HP rozšiřuje portfolio notebooků Pavilion Plus o první 16palcový model

Společnost HP představuje nejnovější typ 14palcového notebooku HP Pavilion Plus a zcela nový 16palcový notebook HP Pavilion Plus. Jde o první 16palcový model této řady – s vyšším výkonem, novými funkcemi a větší obrazovkou.

Ať už spolupracujete v reálném čase s kolegy v práci, vytváříte obsah na cestách nebo si doma užíváte zábavu, notebooky HP Pavilion Plus jsou navržené tak, aby podpořily kreativitu, kdykoli vás osloví inspirace. Kromě nových modelů Pavilion Plus představujeme také novou programovatelnou Bluetooth myš HP 420/425, která posune vaši produktivitu na vyšší úroveň.

Aktualizované portfolio notebooků HP Pavilion Plus se vyznačuje stylem a inteligentními vylepšeními:

  • Nejnovější procesory od společností Intel (14palcový a 16palcový model) a AMD (pouze 14palcový model) umožňují lépe tvořit, zůstat ve spojení a rychleji stahovat přes Wi-Fi 6E[1].
  • Plynulý a ostrý obraz při hraní her, zábavě i prezentacích na obrazovce s certifikací Eyesafe®[2] doplňuje klávesnice s velkým písmem a vysokým kontrastem zaručující lepší viditelnost.
  • Intuitivní nástroje pro virtuální schůzky včetně 5Mpx kamery, duálního mikrofonu a manuální krytky kamery. Systém Windows Hello s rozpoznáváním obličeje[3] umožňuje rychlejší a bezpečnější přihlášení, inteligentní funkce pro ovládání videa napomáhají k důvěryhodné komunikaci prostřednictvím platformy HP Presence[4].
  • Celokovové stylové šasi v elegantních barvách vytvořené udržitelně. K výrobě notebooků v portfoliu Pavilion Plus 2023 se z 20 % používají recyklované plasty a z 50 % recyklovaný kov[5], což těmto produktům umožnilo získat certifikace EPEAT® Gold Registered[6] a ENERGY STAR®.

Nejnovější Pavilion Plus 14 je lehký kompaktní notebook, jehož váha začíná na pouhých 1,37[7] kilogramech. Jeho baterie vydrží[8] až 13 hodin provozu. Notebook je předurčený pro dynamické využití, o živé podání barev s certifikací IMAX Enhanced[9] se stará OLED displej s rozlišením až 2,8K[10]. Díky dvěma variantám, které jsou poháněny procesorem až 13. generace[11] Intel® Core™ i7, nebo procesorem AMD Ryzen™ 7 7840H[12], si může každý vybrat dokonalý 14palcový model, jenž bude vyhovovat jeho životnímu stylu. Technologie Intel® Unison™[13] zajišťuje v noteboocích Pavilion Plus s procesory Intel (14palcový a 16palcový) bezproblémové propojení notebooku s jakýmkoli telefonem pro lepší přehled a kontrolu nad všemi zařízeními. Exkluzivně u verze s procesorem AMD umožňuje umělá inteligence využití funkce Windows Studio Effects[14] pro videokonference. Časem bude možné využívat i další inovativní možnosti AMD Ryzen AI – jediného specializovaného AI enginu a procesoru s architekturou x86 určeného pro Windows[15].

Pavilion Plus 16 s certifikací Intel EVO[16] má 16palcový displej s rozlišením 2,5K WQXGA[17] a je osazený procesorem Intel® Core™ i7. Podmanivá obrazovka a grafická karta až řady NVIDIA RTX 3050 umožní zrealizovat představy v precizních detailech, technologie 120 Hz s proměnlivou obnovovací frekvencí[18] poskytne optimalizované rozlišení a maximální energetickou účinnost baterie po dobu provozu až 11:45 hodin[19].

Programovatelná Bluetooth myš HP 420/425 je bezvadným společníkem pro život na cestách. Uživatelé si mohou usnadnit práci pomocí šesti programovatelných tlačítek[20], na nichž si nastaví oblíbené funkce pro konkrétní aplikace. Díky vysoké citlivosti 4000 dpi je přesné ovládání myši téměř na jakémkoli povrchu hračkou[21] a díky funkci tichého klikání je možné se věnovat práci bez obav z toho, že byste někoho rušili. Bezproblémové připojení ke všem zařízením a operačním systémům[22] zajišťuje nízkoenergetické rozhraní Bluetooth 5.3 a technologie Microsoft Swift Pair. Díky gumovým bočním úchopům nabízí tato štíhlá, elegantní myš pohodlí při celodenním využití. Obsahuje 65 % recyklovaných materiálů[23] a dodává se v recyklovatelném obalu. Na její funkčnost se mohou uživatelé spolehnout, zejména díky až dvouleté výdrži[24] jedné baterie AA, ze které je napájena.

Ceny a dostupnost:

  • HP Pavilion Plus 14 je k dostání v barvách Natural Silver, Moonlight Blue za cenu od 24 990 Kč
  • HP Pavilion Plus 16 bude k dostání v říjnu v barvě Natural Silver za cenu od 24 990 Kč
  • Programovatelné Bluetooth myši HP 420 a 425 budou v prodeji za 599 Kč

O společnosti HP

Společnost HP Inc. (NYSE: HPQ) je celosvětovým lídrem v oblasti technologií a tvůrcem řešení, která umožňují lidem realizovat jejich nápady a zabývat se věcmi, na nichž jim záleží nejvíc. Společnost HP působí ve více než 170 zemích světa a nabízí širokou škálu inovativních a udržitelných zařízení, služeb a předplatitelských programů pro osobní počítače, běžný i 3D tisk, hybridní práci, hraní her a další. Více informací o HP Inc. naleznete na http://www.hp.com.

  • [1] Wi-Fi 6E vyžaduje router Wi-Fi 6E, který se prodává samostatně, aby fungoval v pásmu 6 GHz. Dostupnost veřejných bezdrátových přístupových bodů je omezená. Wi-Fi 6E je zpětně kompatibilní s předchozími specifikacemi 802.11. A je k dispozici v zemích, kde je Wi-Fi 6E podporována.
  • [2] Displej Eyesafe® pro nízké modré světlo je kvalita specifikace testu shody displeje. Další podrobnosti naleznete na adrese https://eyesafe.com.
  • [3] Funkce mohou vyžadovat software nebo jiné aplikace třetích stran k zajištění popsaných funkcí.
  • [4] Funkce HP Presence se liší podle platformy.
  • [5] Notebooky vyrobené z recyklovaného plastu vázaného na oceán v rámečku výrobku a krytech reproduktorů, z recyklovaného plastu po spotřebiteli v krytech kláves a nůžkách a z recyklovaných kovů ve víku A, víku C, víku D, bočním pásu, krytech pantů a opěrné desce klávesnice. Procentuální podíl recyklovaného plastu vázaného na oceán, recyklovaného plastu po spotřebiteli a recyklovaných kovů obsažených v jednotlivých součástech se liší podle výrobku.
  • [6] Na základě americké registrace EPEAT® podle IEEE 1680.1-2018 EPEAT®. Status EPEAT® se liší podle země. Další informace naleznete na adrese www.epeat.net.
  • [7] Hmotnost se liší podle konfigurace.
  • [8] MobileMark 25 Výdrž baterie se liší v závislosti na různých faktorech, včetně modelu produktu, konfigurace, načtených aplikací, funkcí, používání, bezdrátových funkcí a nastavení správy napájení. Maximální kapacita baterie se časem a používáním přirozeně snižuje. Další podrobnosti naleznete na adrese https://bapco.com/products/mobilemark-25/.
  • [9] Na základě programu DTS a IMAX Enhanced k dubnu 2023.
  • [10] Pro zobrazení obrázků OLED je vyžadován obsah OLED.
  • [11] Vícejádrové systémy jsou určeny ke zvýšení výkonu některých softwarových produktů. Ne všichni zákazníci nebo softwarové aplikace budou mít z použití této technologie nutně prospěch. Výkon a taktovací frekvence se budou lišit v závislosti na vytížení aplikace a konfiguraci hardwaru a softwaru. Číslování, značení a/nebo pojmenování společnosti Intel není měřítkem vyššího výkonu.
  • [12] S procesorem AMD Ryzen™ 7 7840U dostupným po celém světě a s procesorem AMD Ryzen™ 7 7840H dostupným pouze v Číně. Vícejádrový procesor je určen ke zvýšení výkonu některých softwarových produktů. Ne všichni zákazníci nebo softwarové aplikace budou mít z použití této technologie nutně prospěch. Výkon a taktovací frekvence se budou lišit v závislosti na vytížení aplikace a konfiguraci vašeho hardwaru a softwaru. Číslování společnosti AMD není měřením taktovací frekvence.
  • [13] Řešení Intel® Unison™ je v současné době k dispozici pouze pro způsobilé zpracování Intel® Evo™ na počítačích s operačním systémem Windows poháněných procesorem Intel Core 12. generace nebo novějším a páruje se pouze s telefony se systémem Android nebo iOS; všechna zařízení musí mít podporovanou verzi operačního systému. Podrobnosti včetně požadavků na nastavení naleznete na webu intel.com/performance-evo. Výsledky se mohou lišit.
  • [14] Efekty Studia Windows (rozostření pozadí, oční kontakt a automatické rámování) jsou hardwarově závislé a vyžadují kvalifikovanou jednotku pro zpracování neuronů (NPU).
  • [15] Technologie Ryzen™ AI je kompatibilní se všemi procesory AMD Ryzen řady 7040 kromě Ryzen 5 7540U a Ryzen 3 7440U.
  • [16] Intel Corporation. Intel, logo Intel a další značky Intel jsou ochranné známky společnosti Intel Corporation nebo jejích dceřiných společností. Další informace naleznete na intel.com/Evo.
  • [17] Pro zobrazení obrázků WQXGA je vyžadován obsah WQXGA.
  • [18] Všechny výkonnostní specifikace představují typické specifikace poskytované výrobci komponent HP; skutečný výkon se může lišit, ať už je vyšší nebo nižší.
  • [19] MobileMark 25 Výdrž baterie se liší v závislosti na různých faktorech, včetně modelu produktu, konfigurace, načtených aplikací, funkcí, používání, bezdrátových funkcí a nastavení správy napájení. Maximální kapacita baterie se časem a používáním přirozeně snižuje. Další podrobnosti naleznete na adrese https://bapco.com/products/mobilemark-25/.
  • [20] Vyžaduje software HP Accessory Center (HPAC). HPAC je k dispozici ke stažení zdarma v Microsoft Store nebo Apple Store.
  • [21] Povrch skla může ovlivnit funkčnost.
  • [22] Kompatibilní se systémy Windows® 10 a vyššími, Chrome a Mac®.
  • [23] Procentuální podíl recyklovaných plastů vychází z definice uvedené v normě IEEE 1680.1-2018 EPEAT.
  • [24]Skutečná životnost baterie se bude lišit v závislosti na používání a podmínkách prostředí. Maximální kapacita baterie se časem a používáním přirozeně snižuje.

PENNY TESTUJE VR TECHNOLOGIE PRO ŠKOLENÍ SVÝCH ZAMĚSTNANCŮ

Virtuální realita je stále častěji součástí našich životů. Neslouží ale pouze k zábavě, řada firem ji využívá ke zlepšování pracovních procesů a školení svých zaměstnanců. Pilotní projekt diskontního řetězce PENNY má otestovat budoucnost a zefektivnění školení nových zaměstnanců. Díky virtuální realitě bude školící proces pro nové zaměstnance efektivnější a atraktivnější.

Školení nových zaměstnanců má pro jakoukoli společnost vždy klíčový význam. Na kvalitě zaškolení závisí kvalita a efektivita práce jejich zaměstnanců. Jedním z moderních způsobů školení je i virtuální realita, která zaměstnancům umožňuje zapojit se do interaktivního a reálného prostředí bez rizik hmotných škod. Kromě efektivního způsobu učení, tak přináší také snížení stresu zaměstnanců. PENNY od této moderní technologie očekává především výrazné zvýšení efektivity školícího procesu zaměstnanců.

„Jsme nadšeni, že jsme mohli spustit tento pilotní projekt využití VR technologie pro školení našich budoucích zaměstnanců. Stále hledáme nové způsoby, jak efektivně a bezpečně zaškolit naše zaměstnance,“ uvedl Tomáš Kubza, vedoucí logistiky PENNY. „Tento krok je dalším ze série inovativních řešení, která chceme v budoucnu implementovat. Na projektu spolupracujeme i s dalšími kolegy v rámci mezinárodní skupiny REWE. “

VR školení umožňuje novým zaměstnancům procházet si ve virtuálním světě reálné situace, se kterými se budou setkávat ve svých pracovních rolích. To zahrnuje praktické úkoly, řešení problémů a rozhodování v simulovaném prostředí. Díky tomu mají zaměstnanci možnost získat cenné zkušenosti a dovednosti ještě předtím, než začnou plně pracovat na svých pozicích. „Důležitým aspektem je rovněž oblast bezpečnosti práce. Virtuální realita pomáhá novým zaměstnancům osvojit si důležité principy pro předcházení rizikových situací či úrazů,“ popisuje Tomáš Kubza a dodává: „I přesto, že je projekt teprve v pilotní fázi už nyní máme pozitivní odezvu. Jsme si jisti, že tato technologie nám pomůže zvýšit úroveň připravenosti našich zaměstnanců a přinést vyšší kvalitu našim zákazníkům. Zároveň věříme, že můžeme být inspirací pro další divize a virtuální realita bude využívána i v dalších odvětvích společnosti.

Společnost PENNY hodlá nadále zkoumat a rozvíjet možnosti využití VR technologie v rámci svých školicích programů. Nové školicí metody budou postupně implementovány do všech regionů, kde společnost působí.

Re-commerce na vzestupu. Značkám nahrávají nízké ceny, stále ale musí pracovat na destigmatizaci zboží z druhé ruky

Secondhandový byznys roste. Potvrzují to čísla zahraničních i českých značek. Zákazníky ke koupi motivuje především cena, udržitelnost je až na druhém místě. Pro řadu lidí je ale zboží z druhé ruky stále tabu, a značky se ho proto snaží zbavit nálepky druhé kategorie. Precizně zvládnutým a jednoduchým procesem vracení se pak snaží lidi motivovat k posílání věcí do oběhu. Využívají k tomu spolupráci s e-commerce i peníze investorů, kteří v novém trhu vidí potenciál. Není divu, re-commerce značky podle žebříčků patří k těm nejrychleji rostoucím na trhu.

Potenciál re-commerce roste. Kdo vsadil na zboží z druhé ruky, toho čekají zlaté časy. I tak by se dala interpretovat poslední čísla, která ukazují, že během příštích pěti let se podíl na trhu re-commerce v rámci EU zvýší z 10 % na 14 %. V roce 2021 podle průzkumu Cross-Border Commerce byl trh se zbožím z druhé ruky oceněn na 75 miliard eur a očekává se, že do roku 2025 vzroste na 120 miliard eur, tedy o 60 %.

Mezi největší hráče v Evropě patří americké Etsy, litevský Vinted a francouzský Back Market. Trhu, kterému původně vévodily bazarové portály bez konkrétního zaměření s desítkami různých kategorií zboží, nyní vzniká konkurence se zaměřením na konkrétní odvětví. Největší zastoupení v rámci re-commerce má segment módy následovaný elektronikou.

V oblasti re-commerce jsou aktivnější obecně více vyspělé země, především západní Evropa nebo Skandinávie. Odtud pochází například Swappie, prodávající repasované chytré telefony – to potenciál re-commerce potvrzuje.

Nejvyšší nárůst jsme zaznamenali v roce 2020, kdy se díky expanzi na nové trhy podařilo oproti předchozímu roku zvýšit tržby o více než 220 % z 34 milionů dolarů (721 milionů Kč) na 110 milionů dolarů (2,3 miliardy Kč),“ uvádí za Swappie Simona Sedlárová, regionální manažerka pro Česko a Slovensko.

Českých projektů v rámci re-commerce je zatím jen poskrovnu. Jedním z největších a nejrychleji rostoucích hráčů na trhu je knižní secondhand Knihobot. Vloni vyrostl o 140 % a aktuálně každý měsíc dosahuje obratu přes 20 milionů měsíčně, což je v praxi více než 100 tisíc knih vrácených do oběhu.

Zákazníky ke koupi z druhé ruky motivuje především cena

Jako hlavní faktory růstu se zdají být dva důvody – nízká cena a udržitelnost.

Podle společnosti Kantar, která pro Swappie v roce 2022 prováděla průzkum, mezi hlavní motivaci Čechů při nákupu repasovaného telefonu patří zejména úspora financí. Životní prostředí je ale hned na druhém místě. Podobnou zkušenost má i Knihobot.

„Podle naší zkušenosti většina zákazníků u nás nakupuje především kvůli širší nabídce než v běžných knihkupectvích nebo kvůli ceně, udržitelnost je bližší spíše mladší generaci, která už nemá takovou tendenci věci hromadit,“ uvádí Dominik Gazdoš, CEO Knihobotu.

Motivace je v re-commerce důležitá i na straně dodavatelů – tedy lidí, kteří jsou ochotni poslat své věci dál, k dalšímu využití. V Knihobotu se proto snaží motivovat lidi ke změně přístupu a vztahu k věcem.

Generace prarodičů a potažmo i rodičů, která zažila nedostatek, byla zvyklá střádat kde co. My chceme ukázat, že hromadění v některých případech nemá velký smysl. Ano, je fajn věci zbytečně nevyhazovat, ale nemůže nás brzdit to, že jich budeme mít tolik, že už na jejich využití nikdy nedojde, a přitom by mohly posloužit někomu jinému,“ komentuje Dominik Gazdoš.

Firmy úspěšně zbavují zboží nálepky druhé kategorie

Motivaci nakoupit z druhé ruky ale ovlivňuje také to, jak se k použitým věcem staví společnost jako taková. Zatímco auta z druhé ruky kupují lidé běžně, ke koupi spotřebního zboží se řada z nich stále staví rezervovaně. Zpravidla si nejsou jisti kvalitou věci. Hráči se tedy snaží předsudky vůči věcem z druhé ruky vyvracet. Kladou důraz na kvalitní nafocení a popsání produktu, jak ale zmiňuje Swappie, ne vždy to zákazníkům stačí.

Specifikum elektroniky je to, že veškeré závady bývají běžnému oku zpravidla skryté, čímž se spotřebitelé nechtějí během používání zabývat a řada z nich tedy raději sáhne po novém zboží. I proto jsme ve Swappie vyvinuli proces důkladného interního testování každého telefonu, abychom mohli zákazníkům zaručit, že se s problémem setkávat nebudou. Díky tomu, že telefony přímo kontrolujeme a opravujeme, tak můžeme poskytnout 12měsíční záruku,“ popisuje Simona Sedlárová.

Podle průzkumu agentury Kantar z tohoto roku pak více než třetina spotřebitelů (33 %) uvedla jako důvod, proč si raději kupují nový telefon, stav baterie, dále funkční kvalitu nového telefonu (42 %) a absenci známek opotřebení (26 %).

Ukázat lidem, že i věci z druhé ruky mohou být kvalitní, je velké téma také pro Knihobot. „Zákazníky se snažíme informovat o tom, že knihy u nás prochází výběrem a je o ně dobře postaráno po celou dobu prodeje. V rámci příjmu knihy důkladně procházíme, takže čtenáři mohou mít jistotu, že je nepřekvapí knihy ani podtrhané, ani s nejmenším náznakem plísně. Chceme, aby kniha z druhé ruky byla takovou samozřejmostí, že se ji lidé nebudou stydět dát jako dárek,“ komentuje Dominik Gazdoš a dodává, že řada knih k nim dokonce dorazí, aniž by byla rozbalená.

Knihy k nerozeznání od těch z knihkupectví pak Knihobot označuje štítkem „jako nová“, přičemž tyto tituly tvoří už přes 25 % jeho nabídky. Zákazník tak na první pohled pozná, po jaké knize sáhnout jako první.

Po bazarech nastupuje éra secondhand e-shopů

Nákupům zboží z druhé ruky pomáhá také zjednodušení nákupního procesu, které firmy staví na roveň e-shopům. Rychlost a spolehlivost dopravy i možnost reklamace nabízí zákazníkům standard, na který jsou zvyklí.

Oproti e-commerce ale musí re-commerce ladit procesy i na straně dodavatelů a mít perfektně zvládnutý příjem zboží. Nemůže počítat s pravidelnými dodávkami a přísun nového zboží je zcela závislý na tom, jak jsou lidi motivováni poslat věci dál. Odradit je od toho mohou i zdánlivé maličkosti. Třeba nutnost zboží balit nebo jej někam nosit.

Podle letošního průzkumu, který Swappie vytvořilo ve spolupráci s agenturou Kantar, téměř polovina (47 %) dotazovaných respondentů odpověděla, že o možnosti prodat svůj starý iPhone sice vědí, ale že o tom neuvažují. Důvodem je například to, že mají pocit, že je proces moc náročný na to, aby se jím zabývali. V současné době by prodej svého starého chytrého telefonu do internetového obchodu zvažovalo 21 % respondentů.

Dobře nastavený proces výkupu je pro re-commerce jedním z hnacích motorů. Proč, vysvětluje Dominik Gazdoš:

Odstraňování bariér směrem k dodavatelům je pro každého, kdo prodává věci z druhé ruky, úkolem číslo jedna. Čím větší je totiž objem zboží, tím větší mohou být tržby. Aby lidi věci vraceli, je nutné jim to umožnit v podstatě kdekoliv a kdykoliv. I proto jsme rozšířili sběrná místa ve spolupráci s Levnými knihami, s Rohlíkem anebo nyní nově také s Bonami.“

Potenciál re-commerce láká investory

A právě spolupráce mezi e-commerce a re-commerce je jev, který se vzhledem k růstu secondhandového odvětí bude objevovat stále častěji.

Myslet si, že trhy budou fungovat odděleně, by byla chyba. Abychom dosáhli skutečné udržitelnosti, je třeba spolupráce. Trhy jsou provázané a mohou vzájemně kooperovat. Lidé jsou ochotni utratit za nové věci, když si vydělají prodejem staršího zboží,“ vysvětluje Dominik Gazdoš.

To, že značky si mohou být navzájem prospěšné, dokazují i jeho spolupráce s dalšími značkami, jako jsou zmiňované Levné knihy, Rohlík nebo Bonami. Knihobot díky nim zjednoduší dodavatelům vracení, značky získají nové zákazníky a ukážou, že jim záleží na udržitelném podnikání.

Rozmach re-commerce je nyní na začátku. Na základě průzkumů i zájmu investorů ale můžeme říci, že ji čeká velká budoucnost. Jen do Swappie vložili investoři 171 milionů dolarů (3,6 miliard korun) a v roce 2022 se stalo nejrychleji rostoucím startupem v žebříčku Financial Times. A pozadu nezůstává ani český Knihobot, který se vloni v žebříčku Deloitte umístil mezi nejrychleji rostoucími firmami ve střední Evropě na 15. místě a letos by rád dosáhl tržeb v hodnotě 300 milionů korun.

Knihobot

Knihobot.cz je největší český knižní secondhand. Vznikl v roce 2019 pod taktovkou Dominika Gazdoše. Kombinuje moderní technologie se zodpovědným přístupem ke knihám z druhé ruky. Jeho hlavní misí je změnit fungování knižního trhu a naučit Čechy vracet knihy zpět do oběhu. Funguje po celé České republice, Slovensku, Rakousku a Německu – knihy dokáže vyzvednout na jakékoliv adrese a stejně tak je kamkoli zaslat. Tituly prodává na bázi komisního prodeje a díky dlouhodobé práci s daty může zajistit tu nejlepší prodejní cenu i rychlost prodeje. www.knihobot.cz

Swappie

Swappie je přední online platforma pro nákup i prodej repasovaných chytrých telefonů. Posláním společnosti je poskytovat vysoce kvalitní, cenově dostupnější a ekologický způsob pořizování telefonů. V současné době působí v řadě evropských zemí včetně Česka, Švédska, Itálie nebo Německa. Swappie výrazně vzrostlo v roce 2021 s tržbami v hodnotě 195 milionů eur (4,6 miliardy korun) a stalo se tak od svého založení v srpnu 2016 jednou z nejinovativnějších a nejrychleji rostoucích evropských společností. Dosud rozšířilo svůj tým na 800 zaměstnanců a získalo celkem 171 milionů dolarů (3,6 miliard korun) od investorů. Country manažerka pro Českou republiku a Slovensko je Simona Sedlárová. Pro více informací navštivte https://swappie.com/cz/.

Nové tváře a trendy: Marketingové kampaně v čele s influencery

Strategie se všudypřítomnými influencery se za poslední roky stala nerozlučnou součástí marketingového mixu. Kromě influencerů se širokou fanouškovskou základnou se stále častěji prosazují i takzvaní mikro influenceři. Jak si mezi nimi vybrat a vytěžit ze spolupráce maximum? A dává to ještě smysl, když to dělají všichni?

Nové influencerské tváře se objevují každou chvíli a značky toho hojně využívají. I když se může zdát, že důležitost a funkčnost tohoto typu marketingu ubývá, není to tak docela pravda. S influencery pracujeme ve chvíli, kdy je to pro značku vhodné, a podle mě to rozhodně překonaný formát není. Díky jejich množství a rozdílné kvalitě je ale důležité vybrat precizně a s klientem předem sladit i to, že je necháme tvořit i obsah podle jejich vlastních pravidel,” říká Marek Nieslanik, kreativní ředitel  agentury Fairy Tailors, www.fairytailors.cz. Influenceři se podle něj z netradičního komunikačního kanálu posunuli k marketingovému standardu, který vás sám o sobě nespasí, když nemáte připravenou funkční strategii.

Jak je důležité míti influencera?

Využití influencerů v marketingu má své výhody i nevýhody. Jednou z hlavních výhod je samozřejmě jejich potenciál oslovit velké publikum a využít svůj vliv pro potřeby značky. Správně vybraný influencer cílí na demografické skupiny, které se protínají s cílením značky,           a díky aureole „známé osobnosti” dokáže oslovit i publikum, na které nezabírají tradiční marketingové kanály. Navíc – osobní doporučení od někoho, s kým sdílíte určité zájmy (ať už jde o módu, sport, nebo třeba zdravou výživu), je zkrátka přesvědčivější než plošná reklama.

Je-li daný influencer považovaný za skutečnou autoritu v oboru, narazili jste na jackpot. Značka se na jeho odborných znalostech může snadno svézt a získat důvěru i těch opatrnějších zákazníků. Influenceři navíc umí často zacházet se sociálními sítěmi, sledují poslední trendy               a přirozeně mluví jazykem svých fanoušků, což jsou věci, v kterých značky často pokulhávají.

Není všechno zlato, co se třpytí

Pokud ale nechcete svůj budget zbůhdarma vyhodit z okna, je dobré znát i rizika. Dříve byla největším nešvarem mnoha influencerů určitá nespolehlivost v plnění dohod. V roce 2016 jsme pro Teekanne domluvili spolupráci s přední českou influencerkou – dnes má na Instagramu přes 700 tisíc sledujících. Obsah spolupráce jsme načrtli po e-mailu a čekala nás osobní schůzka. Na tu nedorazila, později se omluvila a navrhla jiný termín. Opět ale nedorazila a nedočkali jsme se jí ani napotřetí. Spolupráce tedy neklapla – ani klient, ani agentura nemají zájem spolupracovat s někým, kdo nedokáže dodržet své závazky,” přidává osobní zkušenost obchodní ředitel Fairy Tailors Ondřej Tyleček. Dodává ale, že postupně, jak se odvětví profesionalizovalo, už k podobným excesům nedochází tak často. Mínusem dnes ale může být to, že influenceři mívají placených spoluprací hned několik a to může vést k nedostatku autenticity – obzvlášť, když jednou propagují veganské tělové mléko a jindy sušené maso. Důležité je proto hledat influencera nejen podle počtu followerů, ale i podle hodnot, které by měly být v souladu s tím, co reprezentuje vaše značka. Nechcete přece spolupracovat s někým, kdo ji svým chováním nakonec poškodí. Rizikem mohou být také skandály a kauzy, které se pak sekundárně přenášejí i na značky. Je to stejné jako s jakoukoliv jinou známou osobností,” doplňuje Marek Nieslanik a pokračuje: Zajímavým posunem jsou v tomto směru AI influenceři, kteří jsou vytvořeni digitálně a nehrozí tak, že je novináři vyfotí při nějaké nepleše.”

Najděte si toho pravého

Jak tedy ze spolupráce vytěžit maximum? Podle Ondřeje Tylečka z Fairy Tailors univerzální návod neexistuje. Hlavní je vybrat takové influencery, jejichž publikum se shoduje s tím vaším, a jejichž propojení s produktem dává smysl. Jedině tak vytvoříte autentickou komunikaci, která dokáže sledující přesvědčit a pobídnout k akci. Super příkladem je naše spolupráce s Petrem Márou pro značku Porsche. Petr je skutečný milovník aut, sám si Porsche za vlastní peníze koupil. Jako technologický influencer je navíc ambasadorem elektromobility, a proto má elektrické Porsche Taycan. Je mediálně schopný, dokáže tvořit kvalitní obsah a jeho sledující jsou lidé, které zajímají auta, pozitivně přijímají elektromobilitu a často si takový vůz i mohou dovolit,” popisuje Ondřej, jak má podle něj ideální spolupráce vypadat.

Pokud vás ale při hledání influencerů podobně logické propojení nenapadne automaticky, nezoufejte. Můžete na Instagramu, Twitteru nebo TikToku zkusit vyhledat klíčová slova, která souvisejí s vaší značkou a uvidíte, kdo vám z toho vypadne – a pak udělejte hloubkový průzkum médií, abyste nekupovali zajíce v pytli. Práci si můžete zjednodušit i tak, že využijete některou z agentur, které mají ve své stáji nepřeberné množství influencerů z různých oblastí. Ti sice často spadají spíše pod tak zvané micro influencery, ne vždy to ale musí být na škodu.

Influencer vs. mikro influencer

Čím více followerů, tím větší dosah…zní to logicky, pokud se ale nad touto rovnicí zamyslíte, zjistíte, že to nemusí být vždycky pravda. Influencerské celebrity často sleduje opravdu velké množství lidí, z čehož ale vyplývá, že jde o poměrně pestrý vzorek populace. Takoví followers mají různý životní styl, věk i zájmy a vytvořit kontent, který bude rezonovat se všemi, je trochu utopie. Což je pro značku, která má často jen jeden pokus, problém. Oproti tomu takový mikro influencer má fanouškovskou základnu mnohem užší (řádově v jednotkách až desítkách tisíc), díky čemuž je k lidem blíž. Berou ho jako někoho známého, někoho, kdo řeší stejné problémy, komu věří, s kým sdílejí zájmy i stejný pohled na svět. I sponzorovaný obsah je pak z logiky věci mnohem osobnější a autentičtější – a zároveň o dost levnější. Což také není k zahození. 

Komunikace je základ vztahu

Málokterý influencer umí číst myšlenky. Hned na začátku si proto musíte jasně stanovit, co od spolupráce čekáte – a ještě jasněji to zformulovat. Jako u jakéhokoliv jiného kreativního zadání musíme hlavně poskytnout co nejvíc relevantních informací,” říká Marek Nieslanik z Fairy Tailors s tím, že je zároveň potřeba reflektovat styl, jakým daný influencer tvoří obsah. Kvůli němu jste si ho přece vybrali. Nechcete ho mikromanažovat, ale poskytnout nějaké vodítko. Jaký druh obsahu potřebujete? Jaké hashtagy má používat? Co je cílem a hlavní zprávou celé kampaně? Do kdy výstupy potřebujete? Jaká je odměna? Ujistěte se zkrátka, že máte jasno v tom, co od sebe vzájemně očekáváte, ať pak nepláčete nad rozlitým mlékem.

Brief ale není vše. Stejně důležité je stanovit si měřitelné cíle – a jejich plnění sledovat průběžně. To vám pomůže objektivně zhodnotit úspěšnost kampaně a zajistí, že obě strany získají relevantní zpětnou vazbu postavenou na datech. Jedině tak můžete vyhodnotit, jestli taková spolupráce vůbec dává smysl, případně výstupy optimalizovat a tím zkvalitnit vaše partnerství. Konec konců, i tady platí, že vztah bez komunikace zkrátka nemá budoucnost.

Investiční skupina KAPRAIN kupuje bývalý výrobní závod Howden ČKD v Praze 9

Česká investiční skupina KAPRAIN získala cca 53 000 m2 brownfieldu od společnosti Howden ČKD Compressors, která je součástí přední světové strojírenské společnosti Howden, nedávno koupené společností Chart Industries (NYSE: GTLS).

Společnost Howden ČKD Compressors exkluzivně pověřila Colliers, předního poskytovatele diverzifikovaných profesionálních služeb v oblasti komerčních nemovitostí a investic, prodejem objektu.

KAPRAIN byl založen v roce 2013 panem Karlem Pražákem a je jednou z předních českých investičních společností s objemem aktiv přesahujících 33 miliard Kč.

Společnost Howden byla založena jako námořní strojírenská společnost ve Skotsku v roce 1854 a rozvinula se v celosvětového lídra ve výrobě řešení pro manipulaci se vzduchem a plyny. Howden koupil podnik ČKD Kompresory spolu s výrobním závodem v Praze 9 v roce 2013 a pokračoval ve výrobě kompresorů na míru až do roku 2019, kdy se přestěhoval do svého současného závodu v Nehvizdech.

Nemovitost má jedinečnou polohu. Nachází se přibližně 300 m od stanice metra Českomoravská a sousedí s kancelářským komplexem Harfa Business Center, jehož developerem je společnost KAPRAIN. O budoucím využití lokality bude rozhodnuto ve spolupráci s Městskou částí Praha 9 a předpokládá se, že bude zahrnovat kombinaci občanské a veřejné vybavenosti spolu s komerční a rezidenční zástavbou.

Na transakci se podílely zkušené týmy poradců – PRK Partners a Colliers International na straně prodávajícího a BBH na straně kupujícího.

Tomáš Szilágyi, Associate Director v Colliers, komentoval: „Jsme potěšeni, že jsme mohli poskytnout poradenství společnosti Howden ČKD Compressors při hledání kupce a úspěšném dokončení prodeje jejího areálu v Praze 9.  Navzdory určitému ochlazení na trhu komerčních nemovitostí se nám díky strukturovanému prodejnímu procesu podařilo získat značný zájem kupujících o tento strategicky umístěný brownfield, a nakonec i dosáhnout vynikajícího výsledku. Vzhledem k tomu, že společnost KAPRAIN je v dané lokalitě etablovaná, představuje pro tento projekt ideálního investora. Těšíme se na budoucí podobu tohoto areálu a na to, jak změní urbanistické prostředí v této části města.“ 

O skupině Colliers

Colliers (NASDAQ, TSX: CIGI) je přední diverzifikovaná společnost poskytující profesionální služby a správu investic. Naše společnost působí v 67 zemích a 15 000 podnikavých profesionálů spolupracuje na poskytování odborného realitního a investičního poradenství klientům. Již více než 27 let přináší naše zkušené vedení s významným vnitřním podílem akcionářů složené roční investiční výnosy ve výši téměř 20 %. S ročními příjmy ve výši 3,0 miliardy dolarů (3,3 miliardy včetně přidružených společností) a více než 40 miliardami dolarů spravovaných aktiv společnost Colliers maximalizuje potenciál nemovitostí a reálných aktiv, aby urychlila úspěch našich klientů, našich investorů a našich lidí. Více informací se dozvíte na stránkách corporate.colliers.com, Twitter @Colliers nebo LinkedIn a lokálně na @Colliers_EMEA, LinkedIn a Colliers.cz.

NJORD představil prémiové kryty pro iPhone 15 s větším důrazem na ekologii než kdy dřív

Nové kryty jsou k přírodě ohleduplnější a napříč portfoliem disponují podporou technologií MagSafe i Qi2 nabíjení. Certifikovaná ochrana při pádu ze 2 m zůstává a přibývá nová řada dostupných GRS krytů.

Včera byly představeny nejnovější telefony řady Apple iPhone 15 a společnost NJORD je připravena. Již nyní nabízí bohaté portfolio krytů, které iPhone promění v odolný a elegantní módní doplněk. I když jsou letošní novinky opět tenčí než předchozí generace, nezaleknou se nadále armádních testů specifikace MIL. STD. 810H. Uživatel tak může zůstat klidný i při pádu zařízení z výšky 2 m. Milovníci čistého designu ocení zjednodušení krytů, které vyústilo v odstranění metalických prvků. Plaketa s logem i obruba chránící foto-modul nyní perfektně ladí s barvou použité lososí kůže, veluru či textilu. Absolutní novinku představují kryty NJORD Slim Case, vyrobené čistě z recyklovaného GRS plastů s Global Recycle Standard certifikací. Ani ty se však nespokojují s obyčejným designem a doplňují jemné drážkování zad a příjemně měkčený povrch, díky kterým potěší hmat podobně, jako modely z vyšších řad.

Skvělou zprávou je fakt, že na rozdíl od loňských novinek s podporou MagSafe, doplněnou o nový standard bezdrátového nabíjení Qi2, disponuje celé portfolio napříč všemi materiály i cenovými kategoriemi krytů.

Bohatší nabídka a ekologie na 100 %

S novou řadou krytů se mohou zákazníci radovat z ještě ohleduplnějšího přístupu k přírodě. Základem všech krytů je 100% recyklovaný plastový korpus s GRS certifikací. Prodejní balení nyní splňuje FSC™ certifikaci, a i háček pro jeho vystavení v prodejnách splňuje nároky GRS.

Samotná lososí kůže krytů řady Salmon leather je 100% up-cyklovaná – to znamená, že by za běžných okolností byla odpadem masné výroby. Díky krytům NJORD však nepřijde na zmar. S využitím obnovitelných energií je vyčiněna, nabarvena a díky překvapivé odolnosti může sloužit po dlouhá léta v podobě krásného unikátního materiálu.

Ani textilní provedení Sustainable Fabric nezůstává pozadu. Látky Tonal & Just od dánské společnosti Gabriel, jsou vyrobeny z 98% recyklovaného re-use polyesteru a navíc jsou 100% recyklovatelné. Obě látky jsou navíc označeny certifikátem EU Ecolable a mají akreditaci OEKOTEX 100.

Velurové kryty Sustainable Suede s 38% zastoupením recyklovaných vláken nadchnou svou hebkostí a odolností vůči opotřebení. Obstály v zátěžových testech otěru na 150 000 cyklů Martindale. Jde tak o jeden z nejtrvanlivějších textilních povrchů, který navíc odpuzuje vodu a oleje. Skvělý vzhled a pocit v rukou tak bude mít dlouhé trvání.

Uživatele, kteří si potrpí na praktičnost, ale nechtějí slevovat ze stylu a kvality, pak nadchnou kryty Slim Case vyrobené ze 100% recyklovaných GSR plastů. Obzvláště zajímavou variantou je průsvitný model Slim Case Translucent, který nechá vyniknout designu zařízení a netrpí nešvary běžných průhledných krytů.

Elegantní barvy a minimalistická kultivovanost

Kromě okouzlujících materiálů nové kryty nadchnou širokou škálou odstínů, ze kterých sálá elegance. Sladění potahu, korpusu i detailů je přitom dokonalé a dává jasně najevo precizní práci ve vývoji. Milovníci módy si tak přijdou na své a při troše fantazie snadno sladí svůj iPhone s aktuálním outfitem. Varianty, které dorazí na český a slovenský trh již v tomto týdnu, jsou následující:

  • Salmon Leather: Rust, Green, Blue & Black
  • Suede: Red, Olive, Blue & Black
  • Fabric: Pink Sand, Turquoise, Deep Sea & Dark Grey

Stylové 100% recyklované GRS kryty NJORD Slim Case mohou fanoušci očekávat o týden později, kdy budou připraveny včas pro zahájení prodeje nových iPhonů, v následujících barvách:

  • Slim Case:Translucent, Pink Blush, Blue & Dark Grey

Cena a dostupnost

Nová řada krytů NJORD by Elements bude dostupná v průběhu září v obchodech www.alza.cz, www.datart.cz a u vybraných partnerů. 

Stylové kryty Slim Case z plně recyklovaných GRS materiálů budou dostupné již za 699 Kč. Textilní kryty z řady Sustainable Fabric získají milovníci módy již za 899 Kč, za modely z řad Sustainable Suede z veluru pak zaplatí 999 Kč. Pomyslným vrcholem nabídky budou nadále kryty z islandské lososí kůže Salmon Leather s cenovkou 1 199 Kč.

O společnosti Njorð

Njorð vyrábí stylové a funkční módní doplňky pro zařízení Apple z těch nejlepších přírodních materiálů a s nejlepším řemeslným zpracováním. Kryty z prvotřídních udržitelných materiálů, jako je pravá islandská lososí kůže, ztělesňují severskou myšlenku „Hygge“, kde se pohodlí a útulnost krásně prolínají v našich minimalistických a nadčasových designech.

Heureka Group jmenuje Davida Chmelaře novým generálním ředitelem a Tomáše Bravermana poradcem vedení společnosti

Heureka Group („Heureka“) oznamuje, že od 13. září nastupuje do funkce generálního ředitele skupiny David Chmelař. Dosavadní CEO Tomáš Braverman se stává nevýkonným poradcem představenstva Heureky.

David přichází do Heureky s vizí využít její stávají pozici v oblasti online srovnávání cen v devíti zemích k dalšímu posílení role společnosti v e-commerce ve střední a východní Evropě, což je proces, který byl zahájen již pod vedením Tomáše.

Velmi mě těší, že přicházím do Heureky, abych mohl přispět na její úspěšné cestě ke zvýšení její hodnoty při oslovování milionů zákazníků v celém regionu. Z osobního hlediska si nedokážu představit lepší místo, kam bych se doma po osmi letech v Asii vrátil,“ řekl David Chmelař, který spoluzakládal a spoluřídil platformu iPrice, srovnávač cen v jihovýchodní Asii a Austrálii, až do její nedávné akvizice indonéskou e-commerce společností Bukalapak.

Heureku vedu přesně 10 let a společně se skvělým týmem se nám ji za tuto dobu podařilo zdesetinásobit. Z lokálního srovnávače jsme vytvořili regionálního e-commerce hráče, který je nejnavštěvovanějším nákupním portálem v regionu CEE. Po deseti letech a na prahu čtyřicítky je ale ten správný čas na nové výzvy. K Heurece i jejímu týmu cítím však velkou zodpovědnost, budu jí nadále pomáhat v poradenské roli a těším se na její další velké úspěchy,“ řekl Tomáš Braverman.

O Heurece

Heureka.cz je největší nákupní rádce a cenový srovnávač na českém internetu. Měsíčně Heureku navštíví 4,5 miliónů reálných uživatelů (NetMonitor) a je šestým nejnavštěvovanějším webem v Česku. Zákazníci na Heurece vybírají a srovnávají nabídky produktů z více než 38 000 internetových obcho

dů. Heureka pomáhá lidem nakupovat jednoduše, bezpečně a s přehledem. Heureka je součástí Heureka Group, skupiny srovnávačů zemí střední a východní Evropy.

O Heureka Group

Skupina Heureka Group, to je devět zemí střední a východní Evropy, 23 milionů návštěvníků měsíčně a nabídka z více než 55 tisíc internetových obchodů. Klíčovým posláním Heureka Group je propojování e- shopů a značek se zákazníky. Hlavním cílem je pomoci e-shopům, značkám a dalším partnerům oslovit všechny naše uživatele napříč celým regionem a poskytnout jim při tom maximální podporu po všech stránkách. Do skupiny Heureka Group patří také Árukereső.hu v Maďarsku, Compari.ro v Rumunsku, Pazaruvaj.com z Bulharska, Ceneje.si ze Slovinska, Jetfinije.hr z Chorvatska, Idealno.rs ze Srbska a Idealno.ba z Bosny.

Školy jdou v ochraně životního prostředí příkladem. S Recyklohraním hrají Celoroční hru a stanovují si Celoroční cíl s ekologickou tematikou

Celkem 1 700 škol se v minulém školním roce zapojilo do Celoroční hry s Recyklohraním. V průběhu roku žáci a studenti ve školách plnili úkoly s environmentální tematikou a pedagogové využívali výukové materiály, videa a účastnili se vzdělávacích akcí. Ve školách se rovněž se zapojovali do sběru vysloužilého elektra, baterií, mobilů a tonerů. 214 nejaktivnějších škol si navíc stanovilo Celoroční cíl – celý rok se věnovali konkrétním projektům a aktivitám a učili se, jak měnit své chování a přístupy nebo inspirovat ostatní, aby byli ohleduplnější k naší planetě a něco smysluplného pro ni udělali. 

Za svou aktivitu získávaly školy body na školní konta. Co do zisku bodů si v konečném pořadí Celoroční hry nejlépe vedla ZŠ Velké Březno (okr. Ústí n. Labem), druhá byla Základní škola a Mateřská škola Určice (okr. Semily), třetí ZŠ Dyjákovice (okr. Prostějov), čtvrtá Základní škola Ronov nad Doubravou (okres Chrudim) a pátá Základní škola a Mateřská škola Hlavnice (okres Opava). Školy, které se umístily do 400. místa obdržely za svůj aktivní přístup diplom a poukázky do nákupního řetězce.

Čtyři základní témata, metodická podpora a zábava

Recyklohraní se ve své metodické podpoře škol věnuje čtyřem základním tématům: třídění a recyklaci, šetrné spotřebě vody, předcházení vzniku odpadů a klimatické změně. „Snažíme se pedagogům poskytovat ucelené sady vzdělávacích materiálů a pro žáky a studenty připravujeme úkoly a aktivity, které jsou praktické a hravé. Jde nám o to, aby je jejich plnění obohatilo nejen o nové informace, ale aby je to s námi také bavilo,“ dodává Hana Ansorgová, ředitelka programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět.

Celoroční hra a Celoroční cíl pokračují i v letošním školním roce

I v aktuálním školním roce se školy mohou zapojit do Celoroční hry. V druhé polovině září Recyklohraní vyhlásí také druhý ročník projektu Celoroční cíl školy s ekologickou tematikou. V loňském prvním ročníku Celoroční cíl plnilo 214 mateřských, základních a středních škol. Někde například hledali cesty, jak snížit spotřebu vody ve škole nebo jak méně plýtvat s potravinami ve školní jídelně. Žáci a studenti také vytvářeli školní komposty, čistili řeky a tůňky, sázeli stromy, účastnili se sběrových kampaní a realizovali řadu dalších aktivit.

Recyklohraní připraví sborník nejzdařilejších výstupů plnění Celoročního cíle

„Za mnohými školními či třídními cíli byla znát velká dávka aktivní a systematické práce a také kreativity, jak při samotné realizaci, tak při propagaci, kterou se žáci, studenti a pedagogové snažili zasáhnout i své okolí,“ říká Hana Ansorgová a doplňuje: „Také proto jsme se rozhodli, že z dokumentací od škol připravíme elektronický sborník s příklady dobré praxe a inspirace pro ostatní.“

K plnění Celoročního cíle se školy zapojené do programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět mohou přihlásit do konce října na webu organizátora. Z nabídky si vyberou aktivity, které budou při plnění svého cíle realizovat. Recyklohraní jim k tomu poskytne metodickou podporu prostřednictvím webu, call centra a ve formě metodických příruček, výukových scénářů, videí, webinářů a seminářů. Za aktivní plnění celoročního cíle dostanou školy extra porci bodů do celoroční hry školního roku 2023/2024.

Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí

Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.

Recyklohraní oslovuje přes 3 880 škol

Aktuálně je v programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět registrováno přes 3 880 škol. Pedagogům mateřských, základních a středních škol poskytuje metodickou podporu, výukové scénáře, videa, infografiky a další výukové materiály, připravuje osvětové úkoly pro žáky a studenty, organizuje vzdělávací akce a sběrové kampaně. Na počátku své existence v roce 2008 byly jeho hlavními tématy třídění a recyklace elektra a baterií. Postupně však Recyklohraní svůj záběr rozšiřovalo o předcházení vzniku odpadů, odpovědnou spotřebu, cirkulární ekonomiku a šetrnou spotřebu vody. A právě v těchto tématech i díky podpoře SFŽP prohlubuje svou nabídku. Dlouhodobými partnery a podporovateli programu jsou společnosti Ecobat a Elektrowin, kolektivní systémy pro sběr a recyklaci baterií a elektrospotřebičů.

Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tematikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál, tzv. Ekoabecedy. Zájemci o praktickou výuku recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do října 2023 se do programu zdarma registrovalo přes 3 880 škol. Bližší informace o aktivitách v rámci projektu, včetně fotogalerie, lze najít na stránkách www.recyklohrani.cz nebo na www.facebook.com/recyklohrani.

Hlavními partnery Recyklohraní, o.p.s. jsou společnosti ECOBAT s.r.o. a ELEKTROWIN, a.s.

Hliník je 100% recyklovatelný, neztrácí přitom na kvalitě. Češi ho ale neumí třídit

Hliník je v Čechách stále trochu opomíjený materiál. Recyklace hliníku přitom vyžaduje pouze 5 %[1] energie ve srovnání s jeho primární produkcí. Je také násobně levnější než výroba nového a recyklovat se dá v podstatě donekonečna. U nás však ani zdaleka nenaplňuje svůj potenciál – Češi totiž na správné třídění hliníku stále nejsou zvyklí. Zhruba 74 %[2] všech hliníkových plechovek proto končí na skládkách. Velké společnosti se snaží recyklaci plechovek podporovat, klíčové je však chování spotřebitelů.

Třídění versus recyklace

Češi patří mezi mistry v třídění plastů – ročně separují až 85 %[3] plastových obalů. Tříděním ale cesta odpadu teprve začíná. Navazující proces recyklace má svá úskalí a v případě plastu, kterého je z odpadů určeného k třídění nejvíce, je obzvlášť komplikovaný. Dle statistik se více než 50 %[4] plastů vyhozených do žlutých kontejnerů nedostane k recyklaci do nových obalů, ale skončí na skládkách nebo ve spalovnách. Během procesu recyklace plastu navíc dochází ke ztrátám okolo 34 %[5] vstupního materiálu, konečný podíl vytříděného a recyklovaného materiálu se tak dále snižuje. Důvodem je především nedostatek recyklačních kapacit a také velký podíl hůře recyklovatelných typů plastového odpadu.

Plast versus hliník

Řešení částečně nabízí hliníkové plechovky. Efektivita celého procesu třídění a znovuzpracování je v jejich případě mnohem vyšší. Dnes je celosvětově recyklováno až 70 %[6] každé vytříděné plechovky a následně využito při výrobě nové. Což je zhruba dvakrát více, než při recyklaci PET a skleněných lahví. Hliníkové obaly navíc nešíří mikroplasty, které jsou považovány za škodlivé pro lidské zdraví i ekologii.

Pokud jsou v třídění plastů Češi premianti, v případě hliníkového odpadu už situace tak růžová není. Míra třídění a následné recyklace hliníku se v Česku pohybuje kolem 26 %. V oblasti nakládání s hliníkovými odpady je zde tedy velký prostor ke zlepšení.

Důvody, proč bychom měli plechovky řádně recyklovat, nespočívají pouze v získání vratné zálohy za zakoupený nápoj. Správným tříděním a následnou recyklací přispíváme k šetření energií, snižování emisí skleníkových plynů, ochraně přírodních zdrojů a podpoře cirkulární ekonomiky. Aby ale byla recyklace hliníkových obalů efektivní, je důležité dobře znát pravidla třídění.

Kam vyhodit plechovku?

Plechovky patří do šedého kontejneru určeného k třídění kovů. Jejich množství je ale stále nedostatečné a v některých obcích je dokonce nemají vůbec. Použité hliníkové plechovky lze nyní vyhodit i do žlutého kontejneru na plasty, který v současné době slouží pro kombinovaný sběr plechovek a konzerv s plasty nebo s nápojovými kartony. V takovém případě je popelnice na plast označena speciálním symbolem.

Další možností jsou sběrné dvory, které jsou dostupné téměř všude. Není sice tak pohodlná varianta jako kontejner v blízkosti bydliště, ale účelu poslouží úplně stejně. Do sběrných dvorů lze navíc odnést i plechovky od sprejů s nejrůznějšími hořlavinami, které do žlutých kontejnerů nepatří.

Každá plechovka se počítá

Někteří výrobci plechovek berou již nyní udržitelnost svých výrobků vážně a snaží se o maximální využití recyklačních schopnosti hliníku. „Přestože žádný nápojový obal ještě nedosáhl svého potenciálu úplné cirkularity, hliník má díky svým recyklačním vlastnostem všechny výhody, které zajišťují udržitelnost obalu. Jakmile je hliníková plechovka sesbírána od spotřebitele, má bezkonkurenční potenciál až 100% využití k opětovné výrobě nové. Jednoduše řečeno – jedna plechovka se dá recyklovat téměř donekonečna, „ říká Jaroslav Dušek, country manager Hell Energy Česko.

Společnost HELL ENERGY, výrobce kvalitních energetických nápojů a ledových káv, se zavázal k udržitelnosti a lepšímu využívání hliníku. Dnes vlastní ultramoderní továrnu na hliníkové plechovky, které využívají pro více než 95 % jejich výrobků. „Chceme jít příkladem, proto jsou všechny naše plechovky z velké části vyrobeny z recyklovaného hliníku. Do roku 2025 chceme využívat hliníkové obaly pro více než 99 % našich produktů,“ vysvětluje Jaroslav Dušek.

Cesta k zálohovému systému

V poslední době probíhá v Česku velká diskuse o zálohování nápojových obalů. MŽP nedávno představilo svou vizi transformace tuzemského zálohového systému[7], ve kterém se velká pozornost věnuje právě hliníkovým plechovkám a PET lahvím. Jasná podoba chystané legislativní úpravy ještě není známá, v platnost by ale měl nový zálohový systém vstoupit nejdříve v polovině roku 2025.

Příchod zálohového systému pravděpodobně výrazně zvýší podíl vytříděného a recyklovaného hliníkového odpadu. Ministr životního prostředí Petr Hladík vidí v zálohovém systému šanci pro dosažení cirkulární ekonomiky obalů. Inspirovat se přitom chce sousedním Slovenskem.

O společnosti HELL ENERGY

Společnost HELL ENERGY založená v Maďarsku v roce 2006 je v současné době jednou z nejrychleji se rozvíjejících FMCG značek. Během pouhých čtyř let se stala lídrem na maďarském trhu a expandovala do dalších zemí světa, zejména v Evropě a Asii. Momentálně je dostupná na více než 60 trzích, v několika z nich je uznaným lídrem ve svém segmentu. Za úspěchem HELL ENERGY stojí vynikající kvalita, příznivá cena, široká dostupnost a prvotřídní marketingové aktivity. Společnost je jedinečným hráčem na poli výroby energetických nápojů a jako jediná na světě může říct, že je lídrem tohoto odvětví hned v několika zemích. Je rovněž vlastníkem ultramoderní plnírny a továrny na hliníkové nápojové plechovky, což jí dává bezkonkurenční celosvětovou strategickou pozici.

[1] https://everycancounts.eu/cz/can-recycling-cz/

[2] https://www.ekokom.cz/wp-content/uploads/2023/06/VS_2022.pdf

[3] https://www.ekokom.cz/wp-content/uploads/2023/06/VS_2022.pdf

[4] https://www.ekokom.cz/wp-content/uploads/2023/05/TZ_vysledky_ekokom_2022.pdf

[5] https://international-aluminium.org/resource/aluminium-beverage-can-study/

[6] https://international-aluminium.org/resource/aluminium-beverage-can-study/

[7] https://www.mzp.cz/cz/news_20230516-MZP-predstavilo-teze-k-povinnemu-zalohovani-napojovych-plastovych-lahvi-a-plechovek

Nová sluchátka Huawei FreeBuds SE 2 jsou nezbytností ve škole, na cestách i při outdoorových aktivitách

Během srpna společnost Huawei oznámila uvedení nového přírůstku do své řady sluchátek True Wireless Stereo (TWS) s názvem Huawei FreeBuds SE 2. Tato špičková bezdrátová sluchátka poskytují bezkonkurenční poslech díky dlouhé výdrži baterie, pohodlnému nošení a intuitivním chytrým funkcím. Na základě úspěchu svého předchůdce, Huawei FreeBuds SE, si FreeBuds SE 2 zachovávají své prémiové funkce včetně lehké konstrukce. Zároveň zaujmou svým moderním designem v nových barevných provedeních Ceramic White a Isle Blue, které jsou dokonalým doplňkem ke každému outfitu. Na českém trhu jsou k dostání za 1 199 Kč.  

Ergonomie se snoubí s designem

Sluchátka Huawei FreeBuds SE 2 si oproti svému předchůdci výrazně polepšily, a to s ohledem na hmotnost i rozměry. Každé sluchátko je neuvěřitelně lehké, o čemž svědčí váha 3,8[1] g (±0.2 g) a rozměr 33,66 mm x 18,13 mm. Jedno sluchátko je dokonce lehčí než papír formátu A4. FreeBuds SE 2 tak přichází s výrazným vylepšením, jsou pohodlnější, stylovější a snadno přenositelná. Se zaoblenou siluetou sluchátek bude jejich nošení mnohem pohodlnější. Vzhledem k nízké hmotnosti celého zařízení jej lze snadno přenášet. Nabíjecí pouzdro váží pouze 33 g a dosahuje rozměrů 50,40 mm x 50,31 mm x 23,40 mm.

Spojením precizního provedení s důrazem na detail vytváří FreeBuds SE 2 dokonalý soulad pohodlí a funkčnosti. Sluchátka jsou perfektním doplňkem outfitu pro každou příležitost a přichází ve dvou trendy barevných provedeních Ceramic White a Isle Blue.

Model Ceramic White je ztělesněním čistoty, svěžesti a klidu, čímž čerpá inspiraci z nedotčených bílých mušlí a písečných pláží. Je tak dokonalou nadčasovou volbou padnoucí k rozmanitým stylům oblečení. Model Isle Blue se vyznačuje podmanivým zbarvením, které připomíná azurový oceán a půvab tropických ostrovů.

Zažijte parádní hudební zážitek s působivou výdrží baterie

S plně nabitým nabíjecím pouzdrem sluchátka FreeBuds SE 2 nabízí až 40 hodin[2] nepřetržité audio a video zábavy. Na jedno plné nabití si můžete užít 9 hodin nepřerušovaného hudebního přehrávání. Díky tomu si nemusíte lámat hlavu nad jejich neustálým dobíjením a můžete se ponořit do své hudby opravdu naplno. Kdyby se vám přeci jen sluchátka vybila, pouhým 10minutovým nabíjením[3] docílíte 3 hodin poslechu.

Sluchátkům Huawei FreeBuds SE 2 dominuje vysoce výkonný čip s nižší spotřebou energie a odzbrojující výdrž baterie, která díky účinnému nabíjejícímu algoritmu vylepšuje její celkovou funkčnost.

Nekompromisní kvalita a chytré funkce

Novinka FreeBuds SE 2 podléhá 26 přísným testům spolehlivosti, které zaručují špičkovou kvalitu zvuku. Sluchátka si také prošla rozsáhlým testováním více než 300 000 různorodých zvuků pro zajištění potřebného komfortu a jedinečného prožitku. Pomocí Bluetooth 5.36 se uživatelé mohou snadno a rychle připojit k zařízením využívajícím EMUI, Android, iOS apod. Sluchátka navíc disponují odolností proti vodě a prachu s označením IP54, což je dělá skvělým společníkem při aktivitách venku i uvnitř.

Nejen, že uživatelé mohou jednoduše vyhledat svá sluchátka díky praktické funkci vyzváněcího tónu, ale mají i možnost přizpůsobit si interaktivní gesta pomocí několika poklepání, což jim usnadní přehrávání hudby či přijímání hovorů.

Získejte i vy své FreeBuds SE 2

Nová sluchátka FreeBuds SE 2 jsou již v prodeji na českém trhu a naleznete je u všech maloobchodních prodejců za cenu 1 199 Kč. Více informací naleznete na oficiálním e-shopu Huawei.

Aktuální informace ze světa Huawei Consumer BG naleznete denně aktualizované na:

Web: https://consumer.huawei.com/cz/

Facebook – CZ/SK: https://www.facebook.com/HuaweiMobileCZSK/

YouTube: https://www.youtube.com/huaweimobileczsk

Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobileczsk

Twitter: https://twitter.com/HuaweiCZ_SK

O Huawei Consumer Business Group

Produkty a služby společnosti Huawei jsou dostupné ve více než 170 zemích a používá je třetina světové populace. V Německu, Švédsku, Rusku, Indii a Číně bylo zřízeno čtrnáct výzkumných a vývojových center. Huawei CBG je jednou ze tří obchodních jednotek společnosti Huawei a zahrnuje smartphony, PC, tablety, nositelné a cloudové služby atd. Globální síť společnosti Huawei je postavena na více než 34letých zkušenostech v telekomunikačním průmyslu a je odhodlána poskytovat nejnovější technologický pokrok spotřebitelů po celém světě.

[1] Skutečná hmotnost výrobku se může lišit v závislosti na konfiguraci a výrobním procesu.

[2] Výdrž baterie a data o nabíjení pocházejí z laboratorních testů společnosti Huawei, při kterých byly zvukové soubory formátu AAC přehrávány při 50 % hlasitosti. Pro ostatní funkce bylo použito výchozí nastavení s nabíjecím pouzdrem jako hlavním zdrojem napájení. Skutečné výsledky se mohou lišit v závislosti na hlasitosti, zdroji zvuku, přítomnosti okolních rušivých vlivů, funkce produktu či návycích jejich užívání.

[3] Výdrž baterie a data o nabíjení pocházejí z laboratorních testů společnosti Huawei, při kterých byly zvukové soubory formátu AAC přehrávány při 50 % hlasitosti. Pro ostatní funkce bylo použito výchozí nastavení s nabíjecím pouzdrem jako hlavním zdrojem napájení. Skutečné výsledky se mohou lišit v závislosti na hlasitosti, zdroji zvuku, přítomnosti okolních rušivých vlivů, funkce produktu či návycích jejich užívání.

Exit mobile version