Čerstvý kapr, stromeček a dárky na poslední chvíli. Vánoční nákupy v přeplněných obchodech jsou především kvůli frontám pro mnohé odvrácenou stranou svátků. Pokud se rozhodneme pro nákup v předvánočním čase, musíme se připravit, že v nejvytíženějších obchodech strávíme celkem hodinu a 8 minut. Pohled na časy vánočních front v jednotlivých obchodech, ale i na důvody čekání, přináší exkluzivní analýza české firmy Buylo, která se věnuje komplexním RFID řešením zrychlujícím procesy v maloobchodu.

Kde si v předvánoční špičce postojíme ve frontě nejdéle? Jednoznačně v supermarketech a hypermarketech, a to v průměru 10,5 minuty. Na vině bývá nedostatek otevřených pokladen s obsluhou a zároveň zahlcenost těch samoobslužných. S průměrnou čekací dobou 8 minut jsou na druhém místě obchody s delikatesami a specializovanými potravinami, kde se pokladní většinou věnuje jen jednomu zákazníkovi –krájí lahůdky, odemyká zamčené vitríny s dražším zbožím a připravuje dárkové balíčky. Pomyslné stupně vítězů uzavírají na třetím místě se 7 minutami obchody s elektronikou.

Nákup kapra a stromečku na poslední chvíli? Desítky minut ve frontě navíc

„Podívali jsme se na nejnavštěvovanější prodejny v předvánočním období a z výsledků plyne, že pokud je ve špičce lidé navštíví všechny, stráví čekáním ve frontách v průměru 68 minut. Pokud si však na poslední chvíli kupují vánoční stromek a kapra ze sádky, kterého si na místě nechají i částečně zpracovat, můžou si k čekací době přičíst klidně dalších 30 minut a dostat se na celou hodinu a půl. Jedná se přitom pouze o čas ve frontách a ne dobu, kterou stráví vybíráním zboží na prodejně,“ vysvětluje Josef Voda, ředitel společnosti Buylo.

Analýza interních klientských dat společnosti Buylo, která za využití RFID technologií a umělé inteligence pomáhá zrychlovat logistické i prodejní procesy v maloobchodu, také ukázala, že i když nejvíce času stráví lidé ve frontách v supermarketech, jde až o druhý největší procentuální nárůst čekací doby oproti běžným dnům ve zbytek roku. Mezi dlouhodobě nejoblíbenější vánoční dárky Čechů totiž patří knihy, a knihkupectví proto zaznamenávají nárůst čekací doby až o 400 %. Více jak trojnásobný čas pak stráví zákazníci kromě supermarketů i v hračkářstvích nebo drogeriích.

Na opuštění fronty si před svátky netroufneme, ve zbytku roku ano

Do zákaznického chování navíc promlouvá i fenomén opuštění fronty, tedy doba, nad kterou už zákazníci nechtějí déle ve frontě čekat. Tato hranice se ale během vánočních svátků u většiny lidí zvedá. „Zahraniční studie se shodují, že práh doby, kterou jsou lidé ochotni čekat, je cca 5 minut. S jakýmkoli časem navíc roste jejich nespokojenost a s ní i šance, že frontu opustí. Při čekání nad 10 minut tak činí více než polovina lidí. Na Vánoce se nám ale tento práh přirozeně posouvá a jsme se zatnutím zubů ochotní čekat i déle než jindy. Na rozdíl od zbytku roku si nemůžeme pro vánoční sortiment přijít až po svátcích, když fronty opadnou,“ dodává Josef Voda z Buylo.

Čekání ve frontách, a především pak v předvánočních, má na zákazníky dvojí dopad. V prvním případě lidé nenavštíví původně zamýšlený obchod, ale jiný s podobným sortimentem, ve kterém očekávají menší fronty. V tom druhém případě mají tendenci pořídit náhražku zboží v prodejně, kde se zrovna nachází, aby nemuseli chodit na další nákup.

Čekací dobu prodlužuje nedostatek pokladních i sami zákazníci

Důvodů vzniku front je podle Buylo hned několik a liší se podle typů prodejen i nabízeného zboží. Mezi nejčastější patří nedostatek zaměstnanců na pozici pokladní, kvůli kterému nemohou obchody pružně reagovat na nečekané nákupní špičky a otevírat více pokladen. Fronty prodlouží i chyby při markování zboží a stornování položek, stejně jako nečitelné čárové kódy a zakládání věrnostních účtů.

Čekací dobu ale negativně ovlivňují – i když nevědomky – sami zákazníci. Pokud člověk nemá připravenou peněženku nebo telefon k zaplacení či načtení zákaznické aplikace, prodlouží to nákup o 5 až 10 vteřin. I když se to zdá jako zanedbatelná doba, tak při frontě nad 6 lidí se prodloužení čekací doby už počítá v minutách. Podobný efekt má i platba v hotovosti, která je v Česku stále relativně oblíbená a k čekací době přidá v průměru 20 vteřin.

Největším problém přispívajícím ke tvorbě front je podle Buylo neefektivita celkového procesu nákupu kvůli principu skenování čárových kódů. A to platí jak pro pokladny s obsluhou, tak pro ty samoobslužné. „Skenování každé položky ručně je velmi pomalé a v moderní době nahraditelné novými technologiemi, jako je třeba tzv. Scan&Pay využívající RFID štítky, které celý nákup výrazně urychlí. Například běžný nákup v obchodě s módou čítající 3 až 5 kusů oblečení trvá u samoobslužné pokladny něco mezi 60 až 120 vteřinami a u prodavačky za pokladnou je to něco mezi 45 až 90 vteřinami. Scan&Pay funguje tak, že člověk položí košík na pokladnu a ta si štítky načte pomocí radiových vln bez nutnosti vyndávat zboží z košíku. Celý nákup je tak hotový za 10 vteřin,“ zakončuje Voda.

Čekací doba ve frontách a její nárůst oproti zbytku roku podle analýzy Buylo

Typ obchoduNárůst čekací doby o Vánocích oproti běžným dnům v průběhu rokuPrůměrná čekací doba o Vánocích (minuty)
Supermarkety/hypermarkety350 %10,5
Domácí/hobby potřeby250 %5
Drogerie300 %6
Kosmetika a parfumerie100 %4
Oblečení (móda)250 %5,5
Sportovní potřeby250 %5,5
Elektronika100 %7
Knihkupectví400 %6
Hračkářství300 %6
Cukrárny a pekárny75 %4,5
Delikatesy/víno/specializované potraviny60 %8

O Buylo:

Český startup Buylo nabízí jako jeden z prvních na světě komplexní data-driven smart chain RFID řešení pro malé, střední i velké podniky. Kombinuje nejen RFID technologii, ale i vytěžení big data a AI, které přináší jasná řešení a hodnotu pro komplexní provoz prodejny i celého řetězce. Buylo se tak řadí mezi lídry aktuálně se formujícího světového trhu. Na konci roku 2024 ho v Třebíči společně založili Josef Voda a Petr Růžička. V květnu 2025 do Buylo investoval brněnský investiční fond Purple Ventures bezmála 16 milionů korun.

Josef Voda:

Podniká od střední školy, kdy založil módní značku Labatti, přes kterou se v roce 2018 seznámil s Petrem Růžičkou, majitelem a zakladatelem Industrial Engineering Group. Společně spoluzaložili společnost Industrial IT věnující se digitalizaci podnikových procesů, implementaci a tvorbě systémů. V roce 2024 pak Josef vytvořil pokročilé RFID řešení, které dalo vzniknout startupu Buylo.

Napsat komentář