Lime se zapojil do dopravy návštěvníků olympiády v Paříži. Investoval celkem 6 milionů eur do rozšíření vozového parku, posílení lidských kapacit a nabíjení. V rámci olympiády využívá také větší zapojení jezdců do samotného provozu – pokud kolo sami nabijí v jedné z 90 nabíjecích stanic v Paříži, získají 20 minut zdarma. Lime tak upevňuje svůj vztah s Paříží, jejíž obyvatelé i návštěvníci si sdílená elektrokola oblíbili, a nejen během olympiády uspokojuje poptávku Pařížanů i milionů návštěvníků po rychlé a dostupné městské dopravě.

Letošní olympijské hry přilákaly do Paříže až deset milionů diváků. Počet obyvatel pařížské aglomerace se tak na dobu olympiády prakticky zdvojnásobil – vždyť počet návštěvníků her se blíží počtu obyvatel celého Česka. V očekávání obrovského náporu na dopravu proto Lime, provozovatel sdílených kol a koloběžek a inovátor v oblasti městské mobility, posílil dopravní kapacity sdílených kol. Dosavadní počet elektrických kol se z 10 000 strojů zvýšil na 15 000.

„Olympiáda je unikátní příležitost, vyjít vstříc prudkému nárůstu poptávky a zajistit divákům bezproblémové přesuny po městě. A právě to umí bikesharing nejlíp – doplnit dosavadní městskou dopravu a efektivně pokrýt mezery i chybějící kapacity mezi MHD, taxi službami i vlastními vozy. Jsme rádi, že můžeme k tomuto ‚svátku sportu‘ přispět a dát možnost obyvatelům i návštěvníkům plně docenit, jak moc jim bikesharing usnadňuje život,“ říká Lucie Krahulcová, manažerka pro veřejnou politiku společnosti Lime pro CEE.

Rozšíření vozového parku je jen část iniciativy Lime vůči olympiádě. Pro období olympiády byl o 25 % navýšen počet mechaniků, kteří zajišťují větší opravy. O 30 % také vzrostl počet hlídek a servisních pracovníků v terénu – ti zajišťují menší opravy elektrokol přímo v ulicích a jejich dobrou distribuci do míst, kde jsou nejvíce zapotřebí, aby byla zajištěna maximální utilizace strojů. Zároveň s posílením lidských kapacit navýšil Lime i počet vozidel pro servisní pracovníky – scooterů, nákladních kol a tříkolek – díky nim se dokážou vyhnout dopravním zácpám.

„Díky analýze našich jízdních dat víme, kdy a kde se jezdí nejčastěji a kde je největší šance, že si stroj brzy někdo půjčí. To je metoda, kterou využíváme ve všech městech, kde působíme, a díky které nemusíme města ‚zaplavit‘ koly a koloběžkami, ale rozmisťujeme je řízeně. Například v Praze se v loňském roce dokonce meziročně snížil počet strojů v ulicích, o čtvrtinu však vzrostlo jejich využívání,“ říká Lucie Krahulcová.

Na jezdectví nebo moderní pětiboj do Versailles jedině na kole

Paříž podporuje mikromobilitu jako celek prostřednictvím zlepšování cyklistické infrastruktury. Města Versailles a Plaine Commune si pak dokonce vybrala Lime jako výhradního provozovatele bikesharingu pro dobu olympiády. U nádraží a versailleského zámku jsou zřízena dvě obří parkoviště pro celkem 400 kol, která zajistí plynulou přepravu návštěvníků sportovních událostí – jinde ve městě kola parkovat nebudou.

Paříž si kola vybojovala, jezdci si v nich nyní mohou vyměnit baterii

V rámci maximální utilizace navýšil Lime počet nabíjecích stanic z 40 na 90 a zapojil do nabíjení i samotné jezdce – ti mají možnost v dedikované stanici vyměnit svou vybitou baterii za novou, nabitou, ušetřit tak čas servisního pracovníka a získat 20 minut jízdy na Lime zdarma.

Pařížané si přitom kola doslova vybojovali. V referendu bylo těsně rozhodnuto, že koloběžky po Paříži jezdit nebudou – 400 000 Pařížanů, kteří jezdili každý měsíc a z nichž 71 % tvořili rezidenti ve věku ve věku od 18 do 35 let tím ale přišli o snadno dostupnou rychlou osobní dopravu po městě, a ještě před účinností referenda začali volat po alternativě. Lime jejich volání vyslyšel a chybějící koloběžky v Paříži postupně nahradil elektrickými koly. Zájem o ně stále roste – jen v prvních dvou měsících letošního roku, tedy ještě před zahájením příprav na olympijské hry ze strany Lime, vzrostl počet jízd na strojích Lime meziročně o 88 %. Mimo exkluzivní olympijské lokality Lime také vyhrál veřejnou soutěž v dalších dvou městech na jihu Paříže – Sceaux a Antony.

„Každý trh je specifický, ale snížení počtu aut v ulicích prospívá všude. Paříž upřednostnila kola před koloběžkami. Cyklistika zde má dlouhodobou tradici a Paříž navíc dlouhodobě investuje do rozvoje infrastruktury – od roku 2015 do roku 2020 ji podpořila částku 150 milionů eur – a to vše proto, aby se kolo stalo primárním dopravním prostředkem Pařížanů,“ říká Lucie Krahulcová. „Zajímavé je, že třeba v Praze jsou ohledně bikesharingu preference uživatelů opačné – když vedle sebe postavíte koloběžku a kolo, drtivá většina jezdců si vybere koloběžku. Proto v Praze koloběžky převažují – v každém městě přizpůsobujeme složení i počet strojů poptávce, abychom obyvatelům i návštěvníkům města zajistili kontinuální kvalitu služby.“

O společnosti Lime:

Lime je předním světovým inovátorem v oblasti městské mobility, jejímž cílem je do měst přinášet ekologické, pohodlné a dostupné možnosti přepravy a řešit tak problémy s dopravními zácpami či znečištěním. Nejznámějším produktem Limu jsou sdílené elektrické koloběžky a kola, které obyvatelům Prahy umožňují rychlý, příjemný a bezpečný pohyb po městě. Elektrické koloběžky na kratší vzdálenost plně nahradí automobil a na delší vzdálenosti jsou skvělým doplňkem k městské hromadné dopravě. Společnost působí již ve více než 280 světových městech a má na kontě již více než 550 milionů jízd.

Napsat komentář