Více přenesených dat, robustnější infrastruktura, a přesto radikální pokles uhlíkových emisí. Právě to charakterizuje uplynulý obchodní rok ve Vodafonu z pohledu nefinančních dat. Nově zveřejněná Zpráva o udržitelném podnikání dává nahlédnout i pod pokličku vnitřního fungování firmy. Uvádí například, že v nejvyšším managementu zasedá stále více žen, a také boří zažitý stereotyp, že práce na částečný úvazek láká jen maminky s malými dětmi.
Vodafone vydává zprávu o udržitelném podnikání už několik let, report za uplynulý obchodní rok však poskytuje zatím nejpodrobnější přehled o tom, jak se firmě daří naplňovat své cíle a strategie v budování digitální společnosti, ochraně planety nebo inkluzi. „Aby udržitelné podnikání nebylo jen prázdnou floskulí, je potřeba sbírat množství mnohdy obtížně dostupných dat, která následně interně a částečně externě auditujeme a transparentně zveřejňujeme. I to patří k řádnému řízení udržitelnosti,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.
Více přenesených dat s menší uhlíkovou stopou
Jak ukazují statistiky nejen Vodafonu, v posledních letech výrazně roste objem přenesených dat. Ačkoliv jejich spotřeba dramaticky stoupá, díky modernizaci sítí a využívání zelené energie se Vodafonu daří postupně snižovat uhlíkovou stopu. „Naše data například ukazují, že množství mobilních přenesených dat loni stouplo o 40 %,” popisuje Zuzana Holá.
Celková spotřeba elektrické energie ve Vodafonu stoupla v minulém obchodním roce o 22 %. I přesto se podařilo díky využívání zelené energie razantně snížit uhlíkovou stopu z vlastního provozu (scope 1 a scope 2) na 1 850 tun CO2, což je o 86 % méně v porovnání s předchozím obdobím. „Pokud se podíváme na množství emisí přepočtené na jednotku přenesených dat, kleslo meziročně dokonce o 91 %,“ doplňuje Holá. Jde tak o pozitivní krok k dosažení uhlíkové neutrality, které firma plánuje dosáhnout ve vlastním provozu do roku 2030 a v dodavatelském řetězci maximálně o deset let později.
Kromě toho ovšem Vodafone může pomoct zmírňovat dopad na životní prostředí i svým firemním zákazníkům. „Chytrá řešení nejen nahrazují jednotlivé technologie, čímž může docházet k úspoře energií, ale mohou spotřebu i lépe řídit. Za loňský rok jsme pomocí řešení Internetu věcí přispěli k úspoře 21 822 tun oxidu uhličitého u našich zákazníků, což je oproti roku předchozímu nárůst o 32 %,“ říká Zuzana Holá.
Ženy ve vedení a tatínci na rodičovské
Česká republika dlouhodobě zaostává v podílu žen ve vedení velkých firem. Vodafone se ze statistik vymyká a v tomto ohledu se posouvá. V minulém obchodním roce zasedalo v jeho nejvyšším vedení 40 % žen (před dvěma lety to bylo o 11 % méně). Obdobné číslo se týká i jejich zastoupení ve středním managementu firmy, kde jsou ženy-manažerky zastoupeny ze 37 % (oproti 31 % v přechozím období).
To ovšem není jediná oblast, kde Vodafone oproti celonárodním statistikám vyčnívá. Podle Eurostatu, statistického úřadu Evropské unie, v roce 2021 pracovalo na částečný úvazek pouze 5,7 % českých zaměstnanců, což je jeden z vůbec nejnižších podílů v rámci celého kontinentu. Vodafone se rozhodl situaci aktivně měnit a v květnu minulého roku zavedl revoluční změnu – možnost pracovat na částečný úvazek pro všechny zaměstnance, ať už se jedná o manažery nebo prodejce. „V loňském roce si tuto možnost zvolilo 20 % nováčků, a pětinu z nich tvořili muži,“ doplňuje Zuzana Holá.
Větší flexibilitu ale nabízí Vodafone i novopečeným rodičům prostřednictvím široké škály benefitů, jako je například 16 týdnů placené dovolené pro druhého rodiče. V praxi se ukazuje, že skvěle funguje. Od jejího spuštění ji využilo už 100 lidí. Firma myslí i na maminky: Těm, které se do práce vrátí do roka a půl od nástupu na rodičovskou dovolenou, nabízí plný plat při 80 % úvazku. A během prvních 16 týdnů mateřské dovolené doplácí rozdíl mezi původní mzdou maminky a peněžitou pomocí v mateřství.
Kompletní zpráva o udržitelném podnikání Vodafonu je k dispozici ZDE.
O společnosti Vodafone
Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.
V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.
Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.