Ať se jedná o velké franšízy (Star Wars) nebo o rodinnou firmu, merch je výborný nástroj pro budování vztahu mezi značkou a zákazníkem. Ten, kdo nosí váš merch, je váš ambasador, patří do vaší subkultury, do vaší komunity. Nebojte se proto vymyslet něco, co ve vašich zákaznících vzbudí skutečně pozitivní emoce, pobaví je nebo jim pomůže. Například hradecká firma Högner k Vánocům loni poslala partenrům a klientům obrandované boby a tvořítko na sněhové koule.
Merch je víc než reklamní předmět
U mnoha značek vyrostla nabídka merche do rozměru plnohodnotné lifestylové kolekce. Pokud máte rádi Porsche, můžete své espresso popíjet ze značkového Porsche hrníčku oděni do trička s logem 911 Carrera RS 2.7. „Protože Porsche vymyslelo svůj merch opravdu hezky a vkusně, zákazníci sami rádi zaplatí za to, aby si u odpolední kávy prohlíželi logo stuttgartské automobilky a snili o svém příštím sportovním autě,“ říká Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors, www.fairytailors.cz.
Příležitost jak vytvořit lovebrand
Úplně jiný, a přesto skvělý, merch má Lidl. Ujeté barevné doplňky perfektně zapadají do komplexní komunikační strategie, pomáhají tvořit lovebrand a stávají se kultovním zbožím. Poučení? Nepřemýšlejte o merchi jako o reklamním předmětu, ale raději jako o příležitosti, jak potěšit zákazníky, propojit se s jejich životním stylem a posílit komunitu kolem vaší značky. Merch musí být cool.
K dokonalosti dotáhla práci s merchem značka Barbie. Symbolem panenky Barbie se totiž stala samotná růžová barva. Máte růžovou kabelku, růžový pásek, růžové šaty nebo třeba růžový kávovar? Pak máte předmět, který si bude okolí asociovat s Barbie, aniž by šlo o skutečný merch. Barbie totiž není jen značka, ale jde o kulturní fenomén.
Jak se jí to povedlo?
Barbie stojí hned na třech silných archetypech. Archetypy jsou prapříběhy, které jsou podle C. G. Junga uloženy v podvědomí každého z nás, snadno se s nimi ztotožníme a dokáží silně ovlivnit naše chování, touhy, hodnoty a motivaci. Značky archetypy běžně a záměrně používají k tomu, aby nás ovlivnily a prodaly nám více zboží. Archetypy jim totiž umožňují komunikovat s námi na podvědomé úrovni. Předloží nám vzorce, které překonávají jazyk, kulturu i čas, a my na ně podvědomě zareagujeme.
Zosobnění tří archetypů
Barbie využívá archetypy Neviňátko, Milenec a Kouzelník. Neviňátko apeluje na naši touhu po jednoduchém, upřímném, čestném světě. Barbie je optimistická, vždy dělá věci správně a bojuje za lepší svět. Nevadí, že působí dětinsky a naivně, i my bychom si přece v hloubi duše přáli, aby byl svět pozitivní, čistý a nezáludný. Je to naše podvědomá potřeba.
Když krása znamená lásku…
Jako symbol a ideál dokonalé krásy představuje Barbie archetyp Milenec. Naše podvědomí nám říká, že když budeme krásní, budeme díky tomu přitažliví a najdeme pravou lásku. Učí nás to pohádky o princeznách, vidíme to v romantických filmech a přímočaře nám to říkají reklamy na kosmetiku. „Barbie je krásná, což jí získalo nejen obdiv ostatních postav Barbie světa i skutečných holčiček po celém světě, ale také lásku Kena. My tento příběh dobře známe a toužíme ho neustále prožívat. Je to totiž archetyp uložený v našem podvědomí,“ konstatuje Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors, www.fairytailors.cz.
Silné vize změnit svět
Barbie je nejen krásná, ale také chytrá a schopná. Dosáhla významných kariérních úspěchů – byla lékařkou, režisérkou, fotografkou, učitelkou, kosmonautkou, a dokonce i prezidentkou Spojených států. Inspiruje nás, abychom uskutečnili své sny, vždy si ví rady, má silnou vizi a mění svět. Využívá tak archetyp Kouzelník, který stojí na naší podvědomé touze proměnit své sny v realitu. Není náhodou, že právě panenka Barbie slaví už 64 let tak ohromný úspěch. Její osobnost je vystavěna na podvědomých vzorcích, kterým nedokážeme odolat.
Ing. Ondřej Tyleček je zkušený marketér, generální ředitel reklamní a kreativní agentury Fairy Tailors.
Narodil se 9. května 1988. Vystudoval Arts Management na VŠE a hru na violoncello na Konzervatoři Jaroslava Ježka. Za dobu svého působení v agentuře měl možnost pracovat na velkých projektech významných společností jako jsou například Unilever, Teekanne, či TV Nova (pořad Superstar). Při své práci se zaměřuje na budování značky. Je přesvědčen, že právě silná značka je v dnešním zahlceném světě klíčovým nástrojem, který odliší firmu od konkurence. Zároveň je přidanou hodnotou, která by měla dávat smysl nejen zákazníkům, ale i zaměstnancům. A měla by sbližovat lidi a formovat komunitu.
O Fairy Tailors
Značka Fairy Tailors byla založena v květnu roku 2013. Od počátku se agentura specializovala zejména na social media management a tvorbu obsahu. Počátkem roku 2015 do svého portfolia přidala další ingredienci, kterou byl branding. Od roku 2017 o sobě pak uvádí, že je kreativní agenturou, která zvládne v rámci 360° nejen „vymyslet“, ale také i „udělat“ kampaně, které prostě fungují. Důkazem je ocenění stříbrná EFFIE, kterou agentura vyhrála v roce 2018 za kampaň Pátek 13. pro společnost Sazka. S další kampaní Lovecká sezona pro stejného klienta se v rámci uvedeného ročníku dané soutěže umístila na shortlistu. Za dobu své existence agentura pracovala na kampaních pro klienty jako například Porsche, Xiaomi, Unilever, Teekanne, De’longhi, Auto ESA, Provident, Vest, Národní památkový ústav, ENAPO, Högner, lyžařské středisko St. Anton am Arlberg a mnoho dalších.