COOP spouští cloudové systémy SAP pro řízení dodavatelského řetězce

COOP dnes oznámil spuštění nových systémů pro optimalizaci řízení objednávek napříč svým dodavatelským řetězcem. Švýcarský maloobchodník postupně zavádí do provozu řešení SAP Predictive Replenishment a SAP Order and Delivery Scheduling s cílem snížit náklady, zvýšit provozní efektivitu v distribučních centrech a zlepšit spokojenost zákazníků.

„Řešení od SAP pokrývá celý náš dodavatelský řetězec. Neustále se zaměřujeme na přidanou hodnotu pro zákazníka a už nyní vidíme zlepšení v našich distribučních centrech a doplňování zásob. Jednou z výhod cloudu je rychlost inovací. Můžeme využívat nové funkce ihned, jakmile jsou k dispozici, což urychluje jejich nasazení,“ říká Thomas Vielhauer, vedoucí IT procesů pro správu zboží COOP.

SAP Predictive Replenishment optimalizuje návrhy objednávek na základě různých datových zdrojů, což zajišťuje optimální úroveň zásob ve skladech. Prostřednictvím řešení SAP Order and Delivery Scheduling pracovníci řídí a upravují objednávkové cykly.

„Zaměstnanci nyní mohou během plánování pracovat s objednávkami, které systém automaticky generuje na základě dostupných dat. Zaměří se tak pouze na výjimky, což jim šetří čas potřebný k řešení komplexnějších úkolů s vyšší přidanou hodnotou,“ říká Melanie Reimann, vedoucí řízení toku zboží v COOP. „Synchronizované rozvrhy objednávek nám pomáhají plánovat všechny logistické aktivity společně tak, aby se naše produkty dostaly do obchodů ve správný čas a co nejefektivnějším způsobem. Používání stejných dat napříč všemi systémy je velkou výhodou.“

Švýcarský maloobchodník spolupracuje se SAP na řadě dalších inovačních projektů. Ve svých obchodech zavádí COOP řešení SAP Replenishment Planning pro optimalizaci doplňování zásob. Systémy s jednotnou predikcí poptávky na základě strojového učení již přinesly vyšší prodeje a snížení množství odpadu.

Jako další krok plánuje COOP zahrnout více produktových kategorií a integrovat doplňování zásob v obchodech a distribučních centrech prostřednictvím agregované predikce objednávek.

O společnosti SAP

SAP je světovým lídrem v oblasti podnikových aplikací a umělé inteligence pro byznys a nachází se na pomezí technologií a podnikání. Více než padesát let se organizace spoléhají na SAP, aby jim pomohl dosahovat výjimečných výsledků prostřednictvím integrace klíčových podnikových procesů zahrnující finance, nákup, lidské zdroje, řízení dodavatelských řetězců nebo vztahy se zákazníky. Další informace naleznete na www.sap.com.

V České republice zaměstnává SAP přes 3 000 lidí a patří mezi největší IT zaměstnavatele. Zákazníci SAP vytváří 80 % českého HDP. Celosvětově využívá řešení SAP 99 ze 100 největších firem.

Tento dokument obsahuje výhledová prohlášení, což jsou předpovědi, projekce nebo jiná prohlášení o budoucích událostech. Tato prohlášení jsou založena na současných očekáváních, prognózách a předpokladech, které podléhají rizikům a nejistotám, jež mohou způsobit, že se skutečné výsledky a výstupy budou podstatně lišit. Další informace týkající se těchto rizik a nejistot lze nalézt v našich dokumentech předložených americké Komisi pro cenné papíry (SEC), mimo jiné v části Rizikové faktory ve výroční zprávě společnosti SAP na formuláři 20-F za rok 2023.

© 2024 SAP SE. Všechna práva vyhrazena.

Společnost SAP a další produkty a služby SAP zde uvedené, jakož i jejich příslušná loga jsou ochranné známky nebo registrované ochranné známky společnosti SAP SE v Německu a dalších zemích. Další informace o ochranných známkách a upozornění naleznete na https://www.sap.com/copyright

NVIDIA spustila velkou letní soutěž pro PC hráče. Alan Wake 2 má nové DLC

NVIDIA oslavuje historii, současnost i budoucnost hraní na PC letními soutěžemi. Cenami jsou GeForce řady RTX 40, PC sestavy s retro vzhledem, RTX notebooky, G-Sync herní monitory, zadní desky, klávesnice, plakáty a další ceny. Pro zapojení se je potřeba sledovat oznámení soutěží prostřednictvím výzev na Facebooku, Instagramu nebo Twitchi NVIDIA GeForce Česká republika. U kterékoliv výzvy v průběhu léta stačí v odpovědi připojit podle instrukcí #RTXOn nebo #GeForceSummer.

DLC Night Springs pro Alan Wake 2 od Remedy Entertainment je RTX On

Alanu Wake v novém rozšíření hledá cestu z nekonečných smyček Temného místa tak, že píše nové scénáře k televiznímu pořadu, pro který kdysi psal. Jedná se samozřejmě o Night Springs, což je i název nového DLC pro Alan Wake 2, které dnes vychází. Majitelé GeForce RTX se mohou těšit na plný ray tracing a DLSS 3.5 s Ray Reconstruction. Pro využití Frame Generation je potřeba vlastnit GPU GeForce RTX řady 40.

Objevila se také dvojice nových upoutávek na jedny z nejlákavějších titulů, které jsou stále na obzoru. První je nový CG trailer potvrzující datum vydání hry Black Myth: Wukong, které je stanoveno na 20. srpna. Vývojái z Game Science použije plný ray tracing, který bude na počítačích s GeForce RTX vylepšen o NVIDIA DLSS 3.5 s Ray Reconstruction.

Vyšla také ukázka ze hraní a artworky k očekávanému titulu Star Wars™ Outlaws, který vychází koncem srpna. Hra bude obsahovat podporu DLSS 3.5, ray tracing a Reflex.

Více informací přináší blog: https://www.nvidia.com/cs-cz/geforce/contests/summer-of-rtx/

„Ajťačky“ v Česku: jejich počet roste, velký potenciál mají ženy po rodičovské

Jedním z předsudků, který vládne ve světe jedniček a nul, je ten, že informační technologie ovládají primárně muži. Žen v IT přibývá, je jich ale stále málo, navíc jejich platy zatím stále nedosahují výše jejich mužských kolegů.

Česko má mezi státy Evropské unie nejmenší zastoupení žen v informačních technologiích, v jednom z nejprestižnějších a nejlépe finančně ohodnocených oborů připadá na deset mužů jen jedna žena. „Podle našeho průzkumu se zastoupení žen v IT v České republice pohybuje mezi 10 až 15 procenty. Tato čísla jsou oproti ostatním západním zemím výrazně nižší, ale postupně rostou. Podle zprávy LinkedInu z roku 2023 se počet žen v IT globálně zvýšil o 24 procent za posledních pět let. Ženy v IT zastávají různé pozice, největší zastoupení žen je na pozicích projektový management, analýza dat, UX/UI Design a testování. V oblasti vývoje mají ale hlavní zastoupení stále muži,“ popsala Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio. Rozdíly panují nejen v zastoupení žen na konkrétních pozicích, výrazně se liší i finanční ohodnocení. „Finanční ohodnocení žen v IT je konkurenceschopné, ale stále existuje mzdová propast mezi muži a ženami. Podle našeho průzkumu může být rozdíl v průměrném platu, který je v informačních technologiích aktuálně kolem 75 tisíc korun měsíčně, až 20 procent ve prospěch mužů,“ dodala Denisa Janatová.

Svět IT stále ovládá genderový stereotyp, kdy je počítačový svět vnímán jako výlučně mužský. Přitom prvním programátorem na světě byla londýnská hraběnka a matematička Ada Lovelace. Ženy přinášejí do IT několik výhod, které jsou pro zaměstnavatele velmi cenné. „Jednou z těch hlavních je rozmanitost perspektiv a přístupů k řešení problémů. Ženy často přistupují k výzvám jinak než jejich mužští kolegové, což může vést k inovativnějším a efektivnějším řešením. Tato různorodost pohledů může výrazně zvýšit kreativitu a schopnost týmu nacházet nové způsoby, jak řešit složité úkoly. Další výhodou je pozitivní vliv na firemní kulturu. Přítomnost žen v týmu může přispět k vytvoření inkluzivnějšího a vyváženějšího pracovního prostředí. Ženy v IT rovněž rozšiřují talent pool – databázi, kam si náboráři ukládají perspektivní talenty pro jednotlivé pozice, což je v době, kdy je nedostatek kvalifikovaných IT profesionálů, klíčové. Ženy mají často silné dovednosti v oblasti komunikace a týmové práce, což jsou klíčové kompetence pro úspěch v mnoha projektech. Tyto dovednosti mohou pomoci k lepší koordinaci projektů, efektivnější komunikaci v rámci týmu a celkově k lepšímu řízení projektů,“ vyjmenovala Kateřina Marešová, ředitelka obchodního oddělení a oddělení péče o zákazníky společnosti smitio.

Firmy se poslední dobou snaží stále více zaměřovat na podporu rovnosti pohlaví v IT odvětví a aktivně hledají způsoby, jak přilákat a udržet více žen. „Firmy si stále více uvědomují hodnotu různorodých týmů a vytvářejí prostředí, které je přívětivější pro ženy. Mnoho technologických společností investuje do programů na podporu žen v technologiích, poskytuje stipendia, pořádá speciální workshopy a nabízí mentorství. Navíc v Česku působí iniciativy, které se zaměřují na poskytování vzdělávacích programů, workshopů a mentorství speciálně pro ženy. Tyto programy nejen zvyšují technické dovednosti žen, ale také budují jejich sebevědomí a sítě kontaktů v IT komunitě. Například iniciativa Czechitas od svého vzniku vyškolila tisíce žen v oblasti programování, datové analýzy a dalších IT dovedností,“ řekla Denisa Janatová.

Právě online kurzy a školení lákají ženy na rodičovské dovolené. Ženy, které dříve pracovaly v naprosto odlišném odvětví, tak mají příležitost získat zaměstnání na juniorských IT pozicích. „Jedním z hlavních benefitů, které oblast informačních technologií nabízí, je časová flexibilita. Řada firem nabízí možnost pracovat na dálku, zkrácený pracovní týden nebo částečné úvazky. Právě to vyhovuje ženám s menšími dětmi, které tak lépe dokáží skloubit péči o rodinu s prací. Nabídnout pracovní příležitost ženám s dětmi je výhodné i pro firmy – maminky „ajťačky“ jsou velmi loajální, umějí si perfektně zorganizovat čas, jsou pečlivé a důsledné,“ vysvětlila Denisa Janatová.

Výhody, které zaměstnávání „ajťaček“ skýtá, si v Česku uvědomuje stále více firem. Velký potenciál vidí právě v ženách vracejících se z rodičovské dovolené. „V naší společnosti aktuálně pracuje 45 procent žen, jejich počet za poslední rok a půl vzrostl o 15 procent. Pomohl nám juniorský program TNT, do kterého jsme přijali postupně 11 žen, ženy jsme přijímali i na vyšší pozice, kterých bylo za poslední dva roky celkem 14. Výborně funguje spolupráce s maminkami. Zapojujeme jich více než 50 procent. Mzdy jsou u nás srovnatelné, ohodnocení se odvíjí výhradně od úrovně znalostí, schopností a zkušeností,“ popsala Lucie Paulíčková z oddělení péče o zákazníky společnosti Tesena.

Revoluci v zastoupení žen v informačních technologiích přinese podle odborníků umělá inteligence (AI). „Nástup umělé inteligence může zvýšit počet žen v IT z několika důvodů. AI vytváří nové pracovní role, které mohou být atraktivní pro ženy, například v oblastech datové vědy a etiky. Firmy, které využívají AI, často kladou důraz na diverzitu, aby zajistily etický vývoj technologií. A v neposlední řadě technologie umožňují flexibilnější pracovní podmínky, což může přilákat více žen do oboru informačních technologií,“ uzavřela Denisa Janatová.

SMITIO, smitio.com/cs

Na začátku bylo smitio kariérní platformou pro IT komunitu, která klade důraz na transparentnost a otevřenou komunikaci. V rychle se měnícím a dynamickém trhu se smitio neustále rozvíjelo a přizpůsobovalo se novým potřebám a trendům. Postupně rostlo a reagovalo na výzvy trhu, až dosáhlo své současné podoby jako komplexní služby pro nábor, včetně recruitmentu.

Smitio vychází ze zkušeností a potřeb IT komunity a spojuje je s projektovými týmy. Jeho vývoj je důkazem toho, jak se dokáže adaptovat a inovovat v souladu s potřebami a dynamikou trhu. Smitio je nejen prostředkem pro efektivní nábor IT specialistů, ale také platformou, která posiluje propojení a spolupráci mezi jednotlivci a týmy v oblasti IT.

 

EPC projekty nabízí efektivní cestu k dosažení energetických úspor bez potřeby počátečních investic

Všeobecné povědomí o tom, co se skrývá pod zkratkou EPC (z anglického Energy Performance Contracting), do češtiny překládanou jako „projekt energetických úspor se zaručeným výsledkem“, je stále relativně nízké. A to i přesto, že v posledních letech se popularita financování projektů pomocí principu EPC, zejména ve veřejném sektoru, velmi zvyšuje. Prokazuje se, že EPC představuje mimořádně efektivní cestu k realizaci úsporných opatření. Úspory energií se v první fázi využijí na splacení investice, v druhé etapě pak přinášejí čistý finanční prospěch majiteli nemovitosti. Metoda je vhodná prakticky pro všechny státní instituce a organizace, pro kraje, města, obce a všechny jejich příspěvkové organizace. A to tehdy, kdy vlastní starší budovy s neefektivní energetickou infrastrukturou. Princip EPC lze samozřejmě využít i v soukromé sféře.

Metoda EPC je komplexní služba, která zahrnuje úsporná opatření, přípravu, realizaci i financování projektu dodavatelem, přičemž cílem je dosažení nižší energetické náročnosti budov. Takový systém financování zákazníkovi (ať už veřejnému subjektu či firmě) umožňuje splácet investici z finančních prostředků, které právě díky modernizaci do budoucna ušetří. V době rostoucích cen energií, kdy je poptávka po energeticky úspornějších řešeních o to větší, je EPC ideální metodou pro financování projektů, nemá-li daná organizace vlastní prostředky na modernizaci své energetické infrastruktury.

Na EPC projektech se podílí také společnost Wilo, přední světový výrobce čerpadel a čerpacích systémů pro zařízení budov, vodní hospodářství a průmyslový sektor. Jednou z technologií, kde lze dosáhnout percentuálně nejvyšších úspor, totiž velice často na prvním místě bývají zastaralá oběhová čerpadla. Příkladem může být již dokončený EPC projekt rekonstrukce Psychiatrické nemocnice Bohnice. Zde došlo k výměně 102 oběhových a 47 cirkulačních čerpadel. Díky této obnově se docílilo snížení elektrické energie o 76,5 %. Návratnost zhruba milionové investice na obnovu čerpadel byla proto rekordně krátká, šlo o pouhých 15 měsíců. Celkové energetické úspory tohoto projektu, který zahrnoval rovněž rekonstrukci okenních výplní, rekonstrukci centrální výměníkové stanice a výměnu rozsáhlého rozvodného tepelného zařízení, přesáhly 30% původní energetické spotřeby.

Dalším příkladem úspěšně realizovaného EPC projektu, na kterém se podílela společnost Wilo, může být modernizace Vazební věznice Praha Pankrác. Ta proběhla ve druhé polovině roku 2023 a zahrnovala částečné zateplení 15 objektů a rekonstrukci energetického hospodářství. Projekt realizovala společnost ENESA z ČEZ ESCO. Od okamžiku dokončení projektu věznice šetří na energetických úsporách 8 milionů korun ročně. Úspory energií za 5 let jsou vypočítány na 2.067 MWh, přičemž ekvivalent emisí, které díky tomu vůbec nevzniknou, představuje 6 725 tun CO2.

Běžná návratnost investice do EPC projektů zaměřených na technologie se pohybuje v časovém horizontu od 4 do 8 let. Prodloužení této doby může nastat v případech, kdy je EPC projekt rozšířen o další stavební úpravy. „Ovšem právě oběhová čerpadla se mohou výrazně podílet na zkrácení doby návratnosti celé investice, pokud je jich v projektu větší počet. Velkou roli ale hraje otázka technické zastaralosti původních čerpadel. Pokud jsou starší 15 let, může být úspora elektrické energie až 80 %. Obecně platí, že čím starší typ oběhového čerpadla máme, tím rychlejší je pak návratnost investice vynaložené na jejich obnovu,“ vysvětluje Jan Cidlinský, výkonný ředitel společnosti Wilo CS.

Podrobný popis metodiky zavádění EPC projektů ve státní a veřejné sféře najdete na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky. LINK na brožuru

O společnosti Wilo:

Wilo je nadnárodní technologická skupina, která patří k předním světovým výrobcům čerpadel a čerpacích systémů pro zařízení budov, vodní hospodářství a průmyslový sektor. Společnost byla založena roku 1872 v Dortmundu, v průběhu své dlouhé a úspěšné historie se rozvinula do podoby významného globálního hráče. V současnosti zaměstnává více než 8 200 lidí po celém světě. Skupina Wilo věnuje zvláštní pozornost globálním trendům jako je urbanizace, změna klimatu, řešení nedostatku vody a zvýšení energetické soběstačnosti, stejně jako technologickému pokroku a digitalizaci. Wilo je členem České rady pro šetrné budovy, která se zaměřuje na snižování negativních dopadů budov na životní prostředí.

Doručení v den objednání má úspěch. Decathlon a DODO s ním pokračují do Ostravy

Technologicko-logistická společnost DODO a oblíbený prodejce sportovního vybavení Decathlon nově přinášejí možnost rychlého a přesného doručení zboží i obyvatelům Ostravy a okolí. Decathlon a DODO již od loňského dubna spolupracují na same-day delivery v Praze a od prosince také v Brně. Za tu dobu možnost doručení z prodejen Decathlon až do bytu či na zahradu využilo více než 2 000 zákazníků. Čím dál populárnější se služba stává pro doručení nadrozměrných objednávek.

„Jednou z našich hlavních motivací pro rozšíření právě do Ostravy je její strategické umístění. Ostravu a její okolí máme dobře pokrytou našimi pobočkami, což nám umožňuje spolehlivě zajistit dostupnost zboží pro doručení ještě v den objednání. Pobočka Ostrava Avion zároveň patří mezi naše největší obchody, takže bylo logické po Praze a Brně spustit same-day delivery právě v tomto regionu. Vidíme zde potenciál a očekáváme, že o službu bude ze strany zákazníků zájem,“ popisuje Antonio Villascusa, Transport & Logistics Leader ve společnosti Decathlon.

Zákazníci oceňují možnost přivezení nadrozměrných objednávek

Výhodou doručení s DODO je kromě rychlosti a přesnosti také fakt, že kurýr zásilku doručí ve vybraném časovém okně. Služba navíc v Praze a Brně umožňuje i doručení nadrozměrných zásilek, o které se postará dvojice kurýrů s větším vozem. Za první rok fungování se v den objednání v prvních dvou spuštěných městech rozvezlo přes 2 000 objednávek. Brno se přitom oproti Praze vyznačuje výrazně větším poměrem nadrozměrných zásilek, je jich skoro 20 procent.

„Největší přepravenou objednávkou bylo zatím 30 stanů. Nejčastěji si naši zákazníci nechávali doručit zboží, jako jsou běžecké pásy a eliptické trenažery, ale převážel se také bazén, ping pongový stůl, sluneční altánek nebo koš na basketball. Zákazníci ale službu využívají i pro objednání běžného sportovního vybavení, které zkrátka potřebují přivézt rychle, třeba před odjezdem na dovolenou,“ vysvětluje Antonio Villascusa, Transport & Logistics Leader ve společnosti Decathlon.

Zatímco v některých segmentech se doručení v den objednání stává standardem, u sportovního náčiní si zákazníci museli počkat. Největší sportovní řetězec na světě Decathlon zprovoznil tuto službu v Česku vloni. Pražským, brněnským a nyní i ostravským zákazníkům, kteří si objednají zboží do 14. hodiny, objednávku doručí ještě v ten samý den, objednávky přijaté po 14. hodině pak hned v den následující – v konkrétním časovém okně, které si zákazník vybere. Rychlé doručení je možné objednat jak při nákupu na e-shopu, tak osobně na některé z prodejen Decathlon.

„Odezvy ze strany nakupujících jasně ukazují, že rychlé a komfortní doručení nejen běžného, ale i těžkého a rozměrného sportovního vybavení až domů je v zákaznické zkušenosti významným posunem. Věříme, že se nám s Decathlonem podaří tuto službu dále rozvíjet a postupně ji nabídnout co nejširšímu okruhu zákazníků,“ popisuje start nové služby Ivo Velíšek, CEO DODO pro Českou republiku a Slovensko.

Pro DODO je prohlubování spolupráce s Decathlonem dalším krokem ve snaze neustále posouvat standardy v oblasti doručování a přinášet službu rychlého a přesného doručení do všech segmentů e-commerce. Změnit logistické standardy se již technologicko-logistické společnosti podařilo v oblasti rozvozu potravin, kde DODO zajišťuje rozvoz pro značky jako Tesco, Košík či Billu, nebo u rozvozu léků, kde DODO v režimu same-day doručuje ze sítě lékáren Dr. Max. Same-day rozvoz nadrozměrných zásilek pak firma loni zahájila také v segmentu elektra, a to ve spolupráci se sítí Electro World.

O společnosti DODO

Doménou společnosti DODO je moderní a ekologicky šetrná městská logistika řízená komplexní datovou platformou, která firmě zajišťuje maximální efektivitu a přesnost při doručování, nejčastěji hned v den objednání. Technologicko-logistická firma DODO je spolehlivým řešením poslední míle pro B2B klienty jako Košík.cz, Tesco, Billa, KFC, Rossmann, Dr. Max nebo Hervis. DODO, které aktuálně operuje s více než 2 300 kurýry a 1 000 vozy, své služby poskytuje v domácí České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Německu, Rakousku a Bulharsku. Žebříček Deloitte Fast50 DODO zařadil mezi nejrychleji rostoucí firmy v regionu CEE. Mezi last-mile operátory se DODO se svým obratem přesahujícím 1,3 miliardy korun řadí mezi 3 největší hráče na Evropském trhu.

Brněnský Honeywell pomáhá zrychlit datové připojení v letadlech

Společnosti Honeywell a Viasat úspěšně dokončily testy služby SwiftJet, nejrychlejšího L-band datového připojení společnosti Viasat pro letectví. Významné zrychlení stávajícího připojení umožnil upgrade terminálu Honeywell HD-710. Na vylepšení, které představuje budoucnost využití datových služeb v letectví, se podílelo výzkumné a vývojové centrum Honeywell v Brně.

Testování nové služby SwiftJet dokázalo, že je díky ní možné za letu streamovat i videa ve vysokém rozlišení, vést videohovory a procházet internet. Služba je určená pro business letectví. Nabídne bezproblémové globální pokrytí a zajistí, že cestující budou moci zůstat ve spojení s kolegy, přáteli a rodinou, ať poletí kamkoli.

Brno hrálo důležitou roli

Významnou část práce na této novince mělo na starosti výzkumné a vývojové centrum společnosti Honeywell v Brně. Díky odbornosti a zkušenostem brněnských inženýrů zde probíhal jak vývoj softwaru, tak integrace a testování řešení od externích dodavatelů. „Brněnský Honeywell je inovativní pracoviště, které se podílí na zrodu technologií měnících budoucnost světa. Klíčovou roli hraje našich téměř tisíc inženýrů a vědců, největší takový tým společnosti Honeywell v regionu Evropy, Středního východu a Afriky. Řešíme unikátní projekty především v oblasti letectví a vesmíru, například řízení letu nebo optické komunikace družic. Jsme evropským centrem společnosti Honeywell pro vývoj vodíkového pohonu letadel. Stojíme také u zrodu nového trendu – letecké mobility zboží i osob prostřednictvím dronů a strojů s kolmým startem,“ vysvětluje Michal Závišek, viceprezident a generální manažer Honeywell Technology Solutions EMEA.

Až šestkrát rychlejší připojení

SwiftJet nabídne v pásmu L-band maximální rychlosti 2,6 Mb/s, což je až šestkrát rychleji než SwiftBroadband, stávající L-band připojení pro letectví od společnosti Viasat. Terminály pro tuto službu se běžně vyskytují na platformách Gulfstream, Dassault a Embraer. SwiftJet je k dispozici také jako nová instalace, která probíhá podobně rychle a pohodlně jako všechny terminály Honeywell.

Testování úspěšně prokázalo čtyřkanálovou agregaci přes satelity a rádiovou přístupovou síť (RAN) Viasat pomocí vícekanálového satelitního komunikačního řešení Honeywell HD-710. Agregace umožnila u služby SwiftJet dosáhnout stabilních a optimálních rychlostí přenosu dat.

SwiftJet splnil očekávání ohledně výkonu za letu i při přechodu mezi zaostřenými paprsky v satelitní síti společnosti Viasat. SwiftJet se v komerční nabídce objeví koncem tohoto roku. Stávající zákazníci služby SwiftBroadband společnosti Viasat budou moci využít vyšších rychlostí SwiftJet , když udělají snadný upgrade svého stávajícího Honeywell L-band terminálu, aniž by museli měnit jakékoli kabely nebo hardware antény.

Tento významný milník v oblasti konektivity podtrhuje sladění portfolia společnosti Honeywell se třemi megatrendy, mezi které patří právě i budoucnost letectví.

O společnosti Honeywell

Produkty a služby od Honeywell Aerospace se nachází prakticky v každém stroji v komerčním i obranném letectví i v kosmické oblasti. Obchodní jednotka Aerospace Technologies vyrábí letecké motory, elektroniku kokpitů a kabin, systémy bezdrátového připojení, mechanické komponenty a mnoho dalšího. Její hardwarová a softwarová řešení umožňují vyrábět letadla s nižší spotřebou paliva, využívat přímější a přesnější lety i bezpečnější nebe a letiště. Pro více informací navštivte www.honeywell.com nebo nás sledujte na @Honeywell_Aero.

Honeywell je integrovaně působící společnost sloužící široké škále průmyslových odvětví a geografických oblastí po celém světě. Naše podnikání je v souladu se třemi silnými megatrendy – automatizací, budoucností letectví a energetickou transformací – podpořenými naším operačním systémem Honeywell Accelerator a integrovanou softwarovou platformou Honeywell Connected Enterprise. Jako důvěryhodný partner pomáháme organizacím řešit nejnáročnější, nejsložitější výzvy světa a prostřednictvím obchodních jednotek Aerospace Technologies, Industrial Automation, Building Automation a Energy and Sustainability Solutions poskytujeme řešení a inovace, které pomáhají učinit svět chytřejší, bezpečnější a udržitelnější. Další novinky a informace o společnosti Honeywell naleznete na www.honeywell.com/newsroom.

O společnosti Viasat

Viasat je globální komunikační společnost, která věří, že všechny a všechno na světě lze propojit. S pobočkami ve 24 zemích po celém světě naše poslání utváří způsob, jakým spotřebitelé, podniky, vlády a armády po celém světě komunikují a propojují se. Viasat vyvíjí dokonalou globální komunikační síť k podpoře vysoce kvalitních, spolehlivých, bezpečných, cenově dostupných a rychlých připojení, která pozitivně ovlivní životy lidí, ať jsou kdekoli – na zemi, ve vzduchu nebo na moři, a buduje udržitelnou budoucnost ve vesmíru. V květnu 2023 společnost Viasat dokončila akvizici společnosti Inmarsat, spojila týmy, technologie a zdroje těchto dvou společností a vytvořila nového globálního komunikačního partnera. Pro více informací navštivte www.viasat.com, Viasat News Room nebo nás sledujte: FacebookInstagramLinkedInXYouTube.

Pokutu nechce nikdo, zaparkovat koloběžku v Praze je ale vyšší dívčí. Lime a další provozovatelé jednají s TSK Praha o jednotných pravidlech pro všechny koloběžky i kola

Správné parkování koloběžek – největší výzva pro jejich provozovatele a zásadní podmínka pro místní. V nejvytíženějších měsících rozdala společnost Lime za špatné parkování i 500 pokut měsíčně. Problém je, že jezdci často ani nemohou vědět, kde správně zaparkovat – v různých městských částech platí různé podmínky. Platformy proto nyní s TSK pracují na smlouvě, která stanoví jednotná pravidla pro všechny sdílené koloběžky a kola ve městě. Slibují si od toho viditelný pokles počtu špatně zaparkovaných strojů a dvojnásobný nárůst využívání koloběžek.

Městské části v těchto dnech jednají s TSK o podobě smlouvy, která bude následně nabídnuta všem bikesharingovým platformám v Praze. Součástí je i systém poplatků za jednotlivé stroje a pokut za jejich včasné neodstranění z místa, kam nepatří.

„Pokuta za špatné parkování má pro jezdce výchovnou funkci, vůbec ale nemusí dojít k tomu, aby byla uložena. Pro správné zaparkování kola nebo koloběžky je nejdůležitější, aby jej jednoduše bylo kam zaparkovat,“ říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. „Z několika průzkumů vyplývá, že ve chvíli, kdy jsou jednotlivé parkovací body 100-150 metrů od sebe, počet špatně zaparkovaných kol a koloběžek prudce klesá. Tento model se osvědčil ve velkých městech, jako Londýn nebo Paříž, kde si získala velkou popularitu naše elektrokola.“

Jiná Praha, jiná pravidla

Model jednotné podoby parkovacích míst se daří velmi dobře aplikovat na Praze 2. Ta umisťuje parkovací místa do dopravních stínů – to jsou hlavně místa kolem přechodů a ve vozovkách, kde auta parkovat nemůžou. Jezdci se naučili, že piktogram kola, který parkovací místo označuje, mají hledat právě tam. Odpadá tak nutnost složitého hledání parkovacího místa v okamžiku, kdy jezdec dorazil do cíle a přeje si jízdu ukončit. Podle Lime právě na Praze 2 v loňském roce razantně klesl počet špatně zaparkovaných strojů. Právě schopnost poznat na první pohled parkovací místo je klíčová, aby jezdci parkovali správně – a to zvláště v centru města, kde je koncentrace jízd největší.

Je tu těžší pohybovat se autem, takže koloběžky skvěle doplňují mozaiku městské dopravy. Na Praze 2 lidé parkují správně, protože s Prahou 2 se nám podařilo domluvit, že parkovací místa jsou v dopravních stínech a jezdci přesně vědí, kde je hledat,“ říká Václav Petr. „Naproti tomu na Praze 1 jsou některá místa v dopravních stínech, jiná na chodníku, přičemž řada z nich zatím není zaznačená, aby je jezdci mohli snadno najít. Proto ostatně s TSK pracujeme na sjednocení pravidel pro všechny městské části. Lidé chtějí pravidla parkování respektovat, nikdo nechce zbytečně platit pokutu.“

V některých městských částech, kde infrastruktura zatím není připravená na parkovací body, funguje volné parkování, tzv. free float. Na Praze 4, 9, 10 a částečně i na Praze 5 mohou jezdci zaparkovat kdekoli mimo zakázané zóny, o to víc ale musejí dbát na výběr vhodného místa. To jezdci potvrzují vyfocením – tím sami poskytují důkaz o tom, jak zaparkovali, ale zároveň se chrání proti případné pokutě, pokud by se správně zaparkovanou koloběžkou někdo manipuloval poté, co byla jízda už ukončena.

Pětina parkovacích zón, zbytek přesně určená místa

V tuto chvíli se pravidla řeší pomocí memorand a dohod, které platformy uzavírají přímo s jednotlivými městskými částmi.

„V současné době je 80 % území Prahy, kde Lime jezdí, řešeno prostřednictvím povinných parkovacích míst. Zbytek zůstává v systému free float, kdy jezdci mohou zaparkovat kdekoli, kde je to vhodné. Snažíme se naše jezdce edukovat o tom, jak parkovat správně – aby zaparkovaný stroj nepřekážel dopravnímu provozu ani chodcům,“ říká Václav Petr. „Víme ovšem, že pokrytí co největší plochy ve městě hustou sítí parkovacích bodů je tím nejlépe kontrolovatelným řešením, které už se v praxi bikesharingu osvědčilo. Plánujeme tedy, že po sjednocení pravidel pro parkování a vytyčení dostatečného množství parkovacích míst se i posledních 20 % území Prahy, kde dosud funguje free float, přepne do režimu povinných parkovacích míst.“

Mimo město pak Lime není dovoleno zaparkovat. Uživatel vidí v aplikaci červenou zónu, kde není koloběžku možné půjčit ani zaparkovat. Pokud jezdec zaparkuje ve městě, ale špatně, nejprve obdrží výstrahu a při dalším špatném zaparkování pokutu. V některých oblastech pak jsou stroje schopné automaticky omezit maximální rychlost jízdy na 20 km/h – platformy se na tom domlouvají v rámci individuálních dohod s městskými částmi.

Právě síť parkovacích bodů, alespoň v těch nejexponovanějších městských částech a oblastech, je nejlepším řešením, jak zajistit, aby stroje parkoval správně. Každé místo ale zvyšuje nejen šanci pro správné zaparkování, ale i využívání strojů – jen Lime už od začátku působení v Praze potenciálně ušetřil až 800 tisíc jízd autem.

„Praha coby kopcovité město s velmi vytíženou automobilovou dopravou může z bikesharingu maximálně těžit. S rostoucím počtem jezdců se zvýší průjezdnost městem v dopravních špičkách. Dlouhodobou výzvou pro nás je podpořit vznik dalších cyklopruhů. S nimi totiž bude počet pravidelných jezdců na sdílených i vlastních kolech a koloběžkách nadále přibývat. Přičemž právě pravidelní jezdci jsou ti, kteří jsou v dopravním provozu nejukázněnější a pozitivně působí na ostatní jezdce,“ uzavírá Václav Petr.

Jaká jsou pravidla pro pražské koloběžky Lime?

Parkovací místa

  • Jezdec může v oblasti zaparkovat pouze zde – v aplikaci vidí jednotlivé body.
  • Při špatném zaparkování dostane varování, při dalším špatném parkování pokutu.
  • Nacházejí se v 80 % Prahy.

Parkovací zóny

  • V širším centru města.
  • V aplikaci vidí jezdec modrou plochu, je možné zaparkovat kdekoliv, ale podle pravidel správného parkování.
  • Správné parkování je potvrzeno fotografií, při špatném parkování je fotografie důkaz.
  • Pokrývají 20 % Prahy.

Zakázané zóny

  • Oblast mimo město, kde koloběžku není dovoleno zaparkovat ani na ní jezdit.
  • Vybrané oblasti v centru města.
  • Na mapě červená plocha.
  • Při špatném zaparkování dostane varování, při dalším špatném parkování pokutu.

O společnosti Lime:

Lime je předním světovým inovátorem v oblasti městské mobility, jejímž cílem je do měst přinášet ekologické, pohodlné a dostupné možnosti přepravy a řešit tak problémy s dopravními zácpami či znečištěním. Nejznámějším produktem Limu jsou sdílené elektrické koloběžky a kola, které obyvatelům Prahy umožňují rychlý, příjemný a bezpečný pohyb po městě. Elektrické koloběžky na kratší vzdálenost plně nahradí automobil a na delší vzdálenosti jsou skvělým doplňkem k městské hromadné dopravě. Společnost působí již ve více než 280 světových městech a má na kontě již více než 550 milionů jízd.

Nedostatek IT zaměstnanců zpomaluje českou ekonomiku. Řešením jsou externí specialisté

V IT a komunikacích se české firmy dlouhodobě potýkají s problémem sehnat IT pracovníky. Více než polovina společností uvádí už několik let po sobě, že je pro ně velmi obtížné naplnit volné pozice v IT. Situace v ČR je dlouhodobě horší než průměr EU, a to až o 8-16 procentních bodů v posledních letech. Navíc firmy v posledních měsících požadují po zaměstnancích fyzickou přítomnost na pracovišti, čímž ještě více upevňují svůj problém najít kvalifikované zaměstnance.

Podle Deloitte nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců zpomaluje růst českých společností, zvyšuje zátěž na stávající pracovníky a způsobuje firmám růst nákladů na platy a benefity. V této situaci nachází mnoho firem úlevu právě v outsourcingu, což potvrzuje i společnost vshosting, přední poskytovatel hostingových služeb. „Shánět vlastní IT experty je nákladné, zatěžující a navíc extrémně zdlouhavé. Stále více firmám se vyplatí řešit IT externě,“ říká obchodní ředitel firmy vshosting, David Lintimer.

Outsourcing IT služeb se ukazuje jako efektivní řešení, které firmám umožňuje využívat kvalitní služby za výhodnějších podmínek, čímž se zmírňují náklady spojené s náborem a udržením kvalifikovaných IT odborníků.

Firmy pociťují největší nedostatek u vysoce kvalifikovaných zaměstnanců. Proto se více zaměřují na nábor absolventů a jejich rychlé začlenění do pracovního procesu. Přesto čerství absolventi nemohou konkurovat expertům – obzvláště v IT – s několikaletými pracovními zkušenostmi. Získat však takového zaměstnance je skoro až nemožné, a proto je outsourcing externích specialistů na poli vývoje softwaru, webů a správy serverů, vhodnou a často i výhodnou volbou.

U firem, které dlouhodobě hledají nové zaměstnance, si můžeme povšimnout tendence k volnější pracovní době a ke zkráceným úvazkům, které jsou přínosné obzvláště pro zaměstnance vracející se z rodičovské dovolené. I přesto však hledání a náhrada zaměstnanců s vysokou či velmi specifickou kvalifikací zůstává obtížná.

Nedostatek IT odborníků na trhu práce je dlouhodobým problémem. Outsourcing, obzvláště v IT sféře, se stává stále běžnější. Firmám to pomáhá vyrovnat se s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců a zvyšovat jejich konkurenceschopnost. „Péči o serverovou infrastrukturu a cloudové potřeby je pro 95 % firem lepší outsourcovat, protože získají kvalitnější službu za výhodnějších podmínek,“ dodává Lintimer.

Společnost vshosting~ je největším poskytovatelem prémiového hostingu v České republice. Vznikla v roce 2006 a k dnešnímu dni pečuje o více než 8 000 serverů českých i zahraničních internetových projektů. Mezi internetové servery, kterým zajišťuje vshosting~ provoz, patří například internetové obchody GymBeam, Košík.cz, Notino, Pilulka a stovky dalších, ale i technologické společnosti jako Shoptet nebo Shopsys. Firma vshosting~ hostuje více než 50 % českého a slovenského e-commerce trhu a disponuje vlastním datacentrem. Více informací najdete zde.

Nové generace monitorů HP pro domácí i firemní uživatele

Představené novinky:

  • Monitory HP řady 5 – HP 524sf, HP 527sw a HP 532sf
  • Monitory HP řady 7 – HP 740pm a HP 732pk
  • Ergonomická bezdrátová klávesnice HP 960

Společnost HP Inc. představila nové řady monitorů určených pro domácí uživatele i firemní zákazníky. Jde o novinky z řady 5, určené pro domácí uživatele, i zástupce nejpokročilejší řady konferenčních monitorů řady 7. Ty doplňuje zajímavá ergonomická bezdrátová klávesnice HP 960.

Monitory řady 5

HP obměňuje svou řadu displejů pro domácí uživatele a představuje první monitory řady HP Series 5. Modely 24, 27 a 32 nyní nabízejí kontrastní poměr 1500:1 a vylepšenou obnovovací frekvenci 100 Hz[1]. Díky tenkému, lehkému provedení a přidanému portu HDMI je lze bez námahy připojit k více zařízením.

Nové monitory řady 7

Další novinkou jsou monitory HP Series 7 Pro, které jsou nejpokročilejší řadou konferenčních monitorů[i]. Monitory HP Series 7 Pro s úhlopříčkou 27 a 34 palců jsou první konferenční řadou monitorů s integrovanou webovou kamerou s umělou inteligencí pro ochranu soukromí[ii], která zajišťuje virtuální spolupráci. Nová řada zahrnuje 11 modelů a tvoří nejširší nabídku monitorů HP třídy DreamColor[iii], které poskytují ohromující a čistý obraz.

Nové monitory HP řady 7

Ergonomická bezdrátová klávesnice HP 960

Klávesnice HP 960 představuje vrchol v oblasti adaptabilních klávesnic[2]. Díky svému unikátnímu designu a dvěma zónám nabízí klávesnice vysokou míru pohodlí a přizpůsobení individuálním potřebám uživatelů. S 20 programovatelnými klávesami[3] a samostatnou numerickou klávesnicí je HP 960 ideálním řešením pro různé pracovní úkoly. Integrovaná klávesa Copilot7 využívá možnosti umělé inteligence, aby usnadnila každodenní činnosti. Díky bezdrátovému připojení přes Bluetooth® a hardwarovému klíči umožňuje snadnou integraci do jakéhokoli pracovního prostředí. Klávesnice také reflektuje závazek společnosti HP k udržitelnosti – je vyrobená z 50 % recyklovaných materiálů[4] a její obal pochází z udržitelných zdrojů[5].

Ergonomická bezdrátová klávesnice HP 960

Ceny a dostupnost[6]

  • Monitor HP 524sf je na HPmarketu ke koupi za 2 636 Kč bez DPH
  • Monitor HP 527sw je na HPmarketu ke koupi za 3 298 Kč bez DPH
  • Monitor HP 532sf je na HPmarketu ke koupi za 4 455 Kč bez DPH
  • Monitor HP 724pf je na HPmarketu ke koupi za 5 198 Kč bez DPH
  • Monitor HP 740pm je na HPmarketu ke koupi za 30 570 Kč bez DPH
  • Monitor HP 732pk je na HPmarketu ke koupi za 17 926 Kč bez DPH
  • Ergonomická bezdrátová klávesnice HP 960 bude v ČR v prodeji ještě v průběhu června za doporučenou cenu 2 499 Kč

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další.

  1. Všechny výkonnostní specifikace představují typické specifikace poskytované výrobci komponent HP; skutečný výkon se může lišit.
  2. Na základě odděleného numerického bloku pro použití na levé nebo pravé straně klávesnice od 4. prosince 2023, se softwarem pro přizpůsobitelné programovatelné klávesy, s možností více připojení (2.4G dongle nebo Bluetooth®).
  3. Vychází z bezdrátových klávesnic prodávaných jako ergonomické s rozdělenými levými a pravými klávesami. Na klávesnici lze programovat pouze vybrané klávesy, nikoliv numerický blok. Vyžaduje software HP Accessory Center (HPAC). HPAC je k dispozici ke stažení zdarma v obchodě Microsoft Store nebo Apple Store.
  4. Procentuální podíl recyklovaných plastů vychází z definice uvedené v normě IEEE 1680.1-2018 EPEAT.
  5. Externí obaly dodávají dodavatelé s certifikací Forest Stewardship Council.
  6. Ceny a dostupnost se mohou změnit.

Nahradí umělá inteligence tlumočníky? Stále dělá chyby a hrozí u ní únik dat

Překotný vývoj umělé inteligence pomáhá odstraňovat i jazykové bariéry. Kromě bleskových překladů textových sdělení umějí nejnovější modely simultánně tlumočit rovněž mluvené slovo. Tato funkce poslouží nejen turistům během dovolených v cizině, ale najde uplatnění také třeba při mezinárodních obchodních jednáních. Odborníci však upozorňují, že i přes nesporné výhody vykazují překlady prováděné umělou inteligencí stále vysokou chybovost a nelze na ně bezvýhradně spoléhat. Značným rizikem též zůstávají úniky dat, zabezpečení totiž za rychlým rozvojem umělé inteligence významně pokulhává.

Hned několik technologických společností v posledních týdnech představilo zdokonalené služby pro překlad, a to nejen psaných textů. Aktualizovaná verze prohlížeče Edge od Microsoftu například umí v reálném čase překládat videa, čímž umožňuje sledovat obsah YouTube nebo TikToku bez jazykové bariéry. Značka Samsung zase oznámila vylepšení svých telefonů, jimž přidala funkci překladů telefonních hovorů i tlumočení mluveného slova do cizích jazyků. Obě zmíněné novinky zatím nejsou dostupné pro češtinu, ale na implementaci dalších jazyků se už pracuje.

Simultánní překlady zvládá i nová verze ChatGPT označená 4o. Mluvené sdělení dokáže přeložit velmi přesně, a navíc napodobit intonaci a tón řeči. A společnost KUDO má od května nově patentované řešení pro simultánní překlad během konferencí a dalších veřejných akcí, kdy si uživatelé mohou překlad spustit naskenováním QR kódu. Služba je nyní dostupná už ve 200 jazycích.

„Jde nám o to umožnit lidem komunikovat a rozumět v jejich rodných jazycích. Pro mě jakožto podnikatele, jehož mateřským jazykem není angličtina, to má osobní význam. Nikdo by neměl být omezen tím, že dostatečně neovládá určitý jazyk. Naším cílem je podpořit jednotlivce i firmy tím, že zpřístupníme jazyky všem,“ komentoval Fardad Zabetian, CEO společnosti KUDO.

AI stále nechápe kontext a kulturní odlišnosti

Přestože umělá inteligence v oblasti překladů nabízí úžasné možnosti, stále existují určité limity, které je třeba mít na paměti. Profesionálové z oboru překladatelství často upozorňují na fakt, že strojové překlady mohou selhávat při správném vyhodnocení kontextu a kulturních specifik.

„Například ChatGPT je opravdu velmi přesný, protože je natrénovaný na obrovském množství dat a rozumí tak běžné řeči. Může však mít problémy s pochopením určitých typů textů a souvislostí a nemůže tak nahradit lidský mozek,“ domnívá se Simona Škurková, ředitelka jazykové školy Lingua Centrum.

Překlad pomocí ChatGPT podle ní vykazuje nedostatky v oblasti idiomů nebo kulturních specifik daného jazyka. Obsah sice přeloží velmi přesně, ale kvalitám profesionálního tlumočení se nepřibližuje. „Další potíží je skutečnost, že na rozdíl od profesionálního překladatele nedokáže zcela rozpoznat kontext určitého výrazu nebo věty, což pak vede k nesprávnému překladu,“ dodává Simona Škurková.

V kritických dokumentech může mít chyba zásadní důsledky

Jazykové modely umělé inteligence navíc při používání mohou generovat chyby nebo „halucinace“, což jsou výrazy či věty, které nedávají smysl nebo jsou zcela nesprávné. V kritických situacích mohou tyto chyby vést k vážným důsledkům.

Studie čínských výzkumníků z Tensen AI Lab tak při používání jazykových modelů AI zdůrazňuje potřebu pečlivého dohledu a kontroly, zejména v oblastech, kde je přesnost klíčová. „Halucinace mohou mít vážné důsledky, především v kritických oblastech, jako jsou právní nebo medicínské překlady. Představuje to významný problém, který může vést k nesprávnému porozumění textu a potenciálně k chybným rozhodnutím v důležitých situacích,“ upozorňují výzkumníci v závěrech své práce.

Příkladem může být příbalový leták s instrukcemi k užití léků, kde si firmy nemohou dovolit jakoukoliv chybu, překlad tak musí zkontrolovat člověk. To samé platí například v marketingové či obchodní prezentaci společnosti, kdy jeden nesmysl může shodit celý její smysl a společnost pak nepůsobí profesionálně a ztrácí důvěryhodnost.

Riziko úniku dat hrozí nepřetržitě

Při použití AI překladatelských nástrojů je často nutné nahrávat citlivé dokumenty do cloudových služeb, což může představovat riziko pro bezpečnost a soukromí. Úniky dat nebo nedostatečně zabezpečené přenosy tak mohou vést k úniku citlivých informací.

Generativní AI technologie mohou být rovněž zneužity k šíření dezinformací nebo k přístupu k citlivým osobním údajům, jak ukazují výsledky průzkumu provedeného loni Světovým ekonomickým fórem. Nástroje s umělou inteligencí si vložená data nahrávají, ukládají k pozdějšímu použití a bez řádného zabezpečení je pak mohou například prodat konkurenci. Aby se tato rizika minimalizovala, upozorňují odborníci na bezpečnostní hrozby na potřebu lepší regulace.

O jazykové škole Lingua Centrum

Lingua Centrum patří mezi přední české jazykové školy, založena byla roku 1990. Provozuje třináct poboček a sdružuje více než 1 300 lektorů. Škola nabízí celou škálu vzdělávacích kurzů pro veřejnost i firmy v 25 jazycích, zabývá se překlady, tlumočením a jazykovými audity. Jako jedna z mála škol v České republice prošla certifikačním auditem Bureau Veritas zaměřeným speciálně na kvalitu jazykového vzdělávání.

Exit mobile version