Největším zdrojem uhlíkových emisí jsou u Vodafonu překvapivě obyčejné automobily. Důvod je prostý – už 12 let pohání veškerou infrastrukturu firmy pouze zelená energie. Ačkoliv objem přenesených mobilních dat v síti za posledních pět let stoupl o víc než 850 procent, uhlíkovou stopu i spotřebu elektrické energie drží na uzdě stále efektivnější technologická řešení. Jejich relevance v uplynulém fiskálním roce dramaticky stoupla s příchodem války na Ukrajině a energetické krize. To vše vyplývá z právě vydané nefinanční výroční zprávy Vodafonu.

Digitální technologie jsou naprosto klíčové pro úspory energií, efektivnější využívání přírodních zdrojů, vytváření cirkulární ekonomiky a snižování elektroodpadu, což jednoznačně ukazují i naše data. Klimatická krize je krizí nás všech, zelená a digitální transformace firem a celé ekonomiky je proto naprosto nevyhnutelná,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.

Pozitivní vliv technologií na snižování dopadu lidské činnosti na životní prostředí je neoddiskutovatelný, a to i v řeči čísel. Například pomocí řešení internetu věcí loni Vodafone přispěl k úspoře 25 804 tun oxidu uhličitého u svých zákazníků, což je meziroční nárůst skoro o pětinu. Tato řešení pomáhají snižovat spotřebu energií, chytře spravovat budovy nebo vozový park a v neposlední řadě také městům efektivněji, levněji a šetrněji svážet komunální odpad.

Do pěti let se bude ve Vodafonu jezdit pouze elektroauty

Není překvapením, že objem dat přenášených v mobilní síti Vodafonu dlouhodobě roste, mezi lety 2017-2022 stoupl dokonce o 864 % a jen v uplynulém roce pak o dalších 38 %. Množství emisí CO2 na jednotku dat Vodafone přitom snížil o 26 %. Celkovou spotřebu elektrické energie se podařilo snížit o 3 %, a to zejména díky důrazu na energetickou efektivitu, konkrétně například nasazení chytré správy Citrix serverů.

Vodafone už 12 let využívá pro svůj provoz pouze zelenou energii, právě z toho důvodu nejsou hlavním zdrojem znečištění emise z elektřiny, ale obyčejná spotřeba fosilních paliv pro provoz vozového parku a vytápění budov. Také v těchto oblastech ale Vodafone přichází s inovacemi, které pomohly snížit uhlíkové emise.

V minulém obchodním roce Vodafone ve svém datacentru například instaloval tepelné čerpadlo a začal využívat teplo z datacentra pro vytápění kanceláří. Díky tomu bylo možné zrušit dosavadní vytápění z plynové kotelny. „Tento krok snížil spotřebu plynu Vodafonu v České republice o 12 % a celkové množství emisí o 40 tun za rok. Další omezení spotřeby fosilních paliv souvisí se snižováním počtu služebních aut a postupným přechodem k vozovému parku na pohon hybridní, plug-in hybridní a elektrický. Do roku 2028 by se ve Vodafonu mělo jezdit výhradně elektromobily,“ doplňuje Zuzana Holá.

Čtyři měsíce placeného volna pro druhého z rodičů využilo už téměř 160 lidí

Strategie udržitelnosti se ale zdaleka nevěnují jen životnímu prostředí, velmi důležité jsou rovné šance pro každého. Interní statistiky říkají, že ve středním managementu Vodafonu v uplynulém fiskálním roce působilo 41 % žen (oproti 37 % v roce předchozím), v nejvyšším managementu pak byly ženy zastoupeny ze 40 %. Firma celkem zaměstnávala 2 304 lidí.

K větší inkluzi pomáhá také možnost pracovat flexibilněji. Před dvěma lety Vodafone zavedl revoluční změnu a výrazně rozšířil možnosti práce na částečný úvazek pro všechny pozice. Této možnosti už využívá 21 % nováčků, kteří od té doby do firmy nastoupili, a výrazně stoupla obliba part-time úvazků u mužů. Ze všech nováčků na part-time zhruba 28 % tvoří právě muži, což je meziročně o osm procentních bodů více.

Vodafone sází na flexibilitu dlouhodobě a nabízí těm, kteří nemohou nebo nechtějí pracovat pět dní v týdnu, i další možnosti. Řešením je pro ně například zhuštěný pracovní týden, tedy režim, kdy člověk například čtyři dny v týdnu pracuje 10 hodin a pátý už má zkrátka „odpracováno“. Další možnosti pak mají ve Vodafonu lidé s dětmi. Mohou čerpat například 16 týdnů plně placené dovolené pro druhého z rodičů, které využilo během uplynulého fiskálního roku 29 lidí a od spuštění programu v roce 2022 již celkem 156 kolegů a kolegyň.

Kompletní zpráva o udržitelném podnikání Vodafonu ve fiskálním roce 2022/2023 je k dispozici na webových stránkách.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT). Se službami Vodacom Financial Services a M-Pesa, největší finanční technologickou platformou v Africe, obsluhujeme více než 73 milionů lidí v sedmi zemích a umožňuje jim tak těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 17 zemích a ve 46 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. V roce 2023 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, zhruba 30 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 20 milionů televizních zákazníků a přes 175 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

Napsat komentář