Rok 2024 zlomem pro AI: Průzkum ukázal, že 80,5 % zaměstnanců, kteří se zajímají o umělou inteligenci, ji používá pravidelně, 40 % využívá placené nástroje

Praha, 11. února 2025: Po dlouhou dobu bylo praktické využití umělé inteligence v českých firmách tabu a ze strany zaměstnanců převažovaly velké obavy pramenící jak z obtížnosti adopce AI, tak i ze strachu o práci. Loňský rok znamenal pro mnoho firem a zaměstnanců zásadní změnu. Mnoho lidí se začalo o využití nástrojů AI intenzivněji zajímat a více než 80 % z nich je již pravidelně používá nebo platí za plné verze nástrojů. Mezi nimi převládají zaměstnanci z vedení firem, IT oddělení, marketingu, vzdělávání a ze sektoru obchodu a prodeje. Ukázal to průzkum AImpact 2024 realizovaný společností Aibility, která se dlouhodobě zaměřuje na osvětu využívání AI ve firemním prostředí a je součástí významné evropské skupiny Seyfor.

Průzkum AImpact 2024 byl realizován mezi 568 respondenty pracujícími především ve výše uvedených odděleních, kteří sledují aktivity Aibility a o možnosti využívání umělé inteligence se zajímají. Většinu respondentů tvořilo 37 % pracovníků z malých a středních firem, 33 % zaměstnanců velkých firem a korporací a 15 % živnostníků.

Plné verze nástrojů umělé inteligence si platilo a na denní bázi využívalo v loňském roce již 37,5 % dotázaných a dalších 43 % respondentů využívalo pravidelně běžně dostupné bezplatné varianty. 17 % uvedlo, že průběžně zkouší různé možnosti a nástroje AI, bez jakékoli zkušenosti zůstává již jen 2,5 procenta účastníků průzkumu. Uvedená data ukazují rychlý rozvoj a adaptaci AI technologií v oblasti businessu, což znamená, že firmy stále častěji zefektivňují pomocí umělé inteligence interní procesy, zlepšují zákaznické zkušenosti a využívají ji i pro tvorbu inovativních produktů a služeb.

Dotázaní, kteří AI ve firemních procesech využívají, ji vnímají nejčastěji jako osobní asistentku či pomocnici, kterou mají k dispozici v režimu 24/7, nebo také jako nástroj pro úsporu času a automatizaci rutinních činností. V individuálních odpovědích na to, co by doporučili začátečníkům, uvádějí zkušení uživatelé AI nejčastěji tři body: Nebát se začít, investovat čas do učení práce s AI a přistupovat k AI jako k nástroji, ne náhradě člověka.

Průzkum také ukázal, že více než 12 % uživatelů AI si uvědomuje, že výsledky generované umělou inteligencí nejsou vždy bezchybné. S tím souvisí mimo jiné další tři doporučení respondentů průzkumu: Učit se s AI správně pracovat, pamatovat, že kvalita výstupu závisí na kvalitě zadání, a také kontrolovat a ověřovat výstupy.

Nejčastěji využívané AI nástroje v roce 2024

V oblastech aktuálního využití možností umělé inteligence vede jednoznačně práce s textem, ať už jde o vytváření, úpravu nebo překlady –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tyto možnosti používá 87 % dotázaných. Pomyslné druhé místo s 61 % obsadila analýza a práce s daty a třetí pozice s 51 % patří pomoci s kreativními nápady. V těsném závěsu pak následují další činnosti, na které uživatelé AI využívají, jako je tvorba multimediálního obsahu, porady s chatboty a virtuálními asistenty nebo pomoc při vytváření nových projektů, produktů a služeb.

Největší část uživatelů (88,6 %) využívá podle průzkumu AImpact 2024 nejčastěji jednu nebo dvě oblíbené AI aplikace, přičemž prvních pět míst zaujímá ChatGPT, Microsoft Copilot, Claude, DeepL a Midjourney. 46,5 % dotázaných pracuje s více aplikacemi bez jejich vzájemného propojení a 11 % respondentů používá některé z možností automatizace, které propojují aplikace mezi sebou. Zajímavá je také informace, že pouze 14 % účastníků pracuje ve firemním prostředí se speciálními, často individuálně vytvořenými AI nástroji.

Průzkum AImpact jsme realizovali již druhým rokem a přinesl tak zajímavé srovnání. Výsledky ukazují, že zaměstnanci postupně odbourávají obavy z toho, že jim umělá inteligence vezme práci, a učí se využívat jejích možností. Bohužel největší bariérou ve využívání AI je nadále především neznalost. I proto zůstává naším cílem otevřít dveře do světa AI milionu Čechů a pomoci jim poznat možnosti AI, a to od výběru správných nástrojů až po jejich hladké začlenění do firemních procesů,“ komentuje výsledky průzkumu Filip Dřímalka, zakladatel společnosti Aibility.

Prvky umělé inteligence pronikají do všech oblastí firemních procesů. Využití AI se již zdaleka netýká pouze individuálních činností jednotlivých zaměstnanců, ale rozšiřuje možnosti téměř všech firemních nástrojů, které v Seyforu vyvíjíme – od komplexních ERP, CRM nebo HR systémů pro velké firmy až po účetní a fakturační nástroje pro živnostníky. Do všech zmíněných nástrojů proto ve spolupráci s Aibility i našimi dalšími vysoce profesionálními týmy prvky AI postupně implementujeme,“ uzavírá Daniel Šturm, ředitel marketingu společnosti Seyfor.

Rok 2024 potvrdil, že AI představuje pro moderní české firmy klíčovou technologii, která může přinést nejen zjednodušení práce a pomoc s rutinními úkony, ale také významně přispívá ke zlepšení inovací a k růstu společností na domácích i zahraničních trzích.

O společnosti SEYFOR

Seyfor, a. s. je jedním z velkých evropských dodavatelů ICT řešení. Společnost má přes 1 700 zaměstnanců a obsluhuje zákazníky ve 38 zemích. Dlouhodobě patří k nejrychleji rostoucím IT společnostem v regionu. S obratem přesahujícím 4 miliardy Kč je největším výrobcem účetních, ERP, mzdových a personálních systémů v České republice. Je významným dodavatelem na míru připravovaných IT řešení z oblasti ERP a jejich implementace, CRM, cybersecurity, datové analytiky či podpory adopce cloudových technologií pro velké společnosti a státní správu. Hlavním technologickým partnerem je společnost Microsoft. Některé produkty Seyforu využívají Češi pravidelně, příkladem je služba eRecept nebo nejrozšířenější fakturační systém pro živnostníky a podnikatele iDoklad.. V posledních letech uskutečnil Seyfor desítky významných akvizic IT firem v České republice, na Slovensku a na Balkáně. Ovládajícími vlastníky společnosti jsou private equity fond Sandberg Capital a český podnikatel Martin Cígler. Firma byla původně založena v roce 1990 jako Cígler Software, v letech 2017–2022 působila pod značkou Solitea.

O společnosti Aibility

Aibility (dříve Digitask) je česká startupová společnost specializující se na digitální transformaci firem s využitím prvků umělé inteligence (AI), automatizace a low-code platforem. Firmu založil v roce 2022 Filip Dřímalka, známý propagátor digitálních inovací, který stojí za řadou projektů na podporu digitálních dovedností a je autorem několika knih z oblasti digitální transformace. V roce 2024 koupil třetinový podíl Seyfor, jeden z největších evropských poskytovatelů IT řešení a následně proběhl rebranding, během kterého se změnil Digitask svůj název na Aibility. Cílem Aibility je uvést firmy a jejich zaměstnance do “světa nepráce“, kde rutinní úkoly zastávají technologie a lidé se mohou věnovat kreativnější a smysluplnější práci. Aibility pomáhá firmám s výběrem a zaváděním nástrojů umělé inteligence, organizuje AI hackathony a další akce na podporu hledání nejefektivnějších cest využití AI ve firmách. V roce 2024 společnost uvedla Aimee, první AI konzultatntku, která pomáhá pracovníkům, kteří chtějí využít AI pro zjednodušení, zlepšení či škálování své práce. Mezi klienty Aibility patří desítky významných českých organizací, bank, advokátních kanceláří i technologických firem.

Vodafone podpořil rozšíření Kyberpohádek pro děti a nabízí výukový modul zaměřený na ochranu seniorů před podvody

Při příležitosti Dne bezpečnějšího internetu, který letos připadá na 11. února a připomíná důležitost odpovědného pohybu v online prostředí, Vodafone posouvá dál dva nové vzdělávací projekty zaměřené na digitální bezpečnost. Podpořil doplnění dalších příběhů do knihy Kyberpohádek, která zábavnou formou učí předškoláky, jak se chovat na internetu. Nové příběhy doprovázejí ilustrace vytvořené umělou inteligencí.  Nadace Vodafone zároveň v rámci projektu Digitální odysea přináší nový vzdělávací modul zaměřený na ochranu seniorů před podvody.

Čtyři nové příběhy Kyberpohádek představují další krok ve vzdělávání malých uživatelů internetu. Na základě pozitivní zpětné vazby od dětí, učitelů i bezpečnostní komunity se Centrum kybernetické bezpečnosti rozhodlo rozšířit původní edici, která vyšla před dvěma roky, o další klíčové kybernetické pojmy a praktické situace, se kterými se mohou děti setkat.

Jak uvádí Daniel Kočí, předseda správní rady Centra kybernetické bezpečnosti (Kybercentrum) a jeden z autorů Kyberpohádek: „Už při prvním vydání jsme si stanovili cíl seznámit děti s přibližně třiceti základními kybernetickými pojmy, a to se nám podařilo naplnit novými příběhy.“

Umělá inteligence jako autor ilustrací

Nové příběhy doprovázejí ilustrace vytvořené umělou inteligencí. „Vycházíme z potřeb moderní společnosti, která je stále více závislá na informačních a komunikačních technologiích, a proto rozhodnutí využít umělou inteligenci k tvorbě ilustrací bylo pro nás naprosto přirozené. AI nám umožňuje pracovat rychle a flexibilně a jasně dokazuje svůj potenciál,“ vysvětluje Daniel Kočí.

„Dnešní generativní AI nástroje jsou schopné vytvářet krásné obrázky, malby i fotografie, přesto mají k úplné dokonalosti ještě daleko. Potýkají se s chybami, například když jedno ze tří prasátek má na obrázku lidské ucho. Chceme tu nedokonalost přiznat a ukázat, že umělá inteligence má i své limity a je třeba s ní zacházet obezřetně,“ dodává.

Mezi největší výzvy patřilo správné promptování, tedy přesné formulování požadavků pro umělou inteligenci, a zároveň zajištění, aby jednotlivé ilustrace logicky navazovaly a tvořily konzistentní příběh. Na tvorbě ilustrací se podílel David Vlček, profesionální grafik a typograf, jehož odborné znalosti významně přispěly k výslednému vizuálnímu dojmu.

Na začátku byly k tvorbě ilustrací využity platformy Midjourney a DALL-E, avšak tyto nástroje nedokázaly zajistit jednotný styl a konzistenci postav, což vedlo k přechodu na lokální nástroje, jako jsou ComfyUI, Fooocus a Forge. Nejprve byly použity modely SD, následně se přešlo na modely SDXL, které umožnily generovat vyšší detaily. Nakonec byly obrázky upraveny v programu Photoshop, kterým byla dodána hrubá litografická textura a finální dobarvení.

Elektronická edice a podcast

Kyberpohádky II zatím vycházejí jen v elektronické podobě a jsou ke stažení zdarma, aby byly dostupné široké veřejnosti. Tvůrci však už nyní avizují, že pracují na dalším rozšíření a připravují knižní vydání Kyberpohádek III. Všechny pohádky jsou rovněž k poslechu na podcastových platformách, jako jsou Spotify nebo Apple Podcasts, a namluvil je opět český herec Petr Stach.

Součástí Kyberpohádek jsou i elektronické metodické listy, určené především učitelkám a učitelům mateřských a základních škol. Slouží jako podklad pro diskusi s dětmi nad jednotlivými příběhy a rozvíjejí důležité aspekty kybernetické bezpečnosti.

Nový online kurz digitální bezpečnosti pro seniory

Zatímco Kyberpohádky pomáhají dětem pochopit zásady bezpečného chování v online světě, Digitální odysea cílí na starší generaci. Bezplatný online kurz Nadace Vodafone rozšiřuje nabídku o nový vzdělávací modul s názvem Podvody a digitální bezpečnost. V této lekci se senioři dozvědí, jaké existují typy podvodů, co dělat, když se podvodník vydává za finanční úřad nebo důvěryhodný online obchod, anebo jak reagovat, pokud se někdo snaží získat přístup k našemu bankovnímu účtu nebo údajům o platební kartě. Kurz nabízí praktické rady, jak rozpoznat rizikové situace a chránit své osobní údaje.

Více užitečných tipů a návodů k bezpečnému pohybu v digitálním světě přináší i další lekce Digitální odysey.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě a Africe. Poskytujeme mobilní a pevné služby více než 300 milionům zákazníků v 15 zemích a v dalších 44 zemích spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. Máme jednu z největších platforem internetu věcí na světě. V Africe obsluhují naše finanční technologické nástroje téměř 80 milionů zákazníků v sedmi zemích – spravují tak více transakcí než kterýkoli jiný poskytovatel.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Vodafone má v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR, a to podle měření nezávislé německé společnosti umlaut.

Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

Prodej úrody i nákup hlavních vstupů na jednom místě. Agdata spouští první marketplace pro české zemědělce

Přibyslav, 11. 2. 2025: Agdata, největší poskytovatel služeb precizního zemědělství v Česku, spouští nezávislý marketplace pro zemědělce. Na své nové platformě AgDeals umožní zemědělcům prodat jejich úrodu a zároveň si na jednom místě nakoupit vše potřebné přímo od obchodníků. Celá platforma, která bude pro obchodníky i zemědělce zdarma, je díky možnostem, které nabízí, unikátní nejen v českém, ale i evropském měřítku a představuje další významný krok v nezbytné digitalizaci zemědělství.

Nová platforma AgDeals je určena jak pro zemědělce, kteří zde jednoduše nabídnou k prodeji svoji úrodu, tak pro obchodníky se základními vstupy pro podnikání v oblasti zemědělství: osivy, hnojivy, přípravky na ochranu rostlin, pohonnými hmotami a dalšími. Kromě snadného nákupu i prodeje se zároveň obě strany dostanou k násobně většímu množství nabídek než dříve, což otevře cestu i k lepším cenám či objemům uskutečněných obchodů. Pro české zemědělce se jedná o zásadní posun a výrazné zjednodušení dosavadního prodejního procesu, který ustrnul u tužky a papíru.

„Prodej vypěstované úrody i nákup osiv a dalších vstupů probíhá v Česku od 90. let prakticky stejně. Zemědělec má roky v telefonu pár kontaktů, které obvolá a porovná nabídky. My oproti tomu nabídneme několikanásobně více příležitostí, jak úrodu výhodně prodat, což zemědělcům může přinést uspoření nákladů až o 7 %. V závislosti na velikosti podniku může jít o statisícové až milionové částky. A na druhé straně platforma otevírá přístup k daleko většímu množství zakázek i pro obchodníky, takže na tom vydělají obě strany. Navíc registrace jsou aktuálně zdarma,“ přibližuje Jiří Musil, CEO a zakladatel Agdata.

Nabídka i poptávka od stovek subjektů na jednom místě

Platforma funguje nezávisle na principu propojování nabídky a poptávky. Znamená to, že zemědělec zadá nabídku na množství komodity, kterou prodává, dobu, od kdy je k dispozici, a základní kvalitativní parametry. Tyto informace se odešlou obchodníkům na druhé straně a na jejich základě obdrží zemědělec nabídky, z nichž může vybírat, se kterým z obchodníků začne intenzivnější jednání. Samozřejmostí je i jednoduché uzavírání budoucích kontraktů, které jsou v zemědělství běžné.

„Chtěli jsme zachovat to, na co jsou obě strany při vyjednávání zvyklé, tedy licitaci o podmínkách. AgDeals proto nejsou obyčejnou inzertní stránkou, ale digitálním tržištěm s funkcemi objednávkového systému. Celá platforma funguje nezávisle a veškerá komunikace mezi obchodníky a zemědělci probíhá v soukromém chatu, kde si můžou dohodnout konkrétní podmínky. Platforma samozřejmě umožní dohodnout a uzavřít obchody také mezi samotnými zemědělci, což se hodí například pro splnění podmínek i v případě špatné úrody při uzavření budoucích kontraktů,“ vysvětluje Jiří Musil z Agdata.

V první fázi mohou na platformě AgDeals zemědělci kromě prodeje plodin, jako jsou obiloviny v krmné i potravinářské kvalitě, řepka, vejce, nosnice, ale i masný, mléčný nebo zástavový skot a spousty dalších, nakupovat nejdůležitější vstupy pro své podnikání, jako jsou osiva, hnojiva, přípravky na ochranu rostlin, pesticidy, steliva, krmiva nebo pohonné hmoty. Agdata plánují postupem času tuto nabídku rozšiřovat o další kategorie. Zemědělci v AgDeals zároveň najdou přehledná aktuální i historická data z burzy komodit, která jim pomohou v lepší orientaci v aktuálních cenách.

Kompletní řízení farmy od zasetí po prodej, registrace pro zemědělce i obchodníky zdarma

Podle Agdata, kteří se zabývají komplexní digitalizací farmy a jejích procesů od toho co se děje na poli přes dění na samotné farmě až po kancelář, je AgDeals jen dalším logickým krokem ve vývoji precizního zemědělství. „Digitalizace zemědělství farmářům zjednodušuje jejich práci, šetří finance a zároveň zvyšuje výnosy. Stojí přitom na sběru dat a jejich kvalitním vyhodnocení. AgDeals jsou dalším dílem této skládačky a jejich propojením se systémem Agdata tak uzavíráme pomyslný kruh. Jako jediní poskytujeme opravdu kompletní řízení celého podniku v jednom systému. Do budoucna navíc plánujeme ještě užší propojení obou platforem, jako je prediktivní doporučení nákupů podle stavu skladových zásob, automatické naskladnění uzavřených kontraktů, ocenění skladových zásob na základě aktuálních i budoucích cen, automatické objednávky a spoustu dalšího,“ uzavírá Jiří Musil z Agdata.

AgDeals plánuje do pěti let zprostředkovat obchody v objemu jednoho milionu tun komodit a do budoucna by se měla stát platformou určenou pro několik evropských trhů, na kterých dává společné obchodování smysl – ať už kvůli jejich obchodnímu propojení, geografické blízkosti nebo dalším výhodám, které toto spojení nabídne – například dostupnost velkých obchodních přístavů. I z toho důvodu jsou už v tuto chvíli součástí obchodníci z Německa, díky kterým mohou čeští zemědělci už teď prodávat do zahraničí.

Do zemědělského marketplace AgDeals se může zaregistrovat každý zemědělec nebo obchodník na webu agdeals.ag. Po registraci uživatele dojde ještě k ověření, jestli se jedná opravdu o zemědělce nebo obchodníka. Veškeré funkce i samotná platforma jsou pro obě strany aktuálně zdarma.

O Agdata

Agdata založili bratři Musilové spolu s Jiřím Jiráskem v roce 2016 a během čtyř let se jejich platforma stala nejrozšířenějším ekosystémem pro chytrou správu zemědělských podniků a farem. Agdata se specializují na precizní zemědělství, variabilní aplikace a zavádění automatizace v rámci zemědělství 4.0. Jejich platforma je určená pro subjekty všech velikostí, od malých rodinných podniků po velké zemědělské koncerny. Ekosystém Agdata zahrnuje cloudovou softwarovou platformu a celou řadu telematických čidel a senzorů komunikujících pomocí GPS nebo LoRa sítě. Pod značkou Agdata SMART pak dodává senzory napojené na analytický systém také do měst a obcí.

Do pěti let počet chytrých domácností výrazně vzroste. Práci budou mít „hodinoví ajťáci“

PRAHA, 10. ÚNORA 2025 – Světla, která se sama rozsvítí a zhasnou, topení, které nastaví ideální teplotu, dveře, které se po odchodu zamknou, pračky, myčky a vysavače ovládané na dálku – technologické vychytávky, které mají usnadnit provoz domácností, se pomalu zabydlují v českých domovech.

Zhruba desetina českých domácností už má kromě počítače k internetu připojené i spotřebiče, bezpečnostní systémy či zařízení na ovládání energií. „Chytrá domácnost je koncept propojení elektronických zařízení a systémů, které lze vzdáleně ovládat nebo automatizovat pomocí internetu. Typicky zahrnuje funkce jako chytré osvětlení, termostaty, zabezpečovací systémy, audio-video technologie, chytré spotřebiče a další zařízení, která usnadňují každodenní život, šetří energii a zvyšují bezpečnost. Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že počet Čechů využívajících chytrá zařízení ve své domácnosti meziročně stoupá. Zatímco v roce 2020 využívalo alespoň jedno takové zařízení sedm procent domácností, o dva roky později to už bylo 12 procent a v loňském roce 18. Tato čísla naznačují, že podíl chytrých domácností v České republice je zatím relativně nízký, ale s rostoucím trendem,“ popsala Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

Velký podíl na zvyšování počtu chytrých domácností v Česku má i mít bude generace Z. Ta totiž dorůstá do věku, kdy si začíná pořizovat vlastní bydlení, a právě důraz na moderní technologie hraje při výběru nového domova velkou roli. Zástupci generace Z neznají svět bez internetu, proto jim jeho využívání k řízení domácnosti přijde samozřejmé. „Zájem o chytré domácnosti se každoročně zvyšuje. Mezi hlavní faktory patří pokles cen technologií, jejich jednodušší instalace a ovládání, ale také rostoucí důraz na energetickou úsporu a bezpečnost. Odhaduje se, že do roku 2030 bude chytré zařízení vlastnit většina domácností. Internet věcí (IoT), který zahrnuje všechna zařízení, která lze prostřednictvím internetu připojit k jiným zařízením a následně je tak ovládat, využívají zejména mladí lidé, nejrozšířenější je mezi věkovou skupinou 25 až 44 let,“ doplnila Denisa Janatová.

Nejvíce zatím Češi využívají chytré pomocníky k optimalizaci spotřeby nebo zabezpečení svých domovů. Využít je ale lze i pro úklid nebo správné skladování potravin. „Mezi nejoblíbenější chytré technologie patří chytré osvětlení – například žárovky, které lze ovládat přes telefon. Velmi populární jsou termostaty a klimatizace, které optimalizují spotřebu energie. Zejména v rodinných domech jsou čím dál častěji využívány chytré zabezpečovací systémy. A zejména u mladší generace jsou velmi oblíbené spotřebiče s umělou inteligencí, jako jsou chytré lednice, pračky nebo robotické vysavače,“ vyjmenovala Denisa Janatová.

Život v chytré domácnosti představuje několik výhod od snižování nákladů na energie přes vyšší bezpečnost až po úsporu času. Má ale i svá úskalí. „Řada odborníků varuje před zneužitím dat, kdy připojení k internetu může představovat riziko hackerských útoků. V současné době někteří lidé narážejí na problémy s kompatibilitou, ne všechna zařízení spolupracují hladce, což může uživatelům ztěžovat integraci do jednoho systému. Určitý problém představuje i technická náročnost, kdy někteří uživatelé mohou mít jednoduše problémy s instalací nebo používáním technologií. A v neposlední řadě je to cena. I když ceny postupně klesají, pořízení plně chytré domácnosti stále může znamenat vysoké vstupní náklady,“ řekla Kateřina Marešová, ředitelka obchodního oddělení a oddělení péče o zákazníky společnosti smitio.

I když většina zařízení chytrých domácností po instalaci funguje automaticky, zcela bezúdržbové nejsou. Rozvoj chytrých domácností představuje další pracovní příležitosti pro řadu IT odborníků. „Mezi nejžádanější profese patří vývojáři IoT, kteří se zaměřují na integraci zařízení a vytváření chytrých funkcí. Kyberbezpečnostní experti, kteří chrání data a zařízení před hackerskými útoky. Datoví analytici, kteří se věnují optimalizaci fungování chytrých systémů. UX/UI designéři, kteří usnadňují ovládání aplikací chytrých zařízení. Bohužel, stejně jako v jiných oblastech informačních technologií i zde se český trh potýká s nedostatkem kvalifikovaných odborníků. Zejména pozice spojené s IoT a kyberbezpečností jsou velmi žádané a vzhledem k rostoucímu zájmu o chytré domácnosti lze předpokládat, že se jejich nedostatek bude prohlubovat,“ predikuje Denisa Janatová.

V souvislosti s rostoucím trendem chytrých domácností se v Česku stále častěji hovoří o profesi „hodinový ajťák“. „Koncept „hodinového ajťáka“ má v Česku určitý vzestup, oblíbený je zejména u malých a středních firem, které nemají vlastní IT oddělení, ale potřebují občasnou odbornou pomoc. V několika málo nadcházejících letech lze ale očekávat, že se jejich činnost masivně přesune zejména do českých domácností, kde budou nastavovat, aktualizovat a optimalizovat chytré technologie,“ uzavřela Denisa Janatová.

SMITIO, smitio.com/cs

Na začátku bylo smitio kariérní platformou pro IT komunitu, která klade důraz na transparentnost a otevřenou komunikaci. V rychle se měnícím a dynamickém trhu se smitio neustále rozvíjelo a přizpůsobovalo se novým potřebám a trendům. Postupně rostlo a reagovalo na výzvy trhu, až dosáhlo své současné podoby jako komplexní služby pro nábor, včetně recruitmentu.

Smitio vychází ze zkušeností a potřeb IT komunity a spojuje je s projektovými týmy. Jeho vývoj je důkazem toho, jak se dokáže adaptovat a inovovat v souladu s potřebami a dynamikou trhu. Smitio je nejen prostředkem pro efektivní nábor IT specialistů, ale také platformou, která posiluje propojení a spolupráci mezi jednotlivci a týmy v oblasti IT.

 

Na hory bez starostí: Uber Ski vás doveze až na svah

  • Milovníci zimních sportů mohou nyní využít aplikaci Uber pro pohodlnou cestu do nejpopulárnějších lyžařských středisek v Evropě.
  • Služba Uber Ski je dostupná v Polsku, Rakousku, Německu, Francii, Španělsku, Švédsku a Švýcarsku
  • Každé vozidlo je vybaveno nosiči na lyže a snowboardy, což zajišťuje bezproblémovou cestu na svah.

Praha, 10. února 2025 – Společnost Uber přináší novou službu, která usnadní fanouškům zimních sportů cestování do nejlepších evropských lyžařských destinací. Novinka Uber Ski nabízí pohodlné a cenově dostupné jízdy s pevnou cenou z hlavních dopravních uzlů přímo do nejznámějších zimních resortů.

Uber Ski je dostupný v Polsku, Rakousku, Německu, Francii, Španělsku, Švédsku a Švýcarsku a umožňuje přímou a cenově dostupnou přepravu z letišť a vlakových stanic do více než 90 populárních lyžařských středisek – od ikonického Val d’Isère ve francouzských Alpách až po malebné Zell am See v Rakousku. Stačí jediné kliknutí v aplikaci a uživatelé si mohou objednat vůz vybavený nosiči na lyže a snowboardy. Služba nabízí pevné ceny jízdného od 49 € pro skupiny až pěti cestujících a umožňuje rezervaci až 60 dní předem.

Uber Ski je reakcí na rostoucí poptávku po službách Uber v zimních turistických destinacích po celé Evropě. Data ze zimy 2024 ukazují, že zájem zahraničních zákazníků o Uber ve známých horských resortech, jako je Courchevel ve Francii a Gstaad ve Švýcarsku, se více než zdvojnásobil. Loni si aplikaci Uber v oblíbených evropských lyžařských střediscích otevřelo téměř půl milionu mezinárodních cestujících, přičemž mezi nejčastější uživatele patřili turisté z Velké Británie, USA a Německa.

„Máme radost, že můžeme lyžařům a snowboardistům nabídnout pohodlný a cenově dostupný způsob, jak se dostat na svahy nejoblíbenějších evropských horských středisek. Ať už vyrážíte na víkend do hor nebo potřebujete transfer z letiště, Uber Ski zajistí bezproblémovou cestu se vším vybavením, které potřebujete,“ říká Anabel Diaz, viceprezidentka a Head of EMEA Mobility Uberu.

Uber Ski je nejnovější inovací Uberu v oblasti cestování. První testování proběhlo ve střediscích Les Deux Alpes a l’Alpe D’Huez, nyní se služba rozšiřuje do 90 populárních lyžařských destinací po celém světě. Uber pokračuje v rozvoji služeb zaměřených na mezinárodní cestování. V roce 2024 představil na Ibize, v Benátkách, Aténách, Paříži, na Korfu a na Santorini službu Uber Yacht, která umožňuje přímo v aplikaci rezervaci soukromé jachty. Ve Velké Británii Uber spustil rezervaci letenek a navázal partnerství se společností Eurostar, díky kterému lze bez problémů cestovat po celé Evropě i mimo ni.

O společnosti Uber

Posláním Uberu je vytvářet příležitosti prostřednictvím pohybu. Začali jsme v roce 2010, a to řešením jednoduchého problému: jak se spolehlivě a bezpečně svézt jediným dotykem tlačítka? O více než 49 miliard jízd později vytváříme produkty, s nimiž se lidé dostanou vždy tam, kam chtějí. Uber je platforma, která mění způsob, jakým se lidé, jídlo i předměty pohybují městy, a otevírá tak pro svět nové možnosti. Více informací o společnosti naleznete na www.uber.com.

Wolt přináší nový způsob, jak poslat valentýnský dárek

Dávání dárků nikdy nebylo snazší! Wolt přichází s novou funkcí posílání dárků, která umožňuje posílat dárky rychle a bez starostí. Ať už chcete potěšit své blízké, překvapit kolegu nebo si dopřát něco pro sebe, nyní to zvládnete několika kliknutími přímo v aplikaci.

Valentýn je obdobím, kdy vyjadřujeme lásku a vděk těm, na kterých nám záleží. Nově mohou uživatelé Woltu posílat dárky snadno a rychle přímo z aplikace. Najdou zde široký výběr květin, čokolád, oblíbeného jídla nebo i jiných drobných radostí z místních obchodů.

Díky této novince lze k dárku snadno připojit digitální pohlednici s osobním vzkazem, což umocní jedinečnost překvapení. Ať už chcete poslat kytici se vzkazem „Jsi nejlepší“, relaxační balíček „Zasloužíš si to“ nebo romantickou večeři jako vzpomínku na společné chvíle, možnosti jsou nekonečné.

„Dávání dárků není jen o věcech, ale hlavně o emocích, které vyvolávají. Wolt Gifting propojuje pohodlí rychlého doručení s radostí z obdarování a umožňuje tak lidem vyjádřit lásku, vděk nebo prostě jen potěšit své blízké a to způsobem, který je osobní“ říká Bachir Bennani, produktový ředitel Woltu pro spotřební zboží.

Jak Wolt Gifting funguje? 

1. Vyberte adresu: Zadejte doručovací adresu příjemce.

2. Vyberte si dárek a personalizujte ho: Při platbě vyberte možnost „Odeslat jako dárek“ a přidejte osobní vzkaz, digitální kartu a kontaktní údaje příjemce.

3. Doručte radost: Po potvrzení objednávky příjemce obdrží SMS s možností sledovat doručení a zobrazit si váš vzkaz, a to i bez Wolt účtu.

Svátek lásky v Česku 

Objednávky během valentýnského týdne každoročně strmě rostou a pro Wolt je Valentýn vůbec nejsilnějším dnem prodeje retailových produktů. Zatímco na začátku týdne si květiny objedná jen pár desítek lidí – v loňském roce konkrétně dvě desítky – v polovině týdne se tento počet zdvojnásobil. Vrchol pak nastal přímo na Valentýna, kdy Wolt doručil neuvěřitelných sedm set kytic. Tento trend jasně ukazuje, že Češi často nechávají nákup valentýnských dárků na poslední chvíli, ale zároveň stále více oceňují pohodlí doručení romantických gest až ke dveřím.

Nejoblíbenější jsou tradičně červené růže, tulipány a smíšené kytice, přičemž květiny byly i nejdražší položkou zakoupenou na Valentýna – luxusní aranžmá 51 růžových ekvádorských růží o délce 70 cm z Květiny OnlyFlowers Národní vyšlo téměř na 6000 Kč. Zároveň ale Wolt zákazníci využívají i k doručení skromnějších gest, třeba jen jedné jediné růže. Sledovaná data také ukazují, že valentýnské tržby z retailu na Woltu každoročně rostou, což potvrzuje stále větší oblibu rychlého a pohodlného nákupu květin a dárků na poslední chvíli. Díky široké nabídce květin od více než dvou set květinářství si tak každý najde přesně to, co hledá.

Dárek pro každou příležitost

Ačkoliv Valentýn je skvělou příležitostí k obdarování, funkce Wolt Gifting může být využita kdykoliv. K narozeninám, výročím, gratulacím nebo jen tak pro radost. Stačí jen pár kliknutí a laskavé gesto je na cestě ke svému adresátovi.

O Woltu
Wolt je technologická společnost, která usnadňuje lidem objevovat a zkoušet nové restaurace a obchody v jejich okolí. Aby toho dosáhl, vyvíjí širokou škálu technologií, jako jsou aplikace pro lokální logistiku, software pro retail nebo řešení pro správu financí. Pod značkou Wolt Market provozuje také vlastní síť obchodů s potravinami a spotřebním zbožím. Od roku 2022 mohou díky produktu Wolt Drive logistickou platformu více než 7 tisíc kurýrů využívat i e-shopy pro distribuci vlastních objednávek. Wolt byl založen v roce 2014 a v roce 2022 se připojil ke společnosti DoorDash a společně se tak stali globálním hráčem působícím v 29 zemích světa. V Česku Wolt působí již ve 32 lokalitách. Více na www.wolt.cz.

Nová ransomwarová skupina Funksec útočí s pomocí umělé inteligence a spolupracuje s dalšími kyberzločinci

  • Ransomwarová skupina Funksec se objevila na konci roku 2024 a v prosinci zveřejnila seznam více než 85 obětí, čímž překonala všechny ostatní skupiny.
  • Funksec využívá k vývoji malwaru umělou inteligenci, což umožňuje i nezkušeným hackerům vytvářet pokročilé hrozby.
  • Aktivity skupiny se pohybují na hranici mezi hacktivismem a kybernetickou kriminalitou, což komplikuje snahu o pochopení jejich skutečných motivací.
  • Mnoho informací zveřejněných skupinou je recyklováno z předchozích hacktivistických kampaní, což vyvolává pochybnosti o pravosti a skutečném úspěchu jejich operací.

PRAHA – 10. února 2025 Check Point Software Technologies, průkopník a globální lídr v oblasti kyberbezpečnostních řešení, varuje před novou ransomwarovou skupinou Funksec, která se poprvé objevila na konci roku 2024 a v prosinci zveřejnila seznam více než 85 obětí, což je více než kterákoli jiná ransomwarová skupina. Funksec se prezentuje jako RaaS (ransomware jako služba) skupina a využívá taktiku dvojitého vydírání, kdy kombinuje krádeže dat se šifrováním, aby oběti přiměla k zaplacení výkupného.

Stránky skupiny obsahují nejen informace o obětech a ukradená data, ale také nabídku DDoS nástroje nebo ransomware k pronajmutí. Zdá se, že Funksec nemá žádné známé vazby na dříve identifikované ransomwarové gangy a v současné době je k dispozici jen málo informací o jeho původu nebo proběhlých operacích.

Vyděračské stránky skupiny Funksec, kde jsou zveřejňovány ukradené informace. Tím se útočníci snaží zvýšit tlak na oběti a zaplacení výkupného.

„Naše analýza naznačuje, že vysoký počet zveřejněných obětí může být ve skutečnosti nižší. Většinu hlavních operací totiž provádějí pravděpodobně nezkušení hackeři s podporou umělé inteligence. Důkazy naznačují, že v některých případech byly použity recyklované informace z předchozích hacktivistických útoků, což vyvolává otázky ohledně jejich pravosti. Pozoruhodné je, že Funksec požadoval neobvykle nízké výkupné, někdy jen 10 000 dolarů, a ukradená data prodával třetím stranám za snížené ceny. Činnost skupiny je diskutována na fórech o kyberkriminalitě, což přispívá k její popularitě a hlavním cílem tedy momentálně bude zviditelnění,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Údajné oběti pochází z následujících zemí

Funksec začal také nabízet svůj vlastní ransomware. Ve verzi V1.5 se provozovatelé chlubili nízkou mírou detekce a sdíleli snímek obrazovky VirusTotal, podle kterého Funksec V1.5 v době zveřejnění detekovaly pouze tři antivirové enginy. Při analýze ransomwaru se ukázalo, že za vývojem stojí pravděpodobně nezkušený hacker. Většina verzí byla nahrána z Alžírska, pravděpodobně samotným autorem.

Kromě ransomwaru nabízí skupina Funksec další nástroje, z nichž většina je běžně spojována s hacktivistickou činností.

Operace skupiny Funksec ukazují na roli umělé inteligence při vývoji malwaru, na překrývání hacktivismu a kyberkriminality a na problémy při ověřování uniklých dat. Vyvolávají také otázky, jak posuzujeme hrozbu, kterou představují ransomwarové skupiny, protože často spoléháme právě na tvrzení těchto skupin.

Zároveň se ukazuje, že velkým problémem je stále častější spolupráce kyberzločinců. Například ransomwarová skupina Fsociety oznámila partnerství právě se skupinou Funksec.

Skupina Fsociety funguje trochu jinak, má vlastní ransomware Flocker a nezveřejňuje plná jména obětí, takže je obtížnější zmapovat, ze kterých zemí a odvětví zasažené organizace pochází. Z roku 2024 máme informace o 20 obětech ze Spojených států, Kanady a Tchaj-wanu z finančního, stavebního a vládního sektoru.

Spolupráce mezi ransomwarovými skupinami může výrazně zvýšit rozsah a dopad kybernetických útoků. Sdílením zdrojů, odborných znalostí a infrastruktury mohou skupiny vyvinout sofistikovanější metody útoků a kombinováním pokročilých skriptů a šifrovacích algoritmů vytvořit ničivé ransomwarové útoky, které bude obtížné odhalit.

Organizace proto musí používat proaktivní kyberbezpečnostní řešení, nejnovější informace o hrozbách a podpořit mezinárodní spolupráci, aby mohly účinně čelit stále organizovanějšímu a vynalézavějšímu kyberzločinu. Například řešení Check Point Harmony Endpoint poskytuje komplexní ochranu koncových bodů a chrání i před ransomwarem skupiny Funksec.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Slevy a reklamační práva: Jak správně reklamovat zboží objednané online

Nákupy přes internet jsou dnes samozřejmostí. Po lednových nákupech, kdy jsme si dopřáli výhodné povánoční slevy, přichází otázka, co dělat, když objednané zboží nesplní očekávání nebo vykazuje vady. Reklamace může být stresujícím procesem, ale pokud znáte svá práva a správný postup, může být celý proces mnohem jednodušší.

Základní práva při reklamaci online nákupů?

Základním pravidlem, které by měl každý zákazník znát, je dvouletá zákonná záruka, která se vztahuje na většinu zakoupeného zboží. Pokud zjistíte vadu na produktu, máte právo ji reklamovat, a to i u zboží zakoupeného online. „Navíc máte při nákupu přes internet možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu – což se sice netýká reklamace jako takové, ale může to být vhodné řešení, pokud zboží jednoduše neodpovídá vašim potřebám,“ uvádí Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Chyby při reklamaci a jak se jim vyhnout

Jednou z nejčastějších chyb zákazníků je, že se neobeznámí s reklamačními podmínkami konkrétního obchodu. Přestože právo je na vaší straně, některé obchody mají specifické procesy, které je třeba dodržet – například zaslání zboží na konkrétní adresu nebo vyplnění reklamačního formuláře. Důležité je také ověřit, jak obchod vrací peníze: zákon předepisuje refundaci v původní formě platby, avšak některé obchody mohou nabízet poukázky na další nákup. S tím nemusíte souhlasit.

Dbejte na ochranu osobních údajů

Při reklamaci je zásadní chránit své osobní údaje. Ujistěte se, že poskytujete pouze nezbytné informace – například adresu pro zpětné zaslání, kontaktní údaje a doklad o nákupu. Dejte si pozor na podvodné pokusy o získání dalších údajů, zejména během online komunikace. „Pokud obchod vyžaduje sken občanského průkazu, máte právo to odmítnout, protože takový požadavek bývá zpravidla neoprávněný,“ upozorňuje Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors, www.fairytailors.cz.

Závěrem lze říci, že nejlepším nástrojem pro úspěšnou reklamaci je informovanost. Zkontrolujte podmínky ještě před nákupem, uložte si doklad o koupi a pamatujte na svá práva. V případě potíží se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci, která provozuje poradenskou linku pro spotřebitele a pomůže vám najít řešení. Ať už nakupujete pro sebe, nebo pro své blízké, znalost pravidel vás může ochránit před zbytečným stresem a komplikacemi.

 

Hackerské skupiny z Afriky šíří investiční podvody, z obětí mohly vylákat i stovky tisíc dolarů

PRAHA – 9. února 2025 — Společnost Check Point Software Technologies, průkopník a globální lídr v oblasti kyberbezpečnostních řešení, rozkrývá pozadí rozsáhlých podvodů s kryptoměnami. „Pig butchering“ je celosvětový fenomén, kdy jsou oběti přesvědčovány, že mají výhodně investovat do kryptoměn. Název vychází z taktiky, kdy si podvodníci hýčkají a „vykrmí“ své oběti, získají jejich důvěru a následně je okradou.

„Zločinci navazují kontakt s oběťmi prostřednictvím sociálních sítí, komunikačních aplikací a seznamek, někdy i po dobu několika měsíců, aby si vybudovali pocit důvěry. Snaží se oběti přesvědčit, aby investovali do zdánlivě legitimních věcí, ale ve skutečnosti je podvod připraví o peníze. Na podobné triky se obvykle specializují skupiny z jihovýchodní Asie,“ říká Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Check Point ale upozorňuje na novou masivní kampaň, za kterou pravděpodobně poprvé stojí hackerské skupiny z Afriky. Odhaleno bylo více než 1 000 podvodných domén a některé stránky byly špatně zabezpečené, takže z nich bylo možné získat informace o útočnících. Zároveň špatné zabezpečení znamenalo riziko úniku citlivých dat obětí, což mohlo vést k vydírání nebo krádeži identity.

Podvodné webové stránky obvykle obsahují profesionálně vypadající domovskou stránku slibující vysoké výnosy, vymyšlenou sekci „O nás“, která má prokázat důvěryhodnost, a stránku „Investice“ propagující rychlé zisky. Další sekce, jako jsou statistiky, registrace, přihlášení a ceny kryptoměn, posilují iluzi legitimity. Klíčovým prvkem napříč stránkami je chatbot, který slouží k přesměrování obětí na komunikační platformy, jako je WhatsApp nebo Telegram, pro osobnější interakci s podvodníky.

Ukázka typického vzhledu webových stránek používaných při „pig butchering“ podvodech

Interakce s podvodníky prostřednictvím chatbota na webu ukazuje, že oběti přesměrovávají na Telegram

Kombinace snadno replikovatelných šablon, využití sociálního inženýrství a chatbotů a příslib vysokých výnosů dělají tento podvod velmi účinný.

Poprvé byly tyto šablony použity v březnu 2022 a celkem bylo identifikováno více než 1 000 podobných domén. Nejstarší instruktážní video na YouTube, které Check Point objevil, bylo nahráno v září 2022 na kanálu s názvem „blex ony“. Video, jehož průvodcem je osoba z Nigérie, poskytuje návod k vytvoření podvodné webové stránky. V popisu videa je uvedeno telefonní číslo +2348088522446 pro zájemce o zakoupení této šablony. Zdá se, že kanál obsahuje další šablony podvodných webových stránek na prodej, což by mohlo naznačovat zapojení větší skupiny kyberzločinců.

První identifikované instruktážní video na YouTube, které představuje tyto šablony webových stránek, pochází ze září 2022

Identifikováno bylo také další video na YouTube nabízející skript zdarma, které zveřejnil kanál s názvem „Codexoo“.

Dopady podvodu

Šest podvodných platforem bylo špatně zabezpečeno, což umožnilo přístup k interním datům a citlivým souborům.

Oběti musely při registraci předložit osobní doklady, jako jsou občanské průkazy, řidičské průkazy nebo pasy, které lze později použít také k vydírání nebo je lze prodat na darknetu.

Příklady dokladů, které oběti nahrály na platformy

Objeveny byly také snímky s potvrzením transakcí, když se oběti pokoušely převést finanční prostředky do těchto podvodných systémů. Jen na těchto šesti doménách se povedlo vylákat z obětí tisíce dolarů. A jelikož bylo identifikováno více než 1 000 domén využívajících tuto konkrétní podvodnou šablonu, ztráty obětí se pravděpodobně pohybují v desítkách nebo dokonce stovkách tisíc dolarů.

Příklady platebních dokladů nahraných rusky mluvícími oběťmi na platformy

Dopad těchto 6 podvodných webových stránek je celosvětový a zasahuje širokou škálu 27 zemí. Oběti pocházejí z různých prostředí, přičemž se nejedná o žádný konkrétní typ pohlaví, věk nebo nějakou specifickou demografickou skupinu. Útočníci cílí na oběti plošně.

Šíření podvodu

„Analýza ukázala, že podvody jsou propagovány především prostřednictvím sociálních sítí, přičemž klíčovou platformou je Facebook. Podvodníci se často vydávají za atraktivní a úspěšné muže a ženy, aby nalákali potenciální oběti k investování do podvodných forexových programů. Tuto taktiku poprvé použili čínští kyberzločinci, když v roce 2016 začali s pig butchering podvody, přičemž primární metodou pro nalákání obětí byly milostné podvody. Podvodníci budovali falešné vztahy, aby si získali důvěru a až následně stočili debatu na podvodné investice. Taktika se tedy příliš nezměnila, proto vidíme na sociálních sítích falešné účty atraktivních a úspěšných osob,“ dodává Peter Kovalčík.

Podvodníci zveřejňují příspěvky o finančním úspěchu a snadnosti investování, často sdílejí vymyšlené příběhy a poskytují návod krok za krokem. Pojďme se podívat na několik modelových příkladů:

Vymyšlené příběhy o úspěchu

Aby si oběti myslely, že obchodování je snadné a ziskové, gratulují jednotlivcům k velkým ziskům z podvodných platforem.

Motivační příspěvky

Inspirativní citáty spojené s odkazy na podvodné stránky, které spoléhají na touhu uživatelů po finančním úspěchu.

Vyšetřování podvodů ukázalo také na několik dalších aspektů.

Napodobování známých osobností

Podvodníci zneužili identitu Larryho Collina, známé osobnosti v kryptoprůmyslu, na Telegramu, což mělo dodat triku větší důvěryhodnost.

Nekonzistentní příběh

Při další komunikaci se podvodníci vydávali za Ramona S. Monzona, prezidenta a generálního ředitele Filipínské burzy cenných papírů, a nikoli za Larryho.

Tvrdili, že jsou z Filipín, ale na otázku, zda mluví tagalogem, oblíbeným filipínským jazykem, odpověděli, že mu rozumí, ale raději komunikují anglicky, což snižovalo pravděpodobnost, že jsou skutečně z Filipín.

Slib mimořádných zisků

Podvodníci nabízí obětem velmi nerealistickou desetinásobnou návratnost jejich investice.

Sociální inženýrství

Podvodníci sdílí také falešné snímky obrazovek spokojených zákazníků, aby budovali důvěru. A také ukazují falešný certifikát o založení společnosti, aby dále legitimizovali svou činnost.

Falešné snímky obrazovky údajných spokojených zákazníků

Podvodné certifikáty, aby operace vypadala jako legitimní

Podvody typu „pig butchering“ se staly celosvětovou hrozbou a za některými operacemi nyní podle všeho stojí skupiny z Afriky. Podvodníci se prostřednictvím sociálních sítí, zejména Facebooku, vydávají za úspěšné osoby a lákají oběti do falešných investičních programů. S rozvojem umělé inteligence je vytváření přesvědčivých a funkčních podvodných platforem ještě snadnější, takže je potřeba věnovat podobným trikům mimořádnou pozornost.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

T-Mobile má nejlepší síť v ČR, potvrdil Opensignal

Operátor T-Mobile získal ocenění za nejlepší mobilní síť. Nejlepší kvalitu, nejlepší pokrytí i nejvyšší rychlost stahování operátora ocenila nezávislá testovací společnost Opensignal ve své studii, která analyzuje poznatky o sítích a uživatelích, včetně globální zkušenosti s mobilními sítěmi. T-Mobile zvítězil ve 12 z celkových 14 kategorií, a potvrdil tak špičkovou kvalitu své mobilní infrastruktury.

„T-Mobile má nejlepší síť – v naší analýze jednoznačně zvítězil v následujících klíčových kategoriích: konzistentně nejlepší kvalita sítě, zkušenost s pokrytím a s rychlostí stahování,“ komentuje výsledky Sam Fenwick, hlavní analytik společnosti Opensignal, a dodává „Žádný český operátor nenabízí lepší zkušenost s 5G než T-Mobile, který si navíc udržel obě ocenění Opensignalu za rychlost 5G (rychlost stahování a rychlost odesílání) z předchozího reportu.“ V aktuálním Mobile Network Experience Reportu z února 2025 se tak operátor díky celkovému zisku 12 ze 14 ocenění stal nejoceňovanějším operátorem v této analýze.

„Mobilní síť neustále zdokonalujeme, během posledních dvou let jsme do jejího rozvoje investovali okolo 5 miliard korun a realizovali více než 4 100 projektů za účelem její modernizace pro podporu 5G technologie. Kvalitu, úroveň služeb a spolehlivost připojení nyní potvrdila i nezávislá studie od Opensignal, kde se nám navíc podařilo obhájit i minulé vítězství v rychlosti naší sítě,“ říká Vladan Pekovič, ředitel technologií a IT společností T-Mobile a Slovak Telekom, a dodává: „Analýza Opensignal v  reportu 5G Global Award 2024 rovněž ukázala, že T-Mobile Česká republika dosáhl nejvyššího hodnocení za zkušenost s 5G při volání přes hlasové aplikace, a zároveň jsme získali ocenění Global Leader za zkušenost při hraní her v mobilní 5G síti.“

Miliardy automatizovaných měření denně

Analytická společnost Opensignal sbírá každý den data díky miliardám měření různých účastníků výzkumu, různých demografických skupin, zařízení i síťových podmínek. Proces sběru dat je automatizovaný, což zajišťuje neustálé testování v reálných podmínkách. Jde o běžný provoz mobilních zařízení „na pozadí“. Přesnost měření zajišťují běžné internetové servery jako Google, Akamai či Amazon CDN, což poskytuje skutečně reprezentativní pohled na síťové zkušenosti, bez možnosti jakkoliv ovlivnit výsledky nezávislého měření.

Nezávislý test Opensignal se zaměřil na zkušenosti s mobilními sítěmi tří hlavních českých mobilních operátorů za období 90 dní od 1. října 2024 do 29. prosince 2024.

O Opensignal

Opensignal je přední světová nezávislá analytická společnost specializující se na kvantifikaci zkušeností spotřebitelů s připojením a výběrem mobilního operátora. Své studie publikují v 86 regionech světa.

Doplňující informace k tiskové zprávě (disclaimers):

Opensignal Awards – Česká republika: Zpráva o zkušenostech s mobilní sítí, únor 2025, na základě nezávislé analýzy měření mobilní sítě provedených v období od 1. října do 29. prosince 2024 © 2025 Opensignal Limited.

Opensignal Awards – 5G Global Mobile Network Experience Report, říjen 2024, na základě nezávislé analýzy měření mobilní sítě provedených v období od 1. ledna do 29. června 2024 © 2025 Opensignal Limited.

Exit mobile version