Nejžhavější telefon na světě: Řada HONOR Magic7 získala titul GUINNESS WORLD RECORDS™

– HONOR Magic7 Lite zvládl extrémní kaskadérskou výzvu – sprint „hořícími dveřmi“, čímž dokázal svou nekompromisní odolnost a získal titul GUINNESS WORLD RECORDS.

– HONOR Magic7 Lite je prvním smartphonem na světě, který získal oficiální uznání od profesionálních kaskadérů.

[Praha – 27. února 2025] – Globální technologická značka HONOR posunula hranice možného a oficiálně získala titul GUINNESS WORLD RECORDS ve spolupráci s přední evropskou kaskadérskou školou Campus Univers Cascades (CUC) za rekord „Proběhnutí nejvíce po sobě jdoucích hořících dveří“.

Kaskadér Renaud Favero odvážně proběhl šesti po sobě jdoucími hořícími dveřmi, zatímco byl sám v plamenech, a celý tento ohnivý test zvládl za méně než sedm sekund. Hořící dveře o rozměrech 210 cm × 90 cm × 4 cm, vzdálené dva metry od sebe, představovaly extrémní výzvu. Favero měl na průchod každými dveřmi jen pět sekund, takže jeho přesnost, rychlost a fyzická odolnost byly testovány na maximum.

Během této nebezpečné výzvy měl Favero připevněný na paži chytrý telefon HONOR Magic7 Lite s 16MP předním fotoaparátem, kterým celou akci a zisk nového titulu GUINNESS WORLD RECORDS zdokumentoval. I když byly Faverovy ruce také v plamenech, displej HONOR Anti-Drop Display prokázal neuvěřitelnou odolnost – telefon zvládl nárazy do dveří bez jediného poškození. Ohněm obklopený HONOR Magic7 Lite zůstal zcela neporušený, což dokazuje jeho schopnost odolat teplotám od −33 °C do 55 °C a dělá z něj mimořádně odolného společníka.

Dění na místě bylo dokumentováno také chytrým telefonem HONOR Magic7 Pro. Díky funkci AI Motion Sensing Capture, která využívá umělou inteligenci k optimalizaci dynamických pohybů, zachytil telefon Faverův sprint v reálném čase. Funkce HD Super Burst pak pořídila vysokorychlostní sekvenci snímků, čímž zachytila každou vteřinu tohoto extrémního výkonu v ohromujících detailech.

Tento pokus o rekord následoval po týdnech specializovaného kaskadérského výcviku na slavné škole Campus Univers Cascades (CUC) v Le Cateau-Cambrésis ve Francii. Absolventi CUC jsou známí svou neuvěřitelnou fyzickou odolností, díky čemuž jsou vysoce ceněnými kaskadéry v Hollywoodu napříč televizní a filmovou produkcí.

Martin Pipek, marketingový ředitel společnosti HONOR Česko, uvedl: „Ve společnosti HONOR rádi posouváme hranice. HONOR Magic7 Lite je tak odolný, že se stal vůbec prvním smartphonem, který získal oficiální uznání od nejlepších kaskadérů na světě.  Fotoaparát HONOR Magic7 Pro s umělou inteligencí zachytil každý žhavý okamžik akce s ohromující ostrostí a celá výzva byla dokonalou ukázkou síly a inovací řady Magic7. Navíc díky spolupráci s elitními kaskadéry z Campus Univers Cascades byla tato akce ještě výjimečnější.“

Renaud Favero, zástupce ředitele Campus Univers Cascades, dodal: „Vykonávání vysoce rizikových kaskadérských kousků vyžaduje extrémně odolné vybavení a HONOR Magic7 Lite se ukázal jako výjimečně odolný. Zvládl intenzivní žár, plameny i nárazy, a přitom dokázal celý kaskadérský výkon zachytit na video. Spolupráce se společností HONOR posunula hranice možného a ukázala, že Magic7 Lite obstojí nejen v každodenních výzvách, ale je navržen i pro extrémní podmínky – ideální pro každého, kdo se nebojí posouvat své limity.“

HONOR Magic7 Lite je na českém trhu dostupný ve dvou barevných provedeních – Titanium Purple a Titanium Black, a to za akční cenu 7 990 Kč (8/256GB) a 8 990 Kč (8/512GB) s kódem HONORMAGIC7LITE. Model HONOR Magic7 Pro je na českém trhu dostupný v barvách Lunar Shadow Grey a Black aktuálně za zvýhodněnou cenu 27 990 Kč s kódem HONORMAGIC7PRO.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.honor.com/cz.

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

O Campus Univers Cascades (CUC):

Campus Univers Cascades (CUC) byla založen v roce 2008 a nabízí specializovaný kaskadérský výcvik ve městě Le Cateau-Cambrésis, v regionu Hauts-de-France pouhé dvě hodiny od Paříže. Nachází se na rozsáhlém pětihektarovém pozemku a poskytuje špičkový kaskadérský trénink v prostředí světové úrovně, včetně ubytování a stravování až pro 80 studentů.

CUC je mezinárodně uznávanou institucí ve filmovém průmyslu, která se specializuje na programy pro kaskadéry. Jejím cílem je rozšířit své působení prostřednictvím specializovaných workshopů a sdílení svých znalostí s širším publikem. Ať už jde o začínající kaskadéry nebo zkušené profesionály hledající pokročilý výcvik, CUC nabízí komplexní a intenzivní zážitek. Díky nejmodernějším zařízením a zkušeným instruktorům vychovává CUC nové generace kaskadérských talentů.

Více informací naleznete na: www.campus-universcascades.com

CUC Instagram: www.instagram.com/campus.univers.cascades

IMDb profil Renauda Favero

O Guinness World Records

Který pták je v Evropě nejrychlejší? Právě tato otázka inspirovala vznik Guinnessovy knihy rekordů v roce 1955. Z jediné publikace vydané v malé kanceláři nad tělocvičnou se Guinness World Records (GWR) rozrostl v globální multimediální značku s pobočkami v Londýně, New Yorku, Pekingu, Tokiu a Dubaji. Dnes GWR poskytuje špičkový obsah nejen prostřednictvím knih, ale i televizních pořadů, sociálních sítí a živých akcí. Interní konzultační oddělení GWR spolupracuje se značkami a firmami po celém světě a pomáhá jim využít sílu rekordů k realizaci oceněných kampaní a obchodních strategií.

GWR Studios a jeho produkční tým vytváří výjimečný obsah pro vysílatele, obchodní partnery a digitální platformy. Entertainment Services divize přináší značku GWR k životu prostřednictvím různých živých zážitků, kde si návštěvníci mohou nejen prohlédnout, ale dokonce vyzkoušet své vlastní oficiální světové rekordy.

Bez ohledu na typ média, hlavním cílem GWR je učinit svět zajímavějším, zábavnějším a pozitivnějším místem.

Staňte se součástí komunity rekordmanů a zjistěte odpověď na otázku v úvodu na: guinnessworldrecords.com.

Nepoužívané mobilní telefony Evropanů mají hodnotu až 3,5 bilionu korun

Nejnovější údaje Evropské komise ukazují, že v EU je v současné době více než 700 milionů nepoužívaných mobilních telefonů. Při odhadované průměrné hodnotě 200 EUR, 5 000 korun, na jedno zařízení představují tyto nevyužité zásoby hodnotu 140 miliard EUR, 3,5 bilionu korun. Méně než pouhých 5 % zařízení pošlou uživatelé zpět do oběhu nebo k ekologické recyklaci. Na významnou příležitost k hospodářské obnově a ekologické udržitelnosti poukázala finská společnost Swappie, evropská platforma pro repasované iPhony.

Společnost zároveň oznámila, že její e-shop Swappie.com překročil hranici 2 milionů zákazníků. Rychlý růst ukazuje, že počet spotřebitelů, kteří dávají přednost repasovaným telefonům před novými, roste. Zákazníci Swappie tak pomohli za 9 let jejího fungování ušetřit 123 milionů kilogramů emisí CO₂.

Podle zjištění Business Insideru upřednostňuje generace Z repasované iPhony před novými smartphony s operačním systémem Android. Mezi hlavní důvody patří dlouhá softwarová podpora, kterou původní výrobce pro svá zařízení zákazníkům poskytuje, nízká cena, vysoká kvalita a čím dál tím více nakupujících hledí také na šetrný dopad na životní prostředí. To vyplývá i z dat Swappie: „Čeští zákazníci se při nákupu zaměřují především na starší modely, zatímco novější generace, jako iPhone 14, 15 a 16, tvoří jen menší část prodejů,” dodává k trendu narůstající obliby repasování Hana von Harsdorf, Country Manažerka Swappie pro Česko a Slovensko. „V ponákupním dotazníku naši zákazníci nejčastěji uvádějí jako důvod výběru repasovaného zařízení to, že dostanou udržitelný iPhone, který nabízí dobrou kvalitu a hodnotu za rozumné peníze.”

Přesto každé Vánoce zakoupí lidé miliony nových chytrých telefonů, což vede k výraznému nárůstu počtu nevyužitých zařízení v domácnostech. Tento každoroční nárůst zhoršuje stávající problém, kdy běžní uživatelé jsou zahlcení technologiemi, a zdůrazňuje naléhavou potřebu opětovně začlenit tato zařízení do oběhového hospodářství.

„Podpora cirkularity těchto nepoužívaných zařízení je klíčová,“ říká Emma Lehikoinen, provozní ředitelka společnosti Swappie. „Jejich navrácením na trh nejen uvolňujeme značnou ekonomickou hodnotu, ale také přispíváme k ochraně životního prostředí tím, že snižujeme množství elektronického odpadu.“

Studie společnosti KANTAR, kterou provedla společnost Swappie, ukázala, že 67 % spotřebitelů v České republice si ponechává své předchozí chytré telefony. Kromě ekonomických důsledků obsahují nepoužívané mobilní telefony cenné materiály, včetně kritických surovin nezbytných pro nové technologie. Evropská komise uvádí, že míra sběru mobilních telefonů je nižší než 5 %, přičemž v domácnostech v EU je uloženo odhadem 700 milionů nepoužívaných zařízení. Zlepšení vracení a recyklace těchto zařízení je zásadní pro efektivní využívání zdrojů a udržitelnost životního prostředí.

O společnosti Swappie
Swappie, je přední komplexní online platforma pro nákup a prodej repasovaných telefonů. Jejím posláním je poskytnout lidem možnost pořídit si chytrý telefon, který je vysoce kvalitní, cenově dostupný a šetrný k životnímu prostředí. Swappie v současné době působí v celé Evropě, včetně České republiky, Slovenska, Švédska, Itálie a Německa. Společnost navýšila své tržby na 207 milionů eur. Od svého založení v srpnu 2016 se stala jednou z nejinovativnějších a nejrychleji rostoucích společností v Evropě, rozšířila svůj tým na více než 800 lidí a od investorů doposud získala 171 milionů dolarů (149 milionů eur).

Další informace naleznete na adrese: www.swappie.cz

Usiluje o otevřený web pro všechny. Platforma Apify loni dosáhla obratu 300 milionů korun a vyrostla o 65 %

Praha 27. února 2025 – Apify, platforma pro automatizované zpracování dat a web scraping, má za sebou další rekordní rok. V roce 2024 dosáhla obratu 298 milionů korun, což představuje meziroční růst o 65 %. Počet aktivních uživatelů se více než zdvojnásobil na 24 tisíc a v Apify Store se nyní nachází přes 3 tisíce veřejně dostupných Aktorů, cloudových nástrojů pro automatizaci, oproti loňským 1 800. Společnost také pokračovala v rozvoji budování vývojářské komunity, za jejichž Aktory tvůrcům vyplatila přes 24 milionů korun. Významný růst na všech frontách podpořila také investice ve výši 70 milionů korun od J&T Ventures a Reflex Capital zaměřená na marketing, vývoj produktu a další rozvoj vývojářské komunity.

„V roce 2024 jsme se zaměřili na zdokonalování podpory stávajících nástrojů založených na JavaScriptu, jako jsou Playwright a Puppeteer, ale i na rozšíření podpory pro Python, který používají vývojáři po celém světě. Díky této podpoře si nás oblíbilo mnohem více vývojářů, začali přispívat do Apify Store a naše platforma začala rychle růst. Počet měsíčních aktivních uživatelů se více než zdvojnásobil a nabídka Aktorů vzrostla o více než 70 %,“ uvádí Jan Čurn, spoluzakladatel a CEO Apify.

Prostředky z jarní investice kromě růstu otevřely nové možnosti, například spuštění open-source knihovny Crawlee pro Python, díky čemuž se Apify stalo přístupnějším vývojářům po celém světě. Platforma zavedla také nové možnosti monetizace cloudových nástrojů, tzv. Aktorů, jako platby za výsledek nebo událost, a umožnila tak tvůrcům získat vyšší příjmy a rozšířit svou nabídku služeb. Nejoblíbenějšími Aktory se na Apify Store staly ty, které se zaměřují na získávání dat pro umělou inteligenci a automatizaci procesů.

Rozšíření komerčních aktivit do USA a podpora komunity k rozvoji AI

Do konce roku 2025 se Apify zaměří na růst a diverzifikaci svých příjmů, a to nejen prostřednictvím posílení vztahů s technologickými partnery, ale i rozšířením svých komerčních aktivit na americkém trhu. Společnost plánuje rozšíření komunity vývojářů a další rozvoj monetizace AI agentů. V souvislosti s těmito ambiciózními cíli vzniknou nové produktové týmy, dojde k optimalizaci interních systémů a vylepšení databázové infrastruktury. Apify se soustředí na to, aby se stala klíčovou platformou pro hostování a monetizaci AI agentů.

„V roce 2025 budeme intenzivně podporovat vývojářskou komunitu kolem svého marketplace, abychom jí poskytli lepší nástroje a flexibilní možnosti monetizace. I když máme silné základy v oblasti automatizace a scrapingových nástrojů, chceme se zaměřit především na to, co AI přinese v budoucnosti. Naším cílem je aktivně se podílet na jejím rozvoji, vytvářet nové nástroje pro AI a podporovat její růst. Kvalitní AI totiž stojí na kvalitních datech. Zároveň věříme, že internet má zůstat otevřený a dostupný všem, protože jen tak to můžeme posouvat kupředu,“ uzavírá Čurn.

Společnost v roce 2024 hostila desítky meetupů ve svých pražských kancelářích, včetně PyData, PythonPizza nebo Webexpo Opening Party. Klíčoví členové týmu navíc vystoupili na prestižních konferencích, jako je Euro Python v Praze, Big Data Conference ve Vilniusu nebo Web Data Extract Summit v Austinu. V podobném rozvoji komunity plánuje Apify pokračovat i letos.

Více o Apify

Web scrapingová platforma Apify umožňuje firmám těžit data z webů a získat data pro AI. Zároveň dokáže automatizovat jakékoli workflow, které člověk dělá manuálně ve webovém prohlížeči, a následně jej spustit ve větším měřítku v cloudu. Jednou z klíčových služeb společnosti je také otevřené tržiště s takzvanými Aktory – cloudovými programy, které lze snadno spouštět, sdílet, integrovat a stavět na nich. Těch Apify nabízí přes 3 000. Apify v roce 2015 založili Jan Čurn a Jakub Balada, kteří se poznali během studia informatiky na Matematicko-fyzikální fakultě UK, kdy si také uvědomili, že programování může být vedle zábavy výnosný byznys. Viděli poptávku po softwaru, který by dokázal získávat z webových stránek určitá data, a vytvořili proto platformu, která k tomu nabízí nástroje. Mezi jejich klienty patří aktuálně například Evropská komise, Groupon, Siemens, Intercom, Microsoft, T-Mobile nebo Accenture.

Minulé tiskové zprávy

Čeští Vocalls jsou mezi 50 nejrychleji rostoucími firmami ve střední Evropě. Vloni vyrostli o polovinu a mezinárodní certifikace jim otevírá dveře ke globálním partnerstvím

Praha 20. února 2025 – Vloni odbavili voiceboti české společnosti Vocalls 22,5 milionu minut telefonních hovorů, což odpovídá zhruba 1,87 milionu minut každý měsíc. Přitom 75 % požadavků zvládl odbavit voicebot sám bez potřeby propojit zákazníka na živého operátora. Firma uzavřela rok 2024 v zisku s 60% meziročním růstem, a dosáhla tak obratu 77 milionů korun. Kromě zařazení do žebříčku 50 nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě se Vocalls pyšní také mezinárodní certifikací ISO/IEC 27001:2022. Pro tento rok plánuje česká společnost další expanzi na zahraniční trhy a zdokonalení nástrojů Live Translate a Agent Assist, které ještě více zefektivní interakci s volajícími a zrychlí řešení jejich požadavků.

„Rok 2024 byl pro nás mimořádně úspěšný. Povedlo se nám pomoci klientům odbavit více než 22 milionů minut hovorů, to je neuvěřitelné číslo. Při stejné velikosti týmu jsme výrazně navýšili obrat i počet klientů. To potvrzuje, že jsme našli stabilní bod, ve kterém je naše řešení vysoce škálovatelné a kdy je společnost dobře nastavená pro dlouhodobý růst a efektivní rozvoj,“ komentuje Artem Markevich, spoluzakladatel a CEO Vocalls.

Oceněná firma

Technologický úspěch voicebotů Vocalls podtrhlo v uplynulém roce umístění v žebříčku Technology Fast 50 společnosti Deloitte, který oceňuje nejrychleji rostoucí technologické firmy ve střední Evropě. Společnost Vocalls také loni získala mezinárodní certifikaci ISO/IEC 27001:2022. „Usilovně jsme pracovali na tom, abychom certifikaci získali. Pro naše partnery je to záruka, že naše procesy v ochraně dat jsou na špičkové úrovni. Díky tomu se nám otevírají dveře k novým příležitostem a partnerstvím, včetně spolupráce s velkými globálními firmami,“ doplňuje Markevich.

Zkvalitnění služeb a rozšiřování funkcí

V současnosti dotazy svých zákazníků odbavují pomocí voicebotů Vocalls čtyři desítky společností. „Naším cílem je, aby volající nepoznali, že hovoří s robotem. Díky spolupráci s ElevenLabs pracujeme na technologii převodu textu na řeč, která dokáže mluvit tak přirozeně, že zní jako skutečný člověk. To je důležité nejen pro zlepšení uživatelského zážitku, ale i pro vyšší úspěšnost hovorů,“ doplňuje Martin Čermák, spoluzakladatel a CTO Vocalls.

Kromě samotných voicebotů vyvíjí Vocalls také další pokročilé funkce, které klientům umožní pracovat s voiceboty ještě efektivněji. Tým tak v uplynulém roce představil službu Agent Assist, která operátorům pomáhá řešit dotazy volajících, nebo službu Live Translate, která pomáhá překládat hovory v reálném čase. Její pomoc ocení zejména mezinárodní společnosti, které potřebují rychle a přesně reagovat na dotazy zákazníků v různých jazycích. Společnost rovněž pozoruje rostoucí zájem o monitoring hovorů v reálném čase, který umožňuje sledovat a analyzovat probíhající hovory mezi zákazníky a voiceboty.

Nové trhy

V roce 2024 společnost Vocalls úspěšně rozšířila své působení do celé Evropy. Zahraniční působení pro ni i letos zůstane prioritou. Díky spolupráci s mexickou logistickou společností Estafeta Mexicana, která byla nedávno akvírována globálním lídrem v logistice UPS, spouští Vocalls další voiceboty v Latinské Americe s cílem vkročit i do Spojených států amerických. „Vždy jsme expandovali za hranice podle toho, nakolik se nám dané firmy a projekty zdály cool a zajímavé. Naše silná stránka přitom tkví v práci s různými jazyky, a to i těmi složitějšími. Proto má naše technologie v zahraničí, a zejména v Latinské Americe, zatím velký úspěch. Například mexické společnosti jsou typicky i desetkrát větší než české, což nám otevírá prostor pro další růst,“ uzavírá Markevich.

Více o Vocalls

Česká technologická společnost Vocalls je průkopníkem automatizace hlasových služeb. Se svým hlasovým robotem (voicebotem) od roku 2017 zkvalitňuje interakci firem a jejich zákazníků ať už v psané formě, nebo na telefonních zákaznických linkách. Volající nemusí čekat dlouhé minuty na spojení a může svůj požadavek vyřešit okamžitě kdykoli během dne či noci. Technologie pomáhá operátorům automatizovat až 75 % rutinních požadavků zákazníků a několikanásobně zvýšit jejich kapacitu. Asistuje jim například s tvorbou živých překladů ze všech jazyků, klasifikací e-mailů nebo přesnou hlasovou analýzou. S voicebotem Vocalls se mohou zákazníci setkat na linkách společností Alza.cz, ČSOB, Zásilkovna, Europ assistance, Cofidis Group, innogy či Kooperativa ve 27 jazycích napříč osmi zeměmi po celém světě.

Eshopista: Špičky české e-commerce ukáží strategie, jak díky datům úspěšně řídit byznys

Praha, 27. února 2025 — Konference Eshopista je pravidelným networkingovým setkáním předních hráčů tuzemské e-commerce scény. Tentokrát se zaměří na strategie, jak díky datům získat náskok ve vysoce konkurenčním prostředí. Od práce se zákazníky a personalizované komunikace, přes řízení skladů a zásob až po přesné měření viditelnosti značky na trhu – data rozhodují o tom, která firma uspěje a která zůstane pozadu. Konference Eshopista ukáže, jak lze využít data pro chytřejší rozhodování, zvýšení ziskovosti a zlepšení zákaznické zkušenosti. O praktické know-how se podělí Tomáš Golovach (Astratex), Adam Bílek (Knihobot), Štěpán Zechovský (SKU point), Dominik Buršík (Bloomreach), Ivona Ševčíková (Acomware) či Dušan Smoljak (Datapancakes). Více na www.eshopista.cz

„Kvalitní data nejsou jen čísla. Jsou to strategické nástroje, které umožňují dělat byznysová rozhodnutí s předstihem a přesností. V dnešní dynamické e-commerce scéně jsou informace klíčové pro předvídání trendů, identifikaci nových příležitostí a minimalizaci rizik. Konference Eshopista představuje platformu, kde se tyto poznatky mění v konkrétní strategie pro růst a optimalizaci byznysu,“ říká David Vurma, CEO Acomware. Konference proběhne ve čtvrtek 6. března 2025 od 14:00 v pražském Kině Přítomnost.

Praktické know-how z českých firem

V přednášce „Jste slyšet, nebo jen šeptáte?“ představí Dušan Smoljak z business intelligence hubu Datapancakes, jak nově dostupná externí data a algoritmy změnily přístup k měření viditelnosti značky. Vysvětlí, jak pomocí externí datové analýzy zjistit, zda investice do reklamy přinášejí očekávané výsledky, a ukáže, jak správně analyzovat marketing konkurence, čímž zajistí, že značka bude skutečně slyšet a vidět v digitálním prostoru.

Štěpán Zechovský, ex-Deloitte a zakladatel konzultační společnosti SKU Point se ve své přednášce zaměří na problematiku řízení zásob, které musí pracovat pro růst firmy. Vysvětlí, jak mohou drobné chyby v řízení zásob znamenat ztrátu až 11 % ročních tržeb a proč nedostatek zboží vede k odchodu až 69 % zákazníků. Účastníky seznámí se šesti klíčovými principy, díky kterým je možné uvolnit až 20 % cash flow a identifikovat místa, kde utíkají peníze.

Tomáš Golovach, COO společnosti Astratex, se zaměří na efektivní řízení skladu na základě dat. Ukáže, jak číst klíčové signály z denních provozních údajů, optimalizovat plánování expedice a efektivně řídit logistické procesy. Přinese reálné příklady úspěchů i nezdarů a nabídne komplexní pohled na výkon jednotlivých aktivit z perspektivy vedoucího skladu.

Ivona Ševčíková, head of customer retention and experience v Acomware se zaměří na integraci customer data platformy (CDP), která poskytuje ucelený pohled na zákazníka. Ve svém úvodu do panelové diskuze představí postupy, jak efektivně propojit data z různých zdrojů a zlepšit personalizaci komunikace, což vede ke zvýšení zákaznické loajality a optimalizaci marketingových kampaní.

V panelové diskusi vystoupí například Dominik Buršík z Bloomreach a Adam Bílek z Knihobot, kde se mimo jiné zaměří na moderní analytické nástroje a inovativní CRM strategie. Diskutovat budou o tom, jak detailní datová analýza umožňuje přesnou segmentaci zákazníků, zvyšování konverzních poměrů a maximalizaci návratnosti investic. Jejich společné zkušenosti přinášejí komplexní pohled na využití dat k posílení vztahů se zákazníky a strategické optimalizaci byznysových procesů.

Partnery letošního ročníku Eshopisty jsou komunikační agentura Blueglue, e-commerce platforma s morfní architekturou Emorfiq, fintech řešení pro odložené platby Twisto a chytrá automatizace e-shopů Jarabot. Mediálními partnery jsou Marketing & Media, Ecommerce Bridge, EXEC magazín a platforma E-commerce Tools. Akce probíhá za dlouholeté podpory Asociace pro elektronickou komunikace (APEK). Vstupenky i detailní program najdete na www.eshopista.cz.

O společnosti Acomware

Acomware je přední česká full-servisová agentura pro oblast e-commerce a digitální marketing. Na trhu působí přes 20 let a pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Připravuje personalizované kampaně zákazníkům přímo na míru, vytváří obsah, který zaujme, natáčí videospoty, stará se klientům o sociální sítě a zajišťuje nákup mediálního prostoru. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy. Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Je pořadatelem cyklu diskuzí Eshopista. Více na acomware.cz.

Nesnězeno pokořilo milník 1 milionu prodaných balíčků, Češi skrze platformu zachránili už přes tisíc tun potravin

Brno, 27. února 2025: Platforma Nesnězeno, která bojuje proti plýtvání jídlem, dosáhla v Česku na konci února milníku 1 milionu prodaných balíčků. Češi tak skrze aplikaci zachránili již přes tisíc tun potravin, které by jinak skončily v koši. Jde převážně o balíčky jídla z restaurací, kaváren nebo bister ale také obchodů s potravinami.

Milník 1 milionu prodaných balíčků znamená pro platformu mj. také přes 9,3 tisíce tun ušetřených skleníkových plynů. „Ve světě, kde se vyhodí třetina vyprodukovaných potravin, jsem rád, že můžeme takto přispět svou špetkou do mlýna ke zlepšení situace. A myslím, že milion balíčků je už pořádná špetka. Každý kilogram zachráněného jídla vede k tomu, že toto jídlo nemusí skončit v kontejneru za restaurací, kde by ho jednak bylo škoda a také by vytvářelo další zbytečný odpad. Cílíme na další miliony zachráněných balíčků,“ říká Jakub Henni, spoluzakladatel a CEO Nesnězeno.

Typicky se v aplikaci nabízí potraviny, které mají datum spotřeby tentýž den. Nejvíce balíčků se prodává v kategorii smíšených potravin z obchodů, které tvoří zhruba třetinu všech prodaných balíčků, celkem 23 % pak tvoří pokrmy z restaurací. Na pomyslném třetím místě s 20% podílem je pak kategorie pečiva a produktů z pekáren. Mezi nejoblíbenější podniky napříč Českem patří kavárny Starbucks, které jsou v projektu zapojené od jeho začátků, dále obchodní řetězec PENNY, pečivo Minit, hotel Hilton, potraviny Pont nebo pobočky Trdlokafe.

Balíčky z obchodů s potravinami jsou také kategorií, která se napříč českými městy prodává nejlépe, běžně se jich zachrání i 9 z 10 nabízených. Výjimku tvoří například Brno, kde se nejlépe daří zachraňovat sendviče z kaváren.

Nesnězeno si stáhl už každý desátý Čech, platforma funguje již po celé zemi

Komunita Nesnězeno v Česku tvoří 1,1 milionu uživatelů, z toho tři čtvrtiny tvoří ženy. Většinou jde o mladší generace lidí, pro které je motivací ochrana životního prostředí, minimalizace plýtvání jídlem, možnost ušetřit, nebo ochutnat jídlo, jaké by si běžně v restauraci neobjednali. Skrze platformu již zachránili jídlo za 85 000 000 Kč.

Nesnězeno vzniklo v roce 2018 v Brně jako lokální komunitní projekt na sociální síti. Koncept se rychle vyvinul v ambiciózní startup a na konci loňského roku dokončil pokrytí celé České republiky. Balíčky je tak možné zakoupit ve všech krajích a Nesnězeno je v Česku nejsilnější platformou svého typu pro záchranu jídla. „V krajích jsme zatím převážně ve větších městech. Dalším krokem je dostat se postupně i do menších měst a pomoci i tam podnikům a lidem redukovat plýtvání jídlem. Ačkoliv jsme naši platformu rozběhli zejména na restauracích, dnes už máme v nabídce i obchody s potravinami, hotely nebo květinářství,“ dodává spoluzakladatel Jakub Henni.

Za rok 2024 rostl i díky rozšíření do krajů počet prodaných balíčků nejvíce. Dlouhodobě se nejvíce balíčků prodá v hlavním městě (48 % z celkového počtu), kterému ale sekunduje domovský Jihomoravský kraj (25 %). Hned za nimi jsou Plzeňský (6 %) a Moravskoslezský kraj (5 %).

Munch je nejsilnější platformou svého druhu ve střední a východní Evropě (CEE)

V roce 2022 se Nesnězeno spojilo s maďarskou platformou Munch, která kromě Česka a Maďarska působí také na Slovensku a v Rumunsku a ve všech těchto zemích je možné zachraňovat jídlo pomocí jednotné aplikace. Letos v únoru navíc Munch dokončil fúzi s obdobnou rumunskou platformou Bonapp a stal se tak největší platformou pro záchranu jídla ve střední a východní Evropě. Komunita „záchranářů“ jídla má napříč zeměmi, kde působí, přes 3 miliony členů. Ti měli ke konci loňského roku na kontě téměř 3,7 milionu zachráněných balíčků.

Zapojené podniky mohou nabízet balíčky nevyužitého jídla a potravin se slevou minimálně 50 % a otevřít si tak cestu k dodatečnému příjmu. Uživatel si v přehledné aplikaci vybere balíček, zaplatí, a poté si jej vyzvedne přímo v provozovně, kde může jídlo zkonzumovat nebo si ho odnést domů. Kromě nezanedbatelné finanční úspory tak pomáhá bojovat proti plýtvání.

O Nesnězeno a Munch  
Munch byl založen v roce 2020 Botondem Zsoldosem, Bencem Zweckerem, Albertem Wettsteinem a Kirillem Perepelicou, jejichž misí bylo bojovat proti plýtvání potravinami prostřednictvím technologií. Společnou vizí bylo představit udržitelný přístup k potravinářskému průmyslu, který přinese prospěch jak majitelům podniků, tak zákazníkům. Restaurace, pekárny, obchody s potravinami či hotely využívají platformu Munch k prodeji svých nespotřebovaných, vysoce kvalitních potravin za snížené ceny.

V listopadu 2022 se Munch sloučil s českou aplikací Nesnězeno, založenou Jakubem Hennim. Dosud Munch zachránil více než 3 milionu balíčků potravin v České republice, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku. Tyto snahy byly rovněž oceněny množstvím cen: Nesnězeno získalo absolutní vítězství v ekologické soutěži E.ON Energy Globe nebo také Czech Social Awards v kategorii Startup. Munch na druhou stranu získal prestižní ocenění „Udržitelná společnost roku“ a „Cenu za prevenci plýtvání potravinami“ na Maďarské národní zemědělské a potravinářské výstavě.

Mio MiVue M820WD: dvě bezpečnostní kamery na motorku, navíc s radary, GPX exportem a možností timelapse

Disponuje automatickým nouzovým natáčením, natáčením situací během parkování, prohlížením trasy a všech videí v telefonu, rychlejším WIFI přenosem a 5 geolokačními signály včetně GPS

Praha, 26. února 2025 – Značka Mio, přední světový dodavatel bezpečnostních kamer do vozidel, uvedla na trh novou duální kameru pro motorkáře MiVue M820WD. Obsahuje všechny ochranné prvky, které rytíři silnic očekávají. Od uzamykatelného nahrávání v nouzových situacích, přes zrychlený WIFI přenos záznamů do telefonu, pokročilý parkovací dohledový režim až po patentované upozornění na rychlost v měřených úsecích a na radary. Potěší také export trasy v GPX, časosběrné video, IP67 i hlídání napětí baterie motorky.

V jakékoliv situaci ochrání motorkáře

Jaké jsou na motorce nejčastější situace, které musí motorkář řešit? Ty co řešit chce, a ty, co řešit musí. Asi není od věci mít duální záznam zpředu i zezadu, v HDR kvalitě a 60 fps přes den se skvělou kvalitou záznamu díky senzoru Sony STARVIS. Dokonce pro fajnšmekry je tu i možnost časosběrného videa, možnost exportu dat v GPX a synchronizované prohlížení trasy v mobilu i počítači.

Na druhou stranu jsou tu i nebezpečné situace, kdy motorkář ani nestihne zmáčknout tlačítko „emergency recording“, a přesto očekává, že kamery natočí nouzový záznam a bezpečně ho uloží do speciální složky mimo hlavní záznamy. Takové natáčení MiVue M820WD má. Můžete ho aktivovat ručně, nebo se aktivuje automaticky při nehodě. S možností okamžitě sdílet, bez úprav, bez hledání či vystřihování úseku s nehodou. Hned k dispozici.

Jak kamery ochrání motorku během parkování?

Třetí běžnou situací je, že dojde ke střetu nebo poškození motorky během parkování, když řidič není u motorky. Tady duální motokamera M820WD využívá zkušeností uživatelů Mio z celého světa a má integrovaný Parking režim 3 v 1. Můžete si nastavit:

celodenní monitoring tedy detekuje pohyb a nárazy a zaznamená kritické záběry 5 sekund před střetem a 20 sekund po události, a to i opakovaně.

časosběrné natáčení – tento systém nepřetržitě monitoruje a natáčí parkování díky časosběrného záznamu, přičemž každé dvouhodinové období zkomprimuje do osmiminutového souboru.

režim úspory energie – při detekci nárazu se centrální jednotka probudí a natáčí vše od střetu dále po dobu 20 sekund, v případě více nárazů opakovaně.

Motokamera zahájí parking režim automaticky po vypnutí motorky.

Varování před radary a patentovaná funkce Mio Smart Alert

Motokamera MiVue M820WD dokáže řidiče upozornit před blížícím se radarem a úsekovým měřením a je možné si nastavit i vzdálenost, kdy má před radarem varovat. O všem řidiče informuje zvuk (pípnutí), ale i diody na ovládacím tlačítku na řídítkách. Varování na radary je samozřejmě možné i vypnout.

Díky integrovanému GPS modulu zaznamenává MiVue M820WD přesnou rychlost, polohu a čas jízdy. Zařízení využívá nejmodernější GPS čip nové generace, který umožňuje simultánní příjem signálů z pěti globálních satelitních systémů (GPS/GLONASS/GALILEO/BEIDOU/QZSS). Tato technologie zajišťuje rychlejší a přesnější lokalizaci trasy. Současně poskytuje automatickou kalibraci času a polohy, a to i po delším provozu.

Integrovaná WIFI pro prohlížení záznamů a nastavování kamery

Přenos souborů do telefonu je 2x rychlejší než u předchozího modelu (30 sekund trvá cca 120 MB, což je mezi zařízeními velmi dobrá rychlost). V mobilní aplikaci MiVue PRO je možnost i živého zobrazení, např. pro správné seřízení úhlu záběru, ale také lze v aplikaci obě motokamery detailně nastavovat. Od citlivosti G-senzoru, sledování napětí motorky, ovládání parking režimu a řada dalších konfigurací.

Prohlížení záznamů a aktualizace databáze radarů přes aplikaci MiVue PRO je samozřejmostí.

Prémiový senzor STARVIS CMOS od Sony umožňuje dobré záběry i při slabém osvětlení

Prémiová třída senzorů STARVIS se využívá ke zvýšení citlivosti na blízké infračervené světlo. Při natáčení v prostředích téměř beze světla pak má až čtyřikrát jasnější záznam ve srovnání se standardními senzory. Je integrována i technologie STARVIS back-illuminated pixel, kterou společnost Sony vyvinula pro použití v bezpečnostních kamerách.

Představení funkcí motokamery Mio MiVue M820WD:

Představení a ukázku funkcí najdete na odkaz je https://www.youtube.com/watch?v=u30f6J-InPM :

Technické specifikace:

Senzor CMOS s technologií Sony STARVIS pro výjimečný obraz i za špatných světelných podmínek.

Rozlišení přední a zadní kamery: 1920 x 1080@60fps; 1920 x 1080@30fps s HDR; 1920 x 1080@30fps

Ostřejší snímky se záznamem vysokého dynamického rozsahu (HDR).

Integrovaná Wi-Fi (2x rychlejší stahování souborů než předcházející verze motokamer MIO)

Zálohování videa do smartphonu v reálném čase a aktualizace OTA

Režim časosběrného natáčení cesty (TripLapse, zkomprimuje 2hodinovou jízdu do 8minutového videa)

Parkovací režim 3v1 (včetně časosběrného natáčení během parkování)

GPS upozornění na radary & Patentovaná funkce Mio Smart Alert

Sledování polohy GPS v reálném čase

Export trasy v souboru GPX.

Flexibilita natočení objektivu dolů a nahoru až 135° (konkurence má běžně jen 60-70°)

Centrální část se superkondenzátorem je až o 15 % menší, než má konkurence, zabere méně místa.

Formát záznamů SuperMP4 (H.265)

Ukládání souboru každou vteřinu

IP67 voděodolné provedení pro celé zařízení

135° široký zorný úhel

Stylově malá

Zachytí každý detail kritických okamžiků

Uzamykání záznamů jedním kliknutím na ovládacím tlačítku.

LEDkové a zvukové upozornění na různé situace a při ovládání kamery.

Více informací naleznete prosím na www.MIO.com/CZ/ a také na těchto kontaktech:

O společnosti Mio

Společnost Mio Technology vyvíjí a prodává produkty, které svým uživatelům umožňují využít poslední novinky v mobilních službách. Společnost byla založena v květnu 2002 a nyní působí na Tchaj-wanu, v Číně, Evropě, Severní Americe, Austrálii, Japonsku a Jižní Koreji. Mio Technology celosvětově prodává ve více než 60 zemích.

Mio Technology je leaderem na trhu autokamer a GPS navigací v regionu střední a východní Evropy. Vyvíjí produkty na základě každodenních potřeb svých klientů. Jde o bezpečnostní kamery do aut, motokamery, navigace do aut a cyklonavigace a další produkty. Více na www.mio.com/CZ .

NVIDIA GTC 2025: Hlavní trendy v oblasti RTX AI PC​

NVIDIA GTC 2025: RTX AI PC se dostávají do popředí zájmu

AI se vyvíjí závratnou rychlostí a bude také hlavním tématem konference GTC2025 (17.-21.března).

Pravidelný seriál RTX AI Garage, tentokrát přináší tipy na zajímavé přednášky a diskuzní panely, které se věnují lokálnímu využití AI na PC a pracovních stanicích s GPU NVIDIA RTX. Patří mezi ně:

  • Vytváření aplikací využívající AI lokálně – od digitálních lidí po chatboty, vše optimalizované pro počítače a pracovní stanice RTX AI.
  • Malé jazykové modely (SLM) – vyvážení výkonu, přesnosti a efektivity pro AI modely běžící přímo na zařízení.
  • Maximalizace využití možností AI na pracovních stanicích se systémem Windows – jak dosáhnout špičkového výkonu pomocí hardwaru a softwarových optimalizací od společnosti NVIDIA.

To je však jen zlomek možností, jež GTC nabízí. Zájemci se mohou těšit na keynote zakladatele a generálního ředitele společnosti NVIDIA Jensena Huanga, program čítající přes 1 000 položek, více než 300 expozic, technické workshopy i řadu networkingových akcí.

Jak rozjet podnikání v konkurenčním světě? Inspirujte se úspěšnými start-upy z Liberecka

Liberec, 13. 1. 2025 – Neušpinitelné zástěry Apronista, gentlemanská aplikace Loveguard či technologická firma Hardwario – to jsou naprosto odlišné, ale úspěšné start-upy z Liberce, u jejichž počátků stál Liberecký podnikatelský inkubátor. Ten již více než osm let radí začínajícím podnikatelům, jak uspět na stále konkurenčnějším trhu. Jejich příklady mohou být inspirací pro všechny, kdo mají nápad a chuť podnikat, ale bojí se, že nemají zkušenosti či peníze. Není čeho, zní z Lipo.inku. Na co v začátcích nezapomenout a jak se inspirovat u úspěšných, nám prozradil jeho ředitel Philipp Roden.

  1. Vyřešte lidem problém

Ideální je postavit své podnikání na něčem, co má pro ostatní hodnotu. „Mít skvělou technologii nestačí, je potřeba z ní vytvořit produkt nebo službu, která lidem vyřeší nějaký konkrétní problém. Nikdo vám nedá peníze jen za to, že jste objevil technologický div,” říká Philipp Roden z Lipo.inku. „Když někomu ale vyřešíte problém, který ho pálí víc než peníze, které vám za to dá, máte vyhráno.” Produkt má zkrátka hodnotu jen v případě, když nabídne zákazníkům řešení, za které jsou ochotni zaplatit. Když má někdo například zhoršený zrak a chce lépe vidět, může si pořídit brýle. Pokud mu vadí brýle, koupí si čočky. Pokud nechce ani čočky, rád si zaplatí laserovou operaci.

  1. Najděte svou unikátnost

V konkurenčním prostředí je nutné jasně definovat, v čem jste jiní a pro koho je váš produkt určen. Zaměřte se na to, co vás odlišuje od konkurence a kdo je vaše cílová skupina. „Zuzana Válková třeba šila designové zástěry. Tak jsme přemýšleli, čím by se mohla odlišit od ostatních, jaká by mohla být její konkurenční výhoda. A takhle se zrodil nápad na speciální neušpinitelné zástěry s nanoúpravou,“ vzpomíná Roden. Zástěry Apronista si brzy vydobyly renomé a dnes je odebírají mnohé vyhlášené restaurace nejen v ČR.

  1. Správná cenotvorba je klíčová

Nastavení ceny musí zahrnovat nejen materiálové náklady, ale i marketing, obchodní aktivity a vaši vlastní práci. „Mnoho začínajících podnikatelů si spočítá náklady za materiál, nájem, ještě možná za telefon, ale zapomínají na vlastní čas, který podnikání věnují nebo na marketing, který je také hodně důležitý. To vše je potřeba do ceny promítnout, pokud chcete, aby vás podnikání živilo dlouhodobě,” vysvětluje Roden.

  1. Učte se obchodovat

Jste to vy, kdo musí znát svého zákazníka a co ho trápí. Než si budete moct zaplatit obchodníka, budete obchodním ředitelem právě vy. „Musíte pro svůj produkt nebo službu ‚hořet‘,“ usmívá se Philipp Roden z Lipo.inku. „Nejdůležitější je pochopit, jaký problém váš produkt zákazníkovi vyřeší, a umět to jednoduše vysvětlit. Nenuďte zákazníka technickými detaily, ale vypravujte mu o přínosu vašeho produktu pro jeho život. Obchod není o vnucování něčeho někomu, kdo to nechce, ale o naslouchání a přesném zaměření: Vím, že máš tento problém a tento produkt ti ho vyřeší.“

  1. Nebojte se investorů

Na kolik vás přijdou začátky? Kancelářské a provozní náklady, zaměstnanci nebo externisté, materiál a zásoby, vybavení, marketing…? Pro malé podniky mohou být celkové náklady na začátku v rozmezí od pár desítek tisíc do několika milionů korun, v závislosti na velikosti a typu podnikání. V každém případě je dobré mít podnikatelský plán. Dnes již existují profesionální investoři a fondy, které vám s růstem vašeho podnikání pomohou. Ty je potřeba zaujmout a přesvědčit, že váš podnikatelský nápad má potenciál i jim vydělat peníze. „V Lipo.inku máme program, jehož cílem je mimo jiné připravit začínající podnikatele právě na toto jednání s investorem. Během tří měsíců tu získáte znalosti z oblasti obchodu, marketingu, legislativy i financí, a také se naučíte svůj podnikatelský projekt odprezentovat před reálnými investory,“ říká Philipp Roden. Toho například využil i Jakub Forman, který vymyslel speciální aplikaci Loveguard. Díky účasti ve Výkopu se mu podařilo získat potřebné finance na rozjezd.

  1. Nezapomínejte na marketing a brand building

Ani ten nejlepší produkt se sám neprodá. Investujte do marketingu a budování značky, aby se o vás potenciální zákazníci dozvěděli. „Ještě teď se setkávám s názorem ‚dám to na Facebook, ono se to prodá‘, ale takhle to opravdu nefunguje,“ varuje Roden. Marketing je potřeba ušít na míru právě vašemu byznysu, zjistit, kde tráví čas vaše cílovka, a na tyto kanály se zaměřit.

  1. Neomezujte se jen na domácí trh

Pokud máte inovativní produkt, zvažte rozšíření za hranice České republiky. Vstup na mezinárodní trh může urychlit váš růst a zajistit vám silnější pozici. „Pokud máte zajímavý nápad, věřte, že konkurence na to brzy přijde. Každá myšlenka je kopírovatelná. Proto je důležité získat co nejrychleji co nejvíc trhu.” Po celém světě například obchoduje technologická firma Hardwario, která má doteď sídlo v prostorách Lipo.inku. A nejen to, dokonce se svým podnikáním vstoupila úspěšně na burzu.

  1. Nechte si poradit

Zkrátka – nebojte se dojít si pro radu. Právě pro tyto případy tady totiž podnikatelské inkubátory jsou. Najdete je ve většině krajských měst. Ten v Liberci tady: https://lipo.ink/csleto

Lipo.ink – Liberecký podnikatelský inkubátor byl zřízen na konci roku 2017 jako služba obyvatelům Libereckého kraje a je součástí ARR – Agentury regionálního rozvoje, s. r. o. Jeho posláním je podpořit vznik a rozvoj inovativních firem v kraji a podpořit budoucí blahobyt Libereckého kraje. Činí tak přes řadu aktivit – především přes business poradenství na špičkové úrovni. www.lipo.ink

Digitalizace mezi seniory na vzestupu: 74 % z nich vítá nové technologie v každodenním životě

Digitální technologie mohou seniorům pomoci zapojit se do společenského života a snížit osamělost. A jsou na ně připraveni – čtvrtina je ovládá na základní či pokročilé úrovni a 38 % českých seniorů patří mezi digitální nadšence otevřené novým výzvám, ukazuje to průzkum T-Mobile. Přestože seniory společnost často podceňuje, s technologiemi mají bohaté zkušenosti, což platí každým rokem pro jejich stále vyšší podíl. Jen podíl seniorů připojených na internet se za posledních deset let zdvojnásobil. Vyplývá to z analýzy portálu datové žurnalistiky Evropy v datech.

V Evropské unii žije 95 milionů obyvatel starších 65 let a celkem 4 % z nich žijí prakticky o samotě. Podle Eurostatu se bezmála 4 miliony evropských seniorů setkávají s rodinou a přáteli méně než jednou ročně. Osamělost přitom patří mezi zásadní hrozby, které dopadají nejen na duševní, ale i fyzické zdraví. Sociální izolace a osamělost je podle vědců spojována s 29 % nárůstem rizika srdečního onemocnění, o 32 % vyšší pravděpodobností mozkové mrtvice nebo 50% zvýšením rizika demence u starší populace. Senioři starší 65 let patří v tomto ohledu k nejohroženějším skupinám.

Ačkoliv Česko obecně ve srovnání osamělosti dopadá nadprůměrně dobře, z hlediska seniorské populace tomu tak není. Počet českých seniorů žijících přes rok bez kontaktu s rodinou a přáteli v uplynulém roce evropský průměr lehce překonal. Ještě vážnější je pak situace Čechů starších 75 let. Ani jednou ročně se s blízkými nesetkává 6,5 % z nich.

Interaktivní infografiku k seniorům a jejich kontaktu s okolím naleznete na tomto odkazu.

Čeští senioři jsou v digitálním světě stále méně izolovaní

Pozitivní zprávou je, že až 96 % Čechů ve věku mezi 65 a 74 roky se v případě nouze má na koho obrátit. Sami na sebe se nejčastěji musí spolehnout senioři v Itálii, Německu a zejména v Rumunsku, kde se víc než třetina této věkové skupiny nemá na koho obrátit.

Díky moderním technologiím však mají senioři stále větší možnost být blíže ke své rodině a přátelům, což se odráží i na narůstajícím zájmu o rozšiřování znalostí v oblasti technologií. Zvýšený zájem o technologie registrují i v T-Mobile, jak vysvětluje Martin Orgoník, ředitel vnějších vztahů a udržitelnosti. „Svědčí o tom i účast na kurzech našeho projektu Digitální senior, které v loňském roce navštívilo 2 500 seniorů. Jestliže jsme se dříve zaměřovali na základy obsluhy chytrých telefonů, dnes už není výjimečné, že seniory zajímají i pokročilé funkce, jako jsou například vychytávky spojené s umělou inteligencí,“ upozorňuje Orgoník.

Mobil má téměř každý senior, 40 % na něm může surfovat po internetu

Navzdory obecnému přesvědčení se české starší populaci skutečně daří učit novým digitálním zručnostem. „Mobilní telefon vlastní podle dat z loňského roku 97 % českých seniorů, bezmála polovina z nich už dokonce zanevřela na tlačítkové mobily ve prospěch těch dotykových a internetem v mobilu se v této populaci vybavili 2 z 5 Čechů,“ vysvětluje Tomáš Odstrčil, analytik Evropy v datech, a dodává, že až 17 % seniorů je i na sociálních sítích.

„Internet a aktuálně asi nejvíc Facebook seniorům pomáhá při vyhledávání programů,“ upřesňuje Hana Čepová, spoluzakladatelka organizace Právě teď, a dodává: „Dnes už asi neexistuje seniorská, nebo pro-seniorská organizace, která by neměla web nebo právě Facebookovou stránku či skupinu.“

Na to, že by senioři neměli být v přístupu k technologiím ze společnosti vyčleňování, upozorňuje i Martin Orgoník: „Cílem je podpořit jejich orientaci v nabídce a pomoci jim získat potřebné dovednosti. Zásadní je i předávání informací o kyberbezpečnosti formou praktických rad – například jak rozpoznat podvodné e-maily.“

S rostoucí konektivitou roste i počet seniorů využívajících internet. Zatímco před deseti lety jich bylo jen 28 %, dnes je to téměř dvojnásobek. Internet jim slouží hlavně ke komunikaci s rodinou, sledování zpráv, e-mailům a online bankovnictví. „Z klientů, kteří mají mobilní bankovnictví George, tvoří pětinu lidé nad 65 let. Devět z deseti lidí v této věkové kategorii se do něj pravidelně přihlašuje, zadává platby nebo kontroluje historii transakcí,“ potvrzuje Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny. Naopak méně často než zbytek populace senioři nakupují online či hledají informace o cestování. Klíčovou roli v jejich vztahu k technologiím hrají sociální kontakty – motivací bývá hlavně rodina a přátelé.

Interaktivní infografiku k českým seniorům na internetu naleznete na tomto odkazu.

Senioři častěji vlastní stolní počítače než tablety

Zatímco z pohledu využívání telefonů čeští senioři za zbytkem populace nijak nezaostávají, v případě počítačů mají jisté rezervy. Nejmenší zastoupení mají mezi domácnostmi osob starších 65 let tablety, které vlastní jen 9 % z nich, zatímco v průměru dosahují tablety 36 % zastoupení napříč českými domácnostmi. Čtvrtina seniorských domácností pak podle Českého statistického úřadu vlastní stolní počítače a u třetiny seniorů naleznete notebooky.

Interaktivní infografiku k technologiím a internetu v Česku naleznete na tomto odkazu.

Základní digitální dovednosti ovládá pětina českých seniorů

Čeští senioři mají dobré předpoklady pro využívání digitálních technologií – pětina z nich je ovládá na základní úrovni, což mírně převyšuje unijní průměr. Přesto bývají často podceňováni, říká Hana Čepová, která je v této oblasti vzdělává už přes deset let. „Za poslední dekádu se jejich znalosti výrazně zlepšily. Přesto se narodili do světa bez počítačů a internetu, takže zůstávají spíše nadšenými začátečníky. Ale mění se to a je třeba s tím pracovat i třeba v přípravě vzdělávacích programů – hledat nová témata, jako je například AI,“ vysvětluje Čepová.

Pokud se zaměříme na pokročilé uživatele digitálních technologií, spadáme s 5,3 % mezi země, které mají rozhodně co dohánět. Toto srovnání spojuje jedince, kteří dosáhli nadprůměrného výsledku v pěti oblastech vytyčených Eurostatem. Mezi ty patří práce s daty, komunikace a spolupráce, tvorba digitálního obsahu, bezpečnost na internetu a řešení problémů.

Interaktivní infografiku k digitální dovednosti seniorů v Evropě naleznete na tomto odkazu.

Tři čtvrtiny českých seniorů jsou digitálním technologiím otevřené

„Stejně jako u ostatních věkových skupin nelze ani všechny seniory ‚házet do jednoho pytle‘,“ upozorňuje Martin Orgoník z T-Mobile a vysvětluje: „průzkum, který jsme vloni realizovali, nám ukázal, že existují tři skupiny seniorů, pokud jde o jejich využívání technologií. Největší skupinu mezi nimi tvoří ti, kteří jsou technologiím otevřeni, a dalo by se tvrdit, že 38 % českých seniorů spadá mezi takzvané ‚digitální nadšence‘. Celkem 36 % pak představují pragmatici a jen 26 % tvoří lidé, kteří se k technologiím staví odmítavě.“ Všechny tři skupiny pak spojuje obava z toho, že se technologie vyvíjí příliš rychle a relativně často se bojí i toho, že se stanou obětí nějakého podvodu v kyberprostoru.

Zvýšené riziko kybernetických útoků na seniory: Jak se efektivně bránit

Podle Alžběty Dvořákové, tiskové mluvčí Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), představují senioři jednu z nejcitlivějších skupin v oblasti kybernetické bezpečnosti. „Oběťmi jsou však zejména aktivní uživatelé digitálních technologií, kteří pravidelně využívají internetové bankovnictví, sociální sítě a další online služby. V poslední době se stále častěji objevují případy, kdy senioři čelí podvodům na online seznamkách nebo sociálních sítích. Útočníci navazují kontakt, získávají důvěru a následně manipulují oběť k předání finančních prostředků nebo citlivých dat,“ vysvětluje Dvořáková.

Exit mobile version