Od objednání k předávce za pouhých 7 dní. Díky spolupráci s Prémiovými partnery doručí Carvago vybrané vozy až 3× rychleji

  • Nová sekce Prémioví partneři na Carvago sdružuje nabídku vozů od dlouhodobě prověřených prodejců
  • U vozů od prémiových partnerů je možná online rezervace
  • Díky úzkému partnerství zajišťuje Carvago výrazně rychlejší doručení těchto vozů zákazníkům

Praha, Česká republika, 21. května 2025 – Online platforma Carvago spouští novou sekci s názvem „Prémioví partneři“, ve které nabízí vozy od vybraných dlouhodobě prověřených a spolehlivých prodejců. Tato nadstandardní partnerství umožňují společnosti Carvago poskytnout zákazníkům několik výhod oproti běžné nabídce – zejména možnost dočasné rezervace vybraného automobilu a výrazně rychlejší dodání.

Prémioví partneři jsou prodejci, s nimiž má Carvago nadstandardní obchodní vztahy založené na dlouhodobé spolupráci a důvěře. Díky tomu může Carvago u těchto vozů garantovat speciální služby. V praxi to znamená, že vozidla od prémiových partnerů jsou pro zákazníka rezervována po dobu dvou dnů a celý proces dodání vozu je podstatně rychlejší. Partneři totiž garantují přednostní přístup technika Carvago kvůli prohlídce CarAudit i maximální kooperaci při vyřizování administrativních a logistických záležitostí, které v praxi bývají nejčastější příčinou protahování dodací doby. Zatímco vozy z běžných objednávek Carvago obvykle dodá do 21 pracovních dnů, v případě prémiových partnerů je cílem přistavit vůz na adresu zákazníka do pouhých sedmi pracovních dnů od objednání.*

„Dlouhodobě investujeme do budování důvěry v online nákup aut a hledáme nové způsoby, jak ho zákazníkům co nejvíce zjednodušit,“ říká zakladatel Carvago Jakub Šulta. „Prémioví partneři jsou dalším krokem v naší snaze posouvat hranice pohodlného a bezpečného nákupu ojetých vozů online. Díky úzké spolupráci s nejlepšími prodejci v Evropě můžeme nabídnout nadstandardní služby, které budou pro naše zákazníky znamenat další zpříjemnění a urychlení nákupního procesu.“

Nová sekce Prémioví partneři je dostupná zákazníkům na všech trzích, kde Carvago působí. Vozy od prémiových partnerů jsou na webu viditelně označeny a lze je snadno filtrovat při vyhledávání. Zákazník tak může jedním zaškrtnutím zobrazit pouze nabídky spadající do programu Prémioví partneři. V době přípravy této tiskové zprávy obsahovala sekce více než 50 000 vozů, v naprosté většině do pěti let stáří a nájezdu do 100 000 km. Carvago přitom aktuálně jedná s dalšími prověřenými prodejci připravenými splnit přísné standardy kvality vyžadované pro zařazení do programu Prémioví partneři.

Carvago tímto krokem rozšiřuje portfolio služeb pro své klienty a opět potvrzuje svůj závazek přinášet inovace, které zvyšují komfort a rychlost online nákupu ojetého vozu.

O společnosti Carvago

Carvago je největší online platforma pro nákup a výkup ojetých automobilů v Evropě. Klade za cíl digitalizovat trh s ojetými vozy a nabídnout zákazníkům cenově dostupnou, transparentní a snadno použitelnou službu. Je součástí mezinárodní investiční skupiny EAG s centrálou v České republice.

*V cílových zemích, kde umožňuje registraci vozu dovezeného ze zahraničí v takto krátké lhůtě legislativa a úřední praxe.

Focus Nordic začíná s distribucí fotoaparátů Yashica

Společnost Yashica, známá svým bohatým dědictvím sahajícím až do roku 1949, si vybudovala svou pověst díky legendárním analogovým modelům, jako jsou Electro 35 a Yashica Mat-124G. Dnes Yashica nadále ztělesňuje svůj závazek ke kvalitě, jednoduchosti a cenové dostupnosti a zaměřuje se zejména na digitální fotografii základní úrovně.

V posledních letech se mezi mladými uživateli obnovil zájem o analogové i digitální fotoaparáty typu „point-and-shoot“, což odráží širší kulturní posun směrem k ocenění jednodušších a hmatatelnějších fotografických zážitků ve srovnání s vždy dokonalými snímky vytvářenými moderními chytrými telefony.

„Pozorujeme poptávku po fotoaparátech typu „point-and-shoot“ mezi dnešní mladou generací, která dává přednost dotykovému zážitku a osobitému estetickému vzhledu speciálního fotoaparátu před spoléháním se na své chytré telefony,“ říká Marcus Westheimer, produktový manažer odpovědný za značku Yashica ve společnosti Focus Nordic.

Mezi hlavní důvody této popularity patří cenová dostupnost a přístupnost, protože fotoaparáty typu „point-and-shoot“ jsou obvykle snadno použitelné a relativně levné ve srovnání se špičkovými chytrými telefony nebo zrcadlovkami/bezzrcadlovkami.

Distribuce bude zahájena čtyřmi modely – Yashica DigiMate, DZ-100 x Hello Kitty, City 100 a City 200, které by měly být dostupné začátkem léta 2025. Další modely fotoaparátů Yashica budou představeny po skončení letní sezóny.

SAP představil novinky v AI, které mohou zvýšit produktivitu firem až o 30 procent

Orlando, Praha, 21. května 2025 – Společnost SAP na konferenci Sapphire představila nové možnosti využití umělé inteligence v podnikovém prostředí. Klíčovými inovacemi jsou rozšíření asistenta Joule, nasazení AI agentů napříč produktovým portfoliem a integrace s technologiemi firem Perplexity a Palantir. Podle SAP mohou nové nástroje zvýšit produktivitu firem až o 30 procent.

„Naší silnou stránkou je propojení podnikových aplikací, dat a umělé inteligence,“ říká generální ředitel SAP Christian Klein. „Rozšiřujeme možnosti asistenta Joule, spolupracujeme s hlavními hráči na poli oblasti umělé inteligence a vylepšujeme platformu SAP Business Data Cloud, abychom zákazníkům pomohli transformovat jejich podnikání v době rostoucí nejistoty na světových trzích.“

AI zaměřená na produktivitu

Jednou z novinek, které se dočkal AI asistent SAP Joule, je panel nástrojů využívající technologii společnosti WalkMe. Ten v souladu se striktními pravidly SAP k etickému využívání AI dokáže na základě uživatelského chování v aplikacích předvídat jeho potřeby ještě před tím, než se projeví.

Spolupráce se společností Perplexity umožní AI asistentovi zpracovat komplexní úlohy v reálném čase a vytvořit strukturované odpovědi včetně vizualizací, jako jsou grafy nebo tabulky. Uživatelé tak mohou rychle zanalyzovat potenciální dopad nedávných událostí na jejich podnikání a pracovat s predikcemi založenými na kombinaci aktuálních veřejných informací a interních firemních dat.

SAP zároveň uvedl nové AI agenty, kteří dokážou automatizovat a samostatně řídit firemní procesy napříč různými odděleními, jako je zákaznický servis, dodavatelské řetězce, nákup, finance nebo HR. Tito agenti mohou samostatně reagovat na změny, předvídat potřeby uživatelů nebo doporučovat další postup. Aktivity agentů bude koordinovat asistent Joule.

Na konferenci představila německá softwarová firma také nový operační systém pro vývoj vlastních AI řešení. AI Foundation nabídne vývojářům jednotné prostředí pro vytváření a správu firemních nástrojů. Součástí platformy je i nástroj „prompt optimizer“, který vyvinul SAP se společností Not Diamond. Vývojářům by měl usnadnit práci na komplexních projektech prostřednictvím efektivnějšího zadávání dotazů a zkrátit potřebný čas k dokončení úkolů ze dnů na minuty.

Data jako cesta k lepším rozhodnutím

Svou datovou platformu Business Data Cloud rozšířil SAP o nové aplikace, které se zaměřují na specifické potřeby jednotlivých oddělení ve firmách. Tyto programy využívají data k průběžnému vylepšení vlastních funkcí, vytváření simulací a doporučování vhodných postupů. Příkladem je aplikace People Intelligence, která podle dostupných dat navrhuje zefektivnění spolupráce v týmech a nabízí doporučení pro rozvoj zaměstnanců.

Důležitou novinkou je i spolupráce s firmou Palantir, která má pomoci zákazníkům SAP s migrací na cloudová řešení a sjednocením datové základny. Podle zástupců SAP má toto partnerství umožnit rychlejší reakci firem ze soukromého i veřejného sektoru na změny na trhu.

Softwarová společnost zároveň oznámila nové balíčky služeb pro SAP Business Suite, které zjednodušují přechod firem do cloudu a díky platformě SAP Build nabízí i možnost vytváření vlastních aplikací.

Více informací naleznete na stránkách konference 2025 SAP Sapphire Innovation Guide.

O společnosti SAP

Globální lídr na trhu s podnikovými aplikacemi a umělou inteligencí SAP (NYSE: SAP) stojí na pomezí podnikání a technologií. Již více než 50 let organizace důvěřují SAP, který propojuje klíčové podnikové procesy v oblasti financí, nákupu, lidských zdrojů, dodavatelského řetězce a zákaznické zkušenosti. Více informací naleznete na www.sap.com.

Acer uvádí grafické karty Nitro s čipy AMD a Intel pro nadšence do stavby herních PC

  • Mezi čtyři nové grafické karty spadají dva modely Nitro s čipy Intel Arc a dva modely založené na AMD Radeon™ RX 9060 XT OC, navržené pro špičkový herní výkon, tvorbu obsahu a úlohy s umělou inteligencí.
  • Acer nyní nabízí i bílou variantu modelu Nitro® Intel™ Arc B580 OC 12 GB jako alternativu ke stávající černé verzi. Karta dosahuje taktu grafického jádra až 2 740 MHz.
  • Model Acer Nitro® Intel™ Arc A380 LP 6 GB s integrovanými AI funkcemi Intel® XMX
    a pokročilým 3D akceleračním hardwarem poskytuje výkon až 2 000 MHz.
  • Grafická karta Acer Nitro Radeon™ RX 9060 XT OC je dostupná ve verzích s 16 GB a 8 GB paměti a dosahuje taktu až 3 320 MHz[[1]] v boostu a herního taktu až 2 780 MHz[1].

Praha (21. května 2025) Společnost Acer oznámila rozšíření své nabídky grafických karet uvedením nových modelů Acer Nitro Intel® Arc™ řady A a B spolu s výkonnými grafickými kartami Acer Nitro Radeon™ RX 9070 XT OC. Tyto modely jsou navrženy speciálně pro hráče a tvůrce, kteří chtějí posunout své vlastní sestavy na vyšší úroveň. Nejnovější přírůstky přinášejí špičkový herní výkon, plynulé zpracování obsahu a vyšší vizuální věrnost, díky čemuž jsou ideální volbou pro nadšence, kteří chtějí ze svých sestav vytěžit maximum. S důrazem na inovaci
a spolehlivost pokrývá nejnovější nabídka společnosti Acer širokou škálu potřeb a zajišťuje, že jak kompetitivní hráči, tak kreativní profesionálové dosáhnou ohromujících výsledků bez kompromisů.

Všechny nové grafické karty Nitro jsou zkonstruovány tak, aby vydržely mnoho let: mají hliníkový zadní kryt a nedeformovatelné provedení, které odolá nárokům hraní na vysoký výkon. Jsou rovněž vybaveny systémem Acer Intelligence Space – vestavěným centrálním rozhraním pro funkce umělé inteligence, které dokáže detekovat hardwarové komponenty, doporučit kompatibilní AI aplikace pro optimalizaci výkonu a pomoci najít nové nástroje pro hraní. Kromě toho systém Acer Game Assistance s adaptivním zaměřováním poskytuje hráčům konkurenční výhodu, zatímco Acer ProCam automaticky rozpozná a zaznamenává herní momenty

Grafické karty Acer Nitro Intel Arc

Acer Nitro Intel Arc B580 OC 12GB je nyní k dispozici i v bílé barvě jako alternativa k černému provedení, které bylo uvedeno na trh začátkem letošního roku. S takty až 2 740 MHz podporuje pohlcující herní zážitek s vysokou snímkovou frekvencí v rozslišení 1440p a až do rozlišení 8K. Mikroarchitektura Intel Xe2 s integrovanou podporou DirectX 12 Ultimate přináší funkce jako ray tracing, mesh shaders, variabilní stínování a zpětnou vazbu vzorkovače pro vylepšení hraní
v reálném čase pomocí realistického osvětlení, stínů a odrazů. Technologie Intel XeSS Frame Generation (XeSS-FG) výrazně zvyšuje počet snímků za sekundu (FPS), zatímco Intel Xe Low Latency (XeLL) snižuje vstupní zpoždění mezi klávesnicí, myší a displejem pro plynulejší výkon.

Kompaktní konstrukce modelu Acer Nitro Intel Arc B580 OC umožňuje snadné začlenění do jakékoli DIY sestavy. Chladicí systém FrostBlade s texturovanými lopatkami a ložisky
s dvojitou kuličkou zvyšuje proudění vzduchu a snižuje hlučnost o 8 % oproti plastovým ventilátorům. Jako GPU Intel Arc nabízí i sadu nástrojů pro tvůrce pro zrychlení tvorby obsahu, úprav a nahrávání. Xe Media Engine s duálním mediálním transkódérem umožňuje plynulou úpravu videa, zkracuje dobu zpracování a podporuje širokou škálu mediálních formátů. Využitím specializovaných AI jednotek XMX v každém Xe-jádru nabízí aplikace AI Playground nástroje pro tvorbu, úpravu a konverzaci založenou na umělé inteligenci.

Acer Nitro Intel Arc A380 LP 6GB dosahuje herního taktu až 2 000 MHz. Díky Xe-jádrům
s integrovanými AI funkcemi Intel® XMX a pokročilému 3D akceleračnímu hardwaru jeho architektura Xe s podporou DirectX 12 Ultimate nabízí kompatibilitu s nejnovějšími grafickými technologiemi, včetně ray tracingu, variabilního stínování, mesh shadingu a zpětné vazby vzorkovače. Xe Super Sampling (XeSS) vylepšuje hraní díky AI upscalingu, který poskytuje vyšší výkon při zachování vysoké obrazové kvality. Hráči, streameři i tvůrci obsahu mohou zvýšit produktivitu díky možnostem tvorby obsahu, včetně zpracování videa v rozlišení 8K HDR
a akcelerace 3D procesů.

Díky pokročilému multimediálnímu jádru a schopnostem AI pomáhá Nitro Intel Arc A380 rozvíjet kreativitu a podporuje tvorbu poutavého obsahu, včetně vysoce kvalitního a datově efektivního videa ve formátu AV1. O efektivní chlazení se stará ventilátor typu blower, který účinně odvádí teplo.

Grafické karty Acer Nitro Radeon RX 9060 XT OC

Mezi dva nové modely s čipy AMD Radeon patří Acer Nitro Radeon RX 9060 XT OC 16GB a Acer Nitro Radeon RX 9060 XT OC 8GB. Obě grafické karty Acer Nitro Radeon RX 9060 XT OC nabízejí boost až 3 320 MHz[1] a herní takt až 2 780 MHz[1].

Díky výpočetním jednotkám AMD RDNA™ 4 s výkonnými akcelerátory pro raytracing a umělou inteligenci jsou tyto grafické karty připraveny nabídnout pohlcující 8K vizuální zážitek a vysoký výkon při hraní her i tvorbě obsahu. Zajišťují také špičkovou vizuální kvalitu při streamování
a úpravách videa díky technologii AMD HYPR-RX, která zvyšuje výkon a snižuje latenci ve více než tisícovce her. AI upscaling technologie AMD FidelityFX™ Super Resolution 4 s pokročilým generováním snímků zvyšuje snímkovou frekvenci ve hrách, které ji podporují. Navíc multimediální engine AMD Radiance Display™ zlepšuje přehrávání multimédií i streamování.

Chladicí systémy s dvojicí axiálních ventilátorů udržují výkon i při náročných herních seancích. Ventilátory jsou tiché a odolávají vyšším teplotám díky dvojitým kuličkovým ložiskům
a mazacímu oleji.

Ceny a dostupnost

Acer Nitro Intel Arc B580 OC 12 GB je v oblasti EMEA dostupná za cenu od 329 EUR.

Acer Nitro Radeon™ RX 9060 XT OC 16 GB bude v oblasti EMEA dostupná od června, za cenu od 649.99 EUR.

Acer Nitro Radeon™ RX 9060 XT OC 8 GB bude v oblasti EMEA dostupná od června, za cenu od 599.99 EUR.

Přesné specifikace, ceny a dostupnost se mohou lišit podle regionu. Pro více informací o dostupnosti, specifikacích produktů a cenách na konkrétních trzích prosím kontaktujte nejbližší kancelář společnosti Acer prostřednictvím www.acer.com.

Navštivte společnost Acer na veletrhu Computex, který se koná od 20. do 23. května 2025, nebo se podívejte na stránky Acer Computex 2025 Press Kit site, kde najdete všechna oznámení.

Specifikace

Name Acer Nitro Intel® Arc™ B580 OC 12GB
Model AN-B580-OCA
Graphics Intel® Arc™ B-Series Graphics, DirectX 12 Ultimate, OpenGL 4.6, 20 Xe-cores
Interface Bus: PCIe 4.0 x 8

PCIe Power: 8-pin

Memory 12 GB GDDR6, 456 Gbps bandwidth, 19 Gbps memory speed
Graphics Clock 2,740 MHz
Cooling FrostBlade fans x 2
Output HDMI 2.1, DisplayPort 2.1 x3,

Digital Max Resolution: 7680×4320

Simultaneous display: 4

Total Board Power 205 W
Dimensions and weight 268 (W) x 113 (D) x 40 (H) mm, 780 g
Name Acer Nitro Intel® Arc™ A380 LP 6GB
Model AN-A380
Graphics Intel® Arc™ A-Series Graphics, DirectX 12 Ultimate, OpenGL 4.6, 8 Xe-cores
Interface Bus: PCIe 4.0 x 8

PCIe Power: 8-pin

Memory 6 GB GDDR6, 186 Gbps bandwidth, 15.5 Gbps memory speed
Graphics Clock 2,000 MHz
Cooling Dual Axial fans
Output HDMI 2.0, DisplayPort 2.0, DisplayPort 1.4,

Digital Max Resolution: 8K

Simultaneous display: 2

Total Board Power 75 W
Dimensions and weight 168 (W) x 70 (D) X 37 (H) mm, 1 slot
Name Acer Nitro Radeon™ RX 9060 XT OC 16GB
Model AN-RX9060XT-16G-OCC
Graphics AMD Radeon™ RX 9000 Series graphics, DirectX 12 Ultimate, OpenGL 4.6, 20 Cores
Interface BUS: PCIe 5.0 x 16

PCIe Power: 8-pin

Memory Size: 16 GB GDDR6

Bandwidth: 320 GB/s

Speed: 20 GB/s

Graphics Clock Boost clock: Up to 3,320 MHz

Game clock: Up to 2,780 MHz

Cooling Dual Axial fans
Output HDMI 2.1a, DisplayPort 2.1 x2,

Digital Max Resolution: 8K

Simultaneous display: 3

Total Board Power 182 W
Dimensions 269 (W) x 110 (D) x 44 (H) mm, 2 slots
Name Acer Nitro Radeon™ RX 9060 XT OC 8GB
Model AN-RX9060XT-8G-OCC
Graphics AMD Radeon™ RX 9000 Series graphics, DirectX 12 Ultimate, OpenGL 4.6, 20 Cores
Interface BUS: PCIe 5.0 x 16

PCIe Power: 8-pin

Memory Size: 8 GB GDDR6

Bandwidth: 320 GB/s

Speed: 20 GB/s

Graphics Clock Boost clock: Up to 3,320 MHz

Game clock: Up to 2,780 MHz

Cooling Dual Axial fans
Output HDMI 2.1a, DisplayPort 2.1 x2,

Digital Max Resolution: 8K

Simultaneous display: 3

Total Board Power 182 W
Dimensions 269 (W) x 100 (D) x 44 (H) mm, 2 slots

O společnosti Acer

Společnost Acer byla založena v roce 1976 a dnes patří mezi přední světové technologické společnosti s působností ve více než 160 zemích. Firma se neustále vyvíjí díky přijetí inovací napříč svým portfoliem, které zahrnuje počítače a displeje, a zároveň rozšiřuje své aktivity o nové oblasti podnikání. Acer se rovněž zavazuje k udržitelnému růstu a prozkoumává nové příležitosti, které jsou v souladu s jeho environmentálními a sociálními závazky. Skupina Acer zaměstnává více než 9 000 lidí, kteří se podílejí na výzkumu, návrhu, marketingu, prodeji a podpoře produktů, řešení a služeb, jež překonávají bariéry mezi lidmi a technologiemi. Více informací naleznete na www.acer.com.

© 2025 Acer Inc. Všechna práva vyhrazena. Acer a logo Acer jsou registrované ochranné známky společnosti Acer Inc. Ostatní ochranné známky, registrované ochranné známky a/nebo servisní značky, uvedené nebo jinak, jsou majetkem příslušných vlastníků. Všechny nabídky se mohou změnit bez předchozího upozornění a nemusí být dostupné prostřednictvím všech prodejních kanálů. Uvedené ceny jsou doporučené koncové ceny výrobce a mohou se lišit podle lokality. K uvedeným cenám bude připočtena případná daň z prodeje.

  1. Specifikace se mohou lišit v závislosti na modelu a/nebo regionu. Dostupnost všech modelů závisí na jejich dostupnosti.

Apple Worldwide Developers Conference odstartuje 9. června

Každoroční online konference proběhne od 9. do 13. června a nabídne týden nabitý technologiemi, inovacemi a kreativitou.

Apple dnes představil nabitý program své každoroční Worldwide Developers Conference (WWDC), včetně keynote a přednášky Platforms State of the Union. Tato bezplatná online konference, která proběhne od 9. do 13. června, spojuje komunitu vývojářů Apple ze všech koutů světa a seznamuje je s nejnovějšími technologiemi, nástroji a funkcemi. V průběhu týdne se vývojáři z celého světa budou moct propojit s inženýry a designéry z Applu i nadšenci do Applu a sledovat více než 100 workshopů, které je seznámí s nejnovějšími způsoby, jak vytvářet jedinečnější aplikace a hry napříč produkty od Applu. Více než tisícovka vývojářů a studentů se bude moct osobně zúčastnit speciální akce v Applu Parku v den zahájení konference.

Keynote Apple 9. června, 19:00

WWDC25 odstartuje nahlédnutím do průlomových novinek, kterých se dočkají platformy Applu. Zájemci mohou úvodní keynote sledovat na webu apple.com/cz, v aplikaci Apple TV a na youtubovém kanálu Applu. Záznam bude k dispozici po skončení vysílání.

Platforms State of the Union 9. června, 22:00

Po keynote se vývojáři seznámí v rámci přednášky Platforms State of the Union s novými změnami v systémech iOS, iPadOS, macOS, tvOS, visionOS a watchOS a s novými nástroji, které jim pomohou odvádět tu nejlepší práci. Zájemci mohou přednášku Platforms State of the Union sledovat v aplikaci Applu pro vývojáře, na webu a na youtubovém kanálu Applu pro vývojáře. Záznam bude k dispozici po skončení vysílání.

Video workshopy a příručky

V rámci konference WWDC25 se uskuteční více než 100 technicky orientovaných workshopů, které pod taktovkou odborníků z Applu představí nejnovější technologie a frameworky. Zájemci se mohou workshopů zúčastnit v aplikaci Applu pro vývojáře, na webu nebo YouTube. Vývojáři budou mít k dispozici také příručky a dokumentaci, které je provedou nejvýznamnějšími body programu konference.

Individuální a skupinové konzultace

Členové Apple Developer Programu a Apple Developer Enterprise Programu budou mít možnost propojit se s odborníky z Applu v rámci online konzultací i osobních setkání. Vývojáři se budou moct v rámci skupinových konzultací dozvědět o nejvýznamnějších novinkách v reálném čase. Odborníci jim navíc budou připraveni v rámci online schůzek poradit například ohledně Apple Intelligence, designu, vývojářských nástrojů, grafiky a her, strojového učení, jazyku Swift a dalších témat. Inženýři a designéři Applu jim budou k dispozici také na fórech pro vývojáře.

Swift Student Challenge

Apple je patřičně hrdý na svůj program Swift Student Challenge, což je ⁠jeden z mnoha projektů, jehož prostřednictvím podporuje nastupující generaci podnikatelů, kodérů a designérů. Padesátka z letošních vítězů, jejichž projekty vynikaly nad ostatními, už druhým rokem osobně dorazí do Apple Parku na třídenní akci plnou speciálních aktivit.
Vývojáři mají přístup k veškerému obsahu konference WWDC na webu WWDC25, v aplikaci Applu pro vývojáře, na webu pro vývojáře a na youtubovém kanálu Applu pro vývojáře.

Náborovou kampaň letos spustilo přes 37 % firem. Nejinspirativnější projekty bodovaly na Recruitment Academy Awards

V pražském divadle Jatka78 se ve čtvrtek 15. května uskutečnil jubilejní desátý ročník soutěže Recruitment Academy Awards. Soutěž oceňuje výjimečné nápady a upozorňuje na rostoucí význam employer brandingu a marketingu v rámci HR. Letos byly projekty hodnoceny napříč devíti kategoriemi. Cenu Recruiterky roku si odnesla Adéla Janouchová, vítězem hlasování veřejnosti People’s Choice se stala firma Effectix a ocenění Edenred Wellbeing Award získala eBRÁNA. Letošní ročník se nesl v duchu technologických inovací, především praktického využití umělé inteligence v HR.

Zástupci firem a přihlášené projekty letos jasně ukázali, jak rychle se mění způsob, jakým firmy dnes přistupují k náboru i péči o zaměstnance. Na nejdůležitější události roku v českém HR marketingu zazněly konkrétní příklady využití AI v kampaních, tvorbě kariérních videí nebo při automatizaci komunikace s uchazeči. Oceněné projekty tedy slouží také jako praktická ukázka toho, jak lze dělat HR jinak – inovativněji a efektivněji.

„Přihlášené projekty ukázaly, že umělá inteligence už dávno není hudbou budoucnosti, ale rapidně mění způsob, jakým se v Česku a na Slovensku dělá recruitment. Viděli jsme například, že firmy už dnes vytvářejí kariérní stránky, které na základě životopisu doporučí kandidátům pozice šité na míru. A to je pořád jen začátek toho, co všechno AI dokáže,“ říká José Kadlec, ředitel Recruitment Academy Awards.

Nástup umělé inteligence v HR?

Podle aktuálního průzkumu společnosti Edenred a Recruitment Academy[1] personalisté vnímají AI jako cestu k větší efektivitě i přesnější práci s daty. Až 92 % respondentů, kteří již technologii implementovali, využívá AI při tvorbě pracovních inzerátů a 58 % v ní vidí přínos pro rychlejší zpracování a porovnávání uchazečů. Mezi příklady konkrétního využití AI ve firmách patří například kariérní stránky, které kandidátům doporučí pozice na míru podle nahraného životopisu. Polovina dotázaných očekává, že nástroje dokáží přispět k větší objektivitě při rozhodování mezi kandidáty.

Přesto zůstává v mnoha oblastech prostor pro růst – například nástroje k měření spokojenosti zaměstnanců nebo personalizaci rozvojových plánů zatím využívá jen zlomek firem. „Naše data ukazují, že firmy a organizace dnes sice mají k dispozici nástroje, jak oslovit kandidáty moderně a efektivně, ale ne vždy je využívají naplno. Kombinace dat, technologií a důsledného HR marketingu může být klíčem k úspěchu,“ říká Aneta Martišková, specialistka na firemní kulturu a benefity ze společnosti Edenred. „Právě kampaně, které letos na Recruitment Academy uspěly, potvrzují, že i přes rostoucí význam a využití umělé inteligence zůstává klíčovým prvkem lidský faktor – zejména tam, kde je potřeba kreativita.“

Jedním z důležitých témat Recruitment Academy Awards je každoročně HR marketing. Ačkoliv je oblast pro úspěšný nábor klíčová, firmy ji často opomíjejí. A to navzdory tomu, že právě kvalitní prezentace značky zaměstnavatele je zásadní pro oslovení relevantních uchazečů. „Průzkum ukázal, že pouze 31 % personalistů považuje HR marketing za prioritu. Polovina mu věnuje méně než desetinu svých aktivit a pouze 2,6 % firem s ním aktivně pracuje ve větším rozsahu,“ komentuje Martišková.

Desítka nejlepších z Recruitment Academy Awards

Do letošního jubilejního ročníku soutěže se přihlásilo více než 70 společností se 100 projekty. Porota ocenila především ty, které dokázaly skloubit nápaditost s funkčními řešeními – a v mnoha případech také efektivně zapojit prvky umělé inteligence. O vítězích rozhodla nezávislá porota složená z desítek předních odborníků na lidské zdroje z Česka a Slovenska.

  • Recruiter roku: Adéla Janouchová, RENOMIA
  • Pracovní inzerát roku: Taste
  • Referral program roku: Vodafone Czech Republic
  • Náborová kampaň roku: ORLEN Unipetrol RPA
  • Edenred Wellbeing Award: eBRÁNA
  • Kariérní stránky roku – malé společnosti: IRESOFT
  • Kariérní stránky roku – velké společnosti: PENAM
  • Kariérní video roku – malé společnosti: Effectix
  • Kariérní video roku – velké společnosti: MSD Czech Republic
  • People’s Choice: Effectix

O Recruitment Academy

Recruitment Academy je specializovaná vzdělávací instituce pro recruitery. Aktuálně společnost své služby nabízí ve 12 zemích střední a východní Evropy. Za posledních deset let instituce proškolila globálně přes 30 000 HR profesionálů a manažerů. Jako jediná organizace ve střední Evropě nabízí expertní certifikáty – Certified Sourcer & Certified Recruiter.

O společnosti Edenred CZ

Edenred je přední digitální platformou pro služby a platby a také každodenním společníkem zaměstnanců spojujícím přes 60 milionů uživatelů a více než 2 miliony partnerských provozoven ve 45 zemích prostřednictvím 1 milionu firemních klientů.

Edenred nabízí specifická platební řešení pro konkrétní použití zaměřená na stravování (příspěvek na stravování), engagement (dárkové karty, platformy pro zapojení zaměstnanců), mobilitu (multienergetická řešení, včetně nabíjení EV, údržba, mýtné či parkovné) a firemní platby (virtuální karty).

V souladu se záměrem skupiny „Enrich connections. For good“ umožňují tato řešení zlepšovat pohodu a kupní sílu uživatelů. Zlepšují i atraktivitu a efektivitu společností, oživují trh práce a místní ekonomiku. Rovněž podporují přístup ke zdravější stravě, produktům šetrnějším k životnímu prostředí a udržitelnější mobilitě.

12 000 zaměstnanců společnosti Edenred usiluje o to, aby se svět práce stal propojeným ekosystémem, který je každým dnem bezpečnější, efektivnější a zodpovědnější.

V roce 2024 skupina díky svým globálním technologickým aktivům spravovala obchodní objem téměř 45 miliard EUR, a to především prostřednictvím mobilních aplikací, online platforem a karet.

Edenred je zapsán na burze cenných papírů Euronext v Paříži a je součástí indexů CAC 40, CAC 40 ESG, CAC Large 60, Euronext 100, Euronext Tech Leaders, FTSE4Good, DJSI Europe Index, DJSI World Index a MSCI Europe.

Značky a loga uvedená a použitá v této tiskové zprávě jsou ochrannými známkami registrovanými společností EDENRED S.E., jejími dceřinými společnostmi nebo třetími stranami. Bez písemného souhlasu svého vlastníka je nelze použít ke komerčním účelům.

KONTAKT PRO MÉDIA

  1. Šetření Recruitment Academy a Edenred s názvem „Velký průzkum HR marketing a AI v HR“ se zúčastnilo 116 respondentů z řad personalistů. Sběr dat proběhl v březnu 2025.

 

ADATA odhaluje své inovace a produkty značky TRUSTA na veletrhu Computex 2025

Podpora revoluce v oblasti umělé inteligence a formování technologií budoucnosti

Taipei, Taiwan, 20. 5. 2025 – Společnost ADATA, přední světový výrobce pamětí DRAM, SSD disků a dalších typů úložišť, představuje nejnovější inovace na veletrhu Computex 2025 v Taipei v období od 20. – 23. května v Nangang Exhibition Center Hall 1. Pod heslem „Advancing AI Innovation“ („Inovace v oblasti umělé inteligence“) odhaluje nové portfolio podnikových úložišť pod novou značkou TRUSTA, průmyslová řešení ADATA Industrial a herní produkty XPG.

Expozice je rozdělena do tří tematických oblastí: Umělá inteligence (AI Computing), moderní životní styl (Smart Living) a hraní (Gaming Lifestyle).

V zóně umělé inteligence se představuje značka TRUSTA. Debut si odbydou vysoce výkonné a energeticky úsporné SSD disky navržené pro servery určené na běh umělé inteligence a datová centra. K vidění jsou rovněž průmyslová řešení pro edge computing, monitorování životního cyklu zařízení a špičkovou stabilitu, včetně modulů DDR5 LPCAMM2 splňujících standardy JEDEC potvrzujících silnou technologickou pozici ADATA v oblasti umělé inteligence

V zóně moderního životního stylu ADATA představuje autonomního mobilního robota s umělou inteligencí, vyvinutého ve spolupráci s NVIDIA a Advantech. Dále zde jsou k vidění nová mobilní úložiště včetně externích SSD s podporou Thunderbolt 5, inovativním designem integrujícím čtečku otisků prstů či magnetickým nabíjením.

Herní zóna nabízí oficiálně certifikované SFF-Ready skříně pro grafické karty NVIDIA, nové generace napájecích zdrojů a pokročilé řešení chlazení. XPG také nově zařadila do portfolia herní křeslo. Od 20. května je spuštěna online prezentace s aktualizacemi z veletrhu Computex v reálném čase.

TRUSTA: Nová značka pro AI servery a datová centra

S rostoucí poptávkou po SSD discích, určených pro firemní použití v souvislosti s nástupem AI, představuje ADATA novou značku TRUSTA, zaměřenou na AI servery a datová centra. TRUSTA spojuje inovace, rychlost a stabilitu, přičemž na COMPUTEXU uvádí řady T7 a T5.

Řada T7, v čele s modelem T7P5, přináší rozhraní PCIe Gen5 s rychlostmi čtení až 13 500 MB/s a zápisu 10 400 MB/s a kapacitou od 1,92 TB do 15,36 TB, s podporou formátů U.2, E1.S a E3.S. Integruje technologii Flexible Data Placement (FDP) pro zvýšení efektivity a optimalizaci přenosu dat – ideální pro AI, strojové učení a virtualizační procesy.

Řadu T5 reprezentují modely T5P4B, T5S3B, T5S3. Podporují rozhraní PCIe Gen4 i SATA III a kladou důraz na spolehlivost. Jsou navrženy pro podnikové servery a poskytují efektivní, bezpečný a stabilní výkon, aby zajistily nepřetržitý a nepřerušovaný provoz.

Modely T5P4B a T5S3B jsou speciálně vytvořeny pro specifické požadavky podnikových serverů na start systému. Kombinují výkon, spolehlivost a výjimečnou hospodárnost, aby zajistily rychlé spuštění systému a stabilní provoz.

Patentovaná inteligentní správa v kombinaci s průmyslovými SSD disky pro Edge Computing

ADATA Industrial představuje průmyslové SSD s 218vrstvým 3D TLC NAND, podporou U.2 a PCIe Gen5/Gen4. Jsou určeny pro AI servery, big data a edge computing.

Tyto jednotky doplňují softwarové platformy A⁺ IntelliManager (patent č. I872903) a A⁺ Analyzer, které umožňují prediktivní údržbu, monitoring stavu a životního cyklu zařízení v reálném čase. Tyto nástroje zefektivňují integrace, zlepšují stabilitu a minimalizují výpadky, což jsou klíčové prvky inteligentního a spolehlivého úložiště.

DDR5 LPCAMM2: Výkon pro AI PC nové generace

ADATA posouvá hranice výkonu s paměťovými moduly DDR5 LPCAMM2 pro notebooky postavenými na architektuře splňující standardy JEDEC. Podporuje rychlosti až 8 533 MT/s a kapacitu až 64 GB. Tyto moduly jsou efektivnější, spolehlivější a úspornější než tradiční SO-DIMM, ideální pro AI-driven edge computing.

ADATA dále představuje SSD SM2P51E8 M.2 2280 Gen5 s přenosovou rychlostí až 11 000 MB/s splňující náročné požadavky AI PC na vysoký výkon i nízkou spotřebu.

Integrace umělé inteligence a vizuální navigace zvyšující úroveň zdravotní péče

Nový autonomní mobilní robot (AMR) ADATA využívá nejnovější technologii NVIDIA Isaac Perceptor, která kombinuje zkušenosti ADATA s platformou NVIDIA Isaac pro vizuální navigaci, knihovny NVIDIA Omniverse pro simulaci, edge computing od Advatech a senzory s předinstalovanou sadou NVIDIA SDK.

Čipy Nova Orin poskytují vysoký výpočetní výkon pro umělou inteligenci a umožňují bezproblémovou integraci systémových komponent, čímž výrazně zjednodušují celou architekturu. Řešení umožňuje o 70 % rychlejší nasazení a 3krát rychlejší provozní spouštění, a je tak ideální pro zdravotnictví, kde je klíčová rychlost a přesnost.

ADATA se zavázala využívat jako klíčový prvek Smart Healthcare pokročilé technologie umělé inteligence pro vnímání prostředí a přesné určování polohy, aby umožnila autonomní navigaci a přispěla k vyšší bezpečnosti i efektivitě. Díky komplexnímu přístupu k integraci ADATA rozvíjí řešení v této oblasti a podporuje její digitální transformaci.

Vysokorychlostní mobilní a další úložiště pro tvůrce i AI aplikace

ADATA uvádí kompletní řadu externích SSD disků. Tyto produkty nabízí špičkový výkon a mobilitu pro profesionální tvůrce a technické nadšence. V čele stojí Project TITAN, který je vybaven rozhraním Thunderbolt 5 nové generace s rychlostí 6 000 MB/s a DisplayPort výstupem. Model SE940 poskytuje rychlosti 4 000 MB/s a ergonomický „clamp“ design. SR800 Magnetic kombinuje funkce 2 TB úložiště s nabíjením s celkovou kapacitou 5 000 mAh a nabízí možnost magnetického uchycení. Model SR830 je zabezpečený díky čtečce otisků prstů, zatímco SD820 přidává certifikaci IP68, tedy odolnost proti prachu, vodě a nárazům. Všechny tři pak dosahují rychlostí 2 000 MB/s. Ultrakompaktní model SSD SC730 podporuje připojení přes USB-C a USB-A, dosahuje rychlosti 600 MB/s a je vyroben z 50 % recyklovaných materiálů, aby redukoval uhlíkovou stopu o 39 %.

ADATA nabízí i další paměťová řešení EMMC, EPOP a UFS 3.1 s MLC/3D TLC NAND pro mobilní a nositelná zařízení.

Inovativní chlazení nové generace

ADATA představuje SSD disky MARS 980 STORM, MARS 980 PRO a MARS 980 BLADE s chlazením páté generace, které využívají rozhraní PCIe Gen5 x4 a dosahují rychlostí čtení až 14 000 MB/s, respektive zápisu až 13 000 MB/s. Model STORM využívá patentovaný hybridní systém chlazení kombinující kapalinu a vzduch, zatímco model PRO má aktivní chlazení s hliníkovým pasivním chladičem a ventilátorem, čímž dosahuje až o 20 % nižších teplot bez dalšího napájení. Model BLADE je optimalizován pro tenká zařízení a využívá 6nm řadič od společnosti TSMC. Všechny zmíněné modely jsou dostupné s kapacitami až 4 TB.

XPG posouvá hranice přetaktování díky řešení, které kombinuje extrémní výkon, odvážný design a udržitelné materiály. Projekt INFINITY přináší až 9 200 MT/s s kapacitou 48 GB a RGB podsvícení chladiče s vizuálním efektem nekonečného zrcadla. Profesionální 64GB AICORE RDIMM moduly nabídnou 7 200 MT/s a LANCER CUDIMM vybaveny čipy CKD dosahují rychlostí až 9 733 MT/s a využívají 80 % recyklovaného hliníku.

Platforma XPG SFF Ready připravená na řadu grafických karet GeForce RTX 50

S příchodem nové řady grafických karet NVIDIA GeForce RTX 50 uvádí XPG certifikované SFF-ready počítačové skříně VALOR AIR NANO a MESH NANO pro výkonné kompaktní sestavy. Skříně přináší výjimečnou rovnováhu mezi efektivním chlazením a dostatkem prostoru. Spolu s novým zdrojem PYMCORE SFX kompatibilním s formátem ATX 3.1 poskytují stabilní a kompaktní řešení pro high-end sestavy. Zdroj lze instalovat do přední části skříní, což umožňuje osazení dalších grafických karet, a tedy bez nutnosti se omezovat na výkonu.

Nová verze STARFIGHTER ITX reflektuje zpětnou vazbu z CES a vylepšuje skříň po stránce udržitelnosti a lepší montáže. Vlajkovou lodí je INVADER X ELITE navržená s panely z tvrzeného skla po třech stranách, ARGB podsvícením a designem ve spolupráci s modding expertem AK Mod.

Inovativní řešení chlazení kombinující estetickou dokonalost a pokročilý chladicí výkon

Vedoucími produkty na veletrhu je nová řada AIO chladičů LEVANTE VIEW, konkrétně model LEVANTE VIEW 360, který je vybaven 3,95palcovým LED displejem pro monitorování běhu v reálném čase. Vlajková loď LEVANTE VIEW PRO 360 má dva LED displeje a umožňuje jeho magnetickou montáž pro intuitivní, bezproblémovou a plynulou instalaci.

Spolu s vodním chlazením odhaluje XPG také řadu vzduchových chladičů MAESTRO PLUS, modely 62DA a 42SA, které podporují až 250 W TDP, jsou kompatibilní s paticemi Intel LGA1851 a AMD AM5, a poskytují digitální displej s přehledem o systému.

Pohlcující herní zóna a ekosystém značky XPG

XPG vytvořilo interaktivní herní zónu s high-end sestavami postavenými na nejnovější řadě grafických karet RTX 50 a vybavenými špičkovým hardwarem XPG. Součástí expozice je ergonomické křeslo NEXUS PLUS s prémiovými materiály, 4D nastavitelnými područkami a přizpůsobitelnou bederní opěrkou. Kompletní herní zážitek umocní další výkonné stolní počítače, periferie, a kompletní herní ekosystém XPG.

O značce TRUSTA

TRUSTA je značka podnikových úložišť společnosti ADATA Technology, zaměřená na trh AI serverů a datových center. V souladu s mottem „Together, Empowering Tomorrow“ („Společně utváříme budoucnost“) stojí na důvěře a partnerství a přináší stabilní, vysokorychlostní, energeticky úsporná a škálovatelná řešení úložišť, která odpovídají neustále se vyvíjejícím požadavkům datově orientovaných firem. Díky rozsáhlé globální distribuční síti, pokročilému výzkumu a vývoji a významným výrobním kapacitám má značka TRUSTA vynikající výchozí strategickou pozici k tomu, aby stála v čele další vlny inovací v oblasti úložišť pro éru umělé inteligence a umožnila organizacím po celém světě vybudovat pevné základy pro výpočetní systémy budoucnosti.

O značce ADATA – Innovating the Future

Společnost ADATA Technology je druhým největším výrobcem pamětí DRAM a značkových SSD disků na světě a v žebříčku Best Taiwan Global Brands zaujímá 19. místo. Mezi hlavní produktové řady společnosti ADATA patří paměťové moduly, SSD disky, další úložiště pro spotřebitele a průmyslová řešení. Společnost se také zaměřuje na elektromobily, autonomní mobilní roboty s umělou inteligencí a herní odvětví se svou značkou XPG. Produkty společnosti ADATA získaly v průběhu let široký mezinárodní věhlas, včetně ocenění iF Design, Red Dot Design a Taiwan Excellence. Společnost ADATA byla také oceněna za svůj závazek k péči o zaměstnance a společenskou odpovědnost, včetně ocenění „Great Place to Work Certification“ pro své pobočky na Tchaj-wanu, v Číně, USA, Brazílii a Mexiku a ocenění „Best Workplaces in Asia“, „Best Workplaces in Greater China“ a „Best Workplaces in Taiwan“. Od roku 2020 získala společnost ADATA pět let po sobě ocenění „Asia Responsible Enterprise Awards“ a „Best Companies to Work for in Asia“. Při pohledu do budoucnosti je společnost ADATA i nadále oddána své udržitelné vizi „Innovate Today, Embrace Tomorrow“. Společnost nadále ztělesňuje „ducha kolibříka“, protože využívá inovativní technologie k vytváření chytrého a pestrého života pro lidi na celém světě. Další informace naleznete na adrese https://www.adata.com.

Společně silnější. Applifting a HAZE uzavřely strategické partnerství. Svým klientům vytvoří digitální produkt od nápadu až po marketingovou kampaň

Praha 20. května 2025 – Dodat klientům vývoj softwaru, kreativu, obsah a gamifikaci bez mnoha různých dodavatelů. To se rozhodly společnosti Applifting a HAZE, které nyní uzavřely strategické partnerství. Digitální produkty společně vytvoří od prvního nápadu až po marketingové kampaně spuštěných projektů. Spolupráci si společnosti vyzkoušely v průběhu posledních dvou let při tvorbě vlajkového vzdělávacího projektu Skoala od Nadace České spořitelny, kde společně zvítězily ve velkém výběrovém řízení.

„Vždy když jsme se s Appliftingem setkali při práci pro stejného klienta, viděli jsme, že se nám spolu skvěle pracuje. Dokázali jsme skloubit svůj inovativní pohled na marketing a kreativu s obrovskými vývojářskými zkušenostmi Appliftingu. Spojení sil s takto osvědčeným partnerem považujeme za záruku klientům, že dokážeme vyrobit libovolný digitální produkt od prvotního nápadu až po poslední řádek kódu a navazující marketingovou kampaň,“ říká Jakub Hussar, výkonný kreativní ředitel a zakladatel HAZE.

„Naše týmy si sedly profesně i lidsky a dohromady tvoří více než 200 lidí připravených na ty největší výzvy, které trh nabízí,“ doplňuje Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a CEO Appliftingu. „V našem odvětví není samozřejmostí nabízet tak široké portfolio služeb. Věřím, že naše partnerství s HAZE oběma společnostem otevře dveře k zajímavým projektům a firmám, které dodnes musely hledat různé dodavatele na každou část zadání,“ dodává Filip Kirschner, druhý spoluzakladatel a COO Appliftingu.

Vzdělávání, fintech i Formule 1

Své zkušenosti agentura HAZE získala prací pro společnosti LEGO, Formule 1 nebo THQ Nordic. Společnost Applifting je přitom známá vývojem BankID, dlouholetou spoluprací s rakouskou Erste, Českou spořitelnou, Jablotronem nebo vývojem aplikace Foedus, určené pro mezinárodní výměnu orgánů připravených k transplantaci. Společný projekt obou společností, platforma Skoala, vyvinutá pro Nadaci České spořitelny, byla spuštěna letos v březnu.

„Partnerství Appliftingu a HAZE skvěle kombinuje kreativní přístup a schopnost kvalitně dodat komplexní IT řešení přesně podle potřeb klienta, což velmi oceňujeme,“ uzavírá Anna Dvořáková, concept owner Nadace České spořitelny a autorka kompetenčního přístupu vzdělávací platformy Skoala.

Při realizacích komplexnějších projektů plánují Applifting s HAZE přizvat analytickou agenturu Neuron Collective konceptualisty Daniela Špačka a PR agenturu Hustá vedenou Janem Hustákem.

Více o Appliftingu

Applifting je česká vývojářská společnost, která vytváří digitální produkty a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý Applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musejí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli. I proto patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástroj pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty společnosti patří Jablotron, mateřská společnost České spořitelny Erste Group, kanadský gigant Telus a Heureka. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na 180 pracovníků v celé skupině.

Více o HAZE

HAZE je česká inovativní agentura se zaměřením na nové formáty, gamifikaci a edukaci. Společnost se profiluje jako „expertní gilda“, pro kterou pracují desítky předních českých talentů na poli kreativy, brandu, tvorby audiovizuálního a herního obsahu. Zakladatelem HAZE je Jakub Hussar, držitel Křišťálové Lupy, „televizního Oscara“ Golden Promax BDA a Cannes Bronze Lion za reklamu.

Unikátní průzkum přináší závažná zjištění: 67 % adolescentů bylo oběťmi kyberšikany a 73 % mladých lidí z menšin zase nenávistných projevů online

Až 94 % adolescentů bylo za posledních 12 měsíců vystaveno nenávistným projevům online. 63 % dětí a mladých lidí z ohrožených skupin je těmto projevům na internetu vystaveno dokonce jednou týdně a častěji. Zároveň 67 % adolescentů zažilo na vlastní kůži kyberšikanu – více než čtvrtina se s tím ale nikomu nesvěřila. Vyplývá to z unikátního šetření agentury Ipsos, zaměřeného na nenávistné projevy online a kyberšikanu. Účastnilo se ho 816 respondentů ve věku 11–21 let. T-Mobile, zadavatel výzkumu, se dlouhodobě zaměřuje na boj proti kyberšikaně a ve spolupráci s organizací In IUSTITIA i proti nenávistným projevům on-line.

Mladí lidé tráví stále více času na sítích, kam se přesouvá jejich každodenní život i některé problematické jevy – šikana nebo i nenávistné projevy. V českém prostředí zatím výzkumů zaměřených na tato témata bylo málo. T-Mobile proto prostřednictvím agentury Ipsos a ve spolupráci s In IUSTITIA nechal sestavit panel 816 respondentů ve věku od 11 do 21 let – z toho 578 příslušníků majority a 194 členů vybraných minoritních skupin, které jsou více ohrožené nenávistnými projevy.

„Výzkumů na téma nenávistných projevů online bylo zatím minimum a my nyní přicházíme s aktuálními daty. Ukázalo se například, že respondenti pracují s širší koncepcí nenávistných projevů než odborná veřejnost, protože s nimi přicházejí do styku. Na druhou stranu kyberšikana se vyskytuje v takové míře, že ji respondenti už často ani za kyberšikanu nepovažují – bude potřeba na to reagovat a připravit v různých organizacích i na školách další opatření,“ říká Michal Kormaňák, analytik Ipsos.

Aktualizaci přístupu k problematice nenávistných projevů online prosazuje i Klára Kalibová, advokátka a ředitelka In IUSTITIA. „Každý mladý člověk z LGBT+ komunity se v uplynulém roce setkal s nenávistnými projevy – pětina z nich dokonce denně. A to je jen špička ledovce. Výzkum ukazuje, že předsudky vůči menšinám je běžnou součástí života v Česku. Výzkumný panel s ohledem na zastoupení menšin má své limity – nereflektuje například reálný počet Romů a Ukrajinců v Česku. Lze s jistotou předpokládat, že počet těch, kteří se setkali s nenávistnými projevy online, bude ve skutečnosti ještě vyšší.“

„Česká republika v současnosti dohání implementaci evropského nařízení zvaného Digital Services Act. To posiluje mimo jiné důvěryhodnost nahlašujících specializovaných organizací, jejichž upozornění na škodlivý obsah musí ČTÚ přednostně řešit. Z pohledu našeho úřadu, i pro efektivní ochranu zranitelných skupin včetně dětí a mládeže je klíčové, aby se pravidla mohla co nejdříve aktivně uplatňovat,“ říká Marek Vrbík, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu.

„Pro zajištění skutečně účinné ochrany obětí nenávistných projevů nejen online, případně i kyberšikany, je zásadní, aby je zákon rozeznal a uměl na ně reagovat. V rámci trestního práva jde o rozšiřování pohnutek u trestných činů spáchaných z nenávisti a jejich přísnější trestání,“ říká Karel Dvořák, náměstek ministra spravedlnosti.

Průzkum potvrdil vysoký výskyt kyberšikany. Zde platí, že 67 % adolescentů jí přímo čelilo – nejčastěji šlo o rozšiřování pomluv a lží (34 %) nebo o urážky (31 %). Pouze 6 z 10 obětí kyberšikany se někomu svěřilo. Nejméně se svěřovali chlapci – jejich ochota svěřovat se klesá s věkem.

Co se týče nenávistných projevů online, mladí na ně často nijak nereagují a ignorují je. 49 % všech mladých lidí bylo v posledních 12 měsících vystaveno nenávistným projevům jednou týdně nebo častěji. Více jde o členy ohrožených skupin – 59 %, a konkrétně mezi LGBT+ mladými lidmi dokonce nebyl nikdo, kdo by se s nenávistnými projevy online nikdy nesetkal. Nejčastěji byly namířeny proti Ukrajincům (50 %) a LGBT+ lidem (43 %). Na takové projevy pak 45 % mladých lidí reaguje aktivně a 35 % pouze pasivně – často si dotyčného člověka zablokují na sociální síti. Zároveň to jsou právě členové ohrožených skupin, kteří v 66 % případů reagují aktivně, tj. oznámili nenávistný obsah sociální síti, přidali komentáře s fakty či podpořili komentář, který nenávistnému projevu odporoval. Ve 42 % případů je k tomu motivuje potřeba zastat se dotčeného člověka.

„Nenávist ve veřejném prostoru někdy překračuje hranice zákona, vždy ale hranice obyčejné lidské slušnosti. V posledních měsících jsme i v médiích viděli řadu případů mezi školáky, kdy zůstává člověku rozum stát nad jednáním některých studentů. Čísla nyní máme. Ta veřejnosti předkládáme a pevně věříme, že se odborná veřejnost zamyslí i nad příčinami a další možnou prevencí. I my v T-Mobilu se dlouhodobě zaměřujeme na budování bezpečného a respektujícího online prostředí. Průzkum pomůže nejen specializovaným organizacím problém efektivněji řešit – edukací, prevencí, ale věřím, že i školám může pomoci zaměřit se na prevenci a ochranu těch nejzranitelnějších z nás,“ říká Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti T-Mobile.

Průzkum je součástí dlouhodobé mise T-Mobilu – v rámci ní probíhá například kampaň No Hate nebo grantová výzva Česko bez předsudků, zaměřená na podporu projektů zabývajících se předsudečným násilím.

Rekordní nárůst vyděračských útoků o 126 %

PRAHA – 20. května 2025 Ransomware je jednou z nejnebezpečnějších kybernetických hrozeb, což potvrzuje i analýza kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. Z ní vyplývá, že 74 ransomwarových skupin v prvním čtvrtletí veřejně vydíralo 2289 obětí, což je meziroční nárůst o 126 %.

„Prudký nárůst může ale částečně souviset i s tendencemi některých skupin zveličovat své schopnosti a falšovat údaje o obětech. Tato taktika má zastrašit potenciální cíle a přimět je k zaplacení výkupného. Zároveň je potřeba zmínit, že organizace, které rychle zaplatí, obvykle nejsou uvedeny na ‚stránkách hanby‘, tedy hackerských stránkách sloužících k vydírání obětí. Údaje o úspěšných ransomwarových incidentech tak mohou být ve skutečnosti podhodnocené a reálný rozsah může být daleko větší,“ říká Tomáš Růžička, SE Team Leader z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies.

Počty obětí veřejně vydíraných ransomwarovými skupinami

Nejaktivnějšími skupinami byly Cl0p, RansomHub a Babuk-Bjorka. Skupině Cl0p se dokonce podařilo zneužít platformu pro přenos souborů Cleo a ukradená data zneužít k hromadnému vydírání 300 obětí. Cl0p se svými oběťmi trochu odlišuje. 33 % obětí pochází z odvětví spotřebního zboží a služeb a 12 % z odvětví dopravy a logistiky, což je v obou případech více než dvojnásobek běžného průměru.

Babuk-Bjorka se prezentuje jako návrat ransomwarové skupiny Babuk, která ukončila činnost v roce 2021 poté, co byl zveřejněn její zdrojový kód. Ale neexistují žádné důkazy spojující Babuk-Bjorka s původní skupinou. Je pravděpodobnější, že noví kyberzločinci jen využívají známou značku k upoutání pozornosti médií a přilákání zájemců o spolupráci při prodeji ransomwaru jako služby. Analýza odhalila, že u mnoha obětí se jednalo o duplicitní incidenty, které byly už dříve připsány jiným ransomwarovým gangům. Navzdory tomu, že má skupina velmi dobrou pověst na hackerských fórech, řada zveřejněných obětí je pravděpodobně smyšlená nebo recyklovaná. Cílem je uměle si zlepšovat pověst a dosah na konkurenčním ransomwarovém trhu.

Ransomwarové skupiny a počty veřejně oznámených obětí – 1. čtvrtletí 2025

„Stejně jako v předchozích letech byla přibližně polovina všech zveřejněných obětí ze Spojených států, které jsou primárním cílem finančně motivovaných útoků. Většina obětí celkově pochází z vyspělých zemí, kde kyberzločinci očekávají organizace s většími finančními zdroji a tedy i vyšší pravděpodobností zaplacení výkupného,“ upozorňuje Tomáš Růžička.

Geografické rozdělení obětí ransomwarových gangů v 1. čtvrtletí 2025

„Celkově největšímu počtu kyberútoků čelí sektor vzdělávání a vládní sektor. Ale u ransomwarových útoků je situace odlišná, protože vyděračské gangy se zaměřují na organizace, které budou mít dostatek financí na zaplacení výkupného a budou ochotné zaplatit. Tomu odpovídá i výběr cílů. Nejvíce obětí (13 %), které byly veřejně vydírané ransomwarovými skupinami, proto pochází z odvětví spotřebního zboží a služeb. Na druhém místě jsou společnosti zaměřené na podnikatelské služby a třetím nejvíce zasaženým sektorem je průmyslová výroba. Čtvrtým nejčastěji vydíraným odvětvím je zdravotnictví, které si nemůže dovolit výpadky služeb ani úniky velmi citlivých dat o pacientech,“ dodává Tomáš Růžička.

Oběti ransomwarových útoků podle odvětví v 1. čtvrtletí 2025

Nové skupiny a roztříštěné prostředí

Po panice kolem pádu skupin LockBit a ALPHV se v ekosystému ransomwaru objevila řada nových skupin, které se snaží využít uvolněného místa po sesazených titánech. Tomu pomáhají i úniky zdrojových kódů vyděračských hrozeb, AI zrychlující a usnadňující vývoj malwaru a rostoucí krize důvěry mezi partnery a provozovateli ransomwaru jako služby.

Krádeže dat a komplikované měření dopadu

Určení skutečného rozsahu ransomwarových útoků je stále obtížnější, protože mnoho skupin přechází od tradičního šifrování k čistému vydírání ukradenými daty. Je to reakce na klesající ochotu obětí platit za dešifrovací klíče, navíc spravovat šifrovací infrastrukturu je složité a nákladné. Oběti se tedy nově o incidentu často nedozví při samotném narušení bezpečnosti, ale až když útočníci zveřejní na vyděračských stránkách ukázku ukradených dat s žádostí o výkupné.

Někteří kyberzločinci ale začali incidenty falšovat. Často se v takových případech jedná o zveřejnění dříve uniklých nebo veřejně dostupných materiálů. Může to být snaha vydírat i organizace, které ve skutečnosti nově napadené nebyly, nebo je to snaha budovat pověst nebezpečného gangu.

Organizace se proto musí zaměřit na prevenci a pokročilá bezpečnostní řešení využívají AI technologie, pokud se chtějí ubránit agresivním strategiím kyberzločinců.

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Exit mobile version