančnímu úřadu a dát mu tak jasně najevo, že byl vytvořením holdingu od počátku sledován legitimní ekonomický cíl.

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Společnost má kanceláře v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář a BDO Valuation, s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 115 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž čítá více než 1 750 kanceláří.

SAP představil využití AI agentů, asistent Joule pokryje 80 % nejčastějších úkolů

Na své výroční konferenci SAP TechEd představila společnost SAP řadu novinek z oblasti umělé inteligence. Digitální asistent Joule začne využívat AI agenty a bude podporovat 80 % nejčastějších pracovních úkolů v systémech softwarové společnosti. Mezi další inovace patří řešení SAP Knowledge Graph nebo pokročilé funkce pro vývojáře.

„Inovace SAP se zaměřují na praktické využití v byznysu, aby mohly podniky plně využít potenciál umělé inteligence,“ uvedl Muhammad Alam, člen představenstva SAP, který v softwarové společnosti vede oddělení produktového vývoje.

Joule a AI agenti

Digitální asistent Joule, kterého firma před rokem uvedla na trh, bude nově využívat AI agenty zaměřené na konkrétní pracovní úkoly. Agenti dokáží přebrat některé činnosti uživatelů. Ve finančním účetnictví mohou zautomatizovat proplacení a zpracování faktur včetně aktualizace účetní knihy při řešení nesrovnalostí. V systému rozpoznají nesprávně vyplněné nebo chybějící faktury, zanalyzují kontext a daný problém vyřeší. Joule bude podporovat 80 % nejčastějších pracovních úkolů v systémech SAP.

Efektivnější práce s daty

Na konferenci představila softwarová společnost i řešení SAP Knowledge Graph, které prostřednictvím mapování dat a jejích propojení poskytne uživatelům podrobný přehled o obchodnímu kontextu pro efektivnější rozhodování. Řešení nabídne sadu předpřipravených scénářů s čísly objednávek, fakturami nebo zákazníky, a sníží tak potřebu manuálního datového modelování. Prostřednictvím ukotvení AI v obchodní sémantice zredukuje riziko nepřesných nebo nerelevantních výsledků, což podnikům usnadní využití generativní umělé inteligence. Řešení bude zákazníkům k dispozici od prvního čtvrtletí příštího roku.

Novinky pro vývojáře

Největší technologická firma v Evropě představila i novinky pro vývojáře. Řešení SAP Build pro vývoj aplikací s minimální znalostí programování rozšířila o vyhledávání v dokumentacích a vysvětlení kódu. Tyto funkce by měly urychlit programování v jazycích Java a JavaScript. Nový nástroj Extensibility Wizard vývojářům umožní přístup přímo ze systémů ve veřejném cloudu.

Původní závazek vyškolit dva miliony vývojářů po celém světě do roku 2025 se podařilo softwarové firmě splnit už letos. Na oznámení navázala dalším rozšířením kursů a certifikací nejen v oblasti generativní umělé inteligence a jejímu etickému využití na své vzdělávací platformě. SAP tím navázal na svůj krok z letošního září, kdy aktualizoval své zásady o etickém využívání AI podle standardů UNESCO, které se nyní vztahují na konkrétní partnerské systémy, systémy třetích stran i na všechny zaměstnance.

O společnosti SAP

SAP je světovým lídrem v oblasti podnikových aplikací a umělé inteligence pro byznys a nachází se na pomezí technologií a podnikání. Více než padesát let se organizace spoléhají na SAP, aby jim pomohl dosahovat výjimečných výsledků prostřednictvím integrace klíčových podnikových procesů zahrnující finance, nákup, lidské zdroje, řízení dodavatelských řetězců nebo vztahy se zákazníky. Další informace naleznete na www.sap.com.

V České republice zaměstnává SAP přes 3 500 lidí a patří mezi největší IT zaměstnavatele. Zákazníci SAP vytváří 80 % českého HDP. Celosvětově využívá řešení SAP 99 ze 100 největších firem.

Padesátníci v IT: jejich počet roste. Věk ale může u pohovorů znamenat zásadní handicap

Informační technologie jsou doménou převážně mladých. V posledních letech ale roste počet odborníků ve věkové kategorii nad 50 let. Jak si stojí starší generace ve světě jedniček a nul?

Ajťáci často začínají svou kariéru brzy, někdy už během středoškolského studia, díky čemuž získávají cenné zkušenosti a odborné dovednosti ve velmi nízkém věku. Dynamické pracovní prostředí v informačních technologiích navíc přitahuje zejména mladé profesionály. V poslední době informační technologie lákají i starší ročníky. „Podle našeho průzkumu je v IT oborech nejvíce zastoupena věková skupina 25 až 34 let, druhou nejvíce rozšířenou věkovou skupinu tvoří lidé ve věku 35 až 44 let. Mladší věková skupina je často spojována s rychlou adaptací na nové technologie a inovace, což je v IT průmyslu klíčové. Lidé starší 50 let pracující v informačních technologiích jsou spíše výjimkou, aktuálně podle odhadů tvoří zhruba pět procent IT komunity. Jejich počet ale postupně roste. Tito starší odborníci nejčastěji zastávají pozice seniorních specialistů, konzultantů, architektů systémů nebo vedoucích projektů. Jejich zkušenosti a hluboké znalosti jsou cenné zejména v oblastech strategického plánování, řízení projektů a mentorování mladších kolegů,“ uvedla Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

Informační technologie patří k nejlukrativnějším oborům současnosti. Není proto divu, že zájem o práci v tomto oboru roste napříč generacemi. I starší lidé, kteří v IT nikdy nepracovali, mohou práci ve světě jedniček a nul zkusit. V mladé konkurenci to ale nebudou mít snadné. „I lidé po padesátce mají šanci začít pracovat v IT, i když předtím působili v jiném oboru. Mnoho firem a institucí nabízí rekvalifikační kurzy a programy, které jsou zaměřeny na zájemce o kariéru v informačních technologiích bez ohledu na jejich předchozí profesní zkušenosti. Šance na uplatnění ale není tak vysoká jako u juniorních uchazečů,“ upozornila Denisa Janatová.

Právě vyšší věk ale může během pracovních pohovorů představovat zásadní nevýhodu. Firmy mají často ze zaměstnávání starších IT odborníků obavy. Jednoduše se bojí toho, že starší kolegové do mladého kolektivu nezapadnou. „Vyšší věk uchazečů může při výběrovém řízení představovat problém, někdy může být i jediným důvodem pro nepřijetí uchazeče. V mladších a dynamických týmech je často kladen důraz na flexibilitu, adaptabilitu a rychlé přizpůsobení se novým technologiím, což jsou přednosti zejména mladších uchazečů. Přesto si mnoho firem stále více uvědomuje hodnotu zkušeností a odbornosti, které starší pracovníci přinášejí. Proto se snaží vytvářet inkluzivní pracovní prostředí, kde je věk méně důležitý než schopnosti, dovednosti a praxe. Firmy, které dokážou využít široké spektrum dovedností napříč generacemi, často získávají konkurenční výhodu díky rozmanitosti pohledů a zkušeností,“ vysvětlila Denisa Janatová.

Starší generace přináší do informačních technologií hned několik významných výhod. „Mezi hlavní výhody patří bohaté zkušenosti a hluboké odborné znalosti. Tito pracovníci mají často rozsáhlé znalosti o různých technologiích a systémech, což může být velmi užitečné při řešení komplexních problémů. Díky dlouhodobé praxi mají vyvinuté strategické myšlení a dokážou lépe plánovat a předvídat potenciální problémy. Další výhodou je vysoce rozvinuté soft skills, jako je trpělivost, schopnost mentorovat a vést tým, což přispívá k lepšímu týmovému prostředí a podpoře mladších kolegů,“ vyjmenovala Kateřina Marešová, ředitelka obchodního oddělení a oddělení péče o zákazníky společnosti smitio.

Na druhou stranu existují i nevýhody spojené s nástupem starší generace do mladých týmů. „Jednou z nich může být pomalejší adaptace na nové technologie a pracovní metody, protože mohou mít tendenci držet se osvědčených postupů a být méně ochotní experimentovat. To může zpomalit inovace a přijetí moderních nástrojů a technik. Další nevýhodou mohou být větší nároky na zdravotní benefity a pracovní flexibilitu,“ přiblížila Kateřina Marešová.

SMITIO, smitio.com/cs

Na začátku bylo smitio kariérní platformou pro IT komunitu, která klade důraz na transparentnost a otevřenou komunikaci. V rychle se měnícím a dynamickém trhu se smitio neustále rozvíjelo a přizpůsobovalo se novým potřebám a trendům. Postupně rostlo a reagovalo na výzvy trhu, až dosáhlo své současné podoby jako komplexní služby pro nábor, včetně recruitmentu.

Smitio vychází ze zkušeností a potřeb IT komunity a spojuje je s projektovými týmy. Jeho vývoj je důkazem toho, jak se dokáže adaptovat a inovovat v souladu s potřebami a dynamikou trhu. Smitio je nejen prostředkem pro efektivní nábor IT specialistů, ale také platformou, která posiluje propojení a spolupráci mezi jednotlivci a týmy v oblasti IT.

Qerko: Mapa moderních gastropodniků, přes 1,2 milionu uživatelů a nyní i celoevropská licence od ČNB

Už více než jednomu milionu uživatelů přináší aplikace Qerko unikátní zážitek z návštěvy gastropodniků. Za poslední rok zprocesovalo dohromady více než čtyři miliony plateb v celkové hodnotě 1,5 miliardy korun. Meziročně rozšířilo svou síť o čtvrtinu, takže dnes mohou milovníci gastronomie využít Qerko ve více než 1 400 restauracích, bistrech, hospodách a kavárnách. Český startup rozšířil nově svou aplikaci například o funkci Qerko stories, skrze kterou mohou restaurace komunikovat se zákazníky. Díky nově získané licenci od České národní banky bude moci nyní Qerko nabídnout svou aplikaci ve všech zemích EU.

„První polovina letošního roku pro nás byla významná díky několika událostem. Hned v lednu jsme překonali hranici jednoho milionu uživatelů, kterých od té doby přibylo dalších dvě stě tisíc. V průběhu roku jsme představili řadu novinek pro podniky i uživatele, které z Qerka dělají ‚super aplikaci‘ pro segment gastronomie,“ komentuje Lukáš Kovač, zakladatel a CEO Qerka.

Více uživatelů i dýšek

Jeden milion registrovaných uživatelů překonalo Qerko hned v lednu letošního roku a do září přidalo dalších dvě stě tisíc uživatelů. Prostřednictvím aplikace uživatelé letos zaplatili útratu za více než čtyři miliony plateb, tedy meziročně o 50 % více. Od založení společnosti přitom uživatelé zaplatili přes 10 milionů jídel. Za poslední rok přitom Qerko zprostředkovalo platby za více než 1,5 miliardy korun, v meziročním srovnání o 52 % více. Jen za spropitné utratili hosté skrze Qerko téměř 160 milionů korun. Letos přitom o téměř dvě třetiny více než loni touto dobou. Celkem za uplynulý rok dali hosté obsluze 60 milionů korun.

Počet restaurací využívajících Qerko vzrostl v meziročním srovnání o čtvrtinu, oproti roku 2022 o více než polovinu. Zatímco v uplynulých letech byla aplikace populární zejména v Praze, v současnosti získává na popularitě i v ostatních krajích. Pražské podniky z původních 60 % při založení Qerka letos tvoří jen třetinu z portfolia Qerka.

„Chceme ukázat, že za skvělým zážitkem v gastronomii nemusejí lidé zdaleka jen do hlavního města. Od počátku se proto snažíme svoji aplikaci ukazovat jak hostům, tak restauratérům napříč celou Českou republikou. Dnes návštěvníkům podniků nabídneme největší gastromapu prověřených podniků, kterou mohou mít vždy u sebe v kapse,“ uvádí Kovač.

Mezi novinkami letošního roku představilo Qerko mimo jiné funkci Qerko stories. Skrze ni mohou podniky informovat hosty nejen o své nabídce, ale i akcích a dalších událostech. Sledovat svůj oblíbený podnik mohou uživatelé po zaplacení své první útraty. Od spuštění funkce v únoru letošního roku publikovaly podniky téměř 2 000 stories a dosáhly celkem jednoho milionu impresí.

„Svoji aplikaci jsme původně zamýšleli jako nástroj pro rychlé a pohodlné placení v restauracích. Postupem času jsme však objevili mnoho nových příležitostí, jak návštěvníkům zpříjemnit zážitek z jejich oblíbeného podniku. Jsem rád, že se nám v prvním pololetí roku 2024 podařilo dosáhnout tolika významných milníků,“ doplňuje Kovač.

Přinést bezpečnostní standard

Aby si uživatelé mohli být jisti, že svou útratu platí bezpečně, musí aplikace splňovat regulace stanovené Českou národní bankou. Současnou licenci Poskytovatele platebních služeb malého rozsahu nyní Qerko rozšířilo na licenci platební instituce. Splněním přísnějších kritérií bezpečnosti může nyní své služby nabízet v neomezené výši napříč Evropskou unií.

„Qerko je aktuálně jediným řešením QR plateb v restauracích na trhu, které má licenci od ČNB, což na nás klade nároky na správné zabezpečení svěřených finančních prostředků. Zároveň nám to umožňuje do budoucna přinášet nové platební metody a rozšiřovat dál svou působnost na území Evropského hospodářského prostoru,“ uzavírá Kovač.

Více o aplikaci Qerko

Qerko je revoluce v gastronomii. Mobilní aplikace umožňuje zákazníkům pomocí QR kódu okamžitou úhradu útraty v restauraci. Každý může platit to, co měl. Už žádné „dohromady, nebo zvlášť – a poprosím vás k pokladně“. Obsluha má více času na samotný servis a ušetří čas strávený kasírováním. Qerko, které disponuje celoevropskou licencí ČNB, umožňuje svým podnikům skutečně poznat své zákazníky, odměnit je za věrnost a motivovat je k návratu. Data o platbách Qerko transformuje do vhledu restaurací o zákaznickém chování a CRM systému, z něhož je jednoduché automatizovaně naplánovat kampaně na segmenty zákazníků na základě jejich nákupního chování. To vše, aniž je narušeno soukromí uživatelů. Oproti platbě kartou dostává obsluha i větší spropitné. Služba je napojená přímo na pokladní systém, takže se veškeré platby propisují rovnou do pokladny a obsluha je vidí. Navíc se při platbě přes aplikaci netisknou zbytečné účtenky. Qerko je rychlé, efektivní, bezpečné a zelené.

Crowe představuje novou službu Open business in the Czech Republic

Poradenská firma Crowe představila novou komplexní službu Open business in the Czech Republic. Tato služba má usnadnit zahraničním společnostem vstup a rozvoj jejich podnikání v České republice.

Firma Crowe asistovala za posledních pět let při vstupu na český trh několika desítkám zahraničních společností, nejčastěji z technologického sektoru. Nová služba je určena jak pro začínající podniky, tak pro zavedené společnosti hledající expanzi.

„Zahraniční firmy se často potýkají s překážkami, jako je jazyková bariéra, komplikace při zakládání bankovního účtu, získání povolení nebo registrace u úřadů,“ říká Ivana Brancuzká, country manažerka společnosti Crowe a dodává: „České zákony a předpisy se poměrně často mění, což ztěžuje orientaci zahraničním společnostem. Naše komplexní služba je navržena tak, aby tyto zátěže zvládly společnosti vstupující na tuzemský trh během několika jednotek týdnů, samozřejmě v závislosti na požadavku klienta.

Digitalizace usnadňuje komunikaci se státem

„Digitalizace a zavádění umělé inteligence do našich služeb nám v poslední době výrazně usnadňuje práci a umožňuje poskytovat ještě kvalitnější a efektivnější poradenství, tak abychom se mohli soustředit na poskytnutí přidané hodnoty pro naše klienty,“ uvádí Ivana Brancuzká.

Podle Jiřího Šindeláře, ředitele daňového oddělení Crowe je pro zahraniční firmy klíčové rozhodnutí ohledně výběru vhodné právní struktury. „Společnost s ručením omezeným je jednou z nejpopulárnějších forem podnikání pro zahraniční investory v České republice. Další možností je pobočka zahraniční společnosti, která představuje alternativu pro rychlejší a méně administrativně náročný vstup na český trh,“ dodává.

Nová služba Doing Business v České republice zahrnuje kromě komplexního poradenství v oblastech, jako jsou právní, daňové a účetní záležitosti také pomoc při identifikaci vhodných obchodních a investičních příležitostí, přípravu zakladatelských dokumentů, získání živnostenských oprávnění a potřebných licencí.

Crowe Czech Republic působí na českém trhu přes 30 let a patří do sítě firem Crowe Global, jenž je jednou z 10 největších účetních a poradenských sítí na světě. Podporuje klienty v oblasti účetnictví, daní, auditu a poradenství. Společnost je odborníkem na český trh a zdejší ekonomická odvětví a pomáhá klientům s expanzí do ČR. Specializuje se na poskytování auditorských služeb pro střední a velké podniky. Firma se aktivně podílí na rozvoji podnikatelského prostředí v České republice a sdílení best practices ze zahraničí. Nabízí komplexní daňové poradenství, včetně optimalizace daňové struktury pro mezinárodní společnosti působící v ČR a poskytuje outsourcing účetnictví a mzdové agendy.

Pluxee: Limit na volnočasové benefity v roce 2025 je štědřejší

Benefity jsou jedním ze střípků do celé mozaiky spokojenosti zaměstnanců. Ovšem jedním z těch důležitých, zvláště pokud je řeč o volnočasových benefitech. Nová legislativa je od ledna 2024 zastropovala, limit se ale bude valorizovat. Jeho nová výše pro rok 2025 je už známá, bude o téměř 1300 korun vyšší.

Zaměstnanecké benefity pomáhají posilovat firemní kulturu a s tím spojenou loajalitu. A zvláště v posledních letech pomáhají touto cestou firmy svým lidem i ekonomicky, ti pak nemusí tolik omezovat své volnočasové aktivity. Nejedna firma tak byla velmi štědrá, legislativa je příliš nelimitovala. Jediným omezením byl limit na rekreaci ve výši 20 tisíc korun ročně, ostatní benefity mohli zaměstnavatelé přidělovat v libovolné výši. Vláda chtěla v rámci konsolidačního balíčku, který připravovala v roce 2023, nepeněžní benefity od ledna 2024 zrušit, ale nakonec je nová legislativa zastropovala. „Volnočasové benefity jsou tak nově zastropované, je zde ale nastavený valorizační mechanismus,“ říká Martina Machová, HR ředitelka společnosti Pluxee (dříve Sodexo Benefity). „Limit je stanovený na polovinu průměrné mzdy.“ Ta pro rok 2024 činí 43 967 korun a limit pro nepeněžní benefity je tak letos 21 983 korun. A nyní je již jasné, že pro příští rok bude limit vyšší. Průměrná mzda pro rok 2025 totiž podle parametrů vyhlášených v nařízení vlády (282/2024 Sb.) činí 46 557 korun. Díky tomu limit pro volnočasové benefity od ledna 2025 stoupne na 23 278 korun.

Jak je to s daněmi a odvody

Do této částky nepodléhá na straně zaměstnance zdanění. „Daně a odvody se platí jen tehdy, když zaměstnanci dostanou od svého zaměstnavatele nadlimitní plnění,“ vysvětluje Machová. Jinými slovy, nadlimitní částka se chová jako mzda. „S tím souvisí i nová povinná administrativa, vše se musí pečlivě hlídat, firma musí u každého zaměstnance vést evidence čerpání benefitů,“ doplňuje Machová. Plnění je třeba načítat průběžně na mzdovém listu a zaměstnance na něj upozorňovat. Danění má být totiž také průběžné. Pokud by tedy konkrétní pracovník překročil limit například teď v říjnu, v listopadu by mu jej firma měla dodanit.

Co do limitu patří a co ne

Rovněž musí zaměstnavatelé více přemýšlet o tom, jak benefitní baliček nastavit, aby byl pro jejich pracovníky zajímavý. „To pro změnu komplikuje fakt, že není úplně snadné rozlišit, co se do limitu pro nepeněžní benefity počítá a co nikoliv,“ zdůrazňuje Machová. „Například Cafeterie se do limitu započítává, ale až v okamžiku čerpání. Naproti tomu u předplacených benefitních karet se do limitu započítává připsaný, nikoliv vyčerpaný limit.“ Do limitu volnočasových benefitů jsou zahrnuty také příspěvky na nadstandardní zdravotní péči, příspěvky na rekreaci, předplatné do divadla či permanentky na fotbal, hokej či do zoo. A spadá sem také firemní školka.

Pokud by ale firma uspořádala autobusový výlet do divadla či na sportovní akci (včetně vstupenek), pořádala teambuilding nebo vánoční večírek, do limitu to spadat nebude. Stejně tak třeba finanční dary k výročí, které se zdaní v rámci mzdy.

O nové značce Pluxee

Od ledna 2024 se Sodexo Benefity v České republice přejmenovalo na Pluxee. Sodexo Benefity, přední světový partner v oblasti zaměstnaneckých benefitů a angažovanosti, dostává nové jméno Pluxee proto, aby lépe pomohl firmám se změnami na pracovním trhu a s očekáváním jednotlivých zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění a aby podpořil svou strategii růstu prostřednictvím vytvoření větší hodnoty pro všechny cílové skupiny. Přijetím nové identity se chce Sodexo Benefity výrazněji odlišit od konkurence na mimořádně dynamickém trhu.

Pluxee umožní svým klientům podporovat značku zaměstnavatele tím, že svým zaměstnancům nabídne inovativní a personalizovaná řešení, a to tváří v tvář velkým změnám na pracovním trhu. Cílem Pluxee je pomoci každému zaměstnanci užívat si více toho, na čem mu skutečně záleží.

Více informací: https://www.pluxee.cz/

Digitalizované firmy odhadnou roční výsledek už nyní. Mohou lépe plánovat

Začátek podzimu je v hospodaření firem významným milníkem. Pokud mají digitalizované, průběžně zpracované účetnictví, mohou díky přístupu k aktuálním datům lépe odhadnout, jak dopadne jejich celoroční výsledek. Díky tomu snáze plánují, zda nyní ještě nakoupit potřebné vybavení, či naopak šetřit na příští investice. V České republice tato aktuální data využívá pětina firem s 10 a více zaměstnanci.

Právě skončený třetí kvartál je pro firmy, které mají dostatečně digitalizované finance a účetnictví, a tedy okamžitý přístup k aktuálním datům, obdobím, v němž se poměrně přesně rýsují výsledky hospodaření za celý rok. To jim přináší velkou výhodu mj. v plánování na rok následující. Mohou si tak lépe stanovit priority, naplánovat větší investice, nákupy strategického vybavení, či naopak utahování opasků. Zároveň mohou být digitalizované firmy zvýhodněny při žádostech o bankovní úvěry. „Je velký rozdíl, pokud odhadnete výši daně z příjmů už na podzim, nebo jí budete znát nejdříve na jaře následujícího roku,“ vysvětluje Bohuslava Kutnerová, spolumajitelka společnosti Arelas, která firmám pomáhá s přechodem na digitální účetnictví. Podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) prováděla pokročilou analýzu dat v roce 2023 necelá pětina tuzemských firem s 10 a více zaměstnanci (19 %). Velké podniky tak činily výrazně častěji než malé firmy (52 % velkých, třetina středně velkých a 15 % malých). V rámci EU je Česká republika na třetím místě od konce.

Je běžnou praxí, že se účetní ve své praxi setkávají s firmami, které teprve v březnu zjistí, že budou platit překvapivě vysokou daň, a zároveň potřebují zainvestovat, obnovit vozový park, či nakoupit počítače. „Kdyby měly včas přístup k aktuálním datům, mohly by si vše pořídit a vykázat v nákladech ještě před koncem roku, a tím ušetřit na daních. S papírovým účetnictvím, které se zpracovává nárazově, nemají k dispozici aktuální data a nemohou tato strategická rozhodnutí kvalifikovaně naplánovat,“ říká Kutnerová.

Bez aktuálních dat manažerské řízení pokulhává

Firmy bez aktuálních a přesných údajů podle ní také přicházejí o možnost analýzy trendů, posouzení finančního zdraví, a nedokážou správně identifikovat potenciální problémy a přijmout odpovídající manažerská rozhodnutí. Expertka uvádí příklad, kdy i zdánlivě banální každodenní operace, jako je platba firemní kartou, promlouvá odlišně do hospodářského výsledku digitalizovaných, či naopak analogově účtujících podniků: „Ve firmách se často tvoří doslova fronty nedodaných účtenek za nákupy platební kartou. Součet všech dokladů tvoří významnou částku nákladů. Přitom řešení je jednoduché,“ vysvětluje Kutnerová s tím, že mobilní aplikace dokáže naskenovaný doklad po nákupu automaticky odeslat ke schválení nadřízenému a k okamžitému zaúčtování.

Zdroj statistiky ČSÚ: https://csu.gov.cz/produkty/vyuzivani-informacnich-a-komunikacnich-technologii-v-podnikatelskem-sektoru-2023

Autor: Václav Kodým

vshosting spouští GPU-as-a-service: Dostupné vysoce výkonné servery pro nejnáročnější výpočetní úlohy

Společnost vshosting, jeden z nejvýznamnějších poskytovatelů cloudových služeb na českém trhu, oznamuje spuštění nové služby GPU-as-a-service. Ta přináší okamžitý přístup k vysoce výkonným serverům s nejnovějšími GPU od NVIDIA, konkrétně modely H100 a L40S, a na vyžádání dokonce i s nejvýkonnějším modelem H200. Tato služba je určena pro společnosti, které potřebují řešit náročné výpočetní úlohy, jako jsou strojové učení, umělá inteligence (AI), vědecké výpočty, nebo analýzy velkých dat, ale i automatizaci zákaznické péče nebo zpracování velkého objemu fotek či videí.

V situaci, kdy je na trhu globální nedostatek výkonných GPU serverů a dodací lhůty čipů NVIDIA se protahují na měsíce, vshosting nabízí řešení, které umožňuje firmám využívat tyto výpočetní kapacity bez nutnosti investic do vlastního hardwaru. GPU-as-a-service vshosting je tedy odpovědí na současnou vysokou poptávku po výpočetním výkonu, kterou umělá inteligence a další moderní technologie vyžadují.

Rychlá dostupnost a flexibilita jako klíčové výhody

„Díky našim strategickým partnerstvím jsme schopni firmám zajistit přístup k nejmodernějším serverům s GPU od NVIDIA během pouhých dvou až tří týdnů,“ říká Marián Holý, komerční ředitel vshosting. „To je obrovská výhoda v době, kdy čekací doby na GPU servery běžně přesahují tři měsíce. Naše služba navíc umožňuje firmám přizpůsobit si výkon a konfiguraci na míru, ať už formou fyzických serverů, nebo prostřednictvím cloudu.“

Přístup k serverům s nejnovějšími GPU, jako je NVIDIA H100 či L40S, je ideální pro výpočetně náročné úlohy, které vyžadují masivní paralelizaci a zpracování velkého množství dat v reálném čase. Pro firmy s mimořádnými nároky na výkon pak vshosting nabízí i konfigurace s nejnovějšími grafickými kartami NVIDIA H200, které umožňují dosáhnout ještě vyšší výpočetní kapacity.

Úspory díky pronájmu místo nákupu vlastního hardwaru

Vysoké náklady a dlouhé dodací lhůty spojené s pořízením a provozem GPU serverů činí vlastní nákup pro mnoho organizací téměř nemožným. Místo toho vshosting poskytuje flexibilní službu pronájmu GPU serverů, která eliminuje starosti spojené s nákupem a správou hardwaru. „Výhodou naší služby je nejen krátká dodací lhůta, ale i možnost pronajmout si GPU server bez závazku třeba na jeden den za cenu již od 26 EUR, což je perfektní způsob, jak si ověřit jeho výkon,“ dodává Holý.

Kromě toho nabízí vshosting plnou podporu při konfiguraci a optimalizaci serverů tak, aby jejich výkon přesně odpovídal potřebám zákazníka. V případě potřeby může klient vshostingu snadno škálovat výpočetní jednotky o další karty nahoru, či dolů. Tým odborníků přitom poskytne komplexní podporu při konfiguraci, optimalizaci a řešení případných problémů. Servery jsou designovány pro snadné přizpůsobení výkonu podle aktuálních potřeb organizací. To zajišťuje, že firmy mohou své výpočetní úlohy řešit efektivně a bez komplikací.

Bezpečnost a vysoká konektivita samozřejmostí

Vshosting své GPU servery umisťuje do datacenter, která splňují nejvyšší bezpečnostní standardy a jsou chráněna proti kybernetickým hrozbám. Kromě toho servery disponují konektivitou 2×400 Gbps, což zajišťuje vysokou dostupnost a stabilitu i pro ty nejnáročnější aplikace. To znamená, že zákazníci vshosting mají nejen okamžitý přístup k výpočetnímu výkonu, ale také jistotu, že jejich data jsou bezpečně uložena a zpracovávána.

„Naší vizí je umožnit českým firmám přístup k nejmodernějším technologiím, aniž by musely investovat obrovské prostředky do vlastní infrastruktury,“ uzavírá Marián Holý. „V oblasti umělé inteligence a pokročilých výpočetních úloh vidíme obrovský potenciál, a díky GPU-as-a-service můžeme tento potenciál zpřístupnit i menším firmám, které se tak stanou konkurenceschopnější nejen na českém, ale i globálním trhu.“

O společnosti vshosting
Společnost vshosting je od roku 2006 největším poskytovatelem cloudových služeb v České republice. High-performance služby vshostingu i díky vlastnímu datacentru splňují nejpřísnější požadavky na bezpečnost, dostupnost a škálovatelnost. Seniorní administrátoři se všemi potřebnými certifikacemi jsou k dispozici všem klientům 24/7

Uber Safari nabídne pravou africkou divočinu na dosah ruky

Uber přináší svým zákazníkům další neopakovatelné dobrodružství. Po populárních letních zážitcích, mezi které patří luxusní lodě na Mykonosu, soukromé plavby po pařížské Seině nebo lety balonem nad Kappadokií, nyní představuje novou službu Uber Safari, v rámci které si můžete zarezervovat výlet do nádherné africké divočiny v Kapském Městě.

Uber Safari je jednodenní výlet určený návštěvníkům Kapského Města, kteří chtějí na vlastní oči vidět nejpopulárnější africká zvířata v jejich přirozeném prostředí. Celodenní dobrodružství ve volné přírodě je možné rezervovat díky partnerství Uberu s Aquila Private Game Reserve, jednou z nejoblíbenějších jihoafrických rezervací. Služba je k dispozici výhradně v aplikaci Uber, a to od 1. října letošního roku do 1. února 2025.

„Chceme našim zákazníkům nabídnout možnost prožít jejich vysněná dobrodružství, a to s pohodlím a lehkostí, kterou milují a znají z aplikace Uber. Tak vznikl koncept ‚Go Anywhere‘, jehož součástí je i služba Uber Safari,“ říká Frans Hiemstra, Regional General Manager Uberu na Blízkém východě a v Africe. „Uber Safari je jednou z našich dosud nejodvážnějších nabídek a díky technologii Reserve je rezervace velkolepého cestovatelského dobrodružství po jižní Africe snazší než kdykoli předtím.“

Celodenní výlet zahrnuje vyzvednutí v Kapském Městě značkovým vozem Uber Safari a následnou dopravu do rezervace. Po příjezdu na hosty čeká uvítací přípitek a oběd. Poté budou cestující rozděleni do menších skupin a umístěni do vozů upravených pro cestování po safari. Tříhodinovou prohlídkou safari je provedou terénní průvodci. Ti zajistí co nejlepší podmínky pro pozorování lvů, slonů, buvolů, leopardů a nosorožců v jejich přirozeném prostředí a přiblíží malebné oblasti rezervace Aquila. Celodenní dobrodružství bude zakončeno převozem cestujících do Kapského Města v označeném vozidle Uber Safari.

Máme velkou radost, že jsme se spojili se společností Uber a můžeme společně nabídnout jejich zákazníkům jedinečné zážitky z jihoafrické divočiny,“ řekl Johan van Schalkwyk, obchodní ředitel společnosti Aquila Collection. „Uber Safari je dokonalou kombinací moderního pohodlí a přírodních krás, a to vše za podpory iniciativ na ochranu divoké přírody, které jsou klíčové pro zachování biodiverzity v jižní Africe.“

Aquila Game Reserve se dlouhodobě zavázala k ochraně přírody a udržitelnému cestovnímu ruchu. Každá rezervace provedená prostřednictvím aplikace Uber přispívá na ochranu ohrožených druhů a zachování bohaté biodiverzity jižní Afriky. Cestovatelé si mohou užít Uber Safari s vědomím, že jsou součástí širší mise zaměřené na ochranu volně žijících zvířat a jejich přirozeného prostředí.

Služba Uber Safari je dostupná v aplikaci Uber od 1. října a lze ji rezervovat 24 hodin až 90 dní dopředu. Jízdy budou probíhat každý pátek a sobotu až do 1. února 2025 za paušální poplatek 200 dolarů pro maximálně 4 osoby.

Jak si zarezervovat Uber Safari:

  1. Stáhněte si do svého chytrého telefonu aplikaci Uber a otevřete ji.
  2. Na domovské obrazovce vyberte ikonu „Uber Safari“.
  3. Přečtěte si informace o službě Uber Safari a poté si vyberte dostupný termín.
  4. Zadejte místo nástupu a výstupu.
  5. Zkontrolujte, zda je vše v pořádku, a klikněte na tlačítko „Rezervovat Uber Safari“.
  6. Jakmile bude vaše cesta potvrzena, obdržíte e-mail, ve kterém vás o tom budeme informovat. Užijte si to!


Dostupnost Uber Safari bude podle očekávání omezená. Zájemcům o službu doporučujeme, aby si ji rezervovali předem pomocí naší technologie Reserve. Uber Safari bude viditelné v aplikaci pro všechny cestující v jižní Africe.

O společnosti Uber

Posláním Uberu je vytvářet příležitosti prostřednictvím pohybu. Začali jsme v roce 2010, a to řešením jednoduchého problému: jak se spolehlivě a bezpečně svézt jediným dotykem tlačítka? O více než 49 miliard jízd později vytváříme produkty, s nimiž se lidé dostanou vždy tam, kam chtějí. Uber je platforma, která mění způsob, jakým se lidé, jídlo i předměty pohybují městy, a otevírá tak pro svět nové možnosti. Více informací o společnosti naleznete na www.uber.com.

Exit mobile version