PRAHA, 14. července 2025 – V roce 2024 se očekávalo, že dojde k zásadnímu narušení digitálního reklamního průmyslu. Google plánoval zavedení omezení cookies třetích stran u svého prohlížeče Chrome, podobně jako to mají prohlížeče jako Safari nebo Firefox. Nakonec však Google své plány přehodnotil, umožnil uživatelům volbu, zda cookies třetích stran povolí, nebo zablokují, a ke „Cookiepokalypse“ nakonec nedošlo. Skutečným fenoménem internetového provozu tak zůstalo masivní rozšíření analytických nástrojů pro měření efektivity reklamních kampaní. Denně sbírají data od 93 % uživatelů pevných sítí a 76 % uživatelů mobilních sítí, což je řadí mezi pět nejpoužívanějších internetových služeb. Vyplývá to z analýzy Applogic zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Zatímco debata kolem cookies třetích stran je hlasitá a mediálně vděčná, mnohem větší dopad mají analytické nástroje, o kterých většina uživatelů vůbec neví. Přitom dnes generují obrovské množství dat, která jsou pro digitální marketing klíčová, ale pro uživatele a poskytovatele sítí představují neviditelnou zátěž. Je na čase, aby se o tomto fenoménu začalo více mluvit a hledaly se cesty, jak s těmito daty efektivně pracovat,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Analytické nástroje pro sledování a vyhodnocování účinnosti reklamních kampaní se dostaly mezi pět nejpoužívanějších služeb na světě. Generují sice méně než 2 % objemu denního datového provozu na osobu, v absolutních číslech jde ale o 66 MB denně na pevné síti a 6 MB na mobilní síti. „Při milionech uživatelů to představuje ohromné množství dat, které jsou často poskytovány bez vědomí samotných uživatelů. Ti si často ani neuvědomují, že tyto nástroje běží na pozadí a mohou ovlivňovat výkon jiných aplikací. Pro síťové operátory to navíc může znamenat zátěž bez přímého užitku pro zákazníka,“ dodává Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

O Applogic

Applogic se specializuje na optimalizaci kvality uživatelských zkušeností aplikací (App QoE), což je klíčový ukazatel spokojenosti zákazníků telekomunikačních služeb. Díky kombinaci správy dat a síťové inteligence dokáže Applogic přesně analyzovat a klasifikovat internetový provoz. Pomocí strojového učení pomáhá poskytovatelům služeb efektivně řešit problémy s kvalitou aplikací a zlepšovat provozní efektivitu.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

Napsat komentář