Praha, 26. května 2025 – Nejnovější zpráva Microsoft Work Trend Index (WTI) 2025 přináší detailní srovnání pracovních trendů v České republice a ve světě. Zjištění ukazují, že české pracovní prostředí je nejen připraveno na budoucnost, ale v některých ohledech udává směr. Zaměstnanci projevují vysokou míru angažovanosti, otevřenost k novým technologiím, jako je umělá inteligence (AI), a menší obavy z jejího dopadu na pracovní místa, než je celosvětový průměr. Zpráva také poukazuje na silný závazek českých firem k rozvoji dovedností a podpoře well-beingu zaměstnanců.

Zpráva WTI 2025, která vychází z průzkumu mezi 31 000 zaměstnanci v 31 zemích (včetně České republiky), dat z LinkedInu a analýzy bilionů signálů produktivity z Microsoft 365, zdůrazňuje, že se nacházíme v éře tzv. Průkopnických společností – tedy firem, které se výrazně liší od těch, které známe dnes. Jejich organizační strukturu tvoří „hybridní“ týmy postavené na lidech a digitálních agentech.Klíčová zjištění pro Českou republiku:

Zpráva WTI 2025 zjistila, že téměř 60 % českých zaměstnanců je ochotno využívat AI k automatizaci co největšího počtu úkolů ve své práci. Ačkoli je toto číslo mírně pod celosvětovým průměrem 75 %, stále signalizuje silnou ochotu k přijetí pokročilých technologií.

„Nejnovější Work Trend Index ukazuje, že české pracoviště drží krok s globálními změnami – a v některých ohledech je dokonce předčí,“ uvádí Andrea Bělková, HR ředitelka Microsoftu pro Českou republiku a Slovensko. „Je inspirující vidět, že čeští zaměstnanci jsou dychtiví využívat nové technologie, přičemž téměř 60 % je připraveno používat AI ke zvládnutí každodenních úkolů. Automatizují rutinu a soustředí se na práci s vyšší hodnotou.“

Obavy z dopadu AI na pracovní místa: Česká republika vykazuje nižší úroveň znepokojení

Pouze 34 % českých zaměstnanců se obává, že AI nahradí jejich pracovní místa, ve srovnání s téměř polovinou (49 %) zaměstnanců na celém světě. Tato relativně nízká úroveň obav naznačuje, že zaměstnanci jsou méně rezistentní a ochotnější se zapojit do nových technologií.

„Ještě povzbudivější je, že Češi přistupují k těmto nástrojům s optimismem, nikoli se strachem,“ dodává Bělková. „Pouze jedna třetina českých zaměstnanců se obává, že AI ovlivní jejich pracovní místa – globálně je to téměř polovina. Tato důvěra a otevřenost znamená, že můžeme přijmout inovace rychleji a plněji. České firmy budou mít prospěch z pracovní síly, která se nejen přizpůsobuje budoucnosti – aktivně ji buduje s pozitivním myšlením.“

Investice do rozvoje dovedností: Priorita českých firem

78 % českých lídrů se domnívá, že noví zaměstnanci budou muset získat nové dovednosti v důsledku rostoucího vlivu AI. Mnohem méně českých zaměstnanců (51 %) se cítí být nedostatečně kvalifikovaných pro práci s AI ve srovnání s celosvětovým průměrem (60 %).

„V České republice jsme zaznamenali skutečný závazek k rozvoji a dobrým životním podmínkám zaměstnanců, což se odráží v těchto výsledcích,“ říká Bělková. „Přibližně 78 % českých vedoucích pracovníků říká, že noví zaměstnanci se budou muset naučit dovednosti související s AI, což je srovnatelné s jinými vyspělými trhy. A naši zaměstnanci se této výzvě staví čelem – o něco méně Čechů se cítí pro práci s AI nedostatečně kvalifikovaných ve srovnání s pracovníky ve světě (51 % vs. 60 % globálně). To mi říká, že naše investice do zvyšování kvalifikace a školení se vyplácejí.“

Inovace i přes pracovní zátěž

Zpráva WTI 2025 také poukazuje na zajímavý fakt: Čeští zaměstnanci zvládají pracovní zátěž lépe než jejich globální protějšky. Přetížení zaměstnanci v České republice mají 2,6krát vyšší pravděpodobnost, že budou mít problémy s kreativním nebo strategickým myšlením, zatímco celosvětově je to 3,5krát.

Bělková k tomu dodává: „Skvělou zprávou je, že česká pracoviště přijímají agilitu a odolnost tváří v tvář rychlým změnám. Data ukazují, že české týmy jsou adaptabilní – i když se 60 % cítí pod časovým tlakem nebo bez energie, nacházejí způsoby, jak se soustředit a být kreativní, zatímco globálně je tato výzva těžší. Tato odolnost pochází od společností, které naslouchají zaměstnancům a provádějí chytré úpravy – ať už jde o omezení zbytečných schůzek nebo používání technologií ke snížení zátěže.“

Zpráva Microsoft Work Trend Index 2025 potvrzuje, že Česká republika je dobře připravena na transformaci pracovního trhu v důsledku nástupu AI. Otevřenost k novým technologiím, nízká úroveň obav a silný závazek k rozvoji dovedností jsou klíčové faktory, které umožňují českým firmám a zaměstnancům prosperovat v novém prostředí.

„Při pohledu do budoucna jsem přesvědčena, že kombinace české inovace a pracovní morálky s těmito novými nástroji a způsoby práce bude i nadále přinášet vynikající výsledky. Naši lidé jsou nejen připraveni na budoucnost – jsou z ní nadšeni, což je možná nejpozitivnější trend ze všech,“ uzavírá Bělková.

Chcete-li prozkoumat úplná zjištění globální zprávy Microsoft Work Trend Index, klikněte zde.

O společnosti Microsoft:

Společnost Microsoft (Nasdaq „MSFT“ @microsoft) vytváří platformy a nástroje využívající umělou inteligenci, aby mohla poskytovat inovativní řešení, která splňují měnící se potřeby našich zákazníků. Tato technologická společnost se zavázala k širokému zpřístupnění umělé inteligence, a to zodpovědně, přičemž jejím posláním je umožnit každému člověku a každé organizaci na planetě dosáhnout více.

Pokud máte zájem o další informace a novinky o společnosti Microsoft v České republice, navštivte prosím tiskové centrum (https://news.microsoft.com/source/emea/region/czech-republic/?lang=cs).

Tento dokument je určen pouze pro informační účely. Společnost Microsoft se zříká jakékoliv odpovědnosti za vzniklé situace týkající se užití tohoto dokumentu pro jiné účely. Společnost Microsoft nebude nikdy odpovědná za jakékoliv mimořádné, přímé, nepřímé či vyplývající škody, ať již vzejdou z účinnosti smlouvy, zanedbání nebo jiné skutečnosti vzniklé následkem užití či interpretace tohoto dokumentu či v souvislosti s ním. Microsoft je registrovaná obchodní značka společnosti Microsoft Corp. v USA a/nebo v jiných zemích. Jména společností a produktů zde uvedených mohou být obchodní značky jejich příslušných vlastníků.

Napsat komentář