3D tisk netvoří jen z plastu, nové tiskárny zpracují i sklo nebo ocel

Trojrozměrný tisk od svých počátků spoléhal zejména na plastové materiály, které jeho použití v některých oblastech limitovaly. Díky vývoji však 3D tisk nově umí pracovat například i s různými kovy, keramikou, sklem či biologickými materiály. Podle odborníků způsobí příští revoluci ve výrobě právě tisk z kovů.

3D tiskárny dlouhodobě pracovaly především s termoplasty, tedy plasty, které se po zahřátí stanou tvárnými a po ochlazení tuhnou v požadovaném tvaru. Díky snahám o co nejširší využití této technologie už nyní existují i možnosti tisku z keramiky, vosku či papíru.

V medicíně se dokonce prosazují takzvané biomateriály, které mohou obsahovat živé buňky, s jejichž pomocí lze vytisknout tkáň a orgány vhodné pro výzkum. Populární jsou také různé druhy pryskyřic s vysokou tvrdostí či naopak s vlastnostmi připomínajícími gumu.

Přichází rozmach 3D tisku z kovů

„Co se týká masové výroby, budou v ní hlavní roli stále hrát plasty, které již dnes splňují mnohá kritéria zatížení nebo hořlavosti. Velkým skokem určitě projde tisk kovů, který v blízké budoucnosti začne vytlačovat naše tradiční odvětví obrábění,“ předpovídá Jakub Olbert, ředitel společnosti Bert solutions, která využívá 3D tisk pro výrobu dekorací a výzdoby pro interiéry i exteriéry.

Právě 3D tisk z kovů, ať už z oceli, slitin titanu, hliníku, nebo jiných, v posledních letech zažívá rozmach. Kovové materiály slibují mnohem širší a sofistikovanější využití 3D tisku ve výrobě v těch oblastech, kde vlastnosti plastů nestačily.

Odborníci se shodují, že vývoj materiálů bude pro odvětví 3D tisku v blízké budoucnosti klíčový. „Zatímco hardware zůstává důležitý, stále větší důraz je kladen na software a materiály, což rozšíří možnosti výrobců,“ říká Rich Garrity z americko-izraelské firmy Stratasys, která vyrábí 3D tiskárny.[1]

Cena a rychlost mluví pro 3D tisk

Pro 3D tisk kovových komponentů se využívají technologie jako selektivní laserové tavení (SLM) a elektronové paprskové tavení (EBM), které umožňují tavení kovových prášků do požadovaných tvarů.[2] Vědci už nicméně představili i tisk z tekutého kovu.

„Přidanou hodnotou 3D tisku z kovů oproti obrábění je samozřejmě absence odpadu. Dalším benefitem je variabilita každého jednotlivého výtisku. Na převodovky do škodovky to ještě není, ale mnoho tištěných dílů dnes funguje v kusových sériích různých mechanických výrobků,“ vysvětluje Jakub Olbert.

Právě výrobky vytištěné z kovů v menších sériích se ukazují i jako velmi ekonomicky výhodné. „Hlavními výhodami jsou cena a rychlost. Tento souboj technologií zatím 3D tisk nemůže vyhrát na poli velkosériové produkce, ale v malých počtech a originálních kusech je jednoznačně na koni. Srovnáme-li náklady například pro výrobu lodního šroubu nebo náhradního dílu do již nevyráběných výrobků, dostáváme se na desetinové částky a třetinový čas,“ poukazuje na výhody 3D tisku Olbert.

O trojrozměrný tisk se proto začala zajímat i odvětví, která dlouhodobě spoléhala na tradiční postupy výroby, včetně těžkého průmyslu. „Tomuto vývoji hodně nahrává to, že jsou konečně k dispozici normy a předpisy, které podnikům umožňují se na tuto technologii spolehnout. Dokud normy neexistovaly, neměly velké průmyslové podniky k 3D tisku jako nástroji velkoobjemové výroby důvěru,“ říká Jan Homola, pořadatel konference Fórum aditivní výroby.

Nové materiály vznikají i v Česku

Kovy ale nejsou jediné, 3D tisk si nachází místo i ve sklářském průmyslu.[3] Především se užívá jako vhodná pomůcka pro výrobu modelů z plastu či pryskyřice, podle nichž poté skláři vyrobí konečný výrobek. A přestože je přímý tisk skla technologicky složitější, už existují materiály a postupy, jak ho v praxi provést.

Nejběžnějším způsobem je řízené vytékání skleněné taveniny vrstvu po vrstvě do požadovaného tvaru. Tato technika však má svá omezení, proto vědci neustále pracují na nových technologiích a materiálech. Jeden takový například vyvinuli výzkumníci z Fakulty strojní Technické univerzity v Liberci. Jejich sklokeramický materiál s označením PGP je za studena podobný plastelíně a lze ho použít na výrobu nosičů nanočástic ve filtračních zařízeních, designových stěnách interiérů, jež propouští jemné světlo a tlumí hluk, nebo třeba na výrobu parfémovaných šperků.[4]

Inteligentní materiály či 3D tisk domů čeká ještě dlouhá cesta

Zároveň již probíhají experimenty s takzvanými inteligentními materiály. Ty by měly reagovat na vnější podněty a mít jednu nebo více specifických vlastností. Objekty z nich vyrobené by po vystavení určité vnější síle či podmínkám, jako je tlak, světlo či teplo, mohly měnit tvar nebo své vlastnosti.

Když je na takový předmět aplikován podnět, může se transformovat do zcela nového tvaru. Příkladem může být polymer s tvarovou pamětí umožňující elastickou deformaci v reakci na vliv prostředí.[5]

Hovoří se rovněž o revoluci, kterou může 3D tisk spustit ve stavebnictví. Přestože v zahraničí již stojí domy postavené prostřednictvím speciálních 3D tiskáren využívajících beton, v Česku jde spíše o experimenty.

„Určitě to má budoucnost, ale tisk domů v České republice má před sebou ještě hodně dlouhou cestu. Ale 3D tisk nějakých elementů, konstrukcí, tak tam je potenciál v brzké době docela vysoký,“ uvedl v rozhovoru pro Český rozhlas David Bečkovský z Ústavu pozemního stavitelství Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně.

  1. https://3dprintingindustry.com/news/3d-printing-trends-for-2024-industry-expert-analysis-on-what-to-watch-this-year-228030/
  2. https://www.3d-tisk.cz/kolik-stoji-3d-tisk-z-kovu/
  3. https://www.ekontech.cz/clanek/svycarsti-odbornici-vyvinuli-novou-technologii-3d-tisku-skla#:~:text=Nov%C3%A1%20metoda%203D%20tisku%20skla,vzniklo%20%C4%8Dir%C3%A9%20a%20tvrd%C3%A9%20sklo.
  4. https://www.technickytydenik.cz/rubriky/veda-vyzkum-inovace/hlas-z-liberce-3d-tisk-skla-ma-velky-potencial-ovsem-nesmi-nam-ujet-vlak_58239.html
  5. https://www.sculpteo.com/en/3d-learning-hub/best-articles-about-3d-printing/smart-materials/#:~:text=Definition%20of%20smart%20materials,%2C%20chemical%2C%20light%20or%20heat.

 

OPPO Reno12 Pro získalo ocenění EISA AI SMARTPHONE 2024-2025

Telefon OPPO Reno12 Pro, nedávno uvedený také na náš trh, získal prestižní ocenění EISA v kategorii AI SMARTPHONE roku.

OPPO dnes získalo ocenění „EISA AI SMARTPHONE 2024-2025“ za svůj nejnovější model Reno12 Pro, který byl v červnu na Ibize uvedený na evropský trh, dostupný je také u nás. Toto ocenění uděluje asociace EISA (Expert Imaging and Sound Association), na níž spolupracuje 56 nejuznávanějších mezinárodních odborných publikací o spotřební elektronice na světě.

Bingo Liu, generální ředitel společnosti OPPO Europe, k tomu uvedl:

„Je nám ctí, že jsme byli oceněni za naše úsilí o urychlení zavádění telefonů s umělou inteligencí mezi evropské zákazníky. V letošním roce společnost OPPO zdůraznila naše odhodlání zpřístupnit technologii AI širšímu publiku a rozšířit ji nejen na špičkové vlajkové smartphony. Reno12 Pro spolu s dalšími modely řady Reno12 přináší sadu funkcí AI speciálně navržených pro zvýšení každodenní efektivity a kreativity. Získání prestižního ocenění EISA už pátým rokem v řadě také podtrhuje naše odhodlání vyvíjet zařízení, která přesně odpovídají potřebám spotřebitelů v Evropě.“

Paul Miller, prezident společnosti EISA, sdělil:

„Díky pokročilým schopnostem umělé inteligence vyniká OPPO Reno12 Pro v různých aspektech. Funkce AI Eraser 2.0 bez námahy odstraňuje z fotografií nežádoucí objekty, čímž zajišťuje čistší a profesionálněji vypadající snímky. Funkce AI Clear Face pak vylepšuje skupinové snímky zvýšením jasu a snížením zkreslení, díky čemuž vynikne každý obličej na fotografii. Funkce AI LinkBoost zajišťuje bezproblémové připojení i v prostředí se slabou sítí, což zlepšuje vaše zkušenosti ve chvíli, kdy jste online. Kromě toho se Reno12 Pro může pochlubit 6,7palcovým AMOLED displejem, výkonným procesorem MediaTek Dimensity 7300-Energy a 5000mAh baterií s rychlým nabíjením, což z něj dělá dobře vybavené zařízení pro nadšence do umělé inteligence i pro běžné uživatele.“

Za posledních deset let podalo OPPO více než 5000 patentů týkajících se vynálezů v oblasti umělé inteligence, z nichž se přibližně 70 % týká právě zobrazování s umělou inteligencí. Vedle vlastních inovací spolupracuje společnost OPPO s dalšími lídry v oboru, jako jsou společnosti Google a Microsoft, aby přinesla lepší zážitky z telefonů s umělou inteligencí na základě hybridní architektury AI v zařízení a v cloudu. OPPO očekává, že do konce letošního roku přinese funkce generativní AI přibližně 50 milionům uživatelů po celém světě. V souladu s plánem zpřístupnění AI je většina funkcí umělé inteligence produktů Reno12 Pro a Reno12 5G také součástí modelu OPPO Reno12 FS 5G.

­­O ZNAČCE OPPO

OPPO je přední světová značka na poli chytrých telefonů a zařízení. Svůj první mobilní telefon společnost uvedla na trh již v roce 2008 a od samého začátku se snaží do technologií vkládat své srdce i duši. Zároveň neúnavně usiluje o dokonalou harmonii designu a inovací. Dnes OPPO nabízí širokou škálu chytrých zařízení v čele se sériemi smartphonů s označeními Find a Reno. Mimo ta poskytuje OPPO svým uživatelům vlastní softwarovou nadstavbu uživatelského prostředí ColorOS. OPPO působí ve více než 40 zemích světa. Po celém světě má také 6 vlastních výzkumných ústavů a 5 center výzkumu a vývoje. V Londýně sídlí OPPO International Design Center. Po celém světě má OPPO více než 40 000 zaměstnanců.

oppo.com facebook.com/oppomobilecz instagram.com/oppoczech

Čtvrtina Evropanů přiznává, že se jim nelíbí jejich svatební fotografie

Rostoucí trend na svatbách: Téměř třetina Evropanů pořádá pro své svatební hosty soutěž o nejlepší fotografii pořízenou smartphonem

Nový výzkum odhaluje rostoucí trend v pořizování svatebních fotografií – 25 %[1] Evropanů přiznává, že se jim jejich svatební fotky nelíbí. Zatímco 29 % budoucích novomanželů se rozhodlo nemít na svatbě profesionálního fotografa, více jak každý třetí pár (36 %) prozradil, že zvažuje oslovit místo fotografa někoho z přátel, kdo umí dobře fotografovat chytrým telefonem.

Vliv sociálních sítí na tento velký den je zřejmý – vyhledávání „profesionálního svatebního fotografa“ za posledních deset[2] let kleslo o 9 % a 46 % Evropanů uvádí, že se jim líbí flexibilita a kreativita tvůrců obsahu, kteří používají smartphony k pořizování fotografií v den svatby.

Téměř polovina dotazovaných (49 %) se domnívá, že odvětví svatební fotografie potřebuje zmodernizovat, a 39 % Evropanů plánuje využít nebo již využilo speciální svatební web nebo hashtag, aby shromáždili od svých hostů ty nejlepší záběry svatebního dne.

Více než čtvrtina (29 %) respondentů navíc zvažuje, že k zachycení vzpomínek na svůj velký den použijí výhradně fotografie pořízené hosty. A téměř třetina respondentů (31 %) by pro svatební hosty zorganizovala soutěž o nejlepší fotografii.

Výzkum zadaný společností HONOR, globální technologickou značkou, zdůrazňuje vlastnosti fotoaparátů nové řady smartphonů H200. Ty díky funkcím umělé inteligence pořizují bezkonkurenční fotografie zachycující světlo a stíny v kvalitě digitální zrcadlovky. Díky pokročilým funkcím, včetně funkce AI Eraser[3], mohou uživatelé přirozeně odstraňovat předměty nebo osoby v pozadí a vytvářet tak čistší a krásnější fotografie.

16 % respondentů uvedlo, že největším zklamáním jejich velkého dne byly svatební fotografie, dále výběr hostů (12 %) a místo konání (11 %). Někteří respondenti mají pocit, že čekali na své svatební fotografie příliš dlouho (13 %), na další působí jejich fotografie nemoderně (13 %) nebo trapně (11 %).

Lauren Prichard, tvůrkyně obsahu ve společnosti Social Brides Club, k výsledkům výzkumu uvádí: „Pořizování svatebních fotografií chytrým telefonem se bezesporu stalo součástí svatebního průmyslu. Obrovskou výhodou je, že výstup je dodán do 24 hodin, což znamená, že páry mohou svůj svatební den okamžitě prožít znovu a ihned ho sdílet na sociálních sítích. Máme na paměti, jak moc je důležité získat „dechberoucí záběr“ pro pochlubení se na sociálních sítích – toho nejdůležitějšího instagramového příspěvku čerstvých novomanželů. Profesionální svatební fotografie a videa budou mít vždy své místo, ale dodání těchto výstupů může trvat až šest měsíců. Pořizování fotografií smartphony je tak ideálním doplňkem.

Fotografie pořízené chytrým telefonem jsou syrovějším a přirozenějším způsobem zachycení svatebních vzpomínek, na který jsme více zvyklí. Na svatbě se toho děje spoustu a většina párů chce mít co nejvíce vzpomínek. Každou událost, které se účastníme, fotíme a natáčíme na náš telefon. Takže když si nás najmete jako fotografy pro svůj výjimečný den, nic nepromeškáte. Některé páry používají QR kódy rozmístěné po místě konání, aby povzbudily hosty k nahrávání jejich fotografií prostřednictvím odkazu, nebo dokonce používají aplikace, které fungují jako digitální fotoaparát na jedno použití.“

Aby hosté mohli na svatbách pořizovat co nejlepší fotografie, podělila se Lauren také o své osvědčené tipy, jak pořídit smartphonem dokonalý snímek.

1. Vyčistěte si čočku: Na toto lidé velmi často zapomínají. Vždy mějte po ruce malý hadřík na brýle z mikrovlákna nebo ještě lépe ubrousek na čočky, abyste mohli čočku očistit. Pokud nemáte nic po ruce, otřete čočku o oblečení. Znečištěná čočka fotoaparátu způsobí, že fotografie budou rozmazané, a to se nedá napravit. Chceme mít vždy čisté a ostré snímky.

2. Přemýšlejte nad pozadím: Vyhněte se přeplněnému prostoru a nechte své objekty pózovat tak, aby bylo vidět krásné místo, které si pár pro svůj svatební den vybral. U spontánnějších snímků, nad kterými máte menší kontrolu, použijte k vylepšení fotografií a odstranění nežádoucích objektů v pozadí nástroj AI Eraser.

3. Vyhněte se protisvětlu: Nikdy neumisťujte fotografované osoby před okno tak, aby za ně dopadalo světlo. Způsobí to přeexponovanost snímků. Vždy mějte objekty otočené čelem k oknu, aby světlo dopadalo na jejich obličeje.

4. Využijte slunce ve svůj prospěch: Mnoho fotografů dává za slunečných dnů přednost fotografování ve stínu, protože je to pro portréty lichotivější. Nicméně, pokud jde o pořizování fotografií chytrým telefonem, je přímé sluneční osvětlení ideální. Fotografujeme mnoho svateb po celé Evropě, takže jsme se naučili používat slunce ve svůj prospěch.

5. Udělejte více záběrů: Nikdy nepořizujte pouze jednu fotografii. Moderní chytré telefony jsou schopny pořídit v krátkém čase velké množství snímků, což znamená, že si můžete vybrat ten nejlepší. Pomůže vám také funkce vylepšení skupinové fotografie, která rozpozná zavřené oči a opraví je tak, aby byly otevřené.

Martin Pipek, ředitel marketingu z HONOR Česká republika říká:Trendy v oblasti fotografování se neustále vyvíjejí a výsledky našeho průzkumu ukazují, že lidé hledají nové způsoby, jak pořídit co nejlepší fotografie, a to i ve svatební den. Ve společnosti HONOR víme, jak důležité je zachycení dechberoucích snímků, zejména při velkých příležitostech jako je svatba. Nová řada H200 využívá fotografickou přesnost řízenou umělou inteligencí, která zajišťuje, že můžete zachytit všechny strany fotografovaného objektu, rozlišuje možnosti pro zachycení portrétů, pozadí a také osvětlení pro dokonale vyvážené snímky.“

Smartphone H200 Pro se může pochlubit funkcí Group Photo Enhance, která dá vašim hostům výhodu v soutěži o nejlepší svatební fotografii. Funkce využívá také technologii „Multi Frame Synthesis“, která inteligentně rozpozná snímek, na kterém má osoba zavřené oči nebo špatným úhlem zkreslený obličej, a aktualizuje ho lepším snímkem, čímž zajistí vždy dokonalou skupinovou fotografii. Řada H200 nastavuje nový standard pro portrétní fotografii, a to i ve váš velký den. Navštivte www.honor.com/cz, kde se dozvíte více.

Další informace o značce HONOR najdete na oficiálních webových stránkách: www.honor.com/cz

O značce HONOR

Společnost HONOR je předním světovým dodavatelem chytrých zařízení. Jejím cílem je stát se globální ikonickou technologickou značkou a prostřednictvím svých výkonných produktů a služeb vytvářet nový inteligentní svět pro každého. Neochvějně se zaměřuje na výzkum a vývoj a snaží se vyvíjet technologie, které lidem po celém světě umožňují jít dál a dávají jim svobodu dosáhnout a udělat víc. HONOR nabízí řadu vysoce kvalitních chytrých telefonů, tabletů, notebooků a nositelných zařízení, které vyhovují každému rozpočtu, a díky svému portfoliu inovativních, prémiových a spolehlivých produktů umožňuje lidem stát se lepší verzí sebe samých.

Sledujte HONOR na sociálních sítích:

Instagram: https://www.instagram.com/honorczsk/

Facebook: https://www.facebook.com/Honorcz/

Twitter: https://twitter.com/HonorCZSK

  1. Výzkum provedený společností Censuswide jménem společnosti HONOR v srpnu 2024. Průzkumu se zúčastnilo více než 10 000 spotřebitelů, včetně 5 000 vdaných/ženatých osob, ve věku 18–75 let, na pěti trzích: Spojeném království, Francii, Německu, Španělsku a Itálii. Na každém trhu odpovídalo 2 000 respondentů.
  2. Google Trends analýza zájmu o vyhledávání tématu svatební fotografie od roku 2015 v České republice. Měsíční výsledky byly použity k vytvoření ročního průměru. Pro rok 2024 vychází roční skóre z údajů do 31. července 2024.
  3.  Pouze zařízení H200 a H200 Pro.

 

Hisense získává pět ocenění EISA 2024-2025 za inovace a vynikající výsledky

Hisense, světový lídr v oblasti domácích spotřebičů a spotřební elektroniky, hrdě oznamuje zisk pěti prestižních cen asociace EISA (Expert Imaging and Sound Association) pro roky 2024-2025. Tato respektovaná ocenění podtrhují nepolevující závazek společnosti Hisense k inovacím a technologické dokonalosti při poskytování výjimečných vizuálních a zvukových zážitků spotřebitelům na celém světě.

Prémiový Mini-LED televizor Hisense 65U8NQ získal ocenění EISA Premium Mini LED TV 2024-2025. Je vybavený technologií Mini-LED PRO s více než 1600 nezávisle ovládanými zónami podsvícení a garantuje výjimečný kontrast a špičkovou hodnotu jasu až 3000 nitů. Vrstva kvantových teček (QLED) přináší na rozměrnou obrazovku intenzivnější odstíny, zatímco herní režim 144Hz Game Mode PRO s nízkou latencí zajišťuje plynulé hraní s rychlou odezvou. Obrazový chip Hi-View Engine PRO s integrovanou umělou inteligencí optimalizuje každý pixel pro živé detaily a zvládá působivý 4K upscaling, zatímco vícekanálový integrovaný audio systém v konfiguraci 2.1.2 promění sledování jakéhokoliv obsahu v zážitek jako v kině. Televizi můžete ovládat pomocí inovativního solárního dálkového ovládání, smartphonu nebo hlasem i v češtině.

Mini-LED televizor Hisense 65U7NQ, který byl oceněn jako “Mini LED TV BEST BUY 2024-2025”, je vybaven technologií Mini-LED PRO s 384 nezávisle ovládanými zónami podsvícení pro výjimečný kontrast a jas. QLED obrazovka poskytuje rozsáhlé, realistické spektrum barev; díky špičkovému jasu 1500 nitů a technologii světelnému senzoru televizor přizpůsobí parametry obrazu jakémukoliv prostředí, aby byl zážitek co nejlepší. Obrazový Hi-View Engine PRO využívá umělou inteligenci pro optimalizaci obrazu v reálném čase i pro dokonalé podání barev. Vestavěný audiosystém s integrovaným subwooferem zase nabídne bohatý zvukový zážitek.

Velký herní QLED televizor Hisense 100E7NQ PRO, který získal titul EISA Giant TV 2024-2025 (obří TV 2024-2025), je určen nejen pro hráče, ale i pro všechny fanoušky velké zábavy na gigantické 100palcové obrazovce. Nabízí nativní 144 Hz panel a automatický herní režim nízkou latencí pro mimořádně plynulé hraní, k němuž přispívá i známá herní technologie AMD Free Sync Premium. QLED panel zajistí živý a věrný obraz, zatímco podsvícení s 256 nezávisle ovládanými zónami podsvícení garantuje hluboké stíny a vysoký kontrast – vyladění obrazu je přitom u velkých televizí mimořádně důležité. Obří televize 100E7NQ PRO podporuje všechny dostupné HDR formáty včetně Dolby Vision IQ a HDR 10+ Adaptive. Integrovaný audiosystém s podporou Dolby Atmos disponuje celkovým výkonem 50 W a vestavěným subwooferem pro působivé zvukové podání. Televizi můžete ovládat pomocí inovativního solárního dálkového ovládáni, smartphonu nebo hlasem i v češtině.

Prodejně mimořádně úspěšný laserový mini projektor Hisense C1 byl oceněn jako EISA Family Projector pro roky 2024-2025. Je prvním laserovým mini projektorem na světě, který získal tuto certifikaci. Nabízí nejostřejší kontrast a nejbohatší detaily díky využití laserové technologie Hisense TriChroma se třemi barevnými paprsky, která pokrývá 110 % barevné škály nejvyššího standardu BT. 2020. Ve své třidě nabízí nejširší barevné spektrum , což zaručuje realistické podání obsahu i ve vysokém rozlišení 4K. Projektor zvládá efektivně podat HDR obsah díky podpoře formátu Dolby Vision. Promítá obraz až do velikosti 300 palců při zachování kvality 4K a je ideální volbou pro rodiny milující filmy. Díky kompaktním rozměrům si svoje domácí kino navíc můžete přenést kamkoliv a promítat obsah klidně i na zeď. Projektor je vybaven výkonným reproduktorovým systémem JBL, takže zážitek ze sledování je obohacen i o kvalitní zvuk. Hisense C1 je SMART zařízení, které běží na operačním systému VIDAA. Snadno ho připojíte na internet a přes aplikace máte k dispozici veškerý světový i lokální obsah.

Laserový projektor Hisense PL2 získal ocenění EISA Best Buy UST Projector 2024-2025, což je kategorie laserových projektorů s ultra krátkou promítací vzdáleností. Výhodou je variabilní úhlopříčka promítaného obrazu od 80“ do 150“ ve vysokém rozlišení. Projektor je ideálním přístrojem pro milovníky filmů, které nepochybně potěší i to, že disponuje certifikaci IMAX Enhanced a zároveň puristickým režimem Filmmaker mode pro autentický filmový zážitek. Podpora HDR včetně Dolby Vision je samozřejmostí; vestavěný audio systém pak nabízí prostorový zvuk ve formátu Dolby Atmos. Kompaktní zařízení tak víc než důstojně plní roli domácího kina, schopného promítat opravdu velký obraz. Dosahovaná úroveň jasu až 2700 lumenů znamená, že nemusíte mít obavy z projekce v prosvětleném prostředí, což bývá obvyklou slabinou projektorů.

O společnosti Hisense

Hisense je přední světovou značkou domácích spotřebičů a spotřební elektroniky a oficiálním partnerem šampionátu UEFA EURO 2024™. Podle údajů společnosti Omdia se značka Hisense v roce 2023 i v prvním čtvrtletí roku 2024 umístila na 2. místě žebříčku celkového celosvětového prodeje televizorů a je lídrem v kategorii televizorů s úhlopříčkou 100 palců. Společnost prošla rychlou expanzí a nyní působí ve více než 160 zemích, přičemž se specializuje na multimediální produkty, domácí spotřebiče a inteligentní informační technologie.

Více informací: cz.hisense.com, global.hisense.com

T-Mobile se zapojuje do mezinárodního esportového turnaje T-esport Championship. Cílí na amatérské i profi hráče

Mezinárodní projekt T-esports Championship, který probíhá pod křídly společnosti Deutsche Telekom již tři roky, letos expanduje do dalších zemí. Po Chorvatsku, Severní Makedonii a Černé Hoře se přidávají také Polsko, Maďarsko a Česká republika. Esportové turnaje cílí na amatérské i profi hráče a nabídnou celkovou výhru 100 000 euro a další ceny.

T-esports Championship je dlouhodobý projekt, jehož finálová utkání se odehrávají vždy v jedné ze zapojených zemí. Hráči soutěží ve hrách League of Legends, Counter-Strike 2, EA Sports FC 24 a Brawl Stars. Přihlásit se mohou všichni od amatérů až po profi hráče, aniž by museli být součástí konkrétního esportového týmu nebo ligy. Cílem turnaje je podpořit smysl pro komunitu a soutěživost. Zároveň přispívá k popularitě esportu i osobnímu rozvoji jeho účastníků. Současně vytváří prostředí, které každému esportovému nadšenci umožňuje poznat svět profesionálních turnajů.

„Na esportové aktivity se zaměřujeme už několik let, protože esport není jen hra, ale také příležitost k budování dovedností pro budoucnost, mezi které patří strategické myšlení, plánování, komunikace v cizím jazyce nebo týmová spolupráce. Turnaje proto vidíme jako skvělou příležitost, jak podpořit talentované hráče, pořadatele amatérských soutěží i celou komunitu gamerů,“ doplňuje Zdeněk Spurný, manažer TV a partnerského rozvoje v T-Mobile. Tomu odpovídá také claim celé akce „Turnaj, kde jsi #MeziSvými“.

Součástí letošního turnaje bude doprovodný program v pražském Magenta Experience Center. Půjde o Media day s bohatým programem pro fanoušky esportu a gamingu na začátku listopadu. Jako druhou akci si T-Mobile přichystá Live Magenta studio, kde bude možné sledovat velké finále LAN eventu v Budapešti 16. až 17. listopadu. Aktivity spojené s esportem budou pokračovat i po skončení turnaje. Vzdělávacím programům zaměřeným na správný životní styl gamerů, duševní zdraví, hate speech a diverzitu se T-Mobile věnuje dlouhodobě a v Magenta Experience Center budou probíhat letos i v příštím roce.

T-Mobile podpoří celý projekt online komunikací na kanálech jako YouTube, TikTok, Instagram, Facebook, Threads a Twitch. Tam najdou zájemci nejen novinky z turnaje, ale v průběhu roku i velké množství vzdělávacího i zábavného obsahu.

Termíny registrace a zápasů

Hráči mohou vytvořit tým, nebo se připojit samostatně, vybrat si hru a připravit se na souboj s nejlepšími gamery v Evropě. Utkají se v napínavých kvalifikacích, projdou skupinovou fází a budou usilovat o postup do play-off. Ve velkém finále si to nejlepší týmy rozdají v Budapešti na velkolepé LAN akci, která se uskuteční na veletrhu „PlayIT Budapest“.

Registrace hráčů startuje 14. srpna a končí 20. září. Kvalifikační zápasy proběhnou v září a v říjnu na ně navážou vyřazovací kola. Finále se uskuteční 16. až 17. listopadu v Budapešti v rámci progamingového veletrhu Play IT. Výherci si mezi sebou rozdělí celkovou výhru 100 000 eur a další ceny.

Harmonogram turnaje:

Registrace pro hráče – 14. 8. až 20. 9.

Kvalifikace – 9. 9. až 22. 9.

Groups – 23. 9. až 25. 10.

Playoffs – 26. 10. až 9. 11.

Finále – 16. 11. až 17. 11.

Více informací je k dispozici na webových stránkách projektu.

Axis uvádí IP hlasatelskou konzoli pro systémy informování veřejnosti. Získala ocenění Red Dot

Společnost Axis Communications uvádí na český trh síťovou hlasatelskou konzoli s mikrofonem umožňující živé a předem nahrané výzvy, obousměrný přenos zvuku a další zvukové funkce. Tato elegantní konzole, která získala ocenění Red Dot Design Award, je ideální zejména pro obchody, vzdělávací instituce, kancelářské budovy a další prostředí, kde je třeba oslovovat lidi v různých zónách.

Síťová hlasatelská konzole s mikrofonem AXIS C6110 je doplňkem audiosystémů s IP reproduktory a vylepšuje systém informování veřejnosti. Konzole se díky PoE napájení snadno instaluje a používá. Do obsahu velké barevné obrazovky lze přes webové rozhraní snadno uložit libovolná hlášení nebo i příkazy k ovládání osvětlení, dveří a podobně. LCD displej je po stranách doplněn až 12 funkčními tlačítky, kterými se jednoduše přímo přehrají hlasové výzvy do libovolného počtu zvukových zón, kde jsou umístěny samostatné síťové reproduktory a interkomy, nebo zařízení s podporou SIP. Integrovaný malý reproduktor umožňuje obousměrnou efektivní komunikaci s pomocí interkomů a síťových reproduktorů v celém místě instalace.

Elegantní IP hlasatelská konzole AXIS C6110, která získala ocenění Red Dot Design Award, je ideální zejména pro obchody, vzdělávací instituce, kancelářské budovy a další prostředí, kde je potřeba oslovovat lidi v různých zónách.

Konzoli lze umístit na stůl nebo ji můžete připevnit i na zeď – vestavěný mikrofon jasně zachytí řeč v obou polohách. Při umístění na stůl můžete ke konzoli přidat externí sluchátka nebo mikrofon AXIS TC6901 s husím krkem. Zapnutý mikrofon signalizuje jasně viditelná stavová LED dioda.

Vestavěná paměť umožňuje odesílat předem nahrané zprávy v případě určitých typů událostí, například požární cvičení, přivolání dalších pokladních do pokladny, předčasné uzavření objektu, různé výstrahy, zákazy a podobně. Konzole poskytuje pohodlný přístup k libovolnému počtu zvukových zón a jednotlivých kontaktů prostřednictvím rozšiřitelné stromové struktury, která je přístupná z intuitivně ovládaného displeje s dvanácti fyzickými tlačítky.

A jelikož je konzole postavená na otevřené platformě, můžete její tlačítka nakonfigurovat tak, aby spouštěla akce na jiných IoT zařízeních. To znamená, že můžete své řešení navrhnout tak, aby bylo možné přímo z konzole snadno otevřít hlavní vstupní dveře, ovládat osvětlení nebo provádět jiné úkoly a zajistit tak hladký každodenní provoz, aniž byste se museli pokaždé přihlašovat nebo jinak ovládat váš software pro správu zařízení.

Mezi klíčové charakteristiky nové konzole AXIS C6110 patří:

  • Živé nebo předem nahraná hlášení;
  • dosah na všechny požadované zvukové zóny;
  • webově konfigurovatelný displej;
  • obousměrný zvuk;
  • jednoduchá instalace díky PoE.

Nová konzole AXIS C6110 je k dispozici prostřednictvím distribučních kanálů společnosti AXIS za doporučenou cenu 42 300 Kč.

O společnosti Axis Communications

Axis vytváří chytřejší a bezpečnější svět s pomocí řešení, která zvyšují úroveň zabezpečení a zlepšují procesy v podnikání. Jako světový leader v oblasti síťových technologií nabízí společnost Axis řešení videodohledu a řízení přístupu, interkomy a audiosystémy. Tato řešení jsou ještě efektivnější díky inteligentním analytickým aplikacím a vysoce kvalitním školením. V současnosti má Axis přibližně 4 000 zaměstnanců ve více než 50 zemích a při poskytování řešení zákazníkům spolupracuje s technologickými partnery a systémovými integrátory z celého světa. Společnost byla založena v roce 1984 a sídlí ve městě Lund ve Švédsku. Více informací o společnosti Axis najdete na webové stránce www.axis.com.

 

Progresus nabytím závodu Vitrablok získává značku Seves Glass Block, největšího světového výrobce skleněných tvárnic

Investiční skupina Progresus do svého portfolia zařazuje další tradiční český podnik: výrobce skleněných tvárnic Vitrablok se 112letou historií. Její nabídka v mezinárodním tendru na odkup závodu, který se ocitl v insolvenci, byla věřitelským výborem jednomyslně schválena jako nejvýhodnější pro majetkovou podstatu a světoznámá značka Seves Glass Block se tak stává součástí skupiny Progresus.

Skupina Progresus se v roce 2023 prostřednictvím odkupu pohledávky Komerční banky v hodnotě více než 10 milionů EUR stala největším zajištěným věřitelem duchcovského podniku, který byl kvůli nepříznivým podmínkám ve sklářském průmyslu v roce 2022 nucen vyhlásit v říjnu 2023 insolvenci. Na základě souhlasu schůze věřitelů se následně investiční skupina Progresus zúčastnila mezinárodního tendru, který se svojí nejvyšší cenovou nabídkou přesvědčivě vyhrála.

Své bohaté praktické i akademické zkušenosti v tendru využil spolumajitel skupiny Progresus JUDr. Lukáš Zrůst, Ph.D.,LL.M., MBA, BA (Hons), který je jedním z nejzkušenějších lidí v České republice v oblasti řízení a restrukturalizace firem. Právník, podnikatel, investor, advokát se zaměřením na finanční a insolvenční právo a v neposlední řadě také insolvenční správce se zvláštním povolením dříve právě z pozice insolvenčního správce prováděl několik tisíc insolvenčních řízení, tedy řídil proces úpadku či reorganizace u podniků dosahujících miliardových obratů a zaměstnávajících vyšší tisíce zaměstnanců.

„Jsme rádi, že jsme mohli být pomocnou rukou při záchraně tohoto podniku, který je světovou jedničkou se stovkami zaměstnanců. Nemohli jsme jen nečinně přihlížet, jak může několik set lidí přijít o zaměstnání a nechat téměř přes noc zaniknout podnik se 112letou historií v tomto oboru. Jsem vděčný za to, že naše nabídka byla jednomyslně schválena jako vítězná a do našeho portfolia tak můžeme zařadit další český podnik s dlouholetou tradicí a mezinárodním přesahem,“ říká Lukáš Zrůst, spolumajitel skupiny Progresus, která vlastní i největšího českého výrobce dřevostaveb RD Rýmařov. „V rámci své profesní dráhy insolvenčního správce jsem měl možnost projít tímto procesem s mnoha společnostmi. Díky těmto zkušenostem jsme dokázali společně se všemi účastníky procesu Vitrablok úspěšně udržet při životě. Vitrablok mne zaujal svým profesionálním přístupem, férovostí vedení i úžasnými zaměstnanci se srdcem na pravém místě. To byly hlavní důvody, proč jsme se rozhodli do odkupu jít. Chtěl bych poděkovat všem, kdo se o přežití Vitrabloku zasloužili a dali mu šanci se znovu nadechnout,” dodává.

Poradenství v průběhu mezinárodního tendru insolvenčnímu správci poskytovala společnost PwC. Progresus už jako zajištěný věřitel dělal vše pro úspěšné zachování provozu závodu, zejména jeho ekonomické a personální zajištění s důrazem na vyplácení mezd všem více než 200 zaměstnancům, které považuje za klíčovou složku jeho činnosti. “Jsem rád, že z možných zájemců naši společnost nakonec odkoupila skupina Progresus, která má zájem do společnosti investovat. Již jsme se dohodli na prvním zásadním kroku, kterým bude dlouho očekávaná investice do sklářské vany,“ říká generální ředitel závodu Petr Králík. Zaměstnanci české pobočky se s novými majiteli měli příležitost setkat a klást jim otázky ještě před oficiálním převedením podniku do nových rukou. „Představení nových vlastníků zaměstnancům hodnotím jako pozitivní, všichni se těší na první debaty o rozvoji společnosti. Nyní je čas dívat se směrem kupředu,” dodává ředitel Petr Králík.

„V aktivitách podniku chceme rozhodně pokračovat. Plánujeme dále rozvíjet zaměření na R&D a upevňovat pozici závodu na globálním trhu. Vitrablok má za sebou pod značkou Seves Glass Block úžasné věci, jako například mrakodrap v Tokiu pro Hermés a práci pro světové architektonické špičky. V tomto chceme samozřejmě pokračovat a post světové jedničky obhajovat a udržet,” odhaluje budoucí plány Lukáš Zrůst. Jednu změnu však podnik přece jen podstoupil: přešel ze společnosti VITRABLOK, s.r.o. pod novou obchodní společnost Seves Glass Block s.r.o., čímž se jeho název sjednotil se silnou a světoznámou mezinárodní značkou Seves Glass Block, pod kterou skupina vystupuje na světovém trhu.

Transakci Progresus realizoval s co-investorem, skupinou Casper, se kterou Lukáš Zrůst úspěšně spolupracoval už jako insolvenční správce. Casper Consulting je lídrem na českém trhu v oblasti restrukturalizace a záchrany podniků, finanční správy a optimalizace platebních procesů. S 29 lety zkušeností a správou aktiv přesahujících 35 miliard korun se společnost pyšní dlouhodobou stabilitou a odborností. Mezi její významné úspěchy patří sedmiletá exkluzivní spolupráce s největší investiční bankou v USA, J.P. Morgan Chase, a založení společného podniku s Raiffeisenbank. Úspěšně spolupracovala také s bankou Santander a dalšími významnými partnery.

O podniku Seves Glass Block

Historie výroby skla v severočeském Duchcově sahá až do roku 1912. Dnes je podnik předním světovým výrobcem skleněných tvárnic se širokou škálou použití od standardních tvárnic, přes designové tvárnice používané architekty až po technologické tvárnice s vysoce funkčními vlastnostmi (fotovoltaické, tepelněizolační, protipožární, neprůstřelné a bezpečnostní).

Silná značka, zaměření na R&D, výroba technologicky složitých produktů a spolupráce s architekty a koncovými uživateli je základem pro působnost ve více než 100 zemích světa na 6 světadílech. Díky stabilní zákaznické základně společnost v minulých letech dosahovala obratu až 1,4 mld. Kč. Většinu tržeb generují trhy v Evropě a Severní Americe. Podnik zaměstnává více než 200 zaměstnanců v České republice a Itálii a jeho výrobní kapacita dosahuje produkce 29 mil. skleněných cihel ročně v různých velikostech a tvarech.

Mezi nejzajímavější realizace ve světě patří budova Hermés v Tokiu od Renza Piana, budova knihovny Deusto v Bilbau od Rafaela Moneo, lázeňský objekt Palacio Termal v Panticose ve Španělsku z dílny studia Moneo Brock nebo showroomy módních značek Bottega Veneta či Stella McCartney. V České republice najdeme nejzajímavější realizace od architektky Evy Jiřičné ve Zlíně, kde mohou skleněné tvárnice obdivovat návštěvníci Kongresového centra nebo rektorátu a knihovny Univerzity Tomáše Bati.

O investiční skupině Progresus

Progresus je investiční skupina podnikající zejména v oblasti industriálního i rezidenčního developmentu. Do svého portfolia zařazuje industriální haly a urbanisticky promyšlené obytné čtvrti, to vše s ohledem na ekonomickou a environmentální udržitelnost. Věnuje se také rozvoji vlastního dřevostavitelského závodu s 50letou historií RD Rýmařov, který je předním evropským dodavatelem dřevostaveb a kumulovaně za dobu své existence dosáhl tržeb přes 33 miliard Kč. V rámci svého technologického hubu Mykilio vyvíjí nové materiály s potenciálem snižovat uhlíkovou stopu ve stavebnictví.

O skupině Casper

Casper Consulting se může pochlubit bohatými zkušenostmi z desetitisíců spravovaných pohledávek v hodnotě desítek miliard korun. Skupina CASPER GROUP, do které Casper Consulting patří, zahrnuje devět společností se zaměřením na restrukturalizace a záchranu podniků, finanční správu a optimalizaci platebních procesů, poradenskou činnost, reality, správu a pronájem nemovitostí, finanční leasing, úvěry na dopravní techniku, alternativní zdroje energie a prodej obranné techniky a optiky.

Hodnota konsolidovaných aktiv skupiny Casper přesahuje 2 mld. Kč a v roce 2023 vykázala čistý obrat 330 milionů Kč. Casper Consulting je synonymem pro spolehlivost a úspěch v oblasti restrukturalizace podniků a správy pohledávek.

Nové druhy a chutě lákají konzumenty – trh energetických nápojů stále zažívá boom

Od prvního energetického nápoje v Japonsku ušly energy drinky dlouhou cestu. Přesto, že společnost má na jejich konzumaci velmi rozporuplný názor, popularita těchto nápojů neustále roste. Pro své účinky jsou energetické nápoje tak oblíbené mezi mileniály, řidiči či hráči videoher. Aby si však výrobci energy drinků udrželi své zákazníky, neustále musí sledovat trendy a vylepšovat produkci.

Každý z nás o nich určitě slyšel a alespoň jednou je pravděpodobně ochutnal. Historie energy drinků totiž sahá až do roku 1962, kdy byl v Japonsku vytvořen první moderní energetický nápoj. Ovšem globální popularitu energy drinky získaly až v 80. a 90. letech a postupně pak ovládly svět. V současnosti je na trhu nespočet druhů a značek a energy drink dokáže od nuly vytvořit i umělá inteligence.

Tajemství popularity energy drinků je v jejich výhodách

Energetické nápoje mohou mít své výhody, pokud se ovšem konzumují v rozumném množství a za správných podmínek. Některé energetické nápoje obsahují složky jako taurin, B-vitaminy a další aminokyseliny. Energetické nápoje jsou často konzumovány i jako rychlý zdroj energie, protože obsahují jednoduché cukry, které tělo rychle absorbuje a využívá. Je ale důležité brát v potaz, že nadměrná konzumace energetických nápojů může mít i negativní dopady na organismus.

Energetické nápoje v číslech

Dle posledních dat, jsou energetické nápoje jednou z nejrychleji rostoucích kategorií, které za poslední rok vzrostly o 16,4 % a tvořily přibližně 20 % tržeb na českém trhu[1]. Oblíbenosti energetických nápojů se těší především muži ve věku 18 až 34 let.[2] Studie ukazují, že i mileniálové přispívají ke spotřebě energetických nápojů, a to celosvětově až z 50 %.[3]

Mezi další významné konzumenty patří hráči videoher a studenti, kteří často sahají po energetických nápojích pro udržení pozornosti a výkonu​. Skutečnost, že jsou energetické nápoje nejčastěji konzumovány v práci potvrzuje i fakt, že více než pětinu konzumentů tvoří řidiči.[4] Jejich obliba stále roste i díky specifické chuti. Dokonce 41 % konzumentů uvedlo, že energy drinky pije především kvůli ní.[5]

Jít s dobou je klíčové

Každý rok se trendy ve světě mění, a to se týká i energetických nápojů. „O tom, že energetické nápoje ovládly svět, není pochyb. Pro nás v HELL ENERGY je však důležité jít s dobou a dopřát našim zákazníkům energetické nápoje, které vyhovují moderním standardům. Dbáme na kvalitu a neustále přicházíme s novinkami v podobě různých příchutí a obohacených složení,“ říká Olina Mikešová, český trade marketing manager společnosti HELL ENERGY, jednoho z největších producentu energetických nápojů na světě a dodává: „Velký úspěch měl třeba náš HELL A.I. Jedná se o energetický nápoj, který byl od designu plechovky přes složení až po chuť vyroben umělou inteligencí. Společnost HELL ENERGY tak jako první na světě vyvinula energetický nápoj, který byl kompletně vyroben AI. Vskutku sledujeme trendy současné doby, abychom zákazníkům mohli přinést mnoho dalších novinek.“

Pokud se zaměříme na trendy posledních let, za zmínku jich stojí hned několik: zaměření na wellness, nápoje určené pro gamery a rostoucí zájem o nové příchutě a přírodní a rostlinné ingredience. Mnoho spotřebitelů tak sahá po nápojích s vysokým obsahem kofeinu a po výrobcích s nízkým obsahem cukru nebo s náhradními sladidly. Mezi nejpopulárnější příchutě v poslední době patří jahoda, citron, pomeranč a ananas.[6] Novinkou v odvětví energy drinků je rozhodně nové zacílení na specifickou skupinu lidí. Výrobci začali cílit právě na hráče videoher, s několika různými nápoji.

Produktový tip – HELL CLASSIC

Jedním z nejpopulárnějších energetických drinků společnosti Hell Energy je již od jeho uvedení na trh HELL CLASSIC. Nápoj si svůj úspěch zasloužil hlavně díky osvěžující ovocné chuti a vysoce kvalitnímu složení – HELL CLASSIC je zhotoven bez použití konzervačních látek, obsahuje 32 mg/100 m l kofeinu, kvalitní cukr a je navíc obohacen o pět druhů vitamínů B.

O společnosti HELL ENERGY

Společnost HELL ENERGY založená v Maďarsku v roce 2006 je v současné době jednou z nejrychleji se rozvíjejících FMCG značek. Během pouhých čtyř let se stala lídrem na maďarském trhu a expandovala do dalších zemí světa, zejména v Evropě a Asii. Momentálně je dostupná na více než 60 trzích, v několika z nich je uznaným lídrem ve svém segmentu. Za úspěchem HELL ENERGY stojí vynikající kvalita, příznivá cena, široká dostupnost a prvotřídní marketingové aktivity. Společnost je jedinečným hráčem na poli výroby energetických nápojů a jako jediná na světě může říct, že je lídrem tohoto odvětví hned v několika zemích. Je rovněž vlastníkem ultramoderní plnírny a továrny na hliníkové nápojové plechovky, což jí dává bezkonkurenční celosvětovou strategickou pozici.

Pět rad, jak postupovat při řešení škody na autě, abyste neměli problémy s pojišťovnou

Pojistnou událost na svém autě řešil někdy asi každý řidič, ať už ji zavinil sám nebo třeba jen zaparkoval své auto před supermarketem a pak ho našel odřené. Přes tyto četné zkušenosti ale stále dochází na straně řidičů k celé řadě chyb, které potom mohou zkomplikovat jednání s pojišťovnou a následné plnění. Na co si dát nejen nyní v létě pozor a jaké pojistné události se v praxi nejčastěji objevují shrnuje níže Kateřina Budínová, specialistka na pojištění ze společnosti Business Lease, jež se zaměřuje na operativní leasing a má ve své správě 11 800 firemních automobilů.

„Každý rok řešíme v rámci námi spravovaného vozového parku přibližně 7 600 nahlášených pojistných událostí, tedy zhruba 630 měsíčně. Zdaleka nejčastěji jde pouze o poškození čelního skla – ve čtyřech případech z deseti. Naopak totální škoda bývá ročně u jednoho procenta případů. Při poškození čelního skla činí průměrná škoda 11 tisíc Kč, u ostatních dílčích poškození vozidla pak průměrně 32 tisíc Kč,“ konstatuje Kateřina Budínová.

Jak se tedy při řešení některé z takovýchto pojistných událostí vyhnout nejčastějším chybám?

Při úmyslném poškození auta třetí osobou vždy volejte policii

V případech vandalismu nebo vloupání do auta vždy přivolejte na místo policii, i kdyby škoda byla jen drobná. Jinak platí hranice odhadované škody pro volání policie ve výši 100 000 Kč, ale když vám někdo auto úmyslně poškodil, tak tuto hranici ignorujte. Pojišťovna má totiž možnost škodu v jakékoliv výši následně po viníkovi vymáhat, a k tomu potřebuje dokumentaci od policie. Jinak byste mohli mít problémy s plněním ze strany pojišťovny.

Kdy ještě přivolat policii

Kromě výše uvedených případů volejte policii také tehdy, když se nedokážete s protistranou dohodnout na zavinění nehody. Důkazní břemeno je totiž vždy na straně poškozeného a pokud chcete žádat plnění od druhého účastníka nehody, respektive od jeho pojišťovny, pak musíte prokázat, že nehodu skutečně zavinil. Policii také vždy volejte, když dojde ke zranění, škodě na majetku třetí osoby – například dopravní značka či plot – nebo došlo k úniku provozních kapalin.

Nezapomeňte na fotky

Lidé dnes s mobilem často vstávají i usínají, ale když dojde byť i k drobné nehodě, pod vlivem stresu je nenapadne udělat si mobilem pár fotek. Auto místo toho rychle odstaví, aby nebránilo provozu. Pojišťovna pak má při posuzování, kdo nehodu zavinil, ztíženou pozici. Vždy tedy u drobných nehod, kde se nikdo nezranil, nejprve z několika stran nafoťte postavení obou aut, až pak auto odstavte – pokud není potřeba vyčkat na příjezd policie a neohrožujete tím zdraví a bezpečnost sebe nebo ostatních. Velkou výhodu mají samozřejmě auta s kamerou.

Několik fotek z místa vzniku události pořiďte i v případě, že si škodu způsobíte sami, ať už například své vozidlo odřete o pevnou překážku nebo třeba při vyjíždění z parkovacího stání auto poškodíte na více místech. Pojišťovna pak nebude mít pochyby, že ke škodě došlo způsobem, který jste ve svém hlášení uvedli.

Nepodceňte vyplňování záznamu

Samozřejmostí by mělo být vozit v autě Evropský záznam o dopravní nehodě. Jeho vyplňování rozhodně nepodceňte. Kromě zaškrtávání jednotlivých bodů pečlivě vyplňte i textové a nákresové části. Nesmí chybět registrační značky a informace o pojišťovně ze zelené karty. Často se také zapomíná na podpisy řidičů, bez nich dokument nebude mít pro pojišťovnu velkou cenu. Pokud jeden z řidičů přiznává vinu, je vhodné to do záznamu výslovně uvést. Zároveň v žádném případě nepodepisujte v záznamu nic, čemu byste nerozuměli nebo s čím byste nesouhlasili.

Co nejdříve po nehodě vyplňte online formulář pojišťovny

Do své pojišťovny už nemusíte po nehodě telefonovat jako dříve, naprostá většina pojišťoven nabízí na svých webových stránkách k vyplnění online formulář s nahlášením škody. S jeho vyplněním ve vlastním zájmu příliš dlouho nečekejte.

„Ještě bych přidala radu, ať si řidiči při cestě do zahraničí vždy uzavřou pojistku na velmi nadstandardní asistenční služby, pokud takové nemají ve své standardní pojistce. Na dva týdny vás to sice může vyjít na zhruba 1 200 Kč, ale v případě potíží si budete gratulovat,“ dodává Kateřina Budínová ze společnosti Business Lease.

„Pozor na to, aby asistence například pokrývala odtah z dané země pobytu až do Česka. Některá asistence totiž může krýt jen odtah na hranice daného státu, kde trávíte dovolenou, a zbytek si hradíte sami. Přitom průměrná cena odtahu zpět do Česka činí v případě repatriace vozidla 26 Kč bez DPH/km, takže se takový odtah může opravdu velmi prodražit. Nebo když třeba z nouze necháte auto v zahraničním servisu a vracíte se domů autem z půjčovny, tak jenom odstavení zapůjčeného vozidla na pobočce dané půjčovny v ČR vyjde běžně na 1 000 euro, a to ani nezmiňuji samotnou částku za zapůjčení vozidla,“ uzavírá Kateřina Budínová.

Box: Výběr ze zajímavých popisů nehodového děje z archivu společnosti Business Lease:

„Divočák vběhl do vozovky a už jsem nestihl dobrzdit. Foto z místa nehody nemám, při pokusu o vyfocení prase vstalo, tak jsem z místa odjel.“

„Škrábanec na levé zadní bočnici – pravděpodobně vandalismus účastníků hokejového zápasu Sparta-Karlovy Vary. Podezření na fanoušky K. Varů.“

„Byl krásný den, a tu z ničeho nic přišla bouřka jak ze soudného dne a začalo peklo. Záhy začaly padat ledové kroupy, které ostřelovaly karoserii auta, které stálo na výše uvedené adrese. Nyní jsou kapota, střecha, kufr i boční části vozu pokryty důlky po včerejší katastrofě. Nebylo úniku. Na karoserii jsem napočítal přes 100 důlků po kroupách.“

„Srnka mně nečekaně skočila před auto, 100% zavinění bylo z její strany. Já vše dodržoval.“

Společnost Business Lease působí na českém trhu od roku 1996, kdy se zde stala průkopníkem operativního leasingu. Původně vznikla v roce 1989 v Holandsku pod mateřským holdingem AutoBinck s více než stoletou historií. Do současné Business Lease Group s hlavní kanceláří v Praze nyní vedle Česka spadá Slovensko, Polsko, Maďarsko a Rumunsko.

Firma se prioritně zaměřuje na operativní leasing, postavený hlavně na uzavřené kalkulaci, kdy se dopředu dohodne výše platby. Klientovi toto řešení přináší stabilní cash flow, a může se tak v klidu soustředit na svůj byznys. Business Lease dále poskytuje služby správy vozového parku. Mezi další doplňkové služby patří autobazar Cars & Care, prodávající vrácená auta z operativního leasingu (každý měsíc se jich vrací přibližně 200), a B2B autopůjčovna Business Rent nabízející přes 300 vozů. Více informací viz https://www.businesslease.cz/.

Počet Zelených obcí se rozrostl o čtvrtinu. REMA Systém nově poskytuje starostům návštěvy odborníků

Společnost REMA Systém v prvním pololetí letošního roku zvýšila počet spolupracujících obcí
o 25 %. Do projektu Zelená obec, který starostům pomáhá s šetrnou likvidací odpadních elektrozařízení, je zapojeno již 925 českých obcí. Cílem projektu je podpora ekologického nakládání s elektroodpadem a edukace občanů o významu správného třídění odpadních elektrozařízení. Novinkou jsou servisní návštěvy expertů v zapojených obcích a sdílení zkušeností.

Projekt Zelená obec zaznamenal meziroční růst v objemu sebraného odpadního elektra o 17 %, a to v prvních šesti měsících roku 2024. Za celý loňský rok se v zapojených obcích vysbíralo celkem 275 tun odpadních elektrozařízení, přitom letos je to již 171 tun. Navýšení sběru bylo dosaženo díky rozšíření počtu zapojených českých obcí. Tento trend svědčí o rostoucím zájmu obcí a jejich obyvatel o ekologické nakládání se starými elektrospotřebiči. Starostové navíc oceňují pomoc s administrativou i servisní návštěvy odborníků ze společnosti REMA Systém.

„V letošním roce jsme rozšířili služby pro zapojené Zelené obce o takzvané servisní návštěvy. Díky těmto návštěvám můžeme přímo vysvětlit výhody ekologického nakládání s odpady a podpořit edukaci v oblasti významu šetrné likvidace staré elektroniky. Navíc nám společná setkávání dovolují sdílet se starosty a vedením měst zkušenosti a řešit jejich konkrétní problémy,“ uvedla Kateřina Opletal Průchová, manažerka regionálních zastoupení společnosti REMA Systém, která je jedním ze tří největších kolektivních systémů zajišťujících sběr odpadních elektrozařízení působících v České republice.

Výzvy pro obce: Likvidace pneumatik i černé skládky

Kontakt se zástupci obcí odhalil několik nových trendů a výzev v oblasti odpadového hospodářství. Mezi hlavní problémy patří složitá likvidace nekompletního elektra a problémy se zpracováním pneumatik. „Bohužel se stále častěji setkáváme s problémem nekompletního elektra, které je obtížné recyklovat,“ vysvětlila Kateřina Opletal Průchová. „Dále jsou některé obce znepokojeny plánovaným zavedením zálohového systému na PET lahve. V určitých regionech, zejména v Ústeckém kraji, dochází k tvorbě černých skládek. To je často způsobeno omezenou provozní dobou sběrných dvorů. Je to velká výzva, kterou musíme společně řešit,“ dodala Kateřina Opletal Průchová.

Projekt Zelená obec je určen především obcím bez sběrných dvorů, ale zapojit se může jakákoli obec v České republice bez ohledu na počet obyvatel. Obce díky tomuto projektu získají na míru šité služby, které podporují ekologické smýšlení jejich obyvatel a usnadňují nakládání s odpadním elektrem. „Jsem rád, že sběrné místo zřízené ve spolupráci se společností REMA Systém naši občané takto hojně využívají,“ uvádí Pavel Novák, starosta obce Tučapy. Obce mohou při komunikaci s občany využívat logo Zelené obce, čímž posilují svou reputaci jako ekologicky uvědomělé. Společnost REMA Systém navíc oceňuje certifikátem Příkladná obec zapojené obce, které ve sběrné síti kolektivního systému odevzdaly nejvíce odpadních elektrozařízení.

O společnosti REMA Systém

Hlavními aktivitami společnosti REMA Systém jsou služby zabezpečující zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrických a elektronických zařízení, jde například o pračky, lednice, televizory, počítače, tiskárny, mobilní telefony a další přístroje. Ve spolupráci se společností REMA Battery navíc umožňuje i zpětný odběr odpadních baterií a akumulátorů.

Svým klientům REMA Systém nabízí odborné a komplexní řešení na cestě ke splnění legislativních povinností, běžným spotřebitelům pomoc a jednoduché vyřešení starostí s nepotřebnými či odpadními elektrospotřebiči. V oblasti ochrany životního prostředí REMA Systém působí od roku 2005, od kdy provozuje systém pro zpětný odběr a recyklaci odpadních elektrozařízení.

Podrobné informace najdete na adrese www.rema.cloud, informace k projektu Chytrá recyklace naleznete na www.chytrarecyklace.cz.

Exit mobile version