Zima s Infinixem je HOT. Top modely dorazí v březnu

Nejnovější řada zařízení Infinix ze série HOT 50 je již k dispozici v českých obchodech. Na pultech najdete tři modely: HOT 50 za cenu 3 899 Kč, HOT 50 5G za cenu 3 299 Kč a HOT 50i za cenu 2 899 Kč. Další novinkou je SMART 9HD za pouhých 2 199 Kč.

Společnost Infinix uvedla na český trh začátkem roku novinky ve svých základních řadách HOT a SMART. Řada HOT50 přináší nejen špičkovou výdrž baterie, ale i moderní funkce pro náročnější uživatele. Novinky se mohou pochlubit úspornými 5000mAh bateriemi s nabíjením 18W. Nejlevnější SMART 9HD pak při stejné kapacitě baterie nabíjí po kabelu rychlostí 10W.

Infinix HOT 50 5G: Špičková konektivita a dlouhá výdrž

nový smartphone HOT50 5G, který přináší výkonný procesor MediaTek Dimensity 6300, plynulý displej se 120Hz obnovovací frekvencí a podporu nejrychlejších mobilních sítí za dostupnou cenu. Novinka je navržena pro mladé uživatele a dynamický životní styl, kde hrají klíčovou roli rychlost a konektivita. Díky 5G připojení nabízí HOT50 5G bleskové stahování, plynulé streamování i okamžité reakce v online hrách. Velký displej s Full HD+ rozlišením a vysokou obnovovací frekvencí zajišťuje plynulý vizuální zážitek, zatímco výkonná baterie s dlouhou výdrží umožňuje celodenní používání bez obav z vybití.

Cena: 2 899 Kč

Infinix HOT 50i: Dostupný výkon

Model HOT 50i je k dispozici ve verzi s 4 GB RAM a 128GB úložištěm s možností rozšíření až na 8 GB RAM. O výkon se stará procesor Helio G81. Smartphone se chlubí 120Hz displejem, dvojicí hlasitých reproduktorů a silným bleskem s funkcí svítilny, který dosvítí až na vzdálenost 5 metrů.

Cena: 3 299 Kč

Infinix HOT 50: Elegantní design a spolehlivý výkon

Model HOT 50 pohání procesor Helio G100 s certifikací TÜV SÜD. V Česku a na Slovensku je dostupný v paměťové variantě 8/128 GB s možností rozšíření až na 16 GB RAM. Displej se 120Hz obnovovací frekvencí zajišťuje plynulý obraz a tělo telefonu je tenké pouhých 7,7 mm, což z něj dělá stylový a pohodlný smartphone.

Cena: 3 899 Kč

SMART9 HD: Spolehlivost za skvělou cenu

SMART9 HD sice může být základním smartphonem, ale stále kombinuje elegantní design, spolehlivý výkon a atraktivní cenu. Novinka je navržena pro uživatele, kteří hledají spolehlivý telefon na každodenní použití, ať už pro komunikaci, sociální sítě nebo multimediální zábavu. Velký 6,6” HD+ displej poskytuje jasný a plynulý obraz, zatímco výkonná baterie s kapacitou 5000 mAh zajišťuje dlouhou výdrž na jedno nabití. Díky optimalizovanému systému zvládá SMART9 HD plynulý chod aplikací a efektivní multitasking i při náročnějším používání.

Nový Infinix SMART9 HD je také vybaven inteligentním fotoaparátem, který dokáže zachytit živé a ostré snímky ve dne i v noci. Uživatelé ocení moderní minimalistický design a praktické funkce, které usnadňují každodenní život, jako je odemykání obličejem či optimalizovaný energetický režim. Infinix tímto modelem potvrzuje svou snahu přinášet dostupné technologie bez kompromisů, čímž SMART9 HD představuje ideální volbu pro každého, kdo hledá stylový, spolehlivý a cenově výhodný smartphone.

Cena: 2 199 Kč

Infinix HOT 50 Pro+: Špičková baterie a pokročilé nabíjení

Model HOT 50 Pro+ je vybaven robustní 5000mAh baterií, navrženou pro spolehlivé používání po dobu až čtyř let. Podporuje 33W pokročilé rychlonabíjení a nabízí tři režimy nabíjení s různou rychlostí: Hyper, Smart a Low-Temp. Mezi pokročilé funkce patří také Bypass Charging a ochrana proti přebíjení přes noc, což pomáhá prodloužit životnost baterie a zajistit, že telefon splní požadavky každého životního stylu. Telefon je vybaven 6,78″ AMOLED FHD+ displejem s obnovovací frekvencí 120 Hz a 50Mpx hlavním fotoaparátem se čtyřnásobným bleskem. Se svou ultratenkou konstrukcí o tloušťce 6,8 mm patří mezi nejštíhlejší smartphony na trhu. Tento model doplní v Česku a na Slovensku ještě HOT 50 Pro. Detaily o obou produktech a lokální ceny očekáváme v průběhu března.

Dostupnost a speciální akce

Nové modely Infinix jsou k dostání v autorizovaných prodejnách a všech partnerů. Smartphony HOT50 Pro+ a HOT 50 Pro budou dostupné v průběhu března.

Specifikace:

HOT50 5G
  • 5000mAh baterie s 18W nabíjením po kabelu
  • 6.78“ IPS dispej se 120Hz obnovovací frekvencí
  • Paměť 8/128 GB s možností rozšíření na 16 GB
  • MediaTek Procesor MediaTek Dimensity 6300
  • 48 Mpx hlavní fotoaparát se čtyřnásobným bleskem
  • 8 Mpx přední fotoaparát s bleskem
  • USB-C
  • OS Android 14 s XOS 14.5
HOT50
  • 5000mAh baterie s 18W nabíjením po kabelu
  • 6.78“ FHD+ dispej se 120Hz obnovovací frekvencí
  • Paměť 8/128 GB s rozšiřitelnou RAM na 16 GB
  • MediaTek Procesor Helio G100
  • 50 Mpx hlavní fotoaparát se duálním bleskem
  • 8 Mpx přední fotoaparát s bleskem
  • NFC
  • USB-C
  • OS Android 14 s XOS 14.5
HOT50i
  • 5000mAh baterie s 18W nabíjením po kabelu
  • 6.7“ dispej se 120Hz obnovovací frekvencí
  • Paměť 4/128 GB s rozšiřitelnou RAM na 8 GB
  • MediaTek Procesor Helio G81
  • 48 Mpx hlavní fotoaparát se duálním bleskem a funkcí baterky s dosahem 5 metrů
  • 8 Mpx přední fotoaparát s bleskem
  • NFC
  • USB-C
  • OS Android 14 s XOS 14.5
SMART 9 HD
  • 5000mAh baterie s 10W nabíjením po kabelu
  • 6.7“ IPS dispej se 120Hz obnovovací frekvencí
  • Paměť 4/64 GB s rozšiřitelnou RAM na 8 GB
  • MediaTek Procesor Octa-core 8×2.2 GHz Cortex-A53
  • 13 Mpx hlavní fotoaparát s bleskem
  • 8 Mpx přední fotoaparát s bleskem
  • USB-C
  • OS Android 14 s XOS 14.5

Pro více informací navštivte: http://www.infinixmobility.com/

O společnosti Infinix:

Společnost Infinix Mobility, založená v roce 2013, je rychle rostoucí technologická značka, která navrhuje, vyrábí a prodává chytrá zařízení značky Infinix po celém světě. Jedná se o módní, efektivní a cenově dostupná inteligentní zařízení zaměřená na mládež, která poskytují uživatelům po celém světě přístup k nejnovějším technologiím ve své třídě. Více informací naleznete na: http://www.infinixmobility.com/cz

Nový malware útočí na počítače se systémem macOS, krade přihlašovací údaje, citlivá data a umí se vyhnout detekci

  • Společnost Check Point odhalila novou verzi malwaru Banshee Stealer, který se zaměřuje na systém macOS a krade přihlašovací údaje, kryptopeněženky a další citlivá data.
  • Nejnovější verze Banshee používá šifrování převzaté z XProtect společnosti Apple, takže antivirové systémy tento malware přehlédly.
  • Kyberzločinci šířili Banshee pomocí phishingových stránek a falešných repozitářů GitHub, přičemž hrozbu často maskovali za populární software, jako je Chrome a Telegram.

PRAHA – 14. února 2025 Systém macOS je stále populárnější a má více než 100 milionů uživatelů po celém světě. Proto se stává atraktivnějším cílem pro kyberzločince. Navzdory pověsti bezpečného operačního systému upozorňuje společnost Check Point Software Technologies, průkopník a globální lídr v oblasti kyberbezpečnostních řešení, na nárůst sofistikovaných hrozeb, jako je Banshee Stealer.

Mnoho uživatelů si myslí, že macOS kvůli unixové architektuře a historicky nižšímu podílu na trhu je před kyberzločinci v bezpečí. Systém sice obsahuje robustní bezpečnostní funkce, jako jsou Gatekeeper, XProtect a sandboxing, ale vzestup malwaru Banshee Stealer připomíná, že žádný operační systém není zcela imunní vůči kybernetickým hrozbám.

„Tento nenápadný malware se infiltruje do zařízení a nepozorovaně splyne s běžnými systémovými procesy. Přitom krade přihlašovací údaje, informace o softwaru i hardwaru, kryptopeněženky a citlivá data. Vše pak odesílá na řídicí servery v podobě zašifrovaných souborů. Využívá například i různá vyskakovací okna, která mají vypadat jako legitimní systémové výzvy, takže si uživatel nemusí všimnout podvodu a zadá přihlašovací údaje,“ říká Petr Kadrmas, Beyond the Perimeter Security Expert, Eastern Europe z kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Banshee dělá mimořádně nebezpečnou hrozbou zejména jeho schopnost vyhnout se detekci. Dokonce i zkušení IT profesionálové mají problém odhalit jeho přítomnost. Banshee Stealer není jen dalším malwarem, je to důrazné varování pro uživatele, aby přehodnotili své bezpečnostní předpoklady a přijali proaktivní opatření k ochraně svých dat.“

Přihlašovací panel Banshee

Banshee Stealer se objevil v polovině minulého roku a byl nabízen za 3000 dolarů na undergroundových fórech, jako jsou XSS a Exploit, a také na Telegramu jako „stealer jako služba“. Koncem září identifikoval Check Point novou verzi. Její vývojáři ukradli a použili šifrovací algoritmus z antivirového enginu XProtect společnosti Apple. To pravděpodobně umožnilo, aby se Banshee více než dva měsíce vyhýbal detekci antivirovými enginy. Během této doby jej hackeři šířili prostřednictvím phishingových stránek, škodlivých repozitářů GitHub a maskovali jej za populární softwarové nástroje, jako jsou Chrome, Telegram a TradingView.

Kyberzločinci používali jako klíčový způsob distribuce repozitáře GitHub. Tyto kampaně se zaměřovaly na uživatele systému macOS a současně pomocí malwaru Lumma Stealer na uživatele systému Windows. Ve třech vlnách byly vytvořeny škodlivé repozitáře, které napodobovaly populární software a lákaly uživatele ke stažení. Repozitáře vypadaly legitimně, s dobrým hodnocením a recenzemi, aby získaly důvěru uživatelů před spuštěním škodlivých kampaní.

Významný obrat přišel v listopadu 2024, kdy zdrojový kód malwaru Banshee unikl na undergroundovém fóru XSS a malware byl stažen z prodeje. Únik vedl k lepší detekci antivirovými enginy, ale zároveň vyvolal obavy z vývoje nových variant dalšími hackerskými skupinami.

Organizace si musí uvědomit rizika, která moderní malware představuje. Hrozí nákladné úniky, které mohou mít likvidační dopad na pověst organizace, cílené útoky na kryptopeněženky a narušení provozu maskovaným malwarem.

 

V listopadu 2024 sice došlo k úniku zdrojového kódu Banshee a operace byly oficiálně ukončeny, ale Check Point identifikoval několik nových kampaní, které tento malware šíří prostřednictvím phishingových stránek. Kdo za útoky stojí, ale není zatím jasné.

Jedna z nejnovějších verzí odstranila kontrolu ruštiny. Předchozí verze ukončovaly činnost, pokud zjistily ruštinu, pravděpodobně proto, aby se vyhnuly cílení na konkrétní regiony. Odstranění této funkce naznačuje rozšíření potenciálních cílů.

Organizace musí používat proaktivní bezpečnostní řešení, pokročilé nástroje a vzdělávat zaměstnance, aby se dokázaly před podobně sofistikovanými hrozbami ochránit.

Novinky od českého týmu společnosti Check Point Software Technologies:

Facebook: https://www.facebook.com/CheckPointCzech

X: https://twitter.com/CheckPointCzech

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/showcase/checkpointczech

Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:

Blog: https://research.checkpoint.com/

X: https://twitter.com/_cpresearch_

Sledujte novinky o společnosti Check Point Software Technologies:
X: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies

O výzkumném týmu Check Point Research

Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.

O společnosti Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.

Společnost BDO získala ocenění Největší poradenská firma roku 2024 a slaví i další úspěchy

Praha, 14. února 2025 – Poradenská společnost BDO získala ocenění Největší poradenská firma roku 2024 v rámci soutěže „SLUTO DAŇOVÁ & ÚČETNÍ firma roku 2024“. Soutěž uděluje titul Největší poradenské firmy roku jak na základě tržeb na českém trhu, tak dle celkového počtu zaměstnanců, přičemž BDO se umístilo na první příčce v obou těchto kategoriích. Zároveň v další kategorii zaznamenal úspěch Jiří Pospíšil, metodik účetnictví a IFRS expert z BDO, který byl vyhlášen Účetní osobností roku 2024.

„Obrovské poděkování za tento úspěch a za to, že jako BDO rosteme a jsme úspěšní, patří především našim lidem, jejich odborným znalostem a snaze se stále vzdělávat, ochotě sdílet znalosti a zkušenosti mezi sebou, poctivé práci a vysokému nasazení v klientské práci,“ komentuje Petr Slavíček, vedoucí partner auditních služeb a předseda představenstva společnosti BDO Czech Republic. „Kouzlo této soutěže vidím také v tom, že pomáhá zviditelnit ty nejlepší odborníky, kteří posouvají celý obor dál, podílejí se na zvyšování kvality poradenských služeb a jdou příkladem mladým talentům, kteří na konkrétních příkladech vidí, že tato profese má budoucnost,“ dodává.

V další kategorii, Účetní osobnost roku 2024, zvítězil Jiří Pospíšil, který se v roli manažera specializuje na metodiku účetnictví a IFRS. Zároveň vyučuje na Fakultě financí a účetnictví Vysoké školy ekonomické v Praze a věnuje se lektorské a výzkumné činnosti zaměřené na účetnictví podnikových kombinací a oceňování podniků. Na třetím místě v této kategorii se pak umístila Lucie Formanová, která působí na Mendelově univerzitě v Brně, na jejíž půdě organizuje soutěž Zaúčtuj To! ve spolupráci s BDO a dalšími partnery.

„Za odbornou podporu děkuji svým kolegům z BDO, účetním, daňařům i auditorům, se kterými spolupracuji již osm let. Velkou oporou mi jsou i kolegové, studenti a absolventi Fakulty financí a účetnictví VŠE v Praze, kteří mě stále udržují v přesvědčení, že se tento náš obor ubírá tím správným směrem a má před sebou skvělou budoucnost,“ prohlašuje Jiří Pospíšil.

Dále v kategorii Daňová naděje roku 2024 se pak do první čtveřice oceněných dostali daňoví poradci Josef Klíma z brněnské kanceláře BDO a Lukáš Voráček z pražského daňového týmu BDO. Zároveň společnost BDO dosáhla stříbrné pozice v kategorii Nejžádanější zaměstnavatel v daních a Daňová firma roku 2024.

„Úspěch BDO je odrazem růstu naší společnosti, která v České republice zaznamenala 13% meziroční růst tržeb. Lokálně přitom roste rychleji než globální síť BDO, která v meziročním srovnání zaznamenala růst tržeb o více než 7 %,“ informuje Petr Slavíček.

O titul největší poradenské společnosti se mohou ucházet společnosti působící v ČR, které poskytují služby v oblasti daní, účetnictví, auditu práva a dalších oblastí podnikového poradenství a zveřejňují tuzemské finanční výsledky.

V České republice je BDO je ryze českou skupinou bez zahraničního kapitálu a aktuálně zaměstnává více než 600 odborníků, kteří se starají o klienty ze sedmi měst po celé České republice. Obsluhuje jak segment malých a středně velkých českých firem, tak velké koncerny a dceřiné společnosti mezinárodních korporací. Poskytuje auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby, přičemž na českém trhu působí již přes 30 let.

Kompletní výsledky soutěže jsou dostupné zde: https://soutez.dauc.cz/vysledky/vysledky-2024

O společnosti BDO

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let. S více než 600 odborníky a dlouholetou praxí se řadí k předním společnostem s tímto zaměřením v České republice, kde také opakovaně vyhrála titul Největší poradenská firma roku. Kanceláře má v Praze, Plzni, Brně, Domažlicích, Českých Budějovicích, Jindřichově Hradci a Ostravě.

BDO je v České republice zastoupena společnostmi BDO Audit s.r.o., BDO Czech Republic s.r.o., BDO Consulting s.r.o., BDO Legal s.r.o., advokátní kancelář, BDO Valuation, s.r.o., BDO Fund Administration a.s. a BDO Euro-Trend s.r.o. Společnost je součástí mezinárodní sítě BDO, která celosvětově tvoří jednu z největších sítí auditorských a poradenských skupin. Zaměstnává více jak 119 tisíc odborníků a působí ve 166 zemích, v nichž provozuje více než 1 800 kanceláří.

Dark Messiah of Might and Magic RTX Remix má nový trailer. DLSS4 nově ve Star Wars a Indiana Jonesovi

Tento týden se dočkáváme několika velkých aktualizací oblíbených her na DLSS 4:

  • Dark Messiah of Might and Magic RTX Remix: Malý tým modderů pod hlavičkou wiltOS Technologies pracuje na jedné z klasik od Ubisoftu a Arkane Studios z roku 2006. Aby hráčům poskytli plnou flexibilitu, chystají tři různé mody, které lze používat jak samostatně, tak i společně. Jeden aktualizuje samotnou hru, opravuje chyby a zavádí různá vylepšení. Druhý přidává plnohodnotnou online kooperativní kampaň a další nový obsah. A třetí je mod vzniklý prostřednictvím NVIDIA RTX Remix, který do Dark Messiah of Might and Magic přináší úplně novou grafiku i s plným ray tracingem a DLSS. Nejnovější trailer je k dispozici zde: https://www.youtube.com/watch?v=kN347m66sgc
  • Avowed od Obsidian Entertainment a Xbox Game Studios dnes spouští Advanced Access pro majitele Premium Edition. Všem se pak hra otevře 18. 2. RPG ze světa Pillars of Eternity nabízí DLSS Super Resolution, DLSS Frame Generation a NVIDIA Reflex, kvalitu osvětlení pak lze vylepšit zapnutím hardwarově akcelerovaných ray tracingových odrazů. NVIDIA App nabízí majitelům GeForce RTX řady 50 a 40 DLSS 4 override.
  • Star Wars™ Outlaws: Vydáním nové aktualizace dostává hra z populárního univerza DLSS 4 s Multi Frame Generation a vylepšením modelu DLSS Frame Generation pro vyšší výkon a nižší spotřebu VRAM i novému transformátorové AI modely DLSS pro DLSS Super Resolution, DLSS Ray Reconstruction a DLAA. Na GPU GeForce RTX řady 50 technologie DLSS Multi Frame Generation s dalšími technologiemi DLSS zvyšuje FPS v průměru 9,3násobně. Majitelům GeForce RTX 5090 to umožní hrát s více než 220 snímky za sekundu v rozlišení 4K a s ray tracingem i nastavením Ultra. Majitelům GeForce RTX 5080 pak technologie přinese až 150 snímků za sekundu.
  • Indiana Jones and the Great Circle™: Dostává příští týden update na DLSS 4, který přinese Multi Frame Generation i DLSS Ray Reconstruction a aktualizuje DLSS Super Resolution společně s DLAA na nový model.Také přidává ray tracingové stíny ze všech světelných zdrojů. Při aktivaci DLSS Multi Frame Generation spolu s DLSS Super Resolution a DLSS Ray Reconstruction se výkon na GeForce RTX řady 50 s plným ray tracingem znásobí v průměru 4× ve 4K. GeForce RTX 5090 se tak dostává přes 260 snímků za sekundu. V rozlišení 2560 × 1440 díky 3,7násobnému zrychlení překračují také GeForce RTX 5080 hranici 235 snímků za sekundu.
  • Legacy: Steel & Sorcery od veteránů MMO včera vstoupilo do předběžného přístupu na platformě Steam a hráči s GeForce RTX mohou využít DLSS Super Resolution a DLSS Frame Generation.
  • Wuthering Waves: Nová aktualizace hry zavádí podporu DLSS Frame Generation, NVIDIA Reflex a ray tracingových odrazů.

Blog s grafy a dalšími informacemi: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/star-wars-outlaws-dlss-4-multi-frame-generation-out-now

GeForce NOW s novými hrami

I tento týden se rozšiřuje knihovna podporovaných titulů ve službě GeForce NOW. Nechybí novinka Sid Meier’s Civilization VII a dostalo se i na již klasické hry o Batmanovi.

SAP představuje řešení Business Data Cloud ve spolupráci s Databricks a vlastní AI agenty

Praha, 14. února 2025 – Společnost SAP představuje řešení Business Data Cloud, které sjednocuje data ze systémů SAP i dalších zdrojů a poskytuje podnikům spolehlivý základ pro lepší rozhodování a efektivní využití AI. Nové řešení zahrnuje technologie od společnosti Databricks, které se zaměřují na datovou analytiku, AI a strojové učení. Mezi novinkami uvedl SAP i své vlastní AI agenty, kteří budou řešit zadání prostřednictvím vzájemné spolupráce.

SAP Business Data Cloud umožní plně využít potenciál podnikových dat pro AI,“ říká generální ředitel společnosti SAP Christian Klein. „Spojuje naše zkušenosti s klíčovými podnikovými procesy a odborné znalosti Databricks v oblasti datového inženýrství, aby mohly podniky vytěžit data více než kdy dřív.“

Nové řešení od největší technologické firmy v Evropě nabídne podnikům možnost pracovat s daty napříč jednotlivými odděleními od financí, dodavatelských řetězců až po řízení lidských zdrojů. Uživatelé získají přístup k datům bez složitého převádění z jednoho systému do druhého, čímž se zachová i původní kontext daných informací.

Pro obchodní ředitele to znamená, že při hodnocení vlivu rostoucí inflace na ziskovost získají komplexní finanční přehled na základě propojení relevantních externích dat, jako je index spotřebitelských cen, s hlavní účetní knihou, nákladovými centry a dalšími interními informacemi.

„Každá firma usiluje o maximální využití svých dat a vyšší návratnost investic do AI,“ říká Ali Ghodsi, spoluzakladatel a generální ředitel Databricks. „Naším cílem se SAP je sjednotit data bez ohledu na formát či umístění, což usnadní jejich správu, analýzu nebo tvorbu specifických AI aplikací.“

Součástí Business Data Cloud jsou i tzv. insight apps – aplikace, které prostřednictvím datových produktů a AI modelů umožňují práci s daty v reálném čase a nabízejí pokročilé analytické funkce a plánování. „Datové produkty SAP společně s nástroji Databricks nám pomohou vytvářet přesnější scénáře budoucího vývoje, efektivněji využívat AI a celkově vylepšit naše stávající systémy,“ uvádí Markus Hartmann, regionální technologický ředitel společnosti Henkel.

Novinka se dotkne i asistenta SAP Joule s generativní AI. Přístup k jednotnému zdroji klíčových dat zlepší práci s procesy a zefektivní využití AI agentů pro komplexní úlohy, jejichž řešení vyžaduje data z různých zdrojů.

Softwarová společnost představuje i své vlastní AI agenty, kteří budou řešit zadání prostřednictvím vzájemné spolupráce. V oblasti financí se očekává zrychlení zpracování pohledávek a zlepšení peněžních toků, zatímco oddělení prodeje využije nové AI agenty k efektivnějšímu řešení reklamací a zákaznických dotazů. SAP rovněž mezi novinkami uvedl novou platformu, která umožňuje zákazníkům vytvářet a nasazovat vlastní AI agenty vedle již dostupných řešení.

O společnosti SAP

Globální lídr na trhu s podnikovými aplikacemi a umělou inteligencí SAP (NYSE: SAP) stojí na pomezí podnikání a technologií. Již více než 50 let organizace důvěřují SAP, který propojuje klíčové podnikové procesy v oblasti financí, nákupu, lidských zdrojů, dodavatelského řetězce a zákaznické zkušenosti. Více informací naleznete na www.sap.com.

 

Woltair prodlužuje záruční dobu na tepelná čerpadla z dvou na pět let

Woltair spustil od poloviny února revoluční novinku. Odkloňuje se od zákonem dané záruční doby na prodaná zařízení a sebevědomě ji prodlužuje ze dvou na 5 let. Jako jediná instalační firma na trhu poskytuje pětiletou záruční dobu nejen na tepelné čerpadlo, ale i na jeho instalaci. Woltair tím potvrzuje spolehlivost nejen prodávaných zařízení renomovaných značek, ale také kvalitu vlastní práce.

Jde o garanci naší odbornosti a spolehlivosti. Spolupracujeme s 200 prověřenými a proškolenými techniky – Woltair partnery, těm předáváme know-how od našeho technického ředitele a spoluzakladatele Woltair, Karla Náprstka. Ten se tepelným čerpadlům věnuje přes dvacet let. Víme, že polovina úspěchu je vedle samotného správného výběru tepelného čerpadla i jeho odborná instalace. Díky kvalitě našich služeb proto můžeme pro naše zákazníky sebevědomě prodloužit délku záruky ze dvou na pět let,“ říká generální ředitelka Woltair, Karina Přibylová.

Navýšení záruky není jediný krok, kterým se Woltair odlišuje od ostatních firem na trhu. Díky propracovaným digitálním nástrojům Woltair stáhl administrativní kroky od on-line poptávky na tepelné čerpadlo po elektronické podepsání smlouvy na pouhých 20 dní.

Budoucnost je ve službách

Woltair kromě navýšení záruky na 5 let posiluje i další služby, které jsou s pořízením tepelného čerpadla či střešní solární elektrárny spojené. Zákazníkům vychází vstříc a z instalační firmy, která je postavená na digitalizaci, se stává tzv. One-Stop-Shop. Woltair tak otevírá cestu všem, kdo mají zájem si pořídit obnovitelný zdroj energie pro svůj domov v podobě tepelného čerpadla nebo střešní fotovoltaiky a nabízí vše potřebné na jednom místě. „Naše on-line kalkulačka, na které stojí byznysmodel Woltair, zájemcům nabízí ze široké nabídky stovek zařízení přesně to pravé, dle typu nemovitosti a životního stylu jejích obyvatel. Pod jednou střechou Woltair kromě pětileté záruky a přesné nabídky poskytuje také dotační poradenství i vyřízení žádosti o dotaci na tepelné čerpadlo či na fotovoltaiku, pojištění a pravidelný servis zařízení,“ doplňuje Karina Přibylová.

Woltair Group

Posláním Woltair je urychlit zavádění obnovitelných zdrojů energie v segmentu domácností. Firma působí jako marketplace a nabízí zdaleka největší výběr zařízení a řešení pro tepelná čerpadla a fotovoltaiku v rámci Evropy. Zároveň pomocí nezávislé platformy Superfix zvyšuje zásadním způsobem produktivitu techniků. Od svého založení obsloužil Woltair více než 4 000 zákazníků a podle odhadů ušetřil z ovzduší téměř 20 tun emisí CO2.

Společnost založili v roce 2018 pod názvem Topíte.cz Daniel Helcl, Karel Náprstek a Jiří Švéda. V roce 2021 se firma přejmenovala na Woltair a dnes působí kromě Česka také v Polsku, Německu a Itálii. Mezi její investory se řadí prestižní fondy z Česka, Evropy, USA i Kanady. Woltair je opakovaně zařazován do prestižního programu Deloitte Technology Fast 50, Sifted 250 Leaderboard a dalších žebříčků či přehledů nejrychleji rostoucích firem a startupů. Patří například mezi Digital Heroes podle Forbes nebo nejoblíbenější start-upy v ČR podle CzechCrunch. V roce 2023 byl za svou platformu Superfix oceněn v soutěži IDC Future Enterprise Awards. V roce 2023 byl dle Deloitte Fast50 na 6. místě nejrychleji rostoucích firem v CEE regionu. Woltair je od března 2024 zařazen do prestižního žebříčku Financial Times FT1000 mezi nejrychleji rostoucí firmy Evropy, kde obsadil 41. místo. Podle serveru Sifted je Woltair zařazen mezi top 30 nejlepších středoevropských startupů v roce 2024. V roce 2024 získal ocenění Digital Leader v žebříčku IDC Digital Future Awards. V Česku je Woltair jednou z největších firem se specializací na prodej, instalace a servis zdrojů tepla a elektrické energie. Kromě návrhu a instalace tepelných čerpadel a fotovoltaických zařízení zajišťuje také profesionální pomoc s bezproblémovým načerpáním státních dotací a financování pro danou technologii.

Odstartoval již 23. ročník soutěže Pluxee Zaměstnavatel roku

Začátkem února byla spuštěna registrace do prestižní soutěže Pluxee Zaměstnavatel roku. Vyplnit přihlašovací dotazník mohou soutěžící až do 11. dubna přes webový formulář www.zamestnavatelroku.cz. Soutěžit se bude nejenom o titul v tradiční kategorii o nejlepšího zaměstnavatele. Své pevné místo už v soutěži má i ocenění Kantýna roku, Férový zaměstnavatel či kategorie Státní správa a neziskový sektor.

Soutěž Pluxee Zaměstnavatel roku začala již v roce 2003, letos tak proběhne její 23. ročník. Za tu dobu se stala jednou z nejprestižnějších na českém pracovním trhu. Od začátku je totiž orientovaná jinak než jiné soutěže tohoto typu, zaměřuje se na tuzemské firmy z pohledu lidských zdrojů. „Od svého založení má soutěž Zaměstnavatel roku nastavenou jasnou metodiku hodnocení přihlášených firem, podle níž zajišťuje vyhodnocení nezávislý odborný partner, společnost PwC. Nejedná se tak o soutěž, kde by vítěze vybírala porota, ale jsou zde stanovená jasná kvantifikovatelná kritéria,“ říká Daniel Čapek, generální ředitel společnosti Pluxee, která je partnerem soutěže.

Daniel Čapek, generální ředitel Pluxee (dříve Sodexo Benefity), foto: Pluxee

Metodika pamatuje i na to, aby se nesrovnávalo nesrovnatelné. Protože srovnávat například v absolutních číslech mzdy v mlékárně a IT nedává smysl. „Jedním z jejích důležitých faktorů je proto vzájemné porovnávání firem nejprve v rámci jednotlivých oborů, například z oblasti financí, IT a telekomunikací nebo strojírenství. Teprve výsledné „oborové“ skóre je potom použito pro celkové pořadí v jednotlivých kategoriích dle počtu zaměstnanců,“ vysvětluje Pavel Hulák, ředitel Klubu Zaměstnavatelů, který soutěž pořádá. Tato vlastnost metodiky je velmi důležitá, protože zajišťuje spravedlivé určení pořadí napříč sektory.

Pavel Hulák, ředitel Klubu zaměstnavatelů, foto: Klub zaměstnavatelů

Jak to funguje v praxi, lze uvést na příkladu zmíněné mlékárny (patří do sektoru firem s rychloobrátkovým zbožím) a IT. Pokud budou mzdy v dané mlékárně o 20 procent lepší než v ostatních a daná IT společnost o 10 procent lepší než ostatní firmy v jejím oboru, vyhraje mlékárna.

„Jestliže tedy jedna firma soutěží v rámci několika ročníků, může vidět, jestli se posouvá správným směrem, protože může porovnat své výsledky,“ zdůrazňuje Daniel Čapek. „Kromě toho může firmám soutěž přinést prestiž, publicitu a lepší postavení na pracovním trhu, protože uchazeči, ale i současní zaměstnanci si takových věcí čím dál tím víc všímají.“ Pro účastníky je tak skvělou příležitostí, jak zlepšit reputaci firmy jako dobrého zaměstnavatele.

Co na to zaměstnavatelé

„Každý může tvrdit, že je dobrý zaměstnavatel, ale my na to máme díky metodice PwC Saratoga ,razítko‘. Metodika komplexně zkoumá několik oblastí – od finančního zdraví společností, přes nastavení HR procesů, až po společenskou odpovědnost. Sleduje mimo jiné objem času věnovaný školení a rozvoji zaměstnanců, investice do CSR aktivit pro zaměstnance, míru interního povyšování nebo statistiky dobrovolné fluktuace,“ říká Miroslav Weiser, Manažer HR Front Office ve společnosti ČEZ, která je loňským vítězem v kategorii firem s více než 5 000 zaměstnanci.

To vše se podle něj pak skládá do výsledku, který dobře ilustruje, jak daná společnost o své zaměstnance pečuje a jak výkonné má personální procesy. Poskytuje srovnání s dalšími firmami na českém trhu a také možnost pozorovat vývoj hodnocené oblasti ve firmách v čase. Dodává, že výstupy z tohoto hodnocení jsou pro firmu velmi cenné i pro další rozvoj aktivit, které směřují k větší spokojenosti zaměstnanců.

Podobně to vnímají také ve vítězné firmě v kategorii do 5 000 zaměstnanců. „Je pro nás přínosné zjistit, jak si v konkurenčním prostředí daříme v oblastech jako je počet hodin školení na pracovníka, v míře interního povyšování nebo třeba v akceptačním poměru i v dalších tématech. Vždy díky tomu spolehlivě zjistíme, v jaké oblasti se můžeme do dalšího ročníku zlepšit a díky pravidelné účasti sledujeme vývoj v dlouhodobém časovém horizontu,“ uvedla Hana Suchá, Employer Branding manažer ve společnosti SAZKA.

A význam má soutěž rovněž pro menší firmy do 500 zaměstnanců. „Každoroční certifikace mezinárodní metodikou PwC Saratoga je důležitá pro naše zaměstnance, ale vnímají ji pozorně také obchodní partneři a zákazníci ve zdravotnictví,“ potvrzuje Alžběta Nejedlá, Talent & Quality Lead ve společnosti Aspironix, která je loňským vítězem této kategorie. „A to není vše. Publicita výsledků a zájem, který Zaměstnavatel roku každoročně přitahuje, nám také pomáhá zviditelnit značku Aspironix a naše firemní hodnoty při náboru odborných profesí.“

Loňští ocenění v celostátním kole, foto: Klub zaměstnavatelů

V jakých kategoriích se bude letos soutěžit

Mnozí stálí účastníci tak již mají závaznou přihlášku podanou. Další zájemci se mohou hlásit až do 11. dubna, a to výhradně přes webový formulář www.zamestnavatelroku.cz.

I v letošním 23. ročníku soutěže Pluxee Zaměstnavatel roku se budou udělovat tituly v kategoriích do 500, do 5 000 a nad 5 000 zaměstnanců, a to na celostátní úrovni i v jednotlivých krajích. Chybět nebudou ani další již tradiční vedlejší ceny, jako je Cena personalistů za nejlepší HR projekt a Cena za ochranu zdraví.

Již pošesté se bude vyhlašovat také Férový zaměstnavatel. Toto ocenění vychází z hodnocení samotných zaměstnanců na webu Atmoskop.cz. Loni u něj ale došlo ke změně a vyhlašovalo se ne v jedné, ale hned třech kategoriích, aby bylo hodnocení objektivnější. I letos se tak bude vyhlašovat v kategoriích do 100 do 1 000 a nad 1 000 zaměstnanců.

Poměrně nová je pak cena zaměstnavatel roku v kategorii státní správa, veřejný sektor a státní podniky. Vyhlašovat se letos bude již potřetí. „Rostoucí zájem o účast z tohoto segmentu nás velmi těší. Hlásí se nám nemocnice, státní podniky a další organizace veřejné sféry,“ říká Pavel Hulák.

A opět bude vyhlášena i Kantýna roku, o kterou rovněž mezi zaměstnavateli zájem stále stoupá. „Zaměstnavatelé chtějí ukázat, jak skvěle se o své zaměstnance starají prostřednictvím kvalitního stravování na pracovišti,“ poukazuje na trend posledních let Daniel Čapek a dodává: „Je vidět, že nároky neustále rostou s tím, jak je čím dál více kladen důraz na zdraví zaměstnanců, ke kterému pravidelné a zdravé stravování samozřejmě důležitou měrou přispívá.“

O značce Pluxee

Pluxee (dříve Sodexo Benefity) je přední světový partner v oblasti zaměstnaneckých benefitů a angažovanosti. Pomáhá firmám se změnami na pracovním trhu a také naplňovat očekávání zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění.

Pluxee umožňuje svým klientům podporovat značku zaměstnavatele tím, že svým zaměstnancům nabízí inovativní a personalizovaná řešení, a to tváří v tvář velkým změnám na pracovním trhu. Cílem Pluxee je pomoci každému zaměstnanci užívat si více toho, na čem mu skutečně záleží.

Více informací zde: www.pluxee.cz

 

Obchodování budoucnosti s minimálním rizikem. Kam se vyvíjí prop trading?

Proprietární obchodování je jednou z nejdynamičtějších oblastí finančních trhů. Obchodníci mohou na různých platformách obchodovat s virtuálním kapitálem firem, a vydělávat si tak s menším rizikem ztráty. Očekává se, že segment v budoucnosti výrazně poroste. Na co se připravit a jak s prop tradingem začít?

Oproti běžnému obchodování „sám za sebe“ je prop trading výhodný jednak díky redukovanému riziku a přístupu ke kapitálu, ale i zvýšené potřebě vzdělávat se a obchodovat zodpovědně a udržitelně. To je v zájmu prop tradingových platforem, které si chtějí tradery „vychovat“ tak, aby mohly jejich obchodní strategie replikovat v reálných tržních podmínkách.

Do tradingu proniká AI, mozek ale zůstává stejný

Segment se rychle vyvíjí a obchodníci mají k dispozici celou řadu nástrojů, díky kterým mohou své obchody optimalizovat. Patří mezi ně AI pro vytváření obchodních strategií nebo pokročilé nástroje pro datovou analýzu. Nejen díky nim jsou ti nejvytrvalejší z nich schopni dosáhnout na slušné výdělky, například slovenský obchodník Robert F. si během dvou týdnů dokázal na platformě Fintokei přijít na 1 milion korun.

I přes technologický pokrok ale zůstávají hlavním nástrojem tradera jeho mentální schopnosti. Pro úspěšné obchodování je klíčová konzistence, a proto je pro obchodníka důležitá hlavně schopnost zvládat stres, držet disciplínu a mít pod co největší kontrolou své emoce. Díky tomu dodrží svůj plán i při výkyvech trhů.

Čekají nás regulace?

Česká národní banka se k proprietárnímu obchodování vyjádřila mezi prvními regulátory v Evropě. Podle ní by některé aktivity prop tradingových společnosti mohly spadat pod regulační rámec MiFID (Markets in Financial Instruments Directive). „Je důležité vyhodnotit potřebu regulace na úrovni celé Evropské unie,“ uvedla ČNB.

Je pravděpodobné, že se regulační snahy budou stupňovat, prop tradingové platformy s touto možností počítají, připravují se na ní a sami podnikají proaktivní kroky. Je tu jasná potřeba samoregulace, klademe důraz na implementaci procesů zajišťujících transparentnost, férovost a bezpečí pro nás i naše klienty. Co se týče státních regulací, bude v budoucnu potřeba nacházet rovnováhu mezi regulacemi a inovacemi. Rozhodně nám v tom ale pomáhá naše historie s budováním regulovaných brokerů“ řekl David Varga, spoluzakladatel platformy Fintokei, která jako svůj standard zavedla opatření, jako jsou pravidla KYC (Know Your Customer) nebo AML (Anti-Money Laundering).

Do hry vstupují brokeři a futures

Na trhu se rozvíjí postupné sbližování mezi prop tradingovými firmami a brokery, kteří zprostředkovávají obchody. Řada brokerů do segmentu přímo vstupuje a zakládá vlastní prop tradingové platformy, což je mimo jiné reakce na předpokládané regulace. V tomto ohledu je napřed právě české Fintokei, které je součástí Purple skupiny a za rok 2024 byla dokonce oceněna jako nejlepší “broker-backed” prop firma. Dalším příkladem je také nedávná akvizice globálního brokera OANDA českou společností FTMO. Obchod by se podle odhadů měl pohybovat v řádu miliard korun.

V segmentu je také na vzestupu futures prop trading – proprietární obchodování s futures kontrakty, neboli derivátovými nástroji. Díky nim může trader k obchodování využívat úplně jiné instrumenty než jsme zvyklí u akcií či měnových párů. Může to být například například káva, sojové boby, ale klidně i zemní plyn, americké státní dluhopisy nebo mražený koncentrát pomerančového džusu.

“Neustále pracujeme na nových produktech. Některé z nich si budou moci zákazníci vyzkoušet již v řádu týdnů. Jedním ze zvažovaných směrů rozvoje je samozřejmě i futures trading. Naše data z trhu ukazují, že celý segment má velký potenciál,” uvedl David Varga.

Důležité je zůstat in

Prop tradingové platformy se dosud soustředily spíše na pokročilé obchodníky, kteří už mají něco za sebou. To se ale pomalu mění a společnosti se více otevírají i úplným začátečníkům.

V souvislosti s tím Česká platforma Fintokei loni představila program StartTrader cílený právě na začínající obchodníky, v letošním roce navíc plánuje vyvíjet novou edukativní zónu pro obchodníky v jakékoliv fázi jejich cesty.

Pro nové tradery je klíčové především vzdělávání a to jak v oboru samotném, tak i co se týče psychologické přípravy. Obchodování je totiž dovednost, na které je potřeba aktivně pracovat, k dispozici jsou volně dostupné možnosti jako videa nebo podcasty od řady tvůrců, případně služby profesionálních společností ve formě webinářů a kurzů. „Měsíčně vzděláváme tisíce uživatelů. Nabízíme jim přístup ke kvalitnímu know-how a vědomostem lidí, kteří mají desítky let trading zkušeností. Právě ty klientům mohou výrazně pomoci na jejich cestě,“ uvedl Adam Dulovec ze společnosti Purple Trading.

IT firmy se otvírají středoškolákům. Přibývá i studujících podnikatelů

PRAHA, 13. ÚNORA 2025 – Jsou nezkušení stážisté „za trest“? V oborech informačních technologií spíš naopak. Vzhledem k nedostatku absolventů se firmy stále víc soustředí i na studenty středních škol. Kariéry mladých vývojářů a správců sítí tak běžně startují ještě před maturitou. Řada z nich se už během studia vrhá do vlastního podnikání.

V Česku pracuje přes 226 tisíc ICT odborníků, jedenácti tisícům je do 25 let. „Studenti a absolventi ICT oborů jsou mezi vrstevníky trochu jiná kategorie. Zatímco ostatní mladí buď nepracují vůbec, anebo chodí po různých brigádách, téměř všichni vysokoškoláci a hodně středoškoláků IT škol participují při studiu na různých projektech. Každý měsíc se na nás obracejí menší firmy i nadnárodní společnosti s bohatou nabídkou placených stáží, brigád či zkrácených úvazků pro studenty. Takže pokud chtějí, s uplatněním a dalším rozvojem v oboru nemají problém. Ve druhém a třetím ročníku si zpravidla přivydělávají na brigádách, v maturitním ročníku si už domlouvají dlouhodobější spolupráci anebo rozjíždí vlastní byznys. Odhadem 75 procent našich studentů má při škole svůj příjem z činnosti v oboru,“ popsal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

Posledních pár let si na škole všímají větší otevřenosti IT firem k přijímání studentů na povinné školní praxe, které trvají dva týdny. „V současnosti takto spolupracujeme se zhruba 30 firmami a každý rok zajistíme stáž minimálně třetině ze 180 studentů 2. a 3. ročníků. Je obvyklé, že po této zkušenosti studenti ve firmách pokračují na brigádnické pozici či na zkrácený úvazek. Sledujeme trend, že už 16letí studenti si práci vybírají podle svého vkusu, co je baví a zajímá, a to přímo v rámci jejich oboru, nabízejí se firmám a je jim vyhověno. To naše generace neznala, brigády jsme hledali, kde se dalo,“ připustil Martin Vodička.

Firmy po náctiletých pracovnících obvykle nežádají specializace, ale komplexní znalosti. „Se SSŠVT spolupracujeme již čtvrtým rokem, začínali jsme pořádáním edukativních workshopů, od roku 2023 je to mimo ně i forma studentských stáží v rámci praktického vyučování. Studenti se stávají součástí našeho technického týmu, specificky působí například v našem Security Operation Centre, kde mohou vidět mnoho reálných situací z oblasti kyberbezpečnosti a obecně zažít běžný chod firmy, která se zabývá informačními technologiemi,“ sdělil ředitel akciové společnosti ITS Lumír Srch ml.

Když se studenti osvědčí, firmy neváhají do jejich odborného rozvoje dál investovat. Je to často snazší než hledat zaměstnance mezi vysokoškoláky, kteří už bývají dávno „rozebraní“ a jejich požadavky na mzdu a další benefity jsou podstatně vyšší. „Myšlenka, že si ze stážistů ‚vychováme budoucí zaměstnance‘, tu samozřejmě je, ale zda se k nám jako absolventi vrátí, je čistě na nich. Pod dohledem zkušeného manažera si u nás stážisté osahají různé technologie a třeba zjistí, jaká specializace by jim do budoucna vyhovovala. Zvlášť v informačních technologiích není možné, aby školní osnovy stíhaly kopírovat vývoj trhu, stále se děje něco nového, s čím se studenti setkají často až v práci, a na to bychom je rádi alespoň trochu připravili. Pro nás jako firmu, je pak zajímavé je sledovat, „naředění“ kolektivu mladými lidmi, kteří přichází s úplně jiným pohledem na technologie, studium i práci, je samo o sobě osvěžující,“ přiblížil Lumír Srch ml.

Z navázání partnerství škol a firem profitují obě strany – profesionálové školám pomáhají „nezakrnět“ a držet krok praktické výuky s realitou trhu. „Znát požadavky firem, které absolventy ve velkém poptávají, nám umožňuje formovat učební osnovy podle potřeb trhu. Pravidelně se s kolegy scházíme a u odborných předmětů řešíme, co je aktuální, co zařadit a co naopak vypustit z výuky, abychom měli čas na informatické novinky. V posledních dvou ročnících mají naši žáci téměř 50 procent hodin praktické výuky, jen tak mohou získat solidní komplexní základ, aby v oboru uspěli,“ podotkl Martin Vodička.

Se středním a nižším vzděláním pracuje v tuzemsku 43 procent IT odborníků. Podle personalistů existuje řada pozic, které vysokoškolský titul nevyžadují, proto nabízí ICT obory ideální podmínky pro práci už při studiu. „Firmy hledají nejen vysokoškolsky vzdělané odborníky, ale také středoškoláky s praktickými dovednostmi. Velkým benefitem sektoru informačních technologií je, že na rozdíl od manuálních profesí nebo administrativních pozic mohou studenti pracovat z domova, a to i na mezinárodních projektech, které otevírají zajímavé příležitosti mimo Česko. Například junior programátor, webový vývojář nebo tester tak může získat brigádu na dálku a sladit ji se školou,“ vyjmenovala Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.

Vysokoškolské studium v roce 2023 dokončily bezmála čtyři tisíce IT odborníků. To sice značí mírný nárůst oproti předchozím demograficky slabším létům, ovšem stále se jedná o počet srovnatelný s rokem 2008, kdy byly potřeby trhu desetkrát nižší než dnes. „Absolventů univerzitních ICT oborů je nejenom v Česku kritický nedostatek. Na řadu pracovních pozic nyní dosáhnou studenti středních škol. Nejčastěji se jedná o role typu juniorní IT support specialista nebo administrátor sítí. Jejich nástupní plat se pohybuje kolem 35 tisíc korun hrubého měsíčně. Firmy od středoškoláků a čerstvých absolventů očekávají především ochotu učit se, nadšení pro technologické novinky a schopnost pracovat v týmu. Určitě jsou nutné praktické dovednosti v rámci školních a osobních projektů. Nicméně stejně důležitá je i schopnost kriticky myslet, řešit problémy a komunikovat. Firmy vědí, že znalosti se dají doplnit, ale motivace a správný přístup jsou klíčové,“ doplnila Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.

Trendem je i nárůst studentů, kteří během studia začínají s vlastním podnikáním. Právě v oblasti informačních technologií jejich počet stále stoupá. „V posledních letech sledujeme nárůst počtu studentů informačních technologií, kteří si už při studiu zakládají vlastní podnikání, ve kterém po absolvování školy pokračují. Oproti jiným oborům mají studenti IT škol velkou výhodu, protože si mohou rychle vybudovat vlastní portfolio a získávat zakázky i bez zaměstnavatele,“ uzavřela Marcela Vyskoková.

SOUKROMÁ STŘEDNÍ ŠKOLA VÝPOČETNÍ TECHNIKY, www.sssvt.cz

Soukromá střední škola výpočetní techniky (SSŠVT) se od svého založení v roce 1994 věnuje tvorbě a výuce maturitních oborů z odvětví informačních technologií. V současné době škola nabízí tři studijní specializace: grafické systémy a tvorbu webových stránek, správu počítačových sítí, programování a databázové systémy. Důraz na praktickou výuku podtrhuje moderním vybavením. SSŠVT je organizátorem každoroční soutěže pro žáky základních škol IT-SLOT. Je také členem Sdružení soukromých škol ČMS.

Generace Z určuje nové trendy na pracovišti

V Česku tvoří generace Z asi 20 procent populace. Na rozdíl od generace baby boomerů je příslušníků této generace asi o polovinu méně. Mají tak možnost většího výběru pracovních pozic. Naopak na zaměstnavatele je vyvíjen tlak, aby se mladým zalíbili. Na co se budou muset zaměstnavatelé připravit a jaké strategie zvolit?

Z nedávného průzkumu Talent Shortage 2025 společnosti ManpowerGroup vyplynulo, že 66 % zaměstnavatelů v ČR již třetí rok za sebou bojuje s nedostatkem talentů při obsazování pracovních pozic. Generace Z, která nastupuje na pracovní trh tak do budoucna představuje velmi důležitý zdroj pracovní síly, o který se zaměstnavatelé budou přetahovat. Firmy se budou muset naučit s generací Z pracovat a pochopit, co je v práci motivuje, v jakém prostředí chtějí pracovat a co od zaměstnavatele očekávají.

Generace Z, tedy lidé narození v rozmezí 1996 až 2012, se stávají klíčovou součástí pracovního trhu. Tato generace, která vyrostla v digitální době, přináší nové hodnoty a očekávání, které firmy musí vzít v úvahu, pokud do budoucna nechtějí přijít o cenný zdroj pracovní síly. Jejich životní styl i pracovní morálka se liší od předchozí generace mileniálů a je diametrálně rozdílná od generace tzv. Boomerů. 88 procent zaměstnanců z generace Z říká, že svět, ve kterém vyrůstali, a události, které zažili, když vstupovali do dospělosti, jako například pandemie, ovlivnily to, co očekávají od své práce.

„Tato generace je samostatná, rychle se učí a preferuje flexibilní pracovní prostředí. Přináší do pracovního prostředí čerstvé pohledy a inovace. Jsou skvělými týmovými hráči, pokud vidí smysl ve své práci. Příklady z praxe ukazují, že firmy, které se přizpůsobily potřebám generace Z, zaznamenaly zvýšenou produktivitu a nové přístupy,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka společnosti ManpowerGroup Česká republika.

Průzkum ManpowerGroup index trhu práce Q1 2025 zjistil, že nábor a zvyšování kvalifikace a rekvalifikace pracovníků generace Z je hlavní prioritou zaměstnavatelů ve světě. Uvedlo to 28 % z nich. „Generace Z je pro nás klíčová. Přináší nové nápady a energii, které jsou pro naši firmu neocenitelné. Abychom je přilákali, sázíme na upřímnost, inovace a příběhy, které mají smysl. Chceme vytvořit prostředí, kde se mladí lidé cítí oceněni a mají možnost rozvíjet svůj talent,“ říká Michaela Roško, Group HR Director ve společnosti Wikov Industry a.s, jeden z klientů společnosti ManpowerGroup.

Generace Z určuje nový trend. Co znamená conscious unbossing?

Generace Z odmítá zažité firemní hierarchie. Vedoucí by podle mladé generace neměl být symbolem autority a nadřazenosti, naopak preferují sdílenou zodpovědnost a menší kontrolu. „Šéfa chtějí vnímat a brát spíše jako mentora, který jim poradí, když budou potřebovat, ale nebude jim nic nařizovat, ani je přehnaně kontrolovat. Ukazuje se stále více, že pro mladé je důležité, aby byli vnímáni jako rovnocenní partneři, než aby vykonávali jen to, co se jim řekne,“ vyjadřuje se k novému trendu Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika. Na zaměstnavatele bude vyvíjen další tlak, aby se trendu přizpůsobili a nezavřeli si dveře k důležité pracovní síle.

Generace Z dává přednost smysluplné práci, finanční ohodnocení je pro ni ale také stále důležité

Podle průzkumu společnosti ManpowerGroup více než 75 % respondentů z generace Z uvedlo, že při výběru zaměstnavatele kladou důraz na firemní hodnoty a kulturu. Příslušníci generace Z upřednostňují více než předchozí generace smysluplnou práci před vysokým platem a očekávají od zaměstnavatelů transparentnost, autenticitu a silné hodnoty včetně environmentální a sociální odpovědnosti. Pro organizace tak bude stále více klíčové, aby si budovaly v těchto oblastech svoji pověst, protože mladí lidé jsou zvyklí zjišťovat si o firmách podrobné informace. Pro mladé pracovníky je odpovědnost firem a dopad jejich podnikání na životní prostředí stále důležitějším kritériem při výběru zaměstnavatele. „Během pohovorů vnímáme, že generace Z klade velký důraz na možnost kariérního růstu a ESG aktivity. Transparentnost, společenská odpovědnost a udržitelnost jsou pro ně klíčové,“ potvrzuje Gabriela Kahounová, Group People & Culture Director v HOPI HOLDING a.s., se kterou na náborech společnost ManpowerGroup dlouhodobě spolupracuje. Potvrzuje to i průzkum společnosti Deloitte, podle kterého si 69 % české generace Z myslí, že firmy by měly dělat pro udržitelnost více.

Téměř polovina zaměstnanců generace Z plánuje v příštích šesti měsících opustit svoji současnou pracovní pozici. V práci jsou vystavení velkému stresu

Podle globálního průzkumu společnosti ManpowerGroup odpovědělo 47 procent pracujících respondentů z generace Z, že nejsou na současné pozici spokojeni a plánují v následujícím půl roce odejít, 34 % věří, že budou nuceni opustit současné pozice. „To je dle mého názoru dost varovné číslo, že něco není v pořádku. Pro zaměstnavatele je důležité mladým lidem porozumět a najít klíč k tomu, jak lépe vycházet vstříc jejich potřebám v oblasti pracovních podmínek nebo firemní kultury. Některé firmy již pochopily, že bez zásahů do firemní kultury, nabídky benefitů, jako například práce z domu, nebo investování do lepších technologických nástrojů to nepůjde,“ říká Jaroslava Rezlerová. Zaměstnavatelé podle našeho průzkumu přistupují k různým strategiím, jak si udržet mladé pracovníky a stát se pro ně atraktivním zaměstnavatelem. Někteří zlepšují technologické nástroje (76 %) či se zaměřují na zlepšení pohody pracovníků a snížení stresu na pracovišti (75 %). V průzkum Talent Barometr společnosti ManpowerGroup, který ukazuje, jak se zaměstnanci cítí v práci, odpovědělo 52 % příslušníků generace Z, že se na pracovišti setkali s vysokou mírou stresu. Pro srovnání, pouze 33 % lidí z generace Baby Boomers uvedlo, že stres v práci každý den zažívají. Ukazují to i odpovědi českých zaměstnavatelů, kdy 45 % z nich vnímá, že mladí jsou denně vystaveni stresovým situacím. „Zaměstnavatelé musí s tímto faktem počítat, protože tlačit a dělat dusno u téhle generace nefunguje. Když se jim nebude něco líbit, tak odejdou do jiné práce,“ upřesňuje Jaroslava Rezlerová. Stále více zaměstnavatelů také nabízí flexibilní pracovní dobu (73 %), zvyšují odměny (73 %) a nabízí kariérní rozvoj (73 %), který je jedním z motivátorů. „Také v HOPI HOLDING vnímáme potřeby mladé generace, která preferuje práci na dálku, chce profesně růst a cítit se v práci dobře. Proto se snažíme rozvíjet naši
e-learningovou platformu, kde zaměstnanci najdou zajímavá školení, letos otevíráme Talent program a důležité je pro nás i roční hodnocení zaměstnanců. Pravidelná zpětná vazba pomáhá nejen zaměstnancům, ale i celé společnosti k neustálému zlepšování,“
přibližuje strategii ve společnosti Gabriela Kahounová.

„Ať se nám to líbí nebo ne, generace Z a její odlišný životní styl, který se odráží i na vztahu k práci, proměňuje pracovní trh a s ním i fungování a nastavení firem, náborové strategie, či strukturu benefitů. V některých sektorech, jako například IT či telekomunikace jsou na tuto generaci Z připraveni, další sektory, jako například výroba, tam bude těžké požadavky generace Z plnit. Jedno je jisté, budoucnost práce čekají velké změny, na které se budou muset zaměstnavatelé připravit a my jim v tom rádi pomůžeme,“ zakončuje Jaroslava Rezlerová.

O společnosti ManpowerGroup

Společnost ManpowerGroup™ (NYSE: MAN) je již 75 let světovým lídrem v poskytování inovativních služeb v oblasti lidských zdrojů, která pomáhají lidem a firmám uspět v době neustále se měnícího trhu práce. Její řešení pokrývají všechny potřeby zaměstnavatelů od vyhledání a náboru talentů přes jejich hodnocení, trénink a rozvoj až po agenturní zaměstnávání, outsourcing či outplacement. Skupina společností ManpowerGroup, fungující pod značkami Manpower®, Manpower IT a ManpowerGroup™ Talent Solutions, pomáhá klientům ve více než 75 zemích zlepšit výkonnost jejich pracovníků. ManpowerGroup byla v roce 2024 již popatnácté jmenována jednou z nejetičtějších společností světa, a posílila tím svoji pozici nejdůvěryhodnější společnosti ve svém oboru.

ManpowerGroup v České republice

V České republice se ManpowerGroup každý měsíc stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 5 500 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů. V roce 2024, díky své síti 20 poboček, ManpowerGroup našel pro 1000 klientů 24 000 nových zaměstnanců.

Exit mobile version