Češi si díky cashbacku od jeho založení přišli na více než miliardu korun. Jeho adopce prodejci a bankami meziročně roste  

Praha 5.2. 2025 – Využívání slev v rámci služby cashbacku v Česku roste. Potvrzují to data společnosti Dateio, která dokáže zjistit kdy, kde, za co a jaký typ zákazníků kartami platí. Takto obohacená platební data pak využívají banky společně s obchodníky, aby dokázali svým zákazníkům poskytnout cílené a relevantní slevy. Ti čeští takovým způsobem z nákupů dostali zpět celkem 1,3 miliardy korun.

„Card-linked marketing, jehož součástí je právě cashback, umožňuje obchodníkům nabízet slevy přímo v mobilních aplikacích bank, šité na míru individuálním potřebám zákazníků. Naším cílem je umožnit uživatelům výhodnější nákupy u prodejců, kteří je opravdu zajímají, a současně prodejcům pomáhat efektivněji oslovovat relevantní zákazníky,“ vysvětluje Ivan Dovica, spoluzakladatel a co-CEO fintech společnosti Dateio.

Cashback se stal standardním benefitem, který využívají statisíce Čechů. Spolupracují na něm Banky jako UniCredit Bank, Česká spořitelna, nebo Air Bank, které mají dohromady  přes 3 a půl milionu aktivních uživatelů cashbacku. Celkový počet zákazníků využívajících cashback v roce 2024 meziročně narostl v průměru o 6,8 %.

Potraviny na prvním místě

Největší podíl cashbacku připadá na potraviny, kde zákazníci získali zpět 1,02 miliardy korun. Další výraznou kategorií je cestování s cashbackem ve výši 69 milionů korun. Celkem bylo v tuzemsku přes cashbackové systémy společnosti Dateio zpracováno více než 28 milionů transakcí v hodnotě necelých dvou miliard. „Slevy v bankovních aplikacích, tedy v systému card-linked marketingu mohou být jak procentuální, nebo podmíněné minimální útratou u daného obchodníka. U cashbacku sleva funguje tak, že koncový zákazník dostane v určitém množství procent peníze zpět na svůj účet,“ doplňuje Ivan Dovica, spoluzakladatel a co-CEO fintech společnosti Dateio. Do cashbackových a slevových akcí v bankovních aplikacích se v Česku zapojilo doposud celkem 1248 obchodníků, kteří díky card-linked marketingu uskutečnili dohromady 4482 kampaní. Jen díky cashbackovým kampaním od roku 2023 přišli na bezmála 6 miliard korun.

Od jediné kantýny k 18 bankám a 600 obchodníků

Dateio vzniklo v roce 2013 jako odpověď na rostoucí potřebu efektivního využití platebních dat v bankovním a retailovém sektoru. Zakladatelé Ondřej Knot a Ivan Dovica, kteří opustili své konzultantské kariéry, se rozhodli vytvořit technologii propojující banky, obchodníky a jejich zákazníky. Jejich cílem bylo vytvořit platformu, která nejen analyzuje platební data, ale také využívá metadata o čase, místě nebo demografii zákazníka, aby banky lépe pochopily nákupní chování svých klientů. Nejprve s demo aplikací obcházeli banky, aby po roce a půl prezentování řešení došli ke svému prvnímu bankovnímu klientovi. U něj aplikaci pilotovali na jeho zaměstnancích, kteří služby chackbacku zkoušeli nejdříve na lokální kantýně, posléze i v okolních obchodech. Dateio se od té doby výrazně rozrostlo a dnes funguje jako mezinárodní fintech, nabízející slevové akce přímo v bankovních aplikacích. V současnosti spolupracuje kromě třech českých bank také s 15 zahraničními a s více než 600 obchodníky z celého světa.

Dateio je česká fintechová společnost založená v roce 2013. Její jedinečnost tkví ve způsobu, jakým využívá potenciál platebních dat. Pomocí jejich hloubkové analýzy dokáže zjistit, kdy, kde, za co a jaký typ zákazníků kartami platí, a dokáže tak s daty hodnotně pracovat. Dateio vytváří hned dva produkty – Dateio platform a Tapix. Dateio platform propojuje banky, obchodníky a jejich klienty prostřednictvím card-linked marketingu. Celé to funguje tak, že nabídky slev nebo cashbacku jednotlivých obchodníků jsou propojeny přímo s platebními kartami zákazníků. Ti tak získávají slevy při nákupech automaticky, aniž musejí používat fyzické kupony nebo různé aplikace. Nabídky jsou navíc cílené na základě analýzy nákupního chování, což napomáhá spokojenosti zákazníků i obchodníků. Tapix zase reaguje na potřebu bank lépe porozumět platebním datům jejich klientů a poskytuje jim službu obohacování platebních dat. Díky tomu si banky a finanční instituce mohou tato data detailně analyzovat a stavět si na nich vlastní funkce a řešení. Banky mohou díky tomu vytvářet lepší služby zaměřené na individuální potřeby klientů. Sídlo Dateia na pražském Smíchově momentálně obývá kolem stovky zaměstnanců.

RTX AI Garage: GeForce RTX řady 50 jsou navrženy pro využití potenciálu generativní AI na lokálních PC

Tento díl seriálu RTX AI Garage představuje přínos GeForce RTX řady 50 poháněné architekturou Blackwell vytvořeny pro éru generativní umělé inteligence.

Díky až 3 352 AI TOPS, Tensor jádrech páté generace a podpoře přesnosti FP4 umožňují GeForce RTX 5090 a 5080 rychlejší a efektivnější běh pokročilých modelů AI. Nejde však jen o hardware, NVIDIA se snaží AI co nejvíce zpřístupnit také pomocí mikroslužeb NIM a AI Blueprints, předpřipravených nástrojů, které pomáhají vývojářům a nadšencům vytvářet, iterovat a nasazovat AI lokálně.

Architektura Blackwell také přinesla novou technologii DLSS Multi Frame Generation, která zvyšuje FPS tím, že využívá AI ke generování až tří snímků na jeden vykreslovaný.

Mikroslužby NIM a AI Blueprints se objeví již brzy, s počáteční hardwarovou podporou pro GeForce RTX 50 Series, GeForce RTX 4090 a 4080 a profesionální GPU NVIDIA RTX 6000 a 5000. Další GPU budou podporovány v budoucnu.

Tajné online volby: Jak elektronický podpis šetří čas a zajišťuje anonymitu

S rostoucím požadavkem na flexibilitu a úsporu času společnosti stále více vyžadují inovace, třeba jako online volby. Tento trend zrychluje a zjednodušuje tradiční procesy, zároveň však klade vysoké nároky na bezpečnost a anonymitu. Nyní mají společnosti k dispozici volební modul (aplikaci Podpisovna) přinášející efektivní a bezpečné řešení, které splňuje všechny podmínky pro spolehlivé a anonymní hlasování.

Spolehlivé a anonymní volby pro Českou stomatochirurgickou společnost

Příkladem úspěšného využití této technologie je Česká stomatochirurgická společnost (ČSCHS), která nedávno pořádala volby do svých orgánů. Organizace s více než stovkou členů napříč republikou potřebovala zajistit, aby mohli volit všichni oprávnění členové odkudkoliv a kdykoliv, bez nutnosti být na jednom místě. „Podpisovna poskytla bezpečné online řešení s ověřením identity voličů přes Bank iD nebo MojeID,“ uvádí Michal Bočan, zakladatel aplikace Podpisovna.

Organizátoři voleb i hlasující členové si pochvalovali jednoduchost procesu. Pořádání online voleb bylo méně náročné, než kdyby se hlasovalo „klasicky“.

Jak volební modul Podpisovna funguje?

Volební modul Podpisovna zajišťuje kompletní proces hlasování krok za krokem:

  1. Příprava voleb: Organizátoři nahrají seznam členů s volebním právem, seznam kandidátů a definují kolik jich je možné do daných orgánů vybírat. Následně stanoví časové údaje a nastaví kritéria hlasování.
  2. Ověření identity pomocí Bank iD a MojeID: Při zahájení voleb aplikace automaticky rozesílá výzvy k registraci. Voliči se ověří pomocí Bank ID nebo MojeID, čímž se zaručuje, že hlasují pouze osoby s platným volebním právem.
  3. Anonymní hlasování: Po ověření obdrží voliči anonymní hlasovací lístek, který mohou vyplnit online. Mohou si při tom vybrat kandidáty nebo odevzdat prázdný lístek, pokud se rozhodnou nehlasovat.
  4. Automatické sčítání hlasů: Po skončení voleb Podpisovna automaticky sčítá hlasy a výsledky jsou připravené ke stažení.

Zkušenost ČSCHS: Bezpečnost, rychlost a jednoduchost

Pro členy ČSCHS byla online volba příjemným ulehčením a praktickou volbou, zejména díky snadné obsluze aplikace. Všem 83 zúčastněným členům umožnil volební modul Podpisovny volit odkudkoliv a bez jakýchkoliv technických komplikací.

Tajné online volby na míru pro jakoukoliv organizaci

Podpisovna nabízí maximálně flexibilní řešení, které organizacím umožňuje připravit tajné online volby snadno a efektivně. „Modul pro online hlasování splňuje i ty nejpřísnější bezpečnostní standardy, přičemž zajišťuje anonymitu a umožňuje jednoduchou a rychlou správu celého procesu,“ vysvětluje Michal Bočan. Členové přes něj mohou volit kdykoliv a odkudkoliv online, a to z počítače, mobilu nebo tabletu.

Díky možnostem ověření identity Bank iD nebo MojeID je volba členů organizací bezpečná a spolehlivá. Přitom je aplikace přizpůsobená pro uživatele s různou úrovní technických znalostí, aby bylo hlasování dostupné skutečně každému.

Co je Podpisovna?

Podpisovna je ryze česká aplikace (platforma), pomocí které firmy, obce a úřady i jednotlivci od roku 2022 podepisují dokumenty online. Na rozdíl od většiny podpisových aplikací v ČR ověřuje identitu podepisujících osob se 100% jistotou pomocí Bank iD, MojeID a Identity občana. Za Podpisovnou stojí tuzemská firma EzConvey s.r.o. s dlouholetými zkušenostmi v odvětví informačních technologií. Sídlí na pražských Vinohradech, poslední měsíce a roky se usilovně věnuje především vývoji softwaru, který souvisí s online podepisováním dokumentů a online ověřováním totožnosti osob. Více najdete na webu www.podpisovna.cz.

PanzerGlass® představuje příslušenství pro telefony Galaxy S25 v hlavní roli s keramickými skly a kryty PanzerGlass® CARE se zárukou proti žloutnutí

PRAHA, 5. února 2025 Telefony řady Galaxy S25 jdou tento týden do prodeje a dánský výrobce PanzerGlass je již na ně plně připraven se svou nejširší nabídkou ochranného příslušenství. Nejvíce potěší revoluční keramická skla PanzerGlass Ceramic, která jsou pětkrát odolnější než dosud nejodolnější sklo PanzerGlass a jsou nově dostupná i pro telefony Samsung. PanzerGlass pro řadu Galaxy S25 přináší taktéž kryty PanzerGlass CARE, u kterých dává záruku jeden rok proti žloutnutí. Zákazník může vybírat ze spousty zajímavých variant i barev včetně úplné novinky Heat Beat – kryt který nejen ochrání telefon před pády, ale také pomáhá s jeho chlazením a odvodem tepla při větší zátěži. Nabídku příslušenství uzavírá ochrana čoček Hoops, která je taktéž i ve verzi s keramickým sklem. V blízké době se dá navíc očekávat, že celá řada nových PanzerGlass skel a krytů získá jako jediná, či jedna z mála certifikaci Designed for Samsung, tak jak tomu bylo i v minulých letech.

PanzerGlass Ceramic je revoluce mezi ochrannými skly

PanzerGlass Ceramic jsou revoluční tvrzená skla, která jsou 5x odolnější oproti dosud nejlepším PanzerGlass sklům a dokážou odolat pádu ocelové koule o hmotnosti 320 gramů (dříve 64 gramů) z výšky 2,5 metru, aniž by došlo k jejich poškození. Skla jsou vyrobená z certifikované japonské sklo-keramiky z materiálu NANOCERAM™, která je jedním z nejodolnějších materiálů proti rozbití na světě. Díky zapuštěným krystalům, neviditelným pouhým okem, brání šíření mikroprasklin a nabízí tak úroveň pevnosti, kterou jiné běžné sklo na trhu nemůže dosáhnout. Nanokrystalizační technologie navíc zajišťuje i bezkonkurenční průhlednost skla.

Skla taktéž mají speciální povrchovou úpravu, která zamezuje vzniku otisků prstů i stop po mastnotě a nechybí ani antireflexní vrstva sloužící pro zvýšení čitelnosti displeje v ostrém světle a zabraňující odrazům okolí při práci s telefonem.

V nabídce zůstává stále velmi oblíbené a křišťálové čisté Ultra-Wide-Fit sklo, které má taktéž antireflexní úpravu varianta Privacy, kdy obsah obrazovky je viditelný pouze při čelním pohledu a je tak toto sklo ideální jak do MHD, tak pro firemní použití

Všechna PanzerGlass skla pro řadu telefonů Galaxy S25 jsou třikrát tvrzená, plně podporují ultrazvukovou čtečku prstů v displeji a nechybí jim v balení rámeček ze 100 % recyklátu pro snadné nalepení.

PanzerGlass® CARE jsou stylové i maximálně odolné kryty v mnoha variantách

PanzerGlass v minulém roce při příležitosti odhalení telefonů iPhone 16 představil zcela novou značku svých krytů PanzerGlass CARE. Stále zde nalezneme, jak velmi odolné kryty, tak nově i spousty dalších variant včetně líbivých fashion a praktických provedení. Tato značka krytů se nově rozšiřuje i na telefony Samsung.

Specialitou pro řadu Galaxy S25 a úplnou novinkou je kryt CARE Heat Beat. Heat Beat ochranní telefon jak před pády, tak i před nadměrným teplem. Kryt je ultra tenký, je vyroben z recyklovaných materiálů a byl testován na pád z výšky až 3,6 metru.

Speciální textura s příměsí grafenu a děrovaný design zajistí, že i při letních dnech, během spuštěné navigace v autě nebo při hraní náročných her bude telefon lépe odvádět teplo.

CARE Urban Combat jsou taktéž testované pro pády až ze 3,6 metru, přičemž jsou i přesto příjemně tenké. Kryt je vyroben z průhledného recyklovaného plastu, ale lze vybírat z čistě čirého provedení nebo ze 4 barevných provedení QI kroužku.

Zejména slečny a dámy ocení kryt CARE Star Lit. Ten v sobě kloubí módní trendy a opět vysokou odolnost. Oproti Urban Combat se liší primárně tím, že má v sobě drobné třpytky, které dodávají krytu eleganci a nevšednost. Ani zde nechybí podpora QI. Opakem pro pánskou část je tmavý a kouřový kryt CARE Smokey taktéž s QI. V obou krytech je samozřejmostí ochrana před pády až z 3,6 metrů.

Milovníkům barevných krytů se budou zajisté líbit kryty CARE Fearlessly. Ty jsou ve čtyřech celobarevných provedení a jsou zároveň nejtenčí z nabídky. I tak ochranní telefon při pádu až z 2,4 metrů a jsou ve variantě s QI nebo bez QI.

Nejen krytem, ale i praktickým doplňkem je kryt CARE Kikstand. Ochrání telefon při pádu z 3,6 metru, a navíc přidává praktický stojánek z recyklovaného hliníku při zachování bezdrátového dobíjení (QI). Stojánek se perfektně hodí pro postavení telefonu pro videohovory, pracovní schůzky nebo filmy.

Kategorii krytů uzavírají CARE Tango 2v1 Wallet a CARE Wallet Kickstand. První z dvojice je dvojdílný pomocí magnetu odnímatelný kryt, který může sloužit buď jen jako klasický kryt nebo po připnutí druhé časti i jako flipové pouzdro s peněženkou. Druhý zase kombinuje flipové pouzdro s polohovatelným stojánkem. CARE Wallet Kickstand ochrání před pády z 3,6 metrů a CARE Tango 2v1 Wallet z 2,4 metrů. Oba mají QI.

PanzerGlass CARE je aktuálně navíc jediná značka krytů, u které zákazník dostane rok záruku proti žloutnutí.

Ještě odolnější ochrana na čočky fotoaparátů

I tento rok PanzerGlass nabízí kroužky na čočky fotoaparátů – PanzerGlass Hoops. Ty se velmi snadno nalepí díky přítomnému aplikátoru a nemusíte se tak obávat, že si pokročilou techniku nechtěně poškrábete. Hoops jsou taktéž v transparentním provedení, a i ve variantě se sklo-keramikou.

PanzerGlass® SAFE jsou cenově dostupnější, ale stále zajímavá skla

PanzerGlass má již pár let taktéž svou podznačku PanzerGlass SAFE, ve které najdeme cenově dostupnější, ale stále odolné a zajímavé produkty. Pro novinky od Samsungu zde nalezneme například tvrzené sklo Ultra-Wide-Fit, které velmi dobře ochrání obrazovku telefonu za nižší cenovku a nechybí v balení aplikační rámeček.

S respektem k přírodě

Důraz je kladen i na ekologii a balení všech PanzerGlass produktů je tak certifikováno FSC. To znamená, že za každý použitý strom pro výrobu prodejních balení je vysazen strom nový. Prodejním balením to ale nekončí. PanzerGlass dále finančně podporuje z každého svého prodaného produktu organizaci The Perfect World Foundation, která zvyšuje povědomí o problémech planety a podporuje snahy předcházet celosvětové krizi. Organizace se například zabývá stále větším problémem, a to čištěním oceánů od plastového odpadu.

Cena a dostupnost

Nové PanzerGlass příslušenství pro telefony řady Galaxy S25 je již v prodeji na MP.cz, Alza.cz, Smarty.cz, Datart.cz, na prodejnách Space, T-Mobile a u dalších autorizovaných prodejců.

Doporučené prodejní ceny zmíněných produktů v závislosti na jejich provedení:

Ochranná skla PanzerGlass

  • od 1399 CZK – Ceramic – sklo-keramika
  • od 899 CZK – Ultra-Wide-Fit – křišťálově průhledné sklo s antireflexní vrstvou
  • od 899 CZK – Privacy – sklo s privátním filtrem
  • od 649 CZK – Hoops – sklo-keramika na zadní čočky fotoaparátů
  • od 449 CZK – Hoops – kroužky na zadní čočky fotoaparátů

Ochranné kryty PanzerGlass® CARE

Ochranná skla PanzerGlass® SAFE

O společnosti PanzerGlass

Společnost PanzerGlass vznikla v roce 2013 v Dánsku. Od té doby byly po světě otevřeny pobočky v deseti zemích, což napomohlo k dostupnosti ochranných skel PanzerGlass™ napříč šesti kontinenty. PanzerGlass™ se svým širokým portfoliem nabízí ochranu pro různá zařízení, ať už jde o chytré telefony, tablety, notebooky i chytré hodinky.

Komentář: Česko stojí před energetickou výzvou. Tempo zelené transformace budou určovat státní investice

Česká vláda na konci kalendářního roku 2024 schválila nový klimaticko-energetický plán, který určuje směřování zelené politiky i snižování emisí na našem území. Na základě unijní smernice počítá například se zvýšením podílu obnovitelných zdrojů energie na spotřebě ze současných osmnácti na třicet procent nebo s výrazným odklonem od uhlí nejpozději do roku 2033. Jak evropská legislativa promění trh s energiemi či chování spotřebitelů? A je splnění těchto cílů vůbec reálné? I na tyto otázky odpovídá ve svém komentáři Radek Mikulášek, obchodní manažer společnosti Enbra v oblasti energetiky.

Evropské legislativní změny budou mít na tuzemský trh s energiemi zásadní dopad. Pokud dojde k efektivnímu přijetí všech opatření, lze očekávat výraznější podporu obnovitelných zdrojů ze strany státu, a to především formou výše zmíněných investičních pobídek. Státní investice by do roku 2030 měly činit až 2,8 bilionu korun. Pro výrobce a dodavatele technologií, jako jsou fotovoltaické panely, tepelná čerpadla nebo bateriová úložiště, to znamená rostoucí poptávku a nové obchodní příležitosti.

Zájem o zařízení pracující s obnovitelnými zdroji energie v posledních letech skutečně stoupá, což je patrné například na nárůstu instalací fotovoltaických systémů nebo na rostoucí poptávce po energeticky úsporných řešeních v domácnostech i průmyslu. Tento trend je poháněn nejen rostoucími cenami energií a ekologickým uvědoměním spotřebitelů, ale i technickým pokrokem, který zlevňuje tyto technologie a zlepšuje jejich efektivitu.

Inklinace k solární energii se u poměrně slušné části trhu dá pozorovat už v současnosti. Aktuální evropská data institutu Ember hovoří o tom, že podíl solárů na výrobě elektřiny v Evropské unii byl loni jedenáctiprocentní. Tedy poprvé vyšší než podíl uhelných elektráren, které vyprodukovaly pouze necelou desetinu celkového energetického mixu. V roce 2024 mimo jiné klesl taky celkový podíl energie z fosilních zdrojů. Naopak rozšiřování těch obnovitelných přispělo k tomu, že dosáhly téměř na polovinu celkově vyrobené energie a zároveň nejvyšší podíl v energetické historii, konkrétně 47 procent.

Vyšší investice budou mít silný vliv na chování spotřebitelů

Svoji úlohu sehrály také některé legislativní změny, jednou z těch nejzásadnějších jsou nové podmínky pro žadatele v programu Nová zelená úsporám, který byly přijaty poměrně nedávno. Díky nim mohou lidé získat značnou část finančních prostředků předem. Jde o výraznou motivaci pro domácnosti, které by měly být hlavním aktérem energetické transformace. Tímto krokem si na dotace může sáhnout i střední třída, která na poli dotačního programů dosud nebyla příliš aktivní.

Nové unijní cíle budou mít zásadní vliv na české i slovenské spotřebitele a pravděpodobně ovlivní jejich chování, a to zejména v oblasti investic do energeticky úsporných zařízení. Větší podíl obnovitelných zdrojů na trhu povede k větší dostupnosti těchto technologií a jejich dalšímu zlevnění, což může spotřebitele motivovat k jejich pořízení.

Navíc lze očekávat, že nové cíle podpoří větší osvětu a vzdělávání o možnostech obnovitelných zdrojů, což pomůže zbořit předsudky a bariéry, které někteří spotřebitelé vůči těmto technologiím dosud mají. Na Slovensku a v Česku lze navíc očekávat rostoucí popularitu lokálních zdrojů energie a komunitních projektů, které mohou hrát klíčovou roli při naplňování těchto environmentálních závazků.

Splnění cíle? Záležet bude na efektivním fungování státu

Naplnění všech klimatických závazků do roku 2030 bude pro Česko i Slovensko výzvou, ale není to nereálné. V obou zemích je ovšem potřeba výrazně urychlit legislativní procesy, zjednodušit administrativu a podpořit investice do rozvoje infrastruktury, zejména v oblasti obnovitelných zdrojů.

Česko má velký potenciál ve fotovoltaice a geotermální energii, zatímco Slovensko může těžit z rozvoje vodních elektráren a biomasy. Klíčem bude také efektivní využití evropských dotačních programů, například z Fondu obnovy. Pokud se podaří odstranit administrativní překážky a zajistit potřebné financování, mohou obě země splnit stanovený cíl. Kromě toho budou zásadní i investice do výzkumu a vývoje nových technologií, vzdělávání spotřebitelů a podpora decentralizované energetiky, která umožní lépe využít lokální zdroje.

Autor komentáře: Radek Mikulášek, obchodní manažer společnosti Enbra v oblasti energetiky (fotografie k dispozici zde)

O společnosti ENBRA

Firma ENBRA byla založena roku 1991 a od svých počátků až do dnešní doby se profiluje jako klíčový hráč v oblasti technického zařízení budov. Obchodní a zakázkové aktivity společnosti zahrnují mimo jiné také oblast měření spotřeby vody a tepla, indikace dodaného tepla v bytech, rozúčtování nákladů na vytápění, dodávky bojlerů, kotlů, tepelných čerpadel, energetické audity budov a mnoho dalšího. Společnost ENBRA provozuje rovněž nejrozsáhlejší síť špičkově vybavených autorizovaných metrologických středisek v ČR a SR.

Mezinárodní expanze na pevných datových základech. CANS zavede systémy SAP pro rychlý růst společnosti

Praha, 5. února 2024 – Uřídit dynamický růst v Česku i za jeho hranicemi – to si slibuje CANS od implementace nových systémů SAP. Pro tuzemský startup se jedná o nejkomplexnější projekt s cílem zefektivnit vlastní fungování. Řešení pokryje klíčové procesy ve firmě a poskytne legislativní i jazykové lokalizace pro expanzi do Velké Británie a na další zahraniční trhy.

„Minulý rok byl pro CANS velmi úspěšný a v růstu chceme pokračovat. Abyste uspěli v tak konkurenčním odvětví, jako je to naše, musíte myslet ve velkém, a proto chceme letos rozšířit naše aktivity na největší světové trhy. S tím musíte mít pořádek v datech a takovou platformu, kterou můžete škálovat a rozšiřovat podle potřeb byznysu,“ říká Dominic Rice, CEO a spoluzakladatel CANS.

Systémy od největší technologické společnosti v Evropě pomohou se sjednocováním procesů, jejich automatizací a řízením rostoucí komplexity. České značce alpské jemně perlivé vody s kapkou opravdového ovoce také nabídnou základ pro skupinovou konsolidaci a ověřené postupy ke zjednodušení finančních výkazů nebo zavedení nových prodejních kanálů a produktů.

„Firmy, které velmi rychle rostou, brzy stojí před strategickým rozhodnutím změny interních systémů. Dodržování různých legislativ a regulací, zvyšující se složitost procesů nebo řízení většího týmu – to všechno musíte zohlednit s výhledem na několik let dopředu,“ upozorňuje Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR. „Rozpoznat tento moment je velice obtížné a managementu CANS se to podařilo ve správný čas.“

Implementace SAP S/4HANA Public Cloud proběhne během letošního roku. Do budoucna CANS uvažuje o rozšíření cloudových řešení i do oblasti logistiky, řízení vztahů se zákazníky nebo personalistiky.

O CANS:

Na začátku téhle značky nebyl nápad založit firmu, ale vytvořit alternativu ke sladkým nápojům, kterou sami chceme pít a na kterou se budeme pokaždé bez výčitek těšit. S ničím jsme nebyli spokojeni, a tak jsme si prostě řekli: „Let’s rethink drink.“ Stačí jen čistá voda z Alp, pár kapek reálného ovoce, přírodní aroma a trochu bublinek. To vše zabaleno v už jednou recyklované a zase recyklovatelné plechovce. Pomozte nám snížit globální spotřebu cukru a inspirujte ostatní.

I AM NOT SWEET.

www.cans.com

O společnosti SAP

SAP je světovým lídrem v oblasti podnikových aplikací a umělé inteligence pro byznys a nachází se na pomezí technologií a podnikání. Více než padesát let se organizace spoléhají na SAP, aby jim pomohl dosahovat výjimečných výsledků prostřednictvím integrace klíčových podnikových procesů zahrnující finance, nákup, lidské zdroje, řízení dodavatelských řetězců nebo vztahy se zákazníky. Další informace naleznete na www.sap.com.

Testeři – povolání, které AI neohrozí. Rozbíjí softwary a průměrně berou přes 60 tisíc

PRAHA, 5. ÚNORA 2025 – V Česku se informačními technologiemi živí přes 300 tisíc lidí. Mezi nimi jsou i tisíce testerů. Jejich hlavním úkolem je zpochybnit úroveň a kvalitu práce jiných – najít chybu v softwaru dřív, než jej firma spustí, a minimalizovat potencionální škody. Společnostem tak dokáží ušetřit statisíce.

Tester softwaru není v Česku úplně novou pozicí, v souvislosti s automatizací a robotizací na ni ale firmy kladou stále vyšší požadavky a z testerů se stávají inženýři kvality. „Hlavním úkolem je zajistit kvalitu a správné fungování testovaného softwaru. Tester hraje klíčovou roli v zajištění, že software je spolehlivý, funkční a připravený k použití koncovými uživateli, je proto nedílnou součástí každého IT týmu. Kvalita softwaru čím dál víc ovlivňuje úspěch produktu. Proto roste poptávka po testování a jiných přístupech ke kvalitě softwaru. Zejména během loňského roku firmy zvyšovaly své nároky, aktuálně upřednostňují zkušené odborníky zejména se znalostí automatizace. S nástupem umělé inteligence se firmy snaží zefektivňovat a automatizovat ještě rychleji. Poptávka po kvalifikovaných testerech aktuálně stále převyšuje nabídku, což řadí tuto profesi mezi nedostatkovou,“ sdělila Lucie Paulíčková, Deputy CEO společnosti Tesena.

Podle odhadů by robotizace mohla v Česku ohrozit až 400 tisíc pracovních míst. Studie McKinsey odhaduje, že do roku 2030 může být automatizováno až 30 procent všech pracovních úkolů. Zavádění robotizace tak může vést k zániku některých oborů nebo jejich výrazné transformaci. Testeři ale v ohrožení nejsou, pokud udrží krok s rychle se měnícími technologiemi. „Přestože umělá inteligence (AI) a automatizace přebírají některé úkoly, lidští testeři zůstávají pro komplexní testovací scénáře a kreativní přístupy k testování nenahraditelní. Jejich význam v softwarovém vývoji neklesá. Naopak, s rostoucí komplexitou softwarových systémů a důrazem na kvalitu se stávají ještě důležitějšími. Testeři, kteří se přizpůsobí novým technologiím a rozšíří své dovednosti, budou mít v budoucnu velmi dobré kariérní vyhlídky. Automatizace a robotizace sice mění povahu práce testerů, zároveň však vytváří nové příležitosti a zvyšují poptávku po kvalifikovaných odbornících v této oblasti,“ řekla Sandra Klašková, test manažerka společnosti Tesena.

„Ajťáci“, mezi které se testeři řadí, patří k nejlépe placeným pozicím. Měsíční výdělky výrazně převyšují průměr, který je pro letošní rok 46 557 korun. „V roce 2024 se průměrná mzda testera pohybovala okolo 62 tisíc korun. Mzdové rozpětí je u této pozice ale poměrně široké a liší se v závislosti na zkušenostech, kvalifikaci a samozřejmě vykonávané pozici. Ti nejlépe placení testeři si mohou měsíčně vydělat až sto tisíc,“ dodala Sandra Klašková.

Profese testera láká nebývale mnoho žen. Podle loňského průzkumu společnosti smitio, kariérní platformy pro IT komunitu, se zastoupení žen v IT v České republice pohybuje mezi 10 až 15 procenty. Tato čísla jsou oproti ostatním západním zemím výrazně nižší, ale postupně rostou. Oblast testingu se liší, počet žen a mužů pracujících v tomto oboru je vyvážený. „Dříve byl IT sektor spíše dominantou mužů, to už dnes neplatí. Díky různým rekvalifikačním kurzům proniká do informačních technologií čím dál více žen. Mnohé z nich volí právě roli testerky, poměr žen a mužů v testingu je tak v dnešní době poměrně vyrovnaný. Firmy nabízejí flexibilní formy spolupráce od hlavních pracovních poměrů po dohody, aby přilákaly talenty. Co se týče místa výkonu práce, převažuje hybridní model, který kombinuje práci z domova a z kanceláře. Mnoho firem nabízí možnost částečného home office, typicky v poměru tři dny v kanceláři a dva dny z domova. Právě flexibilita a možnost částečně pracovat z domova je pro ženy a obecně mladou generaci velkou motivací,“ popsala Lucie Paulíčková, která zároveň doplnila, že v jejich firmě je počet mužů a žen vyvážený dlouhodobě.

Pokud se firmy rozhodnou využít služeb testera, potřebují ho zpravidla hned, důležité ale je nesáhnout vedle, nezkušený tester totiž může napáchat víc škody než užitku. Technické znalosti často nestačí. „Obecně poptávanými vlastnostmi jsou například analytické myšlení, smysl pro detail, zvídavost, týmovost či dobré komunikační dovednosti. Tester musí mít kromě technických znalostí také vysokou úroveň měkkých dovedností a lidsky zapadnout do týmu. On je totiž ten, kdo zpochybňuje kvalitu práce ostatních, vytvořit si tak dobré vztahy v týmu je nezbytné,“ upozornila Lucie Paulíčková.

Doby, kdy firmy jako testery najímaly i nezkušené zájemce takzvaně z ulice, už jsou pryč. Zaučovat nováčky „za provozu“ je pro firmy neefektivní a drahé. „Dnes už existují komplexní rekvalifikační kurzy, které i juniory dobře připraví na technickou práci testera. Ideální ovšem je sáhnout po zkušeném odborníkovi, díky včasnému a odbornému testování mohou být úspory značné, u velkých firem mohou dosahovat stovek tisíc. Najmout na hlavní pracovní poměr zkušeného testera ale není levná záležitost a pro firmy, které potřebují výpomoc například jen na omezenou dobu projektu, to nemusí být vůbec výhodné. Takovým firmám se vyplatí si testera ‚pronajmout‘ od specializované firmy anebo si zakoupit testovací balíček, což je služba, kde si nenajímáte konkrétní osobu, ale komplexní otestování vašeho produktu,“ uzavřela Sandra Klašková.

CO DĚLÁ SOFTWAROVÝ TESTER

  1. Ověřování funkčnosti: Tester kontroluje, zda software funguje podle specifikací a splňuje požadavky zákazníka či uživatele.
  2. Hledání chyb: Systematicky prochází různé části softwaru a snaží se odhalit případné chyby, bugy nebo nedostatky.
  3. Testování uživatelské zkušenosti: Vžívá se do role koncového uživatele a hodnotí, zda je software uživatelsky přívětivý a intuitivní.
  4. Analýza a reportování: Nalezené chyby analyzuje, dokumentuje a reportuje vývojovému týmu k opravě.
  5. Prevence: Snaží se identifikovat potenciální problémy již v raných fázích vývoje, aby se předešlo nákladným opravám v pozdějších stádiích.
  6. Ověřování oprav: Kontroluje, zda byly nahlášené chyby skutečně opraveny a zda opravy nezpůsobily nové problémy.
  7. Zlepšování kvality: Poskytuje zpětnou vazbu, která pomáhá zlepšovat celkovou kvalitu softwaru a vývojového procesu.

TESENA, tesena.com

Společnost Tesena | Smart Testing byla založena v roce 2013 s mírně ambiciózním, ale velmi vážně zamýšleným cílem změnit svět testování softwaru. Zaměřuje se na testování a quality engineering pro firmy, které si nemohou dovolit chyby. Čím dřív je odhalí, tím víc firmy ušetří. Pokud zapojíte Tesenu už od začátku projektu, náklady vzniklé kvůli chybám snížíte až 30x, o úspoře času nemluvě. Expertní vzdělávání v testingu a quality engineeringu nabízí společnost formou školení na míru ve firmách, na kurzech i specializovaných meet-upech a na unikátní české testingové konferenci. Tesena nabízí profesionální testování softwaru, Quality Engineering služby a testingové kurzy, včetně certifikovaných kurzů ISTQB pro zlepšení dovedností testerů.

 

T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom spojili síly s agenturou Triad v oblasti employer brandingu

Společnosti T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom si pro spolupráci na budování a řízení employer brand komunikace vybraly agenturu Triad Prague. Společně pracují na strategických aktivitách, které dlouhodobě podpoří jejich pozici zaměstnavatele na českém i slovenském trhu.

Lidskost a rozmanitost v rámci pracovního prostředí a možnost růstu zaměstnanců jsou pro T-Mobile a Slovak Telekom napříč trhy zásadní. Již druhým rokem tyto hodnoty firma ukazuje v Česku a na Slovensku prostřednictvím autentických výpovědí zaměstnanců v kampaních #JsmeSamiSebou, které jsou založeny na lidské a technologické rozmanitosti.

„I když nás veřejnost občas ještě vnímá jako telekomunikačního operátora, v jádru jsme technologická firma, která staví na inovacích a samozřejmě a v první řadě na lidech. Budování moderního a bezpečného pracovního prostředí, kde můžeme být #SamiSebou, je pro nás klíčové,“ uvádí Jitka Adámková, CHRO a Executive Board Member T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom, a zároveň zdůrazňuje: „Jsme si dobře vědomi hodnot naší značky a všeho, co mezi lidmi reprezentuje. V rámci této zodpovědnosti máme ale také dostatek odvahy dělat komunikaci tak, aby byla nejen zajímavá, ale aby bavila.“

Agentura Triad Prague se řadí mezi nezávislé agentury v oblasti kreativity a strategické komunikace a má dlouholeté zkušenosti, včetně například práce pro společnost IKEA. Ve výběrovém řízení zaujal Triad, vedle schopnosti pokrýt potřeby obou trhů – českého i slovenského, svým škálovatelným konceptem, který cílí na relevantní publikum a také svou schopností přinášet inovativní a dlouhodobě udržitelná řešení.

Nejedná se jen o standardní správu kanálů pro employer branding na sociálních sítích, ale výrazný a inovativní přístup ke značce zaměstnavatele. „Vnímáme, že v oblasti employer brandingu se často opakují podobná řešení. Naší ambicí bylo přijít s konceptem, který se vymyká běžným standardům, je výrazný, a zároveň autentický,“ vysvětluje Petra Jankovičová, CEO agentury Triad Prague.

Změny ve vedení Vodafonu: Spotřebitelský segment řídí Doğu Kir, oblast práva a bezpečnosti přejde pod Vladimíru Chlandovou

Vodafone oznamuje změny ve vedení společnosti. Na pozici viceprezidenta pro spotřebitelský segment nastoupil 1. února Doğu Kir, který nahradil dosavadní viceprezidentku Zohar Weitz. Ta přechází na stejnou pozici do Vodafonu Řecko. Viceprezidentkou pro právní záležitosti, řízení rizik a korporátní bezpečnost se od 1. dubna stane Vladimíra Chlandová.

Generální ředitelka českého Vodafonu Violeta Luca do svého týmu nejvyššího vedení společnosti vybrala dvě nové posily. „Jsem přesvědčena, že odborné zkušenosti a leadership Doğu a Vladimíry přispějí k naplňování našich strategických priorit, posílí naši pozici na trhu a zajistí, že budeme i nadále přinášet inovativní zážitky pro všechny naše zákazníky,“ uvedla.

Doğu Kir: Nový viceprezident pro spotřebitelský segment

Na pozici viceprezidenta pro spotřebitelský segment nastoupil 1. února Doğu Kir, který ve Vodafone Group pracuje už 14 let. Svou kariéru zahájil ve Vodafonu Turecko, kde působil na různých pozicích v oblasti cenotvorby, produktového managementu a strategie až do června 2021. Poté se stal ředitelem spotřebitelského segmentu ve Vodafonu Albánie, kde pod jeho vedením výrazně vzrostl tržní podíl Vodafonu, zájem o značku i maloobchodní tržby.

Ve své nové roli v České republice bude zodpovědný za prodej služeb koncovým zákazníkům. Povede marketingový tým, který připravuje reklamní kampaně, a týmy zajišťující digitální kanály, weby a službu Vodafone TV.

Mám radost, že se mohu připojit k týmu českého Vodafonu, který mě oslovil svou otevřeností a energií. Těším se na to, že budu moci přispět k dalšímu růstu společnosti a spokojenosti zákazníků,“ říká Doğu Kir.

Vladimíra Chlandová: Nová viceprezidentka pro právo a bezpečnost

Na místo nové viceprezidentky pro právní záležitosti, řízení rizik a korporátní bezpečnost nastoupí 1. dubna Vladimíra Chlandová. Přináší bohaté zkušenosti a hlubokou odbornost z oblasti práva, regulace a compliance. Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze a během své kariéry působila na klíčových pozicích ve společnostech T- Mobile Czech Republic, Slovak Telekom, UPC Czech Republic a Trelleborg Group. Aktivně se angažovala i v různých oborových asociacích, mimo jiné jako předsedkyně představenstva České asociace elektronických komunikací a členka expertního panelu Českého telekomunikačního úřadu.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě a Africe. Poskytujeme mobilní a pevné služby více než 300 milionům zákazníků v 15 zemích a v dalších téměř 50 zemích spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. Máme jednu z největších platforem internetu věcí na světě. V Africe obsluhují naše finanční technologické nástroje 80 milionů zákazníků v sedmi zemích – spravují tak více transakcí než kterýkoli jiný poskytovatel.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Vodafone má v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR, a to podle měření nezávislé německé společnosti umlaut.

Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz.

Paměťová karta s jádrem z nerezové oceli do extrémních podmínek

Společnost Lexar rozšiřuje svou řadu Armor, která je známá svou spolehlivostí a odolností, o paměťovou kartu Lexar Armor Gold SDXC UHS-II s jádrem z nerezové oceli, které zvyšuje její pevnost a odolnost.

Nová karta je určena pro profesionální fotografy, kameramany a tvůrce obsahu, kteří potřebují odolnost a vysokorychlostní výkon. Je vyrobena tak, aby odolávala náročným podmínkám, a poskytuje spolehlivost bez omezení rychlosti.

Díky jádru z nerezové oceli je karta odolná proti tlaku až 370 newtonů, takže je 37krát pevnější než standardní paměťové karty. Tato zvýšená pevnost poskytuje ochranu proti ohýbání, nárazům a extrémním teplotám. Její stupeň krytí IP68 zajišťuje odolnost proti vodě, prachu a pádům z výšky až pěti metrů, což z ní činí spolehlivou volbu pro tvůrce pracující v náročných podmínkách.

Karta Armor Gold SDXC UHS-II s rychlostí zápisu až 205 MB/s a rychlostí čtení až 280 MB/s umožňuje profesionálům pořizovat videa ve vysokém rozlišení 6K a 4K bez výpadků nebo zpoždění snímků. Je klasifikována rychlostním stupněm V60 a zajišťuje plynulé a spolehlivé nahrávání pro sport, komerční projekty a dokumentární filmy.

Karta je navržena s ohledem na odolnost a má robustní provedení bez drážek, které odstraňuje křehké součásti, jako je přepínač ochrany proti zápisu, čímž se snižuje riziko poškození. Robustní ocelová konstrukce také pomáhá odvádět teplo a zabraňuje přehřívání. Laserem gravírované značky nahrazují tradiční štítky a zajišťují, že klíčové informace zůstanou viditelné i při intenzivním používání.

Karta je k dispozici ve velikostech až 1 TB.

Ceny a dostupnost

Tyto nové paměťové karty jsou již skladem a dostupné k expedici.

Doporučená prodejní cena:

130963  LEXAR SDXC ARMOR GOLD UHS-II U3, STAINLESS STEEL, IP68 R280/W210 (V60) 128GB – 3.690,- Kč / 146 €

130964  LEXAR SDXC ARMOR GOLD UHS-II U3, STAINLESS STEEL, IP68 R280/W210 (V60) 256GB – 6.090,- Kč / 243 €

Klíčové specifikace

  • Jádro z nerezové oceli
  • 37krát pevnější než standardní paměťové karty
  • Hodnocení V60, skvělé pro sekvenční fotografování nebo 6K videa
  • Vyrobeno tak, aby odolalo náročným podmínkám, stupeň krytí IP68
Exit mobile version