Trendy v energetice – dodavatelé se perou o firemní zákazníky, ti často kombinují fixaci a spot

Zatímco před dvěma lety měla řada firem problém sehnat dodavatele energií, dnes tyto subjekty o zákazníky bojují. Ustupují přitom od nutnosti záloh. Nejčastěji se snaží zafixovat zákazníky na 2 roky, poměrně běžná je ale i kombinace fixace se spotem. Někteří dodavatelé se také nově snaží přenést odpovědnost za odchylky ve spotřebě na zákazníky. S čím se aktuálně potýkají velcí dodavatelé fotovoltaik? A jak se budou v následujících měsících vyvíjet ceny energií? Hlavní současné trendy v energetice shrnuje následující článek.

Boj o zákazníky

Oproti období energetické krize lze nyní na trhu sledovat boj o firemní zákazníky. Před dvěma lety byla standardem platba záloh, zpravidla se 14 dny splatnosti. Pokud firma zálohy nechtěla, musela spoléhat na rating, u dodavatele ale v drtivé většině s tímto požadavkem neuspěla. V některých případech se dokonce stávalo, že dodavatelé o zákazníky neměli zájem, protože pro ně byli kvůli výši odchylek ztrátoví. „Někteří od záloh již upouští a dá se říci, že situace se vrací do starých kolejí. Dodavatelé se o zákazníky přetahují a často jsou jim kvůli riziku ukončení kontraktu ochotní nabídnout zajímavé podmínky,“ uvedl Pavel Urubek, jednatel společnosti MJEnergie, která je objemově největším externím prodejcem energií pro firmy v České republice.

Fixace ceny i kombinované produkty

Dodavatelé energií si své zákazníky snaží aktuálně uvazovat, nejčastěji jim nabízejí fixované kontrakty na dva roky, ať už se jedná o firmy či domácnosti. Ne každá nabídka je však výhodná. „I když ceny energií poklesly, zákazníci by měli zůstávat ve střehu. Setkat se lze i s nabídkami okolo 4000 Kč za MWh elektřiny s fixací na dva roky, což je při současných cenách opravdu nevýhodné,“ sdělil Urubek. Mezi firmami je pak velmi oblíbená kombinace, kdy mají zafixovanou pouze část objemu spotřeby, zpravidla se jedná o 60 či 70 procent. „U zbytku objemu pak věří, že si ho zejména v létě dokoupí za zajímavější ceny. Tyto produkty se na trhu silněji etablovaly až v období energetické krize, nicméně mezi firemními zákazníky si získaly velkou oblibu,“ řekl Pavel Urubek.

Přenášení odpovědnosti za odchylky na zákazníky

Vlivem energetické krize se také výrazně změnil vztah dodavatelů energií a zákazníků z řad firem s ohledem na odchylky ve spotřebě. Zatímco dříve nesly veškeré riziko výhradně dodavatelé, dnes se ho již někteří z nich snaží přenést na zákazníky. Během krize totiž v odchylky oproti plánované spotřebě znamenaly ztráty v řádech milionů korun. „Dnes tak část dodavatelů vyhodnocuje odchylky podle a tyto náklady přenáší na zákazníky. Dříve to bylo v hodinových slotech, nově se však účtuje ve čtvrthodinách. Pro zákazníky to tak znamená, že musí lépe plánovat a optimalizovat svoji spotřebu,“ doplnil Urubek.

Vývoj cen a nejistota

I přes uklidnění cen na trhu stále panuje extrémní nejistota. Ta je spojená zejména s nestabilní mezinárodní situací, podle Urubka už přitom cenu neovlivňuje pouze válka na Ukrajině, ale také konflikty na Blízkém východě či situace na Taiwanu. V poslední do tvorby ceny vstoupilo i odstavení dodávek ruského plynu do Rakouska. „Ceny i s ohledem na začátek zimy půjdou v následujících třech měsících pravděpodobně mírně nahoru. Na jaře je určitě možný pokles, podobně jako tomu bylo letos, nicméně i tradeři avizují, že výraznější propady cen s ohledem na aktuální mezinárodní situaci a celkovou nejistotu nepředpokládají,“ uzavřel obchodní ředitel společnosti MJEnergie Jan Šmíd.

Sdílení začíná fungovat, agregace a flexibilita zatím v nedohlednu

Velkou změnou tuzemské energetiky je zahájení provozu Energetického datového centra (EDC). Zatím však funguje pouze v omezeném rozsahu pro účely komunitní energetiky. Sdílení elektřiny mezi firmami přitom podle Urubka funguje překvapivě dobře. „Firmy sice platí distribuční složku, ale výrazně ušetří na té obchodní. Ve finále tak musí především hlídat to, aby elektřinu spotřebovali v dané čtvrthodině,“ doplnil Urubek.

EDC by však do budoucna mělo zajišťovat i agregaci či flexibilitu. „Zatím to možné není a myslím, že minimálně do začátku roku 2027 to ani možné nebude. Aktuálně mají na trhu z hlediska agregace a flexibility dominantní postavení největší hráči, což je pro firemní zákazníky dost limitující. EDC by to mělo změnit, ale jeho plnohodnotné zahájení provozu je zatím vzdálené,“ doplnil Urubek.

Panely na skladech

Uklidnění trhu s fotovoltaikou s sebou přineslo poměrně složitou situaci pro některé velké subjekty, jež toto řešení poskytují. V období energetické krize nakoupily obrovské množství panelů, o ty je ale nyní výrazně menší zájem než v minulosti. Zpravidla se přitom jedná o zařízení s nižším výkonem, než který je dnes standardně k dostání. „U některých firem jde o stamiliony korun, které jim teď čekají ve skladech a nikdo ze zákazníků je moc nechce. Budou je tak muset prodávat pod cenou a odepisovat významné částky. Pro některé to bude obzvlášť bolestivé, ztráty se mohou vyšplhat až na hodnotu běžného zisku za období tří let,“ uzavřel Pavel Urubek.

O společnosti MJEnergie

Společnost MJEnergie (Myjsmeenergie s.r.o.) je objemově největším externím prodejcem energií pro firmy v České republice. Vznikla v říjnu 2020, za první rok existence přitom prodala 1,8 TWh energie. Kromě elektřiny a plynu se zaměřuje také na řešení osvětlení, fotovoltaiku, rekuperace či topení a klimatizace. Mezi její klíčové partnery patří E.ON, Energetický a průmyslový holding či Pražská plynárenská. Ve společnosti aktuálně působí dvacetičlenný tým s třicetiletými zkušenostmi v oboru energetiky.

Jak se nestát obětí konzumního svátku? Průvodce udržitelností od RIM CZ

Vánoce jsou obdobím radosti, rodinných setkání a tradic, ale často je provází nadměrné nakupování a plýtvání. Přitom je možné oslavit svátky udržitelně – s respektem k přírodě a bez ztráty jejich kouzla. Společnost RIM CZ proto přináší praktické tipy, jak při přípravě domácnosti na svátky zachovat rovnováhu mezi pohodlím a udržitelností. I drobné změny v přístupu mohou proměnit vaši domácnost i Vánoce v zodpovědnější a ekologičtější zážitek.

Udržitelnost začíná volbou materiálů

Kladení důrazu na trvalost materiálů představuje zásadní prvek při usilování o udržitelnou domácnost. Tento princip zdůrazňuje důležitost volby odolných a trvanlivých materiálů při zařizování domova. Při výběru nábytku, podlahových krytin, a dalších prvků interiéru je klíčové brát v úvahu schopnost materiálu odolávat opotřebení a udržovat svou kvalitu v průběhu času. Investice do trvalých materiálů nejen prodlužuje životnost domácího vybavení, ale také minimalizuje nutnost častých výměn. Příkladem podobného kvalitního materiálu je inovativní látka Oceanic. „Látka Oceanic nejen že usiluje o záchranu oceánů, ale je také pečlivě navržena s ohledem na vysokou kvalitu a životnost. Díky svému odolnému základnímu materiálu je velmi trvanlivá, což ji činí ideální volbou pro nábytkářský průmysl. S propojením designové textury a vysoké úrovně kvality je skvělou volbou pro moderní interiéry,“ říká Michal HotmarRIM, rim.cz.

Méně je více

Minimalismus představuje nejen estetický trend, ale také filozofii života, která zdůrazňuje hodnotu jednoduchosti a promyšleného výběru. Tento přístup nachází své místo především v interiérovém designu, kde méně znamená více – méně nábytku, čisté linie a střídmé barevné palety vytvářejí prostor, který dýchá klidem a harmonií. V období svátků, kdy domovy často zahlcují dekorace a přípravy, nabývá minimalismus na významu. Pomáhá zachovat přehlednost, vyhnout se zbytečnému stresu a soustředit se na to podstatné – čas strávený s blízkými a radost z okamžiků, které svátky přinášejí. Minimalistický přístup tak přispívá k opravdové atmosféře klidu a pohody.

V harmonii s přírodou

Předvánoční období je ideálním časem pro využití přírodních materiálů, které vnášejí do interiéru teplo, útulnost a nadčasovou krásu. Dekorace z dřeva, šišek, sušených květin či mechu propojují estetiku s harmonií přírody a dodávají prostoru jedinečnou atmosféru. Pokojové rostliny pak tuto symbiózu ještě umocňují – nejenže přirozeně čistí vzduch a zlepšují jeho kvalitu, ale také pozitivně působí na naši psychickou pohodu. Jejich přítomnost navozuje klid, snižuje stres a oživuje interiér svěží energií. Vytvořená harmonie s přírodou přispívá k pravé sváteční pohodě a kráse, která osloví všechny smysly.

Recyklace jako stálý trend

Pokud hledáte způsoby, jak snadno začlenit principy udržitelnosti do svého domova, začněte tím, že se vyhnete umělým materiálům, jako jsou PVC, plast nebo vinyl. Místo toho sáhněte po přírodních a ekologických alternativách, jako je dřevo, kámen či textilie z obnovitelných zdrojů. Tyto volby nejen prospívají životnímu prostředí, ale zároveň přispívají k vytvoření zdravějšího a estetičtějšího životního prostoru. Udržitelnost začíná malými změnami, které se mohou stát základem pro dlouhodobě odpovědný přístup k bydlení. „Zákazníci stále častěji hledají ekologicky šetrné produkty z recyklovaných materiálů. Příkladem mohou být plasty z recyklovaného domovního odpadu (PCR plasty) nebo látky s příměsí recyklovaných PET lahví vylovených z moře. Používání dřeva a dalších ekologických materiálů bude mít v nábytkářském průmyslu stále významnější podíl,“ komentuje současné trendy Michal Hotmar ze společnosti RIM, která úspěšně působí na našem trhu už 31 let.

O firmě RIM

Společnost RIM CZ a.s. vznikla v roce 1991 s cílem vyrábět vlastní kancelářské židle. Filosofie zdravého sezení a poznatky z vlastního výzkumu v oblasti ergonomie ovlivnily další vývoj společnosti. Slogan „Pro zdravé sezení“ a tomu odpovídající záměr vyrábět a prodávat židle, které přispívají ke kultivaci a oživení kancelářského prostředí se staly hlavním posláním firmy.

Více se dozvíte na www.rim.cz.

Produktové tipy 

MUUNA (MU 3101.04)

Kancelářská židle Muuna se hodí do jakéhokoliv interiéru. Čalounění nabízí širokou škálu barev, což ještě zvyšuje její schopnost adaptovat se. Na rozdíl od jiných kancelářských židlí nejsou na první pohled vidět žádné ovládací prvky. Pečlivě začalouněná židle je totiž vybavena SELF mechanikou, která všechno nastavení připraví sama.

Více o produktu zjistíte na webu https://news.rim.cz/nebo v síti RIM Pointů v Čechách a na Slovensku.

CONNECT https://rim.cz/produkty/connect/

Obdélníkový pracovní stůl na nohách z dubového masivu.

Lehká subtilní deska s podnoží z dubového masivu. Vynikne u pracovní židle i v jednacích místnostech. Díky možnosti variabilního počtu podnoží můžete konečnou délku stolu přizpůsobit všem požadavkům. Pro konferenční využití CONNECT nabízí také přípojná místa a kabelové organizéry.

Více o produktu zjistíte na webu rim.cz nebo v síti RIM Pointů v Čechách a na Slovensku.

WINX Lounge https://rim.cz/produkty/winx-lounge/

Křeslo WINX je dalším produktem z dílny rakouského designéra Kaie Stanii. Jednomístné křeslo s možností kombinace různých typů čalounění zádové opěry a sedáku.

Typ VX 880.06 je posazen na dřevěné podnoži z dubového masivu.

Design: Kai Stania

CA-VA

CA-VA vychází z organických tvarů a současně splňuje náročné požadavky na ergonomii sezení, které se RIM věnuje už přes 27 let. Designérem křesla je rakouský designér Kai Stania, který pečlivě propracoval každý detail a navrhl křeslo tak, aby bylo možné čalounit jednotlivé díly různými potahy a barvami. Každý kus tak může být originál, který přesně splňuje náročné požadavky svých uživatelů.

Více o produktu zjistíte na webu rim.cz nebo v síti RIM Pointů v Čechách a na Slovensku.

ORGANIX rohový systém

Design: Kai Stania

Původním záměrem pro kolekci Organix bylo vytvořit modulární systém. S příchodem rohového systému se tento záměr dostává do druhé fáze vývoje. V nabídce jsou dva druhy rohových prvků, 60 a 90 stupňů, které lze doplnit o přípojná místa a doplňkové stolky.

Rohový systém skvěle zaplní mezery ve vstupních halách, na recepcích a v jiných čekárenských prostorech. Je vhodný všude tam, kde potřebujete své hosty pohodlně usadit. Díky integrovanému odkládacímu stolu vždy najdete místo pro odložení kávy, či kabelky. S doplňkovým vyklápěcím stolkem se ze systému Organix rázem stane dočasné pracovní místo pro rychlé vyřízení vašich emailů.

Celá kolekce sedaček Organix se nese v duchu jedné linie organických tvarů, které dodají vašemu prostoru pohodlí a eleganci.

WINX barovky

Dalším doplněním kolekce WINX je série barových židlí od rakouského designéra Kaie Stani. Celočalouněná barová židle na dřevěné a kovové podnoži je přirozeným pokračováním kolekcí Winx a Winx Lounge. Skvěle se hodí do kavárenských a restauračních zařízení nebo také do prostor firemních odpočíváren a kantýn.

Díky lisované pěně sedáku a opěry nabízí vysoký komfort sezení s podpěrou zad v bederní oblasti. V nabídce jsou dva druhy podnoží. Dřevěná podnož z dubového, případně jasanového masivu a kovová podnož v základním černém provedení. Obě podnože jsou vybaveny kovovou trnoží pro pohodlné opření noh.

Kai Stania (AT)

Rakouský designér a architekt, který v současnosti vede vlastní kancelář a vytváří designové návrhy pro firmy z celého světa. Narodil se v roce 1965 v Salzburgu. V roce 1996 dokončil studium architektury na Technické Univerzitě ve Vídni, kde také souběžně studoval produktový design.

Židle Lambda

Design:Vrtiška & Žák

Víceúčelová židle Lambda kombinuje inovativní výrobní techniky s praktickým designem a funkčností. Díky nadčasovému vzhledu a možnosti výběru z několika různých variant podnoží je židle vysoce kompatibilním kusem nábytku pro celou řadu interiérů. Nízká hmotnost a praktický tvar, který umožňuje stohování ji zároveň předurčují i do velkých prostorů s velkým obratem lidí. Za pomocí Inovativní výrobní techniky vstřikování se podařilo vytvořit komplexní a sofistikované tvary židlí Lambda tím, že tavenina, obvykle plastický materiál, je vstřikována do přesně navržené formy. Po ztuhnutí materiálu vznikl koncový produkt, který je odolný, ergonomicky a esteticky příjemný.

Výsledky mistrovství náctiletých vývojářů – užitečné inovace vymysleli za 24 hodin

BRNO, 10. PROSINCE 2024 – Mladé technologické mozky ze středních škol napříč Českem se na konci listopadu utkaly v 6. ročníku AT&T HACKATHONu Junior v Brně. Za den a noc studenti zvládli přijít s inovacemi, které mohou přispět k lepší digitální budoucnosti nás všech.

Absolutním vítězem technologického maratonu se stal tým Merkury ze Střední školy filmové, multimediální a počítačových technologií Zlín. Jeho členové během 24hodinové akce vymysleli a naprogramovali interaktivní hru, která hráče seznamuje se základy kyberbezpečnosti na síti, ukazuje možná rizika práce s počítačem a jak se online útokům bránit. Porota počin náctiletých ajťáků ocenila také cenou za nejlepší nápad.

„Tito studenti jsou budoucností vývojářských firem. U počítačů netráví hodiny ‚pařením her‘, ale zkouší možnosti technologií, objevují a vymýšlí. A přesně o tom je i dvoudenní ‚mistrovství‘. Účastníci v doprovodu svých pedagogů mají k dispozici moderní technologie i odborníky v roli mentorů a je úžasné sledovat, co s tím za minimum času dokáží. Letos jsme téma soutěže zaměřili na řešení výzev, které se dotýkají umělé inteligence, kyberbezpečnosti nebo zlepšení života uvnitř budov, a viděli jsme celkem 15 středoškolských týmů, které během 24 hodin od stolu navrhly vlastní prototypy, zvyšující kvalitu života širokým skupinám lidí,“ uvedl za realizátory akce Petr Novák, Product Owner ze společnosti AT&T GNS Czech Republic.

Celorepublikovou soutěž středoškoláků v programování a řešení technických problémů uspořádalo brněnské AT&T ve spolupráci s neziskovou organizací JA Czech už pošesté. V prostorách Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví se 28.-29. listopadu utkalo 67 mladých IT nadějí v maximálně pětičlenných skupinkách.

Přes dvě desítky hodin vkuse a s minimálním odpočinkem byli účastníci hackathonu ponořeni do svých projektů, přesto byla akce nabita nápady a energií. Na místě měli soutěžící k dispozici mnoho různých technologií, zařízení i programů, s jejichž využitím jim pomáhali zkušení odborníci z AT&T, partnerských firem a institucí. „Svou intenzitou patří soutěž k těm náročnějším, ale pro všechny zúčastněné je ohromnou zkušeností a vkladem do budoucna. Pokaždé nás překvapí, jaké super nápady a konkrétní inovace mladí lidé v rámci zadaných témat vymyslí, dřímá v nich ohromný potenciál. Porota složená z IT a byznys profesionálů tentokrát ocenila celkem čtyři týmy. Ti nejlepší studenti vyhráli vouchery na zakoupení elektroniky dle vlastního výběru v hodnotě až 20 tisíc korun,“ popsal Martin Smrž, ředitel vzdělávací organizace JA Czech.

Týmy oceněné v AT&T HACKATHON Junior 2024:

1. místo + cena za nejlepší nápad: tým Merkury ze Střední školy filmové, multimediální a počítačových technologií Zlín (interaktivní počítačová hra pro učení kyberbezpečnosti)

2. místo + cena za nejlepší prezentaci: tým CloudCrew z Gymnázia a Obchodní akademie Orlová (aplikace pro uchovávání účtenek, faktur a informací o spotřebičích na jednom místě, šetří životní prostředí, hlídá dobu záruky, servisu a pomáhá prodlužovat životnost věcí)

3. místo: tým BinaryBandits ze Střední průmyslové školy Emila Kolbena Rakovník (projekt elektronických školních rozvrhů – cenově dostupných displejů na bázi elektronického inkoustu, které jsou rozmístěny ve třídách a reagují na aktuální změny ve výuce.

Cena za nejlepší technické řešení: tým Koncentrovaná prestiž ze Střední průmyslové školy elektrotechniky a informatiky Ostrava (zařízení detekující pohyb lidí ve vnitřních prostorách, například v muzeu: návštěvník interaktivní expozice s aplikací v telefonu, která ho výstavou provází).

JA CZECH, www.jaczech.org

JA Czech je obecně prospěšná vzdělávací organizace založená Tomášem Baťou, která již od roku 1992 realizuje na českých školách ucelenou koncepci nadstandardního vzdělávání. Formuje podnikatelské myšlení a finanční gramotnost mladých lidí, propojuje je s lidmi z praxe a pomáhá nastartovat jejich úspěšnou profesní kariéru. Ve spolupráci se školami vytváří příznivé a motivující prostředí pro rozvoj osobních dovedností v rámci podnikatelského vzdělávání studentů i učitelů. Stěžejního projektu JA Studentská firma, se závěrečným veletrhem JA STUDENTSKÁ FIRMA ROKU, se každoročně účastní tisíce středoškoláků.

AT&T v České republice

Brněnské Centrum servisní podpory AT&T (v Campus Science Park) se stalo strategickým globálním centrem zákaznických služeb, které podporuje velké nadnárodní klienty, včetně infrastruktury v USA. Klienti mohou využívat špičkové portfolio zahrnující služby v oblasti mobility, sítí, zabezpečení sítí, cloudu, hostingu, hlasových služeb, sjednocené komunikace a aplikací. Brněnský tým zaměstnanců řeší nejsložitější problémy zákazníků z celého světa.

AT&T BELIEVES

AT&T Believes℠ je celofiremní, lokalizované úsilí, které spojuje nadšení, kreativitu a zdroje zaměstnanců AT&T s dlouholetými vztahy mezi AT&T a externími organizacemi, s cílem pozitivně ovlivnit dění ve světě. V současné době se AT&T Believes zaměřuje na místní občanské iniciativy, které pomáhají lidem rozvíjet příležitosti v oblasti vzdělávání, kariéry a kvality života tím, že překlenou digitální propast, získají pracovní dovednosti pro budoucnost a naplnění základních potřeb v době krize.

Týden Black Friday měl letos tři vrcholy e-mailových rozesílek

Z dat společnosti Mailkit vyplývá, že zatímco počty e-mailů odeslaných na Black Friday jsou srovnatelné s loňským rokem, letos přibyly další dva výrazné vrcholy oproti roku 2023. Firmy se pokusily vyhnout pátečnímu přetlaku ve schránkách a předbíhaly pomyslnou frontu už ve středu. Zároveň posílaly opakovanou výzvu na konci slevového týdne, a to v neděli. 

Celkově v tomto týdnu odešlo o zhruba 22 procent více marketingových sdělení než loni. “Podle počtu otevření v jednotlivých dnech je zřejmé, že příjemci reagovali na nabídky a jejich zájem kopíroval tři vrcholy rozesílek. Oproti loňskému roku byli příjemci angažovanější a
e-maily otevírali ochotněji,”
říká Zuzana Skácelová, marketingová manažerka společnosti Mailkit.

Podle ní na samotný Black Friday vybírali majitelé schránek selektivně pouze ty nabídky, které ve schránce cíleně hledali, protože procentuální poměr byl výrazně nižší ve vztahu k masivní záplavě e-mailů v tento den.

Nárůst se nevyhnul ani spamu

Nárůst objemů potvrzují také data nejvýznamnějšího českého provozovatele e-mailových schránek Seznam.cz. “Za samotný Black Friday jsme doručili 119 milionů e-mailů oproti loňským 115 milionům.  Zaznamenali jsme ale také velký nárůst počtu zpráv, které právě na Black Friday putovaly do složky Spam,” říká Štěpánka Lebedová, produktová manažerka služby Email. Vysvětluje to nejen zvýšenou aktivitou spamerů, ale také chybně nastavenou autentifikací domén.

“Stále vidíme dost rozesílek, které do složky spam doputují samy. V reakci na požadavky zabezpečení od firem Yahoo a Google z jara letošního roku, nastavily mnohé firmy mechanismus validace zpráv zvaný DMARC. Bohužel mnohdy bez znalostí celé problematiky,” dodává.

DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting and Conformance) je technologie pro autentifikaci e-mailů, která chrání majitele domén před phishingovými útoky a umožňuje vlastníkům domén stanovit pravidla pro nakládání s neautentickými zprávami.

Podle Zuzany Skácelové je internet plný návodů, jak nastavit autentifikaci domény DMARC. ”Vypadá to jednoduše, ale zabezpečení domén není záležitost na pár kliknutí. Záznamy, a především DMARC reporty je potřeba pravidelně kontrolovat jinak se může původní záměr, a sice snaha o lepší zabezpečení, obrátit proti vám,” vysvětluje.

Počet odeslaných e-mailů v rámci Black Friday vrcholil podle Mailkitu ráno mezi osmou a devátou. Oproti loňsku byly rozesílky do celého dne rozložené rovnoměrněji.

“Celkový počet zpracovaných zpráv za prvních deset měsíců je opět vyšší v porovnání s předchozím rokem. Pravděpodobně nás čeká další rekordní rok,” uzavírá statistiky Štěpánka Lebedová.

Proč jsou současné chatboty tak natvrdlé?

Jakmile se ocitnou v úzkých, hned to ohnou na linku podpory, kde se vás ujme lidský operátor. Tuto zkušenost s chatboty na e-shopech udělal snad každý, kdo chtěl vědět více než jen, kolik zboží stojí a zda je ještě na skladě. A to je žalostně málo.

Praha 10. 12. 2024 – Nedostatkem většiny současných prodejních chatbotů je, že jsou to více odpovídací automaty než skuteční prodavači. „Chatboty obvykle pracují s předem danou sadou odpovědí, kterou si lze představit jako strom s větvemi, což jsou odpovědi na nejčastěji kladené otázky. Změna, která přichází a kterou jsme s naším týmem do našeho chatbota včlenili, je využití generativní umělé inteligence, což znamená, že odpověď zákazníkovi se tvoří v průběhu konverzace a není připravena předem,“ vysvětluje Alex Karo, ze společnosti Robosales.AI. Podle něj drtivá většina dnešních chatbotů pouze bere zákazníkům čas, protože dříve nebo později nezvládnou vyřešit zákazníkův požadavek, a ten po různě dlouhé chvíli stejně skončí u živého asistenta či operátora. „Je pravda, že dnešní chatboty v e-shopech často působí jako stroje na odpovědi – zvládnou základní otázky, ale složitější úkoly nezvládají. S nasazením generativní AI by se výrazně posunuly, protože konverzace bude plynulejší a příjemnější, podobně jako s živým prodavačem. Přesto je klíčové zajistit, aby taková technologie chránila data zákazníků a komunikace s ní byla transparentní. Zákazník musí vědět, že mluví s AI,“ popisuje Barbora Brabcová z iniciativy AI Eticky.

Opravdu inteligentní chatbot se chová jako živý prodavač

„Je potřeba, aby se chatbot co možná nejvíce choval jako živý prodavač, jinak e-shopy nikdy o jeho užitečnosti většinu zákazníků nepřesvědčí,“ má jasno Alex Karo. Co si pod tím představit? Chatbot by měl být podobně flexibilní v odpovědích, jako dokáže být univerzál ChatGPT, když jej žádáme o výtah z informací o nějakém obsáhlejším tématu. „Z našeho vývoje je jasné, že komunikační flexibility může dosáhnout i chatbot v e-shopu a při tom si držet faktickou správnost a přesnost odpovědí,“ potvrzuje Alex Karo. Propojení schopností AI a dostatečných informací o zboží a službách daného e-shopu podle něj přinese zákazníkům jasnou úsporu času i zbytečných nervů. „Stejně jako teď si firmy pořizují do online shopů odpovídací automaty, půjde již velmi brzy do jakéhokoli e-shopu přidat inteligentního prodavače, který bude připravený provést zákazníka přirozeně celým nákupem, a to bude revoluce,“ doplňuje Alex Karo.

NVIDIA oznamuje GeForce Greats a GeForce LAN 50

Před pětadvaceti uvedla společnost NVIDIA na trh první GPU GeForce 256. A dnes začíná poodhalovat budoucnost. Než začne keynote jejího CEO Jensena Huanga na veletrhu CES, přinese na Facebooku, Instagramu, Tiktoku a X nostalgické ohlédnutí za herními velikány. Představí také GeForce LAN 50, 50hodinový herní maraton, který proběhne online i lokálně.

Zde jsou další podrobnosti, včetně ukázky z The Game Awards:

  • The Game Awards: Na předávání cen The Game Awards představily společnosti CD Projekt a Platige Image nový trailer na Zaklínače 4, který byl předem vyrenderován v jejich vlastní verzi Unreal Engine 5 na zatím neoznámené grafické kartě NVIDIA GeForce RTX. Trailer si můžete prohlédnout zde.
  • Prožijte znovu nejlepší momenty počítačových her s #GeForceGreats: 13. prosince startuje oslava dvou a půl dekády zábavy s PC hrami. Ohlédne se za nejzásadnějšími momenty od uvedení prvních 3D akcelerátorů a revoluční GPU GeForce 256 až po dnešní grafiku akcelerovanou umělou inteligencí a herní trháky.
  • Pokud se Vaši čtenáři rozhodnou zapojit do debat na profilech GeForce, GeForce NOW, Studio a AI PC, dostanou možnost vyhrát zajímavé ceny ze série mystery boxů odemykaných na základě aktivity komunity právě na zmíněných sociálních sítích. Co všechno je k mání, si mohou prohlédnout na domovské stránce GeForce Greats.
  • NVIDIA Keynote: 6. ledna 2025 v 18:30 hodin místního času (tedy 7. ledna ve 03:30 SEČ) CEO společnosti NVIDIA Jensen Huang oficiálně zahájí veletrh CES 2025 živě přenášenou keynote, kterou budou moci sledovat diváci po celém světě na YouTube a Twitchi.
  • GeForce LAN 50 (50hodinový herní maraton online i v několika městech): V roce 2011 uspořádala NVIDIA na palubě vyřazené letadlové lodi USS Hornet v Kalifornii legendární třídenní GeForce LAN party. Hráči od té doby žádají o její návrat. Nyní se GeForce LAN vrací a bude celosvětově probíhat od 4. ledna 16:30 hodin místního času (tedy 5. ledna 1:30 SEČ) a nabídne 50 hodin hraní, soutěží, cen a dalšího. Můžete se připojit k milionům hráčů z celého světa a zúčastnit se online misí, získat herní předměty a sdílet je na sociálních sítích nebo vyhrát ceny s tématem #GeForceGreats. Současně se akce GeForce LAN 50 chystají také v Las Vegas, Pekingu, Berlíně a Tchaj-peji. Hráči, kteří se jich chtějí zúčastnit na místě, se mohou registrovat od 16. prosince v 15:00 SEČ zde.

Desatero rad pro nákup ojetého auta: pozor na zatajené nehody, dražší škodovky i na ojetiny z Německa

Investice do nákupu auta je často druhá nejvyšší po pořízení bydlení. Proto se určitě vyplatí vše důkladně promyslet. Ještě více to platí, když kupujete ojeté vozidlo, kde může nepoučený kupující snadno udělat chybu, ať už auto pořizuje pro vlastní nebo firemní potřebu. Na co si dát při nákupu ojetiny pozor níže shrnuje expert ze společnosti Business Lease specializované na operativní leasing Petr Škop, který vede prodej ojetých vozidel po operativním leasingu Cars & Care.

Pozor na nepřiznání kompletní historie havárií vozidla

Zatajování historie vozidla, hlavně přesné povahy jeho nehod, dnes patří k nejčastějším problémům při nákupu ojetého auta. Byl automobil v minulosti jenom odřený, nebo došlo k závažnější nehodě, po níž se musel rovnat i sloupek, práh nebo střecha? Časté je toto zatajování například u havárií zadní části vozu, kdy prodejce přizná opravovaný nárazník a páté dveře, ale už neuvede závažnou skutečnost, že se musela rovnat také podlaha auta.

Vezměte si do bazaru s sebou odborníka

Dnes existuje řada specializovaných odborníků a firem, které si můžete vzít na nákup ojetiny s sebou. Pomohou vám odhalit právě třeba zatajovanou opravu velkého rozsahu i řadu dalších potenciálních problémů. Například odeberou vzorek oleje a za pomoci speciální testovací sady posoudí jeho stav. U dieselů sondou odeberou vzorek sazí z výfuku a na základě toho posoudí, zda řádně fungují lambda sondy, EG ventily a podobně. Také zkontrolují zatmelení, zda bylo děláno strojově nebo manuálně. Hlavně u dražších ojetin se tato služba nepochybně vyplatí.

Prověřte si historii vozidla online

Pokud chcete zjistit, zda sedí kilometry na tachometru, jaká poškození auto prodělalo nebo jestli třeba nejezdilo jako taxík, využijte online prověření vozidla u poskytovatelů typu Cebia. Základní prověření na základě VIN kódu vás vyjde na necelých sedm stokorun a informace získáte prakticky v reálném čase. Tato metodika není neprůstřelná úplně ze sta procent, ale určitě sníží rizika podvodu.

Pozor na ojetá vozidla z dovozu

Zatímco v Česku jsou stočené tachometry už naštěstí daleko menším problémem než v minulosti, u ojetin dovezených ze zahraničí to úplně neplatí. Obzvláště se tato nekalá praktika používá v Německu, kde je trh ojetých aut ovládán prodejci z některých východních zemí. Na vozidlech dovezených z Itálie je zase často znát nedostatečná údržba, u aut z Rumunska či Pobaltí bývají problémem nepřiznané nehody.

Na slušnou ojetinu si připravte alespoň 300 tisíc

Pokud chcete, aby vám zakoupené ojeté vozidlo spolehlivě sloužilo ještě několik let, nemuseli jste s ním každou chvíli do servisu a minimalizovali jste riziko finančně náročných oprav, pořiďte si ojetinu za minimálně 300 tisíc korun.

Ojeté škodovky jsou spolehlivé, ale dražší

Češi stále nedají dopustit na vozidla značky Škoda a velmi rádi je kupují nejen nová, ale i jako ojetiny. Právě proto jsou ale ojeté škodovky o něco dražší než srovnatelné automobily jiných značek: protože jdou výborně na odbyt. Například ojetý Ford Focus s nájezdem kolem 100 tisíc kilometrů můžete koupit až o 15 nebo 20 procent levněji než srovnatelnou Octavii. Nebo VW Golf: ten je jako nový o něco dražší než Octavia, ale u ojetin se rozdíl srovná, někdy Golf dokonce vyjde levněji. Úplně stejná situace panuje mezi Passaty a Superby.

V extrémní podobě to pak platí při porovnání cen ojetých Octavií a Opelů Astra. Tam může srovnatelná tříletá Astra vyjít až o 100 tisíc levněji. Pokud tedy chcete ušetřit, zvažte, zda škodovku při výběru ojetiny nenahradit jinou značkou. Na druhou stranu u škodovky zase máte jistotu, že se vám bude následně dobře prodávat. Pokud nepůjde o elektromobil, u těch jsou a budou problémy s poklesem zůstatkových cen, a neplatí to samozřejmě jen u škodovek.

Pozor při výběru prodejce

Klíčovým faktorem při nákupu ojetého auta je samozřejmě také konkrétní prodejce, kterého si vyberete. Určitě se ptejte známých na doporučení konkrétního bazaru, se kterým mají zkušenost. Prozkoumejte také online recenze. Někdy bývají dobrou volbou i dlouho fungující menší rodinné bazary s dobrými recenzemi. Nebo prodej aut po operativním leasingu, kde má prodejce k dispozici kompletní a detailní historii vozidla a auta jsou vždy přímo od prvního majitele, který vůz koupil a servisoval. K vozidlu tedy může vše doložit a není zapotřebí kontrola u Cebie ani další ověřování.

„Od firemních uživatelů se nám každý měsíc vrací po operativním leasingu zhruba 160 aut. 61 procent těch nejzachovalejších z nich prodáváme přes náš vlastní pražský automarket Cars & Care. 24 procent jde na komisní prodej do jiných autobazarů, 9 procent prodáme napřímo původním firemním uživatelům a 6 procent aut odchází do velkoobchodní aukce,“ přibližuje detaily prodeje ojetých aut po operativním leasingu Hana Výmolová, ředitelka společnosti Business Lease.

Spolehlivým prodejním kanálem mohou být také autorizovaná dealerství a jejich prodej ověřených ojetých aut. Zde ale prodejce nemusí znát kompletní historii vozidla, pokud klient do autorizovaného servisu jezdil jen první dva roky v rámci záruky a pak dal pro servisní prohlídky či výměnu oleje přednost servisu neautorizovanému.

Někteří prodejci používají neetické praktiky

Některé bazary mohou používat neetické praktiky: například když prodejce připravuje na prohlídku bourané auto, které nemá úplně dobře lícující nebo kvalitně nalakované díly, automaticky jej zaparkuje tak, aby příslušná část byla ve stínu a klienta přivede z druhé strany. Nebo danou problematickou plochu opticky rozbije tak, že u auta před prohlídkou nechá otevřené dveře. Snadné je také naletět na nabídku nevýhodného financování. Prodejce vám například nabídne na ojeté auto slevu, když jej budete financovat jím zprostředkovaným úvěrem. Jenže ten má tak vysoký úrok, že vás auto nakonec v součtu vyjde dráž než bez slevy.

Smlouva

Ať už ojeté auto kupujete v bazaru nebo třeba od fyzické osoby, vždy trvejte na podpisu smlouvy. Ta musí vycházet z občanského zákoníku a neměla by v ní chybět ani zmínka o záruce. Ta v základní podobě dle občanského zákoníku činí dva roky, pokud se ale kupující a prodávající domluví, může být zkrácena na jeden rok. Právě tak to mají i prakticky všechny autobazary. Prodejce se také nemůže bez dalšího zdůvodnění zříci záruky za určitou část vozidla, například za motor.

Faktury a servisní knížka

Ideální je také získat od prodejce faktury dokládající veškerou servisní historii auta. Ty vám dají daleko více informací než servisní knížka, která dnes už navíc bývá většinou jen v elektronické podobě. Pokud vám ovšem prodejce nedoloží ani faktury, ani servisní knížku, koupě takového auta je velice riziková.

Společnost Business Lease působí na českém trhu od roku 1996, kdy se zde stala průkopníkem operativního leasingu. Původně vznikla v roce 1989 v Holandsku pod mateřským holdingem AutoBinck s více než stoletou historií. Do současné Business Lease Group s hlavní kanceláří v Praze nyní vedle Česka spadá Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko.

Business Lease se nyní stará o 11 800 firemních vozidel.

Firma se prioritně zaměřuje na operativní leasing, postavený hlavně na uzavřené kalkulaci, kdy se dopředu dohodne výše platby. Klientovi toto řešení přináší stabilní cash flow, a může se tak v klidu soustředit na svůj byznys. Business Lease dále poskytuje služby správy vozového parku. Mezi další doplňkové služby patří automarket Cars & Care, prodávající vrácená auta z operativního leasingu, a B2B autopůjčovna Business Rent nabízející přes 300 vozů. Více informací viz https://www.businesslease.cz/.

Společnost Huawei přichází s převratnými produkty. Skládací technologie, zvuk a design nabídne v novém světle

Praha, 13. prosince 2024 – Společnost Huawei v rámci akce s názvem „Unfold the Classic“, která se konala 12. prosince v Dubaji, představila několik očekávaných vlajkových produktů. Mezi ně patří skládací smartphone Huawei Mate X6 i řada Huawei Nova 13, která posune kvalitu fotografie na další úroveň. Představeny byly také bezdrátová sluchátka Huawei FreeBuds Pro 4 a Huawei FreeClip v nové barvě Rose Gold. Uvedení těchto novinek potvrzuje vedoucí postavení společnosti Huawei na trhu se spotřební elektronikou a její závazek k neustálým inovacím.

Huawei Mate X6: revoluční skládací smartphone

Společnost Huawei je průkopníkem a lídrem v oblasti mobilních telefonů se skládací obrazovkou. S novým Huawei Mate X6, který stojí v čele akce Huawei Flagship Produkt Launch, má společnost za cíl nastavit nové standardy v této oblasti. Díky významným vylepšením, zejména v designu, míře odolnosti, kvalitě fotografie a celkovém uživatelském zážitku, usiluje nový skládací smartphone o nastavení nových měřítek na trhu.

Tento skládací telefon je díky využití inovativních a odolných materiálů tenký a pevný – váží pouhých 239 gramů a jeho tloušťka je ve složeném stavu 9,85 mm, v rozloženém 4,6 mm. Dostupný bude v barevných provedeních Nebula Red a Black s designem Space-Age Orbit. Huawei Mate X6 disponuje výkonným fotoaparátem Ultra Aperture XMAGE s 50 MP fotoaparátem Ultra Aperture, který podporuje fyzickou clonu o velikosti 10, dále 40 MP ultraširokoúhlým fotoaparátem a 48 MP teleobjektivem s mikrokamerou, což umožňuje průlomové skládací fotografování. Inovace se ale netýkají pouze hardwaru, Mate X6 navíc přichází se snadno ovladatelným operačním systémem EMUI 15, který pozvedne uživatelský zážitek na vyšší úroveň.

Řada Huawei Nova 13: vylepšený fotoaparát i inteligentní AI úpravy

Řada Huawei Nova 13 je inspirována prvky vysoké módy, a kromě černé a bílé barvy představí i výraznou zelenou Loden Green s inovativním minimalistickým designem Dynamic Plaid Texture. Pokud jde o fotografování, řada Huawei Nova 13 představuje díky podpoře víceohniskových portrétních funkcí pro přední i zadní fotoaparát ideální nástroj pro portrétní snímky.

Novinka disponuje vylepšeným 50Mpx fotoaparátem s optickou stabilizaci obrazu a nastavitelnou clonou s proměnlivým rozsahem clony F1,4 až F4,0, který se plynule přizpůsobuje různým scénářům fotografování. Portrétní fotoaparát navíc poskytuje všestranné možnosti zoomu, které jsou ideální pro portrétní snímky ze střední a velké vzdálenosti. Vlastní portrétní technologie XD Portrait Engine zdokonalí fotografie v rámci tvaru, textury, záře, barvy a rozmazání, přičemž nabízí tři vylepšené portrétní styly pro různé scénáře fotografování. Funkce AI Best Expression také pomáhá vylepšit sériové snímky pomocí inteligentních úprav AI, které uživatelům umožňují zvolit nejpřirozenější výrazy a zaručují, že každý bude na fotografii vypadat co nejlépe.

Huawei FreeBuds Pro 4: eliminace hluku a čisté hovory

Bezdrátová sluchátka FreeBuds Pro 4 disponují pokročilou technologií a přinášejí tak bezkonkurenční zážitek z volání a poslechu, protože kombinují bezdrátový přenos s vysokým rozlišením, systém Dual-driver True Sound a přesnou reprodukci zvuku. Díky inovacím v oblasti čistoty zvuku při telefonování sluchátka dokážou eliminovat až 100 dB vnějšího hluku. Mezi tyto inovace patří neustále se vyvíjející algoritmus Huawei pro redukci šumu s umělou inteligencí a systém tří mikrofonů. Oproti předchozí generaci, která poskytovala pouze 1,5 Mb/s, FreeBuds Pro 4 nabízejí 2,3 Mb/s bezdrátového přenosu zvuku. Podporují také vlastní Bluetooth protokol Huawei L2HC 4.0, který umožňuje nekomprimovaný přenos vysoce kvalitního bezeztrátového zvuku při 48 kHz/24 bitů. Díky nově přeladěnému duálnímu reproduktoru True Sound pracuje v souladu s technologií Digital Cross-Over a poskytuje realistický zvukový zážitek.

Huawei FreeClip: nyní nově dostupné v Rose Gold variantě

Huawei FreeClip propojují špičkovou technologii se stylovým designem a díky ergonomické konstrukci i s pohodlím. Design sluchátek s C-Bridge konstrukcí je vytvořený tak, aby co nejpohodlněji seděla každému uchu. Huawei FreeClip jsou nyní dostupné i v decentní a elegantní růžovo-zlaté variantě. Tato bezdrátová sluchátka ale přinášejí i nové funkce, jako je dynamický basový algoritmus, ovládání pohybem hlavy a také funkce Drop Reminders. Ta uživatele upozorní jemným signálem ve chvíli, kdy mu během používání sluchátko z ucha vypadne.

Ceny a dostupnost

Nejnovější produkty od Huawei, které posouvají hranice technologií a designu, by se na českém trhu měly objevit od 3. února. Vlajkový model Huawei Mate X6, představující špičku v oblasti skládacích smartphonů, bude dostupný za cenu 49 999 Kč. Milovníci stylových a výkonných telefonů ocení také řadu Huawei Nova 13 – základní model Nova 13 bude k dispozici za 13 499 Kč, zatímco verze Nova 13 Pro přijde na 17 499 Kč. Fanoušci špičkového zvuku jistě ocení nová bezdrátová sluchátka Huawei FreeBuds Pro 4, která budou dostupná za cenu 4 999 Kč. Kromě toho se do nabídky připojí také elegantní Huawei FreeClip v odstínu Rose Gold.

Veškeré ceny podléhají změnám.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer Business Group naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

Finále soutěže IT-SLOT: výrazná dominance chlapců nad dívkami je alarmující

PRAHA, 13. PROSINCE 2024 – Prvního kola vědomostní soutěže IT-SLOT pro žáky 8. a 9. tříd se zúčastnilo 17 396 dětí z 298 škol napříč Českem. Nejlepších 42 finalistů pak změřilo síly v otázkách z informatiky a logiky 11. prosince v učebnách Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze (SSŠVT).

Patnáctý ročník soutěže ovládl Ondřej Nikodém ze ZŠ Luštěnice v okrese Mladá Boleslav. Druhé místo obsadil Adam Tvrdík ze ZŠ Prokopa Holého Louny a třetí příčku vybojoval Samuel Studenovský ze ZŠ Edvarda Beneše v Písku.

Výrazné převaze chlapců čelilo ve finále soutěže pět dívek, nejlepší z nich, Markéta Jungvirtová ze ZŠ a MŠ Křemže v okrese Český Krumlov, skončila pátá. „Rozdíly mezi finalisty byly minimální, první až 13. místo dělily je dva body, takže v případech rovnosti bodů rozhodoval čas. Test se skládal z 25 otázek, které se dotýkaly dvou oblastí – informačních technologií a ve druhé části matematiky a logiky. Největší problémy dělaly žákům právě příklady na logické myšlení, u kterých je třeba se zamyslet a strávit víc času. Naopak otázky z informatiky řešili s jistotou,“ uvedl za organizátory soutěže ředitel SSŠVT Martin Vodička.

Žáky umístěnými v „top ten“ se mohou pochlubit školy ze šesti krajů – tři úspěšní řešitelé pochází z Jihočeského kraje, po dvou má Vysočina i Ústecký kraj a po jednom zástupci také Královéhradecký, Jihomoravský a Středočeský kraj. „Dva žáci v nejlepší desítce dokonce pocházejí z jedné školy, a to ZŠ T. G. Masaryka v Moravských Budějovicích, což ukazuje na kvalitu tamější výuky. Velký dík ale patří všem finalistům, kteří do Prahy přijeli z různých částí republiky v doprovodu svých pedagogů,“ prohlásil při slavnostním zakončení soutěže Martin Vodička.

Nejlepší soutěžící získali výkonné tablety a pro své školy vyhráli 15,6palcový notebook nebo moderní monitory. Dále se hrálo o luxusní bezdrátová sluchátka a powerbanky, oceněni byli všichni finalisté.

Kompletní výsledky finále soutěže IT-SLOT naleznete na webu it-slot.cz.

JAK BYSTE V TESTU PRO ŽÁKY 8. A 9. TŘÍD USPĚLI VY?

Otázky z finálového kola IT-SLOTu 2024:

1. Rubikova kostka je mechanický hlavolam ve tvaru krychle 3x3x3, který vynalezl maďarský architekt a sochař Ernő Rubik v roce 1974. Uvnitř této kostky, viz obrázek, je jádro, ke kterému je připevněno celkem 26 kostiček, které jsou zvenku vidět. Představte si ale kostku o velikosti 4x4x4, kde jedna stěna má 16 kostiček a která se také skládá z jádra a viditelných kostiček. Pokud by nám tato kostka praskla, na kolik malých kostiček by se rozsypala?

a) 64

b) 60

c) 56

d) 53

2. V tréninkové tašce je 25 kondičních terčíků (10 modrých, 8 žlutých, 7 zelených). Kolik terčíků musíme poslepu vytáhnout, abychom měli jistotu, že vytáhneme od každé barvy alespoň jeden terčík?

a) 16

b) 19

c) 10

d) 12

3. Co byste měli dělat, pokud AI chatbot žádá o vaše osobní údaje?

a) Poskytnout informace, pokud vypadá důvěryhodně

b) Ignorovat a ukončit konverzaci

c) Požádat o více informací

d) Nasdílet osobní údaje kamaráda

4. Co znamená pojem „deepfake“ v kontextu umělé inteligence?

a) Realistické videomontáže vytvářené AI

b) Programy pro rozpoznávání obličejů

c) AI systémy pro šifrování dat

d) Hluboké učení AI pro analýzu textů

5. Dnes přišel do školy Draco dříve než Harry. Hermiona nikdy nepřichází do školy po Cedricovi. Cedric přišel do školy před Dracem. Kdo dnes přišel do školy poslední?

6. Která z následujících praktik není považována za bezpečnou při používání online účtů?

a) Pravidelná změna hesel

b) Používání dvoufaktorové autentizace

c) Používání správců hesel

d) Sdílení hesel s rodinou nebo přáteli

7. Doplňte číslo místo otazníku.

1024 KB = 1 MB

512 MB = ? GB

8. Jaký materiál se nejčastěji využívá pro výrobu procesorů?

a) vodík

b) sodík

c) křemík

d) hliník

9. Jaká je nejlepší strategie pro rozpoznání phishingových útoků? Phishing je typ kybernetického útoku pomocí technik sociálního inženýrství, kdy se útočník snaží získat důvěrná data oběti nebo spustit na zařízení oběti škodlivý kód.

a) Kliknout na každý odkaz v e-mailu

b) Pečlivě zkontrolovat odesílatele a adresu URL

c) Ignorovat nevyžádané e-maily

d) Odeslat odpověď, aby bylo možné potvrdit odesílatele

10. Jednou časně zrána začne šnek šplhat na 17,5 metru vysoký vlajkový stožár. Za den zvládne vyšplhat 5,25 metru, ale v noci, když usne, sjede opět o 3,5 metru dolů. Za jak dlouho vyleze šnek až na špičku stožáru?

a) 9

b) 10

c) 8

d) 11

Správné odpovědi: 1-C; 2-B; 3-B; 4-A; 5-Harry; 6-B; 7-0,5; 8-C; 9-C, 10-C

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí tři studijní specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením a zapojením studentů i vyučujících – fundovaných profesionálů – do vedlejší hospodářské činnosti školy (od roku 2003). Každý rok pořádá soutěž pro žáky základních škol IT-SLOT. SSŠVT je členem Sdružení soukromých škol ČMS.

Novela zákoníku práce: jaké změny zahýbou světem informačních technologií?

PRAHA, 11. PROSINCE 2024 – Nová úprava zákoníku práce přinese od roku 2025 několik zásadních inovací, které se promítnou do každodenní praxe firem, zaměstnanců i podnikatelů. Řada změn výrazně zasáhne sektor informačních technologií.

Informační technologie jsou vlivem robotizace, digitalizace a automatizace skloňovaným tématem pracovního trhu. „Ajťáků je v Česku nedostatek a zkostnatělý pracovní trh situaci nenahrává. Změnit by to mohla novela zákoníku práce, která do pracovního prostředí od 1. ledna přinese množství novinek.

Větší platová flexibilita

Platy jsou v České republice primárně vypláceny v korunách. Dosud mohla být mzda v cizí měně vyplácena primárně zaměstnancům s cizí státní příslušností. Nově budou ale moci plat například v eurech pobírat i Češi. „Od začátku roku 2025 budou mít zaměstnanci s takzvaným „cizím prvkem“ možnost sjednat výplatu mzdy v cizí měně. Nejedná se pouze o cizince, kterých v Česku pracuje zhruba 15 procent, změna platí také pro Čechy, kteří například své životní náklady hradí z nějakého důvodu v cizí měně. Novela se tak dotkne například pendlerů nebo digitálních nomádů – Čechů pracujících na dálku ze zahraničí pro firmy v tuzemsku. Právě takový model práce je v IT sektoru stále častější. Novela přináší nejen větší přizpůsobivost pracovních podmínek, ale i konkurenční výhodu pro zaměstnavatele v mezinárodním prostředí. Opatření alespoň částečně sníží administrativní náklady mezinárodně působících firem. Zároveň se jedná o součást širších kroků reagujících na čím dál užší integraci českých podniků v eurozóně,“ vysvětlila Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

Úprava zákona o práci na dálku

Možnost práce na dálku patří v posledních letech k velmi žádaným benefitům, ve světě jedniček a nul už je ale samozřejmostí. Jen málokterý „ajťák“ v Česku dochází do kanceláře pět dní v týdnu. Novela pamatuje i na úpravu hybridních pracovních modelů. „Zaměstnanci budou mít možnost samostatně si rozvrhnout svou pracovní dobu, včetně začátku a konce směny, pokud se na tom dohodnou se zaměstnavatelem. Tato novela také zavádí jasná pravidla pro úhradu nákladů spojených s domácí kanceláří. Hybridní modely práce se tak stanou dostupnějšími, i když na druhou stranu mohou zvýšit administrativní nároky firem,“ uvedla Denisa Janatová.

Zrušení zaručené mzdy

Od ledna 2025 přinese novela zákoníku práce zásadní změny v oblasti odměňování. Dojde ke zrušení zaručené mzdy v soukromém sektoru a k zavedení zaručeného platu ve veřejné sféře. „Novela představuje zcela nový přístup v odměňování zaměstnanců. Od ledna příštího roku bude minimální mzda jediným zákonným limitem pro odměňování v soukromém sektoru. I podmínky pro její výpočet se od nového roku změní. Už začátkem září vláda schválila nařízení o koeficientu pro výpočet minimální mzdy v roce 2025 a 2026, ten v roce 2025 činí 42,2 procenta z průměrné mzdy a 43,4 v roce 2026. Tento systém zajistí, že minimální mzda bude lépe odrážet aktuální ekonomickou situaci, v příštím roce se zvýší na 20 800 korun. Zrušení zaručené mzdy v osmi úrovních dává firmám větší flexibilitu při nastavování mzdových politik, což posiluje jejich konkurenceschopnost,“ popsala Denisa Janatová.

Přísnější ochrana dat

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) začalo v Česku platit 25. května 2018. Novela ochranu dat od nového roku zpřísňuje. „Nová pravidla zpřísňují požadavky na uchovávání a zpracování dat. Notifikace při úniku dat budou muset být rychlejší, což zlepší důvěru klientů, ale pro firmy, zejména menší, to může znamenat větší náklady na implementaci,“ upozornila Kateřina Marešová, ředitelka obchodního oddělení a oddělení péče o zákazníky společnosti smitio.

Povinné kybernetické pojištění

Počet digitálních útoků v Česku roste. Tuzemské společnosti patří k nejčastějším cílům v Evropě. Hackeři nejčastěji cílí na oblasti školství, zdravotnictví nebo vládní a vojenský sektor. Přestože je Česká republika jedním z hlavních evropských cílů kybernetických útoků, dosahuje v oblasti kybernetické bezpečnosti solidních výsledků. Přibližně 70 až 80 procent kybernetických útoků je odraženo díky moderním bezpečnostním technologiím. Úderem roku 2025 budou muset mít navíc některé firmy pojištění. „Firmy s kritickou infrastrukturou budou povinny sjednat kybernetické pojištění. Toto opatření snižuje finanční rizika spojená s kybernetickými útoky, i když pro podniky znamená zvýšení nákladů,“ popsala Kateřina Marešová.

Daňová podpora pro výzkum a vývoj

V oblasti informačních technologií se v Česku v nadcházejících letech očekávají legislativní novinky zaměřené na posílení kybernetické bezpečnosti, včetně zpřísnění pravidel pro ochranu kritických infrastruktur a pravidelných auditů kybernetických hrozeb. Ačkoliv Česká republika už GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů) implementovala, v roce 2025 mohou přijít úpravy, které budou reagovat na využívání umělé inteligence a zpracování citlivých dat, a přísnější odpovědnost organizací za porušení ochrany osobních údajů. „Podle dat Českého statistického úřadu podíl inovujících firem v Česku klesá. V letech 2020 až 2022 inovovalo v Česku 44 procent podniků, což je o dvanáct procent méně než v období 2018 až 2020, které se vyznačovalo mimořádným inovačním úsilím firem. Nová legislativa klade důraz na podporu výzkumu a vývoje prostřednictvím daňových úlev. Tento krok je příležitostí a impulzem pro firmy posílit své inovační aktivity,“ uzavřela Denisa Janatová.

SMITIO, smitio.com/cs

Na začátku bylo smitio kariérní platformou pro IT komunitu, která klade důraz na transparentnost a otevřenou komunikaci. V rychle se měnícím a dynamickém trhu se smitio neustále rozvíjelo a přizpůsobovalo se novým potřebám a trendům. Postupně rostlo a reagovalo na výzvy trhu, až dosáhlo své současné podoby jako komplexní služby pro nábor, včetně recruitmentu.

Smitio vychází ze zkušeností a potřeb IT komunity a spojuje je s projektovými týmy. Jeho vývoj je důkazem toho, jak se dokáže adaptovat a inovovat v souladu s potřebami a dynamikou trhu. Smitio je nejen prostředkem pro efektivní nábor IT specialistů, ale také platformou, která posiluje propojení a spolupráci mezi jednotlivci a týmy v oblasti IT.

 

Exit mobile version