Firmy v Česku, Polsku i Maďarsku přikládají čím dál větší význam digitalizaci a cloudovým řešením. Mezi zeměmi ale najdeme i značné rozdíly. Poláci například více než my důvěřují repasovanému kancelářskému vybavení, které může výrazně pomoci udržitelnému provozu firmy. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu společnosti Canon.
Průzkum se zabýval hlavně přístupem podnikatelů k digitalizaci a trendy v nákupu a používání kancelářského vybavení.[1] „Ve všech třech zemích je patrný vysoký zájem podniků o digitální řešení. Mnoho administrativních rozhodnutí je také založeno na snaze využívat udržitelná a zároveň funkční řešení, což je jednoznačně dobrá zpráva,“ potvrzuje Eva Kučmášová, jež v Česku, Polsku i Maďarsku zodpovídá za marketingovou a korporátní komunikaci společnosti Canon. Pojďme se na výsledky a rozdíly mezi jednotlivými zeměmi podívat podrobněji.
Cloudové služby
Většina oslovených polských podniků využívá cloud již delší dobu. Častěji to deklarují zástupci velkých firem (56 % oproti 40 % středních firem). Z českých podniků, které začaly zavádět procesy digitalizace, využívá cloudové služby 58 %, z toho 40 % delší dobu. Celých 16 % oslovených v Česku tomuto klíčovému nástroji digitalizace nedůvěřuje a nechce jej využívat. „Číslo je překvapivě vysoké a značí, že je před námi stále dost práce v přesvědčování podnikatelů, že cloudová řešení, třeba uniFLOW Online pro správu firemního tisku a skenování, umožňují větší efektivitu práce a bezpečnost uložených dokumentů,“ komentuje Kučmášová.
V případě Maďarska využívá cloudová řešení pro správu firemních záznamů 51 % tamních malých a středních podniků. Týká se to především budapešťských společností s více než 50 zaměstnanci. Důvody pro zavádění cloudu jsou ve všech zemích podobné, je to hlavně dlouhodobá strategie digitalizace, snaha ušetřit peníze za spotřební materiál a potřeba „držet krok s dobou“.
Jaká data jsou v cloudu uložena?
Polské společnosti sem nejčastěji ukládají hodnocení zaměstnanců (42 %) a e-maily (38 %), Maďaři využívají cloud především pro ukládání účetních dokladů (32 %) a smluv (31 %). Z odpovědí Čechů naopak vyplývá, že do cloudu směřují především běžná provozní data – databáze (71 %) a e-maily (30 %), méně často pak obchodní výkazy (48 %), faktury (44 %), smlouvy (37 %) a údaje o finanční výkonnosti (35 %). V malé míře jsou v cloudu shromažďována data o zaměstnancích, tedy hodnocení (20 %) a životopisy (14 %).
Nákladová efektivita a udržitelnost
Naprostá většina respondentů se netají tím, že při nákupu kancelářské techniky je důležitým faktorem její hospodárnost a efektivita, tj. především nízká spotřeba energie a inkoustu/tonerů. V Polsku je to 75 %, v Česku dokonce 80 %. Efektivita zařízení je o něco důležitější pro zástupce větších podniků – 30 % ji označilo za klíčovou ve srovnání s 26 % zaměstnanců středních podniků.
O rostoucím ekologickém povědomí středoevropských firem svědčí, že čím dál důležitější roli hraje při nákupu kancelářského vybavení to, zda je do výroby zařízení zahrnuta udržitelnost a zda výrobce sám funguje udržitelným způsobem. V Česku se podle těchto parametrů rozhoduje 78 % zodpovědných osob, v Polsku je to dokonce 85 %. Zbytek oslovených uvádí, že pro ně udržitelnost nehraje při nákupu žádnou roli.
Repasování
Zajímavý je také pohled na vztah k repasovanému kancelářskému vybavení. Každá třetí česká firma deklarovala, že by takové vybavení do svého stávajícího parku zařadila za předpokladu, že by mělo záruku a plnou funkčnost. V Polsku je ale percentil podstatně větší (48 %). A rozdíl se ukázal naplno, když přišla řeč na to, zda by si firmy zvolily repasovaná zařízení jako svou první volbu. Zatímco jednoznačně kladně odpovědělo 24 % polských firem, v Česku jsou to pouze 4 %. Celých 34 % firem u nás se nechalo slyšet, že repasovaným zařízením nevěří a hodlá nakupovat pouze nové produkty. Pro srovnání – takovou odpověď uvedlo pouze 7 % polských firem.
„Přitom repasované multifunkce, kde je více než 90 % znovu využitých částí, třeba z našeho programu s označením ES, prochází pečlivou výstupní kontrolou, jsou spolehlivé a kvalitní stejně jako nové a mají také záruku. Jen jsou levnější,“ uzavírá Eva Kučmášová z Canonu.
O společnosti Canon Europe
Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.
Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.
Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.
Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.