Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled, na co se jakožto spotřebitelé můžeme v blízké budoucnosti těšit. V opačné situaci však stojí ostatní e-commerce hráči, kteří jen těžko konkurují extrémně nízkým cenám. Navíc tito „hegemoni“ s obrovskými rozpočty zvedají ceny za reklamu a tím bourají profitabilitu konkurence. Abychom však dokázali vyhodnotit a porovnat strategie jednotlivých platforem, nejprve si musíme připomenout, na jakých základech každá ze společností stojí.
Trendyol expanduje zejména na východ Evropy
Trendyol se zaměřuje hlavně na turecký trh a postupně expanduje do okolních regionů. Zaměřují se na pochopení svých zákazníků a jejich preferencí, což jim umožňuje přizpůsobit nabídku a marketingové kampaně. Investují hodně do své logistické infrastruktury, známé jako Trendyol Express, což jim umožňuje nabídnout rychlé a spolehlivé doručení.
„Mají širokou nabídku produktů a spolupracují s různými značkami, díky čemu tam zákazníci najdou vše, co potřebují. Navíc mají své vlastní R&D centrum, kde se zaměřují na technologické inovace a využívání umělé inteligence a datové analýzy ke zlepšení zákaznického zážitku,“ říká Milan Zeman, ředitel strategie digitální agentury myTimi, www.mytimi.cz.
Strategie Temu vs Trendyol
Temu má od začátku globální ambice a rychle expanduje na západní trhy, hlavně do USA. Co je odlišuje, je jejich důraz na nízké ceny a gamifikaci. Používají zábavné prvky jako hry a sociální nákupy (social refferals), aby zvýšili engagement uživatelů. Investují hodně do influencer marketingu, co jsem jim daří i přesto, že čelí kritice kvůli kvalitě produktů, environmentálním dopadům a pracovním podmínkám.
Zatímco Trendyol se soustředí na stabilní růst a udržitelné zlepšování zákaznického zážitku prostřednictvím technologických inovací a kvalitní logistiky, Temu vsází na rychlý růst, extrémně nízké ceny a masivní marketingové kampaně.
„Oba hráči se snaží o expanzi a dobytí Evropy pomocí prodeje levného a málo kvalitního zboží s extrémně agresivní cenovou politikou. Trendyol se pak snaží zaujmout primárně pomocí influencerů a Temu pomocí kampaní na Google, které se nakupují v aukci, v které výrazně přeplácí ostatní (české) hráče, zvedá ceny za reklamu a tím bourá profitabilitu své konkurence,“ dodává Milan Zeman, ředitel strategie digitální agentury myTimi, www.mytimi.cz.
Důležitá fakta
Trendyol:
- Platforma založená v roce 2010 v Turecku,
- Aktuálně je součástí Alibaba Group, která finanční injekcí ve výši 1,5 miliardy amerických dolarů (do Trendyolu) v roce 2018 uskutečnila svoji největší internetovou investici v Turecku.
- na konci roku 2023 byla hodnota Trendyolu oceněna na 16,5 miliardy dolarů.
Temu:
– založená čínskou společností PDD Holdings
– spuštěna v USA v roce 2022, o rok později pak i v Evropě.
– hrubá hodnota společnosti dosáhla v roce 2023 lehce nad 15 miliard dolarů (v roce 2024 se očekává přes 37 miliard dolarů).
Kdo bude slavit úspěch?
Jaký z uvedených přístupů nakonec bude slavit úspěch a pošle tím druhou z platforem do zapomnění si zatím nikdo netroufá předpovědět. Zajímavé však bude sledovat, jak si která obchodní strategie povede. Na jedné straně pokus o vytvoření vlastního ekosystému služeb, který v rámci e-commerce platformy Trendyol propojí malé a střední podniky napříč kontinentem. Na druhé straně bude zajímavé sledovat, jak daleko se Temu se svým poměrně propracovaným a do jisté míry intenzivním marketingem zvládne dostat. Každopádně rok 2024 i 2025 bude pro obě z platforem rozhodně důležitý a přelomový.
myTimi medailonek:
Firma myTimi vznikla v roce 2017 a ve svých počátcích nabízela zejména služby virtuální asistence jedincům a firmám, kteří si zde mohli nechat zpracovat nejrůznější drobné úkoly jako vyřizování byrokracie na úřadech, rezervace v restauracích a hotelech, pořádání oslav a spoustu dalšího. Kromě těchto původních služeb začala firma myTimi v roce 2019 nabízet také marketingové služby, které nyní tvoří většinu jejích aktivit.
Více informací na: myTimi.cz