Nová funkce RTX VSR vylepší kvalitu videa v prohlížeči. Přinášejí ji nové GeForce Game Ready ovladače

Nejnovější Game Ready ovladače přinášejí řadu novinek. Nová funkce RTX VSR dokáže „nasadit“ monitorům pomyslné AI brýle při přehrávání videí v nižším rozlišení, než je jejich nativní. Hráči se také již tradičně dočkají vylepšení a optimalizací pro oblíbené hry.

Super rozlišení videa s NVIDIA RTX

RTX Video Super Resolution (VSR) je nový upscaler pro zpracování obrazu využívající AI. Majitelům GeForce umožňuje sledovat video upscalované pro 1440p nebo 4K monitory. GPU GeForce RTX řady 30 a 40 pomocí této funkce dokáží zvýšit tak kvalitu videa v prohlížečích Google Chrome nebo Microsoft Edge.

Díky kombinaci možností poskytovaných jádry NVIDIA Tensor Cores a nejmodernějších technik zapojujících AI do zpracování obrazu dokáže RTX VSR inteligentně doostřit obraz, zvýraznit detaily i hrany a zároveň odstranit rušivé kompresní artefakty. RTX VSR bude fungovat na většině videí přehrávaných v prohlížeči, ať už se jedná o oblíbené streamy na Twitchi či YouTube nebo obsah ze streamovacích aplikací, jako jsou např. Netflix, Disney+ a Hulu.

Pro aktivaci funkce je třeba mít nejnovější GeForce Game Ready ovladače, nebo počkat na NVIDIA Studio ovladače, které vycházejí v březnu. Podporu RTX VSR nedávno získaly prohlížeče Chrome od verze 110.0.5481.105 a Edge od verze 110.0.1587.56. Vlastní funkci je třeba zapnout prostřednictvím Ovládacího panelu NVIDIA v záložce „Upravit nastavení obrazu videa“. Zaškrtněte políčko „Velmi vysoké rozlišení“ v sekci „Vylepšení videa RTX“ a vyberte kvalitu odstupňovanou podle úrovně dopadu na výkon GPU od jedné do čtyř.

Detailnější informace přinášejí tyto blogy:

Game Ready na Atomic Heart a uzavřenou betu THE FINALS!

Když byla hra Atomic Heart 21. února uvedena na trh, měli hráči s GPU GeForce RTX k dispozici prvotřídní výkon díky podpoře NVIDIA DLSS 3, NVIDIA DLSS 2 a NVIDIA Reflex.

Se zapnutým DLSS 3 se výkon ve 4K s GeForce RTX 4090 zvýšil až o 90 % na 184 FPS. Majitelé GeForce RTX 4080 mohou zaznamenat nárůst i o 80 %, tedy na 146 FPS. GeForce RTX 4070 Ti pak díky DLSS 3 nabídne navýšení výkonu až o 62 % na 160 FPS ve 1440p při maximálním nastavení. Nárůst FPS je s touto technologií možný i v situacích, kdy by jej jinak limitoval procesor.

THE FINALS od Embark Studios je připravovaná free-to-play střílečka zasazená do arén s možností destrukce prostředí, díky čemuž je každý zápas jedinečný. Hra přinese řadu technologií NVIDIA, včetně:

  • NVIDIA Reflex, který se aktivuje jediným kliknutím v nabídce možností a snižuje latenci systému až o 55 %. Hra díky tomu reaguje rychleji na ovládání, což napomáhá ke svižnější akci. V kompetitivních titulech, mezi něž se THE FINALS řadí, poskytuje Reflex hráčům značnou konkurenční výhodu.
  • NVIDIA DLSS – Hráči s GeForce RTX mohou maximalizovat výkon zapnutím technologie NVIDIA DLSS poháněné AI.
  • NVIDIA RTXGI využívá hardwarově akcelerovaný ray tracing k vytvoření bohatšího a realističtějšího globálního osvětlení v reálném čase. Hráči mohou zapnout dynamický režim RTXGI a vychutnat si realistické odrazy světla v okolním prostředí, reakce světelných prvků na destrukci nebo interaktivní volumetrickou mlhu a kouř.

Nová dvoutýdenní uzavřená beta verze začíná 7. března. Hráčům umožní vyzkoušet si hru THE FINALS ještě před jejím plánovaným vydáním na konci tohoto roku.

Další novinky v Game Ready ovladačích zahrnují přidání optimálního nastavení, které v GeForce Experience již podporuje přes 1000 titulů, pro 7 nových her:

  • Atomic Heart
  • Company of Heroes 3
  • Hogwarts Legacy
  • PERISH
  • Sons Of The Forest
  • The Settlers: New Allies
  • Warlander

Luigi’s Box míří na pozici globálního lídra v optimalizaci vyhledávání na e-shopech, jeho nástroje používají špičky československé e-commerce

Slovenská technologická firma Luigi’s Box má za sebou úspěšný rok, vybudovala si pozici mezi předními světovými e-commerce search platformami. Její nástroje pro optimalizaci vyhledávání a doporučování produktů pomocí umělé inteligence využívají i přední hráči české a slovenské e-commerce, jen v segmentu elektra pak Datart, Electronic-star, Electroworld, TS Bohemia či NAY. Slovenský startup se také nedávno umístil na 36. místě žebříčku Deloitte Fast 50 pro nejrychleji rostoucí středoevropské technologické firmy. Úspěch však slaví i na světové scéně. Zahájil spolupráci s globální e-commerce platformou Shopify, kde ke stažení nabízí svůj produkt pro optimalizaci vyhledávání. Navíc se umístil na prvním místě v žebříčku největšího světového softwarového tržiště G2 v kategorii e-commerce search a dosáhl nejvyšší kategorie Market Leader.

Poslední tři roky si slovenský Luigi’s Box držel dvojnásobný růst, jen za rok 2021 přitom dosáhl v opakovaných ročních tržbách ARR více než 2 milionů eur, tedy kolem 50 milionů korun. Rok 2022 byl taky velmi úspěšný – to ocenila i společnost Deloitte, která Luigi’s Box zařadila do svého žebříčku nejrychleji rostoucích evropských technologických firem Fast 50 na 36. místě. „Poslední rok jsme se zaměřili především na zkvalitňování služeb, získání stabilní pozice nejlepšího poskytovatele nástrojů pro optimalizaci vyhledávání a doporučení produktů, ustálení na evropském trhu a navázání zásadních partnerství. Což se nám díky úspěchům se Shopify i prvnímu místu na G2 podařilo nad očekávání,“ bilancuje CEO Luigi’s Boxu Gejza Nagy.

Dnes nástroje slovenské firmy využívá přes 2 500 evropských e-shopů, v Česku a Slovensku jde například o 17 z 33 firem žebříčku Forbes Top E-commerce 2022. Vedle nich využívají slovenské nástroje pro optimalizaci vyhledávání a doporučování produktů také další přední e-commerce hráči Benu, Datart, Electronic-star, Košík.cz či Electroworld.

Světová špička ve vyhledávání

V celosvětovém měřítku je pak úspěchem Luigi’s Boxu umístění na globální platformě G2 coby světová jednička mezi softwary k vyhledávání, a to na základě uživatelských recenzí. Největší online softwarové tržiště s recenzemi, které každoročně využívá přes 80 milionů lidí včetně zaměstnanců největších světových společností Fortune 500, ocenilo Luigi’s Box jako nejsnazší k používání ve svém segmentu a navíc jej zařadilo do prestižní skupiny Market Leader. A to díky jeho inteligentním funkcím na bázi umělé inteligence, jako je optimalizace vyhledávání, automatické doplňování klíčových slov v našeptávači, filtry pro personalizované vyhledávání, doporučování produktů či hlasové vyhledávání. Spokojenost uživatelů s vyhledáváním na G2 je spojena i se snadnou administrací a příznivým konverzním poměrem, kterého lze dosáhnout pomocí integrace slovenského technologického nástroje.

Luigi’s Box koncem roku 2022 rovněž úspěšně zahájil spolupráci s největší globální e-commerce platformou Shopify. Stáhnout si a integrovat slovenský nástroj je tak možné prostřednictvím jejich globálního redakčního systému pro e-shopy z celého světa. V současnosti Shopify využívají miliony poskytovatelů e-commerce z přibližně 175 zemí a běží na něm 1,58 milionu webových stránek. Rozšíření na největší globální e-commerce platformu Shopify tak pro technologii ze Slovenska znamená zařadit se mezi světové špičky optimalizace vyhledávání.

Více o společnosti Luigi’s Box

Luigi’s Box je přední slovenská technologická firma, která poskytuje e-shopům inteligentní vyhledávání a doporučení produktů. Pomáhá jim také pochopit, jak využít data o chování zákazníků při nákupu k navyšování prodeje. Vyniká díky jednoduché implementaci do jakéhokoli e-shopu, která zabere pouhých pět minut. Skrze strojové učení a umělou inteligenci umí technologie zjistit, jak nejlépe seřadit výsledky ve vyhledávání nebo který produkt má systém doporučit zákazníkovi. V roce 2014 ji společně založili Gejza Nagy (CEO), Tomáš Kramár (CTO) a Michal Barla (CPO). Technologie Luigi’s Box využívá přes 2 500 e-shopů, mezi jeho největší klienty patří Datart, Electroworld, Benu, O2 či Košík.cz. Loni se umístil na prvním místě v žebříčku největšího světového softwarového tržiště G2 v kategorii e-commerce search a dosáhl nejvyšší kategorie Market Leader. Společnost Deloitte jej navíc zařadila do prestižního žebříčku Technology Fast 50 2022 jako jednu z nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě.

DPD SK přechází jako první slovenská společnost do SAP Cloudu. Migraci zajistí BOOTIQ a zefektivní účetní systém

Slovenská kurýrní společnost DPD roste a přechází do cloudu. Konkrétně mění stávající ERP systém za řešení SAP S/4HANA Cloud. Iniciativa vzešla od managementu firmy, který si uvědomoval potřebu výkonnějšího a efektivnějšího systému, aby zvládli zpracovat větší množství dat. Úvodní analýzu, následnou migraci a dlouhodobou údržbu zajišťuje BOOTIQ SK ve spolupráci s Consulting Company Novasoft, jež jsou obě součástí technologické a konzultační skupiny BiQ Group.

„Management DPD SK ví, že velcí zákazníci vyžadují řadu specializovaných řešení, jako je například systém pro účetnictví a controlling, který zpracovává měsíčně účetní doklady k statisícům zásilek. Po předimplementační analýze jsme klientovi doporučili migraci do SAP Public Cloudu, který řešení pro takové případy užití nabízí. Jsme rádi, že se díky předchozí úspěšné spolupráci a nadstandardním vztahům DPD SK s naší dceřinou společností BOOTIQ SK podařilo prodej licence vyjednat lokálně prostřednictvím slovenského zastoupení SAP. Nakonec se podařilo uzavřít smlouvu na public cloudové řešení, které je výrazně levnější než private cloud řešení platformy S/4HANA,“ říká Boris Zovčák, COO a spoluzakladatel BiQ Group.

„Na základě dodané předimplementační analýzy jsme se rozhodli pro migraci do SAP Public Cloudu, který se ukázal být správnou odpovědí na naše potřeby, protože poskytuje požadované funkce a jejich počet navíc průběžně rozšiřuje. Navíc umožňuje napojení na externí systémy. Díky konzultaci s experty z BiQ Group jsme si udělali jasnou představu o cenovém rozsahu, časovém rámci a přizpůsobeních nabízených procesů, která bude přechod do SAP Cloudu vyžadovat. Navržení nového systému fakturace nás jen utvrdilo v tom, že řešení bude korespondovat s našimi potřebami a zajistí byznysovou kontinuitu,“ říká Peter Radačovský, CIO v DPD SK.

Byznysové predikce díky umělé inteligenci

V rámci předchozí spolupráce dodal BOOTIQ SK pro DPD SK řešení, které počítá balíky, řeší pohyby v přepravě a teď díky SAPu i zúčtovává finanční transakce, když se zásilky přepraví. To je klíčové zejména pro velké zákazníky, kteří kvůli vysokým objemům zásilek dostávají fakturaci měsíčně. Na mapování procesů ve společnosti využili experti z BiQ Group softwarový nástroj společnosti SAP, který dokáže byznysové procesy převést do diagramu a modelovat budoucí stav. Umělá inteligence dokáže sledovat, jak efektivně se zpracují doklady a kde vznikají problémy plošně nebo na konkrétních datech.

„Když se velká firma rozhodne dělat zásadní změny, vyžaduje předem důkladnou analýzu procesů a jasný model změn, respektive jak bude vypadat budoucí stav. V BiQ Group k tomu máme nástroje Process Modeler a Collaboration Suit. Do nich mohou vstupovat i klíčoví lidé z firmy a průběh řešení připomínkovat. Díky tomu je možné optimalizovat práci a celý proces zvládnout poměrně rychle. V rámci svého týmu se můžeme opřít o špičkové know-how konzultantů a IT architektů z Novasoftu, kteří u zákazníků koordinují výběr a rozsah jednotlivých komponent. Právě díky této synergii a agilnímu přístupu k požadavkům dokážeme řešení od SAPu implementovat v řádu měsíců,“ doplňuje Peter Výboh, head of SAP v BOOTIQ SK.

Více o DPD SK

Kurýrní společnost DPD SK je členem DPDgroup, největší mezinárodní sítě pro přepravu zásilek v Evropě. Poskytuje široké portfolio služeb na Slovensku a v 230 zemích světa. Díky inovativním technologiím, profesionálním zkušenostem a péči o zákazníky je DPD spolehlivým partnerem při přepravě zboží pro odesílatele i příjemce. Kromě toho přebírá odpovědnost vůči životnímu prostředí, zaměstnancům a komunitě díky své skupinové strategii trvalé udržitelnosti. DrivingChangeTM  podniká konkrétní kroky, které jsou prospěšné pro životní prostředí. Balíky doručované prostřednictvím DPD dorazí na místo určení s nulovou uhlíkovou stopou. Společnost DPD dopad aktivit spojených s doručováním zásilek měří, snižuje množství oxidu uhličitého, které vylučují její vozidla během přepravy, a následně je kompenzuje na nulu prostřednictvím řady ekologických programů. Závazek k uhlíkové neutralitě, inteligentní městské doručování či program monitorování kvality ovzduší a další inovace tvoří komplexní vizi udržitelného doručování. DPD SK doručuje zásilky v rámci Bratislavy také elektrickými dodávkami a zavazázala se, že do roku 2025 bude v hlavním městě doručovat balíky výhradně tímto způsobem. Vlastníkem skupiny DPDgroup je společnost GeoPost, holding francouzské skupiny Le Groupe La Poste. 

Více o BiQ Group

BiQ Group je technologická skupina postavená na proaktivním a partnerském přístupu, díky kterému její experti provázejí klienty výzvami moderního digitálního světa. Skládá se z pěti dceřiných společností rozmístěných ve dvanácti lokalitách v České republice i na Slovensku – BOOTIQ, Consulting Company Novasoft, Bluesoft, EEA a PUXdesign. Díky tomu může být vždy po ruce jak pro lokální šampiony, tak pro globální hráče z řad známých korporací i nadějných startupů. BiQ Group, která je součástí skupiny InTeFi Lukáše Nováka, dnes tvoří více než 460 vývojářů a dalších specialistů s expertním know-how v široké paletě technologií. Díky tomu mohou přinést komplexní službu, od vývoje na míru přes osvědčené platformy SAP, Atlassian a Kentico Xperience až po e-commerce a digitální marketing. Projekty dodává pro firmy T-Mobile, DPD, GTS Alive – ISIC, Škoda, Unipetrol, Allianz pojišťovna, Sazka, Univerzita Tomáše Bati, SZIF, Konica Minolta, Tatra banka a více než stovku dalších klientů.

Skinners v roce 2022 utržili 100 milionů a vstoupili do nového segmentu barefoot obuvi. Letos míří do Německa a USA

Fenomén v bosém obouvání, brněnští Skinners, za sebou mají úspěšný rok. Celkové tržby společnosti se vyšplhaly na 100 milionů a firma prodala téměř 200 000 párů ponožkobot. Díky úspěšné crowdfundingové kampani Skinners zahájili produkci svých prvních barefoot tenisek Walker, kterých letos chtějí vyrobit 40 000. V letošním roce plánuje firma upevnit svou pozici na německém trhu a zahájit také expanzi do USA.

V roce 2022 se tržby Skinners vyhouply na 100 milionů Kč, o rok předtím pak i se započtením příjmů z crowdfundingové kampaně na portálu Kickstarter dosáhly dokonce 136 milionů. Společnost celkem obsloužila 32 000 zákazníků, přičemž mezi nejsilnější trhy mimo ČR patřilo v loňském roce Německo, Rakousko a Švýcarsko, kam mířilo cca 18 000 objednávek. Do zahraničí přitom putuje až 60 % produkce ponožkobot, které si oblíbili amatérští i profesionální sportovci. Vloni jich společnost vyrobila téměř 200 tisíc, přičemž za šest let existence Skinners vzniklo již přes 700 000 párů.

Barefoot i kamenná prodejna

Jedním z milníků loňského roku bylo zahájení výroby modelu Walker, který zabodoval v crowdfundingové kampani na HitHit a s 14x překonanou cílovou částkou se stal druhou nejúspěšnější kampaní v historii portálu. Model si vloni připsal prvních 11 000 vyrobených párů, nicméně cíl Skinners je pro letošek mnohem vyšší – firma má ambice do dvou let překonat tržbami z barefoot obuvi příjmy z prodeje ponožkobot. Reaguje tak na celosvětově rostoucí trend barefoot obuvi, jejíž trh by dle odhadů Allied Market Research měl do roku 2031 dosáhnout 788,7 milionu dolarů.

„Vstup do segmentu barefoot je pro nás přirozeným krokem. Dlouho jsme chtěli vytvořit botu, která by splňovala barefoot parametry, byla kvalitně zpracovaná a dobře vypadala. To se nám podařilo s modelem Walker, který jsme kompletně vyvíjeli sami. Letos bychom chtěli navýšit výrobu na 40 000 kusů a dosáhnout na dvojnásobný obrat,“ doplňuje Petr Procházka, zakladatel Skinners.

S příklonem k barefoot obouvání souvisí i otevření první kamenné prodejny, která bude sídlit v Brně. Obchod, který zároveň slouží i jako showroom, je momentálně ve zkušebním provozu a na jaře by měl být oficiálně otevřen. Spolu s tím se chtějí Skinners výrazněji zapojit i do osvěty v rámci zdravého obouvání a nabídnout zákazníkům širší portfolio produktů, například v podobě ponožek či různých typů stélek. I proto je jedním z letošních cílů zprovoznění vlastních výrobních prostor na jižní Moravě, kde by měla být sjednocena výroba, probíhající dosud u partnerů.

Letošní vstup do Německa a další expanze

V letošním roce chtějí Skinners posílit svou pozici na zahraničních trzích v čele s Německem. První zákazníky zde oslovili už během úspěšné kickstarterové kampaně v roce 2016 a následně začali spolupracovat s německým distributorem. Do oficiálního vstupu na německý trh plánují nyní vložit cca 50 milionů Kč. Součástí expanze je rozšíření působení současného německého distributora, díky němuž jsou Skinners v Německu nově dostupné u více než 100 partnerů po celé zemi. Dodání zboží koncovým zákazníkům v Německu stejně jako v ČR zajišťuje český logistický fulfillment Skladon. Skinners chtějí do tří let na německém trhu prodávat stovky tisíc párů bot, což znamená zhruba 150 milionů Kč (6,25 mil. eur) obratu.

Skinners se letos chtějí také etablovat jako globální značka na americkém trhu, kde se v lednu jako jediná česká značka představili na Outdoor Retailer Show v Salt Lake City.

Huawei představil budoucnost zelených řešení: rozvoj technologií i přechod k udržitelnosti jsou možné současně

Ekologická řešení v ICT průmyslu nemusí vznikat za cenu omezení rozvoje technologií. Naopak – rozvoj celého odvětví může jít ruku v ruce se zelenými trendy. Na setkání Huawei Green Summit v předvečer veletrhu bezdrátových technologií MWC v Barceloně prezident ICT strategie a marketingu společnosti Huawei Pcheng Sung představil, jakým způsobem hodlá postupovat technologický gigant i jaké příležitosti se nyní nabízí v intenzivních snahách o docílení udržitelnosti. „Zdá se, že odvětví ICT stojí před těžkou volbou, zda přejít na zelenou, nebo se rozvinout. Jsme však přesvědčeni, že se toto odvětví si nemusí nevybírat a na místo toho vykročit ekologickým směrem a rozvíjet se současně,“ řekl Pcheng.

Pcheng poukázal na to, že se nacházíme uprostřed „velkého třesku“ umělé inteligence, jejíž využití přináší operátorům nové výhody a příležitosti. Tento proces ovšem vyžaduje lepší ICT infrastrukturu, což kvůli vyšší šířce pásma a zvýšenému výpočetnímu výkonu vede k rychlému nárůstu spotřeby energie v síti. Podle Pchenga jsou však udržitelnost ICT a současný rozvoj tohoto odvětví možné, pokud jsou dostatečně vyváženy tři hlavní faktory: energetická účinnost, využívání obnovitelné energie a uživatelská zkušenost. Právě řešení kladoucí důraz na rovnováhu těchto faktorů hodlá Huawei představit návštěvníkům veletrhu MWC a začít tak dláždit cestu pro zelený rozvoj sítí ICT infrastruktury.

V oblasti energetické účinnosti prosazuje společnost Huawei nejen zaměření na zlepšování energetické účinnosti sítě, ale také na snižování absolutní spotřeby energie. Ať už jde o minimalizaci spotřeby při minimálním vytížení prostřednictvím omezení využití frekvenčních pásem, přenosových kanálů, snížení výkonu až po režim „spánku“. K řešení problémů teplotních výkyvů pak lze využít nové materiály a procesy – pro příklad uveďme situaci, když dojde k vypnutí mobilní antény AAU. Napájecí modul může nezávisle zůstat v pohotovostním režimu, což znamená, že spotřeba energie AAU při extrémně nízké zátěži může být snížena z 300 W na méně než 10 W.

Pokud jde o obnovitelné zdroje energie, Huawei požaduje, aby se na ně odvětví zaměřilo komplexně, tedy od rozsahu zavádění zelených energií, až po jejich efektivní využívání. Důležité je také uzpůsobení samotného využívání obnovitelných energií nejen na úrovni síťových řešení, ale především dle konkrétní lokality. Na základě individuálních informací o určitém místě, jako jsou například cena elektřiny, stav baterie, počasí či objem služeb, lze díky plánovacím algoritmům maximalizovat efektivitu výroby energie a dostupnost napájení na základě zatížení a zároveň minimalizovat celkové náklady na energii.

V neposlední řadě Huawei navrhuje, aby se pozornost již nezaměřovala pouze na úsporu síťové energie a naplnění klíčových ukazatelů výkonnosti, ale rozšířila se na zajištění uživatelské zkušenosti. Optimální zásady úspory energie lze přijmout podle různých síťových scénářů. V případě scénářů s nízkým provozem je zaručeno, že základní klíčové ukazatele výkonnosti sítě maximalizují úsporu energie, zatímco u scénářů s vysokým provozem je zaručena uživatelská zkušenost. Přístupy založené na zkušenostech jsou zdokonaleny a přetransformovány v přístupy založené na datech, což umožňuje generování energeticky úsporných opatření během několika minut a nabídne možnosti pro optimalizaci v rámci milisekund.

Pcheng zdůraznil, že Huawei pravidelně aktualizuje svá zelená řešení v souladu s těmito třemi výše uvedenými faktory a na tomto základě představil řešení Huawei Green 1-2-3. Jednotlivá čísla zde po sobě odkazují na jeden index pro výstavbu zelené sítě, na zaměření na dva scénáře, jimiž jsou vysoká energetická účinnost a velmi nízká spotřeba energie, a na systematické třívrstvé řešení, které pokrývá konkrétní lokalitu, síť a provoz. Společnost Huawei hodlá spolupracovat s operátory po celém světě a s pomocí podobných řešení společně pracovat na dosažení rovnováhy mezi ekologií a rozvojem s cílem urychlit proměnu ICT odvětví v zelenější segment.

Veletrh MWC Barcelona 2023 probíhá od 27. února do 2. března ve španělské Barceloně. Společnost Huawei představí své produkty a řešení na stánku 1H50 ve Fira Gran Via Hall 1. Společně s globálními operátory, profesionály v oboru a vůdčími zástupci veřejného mínění provede návštěvníky tématy, jako jsou obchodní úspěch 5G, příležitosti 5,5G, zelený rozvoj, digitální transformace a vize využití strategie GUIDE k položení základů pro 5,5G.

Další informace naleznete na: https://carrier.huawei.com/en/events/mwc2023. 

O společnosti Huawei

Huawei je vedoucím globálním výrobcem infrastruktury informačních a komunikačních technologií a chytrých zařízení. Nabízíme integrovaná řešení ve čtyřech klíčových oblastech, kterými jsou telekomunikační sítě, výpočetní technika, chytrá zařízení a cloudové služby. Naším závazkem je každému jednotlivci, domácnosti a organizaci přinášet digitální řešení pro plně propojený, inteligentní svět.

Ucelená nabídka produktů, řešení a služeb Huawei je současně konkurenceschopná a bezpečná. Pro naše zákazníky vytváříme trvalé hodnoty prostřednictvím otevřené spolupráce s partnery v rámci ekosystému. Pomáháme lidem k jejich růstu, pracujeme na větším komfortu občanů v domácnostech a inspirujeme organizace všech druhů a velikostí k inovativnějším přístupům.

V Huawei se inovace zaměřují na potřeby zákazníků. Silně investujeme do základního výzkumu, přičemž se soustředíme na technologicky přelomová řešení, která posouvají svět kupředu. Máme více než 194 tisíc zaměstnanců a působíme ve více než 170 zemích a regionech. Společnost Huawei byla založena v roce 1987 a funguje jako soukromá společnost, plně vlastněná svými zaměstnanci.

Pro více informací prosím navštivte naše webové stránky www.huawei.com nebo nás sledujte na:

Kampaň 50 lídrů změny přináší příběhy nejinovativnějších světových firem

Společnost GR8 Tech (býv. Parimatch Tech), která loni otevřela své kanceláře v Praze, byla právě jmenována jedním z 50 lídrů změny agentury Reuters. V rámci projektu, který v sérii videodokumentů vyzdvihuje globální společnosti vedoucí k novým zítřkům, se společnost stala výběrem redakce, který ukazuje inovativnost, technické zaměření a udržitelnost moderního online zábavního průmyslu. Společnost se tak může stát novým vzorem pro české firmy a pomoci nastavit a rozvíjet nové standardy řízení podniku. Její úspěchy jsou toho důkazem.

Odkaz na video

Úspěch sám o sobě je ještě významnější v kontextu, ve kterém se GR8 Tech (býv. Parimatch Tech) v uplynulém roce ocitl. Po zahájení ruské invaze na Ukrajinu čelila společnost, stejně jako další podniky působící nebo pocházející z Ukrajiny, mnoha výzvám nebývalého rozsahu. Společnost GR8 Tech však při zachování své přirozené flexibility a přizpůsobivosti podnikla několik kroků, které jí umožnily získat dynamiku navzdory válce a jejím výzvám.

Přeorientování strategických cílů

Likvidace několika geografických oblastí, stejně jako celková situace na světovém trhu, vyvolaly otázky, co společnost čeká dál. Společnost GR8 Tech urychlila realizaci dlouhodobých plánů na přechod do odvětví B2B a v průběhu roku představila soubor produktů, které byla připravena nabídnout zákazníkům z řad operátorů:

  • iGamingová platforma, která je nyní jednou z nejrychleji rostoucích ve východní Evropě a úspěšně zpracovává miliony aktivních hráčů;
  • Franšízu značky, která poskytuje přístup ke špičkové platformě, renomovanému jménu a impozantnímu seznamu globálních partnerství;
  • BaaS, neboli Business as a Service, spojuje všechny výhody platformy, odborné znalosti v oboru a špičkovou úroveň řízení.

Soulad produktu s nejvyššími průmyslovými standardy potvrdily certifikáty GLI19 a GLI33 od Gaming Laboratories International (GLI). A platforma byla dvakrát zařazena do užšího výběru prestižních oborových ocenění: SBC Awards (Platforma roku) a EGR Operator Awards (kategorie In-house produktů).

Jsme na prahu velmi důležité změny, která oficiálně odstartuje naši cestu na B2B trhu. Plány, které nás čekají, jsou ambiciózní, nicméně my jsme na tento úkol připraveni, protože naše jádro zůstává stejné: výzva je součástí naší DNA. A s takovým zápalem je možné všechno! Budeme i nadále růst a vítězit a přispějeme k mnoha vítězstvím roku 2023,“ řekl Evgen Belousov, GR8 Tech CEO, https://gr8.tech/.

Podpora odolnosti Ukrajiny

Všechny úspěchy roku 2022 by nebyly možné bez lidí, kteří navzdory válce prokázali fantastické výkony v různých oblastech. Podpora Ukrajiny a Ukrajinců, včetně zaměstnanců společnosti, se v uplynulém roce stala základem úsilí společnosti. Od prvních dnů invaze pomáhala společnost a její zaměstnanci Ukrajině v jejím boji za svobodu: prostřednictvím darů, dobrovolnictví, koordinace firemních charitativních projektů a činnosti nadace Parimatch.

V roce 2022 bylo z válkou postižených oblastí evakuováno přes 600 civilistů, poskytnuto více než 60 tun humanitární pomoci a na pomoc obětem války směřovalo přes 1 milion eur,“ dodává Evgen Bělousov ze společnosti GR8 Tech.

Inspirace a zdroj poznatků

V květnu společnost otevřela novou pobočku v Praze, což přispělo nejen k obchodní expanzi v Evropě, ale také poskytlo tolik potřebnou podporu všem kvůli válce vysídleným zaměstnancům v celé Evropě. V roce 2022 se pražská kancelář rozrostla z pouhých deseti lidí na více než 65 zaměstnanců. Společnost GR8 Tech také přinesla diskuse zaměřené na Ukrajinu na mezinárodní scéně Web Summit 2022 v portugalském Lisabonu. Odolnost ukrajinských podniků a jejich příběhy o úspěchu navzdory válce se opět staly inspirací a zdrojem poznatků pro více než 70 000 účastníků Web Summitu.

Velkoformátový tisk v kompaktním těle. ImagePROGRAF TC-20 od Canonu je určen pro malé kanceláře i domácnosti

Společnost Canon Europe uvádí na trh novou velkoformátovou stolní tiskárnu imagePROGRAF TC-20. Ta je díky tenkému kompaktnímu tělu, jednoduchému ovládání a vysoce kvalitnímu tisku ve formátu od A4 až po A1+ určena pro trh s velmi nízkými objemy tisku, který zahrnuje kanceláře v oblasti architektury, inženýrství a stavebnictví, vzdělávací zařízení a gastronomii. Ideální je ale i pro zaměstnance využívající hybridní způsob práce.

Nová tiskárna Canon imagePROGRAF TC-20 je kompaktní stolní velkoformátová tiskárna, kterou lze v kanceláři či doma pohodlně umístit na stůl nebo na poličku. Podporuje nepřetržitý tisk 100 listů A4 nebo 50 listů A3 běžného papíru nebo papíru v rolích až do formátu A1+ pro tisk stavebních, projektových, geodetických výkresů a materiálů pro prodejní místa. Dodává se s jednoduchým, snadno použitelným a bezplatným softwarovým řešením Direct Print Plus, které zajišťuje vynikající kvalitu tisku srovnatelnou s vyššími modely řady imagePROGRAF a je kompatibilní i s ostatními modely imagePROGRAF.

Jennifer Kolloczek, vedoucí manažerka divize European Planning, Marketing & Innovation pro produkční tisk ve společnosti Canon Europe, k tomu uvedla: „Způsoby práce se v posledních několika letech rychle změnily, protože mnoho lidí si osvojilo hybridní styl a rozdělují svůj čas mezi kancelář a domov. Diverzifikace míst a způsobů práce vedla k rozdělení úkonů na více pracovišť. Proto roste potřeba základních typů velkoformátových tiskáren – zejména při přechodu mezi centrálními, vzdálenými a domácími kancelářemi.“

„Nový imagePROGRAF TC-20 je díky svému kompaktnímu designu ideální volbou pro moderní práci, protože se snadno vejde do malých prostor, aniž by to bylo na úkor kvality tisku. Dodává se také se softwarem pro zadávání úloh, který je kompatibilní s ostatními modely imagePROGRAF, a podporuje hybridní práci, což usnadňuje tisk při přechodu mezi kanceláří a domovem. Jeho šikovný design zajišťuje snadnou uživatelskou údržbu a dokáže tisknout detailní výkresy pro odvětví AEC, školství a gastronomii – pomáhá tak podnikům zajistit si budoucnost pomocí agilních a pružných řešení.“

Velkoformátový tisk v malých prostorách

Prostorově úsporný design tiskárny TC-20 je ideální pro uživatele v domácnosti, kteří potřebují velkoformátový tisk. Její velmi tenké kompaktní tělo lze umístit na stůl nebo poličku a její konstrukce umožňuje snadný přístup ke všem operacím souvisejícím s tiskem, jako je vkládání papíru a doplňování inkoustu, zepředu. Pro uživatele, kteří nejsou obeznámeni s velkoformátovými tiskárnami, je role papíru navržena tak, aby se snadno instalovala. Na rozdíl od mnoha jiných velkoformátových tiskáren je držák role bez šachty, což usnadňuje instalaci role papíru, zejména v malých prostorách. Uživatelé mohou velmi jednoduše vložit a zajistit držáky role na obou stranách.

Pomocí bezplatné webové aplikace „PosterArtist“ [1] mohou uživatelé snadno vytvářet plakáty a letáky. To je ideální pro gastronomická prostředí, jako jsou restaurace a maloobchodní prodejny, kde se mohou vyrábět plakáty a jídelní lístky a kde je často velmi málo místa. Aplikace „PosterArtist“ nabízí velké množství šablon, které uživatelům umožňují vytvářet materiály podle jejich potřeb, s možností měnit text a obrázky, což usnadňuje vytváření originálních návrhů i lidem bez zkušeností s designem. 

Vynikající výstup pro formáty papíru A1+ až A4

Stejně jako vyšší modely řady imagePROGRAF se dodává s bezplatným softwarem Direct Print Plus, který uživatelům umožňuje kontrolovat rozložení více souborů v různých formátech, například PDF, JPEG a TIFF. Poskytuje náhledy na obrazovce. Návrhy lze tisknout přímo, aniž by bylo nutné spouštět jednotlivé specializované aplikace. Jednoduchým výběrem zdroje papíru v aplikaci Direct Print Plus nebo alternativním ovladači tiskárny mohou uživatelé přepínat mezi papírem v roli a řezanými listy a snadno tisknout výstupy v různých formátech včetně formátů A4, A3 a A1+. Standardní vestavěný automatický podavač listů (ASF) může také průběžně tisknout na papír formátu A3 nebo A4.

Všechny čtyři inkousty jsou barevné pigmentové inkousty, které se používají k dosažení vynikající kvality a živých barev s možností vytvářet výkresy ve vysokém rozlišení doma nebo na jiných vzdálených místech se stejně snadným použitím jako v kanceláři. Díky použití pouze pigmentových inkoustů lze zřetelně reprodukovat tenké čáry a drobné znaky na výkresech a dosáhnout tak vysoké kvality znaků a čar. Při venkovní prezentaci vytištěných výkresů je díky použití pigmentových inkoustů tisk také odolnější.

Sledování spotřebního materiálu pomocí chytrého telefonu

Tiskárna imagePROGRAF TC-20 je vybavena velkou nádržkou na inkoust, která umožňuje nepřetržitý tisk a používá 70ml nádobky s inkoustem pro všechny čtyři barvy (BK/C/M/Y). Tím snižuje četnost a náročnost doplňování inkoustu. Pomocí aplikace Canon Print Inkjet/SELPHY [2] Canon Print Inkjet/SELPHY mohou uživatelé na chytrém telefonu zkontrolovat zbývající množství papíru v roli a inkoustu, což umožňuje rychle reagovat na případnou potřebnou výměnu papíru nebo doplnění inkoustu a také možnost aktualizovat firmware, aby byla tiskárna stále aktuální.

Nádobky s inkoustem byly navrženy tak, aby se zabránilo chybám při doplňování inkoustu, a to díky odlišnému tvaru nádobky pro každou barvu a zobrazení příslušné barvy na hrdle každé lahvičky. Nádobky s inkoustem byly navíc navrženy pro snadnou instalaci – pouhým zasunutím do vstupního otvoru nádrže se začne vstřikovat inkoust a po dosažení určité hladiny se vstřikování automaticky zastaví. K dispozici je také mechanismus, který pomáhá zabránit rozlití inkoustu a umožňuje uživatelům doplňovat inkoust bez jakýchkoli nehod.

Pomocí funkce „PIXMA Cloud Link“ lze z této aplikace tisknout také dokumenty, které máte uložené na svém počítači, nebo dokumenty uložené v cloudu. Například výkres vytvořený v projekční kanceláři a uložený v cloudu lze vytisknout ze smartphonu na staveništi a sdílet jej s pracovníky v terénu.

Navrženo s ohledem na udržitelnost

Tiskárna imagePROGRAF TC-20 pomáhá přispívat k cílům udržitelnosti tím, že nabízí nižší spotřebu energie – v provozu 28 W nebo méně. Počítá se také se sníženým množstvím obalových materiálů a snadno recyklovatelnými lahvičkami s inkoustem. Díky svým ekologickým výhodám, včetně toho, že v rámci své konstrukce využívá recyklovaný plast, byl imagePROGRAF TC-20 také ohodnocen jako „zlatý“ produkt v rámci amerického systému hodnocení vlivu na životní prostředí EPEAT[3], což je nejvyšší stupeň registrace v oblasti produktů zobrazovacích zařízení.

Chcete-li se dozvědět více o řadě Canon imagePROGRAF TC-20, klikněte zde: https://www.canon.cz/business/products/wide-format-printers/imageprograf-tc-20/.

O společnosti Canon Europe

Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou.

Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie.

Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.

Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.

  • [1] Kompatibilní s operačním systémem Windows/mac OS. Vyžaduje se vytvoření Canon ID.
  • 1 Kompatibilní s operačním systémem Windows/mac OS. Vyžaduje se vytvoření Canon ID
  • 2 Je třeba stáhnout samostatně (zdarma)
  • 3 EPEAT Gold registrovaný v USA, EPEAT je nástroj pro hodnocení vlivu elektronických výrobků na životní prostředí. Systém hodnocení vlivu na životní prostředí, který založila americká nezisková organizace GEC (Green Electronics Council) za účelem rozvoje a podpory trhu s ekologicky šetrnými výrobky.

Monitoria Media jako první na trhu nabídne shrnutí článků pomocí umělé inteligence od OpenAI, která stojí za Chat GPT

Společnost Monitora Media, která poskytuje komplexní služby na poli mediálního monitoringu, nabídne jako první na trhu shrnutí článků za pomoci AI. Využije k tomu umělou inteligenci společnosti OpenAI, která stojí i za známým Chat GPT. Monitora tak navazuje na nasazení umělé inteligence v rámci vyhodnocování nejlepších výstupů, které používá již od léta loňského roku. Do budoucna chce potenciál umělé inteligence promítnout i do dalších funkcí a posunout se od monitoringu médií k media intelligence.

Debatu ohledně využití umělé inteligence významně podpořilo listopadové spuštění chatbotu GPT, za nímž stojí OpenAI zakladatele Elona Muska. Chatbot funguje jako prediktivní umělá inteligence využívající strojové učení a komunikující formou dialogu. Umí tak odpovídat na doplňující otázky, přiznávat své chyby i vyvracet nesprávné předpoklady a odmítat nevhodné požadavky. Otevírá tak řadu možností využití a dalšího vývoje AI.

Možnosti, které OpenAI nabízí, nyní do svých funkcí integruje i Monitora. Díky prvkům umělé inteligence nově uživatelům nabídne shrnutí článků v několika málo větách, což výrazně urychlí zpracovávání obsahu jednotlivých výstupů. To se promítne nejdříve do emailových reportů, ve kterých budou TOP zprávy shrnuty právě pomocí umělé inteligence. Uživatelé tak nemusí číst celý obsah, ani se proklikávat z reportů do aplikace.

„Největším přínosem využití umělé inteligence je především vyšší efektivita při vyhodnocování dat, a spolu s tím úspora času našich uživatelů, kteří nyní získají přehledné shrnutí výstupů na jedno kliknutí,“ říká Tomáš Berger, CEO Monitora Media.

Pro Monitoru nejde přitom o první zkušenost s AI – vlastní umělou inteligenci již úspěšně nasadila v minulém roce v rámci sekce TOP zprávy. Společnost vyvinula vlastní unikátní algoritmus, který vyhodnocuje nejlepší mediální výstupy a zrychluje a automatizuje přehled zpráv. Už více než rok pak v aplikaci funguje i služba Entity – tedy rozpoznávání osobností, institucí, značek a míst v článcích a jejich propojení s Wikipedií. Na využití dat umělé inteligence staví i analytika monitorovací aplikace.

Ve využití umělé inteligence vidí Monitora velký potenciál, a ještě letos chystá pro uživatele celou řadu novinek. Prvky umělé inteligence by se tak měly postupně promítnout do všech funkcí na zpracování dat a obsahu, které Monitora nabízí.

„Technologie OpenAI je pro nás jen jedna z komponent, do budoucna chceme co nejvíce využívat vlastní vyvíjené řešení a posouvat tak možnosti umělé inteligence v monitoringu všude, kde uživatelům pomůže s odstraněním repetitivní práce.“ doplňuje Berger.

Monitora Media je česká technologická společnost, která vznikla v roce 2015 s cílem poskytnout českému PR prostředí moderní nástroje pro analýzu a práci s daty. Monitora se v posledních dvou letech umístila mezi padesáti nejrychleji rostoucími technologickými firmami ve střední Evropě a získala ocenění Deloitte Technology Fast 50. Nabízí široké portfolio komplexních monitorovacích a analytických služeb, které neustále rozšiřuje o nové funkcionality. Pokročilé nástroje real-time monitoringu umožňují komplexní analýzy výstupů, e-mailové reporty, přehledné statistiky i monitoring sociálních sítí. Služeb Monitora Media využívá řada významných společností, mezi něž patří Transparency International, CzechInvest, Sazka, Siemens, Rohlík.cz, Ministerstvo dopravy ČR, OMV Česká republika i mnoho dalších firem, které chtějí efektivně komunikovat a vnímat informace v širším kontextu.

IT vzdělání od základů. Kurzy Engeto již úspěšně absolvovalo více než dvanáct a půl tisíce studentů

Když projekt Engeto v roce 2013 vznikal, jeho zakladatelé chtěli vybudovat platformu, na níž budou klientům nabízet online kurzy angličtiny. Postupem času se záměr změnil a v roce 2016 se z Engeta, díky díře na IT trhu, stala etablovaná společnost s meziročním růstem až 30 procent, u které získalo potřebné IT vzdělání již více než dvanáct a půl tisíce lidí. A to vše bez jakékoliv investice.

Co stojí za úspěchem firmy, jejíž studenti dnes díky vzdělávacím kurzům pracují na lukrativních IT pozicích ve společnostech jako Škoda auto, KBC, Apple, Porsche nebo ČEZ? „Povedlo se nám trefit díru na trhu. Jako jediní v České republice máme vlastní výukovou platformu. Vyvíjíme ji interně, je v češtině a člověk si nemusí nic instalovat, aby se mohl učit IT. Studenti si vše zkoušejí přímo v rozhraní portálu pomocí automatizovaných testů a okamžitě vědí, jestli mají kód správně nebo ne. To je oproti konkurenci obrovská výhoda,“ přibližuje Marian Hurta, jeden ze dvou zakladatelů společnosti Engeto a v současnosti její CEO.

Druhým partnerem, který se na vzniku Engeta podílel, je Filip Holec, v současnosti CTO společnosti. Oba původem Slováci dříve pracovali v IT prostředí. Hurta ve společnosti IBM jako recruiter, Holec v Red Hatu jako programátor. „Tehdy jsme vlastně spojili zkušenosti z naší praxe. Zjistili jsme, že v drtivé většině firem je akutní nedostatek pracovníků s alespoň elementární znalostí IT. Proto jsme postupně začali měnit koncept a z Engeta se stala firma nabízející IT vzdělání, tolik potřebné takřka pro každou větší firmu,“ říká Holec.

Pravidelný nárůst obratu bez počátečních investic

Engeto od svého vzniku v roce 2016 pravidelně navyšuje obrat, a to meziročně o 20 až 30 procent. V řeči celých čísel to v roce 2022 znamenalo obrat přes jedenáct milionů korun. Pro rok 2023 firma počítá s obratem vyšším patnácti milionů korun. „A to vše bez jakékoliv externí investice nebo dotace. Investici v nejbližší budoucnosti se ale nebráníme, chceme totiž expandovat do zahraničí a vyvíjíme nový produkt, který bude dobře škálovatelný,“ doplňuje Hurta.

Dlouhodobě nejpopulárnějším IT kurzem je Python Akademie. V roce 2022 otevřelo Engeto také Front-end Developer Akademii (JavaScript, HTML, CSS), kde jsou počty přihlášených studentů rovněž velmi vysoké. Cena této akademie je 21 990 korun, studenti studují 200 a více hodin a celý kurz trvá tři až šest měsíců. Studenti si kromě akademií mohou zvolit i jednoměsíční školení za 7 590 korun, s časovou náročností 40 a více hodin. Všechny Akademie jsou zakončeny certifikací a závěrečným praktickým projektem, jímž se mohou studenti následně prezentovat u potenciálního zaměstnavatele. Zájemcům je rovněž k dispozici zmíněná e-learningová platforma, která slouží jako podpora pro studenty kurzů s lektorem, ale i samostatně pro samouky formou předplatného. Roční předplatné stojí 5 990 korun, tříměsíční výuka vyjde na 2 490 korun.

Uplatnění po dokončení kurzů je velmi rozmanité. „Naši absolventi, kteří dříve působili v oborech, kde se k IT ani nepřiblížili, dnes pracují ve specializovaných IT firmách, v marketingu nebo například ve státní sféře. Jde o pozice od juniorních programátorů a testerů přes datové analytiky až po linuxové administrátory,“ uvádí Holec.

S výukou může začít úplně každý

A jak samotná výuka probíhá? S Engetem v současnosti spolupracuje více než padesát lektorů. „Vzhledem k tomu, že rosteme, stále se snažíme hledat lektory nové. Není to totiž jen o výuce, ale i o opravování projektů, komunikaci se studenty, konzultacích a dalších činnostech. Navíc i přesto, že je více než osmdesát procent našich studentů ze segmentu B2C, pětinu našeho času věnujeme i firmám, přičemž péče o ně je kapacitně náročnější,“ popisuje Hurta a přidává podrobnosti k výuce: „Soustředíme se na to, aby s našimi kurzy mohl začít od nuly naprosto každý. Potřeba je jen notebook a pořádná chuť se učit. Studenty čeká dvanáct online webinářů s lektorem po třech hodinách.“

Počet zájemců o studium meziročně roste o dvacet až třicet procent

Na každé hodině lektoři z Engeta nejdříve představí nový koncept a teorii. Nasbírané informace si poté studenti procvičí v připraveném prostředí – vše online, z pohodlí domova. Pokud si chce student z kurzu odnést maximum, samostudium mu průměrně zabere ještě asi deset hodin týdně navíc.

„Naším hlavním cílem je vytvářet kurzy, které budou dostupné pro širokou veřejnost. Zároveň ale účastníci očekávají vysoký standard a my se musíme kvalitou odlišit od kurzů, jež jsou zdarma nebo za pár stovek. Proto máme vlastní vývojový i designérský tým. Ten je sice nákladný, avšak zaručuje tu nejvyšší kvalitu,“ uzavírá Hurta s tím, že počet zájemců o studium meziročně roste zhruba o stejný počet procentních bodů jako obrat celé společnosti, tedy o dvacet až třicet procent.

SatoshiLabs vyřešilo nedostatek čipů po svém. Jeho Trezor je díky rozdělení výroby mezi dodavatele připraven na bull market

SatoshiLabs vzalo produkci čipů do vlastních rukou a pomohlo svému Trezoru, výrobci kryptoměnových peněženek, vypořádat se s nedostatkem čipů na trhu. Ten se projevil už na přelomu let 2021 a 2022 prodloužením dodávek z původních 12 až na 90 týdnů. Díky spolupráci s jedním z největších světových výrobců čipů STMicroeletronics (dále jen ST) a jeho autorizovaným distributorem EBV se SatoshiLabs podařilo převzít kontrolu nad částí procesu výroby čipu a tím zkrátit celkový čas dodávky na méně než polovinu. A to aniž došlo k větším změnám ve specifikaci původního čipu. Dceřiná společnost Trezor tak může uspokojit rostoucí poptávku po fyzických peněženkách, která v posledních měsících roste i kvůli krachu burzy FTX, a zároveň je také připravena na bull market.

„Na začátku jsme vlastně nevěděli, co za nedostatkem čipů stojí. Díky expertům se nám nakonec podařilo identifikovat příčinu, kterou byla zejména nedostatečná výrobní kapacita. Lidé po celém světě nakupovali řádově větší množství elektroniky a to způsobilo raketový růst poptávky po polovodičích. V našem případě šlo konkrétně o nedostatečnou výrobní kapacitu ve fázi pouzdření čipů. Rozhodli jsme se tedy tento problém vyřešit. Překonali jsme počáteční skepsi a s jedním z významných světových producentů čipů se nám podařilo najít společnou cestu, kterou byla dodávka nezapouzdřených čipů. Tyto čipy jsme následně byli schopni kompletovat ve spolupráci s dalšími experty a celý problém s pomalou dodávkou vlastně obejít. Řešení, které jsme díky skvělé spolupráci s partnery našli, je pro tento konkrétní čip naprosto unikátní. Navíc má vlastní název a je na něm logo Trezoru,“ říká Štěpán Uherík, CFO SatoshiLabs.

„Zvolený byznys model je velmi unikátní a je aplikovatelný ve výjimečných případech. Jednak jako výrobce požadujeme vysoké MOQ, tedy minimální objednací množství, a jednak zákazník musí mít specifické know-how k pouzdření polovodičových součástek. Jsme velice rádi, že je v České republice společnost jako SatoshiLabs, se kterou se nám tento projekt podařilo úspěšně realizovat,“ doplňuje Tomáš Pokorný, sales manager STMicroelectronics.

V minulých letech došlo kvůli několika faktorům k narušení výrobních a dodávkových kapacit na světovém trhu s čipy. Mezi viníky se řadí geopolitická situace, covidová opatření, úbytek zaměstnanců ve výrobě, ale například i sucha, která brzdila dodávky čisté vody potřebné pro výrobu. I kvůli těmto problémům měl dodavatel čipů pro Trezor potíže s tzv. packagingem. Jedná se o finální fázi čipové výroby, během níž je samotný čip „zabalen“, která umožňuje ochranu jádra čipu před okolními vlivy, poskytuje mechanickou ochranu a určuje možnosti dalšího zapojení čipu na desce. Díky unikátní dohodě byl Trezor schopen tento konkrétní krok delegovat na své technologické partnery a celý proces výroby a dodávek tak odbrzdit. „V současnosti už se situace na celém trhu zlepšuje. Ve stavu před krizí ale stále není,“ dodává Uherík. 

Přiznáváme, že to byl šílený nápad

Jednání ohledně vlastního řešení nedostatku čipů zahájilo SatoshiLabs už v prvních měsících roku 2022 a trvalo téměř šest měsíců. Štěpán Uherík totiž společně s experty na výrobu čipů absolvovali náročný proces hledání partnera s potřebnou špičkovou technologií, jehož se s podporou ST snažili přesvědčit, aby přistoupil na jejich nápad. Tím totiž bylo převzít část výrobního procesu na sebe, tedy nakoupit nezapouzdřené čipy a následně proces zapouzdření dokončit po vlastní ose se specializovaným partnerem. Přes prvotní nedůvěru a nutnost kompletně nabourat zaběhlé procesy dodavatelů se jim ovšem podařilo plán realizovat a díky partnerství s ST a EBV zkrátit čekací lhůty běžné z tohoto odvětví o několik měsíců.

„Už na začátku roku 2022 jsme mohli být svědky stupňující se krize nedostatku čipů. Ocitli jsme se v situaci, kdy nás na jedné straně ‚drtila‘ zvýšená poptávka po kryptopeněženkách a na druhé nedostatek zásob. Bylo nám jasné, že tradiční ‚just in time‘ strategie byla mrtvá. Když jsme přišli problému na kloub a představili svoje řešení, stali jsme se historicky prvním zákazníkem ST pro dodávky tohoto konkrétního čipu ve formě waferu. Náš dodavatel tak musel kompletně nastavit některé nové logistické procesy. Zcela objektivně se dá říci, že to byla naprosto šílená myšlenka. Postup, který jsme si nakonec prosadili, je totiž opravdu nestandardní. Jako bychom si koupili interiér, motor a podvozek auta, a karoserii si museli vyrobit sami. Jenže výsledné auto je plně pojízdné a funguje přesně, jak má,“ vysvětluje Uherík.

Bez čekání a s unikátním řešením

Díky novému postupu má nyní Trezor k dispozici první takto vyrobené čipy a dokončuje interní testování. Brzy tak bude připraven na další růst zájmu o svoje zařízení v bull marketu. Na vrcholu čipové krize přitom Trezor musel čekat na alokační listině spolu s ostatními firmami závislými na dodávkách. Díky novému dodavatelskému řetězci mají SatoshiLabs, potažmo Trezor, větší kontrolu nad výrobou a mohou do jisté míry ovlivnit i design chipu, což do budoucna otevírá další dveře v oblasti vývoje produktů. Mimo neotřelého řešení krize čipů ovšem SatoshiLabs a jejich dceřiná společnost Tropic Square připravují svůj vlastní čip. Ten je kompletně založený na open-source přístupu a v budoucnu by se měl jako první objevit právě v hardwarové peněžence Trezor.

„Pád burzy FTX koncem roku 2022 navíc mnoho držitelů krypta přesvědčil o tom, že je nejlepší ho mít u sebe, a ve třetím kvartálu se poptávka po Trezorech zvýšila o 300 %. I díky našemu řešení se nám ji ovšem bez omezení podařilo naplnit z našich zásob a současně budeme připraveni na bull market už s nově řešenými čipy. A to aniž musíme navyšovat cenu nebo prodlužovat dobu dodání svého hlavního produktu,“ uzavírá Uherík.

Více o SatoshiLabs

Exit mobile version