Black Friday je za námi a Vánoce před námi. Jaké budou letošní svátky z pohledu nakupování? Navzdory oficiálním údajům o lehkém oživení ekonomiky a jejím růstu,  můžeme říci, že zatím spíše pozorujeme na trhu opatrnost spotřebitelů, kteří pečlivě zvažují své výdaje a šetří. Podle analýzy společnosti Nielsen IQ z roku 2023 se spotřebitelské chování v uplynulém období výrazně proměnilo. Zákazníci jsou již nějakou dobu opatrnější ve svých výdajích a více se zaměřují na hodnotu za peníze.

Zákazníci jsou stále více opatrnější

Slevové akce, které dříve motivovaly k neplánovaným nákupům, se staly natolik běžnými, že mnoho zákazníků nyní čeká na slevy, než uskuteční nákup, protože vědí, že se brzy objeví. Plná cena tak často slouží jen jako výchozí bod pro nastavení slevy – tak o tom reportuje Nielsen IQ. A jak vidíme, tak tento trend je patrný i v České republice, kde spotřebitelé stále více vyhledávají akční nabídky a slevy. „Z dat vyplývá, že slevy už nejsou pouze nástrojem k aktivaci spotřebitelů k neplánovaným nákupům, ale staly se standardem, na který zákazníci čekají. Plná cena tak ztrácí svou původní roli a slouží spíše jako odrazový můstek pro nastavení slevových akcí,“ říká Tomáš Vacek, zkušený podnikatel a partner reklamní a marketingové agentury Contexto.

Fenomén letošních Vánoc

Letošní vánoční sezóna přináší navíc zajímavý fenomén v podobě úterního Štědrého dne, který výrazně ovlivňí nákupní chování zákazníků i logistické možnosti e-shopů. „Pro řadu online obchodů je klíčové datum 19. prosince – do tohoto dne dopravci často garantují včasné doručení objednávek. V týdnu od 16. prosince protoze očekávat vrchol vánoční nákupní horečky a také velkou výzvu pro logistické společnosti. Kurýrní služby už od začátku prosince čelí rostoucímu náporu a pro zvládnutí tohoto období masivně najímají brigádníky, což však může ovlivnit kvalitu i rychlost doručení,“ doplňuje Petr Klement, Project Manager reklamní a marketingové agentury Contexto, www.contexto.cz. A jak tyto změny chování ovlivní letošní Vánoce? Jak obchodně dopadnou? Budou úspěšné? Nechme se překvapit.

 

Kdo je Tomáš Vacek?

Podnikatel a marketér s více než 25 lety zkušeností v oblasti řízení, strategie, marketingu, prodeje a rozvoje podnikání. Baví ho podnikání v jeho komplexnosti a výzvy v podobě nových příležitostí  a etablování produktů na zavedené trhy. Má manažerské zkušenosti jak s řízením mezinárodní agentury, tak obchodních společností. Působil například ve společnostech Ogilvy & Mather na pozici CEO, nebo jako business development manager ve Fischer GROUP, či jako místopředseda představenstva v PIETRO FILIPI Holding, a. s. (před prodejem do C2H p. Míčky). Stál za úspěšnou kampaní Amundsen vodky, která získala i stříbrnou EFFIE „Eter destilere“, u akvizice společnosti eTravel do Fischer Group, setupoval v letech 2010–2014 Perfect Canteen, která se v roce 2020 úspěšně prodala, realizoval transformaci v Pietro Filipi a řadu dalších.

Napsat komentář