Slet poprvé digitálně. Aplikaci Sokol využijí desetitisíce lidí

Už žádné tištěné programy a mapy. Blížící se XVII. všesokolský slet poprvé v historii využije mobilní aplikaci, která sokolům pomůže s organizací největší sportovně-společensko-kulturní události roku na našem území.

Během sletového týdne, který se koná od 30. června do 5. července v Praze, najdou účastníci i diváci v aplikaci detailní program a všechny důležité praktické informace k organizaci akce. Kromě toho aplikace nabízí i speciální obsah využitelný už teď pár týdnů před sletem.

„Například v kategorii Extra najdou uživatelé slevy a výhody, k jejichž čerpání opravňuje speciální QR kód. Ty budou postupně přibývat. Připravujeme i soutěže o ceny,“ prozradil starosta České obce sokolské Martin Chlumský. S pomocím aplikace lze sledovat i pohyb sletové tramvaje po hlavním městě.

Aplikace je ke stažení na platformách Google Play a App Store. Po skončení sletu bude sloužit více než 160 000 členům České obce sokolské k interním účelům.

Za vývojem stojí přední firma CGI

Aplikaci pro všesokolský slet připravila špička na trhu, firma CGI. „Tým firmy netvoří pouze profesionální programátoři a vývojáři, ale také velcí fanoušci sportu a Sokola. CGI se tak stala hlavním technologickým partnerem sletu, což mělo mimochodem za důsledek i snížení nákladů na vznik aplikace prvotřídní úrovně,“ říká Martin Chlumský, starosta České obce sokolské.

CGI má se sportovními aplikacemi rozsáhlou zkušenost, tradičně je připravuje třeba pro Jizerskou 50 a od loňského roku také pro seriál závodů horských kol Prima cup. „Jakkoliv to není náš klíčový byznys, CGI se primárně věnuje IT a obchodnímu poradenství pro korporace a státní správu, náš tým Emerging Technologies se rád chopí každé výzvy v podobném duchu,“ říká Michal Útlý, marketingový ředitel CGI.

Nápor během sletu

Příprava aplikace Sokol byla podle tvůrců zajímavá zejména z pohledu organizace samotné akce. „Od počátku ji připravujeme tak, aby zvládla nápor až 20 000 účastníků sletu. Je to hybridní mobilní aplikace vyvíjená ve frameworku Flutter, s backendem v Kotlinu. Zajímavostí je, že Sokol má k dispozici vlastní redakční systém a může si spravovat obsah sám,“ přibližuje Útlý.

Stabilita, plynulé stažení a chod jsou pro pořadatele akce i samotné tvůrce aplikace klíčové. „Využíváme cloudové služby, které v případě náporu umíme posilovat a škálovat dle potřeby a zátěže. Před oficiálním představením na tiskové konferenci se aplikace testovala na výkon a stabilitu. Navíc je prošpikovaná analytikou, kdy anonymně sledujeme výkonnostní i uživatelské akce, abychom ji mohli před sletem v případě potřeby zdokonalovat,“ doplňuje marketingový ředitel firmy CGI.

A dodává, že práce na aplikaci Sokol byla pro tvůrce „srdcovka“. „Partnerství s ČOS je příležitostí spolupracovat na zajímavé akci, ukázat veřejnosti naše schopnosti i mimo hlavní rámce našeho působení, a zejména podpořit naše kolegy, kteří jsou často členy ČOS a na slet se připravují,” říká závěrem Michal Útlý.

NETGEAR: nové produkty s WiFi 7 pro domácí sítě

Společnost NETGEAR rozšířila nabídku svých produktů s WiFi 7 o nový třípásmový mesh systém Orbi 770 a router Nighthawk RS300. Obě novinky jsou určeny primárně pro použití v domácnostech, kde je jejich úkolem poskytnout nepřerušovanou digitální práci a zábavu v nejvyšší kvalitě.

Tím se myslí především streamování 4K/8K, videokonference, hraní her, využívání AR/VR nebo nástrojů využívajících umělou inteligenci, které vyžadují extrémně nízkou latenci a vyšší propustnost internetového připojení.

Mesh systém Orbi 770

Třípásmový mesh systém Orbi 770 dokáže bezdrátovým internetem o rychlosti až 11 Gb/s obsloužit až 100 současně připojených zařízení rozmístěných na ploše až 740 m2 (3 pack). Dostatek 2,5Gig LAN portů na routeru a jeho satelitech lze použít pro vícegigabitové kabelové připojení mezi nimi nebo pro připojení sdíleného úložiště nebo herního PC/konzole. Každá jednotka je vybavena čtyřmi vysoce výkonnými interními anténami se zesilovači pro 360stupňové pokrytí prostoru.

Router Nighthawk RS300

Třípásmový router Nighthawk RS300 nabízí WiFi 7 s rychlostí až 9,3 Gb/s. Jeho elegantní tělo a patentovaný všesměrový design interní antény pokryjí wifi až 230 čtverečních metrů pro maximálně 100 současně připojených zařízení.

Špičkové zabezpečení

Na každou domácnost směřuje každý den v průměru 10 kybernetických útoků. Routery Netgear v sobě mají integrovány nejmodernější šifrovací protokoly, pokročilé mechanismy detekce hrozeb a další bezpečnostní funkce. Řada Orbi 770 bude prvním produktem, který bude mít další vrstvu zabezpečení: funkce Advanced Router Protection, která chrání router nejen před známými hrozbami, ale také před většinou neznámých hrozeb. Těm bude čelit mj. s využitím umělé inteligence. Tento druh pokročilé ochrany routeru byl vyvinut ve spolupráci se společností Bitdefender a postupně bude zaveden do všech produktů řady WiFi 7.

Orbi 770 Technické specifikace:

  • Rychlá třípásmová Wi-Fi 7 s rychlostí až 11 Gb/s v pásmech 2,4 GHz, 5 GHz a 6 GHz.
  • Multi-link Operation kombinuje dvě wifi pásma najednou, aby se zlepšila spolehlivost sítě, snížila latence a zajistila se maximální rychlost přenosu dat.
  • Vícegigabitové rychlosti s 2.5 gigovým internetovým portem
  • Tři ethernetové porty 2,5 Gb/s na routeru a dva ethernetové porty 2,5 Gb/s na satelitech
  • Snadná správa sítě odkudkoli, včetně pozastavení internetu, spouštění testů rychlosti internetu, sledování využití internetových dat, nastavení samostatných sítí pro hosty a dalších – to vše s aplikací Orbi®.

Technické specifikace Nighthawk RS300:

  • Rychlá třípásmová WiFi 7 s rychlostí až 9,3 Gb/s.
  • WiFi 7 poskytuje 2,4× vyšší rychlost než WiFi 6.
  • Internetový port 2,5 Gb/s pro kabelové a optické tarify.
  • Snadné sdílení souborů připojením flash disku k USB portu routeru.
  • Snadná správa síť odkudkoli, včetně pozastavení internetu, spouštění testů rychlosti internetu, sledování využití internetových dat, nastavení samostatných sítí pro hosty atd. S aplikací Nighthawk®.

Dostupnost

Řada NETGEAR Orbi 770 je k dispozici na netgear.com.

  • RBE773: Router a 2 satelity (3 pack), doporučená maloobchodní cena 999.99 $
  • RBE772: Router a 1 satelit (2 pack), doporučená maloobchodní cena 699.99 $
  • RBE770: Doplňkový satelit, 399,99 $

NETGEAR Nighthawk RS300 je k dispozici na NETGEAR.com.

  • RS300: Router – 329.99 $ MSRP

V našem regionu budou oba produkty dostupné letos na podzim.

© 2024 NETGEAR, Inc. NETGEAR a logo NETGEAR jsou ochranné známky či registrované ochranné známky společnosti NETGEAR, Inc. a jejích dceřiných společností ve Spojených státech a dalších zemích. Ostatní názvy značek a produktů jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky příslušných majitelů. Všechna práva vyhrazena.

V KAYA investují do českých, slovenských a polských technologických firem. Spravují 7,5 miliardy korun, mají dva jednorožce a otevírají pátý fond

Hledají české, slovenské a polské startupisty, kteří vidí budoucnost lépe než ostatní, a jsou tak schopni postavit úspěšné firmy. Takové, které dokážou ovládnout středoevropský nebo evropský trh či rovnou nabízet své služby a produkty globálně. Středoevropský fond KAYA investující do startupů v rané fázi nyní připravuje svůj pátý investiční fond. Ten bude disponovat dvěma miliardami korun. Týmu KAYA se za více než deset let existence daří kontinuálně držet konzistentní a nadstandardní zhodnocení kapitálu, díky čemuž se řadí mezi čtvrtinu nejúspěšnějších startupových fondů na světě (na základě dat Alumni Ventures). V současnosti má v portfoliu více než čtyřicet firem, hodnota podílů v těchto firmách dosahuje 7,5 miliardy korun (300 milionů eur).

„Jsme fanoušci velkých snů a ambiciózních plánů. Budujeme pro podnikatele prostředí, ve kterém se jim překážky překonávají o něco snadněji. Předáváme jim zkušenosti jiných úspěšných podnikatelů a podporujeme jejich přesvědčení, že lze ze středoevropského regionu vystavět globální firmy, které dominují svým byznysovým kategoriím,“ říká Tomáš Obrtáč, jeden ze čtyř rovnocenných partnerů fondu. Obrtáč před svým vstupem do KAYA v roce 2013 působil v londýnské investiční bance Barclays Capital a také v Rothschildu. „Ačkoli Česko, Slovensko a Polsko nejsou největšími trhy, mezi lokálními zakladateli vidíme obří potenciál a talent. Středoevropský startupista dokáže z jednoho investovaného dolaru udělat výnos téměř šestinásobně větší než americký. Chceme tak vidět všechny inovativní společnosti, které v těchto třech státech vznikají,“ doplňuje Obrtáč.

KAYA má v rámci svého portfolia dva jednorožce, tedy startupy s hodnotou přesahující jednu miliardu dolarů. Vedle Rohlíku se jedná o polský Docplanner. Ten je přední světovou platformou pro rezervaci zdravotní péče. Dalšími nadějnými jsou vedle Supernovy Jiřího Trečáka a Oskara Kořistky například Better Stack Veroniky Koleják a Juraje Masára, SensibleBio Mariána Kupčuláka a Miroslava Gašpárka nebo startup Upheal Juraje Chrappy a Martina Horvátha.

Pátá generace a stabilní investorská základna

„Konzistence výnosů napříč generacemi našich fondů, schopnost prodávat podíly v jednotlivých firmách, a tak průběžně vracet investorům peníze, jsou pro nás extrémně důležité z hlediska dlouhodobých vztahů s našimi investory. Patří mezi ně úspěšní středoevropští podnikatelé, dříve podpoření startupisti, ale i nadnárodní fondy, významné instituce nebo regionální banky. Ačkoli životní cyklus VC fondu trvá většinou víc než deset let, již dnes víme, že naše první tři fondy dosáhnou nadstandardních zhodnocení,“ dodává druhý partner Tomáš Pačinda. Ten se ke KAYA připojil v roce 2015, předtím působil v GE Capital.

KAYA pro svůj pátý fond plánuje obdobné rozložení investorů jako ve fondu předcházejícím, kde většina financí pochází od institucionálních investorů. Zhruba tři čtvrtiny kapitálu by měly přijít z privátního sektoru. Minimální investicí do KAYA je jeden milion eur.

Fond od samého počátku klade důraz na to, že se nespecializuje na konkrétní segment, kategorii či poslání startupu. „Nezavíráme oči před žádnými příležitostmi. Nechtěli jsme být dalším fondem, který investuje výhradně do softwarových firem. To se nám historicky vyplatilo, protože jsme dokázali zainvestovat firmy jako Rohlík nebo Woltair, které řadu let tradiční softwaroví investoři nechápali. Považujeme se za takzvané ‚generalist‘, tedy fond, který není vyhraněný žádným směrem. Ačkoli jsme si za cíl vytyčili investovat do českých, slovenských a polských startupů, neomezujeme se pouze na ty, které zůstaly ve své rodné zemi, ale hledáme je všude po světě,“ říká Martin Rajčan, který žije v Londýně a vyhledává globální talenty ze střední Evropy po celém světě. Martin Rajčan se ke KAYA připojil v roce 2020, ovšem společně s fondem spolupracoval a spoluinvestoval od jeho založení. Dříve si prošel fondem KKR, dráhou andělského investora a pomohl německému startupu Priori Data k úspěšnému exitu.

Tři pilíře: talent & navazující kapitál & network founderů a poradců

Třináctiletá zkušenost na trhu KAYA naučila, že mladé firmy ve svých počátcích potřebují pomoc hlavně ve třech oblastech. Firmy musejí vyřešit otázku přístupu k talentům, tedy to, jak budují své týmy a jak pracují s talentovanými lidmi, respektive jak je mají přilákat. V druhé rovině je třeba zajistit následné investice, tudíž zakladatelé si musejí vybudovat vztahy často se zahraničními fondy dlouhé měsíce před tím, než začnou uvažovat o dalším kole financování. V neposlední řadě je to network poradců a founderů, kteří jim mohou dát radu nebo být oporou.

„Úspěch startupů v těchto třech oblastech ovlivňuje jejich budoucnost nejvíc. Pro naše společnosti pracuje naše talent partnerka, cíleně budujeme vztahy a spoluinvestujeme s předními světovými fondy a za dlouhé roky naší existence nás obklopuje široké spektrum veleúspěšných founderů a startupových profesionálů,“ vysvětluje Pavel Mucha, který stál u zrodu dnešní KAYA v roce 2011.

Mezi fondy, se kterými KAYA spoluinvestuje a má vybudované nadstandardní vztahy, patří například britsko-američtí Index Ventures, evropské Creandum, Goldman Sachs nebo globální fond EQT. Součástí networku poradců z řad úspěšných zakladatelů jsou například Tomáš Čupr z Rohlíku nebo Juraj Masár a Veronika Koleják z Better Stacku.

KAYA za svoji zásadní výhodu považuje, že její osmičlenný tým je věkově rozprostřený od generace takzvaných boomerů až po zástupce generace Z. „Ve startupovém světě je často důležité rozumět životnímu stylu a fungování mladé generace. Jenom tak dokážeme správně vyhodnotit potenciál řady začínajících firem a následně jim nabídnout podporu, kterou k růstu potřebují. Dělá nám proto radost, že vedle sehraného týmu partnerů, který se zná více než dekádu, nám roste generace našich budoucích nástupců,“ uzavírá Tomáš Pačinda.

PRO.MED.CS Praha a.s. posiluje své mezinárodní ambice se systémy SAP

Tuzemský export zboží a služeb do zahraničí roste. Mezinárodní působnost ale klade vyšší nároky na interní systémy, zejména pokrytí a sjednocení procesů napříč firmou. Farmaceutická společnost PRO.MED.CS Praha a.s. proto implementovala systémy nové generace od společnosti SAP, které jí pomohou s vyšším pokrytím klíčových procesů včetně rozšíření o oblast lidských zdrojů. Implementaci provedla společnost MIBCON.

Projekt společnosti poprvé připravily v režimu systému SAP S/4HANA, private edition. Nové systémy v PRO.MED.CS Praha a.s. rozšíří pokrytí klíčových oblastí, jako jsou řízené sklady, optimalizace v oblastech výroby a řízení kvality nebo optimalizace integrací. Pro efektivnější pokrytí personálních procesů a aktuálních potřeb, implementovala farmaceutická společnost řešení SAP SuccessFactors.

„Ročně vyrobíme přes miliardu produktů a pro nejnovější inovace a splnění všech norem potřebujeme ty nejmodernější nástroje, které nám umožní zefektivnit naše fungování tak, aby se naše interní týmy mohly namísto řešení operativního provozu zaměřit na rozvoj strategie společnosti,“ říká Roman Hošek, IT ředitel společnosti PRO.MED.CS Praha a.s.

S působností ve více než třiceti zemích světa se PRO.MED.CS Praha a.s. rozhodl pro kombinaci brownfield a greenfield přístupu. To společnosti umožnilo konverzi základního systému bez dat do nového prostředí, částečnou optimalizaci stávající agendy a implementaci nové podle aktuálních standardů a potřeb. Tento přístup zajistil postupný přechod na systémy nové generace bez narušení provozu. Se společností MIBCON definovaly oblasti pro následné fáze s možností dalších inovací, úprav procesů a rozšíření agendy.

„Ve farmaceutickém průmyslu se klade velký důraz na validace, které musí firmy splňovat. V současné době už jsou k dispozici nástroje, které dokáží splnění náročných požadavků urychlit a zároveň zachovat tu nejvyšší možnost kvalitu výstupů. Během implementačního projektu v PRO.MED.CS Praha a.s. jsme využili Solution Manager, který nám umožnil přesně řídit změnové procesy a automaticky je promítnout do dokumentace,“ říká Jan Filip, obchodní ředitel MIBCON.

K realizaci projektu a výběru implementačního partnera se PRO.MED.CS Praha a.s. rozhodla po více než patnácti letech zkušeností se systémy SAP, pokrývající oblasti financí, logistiky a výrobních procesů. Hlavními důvody pro další krok v digitalizaci společnosti byly měnící se potřeby uživatelů, nové přístupy a modernizace procesů.

„Éra umělé inteligence s sebou přináší řadu dříve nepoznaných výzev. Proto je důležité vědět, že máte dlouhodobého partnera, který zná detailně vaše podnikání a na kterého se můžete kdykoli spolehnout, ať už během posilování vlastní konkurenceschopnosti na českém trhu nebo dobývání těch zahraničních. Abychom mohli naše klienty inspirovat a pomoci jim být stále o krok napřed před konkurencí, je pro nás klíčové neustále pracovat na inovacích, které přinášíme na trh,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

O společnosti PRO.MED.CS Praha a.s.

PRO.MED.CS Praha a.s. je česká farmaceutická společnost s více než 30letou tradicí. Se sídlem v Praze, odkud vyváží léky do více jak 30 zemí světa. Vyrábí vysoce kvalitní a cenově dostupné přípravky, které zlepšují životy lidí. Páteř firmy tvoří přední odborníci a vlastní vědecko-výzkumný program. Díky nim přicházíme s inovacemi, které posouvají hranice léčby pacientů.

O společnosti MIBCON

MIBCON a.s. je přední poradenská společnost s týmem více než 180 odborníků specializující se na implementaci kompletního portfolia produktů SAP a dodávající již více než 25 let inovativní řešení společnostem na českém i mezinárodním trhu. Je jedním z nejvýznamnějších českých partnerů SAP a jediný zástupce z Česka a Slovenska v prestižní mezinárodní partnerské síti United VARs. Společnost ctí osvědčené SAP standardy, zároveň se ale nebojí inovativních postupů a řešení.

O společnosti SAP

Strategií společnosti SAP je pomoci každé firmě fungovat jako inteligentní podnik. Jako lídr na trhu podnikového aplikačního softwaru pomáhá SAP firmám všech velikostí a ve všech odvětvích fungovat co nejlépe: Zákazníci společnosti SAP vytvářejí 87 % celkového světového obchodu. Technologie strojového učení, internetu věcí (IoT) a pokročilé analytiky v SAP pomáhají proměnit podnikání zákazníků v inteligentní podniky. SAP pomáhá lidem a organizacím získat přehled o podnikání a podporuje spolupráci, která jim pomáhá udržet si náskok před konkurencí. SAP zjednodušuje podnikové technologie, aby mohli klienti využívat software SAP tak, jak chtějí. Komplexní sada aplikací a služeb SAP umožňuje zákazníkům z 25 odvětví po celém světě fungovat ziskově, neustále se přizpůsobovat a měnit věci k lepšímu. Díky globální síti zákazníků, partnerů, zaměstnanců a lídrů pomáhá SAP světu lépe fungovat a zlepšovat životy lidí. Další informace naleznete na www.sap.com.

Tento dokument obsahuje výhledová prohlášení, což jsou předpovědi, projekce nebo jiná prohlášení o budoucích událostech. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních, prognózách a předpokladech, které podléhají rizikům a nejistotám, jež mohou způsobit, že se skutečné výsledky a výstupy budou podstatně lišit. Další informace týkající se těchto rizik a nejistot lze nalézt v našich dokumentech předložených americké Komisi pro cenné papíry (SEC), mimo jiné v části Rizikové faktory ve výroční zprávě společnosti SAP na formuláři 20-F za rok 2020.

© 2023 SAP SE. Všechna práva vyhrazena.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright.

Celoroční hra Recyklohraní: Na 1 600 škol z celé ČR sbíralo body za aktivity týkající se ekologie

Celoroční hra Recyklohraní zná své vítěze. V letošním ročníku se zúčastnilo více než 1 600 mateřských, základních a středních škol zapojených do vzdělávacího programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět. Nejúspěšnějších 400 z nich bylo oceněno finančními poukázkami v celkové hodnotě 500 tisíc Kč. Smyslem každoročního klání je motivovat pedagogy i žáky k tomu, aby se aktivně zajímali o životní prostředí a věnovali tak pozornost problematice, která se týká nás všech.

Pořadí nejlepších škol na 1. a 3. místě se oproti loňskému ročníku proměnilo. Pomyslné zlato získala Základní škola Dyjákovice z Jihomoravského kraje. Druhé místo z loňského roku obhájila Základní škola a Mateřská škola Určice z Olomouckého kraje a třetí v pořadí se umístila loni zlatá Základní škola Velké Březno z Ústeckého kraje.

Za trojicí těch nejlepších se do první desítky vešly tyto úspěšné školy: Základní škola Ronov nad Doubravou; Základní škola a Mateřská škola Studenec; ZŠ a MŠ Přemyslovice; Základní škola a mateřská škola Třebenice; Základní škola a Mateřská škola Hlavnice; Základní škola a mateřská škola Libčany; Základní škola J. A. Komenského, příspěvková organizace města Kyjova. Celoroční hru organizovalo Recyklohraní již potřetí.

Za co jsou školy odměňovány?

Školy mohou v průběhu celého školního roku získávat body nejrůznějšími způsoby. Řada z nich se zapojuje do sběrových kampaní nebo dokonce pořádají vlastní sběrové akce přímo na školách. Výsledkem jsou úctyhodná čísla vytříděných a k recyklaci předaných drobných elektrospotřebičů (127,45 tun), baterií (99,66 tun), mobilů (12 498 ks) a tonerů (1 210 ks).

Další body Recyklohraní rozdává za plnění průběžných úkolů, do kterých se pravidelně zapojují stovky škol, za odučení některé z mnoha lekcí z metodik v ediční řadě Ekoabeceda, které jsou na webových stránkách programu volně ke stažení, nebo i za medializaci vlastních aktivit v rámci Recyklohraní v místních periodikách.

„Největší bodové ohodnocení získávají školy za plnění Celoročního cíle. Jeho smyslem je motivovat žáky i pedagogy, aby se tématu udržitelnosti nebo klimatické změny věnovali dlouhodobě,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, a dodává: „Učitelé tak s dětmi mohou využívat námi připravené metodiky, plnit jednotlivé úkoly a zároveň si stanovit vlastní cíl, co konkrétního chtějí během školního roku zvládnout, zorganizovat nebo vytvořit. Školní žákovské projekty často inspirují i komunitu v okolí k ohleduplnosti k životnímu prostředí a místu, kde žijí. Společná práce a vynaložené úsilí umožňují žákům zažít úspěch z tvorby smysluplných projektů.“

K plnění Celoročního cíle se přihlásilo více než 250 mateřských, základních a středních škol. Děti a žáci díky tomu třeba podnikli exkurze do ekologicky hospodařících farem nebo ke zpracovatelům odpadu, jinde zorganizovali školní swap s použitým oblečením, vytvářeli klimatické mapy obce či školní propagační kampaně na podporu třídění nebo na snížení plýtvání potravinami.

Nejlepším školám v krajích přispíváme na exkurzi

Recyklohraní každoročně vyhlašuje i pořadí v jednotlivých krajích a třem nejaktivnějším školám v každém kraji přispívá částkou ve výši 5 tisíc Kč na exkurzi, která je tematicky zaměřená na životní prostředí.

Školy tak mohou zajet například do recyklačních provozů, do kompostáren, bioplynových stanic, na sběrné dvory či na dotřiďovací linky na obaly, do úpraven a čistíren vody nebo na ekofarmy. Jen v končícím školním roce jsme takto pomohli vypravit ze lavic do reálného provozu 2704 dětí.

Děti ze ZŠ a MŠ Pitín využily příspěvku od Recyklohraní, aby se dozvěděly něco víc o třídění elektra.

Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí

Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.

Poděkování patří také spoluorganizátorům programu a Celoroční hry, společnostem ECOBAT a Elektrowin, z jejichž příspěvků Recyklohraní mohlo pro školy pořídit odměny.

Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tematikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál, tzv. Ekoabecedu. Zájemci o praktickou výuku recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do června 2023 se do programu zdarma registrovalo přes 3 870 škol. Bližší informace o aktivitách v rámci projektu, včetně fotogalerie, lze najít na stránkách www.recyklohrani.cz nebo na www.facebook.com/recyklohrani.

Hlavními partnery Recyklohraní, o.p.s. jsou společnosti ECOBAT s.r.o. a ELEKTROWIN, a.s.

Revolut v Česku rozšiřuje investiční nabídku o dluhopisy

  • Zákazníci Revolutu v Česku a v celém EHP mohou nyní investovat do podnikových a státních dluhopisů, získávat pravidelné platby s pevnou sazbou –⁠ až 5,5 % ročně (hrubý zisk).
  • Podle nedávného průzkumu až 27 % Čechů vykazuje nízkou toleranci k riziku, což je vede k hledání bezpečnějších investičních možností.
  • Dluhopisy jsou skvělou startovní pozicí pro investování, protože nabízí stabilitu, příležitost diverzifikovat portfolio a dozvědět se o investování více.
  • Revolut dále rozšiřuje svou investiční nabídku v EHP o více než 3 000 aktiv dostupných v aplikaci, včetně akcií v USA a EU, ETF a nyní dluhopisů.
  • Začátkem tohoto roku Revolut také odstranil poplatky za úschovu (0,12 % roční tržní hodnoty aktiv držených klientem) u všech finančních nástrojů nabízených v aplikaci zákazníkům ve Spojeném království a EHP.

Revolut, finanční aplikace s více než 40 miliony zákazníky po celém světě, rozšířil svou nabídku investičních příležitostí v Česku o dluhopisy. Investiční služby v EHP poskytuje Revolut Securities Europe UAB (Revolut).

Oznámení přichází v době, kdy nedávný reprezentativní průzkum, který provedla Dynata jménem společnosti Revolut v Česku, ukázal, že až 27 % Čechů vykazuje nízkou toleranci k riziku, což je vede k hledání bezpečnějších investičních možností. Z 15 dotázaných evropských zemí uvedlo v průměru 29 % respondentů, že dávají přednost bezpečnějším investičním možnostem. Kromě toho 24 % Čechů inklinuje k diverzifikaci svých portfolií, přičemž jsou stále otevřeni mírnému riziku.

Dluhopisy se zdají být dobrou startovací pozicí pro ty jednotlivce, kteří mají tendenci být více averzní k riziku, protože dluhopisy nabízejí stabilitu a skvělou příležitost k diverzifikaci portfolia. Dobré úvěrové hodnocení a ochrana proti inflaci dále přispívají k jejich přitažlivosti pro investory, kteří hledají stabilitu a potenciálně spolehlivé výnosy. Vlády i korporace využívají dluhopisy jako prostředek ke zvýšení kapitálu a nabízejí investorům možnost efektivně půjčovat peníze výměnou za pravidelné platby úroků a případné splácení jistiny. Různé typy dluhopisů nabízejí různé rizikové a výnosové profily a podle toho by měly být posuzovány. Výnosy dluhopisů by z nich také mohly udělat dobré zajištění v případě širšího hospodářského poklesu.

Revolut v současné době umožňuje obchodování s téměř 40 firemními a státními dluhopisy a v následujících měsících plánuje tento seznam rozšířit. Minimální částka pro zahájení investování do dluhopisů je 100 $/€, s fixním poplatkem 0,25 % za obchod (min. 1 $/€). Mohou se platit další poplatky.

Jedná se o další krok na cestě k cíli společnosti Revolut, kterým je vybudovat investiční platformu, na které budou moci uživatelé spravovat veškeré své finance na jednom místě. Platforma nabízí třídu mnoha aktiv, má pokrytí na trzích EHP a je vhodná pro pokročilé i začínající uživatele. S přístupem k více než 2 800 společnostem kótovaným v USA a EU a více než 500 ETF mohou uživatelé kontrolovat výkonnost svých investic v reálném čase pomocí živých seznamů sledovaných, obchodních grafů a zpráv z trhu – to vše v aplikaci Revolut.

Začátkem tohoto roku Revolut také odstranil poplatky za úschovu (0,12 % roční tržní hodnoty aktiv držených klientem) u všech finančních nástrojů nabízených v aplikaci zákazníkům ze Spojeného království a EHP společností Revolut Trading Ltd a Revolut Securities Europe UAB.

Rolandas Juteika, Head of Wealth and Trading (EEA):

„Dále rozšiřujeme nabídku investičních produktů v Revolutu o dluhopisy, které jsou skvělým způsobem, jak diverzifikovat investiční portfolio, zajistit se proti nejistotě a generovat fixní příjem. Díky vyšším potenciálním výnosům a výhodám diverzifikace nabízejí dluhopisy zajímavou alternativu pro investory, kteří chtějí budovat bohatství a zachovat kapitál.“

Revolut nedávno představil širokou škálu investičních možností pro své zákazníky v EHP, které jsou dostupné v aplikaci Revolut: Nyní jsou v nabídce Revolutu k dispozici akcie USA, EHP, ETF a nově také dluhopisy. Společnost také představila Obchodování Pro – placené rozšíření, které kromě jiných výhod nabízí přístup k výhodným cenám (např. nižší poplatky a vyšší limity pro velikost pokynů) a dalším analytickým funkcím. Pro méně zkušené investory nabízí Revolut službu Robo poradce, která je nejvýhodnější pro zákazníky, kteří mají omezené nebo žádné zkušenosti s obchodováním, nebo prostě nemají čas na rozsáhlý průzkum a aktivní obchodování.

Investiční služby v EHP poskytuje společnost Revolut Securities Europe UAB („Revolut“), která je investiční společností autorizovanou a regulovanou Litevskou centrální bankou. Stejně jako u všech investic platí investiční riziko. Hodnota investic může stoupat i klesat. Minulá výkonnost, stejně jako hrubý výnos z dluhopisů, není spolehlivým ukazatelem budoucí výkonnosti a společnost Revolut nezaručuje, že bude dosaženo investičních cílů nebo že portfolio bude generovat výnosy. Pokud emitent dluhopisů nesplácí své závazky, můžete přijít o celou investici. Hodnota investice může být ovlivněna kolísáním měny. Informace zde obsažené nejsou osobním doporučením, investičním poradenstvím ani nabídkou k přijetí jakéhokoli investičního rozhodnutí. Další informace naleznete v podmínkách a ujednáních společnosti Revolut, na stránce s nejčastějšími dotazy k poplatkům a v popisu rizik.

  • Investiční průzkum provedla výzkumná společnost Dynata, reprezentativní vzorek zahrnoval 15 000 lidí v 15 zemích (Itálie, Španělsko, Portugalsko, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Rumunsko, Bulharsko, Polsko, Maďarsko, Litva, Řecko, Česko, Chorvatsko, Slovensko), z toho 1 000 lidí v Česku (březen 2024).

O REVOLUTU

Revolut je licencovaná evropská banka, která lidem pomáhá vytěžit z jejich peněz maximum. V roce 2015 začala společnost Revolut ve Spojeném království nabízet převody a směnu měn. Dnes více než 40 milionů zákazníků po celém světě používá desítky inovativních produktů Revolutu k provedení více než půl miliardy transakcí měsíčně.

V rámci našich osobních a firemních účtů poskytujeme našim zákazníkům větší kontrolu a bezproblémově spojujeme lidi po celém světě.

www.revolut.com

Zoe.ai nově spolupracuje s prodejcem sportovního vybavení a oblečení Sportisimo

Zoe.ai, technologický startup spadající pod společnost Lundegaard, navazuje spolupráci s lídrem na trhu sportovního oblečení a vybavení v České republice, firmou Sportisimo. Implementací svých chytrých nástrojů umožní Sportisimu lépe porozumět potřebám a preferencím svých zákazníků, a tak zlepšit průběh jejich online nakupování.

Sportisimo je jedním z největších prodejců sportovního vybavení a oblečení ve střední Evropě, který provozuje širokou síť kamenných obchodů a e-shop. Právě v rámci e-shopu Zoe.ai poskytuje Sportisimu nástroj pro analýzu zákaznických dat, automatizaci procesů a personalizaci. Tato spolupráce povede k lepšímu cílení na individuální preference každého z uživatelů a zvýšení spokojenosti zákazníků při nákupu. K analýze dat o chování uživatelů na webových a mobilních stránkách Zoe.ai používá umělou inteligenci, přičemž na základě výsledků následně generuje relevantní doporučení, umožňující plně personalizované nákupní cesty.

„V posledních šesti měsících jsme začali spolupracovat s několika velkými renomovanými e-shopy. Nyní do portfolia klientů, používajících Zoe.ai, přibylo také Sportisimo. Důvěry, kterou tato známá společnost do našeho nástroje vkládá, si opravdu vážíme a věříme, že se již brzy budeme moci pochlubit minimálně stejně kvalitními výsledky personalizace jako evidujeme u našich dalších zákazníků,“ uvedl Michal Krňák, produktový manažer společnosti Zoe.ai.

Levnější, rychlejší a bez omezení. České AppOnFly buduje konkurenci NVIDIA GeForce NOW

Česká konkurence pro globálně úspěšnou herní službu NVIDIA GeForce NOW? Brzy možná realita. Služba AppOnFly zakladatele Václava Svátka, známá streamováním byznys aplikací, se totiž vydává novým směrem. Nabídne službu pro streaming náročných her pro širokou masu lidí. Výhodou má být na rozdíl od NVIDIA levnější pay-as-you-go model založený na principu sdílení grafického výkonu majitelů PC v síti. Uživatelé tak budou moci sdílet svůj GPU výkon v síti, nebo využívat výkon jiných. Navíc má být nabídka her na rozdíl od GeForce NOW zcela v rukou uživatele – není omezená nabídkou společnosti, a hráč si tak bude moci nainstalovat a hrát hru, jakou chce. Společnost proto nyní významně rozšiřuje svůj tým, do kterého nabírá analytiky, testery, designéry i role v marketingu.

„Oblast herního streamingu stále nedosáhla svého plného potenciálu. Navíc jí dominuje jen jedna služba, která má své omezení. Víme, že poptávka po vysoce kvalitním cloud gamingu stále stoupá, a chceme tento stav nabourat. Naše platforma nabídne hráčům možnost hrát, ale i sdílet výkon jejich počítačů pro jiné hráče. Tento systém ve výsledku umožní, že uživatelé budou moci hrát jakoukoli hru, kterou si nainstalují, a nebudou omezeni nabídkou konkrétního počtu her. Model pay-as-you-go je navíc vyjde výrazně levněji,‘‘ vysvětluje zakladatel AppOnFly Václav Svátek.

V případě služeb jako NVIDIA GeForce NOW musejí hráči platit fixní měsíční částku, díky které obdrží přístup k 1 500 hrám. Pay-as-you-go model AppOnFly má hráče vyjít levněji, protože budou platit jen za konkrétní čas strávený hraním. Nový model se má navíc vyhnout také latenci způsobené vzdáleností mezi servery, na kterých hry běží, a počítačem hrajícího uživatele.

Velký tým pro velkou výzvu

AppOnFly tak nyní hledá kandidáty pro širokou škálu pozic: analytiky softwarového vývoje, testery, designéry, ale i marketingové a HR specialisty. Celkově AppOnFly nabírá na osm nových pozic. „Cílem je nastavit nové standardy v oblasti cloud gamingu. Klíčem k našemu úspěchu je vybudovat top tým nadšených profesionálů a myslím, že nabízíme velkou příležitost pro ty, kteří mají vášeň pro herní průmysl a chtějí se podílet na vývoji skutečně nové služby,‘‘ komentuje Svátek.

AppOnFly, založený generálním ředitelem ČMIS Václavem Svátkem, se od svého vzniku v roce 2013 zaměřoval výlučně na streamování byznys aplikací. Myšlenka rozšířit AppOnFly o herní cloud službu ale vzešla také právě ze zkušenosti s původním streamováním aplikací. To totiž začaly používat americké děti k hraní na multiplayerové platformě Roblox.

Více o ČMIS

Technologická společnost ČMIS, která patří k největším českým hráčům na poli hostingu, cloudových a serverových řešení, dokáže svým zákazníkům zajistit, že jejich e-shopy nespadnou a fungují hladce i během špičky, takže nepřijdou o své tržby kvůli výpadkům. Mezi hlavní služby patří hosting aplikačního prostředí pro účetní a obchodní systémy, dále hosting databází, úložišť a privátní cloud pro velké e-commerce hráče, jako jsou Rohlik Group či Shoptet. V neposlední řadě poskytuje jako Microsoft direct partner klientům MSSQL licence za nejvýhodnější cenu na českém trhu a také má nejvýhodnější cenové plány pro službu MS 365.

Plasty se stávají strategickou komoditou. Česko i Evropa mají k plastové samostatnosti blíž než zbytek světa

Čína před nedávnem v rámci obchodní války s EU a USA oznámila začátek antidumpingového šetření dovozu technického plastu kopolymeru z těchto území. Jedná se o reakci na navážení cel na čínské zboží v USA a přehodnocování jejich výše u některých produktů v EU. Zajímavé je, že Čína do obchodní války se Západem zatahuje druh plastu. Ne kvůli kopolymeru samotnému, ale proto, že se plast řadí mezi další obchodně-strategické suroviny a materiály, které si vyžadují pozornost i světových velmocí.

Spotřeba plastů roste a sní i jeho význam

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě součástí prakticky všeho, co používáme: elektronika, auta, vybavení domácnosti, obalové materiály… S jejich neustále rostoucí spotřebou tak roste i jejich význam. Nejenže jich lidstvo ke svému fungování potřebuje stále více, ale spolu s tím roste i nutnost si co nejzodpovědněji a nejefektivněji poradit s plastovým odpadem.

Podle analýzy sdružení Plastic Europe bylo v roce 2022 v Evropě recyklováno jen necelých 28 % plastového odpadu. Téměř 50 % bylo využito tepelně, tedy spáleno ve spalovnách odpadu a cementárnách, a zbytek skončil na skládce. Plast vyrobený z recyklovaných materiálů tvořil pouze necelých 20 % z celkové produkce 54,1 milionu tun plastů v roce 2022.

Plastový odpad jako neřešitelný problém

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do asijských zemí, jako je Čína, Indie a další. Jeho stoupající množství odradilo už před lety i tyto země a postupně ho přestaly nebo přestávají odebírat. Evropa je tak stále více nucena najít stabilní řešení, které by jí zajistilo větší soběstačnost ve výrobě a zároveň i likvidaci plastů. A to je dobře, protože vozit plasty v jakékoli podobě přes půl světa jen zvyšuje emise a negativní dopad na životní prostředí.

Tím řešením je opravdová cirkularita a recyklace, při které z plastu vznikne znovu plast. Cesta je to logická, protože tím zabijeme dvě mouchy jednou ranou. Konečně se dostaneme k ekologické likvidaci většiny plastového odpadu. Ten už nebudeme vozit do jiných zemí, platit za jeho likvidaci, ani ho v takové míře skládkovat nebo spalovat. I přes stále se zlepšující technologie a dokonalejší filtry mě nikdo nepřesvědčí o tom, že se z plastu spalovaného v cementárně nedostávají do ovzduší škodliviny. Druhou nespornou výhodou je pak dostatečná zásoba samotného plastu, respektive suroviny na výrobu, a jistá samostatnost v jeho produkci.

Produkci plastů je závislá na (ne)stabilitě na Blízkém východě

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným zásobám stává každým dnem více nedostatkovým zbožím. Největšími hráči v prodejích nebo zásobách ropy jsou navíc často politicky nestabilní země a diktatury a cirkularita plastů nám pomůže se zbavit částečné závislosti na nespolehlivých partnerech, kteří se mohou stát součástí válečných konfliktů nebo převratů.

Mohli jsme to vidět na příklady ruského plynu. V době začátku ruské agrese na Ukrajině se Evropa chtěla odstřihnout od závislosti na ruském nerostném bohatství. Jedním z důsledků bylo samozřejmě zvýšení spotřebitelských cen i dalších výdajů státu. Podle mě bychom proto měli usilovat o větší surovinovou soběstačnost – samozřejmě ne za každou cenu, jako tomu bylo za minulého režimu, ale tam, kde to má smysl a nabízí se to. Možný konflikt na Blízkém a Středním východě může kromě všech hrůz spojených s válkou samozřejmě přinést i dramatické zdražení ropy. A to se nepromítne jen do cen benzínu, ale právě i do cen a dostupnosti plastů, a tím pádem prakticky všeho, co používáme.

Řešení má Evropa na dosah, nachází se v Česku

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším řešením snížit používání plastů a tento materiál nahradit za něco udržitelnějšího, ale to se jen tak nestane. Řešení máme ale na dosah. Je jím termochemická recyklace plastů, která dokáže recyklovat drtivou většinu plastového odpadu. Ten se díky procesu pyrolýzy – ta probíhá mimochodem zcela bezemisně – promění na atomy uhlíku a ty na pyrolýzní olej, který je bez přehánění surovinou budoucnosti, protože dokáže ve výrobě plastů plně nahradit ropu. Tím nabízí první opravdovou cirkularitu v recyklaci plastů – nejen vybraných druhů, jako je to v současnosti u PET, ale téměř všech zbývajících druhů. Plastový odpad se tak nemusí spalovat, ale může se přeměnit na olej, ze kterého znovu vznikne plast. A tak pořád dokola.

První a pravděpodobně zatím jediná jednotka fungující v ekonomickém i ekologickém provozu, kterou se nám v Green Future podařilo vyvinout, nestojí ve švýcarském Cernu, ani v oblasti 51 v americké nevadské poušti, ale nedaleko severomoravského Bruntálu a záleží jen na Česku a potažmo Evropě, jak rychle ji dokáže přijmout. Princip technologie je známý desítky let, ale nikdo nepočítal s tím, že se ho podaří z teorie dostat do funkční praxe.

Legislativa na všech úrovních v tomto případě zaspala. V Česku totiž pracujeme na tom, aby mohla naše jednotka do konce roku fungovat v ostrém komerčním provozu, ale ledy by se měly po evropských volbách začít hýbat co nejrychleji i v Bruselu. Máme k dispozici unikátní technologii, která má svým významem promluvit do politicko-hospodářského směřování Evropy, a byla by škoda, pokud by se pro nás nestala prioritou.

Autorem textu je Michal Pivrnec, CEO českého startupu Green Future.

O Green Future:

Green Future založil v roce 2021 za pomoci investorů Michal Pivrnec. V roce 2023 ve Dvorcích u Bruntálu společnost dostavěla první plně funkční jednotku termochemické recyklace na světě, která může fungovat v ekonomickém i ekologickém provozu. Ta v současnosti běží v režimu vědeckého provozu a probíhá schválení komerčního využití. Společnost Green Future plánuje během roku 2024 začít stavět dva recyklační areály v Česku a jeden v Rakousku.

Michal Pivrnec:

Na vysoké škole se zamiloval do šipkového sportu a díky němu provozuje největší e-shop se šipkovým zbožím v Česku. Zabýval se i developerskou výstavbou bytů nebo stavbou vodní elektrárny. Jako lokální patriot ve svém rodném městě koupil historickou továrnu, ve které stále udržuje textilní a kovovýrobu. V roce 2021 k továrně získal i chátrající historickou Hornychovu vilu, kterou si nechal postavit majitel továrny, a v současnosti pracuje na její revitalizaci.

Nečekaný způsob, jak eliminovat kyberbezpečnostní hrozby: automatizace sítí

Počty kyberútoků neklesají a útočníci jsou stále více vynalézaví. Využívají méně obvyklé internetové protokoly nebo útočí přímo na aplikační vrstvě tak, aby efektivně zvýšili dopad jednotlivých útoků. Jak ukazují analýzy české společnosti ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku, pomáhají jim v tom samy oběti. Firmy totiž často nastavují a spravují své počítačové sítě ručně. Automatizace sítí přitom není jen nástrojem pro úsporu času správců a eliminaci chyb. Dokáže totiž včas odhalit i kyberútok, případně napravit vzniklé škody. Rozvoj využívání umělé inteligence pak tyto možnosti posune ještě na další úroveň.

„Automatizace je často brána jako čistě technická věc týkající se firemních sítí, ale je potřeba se na její možnosti podívat z pohledu kyberbezpečnosti. Hrubou sílu totiž postupně nahradily kvalitnější a často intenzivnější útoky, které dokáží napáchat stejně vysoké, nebo dokonce i větší škody. Zdánlivě slabší útoky se totiž hůře odhalují. A zde se ukazují možnosti automatizace – odhalení toho, že se někdo do sítě dostal, je mnohem snazší a rychlejší. Systém ihned vidí, že se někde stala nečekaná změna a může velmi rychle vše vrátit zpět. S rozvojem umělé inteligence se pak tyto možnosti posouvají ještě dále,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Jako prevence před napadením sítě je nutné znát požadovaný stav všech síťových zařízení. Automatizace pak detekuje jakýkoliv rozpor v požadovaném nastavení či činnosti – ať se jedná o výrazné navýšení provozu nebo o abnormální stavy v některé z částí infrastruktury. Následně upozorní na rozdíly a postupuje podle předem připraveného scénáře. Automatizace tak může sama změnit nastavení zařízení do původního stavu, informovat provozní tým nebo tým SOC o podezřelém a neschváleném pokusu o změnu konfigurace sítě. Vše lze samozřejmě provozovat i v hybridním módu, kdy automatizace upozorní na zaznamenané nestandardní chování pracovníka IT dohledu. A ten pak dle své zkušenosti sám rozhodne, o co se jedná a jak dále postupovat.

„Role automatizovaných sítí je ale i přímo v prevenci útoků. Eliminují se díky ní chyby. Při manuálním nastavování se člověk může snadno splést, což může být bezpečnostním rizikem, které se přitom nemusí odhalit hned. Hodí se ale i například v případě, že výrobce některého ze síťových zařízení ohlásí nutnost instalace bezpečnostní záplaty – automatizace může sama prakticky ihned zajistit aktualizaci všech zařízení, i kdyby jich byly stovky ve stovce různých lokalit. S manuálním nastavováním je to neporovnatelné,“ uzavírá Jaroslav Cihelka, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

O společnosti ComSource

Společnost ComSource se v oblasti kybernetické bezpečnosti a síťové infrastruktury pohybuje od roku 2010, od roku 2023 se soustředí i na oblast datové analytiky. Poskytuje vysoce profesionální služby a dodává ta nejlepší infrastrukturní a bezpečnostní řešení on-premise, v cloudu nebo v hybridních prostředích. Díky vlastní laboratoři ComSource vyvinul a dále rozvíjí i vlastní řešení a služby. Nejvýraznější z nich je systém FlowGuard chránící před DDoS útoky. ComSource má CSIRT tým, je aktivním členem AFCEA a projektu FENIX. Společnost má své pobočky v Praze, Brně, Písku a v Bratislavě.

Exit mobile version