Dvanáctý ročník festivalu Film a architektura představí nejlepší město na světě i hraný snímek z blízké budoucnosti

Mezinárodní festival Film a architektura se letos uskuteční opět na přelomu září a října. V termínu od 29. 9. do 4. 10. 2023 bude k vidění v Praze, Brně a v dalších městech po celé České republice i na Slovensku třicítka krátkých a celovečerních snímků zaměřených na architekturu, tvorbu měst a design obohacených o debaty s tvůrci a přednášky. Hlavní sekce s názvem Konstrukce nabídne divákům fascinující stavby i podobu měst, domů a způsobů bydlení, které jsou formované společenskými a ideologickými konstrukty.

Zastřešující téma Konstrukce se zaměří nejen na specifické architektonické a technické stavby, ale ve svém širším pojetí především na společenské a ideologické konstrukty, které formují města i způsob, jakým je vnímáme a denně užíváme. Diváci se na našem festivalu seznámí s kurátorským výběrem filmů, z velké většiny českých premiér, které na plátnech kin nejsou běžně k vidění. Jejich témata budeme moci s diváky více reflektovat během doprovodných debat se zahraničními tvůrci i během přednášek s tuzemskými odborníky,“ představuje hlavní programovou sekci kurátorka festivalu Karolína Vacková.

Mezi hlavní události ve velkém sále pražského Kina Světozor patří také promítání filmu s názvem Nejlepší město na světě. Tím byla vyhlášena hned třikrát za sebou dánská metropole Kodaň, která v posledních třiceti letech procházela kompletní proměnou založenou na základě sociálního inženýrství. Jaká to s sebou nese společenská rizika, a jak se Kodaň stává městem pro vyšší třídy, můžete vidět v rámci speciální warm-up projekce již ve středu 13. září.

Zahajovacím snímkem festivalu bude česká premiéra hraného seriálu v celovečerním formátu The Architect. Fiktivní příběh z blízké budoucnosti sleduje dva fenomény dnešní doby, a to prohlubující se bytovou krizi a zároveň roli architekta jako tvůrce měst pro všechny sociální vrstvy. Jemný, ale pravdivě kritický norský snímek uvedený na letošním Berlinale promítáme v pátek 29. září v Kině Světozor v Praze. Před promítáním proběhne premiéra Filmu Dne architektury 2023 režisérky Sarah Lomenové.

Letošním hostem každoroční sekce Inspirace bude teoretik, publicista a kurátor Adam Štěch, který uvede snímek The rise and fall of Jacques Tati o francouzském scénáristovi a režisérovi. Právě Tatiho, pro nějž byla v 50. letech architektura zásadní postavou jeho filmů, zasadí Štěch do kontextu poválečného vývoje architektury a designu ve Francii. Dále pro festival připraví speciální přednášku věnovanou filmovému žánru giallo s dobovými ukázkami italských interiérů. Na to tematicky naváže třetí projekce dokumentu o významném milánském architektovi a designerovi Angelovi Mangiarottim.

Festivalová nabídka tradičně zahrnuje portréty význačných designérů a designérek. Jednou z ikon tohoto oboru je bezesporu i Dán Arne Jacobsen, jemuž bude věnován zakončovací snímek festivalu. Precizní představení projektů obohacené o rozhovory s Jacobsenovými spolupracovníky dá nahlédnout do kariéry této průkopnické osobnosti minulého století, která na design nahlížela nejen jako na produkci věcí, ale přemýšlela komplexně v kontextu celého bydlení a žití. Film Arne Jacobsen’s Modern Denmark bude možné zhlédnout v úterý 3. října opět v pražském Kině Světozor i v dalších regionálních městech.

Fotografie ke stažení: bit.ly/FA_photos_2023

Trailery ke snímkům Festivalu Film a architektura 2023:

Pořádá: Kruh z. s.

Pod záštitou: Česká komora architektů

Hlavní partner: mmcité a.s.

Za podpory: Ministerstvo kultury ČR, Projekt je realizován s finanční podporou hl. m. Prahy, Nadace české architektury, Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, Francouzský institut v Praze, Velvyslanectví Dánského království, SIPRAL a.s.

Design partner: Atelier Manuall

Hlavní mediální partner: Dolce Vita

Zájem o prostory v mixed-use komplexech roste, jejich výstavba však v ČR zaostává

V České republice roste zájem o tzv. mixed-use projekty, které propojují kanceláře, obchody, bydlení a různé formy společenského vyžití. Jejich výstavba však bohužel zatím zaostává za okolními zeměmi. Důvodem je především velmi dlouhý proces povolování staveb. Zatímco například v Polsku trvá povolení nové stavby jen několik měsíců, u nás jde zpravidla o roky.

Tzv. mixed-use projekty jsou u nás zatím spíše vzácností. Jde přitom o naprosto unikátní a pokrokové projekty, které v sobě mohou spojovat například kanceláře, obchody, bydlení nebo různé formy společenského vyžití. Ačkoliv na trhu v současnosti vidíme velké developmenty, funkce často zůstávají oddělené anebo jsou projekty příliš rozfázované, a netvoří tak jeden atraktivní celek, který propojuje zábavu, život a práci uživatelů,“ vysvětluje Josef Stanko, senior analytik ze společnosti Colliers, a dodává: „Příležitosti ve smyslu vhodných lokalit například v Praze ale existují. Pozemku nebo brownfieldu se však musí od začátku chopit silný investor s jasnou vizí, značnými zkušenostmi a silným kapitálem.“

Typické mixed-use komplexy mají obvykle plochu v rozmezí 30 až 90 tisíc metrů čtverečních a nachází se převážně ve vnitřních či silněji urbanizovaných částech měst. Nejoblíbenější kombinací v rámci smíšeného využití je propojení kanceláří, rezidenčních prostor, obchodů a služeb s kulturním zařízením, například kinem. V rámci služeb pak hraje výraznou roli gastronomie, která přispívá k vytváření živé a příjemné atmosféry. Plných 90 % této kategorie obvykle tvoří jedinečné koncepty nebo malé místní řetězce, které obohacují nákupní a zážitkový potenciál, což přitahuje zákazníky a zvyšuje návštěvnost.

15minutové město a mixed-use komplexy

Díky své široké funkcionalitě představují komplexy se smíšeným využitím ideální součást tzv. 15minutových měst. Hlavní myšlenkou tohoto trendu, který se ve městech v celé Evropě začíná prosazovat, je nabídnout obyvatelům práci a všechny nezbytné služby, jako je například zdravotní péče, vzdělávání, nákupy, gastronomie i zábava, v dosahu 15 minut chůze nebo jízdy na kole od místa bydliště. Výsledkem tohoto konceptu je, že obytné oblasti nejsou odděleny od oblastí obchodu, veřejných služeb, maloobchodu a zábavy. Díky omezené potřebě používat automobily se pak zlepšuje nejen tvář městských čtvrtí, ale i kvalita života samotných obyvatel.

Problémem je pomalé schvalování

V České republice bohužel vznik těchto komplexů brzdí velmi pomalé procesy schvalování těchto staveb, které se může protáhnout i na několik let. Z minima projektů, které bychom do této třídy mohli zařadit, je asi neznámější Slovanský dům v samém srdci hlavního města. Dva další projekty, pražský Savarin a brněnský Dornych, jsou pak ve fázi plánování či výstavby. „Je to jen zlomek toho, co pozorujeme jinde v Evropě. Například v sousedním Polsku v tuto chvíli evidujeme více než 60 mixed-use komplexů v různých fázích,“ říká Josef Stanko. Zájem o pronájem v takových projektech u nás přitom raketově roste. Důvodem je atraktivita těchto komplexů, a to ze všech úhlů pohledu. „Pro nájemce kanceláří je atraktivní nabídnout svým zaměstnancům veškerou vybavenost v blízkosti pracoviště, pro obchody a gastronomii je zase výhodou koncentrace potenciálních zákazníků na jednom místě. Když se k tomu přidá navíc i kultura a bydlení, je to uživatele ideální kombinace,“ vysvětluje Josef Stanko s tím, že komplexy se kromě místních obyvatel zaměřují i na lifestyle zákazníky ze vzdálenějších lokalit nebo na turisty vyhledávající unikátní genia loci. Tomu odpovídá i výše zmíněný Slovanský dům, kde jen výjimečně naleznete volné kanceláře k pronájmu a obchody a restaurace v rámci pasáže a vnitrobloku už jsou v mnoha případech považovány za vyhledávanou destinaci.

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 62 zemích a 17 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši 20 %. S ročními příjmy ve výši 4,1 miliardy dolarů a více než 50 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, Twitter @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

S Klarnou zákazníci nově zaplatí i na ZOOTu. Největší český fashion e-shop navázal partnerství s Klarnou kromě českého i na německém a rumunském trhu

Platební a nákupní služba Klarna navázala spolupráci s největším českým módním e-shopem ZOOT.cz. Čeští zákazníci ZOOTu díky tomu mohou nově využít možnost rozložení úhrady za nákup do tří plateb. Nové globální partnerství Klarny se společností ZOOT zahrnuje i další klíčové trhy, na kterých ZOOT působí, včetně německého a nedávno otevřeného rumunského.

Spolupráce společností Klarna a ZOOT nabídne zákazníkům flexibilnější způsoby placení a poskytne jim lepší kontrolu nad financemi. S Klarnou si budou moci svou úhradu rozložit do tří měsíčních plateb bez úroků. Zákazníci budou mít jistotu, že nezaplatí za zboží plnou cenu dříve, než si budou jisti, že si objednali správnou velikost a že jim vše dobře padne. Součástí služby je navíc i ochrana kupujícího v případě, že výrobek nedorazí včas, je vadný nebo jednoduše neodpovídá očekávání. ZOOT a Klarna tak společně dále odbourávají možné obavy zákazníků z online nákupů zejména v segmentu módy a módních doplňků.

„Společnost ZOOT patří k největším hráčům v oblasti módy a zároveň je pro zákazníky dlouholetým lovebrandem. Spolupráce je proto pro nás velkým milníkem. Věřím, že zákazníci ocení možnosti, které platba s Klarnou přináší, a jejich nákupní zážitek se díky tomu posune opět o něco dál. Spolupráce navíc hezky podtrhuje hlavní propozici Klarny – být lokálním značkám spolehlivým partnerem při expanzi do zahraničí a přinášet s nimi možnost flexibilního placení všem jejich zákazníkům,“ dodává Tereza Obrtáč, Country Manager Czech Republic společnosti Klarna.

Klarna spojením s módní značkou ZOOT dále posiluje svou pozici v oblasti BNPL (buy-now-pay-later) plateb ve střední a východní Evropě, kde se chce i nadále zaměřit na spolupráci s nejsilnějšími domácími i mezinárodními brandy. S Klarnou již mohou čeští zákazníci platit ve stovkách e-shopů, mezi nimiž nechybí značky jako Pilulka.cz, Footshop, Humanic nebo eObuv.

„Hledali jsme platební metodu, která umožní našim zákazníkům objednat si zboží a plně za něj zaplatit až v momentě, kdy si budou jisti, že vybrali správně. V Německu a obecně na západě je tato služba velmi populární a čím dál větší poptávka je po ní i u nás. Zákazník si díky flexibilní možnosti placení dokáže lépe plánovat svoje výdaje a pohodlněji hospodařit. Velkou výhodou Klarny je, že se jedná o globální značku, se kterou můžeme expandovat, takže placení s Klarnou momentálně nabízíme nejen v Česku, ale také Německu a Rumunsku a brzy plánujeme i další země v Evropě. Věříme, že nám partnerství na nových trzích pomůže se rychleji etablovat a prohloubit důvěru mezi námi a zákazníkem,“ doplňuje Martin Souček, Chief Growth & Customers ve společnosti ZOOT.

Klarna a ZOOT u příležitosti zahájení spolupráce spouštějí také společnou marketingovou kampaň, která je zaměřena primárně na český a rumunský trh. Kampaň běží napříč vlastními kanály ZOOTu, na Facebooku i s využitím marketingových nástrojů Googlu a Seznamu. Do kampaně jsou zapojeni také influenceři.

O společnosti Klarna:

Klarna si od roku 2005 klade za cíl urychlit obchodování, jehož středobodem jsou potřeby spotřebitelů. S více než 150 miliony aktivních uživatelů po celém světě a 2 miliony provedených transakcí denně přináší společnost Klarna férová, udržitelná a umělou inteligencí poháněná platební a nákupní řešení, která přinášejí revoluci ve způsobu, jakým lidé nakupují a platí online a umožňuje spotřebitelům při nákupech efektivněji využívat čas i finance. Inovativní technologie a marketingová řešení společnosti Klarna využívá více než 500 000 globálních maloobchodních partnerů včetně společností jako H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group a Nike. Další informace naleznete na http://klarna.com/.

O společnosti ZOOT:

Český prodejce módy a doplňků ZOOT se soustředí na unikátní koncept omnichannel prodeje prostřednictvím internetu, ale díky stále širší síti ZOOT.kabinek nabízí jedinečnou konkurenční výhodu vyzkoušet si oblečení rovnou při vyzvednutí. ZOOT působí současně v propojení se značkou Bibloo by ZOOT celkem na 10 evropských trzích.

Qerko zve na zahrádky. Aplikace je umožňuje vyhledávat a rezervovat si na nich místo

Filtr Zahrádky v aplikaci Qerko umožňuje vyhledávat podniky, ve kterých se během letní sezony mohou jejich hosté posadit venku. Ve spojení s funkcí Rezervace, kterou Qerko představilo vloni, nabízí uživatelům snadný způsob, jak si zajistit posezení s přáteli na čerstvém vzduchu. Podnikům pak funkce Zahrádky umožňuje odlišit se nabídkou venkovního posezení od ostatních, což v letních měsících zvyšuje jejich atraktivitu. Význam zahrádek pro podniky potvrzují data Qerka, podle nichž podniky se zahrádkami dosahují v letních měsících až dvojnásobně vyšších tržeb.

V letních měsících ocení uživatelé Qerka funkci Zahrádky. S pomocí tohoto filtru mohou přímo v aplikaci vyhledávat podniky, které nabízejí posezení venku. Z více než tisícového portfolia Qerka mohou uživatelé vybírat zahrádky asi pětistovky podniků. Rezervaci si pak pomocí aplikace mohou vytvořit ve stovce z nich.

„Zahrádky jsou téma, které hosté podniků každé léto řeší. S tímto filtrem se nám podařilo zas o něco více rozšířit pole informací, které se o podnicích naši uživatelé dozvědí ještě dříve, než se někam vydají,“ komentuje funkci Lukáš Kovač, zakladatel a CEO Qerka.

Zahrádky jsou pro podniky klíčové

Podle aktuálních dat Qerka je zřejmé, že letní zahrádky hrají klíčovou roli v tržbách podniků. Porovnání tržeb v březnu a červnu loňského roku odhalilo výrazný rozdíl. Podniky bez zahrádek zaznamenaly průměrný nárůst tržeb o 60 %, zatímco ty s venkovními posezeními dosáhly průměrného nárůstu tržeb o 150 %.

„Vidíme, že pro podniky je provozování letních zahrádek stěžejní. Zároveň však zahrádky představují práci navíc, protože se personálu citelně zvětšuje plac, po kterém se musí pohybovat. S Qerkem pomáháme podnikům zahrádky zaplnit, a tím z letní sezony vytěžit maximum, ale zároveň jim podáváme pomocnou ruku při servisu, aby personál vše pohodlně stíhal,“ doplňuje Kovač.

„Zahrádky jsou velmi specifické. My v The Farm máme dvě, jednu před restaurací a druhou ve vnitrobloku. Proto je pro obsluhu náročnější okamžitě reagovat. Díky Qerku si ale naši hosté nepřijdou osamocení, když chtějí zaplatit, ale třeba na obsluhu musejí chvíli čekat. Platbu sami vyřídí a mohou odejít. Totéž platí i při čekání na objednávku, kdy se ještě před příchodem personálu mohou podívat do našeho digitálního menu a vybrat si, co si dají,“ komentuje funkci Jan Novotný, spolumajitel The Farm na pražské Letné.

Na zahrádkách podniků pak mohou letos návštěvníci nacházet nové QR kódy, které Qerko ve všech svých partnerských podnicích právě intenzivně obměňuje. Nové kódy, vytvořené ve spolupráci s designovým studiem Stedina Design, vznikly z odolných materiálů, díky nimž vydrží nepřízeň počasí. Odolají přímému slunci i letním bouřkám, se kterými se venkovní vybavení restaurací může potýkat. Mimoto se kódy vyznačují také antireflexní ochranou, s níž se uživatelé nemusí obávat odlesků při načítání kódů, a zvýšeným zabezpečením díky úplnému uzamčení proti přepisu dat.

Více o aplikaci Qerko

Qerko je revoluce v gastronomii. Mobilní aplikace umožňuje zákazníkům pomocí QR kódu okamžitou úhradu útraty v restauraci. Každý může platit to, co měl. Už žádné „dohromady, nebo zvlášť – a poprosím vás k pokladně“. Obsluha má více času na samotný servis a ušetří čas strávený kasírováním. Qerko, které disponuje licencí ČNB, umožňuje svým podnikům skutečně poznat jejich zákazníky, odměnit je za věrnost a motivovat je k návratu. Data o platbách Qerko transformuje do vhledu restaurací o zákaznickém chování a CRM systému, ze kterého je jednoduché automatizovaně naplánovat kampaně na segmenty zákazníků na základě jejich nákupního chování. To vše, aniž je narušeno soukromí uživatelů. Oproti platbě kartou dostává obsluha i větší spropitné. Služba je napojená přímo na pokladní systém, takže se veškeré platby propisují přímo do pokladny a obsluha je vidí. Navíc se při platbě přes aplikaci netisknou zbytečné účtenky. Qerko je rychlé, efektivní, bezpečné a zelené.

StartupJobs: Zájemců o práci ve startupu je o polovinu více než loni touto dobou. Nejvíce uchazečů je v IT a marketingu

Počet zájemců o práci ve startupech v květnu meziročně stoupl téměř o polovinu (46 %) a od začátku roku se jich přihlásilo přes 57 tisíc, vyplývá z dat portálu StartupJobs. Nejčastěji, v 31 % případů, se zájemci hlásí na pozice v IT. Jen letos se jich přihlásilo více než 28 tisíc, což znamená meziroční nárůst o více než polovinu. Po IT je u uchazečů nejoblíbenější marketing a obchod s 30 % ze všech zájemců. Nejmenší podíl tvoří zájemci o administrativu (14 %) a analytiku (5 %). V průměru se přitom zájemci hlásí na 3,6 pozice, mnohdy navíc z různých oborů.

„Na trhu jsou k mání skvělé talenty. Firmám se tak otevírají možnosti náboru ze skutečně širokého spektra zájemců. Tím spíš si mohou vybírat ty správné kandidáty. Navíc nám takto citelný nárůst kandidátů ukazuje, že lidé již startupy nepovažují jen za garážové projekty, nýbrž za kariérní cestu, která dokáže nabídnout něco víc,“ komentuje Filip Mikschik, zakladatel a CEO StartupJobs.

Podle portálu StartupJobs počet zájemců o práci ve startupech letos v květnu meziročně stoupl o 46 %. Tento rok tak přes portál hledalo práci již více než 57 tisíc uchazečů, oproti 39 tisícům v loňském roce touto dobou. Uchazeči se hlásí v průměru na 3,6 pozice, nejčastěji, téměř v jedné třetině případů, na pozice vývojářů. Letos se jich přihlásilo více než 28 tisíc. Druhým nejžádanějším oborem je marketing a obchod s 27 tisíci uchazeči, což je 30 % všech kandidátů. Ještě v loňském roce byly přitom marketing s obchodem favoritem uchazečů – o půl procentního bodu vedly před IT. Letos je zatím vývojáři naopak o 0,2 procentního bodu překonali. Následuje management, do kterého se hlásí 18 % uchazečů. Nejmenší zájem zaznamenávají administrativní pozice s 13 tisíci přihlášenými a analytika s necelými pěti tisíci zájemci.

„Hodně firem řeší nedostatek kvalifikovaných pracovníků na trhu tak, že se obrací do zahraničí. Firmy často hledají talenty v jižních státech EU, některé ale například také v Brazílii nebo ve Vietnamu. Přitom nároky na kvalitu nových kolegů jsou u českých startupů často vyšší než u mezinárodních společností, a nábor ze zahraničí tak může být poměrně složitý,“ rozvádí Jiří Sauer, lídr programu Deloitte Technology Fast 50 pro střední Evropu.

„Ačkoli aktuální ekonomická situace není pro mnoho technologických firem zrovna příznivá, v Česku je situace poměrně stabilní a dostupnost talentů na trhu se příliš nezměnila. Zatímco třeba v USA nebo Německu často startupy ve velkém propouštěly, tuzemské firmy jsou spíše obezřetné. Navíc v Česku je obecně fluktuace tech talentu velice nízká, stejně jako jeho dostupnost, takže si firmy dvakrát rozmyslí, než někoho propustí,“ doplňuje Tomáš Vocetka, CTO platformy Omio.

Startupy lákají na benefity

O tom, zda se kandidát rozhodne pracovat, či nepracovat ve startupu, mohou rozhodnout benefity, na které mladé firmy uchazeče lákají. Ti tak mohou vedle peněžitých odměn využívat v současnosti populární neomezené dovolené, home office a remote práci nebo relaxační zóny v kancelářích, případně ESOP neboli podíl zaměstnanců na firemních akciích, což je benefit, který naopak nebývá běžný v korporátním světě.

„Trendem jsou neotřelé firemní benefity. Dnešní zaměstnance už neoslní home office a karta Multisport, mnohem více volají po možnosti úplné pracovní flexibility, času na sebevzdělávání nebo například po podílu na firemních akciích. Všechny tyto benefity mají společného jmenovatele: zaměstnanci musí cítit, že do nich zaměstnavatel vkládá svou důvěru a váží si jich, všechno ostatní snadno najdou někde jinde,“ komentuje Bára Slouková, COO v DX Heroes.

Více o StartupJobs

StartupJobs je největší česká platforma propojující startupy s lidmi, kteří se chtějí posouvat vpřed.

ČMIS spouští službu softwarového vývoje. Klientům pomůže automatizovat až 70 % provozních činností

Technologická společnost ČMIS přichází s novou službou softwarového vývoje na míru. Vedle svého hlavního zaměření na řešení IT infrastruktury, hosting a nabídku licencí pro Microsoft 365 tak firma rozšiřuje své působení i do oblasti vývoje aplikací. Ten zahrnuje byznysově orientované webové a mobilní aplikace, které například pomohou firmám automatizovat provozní aktivity. K dispozici k tomu firma bude mít desetičlenný tým zkušených profesionálů. S novou službou chce ČMIS klientům pomoci automatizovat až 70 % provozních činností, například monitoring, instalace serverů a aplikací nebo ověřování integrity záloh. Od ostatních firem má ČMIS odlišit úzké propojení služby se stávající nabídkou řešení pro cloud a IT infrastrukturu i pečlivá dokumentace řešení.

„Na trhu vnímáme stále větší poptávku po automatizaci a vývoji softwaru na míru. I proto jsme se rozhodli rozšířit nabídku svých služeb, abychom umožnili stávajícím i budoucím klientům automatizovat procesy a činnosti, které doteď museli řešit manuálně. To jim v konečném důsledku umožní ušetřit nemalé finanční prostředky. Jako významnou přidanou hodnotu proto vnímáme to, že jsme schopni klientovi nabídnout komplexní řešení založené na naší zkušenosti s IT infrastrukturou, a ten se tak nemusí obracet na vícero dodavatelů. Extrémní důraz klademe i na dostupnost, aby nedocházelo k žádným výpadkům a aplikace byly dostupné 24 hodin denně. K tomu máme talentovaný tým, který si poradí i s vývojem webových a mobilních aplikací a který má zkušenosti z naší firmy i s prací pro významné klienty jako Rohlík.cz nebo Pilulka.cz,“ vysvětluje Václav Svátek, generální ředitel ČMIS.

Nutnost zefektivnit provoz vnímá stále více firem

Podle společnosti Gartner IT firmy do roku 2024 sníží pomocí automatizace operační náklady celkem o 30 %. Oblast automatizace je ale důležitá i z hlediska nastupujících technologií AI a strojového učení. ČMIS pomůže svým klientům automatizovat zejména provozní činnosti, jako je monitoring, běžná údržba nebo instalace a konfigurace aplikací. Přidanou hodnotou má být zejména propojení se službami, které už firma nabízí. Její stávající i noví klienti tak budou mít k dispozici nabídku služeb zahrnujících řešení IT infrastruktury, cloud, licence Microsoft 365 bez marže a nově i aplikace šité na míru. Na samotný softwarový vývoj má nyní ČMIS vyhrazený desetičlenný tým pod vedením CTO Jaroslava Hrdinky.

„Náš tým vyvíjí aplikace pro různé účely, od jednoduchých mobilních aplikací až po komplexní ERP systémy. Software jsme schopni nasadit do prostředí klienta přesně dle jeho potřeb a zároveň pomoci s migrací dat a synchronizací. Vše zároveň pečlivě dokumentujeme, aby měl klient kompletní přehled, a klademe důraz na UX, které ovlivňuje kvalitu nejen webových a mobilních aplikací. Pro klienta jsme zkrátka schopni vyřešit skoro vše a ten se tak nemusí obracet na různé dodavatele. V neposlední řadě samozřejmě zajišťujeme školení a podporu 24/7,“ vysvětluje CTO Jaroslav Hrdinka.

Více o ČMIS

Technologická společnost ČMIS, která patří k největším českým hráčům na poli hostingu, cloudových a serverových řešení, dokáže svým zákazníkům zajistit, že jejich e-shopy nespadnou a fungují hladce i během špičky, takže nepřijdou o své tržby kvůli výpadkům. Mezi hlavní služby patří hosting aplikačního prostředí pro účetní a obchodní systémy, dále hosting databází, úložišť a privátní cloud pro velké e-commerce hráče, jako jsou Rohlík.cz či Shoptet. V neposlední řadě poskytuje jako Microsoft direct partner klientům nejlevnější licence pro aplikace Microsoftu.

HONOR ve spolupráci s umělcem AIGC ukázal snímky inspirované připravovanou novinkou HONOR 90

Globální technologická značka HONOR představila sérii uměleckých děl, která vznikla z nové zajímavé spolupráce s britským digitálním umělcem Christianem Venablesem. Autor se nechal inspirovat designem modelu HONOR 90 a za pomoci kreativních nástrojů umělé inteligence integroval barvy a prvky zadního krytu HONOR 90 do svých uměleckých děl. HONOR a Christian Venables ukázali výslednou sérii snímků, které vytvořila umělá inteligence a které přesně vystihují dokonalou letní atmosféru.

Pozoruhodná umělecká díla zobrazují idylické letní chvíle. Zdrojem autorovy inspirace byl design smartphonu HONOR 90 v barvách Diamond Silver a Emerald Green, který už brzy vstoupí i na český trh. Venables využil schopností umělé inteligence a jeho výsledné snímky skvěle vystihují filozofii modelu HONOR 90.

Těší mě, že se mohu o své dílo podělit se světem,“ uvedl Christian Venables, umělec a ředitel studia CSV. „Měl jsem možnost seznámit se s novým chytrým telefonem značky HONOR. Má krásný design, který mi nabídl pestrou škálu inspirace, ze které jsem mohl během kreativní práce s nástroji umělé inteligence čerpat.“

Připravovaná novinka HONOR 90 by měla být ideálním smartphonem pro mladou generaci, kterou osloví svým designem a fotoaparátem s pokrokovými funkcemi. Díky nim jde o ten nejlepší nástroj, jak kreativně zachytit a sdílet svou osobitou náladu a podělit se tak o svůj svět s okolím. Umělecká díla v podání HONOR a Christiana Venablese převrací tuto myšlenku naruby a pomocí umělé inteligence kreativně zachycují a sdílejí osobitost připravovaného modelu.

Každý ke své inspiraci, k tvorbě a sdílení nápadů potřebuje toho správného partnera, kterým může být právě HONOR 90. Není to totiž jen smartphone, ale hlavně zařízení, které lidem umožní zachytit skutečnou krásu světa kolem sebe a vyjádřit svou osobitost, vášeň a pozitivní zážitky.

V souvislosti s rychlým rozvojem umělé inteligence se letos v rámci soutěže HONOR Talents Global Design Awards společnost HONOR snaží povzbudit mladé lidi, aby svá umělecká díla tvořili pomocí softwaru umělé inteligence. Soutěž rozdělí až 10 cen za inovace AIGC a jde vůbec o první designérskou soutěž v oblasti chytrých zařízení, která představuje umělecká díla AIGC. Je to další příklad toho, jak technologická značka HONOR umožňuje mladým lidem dále usilovat o dokonalost v oblasti technologií, umění a lidskosti. Podívejte se na umělecká díla AIGC na oficiálním profilu HONOR. Více informací přinese představení modelu HONOR 90, které se odehraje už 6. července v Paříži.

O Christianu Venablesovi

Christian Venables je britský umělec a vývojář zabývající se rozšířenou realitou (XR). Jeho vzdělání v oblasti architektury a 3D mu poskytlo pevný základ pro výzkum v oblasti umělé inteligence. Nedávno dokončil práci na rozšířené realitě (AR) pro hudební festival Coachella a intenzivně zkoumá, jak může umělá inteligence optimalizovat pracovní postup při tvorbě.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.hihonor.cz

HONOR je v plné síle zpět

Značka HONOR se zavázala být globální technologickou špičkou a vybudovat portfolio chytré domácnosti, které bude dostupné pro každého. Dnes má HONOR více jak 13 000 zaměstnanců, z nichž větší polovina pracuje na výzkumu a vývoji (R&D), čtyři vývojové instituce, více než sto inovačních laboratoří po celém světě, a podal už přes 5500 patentových žádostí. Velmi rychle etabloval také přes 30 strategických partnerství se světovými špičkami jako Microsoft, Google, Intel, Qualcomm apod., s nimiž společně vyvíjí inovativní řešení v rámci softwaru i hardwaru, a dokáže tak zajistit produkci mobilní technologie od začátku až do konce.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Obsáhlý průzkum od Productboard: 90 % startupů chce umělou inteligenci nabídnout i ve svém produktu

Až 90 % firem, které jsou financované VC fondy, plánuje implementovat generativní umělou inteligenci do svých produktů. 64 % z nich to chce stihnout ještě letos. To vychází z průzkumu společnosti Productboard, který proběhl během dubna a května. Vzorek zahrnul celkem 300 předních manažerů větších či menších společností z portfolií amerických VC fondů jako jsou Bessemer, Dragoneer, Kleiner Perkins a také z klientské databáze firmy Productoboard. V 70 % se jednalo o softwarové či technologické společnosti. Zbylých 30 % činil průřez odvětvími včetně finančnictví, zdravotnictví nebo vzdělávání.

„Milion uživatelů během pěti dnů – takový úspěch měl ChatGPT ve svých začátcích a  postupem času se jeho zásah jen zvýšil. To samozřejmě vyvinulo tlak na softwarové a technologické firmy, aby generativní umělou inteligenci začlenily do svých produktů. Uvažují o tom nejen mladé startupy, ale dokonce i tradiční společnosti,“ uvádí Daniel Hejl, co-founder a CTO společnosti Productboard.

Na inovacích se nešetří

Většina oslovených společností vyčlenila pro implementaci AI do svého produktu speciální tým, jehož velikost se odvíjí od velikosti dané firmy (ty nejmenší začínají na jednom až dvou zaměstnancích, největší kolem desítky). Přestože více než 30 % firem letos hodlá ušetřit na svých celkových výdajích, 80 % chce do výzkumu a vývoje posílat stejně nebo více peněz. U začínajících startupů se toto číslo vyšplhá na 95 %. 50 % oslovených uvedlo, že výdaje v tomto směru zvýší. Zároveň více než 35 % dotázaných oznámilo propouštění v roce 2023. Týmů zaměřených na výzkum a vývoj se však dotklo výrazně méně než jiných oddělení. Hlavní prioritou těchto týmů jsou inovace, další investiční prioritou je vylepšení produktu a odstraňování technického dluhu.

“Tato čísla dokazují, že řada startupů má od svých produktů velká očekávání a chce skrze jejich úspěch překonat současnou ekonomickou situaci, která není úplně příznivá. Tlak na výzkum, vývoj a především inovace, nebyl nikdy větší,” komentuje výsledky CEO Productboard, Hubert Palán.

Podle Hejla je důkazem i zjištění, že 10 % firem už s AI v nějaké formě ve svých produktech letos přišlo, dalších 19 % to plánuje v současném kvartálu. “Zdá se, že všechny produktové týmy si správně uvědomují, že konkurenceschopnost v tuto chvíli stojí na pochopení potřeb zákazníků a využití generativní umělé inteligence i ve svůj prospěch,” dodává Hejl.

Umělá inteligence pomůže roztřídit požadavky zákazníků

AI v rámci vlastního produktu neopomíjí ani Productboard. Ten již vyvinul a zpřístupnil beta verzi systému, který pomůže prostřednictvím umělé inteligence analyzovat feedback zákazníků. Tato funkce, která nyní prochází testováním, by se měla v nejbližších týdnech objevit v aktualizované verzi softwaru využívaného více než šesti tisíci zákazníků z celého světa. Jejím cílem je dát firmám a především produktovým manažerům do rukou mocný nástroj, díky kterému dokáží ještě efektivněji a rychleji pochopit potřeby jejich zákazníků a díky tomu dělat lepší produktová rozhodnutí.

“Kvůli velkému objemu informací je pro firmy stále obtížnější do hloubky porozumět potřebám jejich zákazníků  Smysluplné produkty dokážete vytvořit pouze, když víte, co a proč vaši zákazníci potřebují. Naše nové řešení dokáže automaticky roztřídit zpětnou vazbu ke konkrétním nápadům a následně na základě toho napsat produktovou dokumentaci a zasadit informace do kontextu. Tím produktovým týmům na celém světě ušetří hodiny času. A to je teprve začátek toho, co chceme jako Productboard v AI funkcích nabídnout,” uzavírá Hejl.

Více o společnosti Productboard

Productboard je online platforma, která pomáhá produktovým manažerům vyvíjet správné produkty na základě potřeb zákazníků a uvést je co nejrychleji na trh. Přes 6 000 produktově orientovaných společností, jako je Microsoft, Zendesk či UiPath, využívá Productboard k pochopení potřeb uživatelů, určení priorit při vývoji a k udržování všech členů týmu v obraze pomocí roadmapy. Nyní již více než čtyřsetčlenný tým pracuje z Prahy, San Francisca, Brna, Vancouveru a Dublinu a stojí za ním renomovaní investoři Dragoneer Investment Group, Tiger Global Management, Index Ventures, Kleiner Perkins, Sequoia Capital, Bessemer Venture Partners, Credo Ventures, Rockaway a Reflex Capital. Bližší informace najdete na www.productboard.com nebo na sociálních sítích pod @Productboard.

Press kit společnosti

Firmy očekávají pro příští rok lepší tržby, inflace ale bude dusit podnikání i nadále. Zisky navíc může ohrozit další strašák – horší platební morálka odběratelů

Firmy z východní Evropy včetně Česka se pro příští rok nejvíce bojí ohrožení svojí ziskovosti. Ačkoli počítají se zvýšením tržeb, nejsou si jisté, zda jim inflace umožní promítnout tento nárůst také do výsledků hospodaření. Průzkum pojišťovny pohledávek Atradius také ukázal, že na trhu panuje obava ze zhoršení platební morálky odběratelů. V jejím důsledku by pak části podniků hrozily problémy s nedostatkem hotovosti.

Zatímco 55 % společností z východní Evropy očekává pro rok 2024 nárůst tržeb, se zvýšením zisku počítá jen 39 % firem. Ty ostatní dál předpokládají, že budou čelit tlaku na zvyšování nákladů kvůli inflaci. Ta má sice postupně zmírňovat, ale i v příštím roce zůstane nadprůměrná.

Ziskovost firem bude kromě inflace srážet dolů také očekávané zhoršení platební morálky odběratelů v B2B obchodování. Přinese s sebou vyšší náklady na řízení úvěrového rizika, posílení procesu řízení pohledávek či na inkaso faktur po splatnosti. Vyplývá to z pravidelného průzkumu Atradius Barometr platební morálky, který na sedmi trzích ve východní Evropě, konkrétně v Polsku, Maďarsku, České republice, na Slovensku, v Bulharsku, Rumunsku a v Turecku, uskutečnila úvěrová pojišťovna Atradius.

„Přestože je inflace už za vrcholem, a to nejhorší máme snad za sebou i na trhu energií, zůstává podnikatelské prostředí stále zatížené vysokými náklady. Výsledkem je tlak na snižování ziskových marží a pokračující ohrožení životaschopnosti některých podniků. Řízení pohledávek a schopnost včas proměnit faktury na hotové peníze může být v takové situaci rozhodující pro celkovou stabilitu firem,” popisuje výkonná ředitelka společnosti Atradius pro region východní Evropy Markéta Stržínková.

Zhoršení doby průměrné úhrady faktur a potenciální nedostatek hotovosti očekává pro příští rok podle průzkumu čtvrtina oslovených firem. „V současnosti je každá čtvrtá faktura ve východní Evropě uhrazena po termínu splatnosti, nebo dokonce vůbec. S pozdě zaplacenou fakturou se v posledním roce setkalo až 85 % podniků. Mnoho společností už dříve v důsledku pandemie či války na Ukrajině přistoupilo ke zkrácení platebních podmínek a přijalo další opatření ke zlepšení dlouhodobého inkasa faktur, aby si udržely hotovost a snížily potřebu externích půjček. Firmy, jež pro rok 2024 očekávají další zhoršení platební morálky odběratelů, tak už nemají příliš velký manévrovací prostor, jak vlastními silami úvěrové riziko držet na uzdě,” vysvětluje Stržínková s tím, že průměrná doba splatnosti faktur nyní ve východní Evropě činí 40 dnů, o dva dny méně než v roce 2022.

Větší důraz na řízení úvěrového rizika odběratelů v segmentu B2B plánuje v příštím roce klást bezmála polovina dotázaných společností. Potenciální nevýhodu tohoto přístupu ale obvykle představují nedostatečné rezervy na absorbování případné insolvence velkého odběratele, jež by mohla ohrozit přežití podniku. To může vysvětlovat, proč letos o pětinu narostl podíl společností, jež podle průzkumu zvažují v následujících 12 měsících uzavřít úvěrové pojištění, které je ochrání před dopady nesplacených pohledávek a zároveň uvolní hotovost na provoz podniku. „Kromě zvýšení finanční stability i likvidity firem má pojištění pohledávek ještě jednu výraznou výhodu. Minimalizuje riziko takzvané druhotné platební neschopnosti, při které mohou finanční potíže či dokonce bankrot nastat z důvodu neuhrazených závazků ze strany odběratelů,” uzavírá Markéta Stržínková.

Sběr dat v rámci průzkumu Atradius Barometr platební morálky pro východní Evropu byl proveden v období od konce 1. čtvrtletí do poloviny 2. čtvrtletí 2023. Výsledky zahrnující odpovědi zástupců 1540 společností z Česka, Polska, Maďarska, Slovenska, Rumunska, Bulharska a Turecka poskytují dobrý přehled o tom, jak podniky platí svým B2B odběratelům a jak řeší problémy způsobené špatnými platebními praktikami v současném náročném ekonomickém a obchodním prostředí. Regionální zprávy i zprávy za jednotlivé trhy naleznete v sekci Publikace na webových stránkách společnosti Atradius.

O společnosti Atradius

Atradius patří mezi celosvětové lídry v oblasti pojištění pohledávek, poskytování záruk a vymáhání pohledávek. Působí v 54 zemích po celém světě, ve kterých se může spolehnout na více než 160 vlastních poboček a 3 400 zaměstnanců. Svým zákazníkům umožňuje přístup k informacím až o 240 milionech firem. Na českém trhu působí Atradius od roku 1998 a v současnosti z České republiky řídí strategické projekty pro celý region východní Evropy. Společnost Atradius je součástí skupiny Grupo Catalana Occidente (GCO.MC) – jedné z celosvětově nejúspěšnějších pojišťoven poskytujících pojištění úvěrů. Více informací naleznete online na adrese www.atradius.cz.

Graf a fotografie jsou ke stažení zde.

Xtorm je připraven na cesty v horách, na silnici i letadlem

Léto přichází ve velkém stylu a s ním i první dovolené. Někdo vyrazí do hor, jiný k moři a další sežene karavan a vyrazí na dobrodružné cesty po Evropě. Tak jako tak budou mít ale všichni něco společného. Nenechají doma své elektronické knihy, fotoaparáty, mobilní telefony a někteří ani notebooky, nebo energeticky náročné drony. I proto je vhodné vyřešit ještě před odjezdem otázku, jak zajistit dobíjení všech digitálních hraček, které budou ve chvílích odpočinku zajišťovat zábavu i zachycení těch nejhezčích chvil s rodinou a přáteli.

Na cestování se připravil i holandský výrobce špičkových produktů pro napájení Xtorm, který přichystal tipy, jak mít dostatek energie za jakýchkoli okolností. Pojďme se na ně tedy podívat.

Na pláž s powerbankou Xtorm Essential

Nejjednodušší to budou mít ti, kteří vyrazí za intenzivním odpočinkem na prosluněných plážích a na březích oceánů. Díky skvělému zpracování, nečekaně vysoké odolnosti a schopnosti nabíjet více zařízení zároveň jim dostatek energie zajistí i powerbanky z řady Xtorm Essential. I ty totiž umožní průchozí nabíjení, díky kterému je možné z jediného zdroje nabít zároveň záložní nabíječku i mobilní telefon.

U postele na hotelu si tak vystačí s jedinou zásuvkou a ráno budou vždy připraveni na celodenní focení, natáčení i dlouhé videohovory s přáteli, kteří museli zůstat doma. Základní model s kapacitou 5000 mAh přitom stojí pouhých 479 Kč.

Divoké túry v přírodě s Xtorm Xtreme Series

Vyšší nároky budou mít dobrodruzi, kteří se vydají do přírody. Komfort dobíjení z hotelové zásuvky jim bude zapovězen, a tak se budou muset spolehnout na energii, kterou si odnesou na zádech. S Xtorm Xtreme Series to však nebude problém. Odolné powerbanky splňující certifikaci IP65 jsou připraveny prakticky na cokoli včetně pádu do mělké vody a spojují malé rozměry s vysokou kapacitou i bohatou funkční výbavou.

Například Xtorm XR101, známá také jako Xtreme Power Bank Rugged s kapacitou 10 000 mAh snadno nabije iPhone 4x a tak bez problémů zajistí energii na víkendovou túru. Poskytne přitom výkon až 18 W a ve večerních hodinách zastane i funkci svítilny. A když ji uživatel zapomene před balením nabít, nevadí. Z 0 do 100 % se díky rychlému nabíjení zvládne dobít už za 3 hodiny. To vše za 1 490 Kč!

Energetický komfort na silnici i bez kempové přípojky s Xtorm Xtreme Power Station

Skutečný energetický přepych si mohou dovolit ti, kteří zvládnou převoz větší zásobárny energie, jakou je například Xtorm Power Station XP500. Ocení ji tak všichni, kteří se rozhodnou podniknout dovolenou v automobilu nebo karavanu. Nabíjecí stanice se totiž pyšní nejen vysokým výkonem 500 W, ale také ohromující kapacitou 612 Wh. Tu ukrývá v těle s rozměry 19 x 32 x 20 cm a hmotností 9450 g. Pro přenášení je navíc vybavena pohodlnou rukojetí, díky které není problém ani s manuálním transportem na místo, kde se postará o napájení čehokoli s příkonem do 500 W. A to je střední model řady Xtreme Power Station, která nabízí ještě 300W a 1300W variantu.

Už nikdy se tak nestane, že bude nutné spěchat k nejbližšímu kempu s elektrickou zásuvkou. Ať už se majitelé zastaví kdekoli, vždy si budou jisti, pohodlným napájením pro osvětlení, telefony, drony, a dokonce i malé vařiče, aniž by bylo nutné mít nastartovaný karavan, nebo automobil. A co víc, všechny nabíjecí stanice Xtorm lze připojit ke skládacím fotovoltaickým panelům Xtorm Solar Panel a kdekoli si vyrobit vlastní energií.

Dostupnost

Powerbanky z řad Xtorm Essential, Xtreme Series i Xtreme Power Station naleznou zákazníci v internetovém obchodu smarty.cz a u dalších vybraných partnerů. 

O značce Xtorm

Xtorm je holandským výrobcem, který se již od roku 2008 soustředí na špičkové produkty pro napájení a nabíjení osobní elektroniky. Bohaté portfolio zahrnuje powerbanky, adaptéry, špičkově zpracované kabely i bezdrátové nabíječky a v neposlední řadě také solární panely Všechny produkty přitom spojuje vysoká odolnost, výrazný design a důraz na dlouhou životnost a udržitelný způsob výroby ohleduplný k přírodě.

Exit mobile version