Co všechno předchází vývoji nového designu mobilního telefonu a jak dlouho vlastně trvá, než je nový design hotový? Co rozhoduje o finálním materiálu a co je potřeba vyřešit při navrhování skládačky? Značka Honor v rozhovoru se šéfem designového týmu odhalila víc podrobností, jak pracuje na podobě nových mobilních telefonů.

HONOR 70 při focení pro dubajský módní magazín Hia

Inspirace pro design nových smartphonů vychází z každodenního života a potřeb nás všech

Značky se často předhánějí v různých vychytávkách, aby předčily konkurenci. Co ale opravdu rozhoduje? Je to funkčnost a využitelnost v každodenních životě. Jsou to naše skutečné potřeby každého z nás, podle kterých designový tým značky HONOR rozhoduje o finální podobě každého produktu. Šéf produktového designu HONOR, Yuan Ze v rozhovoru prozradil víc o tom, jak vzniká design vlajkové série Magic Series, číselné série nebo skládacích mobilních telefonů.  S více jak 18letými zkušenostmi produktového designu se zaměřením na mobilní telefony, se svým týmem pracoval na celé řadě modelů HONOR.

Jaký je proces a jak dlouho trvá vytvoření nového smartphonu HONOR?

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

Proces designu je součástí celého konceptu integrovaného produktového designu HONOR jako celku. Ekoystému, který funguje nejen samostatně, ale také jako celek s jednoduchým propojením a ovládáním. Záleží tedy, na jaké kategorii zrovna pracujeme. Například, pokud se jedná o vlajkovou loď, zabere jen příprava designu přibližně půl roku. Od prvního náčrtku přes společné schůzky celého týmu k opravdu fungujícímu designu. Poté, co posbíráme interní zpětnou vazbu, přecházíme do fáze „mockupů“ (pozn. mockupy jsou první reálné návrhy, na kterých se dolaďují všechny další kosmetické detaily). To je tak šest měsíců pro vlajkové lodě a čtyři až pět měsíců pro sérii střední třídy mobilních telefonů, abychom vyřešili vše, od náčrtku po zafixování základní podoby produktu, až po finální design.

Všeobecně, co se týká konkrétních postupů, následujeme standardy v odvětví. Nejprve připravíme průzkum, pracujeme s testovací skupinou, až poté začínáme pracovat na prvních návrzích.

Samozřejmě, přihlížíme k finální ceně produktu a dalším nezbytným informacím. Vytváříme nejméně čtyři až pět různých konceptů. Na základě těchto konceptů pak vyvíjíme naše první mockupy. Na základě mockupů pak definujeme další drobnější úpravy, které je stále potřeba udělat. Tyto finální mockupy pak konzultujeme s managementem společnosti.

Kde čerpáte inspiraci? Co vás inspiruje pro nový design?

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

Toto je velmi jednoduchá a zároveň velmi komplexní otázka. Nejdůležitějším faktorem jsou naši cíloví zákazníci, kteří se liší podle různých kategorií pro různé cenové segmenty. Snažíme se co nejvíce nahlédnout do každodenních potřeb každé cílové skupiny a rozumět, co naši zákazníci nejvíce chtějí, co nejvíce potřebují. Například, pokud navrhujeme chytrý telefon jako je série Magic, která je prémiová, co nejvíce zkoukáme potřeby této cílové skupiny. Chceme rozumět, jaký styl mají rádi, jaké auto řídí, jako módní značky nosí. Například, vyhodnocujeme si také barevné preference, pak vytváříme tzv. mood board barevného spektra. Můžou to být fotky, videa nebo nějaké reklamy, růzbné komponenty a snažíme se dát dohromady ten nejlépe fungující příběh právě pro tuto cílovou skupinu.

Při práci na našem vůbec prvním prémiovém skládacím telefonu HONOR Magic V, nápad na barevné provedení Burnt Orange (pozn. v překladu znamená „spálený pomeranč“) přišel tak, že jsme si všimli momentálních trendů v luxusních produktech. Navrhli jsme proto mnoho barevných provedení a nechali je projít testovací skupinou. Během těchto testování respondenti stále mluvili právě o této oranžové barvě. Z našeho testování  v různých skupinách respondentů vyšla právě tato barva jako mnohem prémiovější než ostatní. Jsou to právě lidé, kteří nás inspirují. Vždy hledáme spojení s dalšími produkty, která daná cílová skupina vlastní nebo bude kupovat. Snažíme se tedy koncovým zákazníkům nabídnout řešení, které jim padne na míru a bude jim inspirací.

HONOR Magic V a jeho luxusní provedení ve veganské kůži Burnt Orange

Průzkumy cílových skupin provádíte ve kterých zemích?

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

Testování cílových skupin realizujeme nejen na domácím čínském trhu, ale také na mezinárodních trzích, včetně Evropy. Z regionu Střední a Východní Evropy nevynecháváme Českou republiku a Finsko. Spolupracujeme také regionálními partnery, operátory jako např. Telecom. Sbíráme všechny podněty a nápady, zpětnou vazbu z různých zemí. Snažíme se o to, aby byl design našich produktů jednoduše líbivý po celém světě bez rozdílu na národnosti. Také nezapomínáme jak na velká, tak na malá města, kde může být vkus jiný.

Mobilní telefon HONOR 50 znamenal pro HONOR start seriálu designu duálního prstence pro usazení kamer. Nedávno se na evropský trh uvedla nová generace, HONOR 70. Povězte nám víc o inspiraci pro tuto řadu.

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

Pro naši číselnou řadu je největší inspirací krása jako taková. Chtěli jsme si být jistí, že design celé této řady bude krásný nejen na oko, ale také velmi lehký a ergonomický. HONOR 70 je krásný, lehounký, a pokud vezmete tento telefon do ruky, hned poznáte rozdíl oproti konkurenci. HONOR 70 je prémiový smartphone střední třídy. Pokud se podíváme na tu nejdůležitější cílovou skupinu, zjistíme, že ta nebude chtít za telefon utrácet příliš. Ale zároveň hledají něco pěkného, co by mohlo vyjádřit jejich unikátní styl a vkus.

Krásný design nemusí být drahý. Hledáme tak prémiový mobilní telefon pro mladou generaci, číselná řada je určena právě mladé generaci. Na základě dat průzkumu mladá generace hledá stále něco trendy. HONOR 50 byl opravdu smartphone, který doslova zářil. Přirovnali bychom jej ke křišťálu. Módní trendy se ale stále mění, podle posledních průzkumů mladá generace teď hledá spíš něco rafinovaného a decentního. Proto jsme pro následující generaci zvážili pro design změny. Například, mladí lidé dnes preferují prémiové, ale ne drahé parfémy v elegantním a prémiovém balení. Balení parfémů je pěkný příklad, kam se ubírají designové trendy. Sbíráme všechny tyto podněty, abychom co nejvíce rozuměli designovému provedení, i barevnému spektru, které tato cílová skupina používá a má ráda. Pro HONOR 70 jsme využili vzorek křížení, které se v různých lomech světla různě odráží tak, abychom navázali na poslední módní trendy mladé generace. Připomíná to tak něco prémiového, co už znají ze svého života. Možná nevědí, kam to přesně zařadit, odkud tento design pochází, ale zdá se jim povědomý.

HONOR 70 nemá certifikát IP, co to znamená pro design?

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

Pro HONOR 70 jsme chtěli design uchovat velmi tenký a velmi lehký. Někdy je design vlastně uměním kompromisu, speciálně pokud jde o série střední třídy. Design není jen průmyslový design, ale pokud chceme definovat sérii HONOR 70, vždy nesmíme zapomenout na celý seznam vychytávek. Když jsme se ptali zákazníků, jaká je jejich nejpreferovanější funkce, jestli krásný stylový design nebo vodotěsnost, vždycky si vybrali stylový design. Vědí, že IP68 je dobré mít, ale není to nezbytně nutné k běžnému používání telefonu. Při našich průzkumech jsme se ptali na celou řadu otázek. Například: Kterou funkci skutečně využijete? Co je vaše nejoblíbenější funkce na HONOR 70? V tomto cenovém segmentu vítězí stylový módní a elegantní design a lehká váha. Vodotěsný film by samozřejmě navýšil tloušťku smartphonu. A co se týká ceny, tato cílová skupina, než aby si připlatila za oficiální certifikát, raději volí tenký telefon.

HONOR 70 v barevném provedení připomínající křišťál, Crystal Silver

Jak důležité jsou použité materiály? Například, HONOR 10 byl první smartphone představený se skleněnými zády.

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

Jeden z nejdůležitějších prvků designu jsou samozřejmě materiály, především pro číselné série, jako je právě HONOR 70, nebo vlajková zařízení. Různé materiály mohou přinést různé vizuální efekty. Sklo, například, dokáže vytvořit celou paletu odlesků. S různými materiály se také jinak pracuje, co se týká tvarování produktu. Pokud upřednostníme barevné provedení s odlesky skla, musíme také myslet na limity při tvarování skla.

Různé cílové skupiny také preferují různé materiály. Například, pro stříbrnou verzi HONOR Magic V jsme využili metodu 3D ohýbání skla za vysokých teplot, která je v tuto chvíli velmi drahá, ale víme, že zákazníci preferují nové zážitky. Také jsme si všimli, že je stále trendy skleněné barevné provedení, ale mělo by to být něco mezi velmi lesklým a matným materiálem. Nějaká nová barva, kterou nikdy neviděli. Takové barevné provedení pak definuje celý nový produkt.

Jaký je váš oblíbený materiál?

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

Jako běžný uživatel, u mobilních telefonů preferuji pravou kůži nebo nějaký velmi odolný materiál jako je titanium. Jaké šéf centra pro produktový design HONOR samozřejmě zohledňuji také cenový segment, pro který design vytváříme. Pro prémiovou řadu smartphonů (číselné série a Magic Series) volíme materiály jako je skutečné sklo.

HONOR Magic V se prodává včetně bohaté výbavy v balení, kde nechybí např. luxusní kryt nebo nabíjecí adaptér do auta

Co se týká skládacích mobilních telefonů, jaké výzvy jste museli překonávat při vytváření HONOR Magic V?

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

HONOR Magic V je zatím naše zatím nejdražší vlajková loď. Největší výzvou pro designový tým tak bylo zajištění finálního prémiového designu, tak jak cílová skupina pro takový produkt očekává. Při zvažování řešení pro připojení doplňků, jako jsou např. sluchátka, máte tak mnoho faktorů, které zasahují do designu. Snažili jsme se také poučit z výzev, kterým čelila i konkurence na trhu. Největším oříškem byl design fotoaparátů, protože u skládacího telefonu vždy trošku bojujete s omezeným prostorem. Chtěli jsme, aby HONOR Magic V byl tenkým telefonem co nejvíce, jakým skládací telefon může být. Zároveň jsme chtěli ale také zaručit kvalitu fotoaparátů.

S vyvojářským produktovým týmem jsme potřebovali přidat velký modul na záda telefonu a vybalancovat funčnost. Přišli jsme s 3D sklíčkem fotoaparátu, HONOR Magic V je tak první ve své kategorii, který má tak skvělý výkon fotoaparátů a tak krásný prémiový design zároveň. Díky technologii 3D skla, modul fotoaparátu není tak vysoký. Zákazníci, kteří měli možnost si HONOR Magic V koupit, říkají, že takový zážitek ze skládacího telefonu ještě neměli. Samozřejmě, cena takové sklíčka je vysoká, ale u prémiového zařízení jako je HONOR Magic V je to něco, bez čeho se jednoduše neobjedete. Toto je jeden z příkladů, jak dokážeme využít design i pro řešení technických problémů a zároveň zajistit perfektní uživatelský zážitek po všech směrech.

Jakou roli při designu nových produktů hraje udržitelnost?

Yuan Ze, Šéf produktového designu HONOR:

Být „eco friendly“ je jednou z nejdůležitějších priorit při designování nových produktů. Ochranu obnovitelných zdrojů bereme v potaz pokaždé při návrhu konceptu každého nového produktu. Jedním z příkladů je také design balení. Například, box, ve kterém najdete HONOR Magic 3, HONOR Magic V nebo HONOR Watch GS 3, ale také další produkty, má samozřejmě certifikaci FSC (pozn. FSC, tedy Forest Stewardship Council znamená produkty z tzv. obnovitelného lesního hospodářství). Stejně tak papírová výstelka krabičky je z bagasy, tedy odpadu při zpracování třtinového cukru a plastový ochranný film na nabíjecí kabel jsme nahradili papírovým.

HONOR je v plné síle zpět

Značka HONOR se zavázala být globální technologickou špičkou a vybudovat portfolio chytré domácnosti, které bude dostupné pro každého. Dnes má HONOR více jak 10 000 zaměstnanců, z nichž větší polovina pracuje na výzkumu a vývoji (R&D), čtyři vývojové instituce, více než sto inovačních laboratoří po celém světě, a podal už přes 5500 patentových žádostí. Velmi rychle etabloval také přes 30 strategických partnerství se světovými špičkami jako Microsoft, Google, Intel, Qualcomm apod., s nimiž společně vyvíjí inovativní řešení v rámci softwaru i hardwaru, a dokáže tak zajistit produkci mobilní technologie od začátku až do konce.

Napsat komentář