Dle průzkumu[1] za nejatraktivnější benefity považujeme zejména ty v kategorii lékáren, kultury a cestování. Právě zájezdy jsou jednou z položek, na které se snažíme benefity uplatnit s blížícím se koncem roku – podle dat společnosti Edenred stoupla útrata českých zaměstnanců v této kategorii v zimním období zhruba o čtvrtinu. Vedle toho získávají na popularitě i benefity zaměřené na zábavu a duševní pohodu. Experti však zároveň doporučují nečekat s výběrem přednabitých zaměstnaneckých odměn na poslední chvíli, částky mohou propadnout, nebo mohou v roce 2024 být pro některé skupiny uživatelů méně daňově výhodné – čerpat bychom je proto měli průběžně.
Postupné odeznění pandemických vln, ale i návrat k tradičním volnočasovým aktivitám – to jsou podle odborníků důvody, které motivují zaměstnance přehodnotit svůj postoj k některým druhům benefitů. Na prvním místě podle meziročních souhrnů sice stále s přehledem zůstává oblast zdraví, držitelé benefitních karet se ale globálně začínají vracet i k dalším tradičně silným kategoriím, především v sektoru dovolených či ubytování. A z letošního přehledu transakcí realizovaných skrze Edenred Card v oblasti volnočasových benefitů vyplývá, že tento trend postupně objevují už i Češi.
„Naše data ukazují, že objem uplatněných benefitů v kategorii zdraví zaznamenává zhruba desetinový pokles oproti loňskému listopadu. Přesto však stále tvoří 53 % celkové benefitní útraty. Změnu přičítáme především postupnému návratu zaměstnanců k typicky rekreačním aktivitám, jako je cestování, ale i knihy, kina a divadla,“ vysvětluje Petr Vágner, obchodní ředitel společnosti Edenred. „Například objem útraty za vstupenky se celkově v porovnání s loňským listopadem zdevítinásobil,“ dodává. A jeho slova potvrzují i data z průzkumů – podle šetření z letošního května sice označili čeští zaměstnanci za vůbec nejatraktivnější kategorii benefitů lékárny, v těsném závěsu za nimi se ale objevila také odvětví cestování, kultury a wellness.
Duševní zdraví na prvním místě
Odvětví volnočasových benefitů čekají v příštím roce i další velké změny. Nové legislativní úpravy v rámci konsolidačního balíčku začnou platit již od ledna – zásadní novinkou je změna pravidel pro zdanění benefitů. „Nově stanovený limit pro částky, které mohou být v podobě benefitů osvobozeny ze zdanění, mohou zaměstnavatele i zaměstnance vést k větší rozvážnosti a pečlivějšímu výběru, jak tyto zdroje uplatnit,“ říká Petr Vágner. Podle jeho slov ale popularita kategorií zábavy dále poroste, mimo jiné i díky tomu, že Češi začínají klást mnohem větší důraz na svou duševní pohodu: „Zaměstnanci si postupem času více a více uvědomují, že volnočasové benefity jim přinášejí jednu zásadní odlišnost v porovnání se mzdou. Prostředky určené zaměstnavatelem na volnočasové benefity utrácejí s větší lehkostí než peníze. S trochou nadsázky se dá říct, že o penězích uvažují, jak je ušetřit, o benefitních prostředcích, jak je nejlépe utratit. Mají proto tendenci z benefitních prostředků pokrýt položky, za které by si jinak utrácet nedovolili, a tím si zlepšovat kvalitu života. Právě sem spadají zmíněné kulturní aktivity či wellness.“
V souvislosti s uplatněním benefitů upozorňuje odborník ještě na další trend českých zaměstnanců – šetřivost. Jejím vlivem totiž mnohdy přijdou o možnost využít své benefity úplně. „Podle našeho průzkumu je zhruba 70 % zaměstnanců spokojeno s nabídkou benefitů ve svém okolí – nepociťujeme tedy o nedostatek příležitostí, právě naopak. Stále občas máme tendenci vnímat benefity jako určitou formu věrnostního programu nebo spoření. Jde však především o cílenou a účelovou podporu zaměstnance. Naše zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že je nejúčinnější právě tehdy, když je využívána plynule, pravidelně a zejména cíleně.“ připomíná Vágner.
Na tuto skutečnost se Edenred snaží dlouhodobě upozornit také kampaní „Benefitujte do nuly“, která si klade za cíl motivovat zaměstnance k tomu, aby s koncem roku nenechali své benefity propadnout. Uživatelé, kteří svůj účet v Cafeterii či na kartě během prosince vynulují, jsou navíc zařazeni do speciální soutěže. Více informací o kampani je k dispozici na webových stránkách.
O společnosti Edenred CZ
Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.
Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.
Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).
V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.
12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.
V roce 2022 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 38 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.
Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.
Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.