Podle společného průzkumu[1] společnosti Edenred a Recruitment Academy mezi personalisty plánuje plošné navýšení mezd během letošního roku téměř čtvrtina firem. Přidávat svým zaměstnancům naopak určitě nebude 21 % z nich. Téměř dvě třetiny dotázaných personalistů aktuálně evidují žádosti o navýšení mzdy od více než desetiny zaměstnanců. Pro mnohé zaměstnance však není číslo na výplatní pásce vším – specifická je tím zejména generace Z. Hned 63 % personalistů pozoruje, že si její příslušníci oproti ostatním věkovým skupinám více cení svého času. Všímají si i většího důrazu na vyváženost osobního a pracovního života, časovou flexibilitu či wellbeing.

Alespoň části svých zaměstnanců zvedne během letošního roku mzdy 42 % firem. Vyplývá to ze společného průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy mezi personalisty. Plošně svým zaměstnancům zvýší výplaty 23 % oslovených firem. Pětina oslovených firem naopak v letošním roce valorizaci mezd neplánuje. Zbylých 37 % oslovených firem se chce rozhodnout podle dalšího vývoje.

Data přitom ukazují, že je mezi zaměstnanci o navýšení mezd zájem. Hned 63 % oslovených personalistů v průzkumu uvedlo, že žádost o přidání eviduje od více než desetiny zaměstnanců firmy. 24 % personalistů dokonce uvádí, že si o zvýšení mzdy řekla více než čtvrtina zaměstnanců. Žádné žádosti o vyšší výplatu letos neeviduje jen 7 % personalistů. Podle údajů Českého statistického úřadu byla průměrná měsíční mzda v prvním čtvrtletí roku 43 941 korun, medián mezd činil 36 651 korun[2].

„Kvůli obtížnější ekonomické situaci a vysoké inflaci v loňském roce nerostly mzdy tak rychle, jako spotřebitelské ceny, což vedlo k poklesu reálných mezd. Není proto překvapením, že si velká část zaměstnanců o přidání aktivně říká. A nemalá část firem se snaží jejich požadavkům vyhovět. Ani zdaleka to však neplatí u všech,“ komentuje výsledky průzkumu Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred. „Důležitou roli zde hraje i dlouhodobý trend, kdy se firmy snaží na trhu práce odlišit nejen výší mzdy, ale i nabídkou nových a atraktivních benefitů s přidanou hodnotou,“ doplňuje.

Peníze na prvním místě? Ne pro každého

Ukazuje se, že číslo na výplatní pásce není pro zaměstnance vším. Pro stále větší část z nich je totiž kromě výše mzdy důležité i to, jak o ně firma pečuje. Větší důraz na aspekty zaměstnání, jako je wellbeing či vyváženost osobního a pracovního života, bývá často spojován s nástupem nejmladších generací do pracovního procesu. To v průzkumu personalisté potvrzují.

Hned 63 % personalistů pozoruje, že si příslušníci generace Z, tedy zaměstnanci mladší 27 let, v porovnání s ostatními věkovými skupinami více cení svého času. To v praxi například znamená, že jsou méně ochotní pracovat nad rámec běžné pracovní doby nebo na dovolené. Toho, že je pro ně důležitější vyváženost osobního a pracovního života, si všímá 56 % personalistů. Tuto skutečnost tak musí firmy, které chtějí zaměstnance přilákat, dostatečně zohlednit napříč svým fungováním – od základního rozvržení pracovní náplně až po nabídku zaměstnaneckých benefitů.

„Aby firmy při náboru mladých talentů uspěly, musí se přizpůsobit hodnotám generace Z. V praxi to vypadá tak, že někteří personalisté lákají na práci z domova, flexibilní pracovní dobu nebo možnost podílet se na smysluplných projektech. Tím to však nekončí. Mladí uchazeči o práci často hledají pracoviště, kde budou slyšeni a respektováni. Zároveň vyžadují prostředí, které jede na vlně moderních technologií a nabízí prostor pro kariérní rozvoj. Na toto vše dnes musí personalisté umět reagovat,“ říká José Kadlec, spoluzakladatel personální agentury GoodCall a ředitel Recruitment Academy.

Obzvláště důležitým pojmem se v oblasti personalistiky v posledních letech stal wellbeing, jinými slovy duševní a fyzická pohoda zaměstnanců. Podle průzkumu registruje hned 49 % personalistů největší důraz na wellbeing právě mezi mladou generací Z. Stále více se o něj však zajímají lidé napříč všemi věkovými skupinami. Řada českých firem proto v dnešní době nabízí zaměstnanecké benefity cílící právě na podporu duševní a fyzické pohody zaměstnanců.

„Péče o wellbeing je nesmírně důležitá. Je to investice, která se vždy vyplatí. Zaměstnanci pracující v přívětivém prostředí, které myslí na jejich potřeby, jsou nejen spokojenější, ale i produktivnější. Firma, která se stará o své zaměstnance, se navíc stává atraktivnějším zaměstnavatelem,“ vysvětluje Aneta Martišková a dodává: „I proto jsme letos v rámci galavečera Recruitment Academy Awards již podruhé udělili ocenění Edenred Wellbeing Award firmám, které o psychickou a fyzickou pohodu svých zaměstnanců příkladně pečují a nabízí jim nespočet benefitů usnadňujících propojení jejich pracovního a osobního života.“

O Recruitment Academy

Recruitment Academy je specializovaná vzdělávací instituce pro recruitery. Aktuálně společnost své služby nabízí ve 12 zemích střední a východní Evropy. Za posledních deset let instituce proškolila globálně přes 30 000 HR profesionálů a manažerů. Jako jediná organizace ve střední Evropě nabízí expertní certifikáty – Certified Sourcer & Certified Recruiter.

O společnosti Edenred CZ

Edenred ČR pečuje o 700 000 každodenních uživatelů z řad zaměstnanců, kterým poskytuje služby v síti 57 000 partnerských provozoven. V oblasti digitalizace patří k lídrům na českém trhu. Stravenky a volnočasové benefity jsou k dispozici na jedné platební kartě Edenred Card. Karta umožňuje platbu mobilními aplikacemi Apple Pay a Google Pay. Čerpání benefitů je možné online díky platformě Edenred Benefity Café. O tom, jak benefity implementovat k co největší spokojenosti zaměstnanců, radí Edenred firmám na nově spuštěném Edenred Wellbeing Blogu.

Edenred je přední digitální platforma pro služby a platby – a také každodenní společník pracujících, spojující přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím téměř 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (stravenky), motivaci (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (čerpací stanice včetně nabíjení elektromobilů, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu s posláním skupiny vyjádřeným sloganem „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Posilují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravějším potravinám, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a ekologičtější dopravě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který se každým dnem stává bezpečnějším, efektivnějším a zodpovědnějším.

V roce 2023 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem v hodnotě téměř 41 miliard EUR, zejména prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu jejich vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

Napsat komentář